نرخ کلیک چیست و چرا حائز اهمیت است؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه
655 بازدید
نرخ کلیک چیست و چرا حائز اهمیت است؟

معرفی نرخ کلیک یا CTR و اهمیت آن برای کسب و کارها

در این مطلب شما با CTR، نرخ کلیک و یا همان Click through rate بیشتر آشنا می شوید. اینکه CTR چیست؟ یک CTR خوب چه ویژگی هایی دارد؟ و اینکه چطور بر روی رتبه بندی و امتیاز کیفی سایتتان تاثیر می گذارد؟ حتی می بینید که مقدار پایین CTR چه زمانی منطقی است؟ قبل از هر چیز بد نیست بدانید که موتورهای جستجو توجه ویژه ای به میزان CTR دارند. هر چقدر که این فاکتور بیشتر باشد؛ امتیاز بالاتری به سایت اختصاص می دهند. علاوه بر این، در مدل PPC هر چقدر که افراد بیشتری بر روی تبلیغات کلیک کنند، موتورهای جستجو در ازای آن پول بیشتری بدست می آورند.

در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ راه دی ام بررسی خواهیم کرد که CTR برای تبلیغ کنندگان هم حائز اهمیت است. زمانی که کاربران به سراغ یک موتور جستجو می روند، به دنبال پاسخ سوال های خودشان هستند. آن ها سعی دارند که نیازها و خواسته های خود را بر طرف کنند.

چیزی که این روند را دلپذیر می کند، این است که کاربران دقیقا همان چیزی را درخواست کنند که به دنبالش هستند. در واقع زمانی که تصمیم به جستجو می گیرند کوئری (درخواست) مناسبی را به سمت موتورهای جستجو ارسال کنند. اینجاست که اهمیت قصد کاربر پررنگ می شود.

اینجا تهیه و تدوین تبلیغات جستجویی پولی (relevant paid search) اولین کاری است که شما باید به عنوان یک تبلیغ کننده انجام دهید، تا بتوانید نیاز کاربران را بر طرف کنید.

در این مطلب می بینید که CTR چیست و چه تاثیری بر روی رنکینگ و مقدار QS دارد؟ و …

نرخ کلیک چیست؟

نرخ کلیک به تعداد کاربرانی گفته می شود که در نتیجه یک جستجوی اینترنتی بر روی سایت و تبلیغ شما کلیک می کنند.

اگر مقدار PPC شما ۱۰۰۰ باشد و یک کلیک داشته باشید، مقدار CTR برابر است با ۰.۱ درصد. به طور کلی می توان گفت که CTR میزان مرتبط بودن تبلیغات شما با کوئری های جستجو را مشخص می کند.

دو حالت وجود دارد :

  • اگر CTR بالایی داشته باشید، کاربران تبلیغات شما را کاملا مرتبط دیده اند.
  • اگر CTR پایینی داشته باشید، کاربران تبلیغات شما را نامرتبط تر دیده اند.

هدف کلی از کمپین های PPC پیدا کردن کاربرانی است که با یک هدف بخصوصی به سایت شما می آیند و یک عملی را به انجام می رسانند. این می تواند خرید یک محصول، پر کردن فرم تماس و یا دانلود فایل اطلاعات باشد.

برای اینکه بتوانید ارتباط بین تبلیغات و محتوای نمایش داده شده را بیشتر کنید؛ باید در اولین قدم به CTR دقت کنید. این چیزیست که شما را به اهدافتان می رساند.

CTR ایده آل چه ویژگی هایی دارد؟

خب، به نظر شما چه نرخ کلیکی به عنوان یک CTR خوب و ایده آل شناخته می شود؟

برای این سوال یک جواب واحد وجود ندارد و می توان گفت این امر به فاکتورهای متعددی بستگی دارد.

مقدار CTR به موارد زیادی بستگی دارد:

  • صنعتی که در آن مشغول فعالیت هستید.
  • کلید واژه هایی که روی آن ها سرمایه گذاری کرده اید.
  • کمپین های PPC ای که راه اندازی کرده اید.

شاید فکر کنید CTR دو رقمی برای کلید واژه هایی که کاربری در ازای یک برند، محصول یا خدمات بخصوصی جستجو می کند، عجیب باشد. اما اینطور نیست. همچنین گاها پیش می آید که مقدار CTR برای کلید واژه های معمولی کمتر از ۱ درصد باشد.

نرخ کلیک چه تاثیری بر روی رنکینگ دارد؟

نرخ کلیک چه تاثیری بر روی رنکینگ دارد

نرخ کلیک فقط به این معنی نیست که تبلیغات شما چقدر مرتبط با کوئری (درخواست) کاربر باشد. بلکه جدای از این بر روی رتبه بندی شما در موتورهای جستجو هم تاثیرگذار است.

رتبه بندی تبلیغات نشان می دهد که لینک تبلیغات شما در کجای موتورهای جستجو نمایش داده می شوند.

درست حدس زدید، اینجا فقط PPC حائز اهمیت نیست و باید بر روی CTR هم تمرکز کنید.

همچنین فراموش نکنید که با پول، همه چیز شدنی نیست. اینکه فکر کنید اگر هر چقدر بودجه بیشتری به کارتان اختصاص دهید، برنده مزایده خواهید شد؛ کاملا اشتباه است. بالاترین جایگاه به کسب و کارهایی تعلق می گیرد که بیشترین رنکینگ تبلیغات را داشته باشند. درست همینجا پای CTR به میدان باز می شود و به عنوان یک فاکتور مهم در نظر گرفته می شود.

اما خب، رنکینگ تبلیغات مفهوم پیچیده تری دارد. گوگل برای اندازه گیری این مقدار، میزان CTR واقعی را در مقابل CTR مورد انتظار مقایسه می کند.

بنابراین اگر شما تبلیغات زیادی را با میزان کم CTR راه اندازی کنید، گوگل به این باور می رسد که تبلیغات آینده شما هم نرخ کلیک کمی خواهند داشت. همین موضوع باعث می شود که جایگاه خوبی به تبلیغات شما اختصاص ندهد و از نظر رتبه بندی توجه زیادی به آن ها نکند.

به همین خاطر است که باید توجه ویژه ای به CTR داشته باشید و سعی کنید تا جای ممکن آن را بهبود دهید.

پس یک CTR پایین (ضعیف) باعث می شود که تبلیغات شما در جایگاه مناسبی قرار نگیرند، مهم هم نیست که چقدر بودجه به آن اختصاص داده باشید!

نرخ کلیک چه تاثیری بر روی امتیاز کیفی می گذارد؟

همان طور که قبلا گفتیم، امتیاز کیفی امتیازی است که گوگل به تبلیغات شما می دهد. این امتیاز به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. از انتخاب کلید واژه ها گرفته تا ارتباط آن با تبلیغات و همچنین لندینگ پیج ها (صفحات فرود).

هر چقدر که لندینگ پیج ها و تبلیغات سایتتان برای کاربران منطقی تر به نظر برسند و متناسب با نیازهای آن ها باشند، امتیاز بیشتری در این بخش دریافت می کنید.

مقدار امتیاز کیفی به طور ماشینی و با علم یادگیری ماشین محاسبه می شود. در اینجا میزان نرخ کلیک، مرتبط بودن تبلیغات و همچنین لندینگ پیج ها در نظر گرفته می شوند.

یک CTR خوب به شما کمک می کند که امتیاز کیفی بالاتری بدست بیاورید.

آیا نرخ کلیک پایین مزیتی هم دارد؟

همان طور که تا اینجای کار مشخص است دیدیم که CTR اهمیت ویژه ای دارد. اما آیا این بدین معنیست که باید تمامی تبلیغات خودتان را برای بهینه کردن این مفهوم دستکاری کنید؟ در نتیجه آیا باید از متریک های دیگر چشم پوشی کنید و آن ها را فراموش کنید؟

قطعا اینطور نیست!!

موفقیت در PPC تنها در رتبه بندی تبلیغات و همچنین نرخ کلیک خلاصه نمی شود.شما می توانید به راحتی و با بازی با کلمات، تبلیغات وسوسه انگیزی تدوین کنید. برای مثال آیفون رایگان!! مطمئن باشید این تبلیغ کلیک های زیادی دریافت می کند. حتی اگر کاربران باور داشته باشند که همچین چیزی واقعیت ندارد؛ اما حس کنجکاوی آن ها باعث می شود روی تبلیغ شما کلیک کنند.

این فقط زمانی جواب می دهد که واقعا هدیه دادن آیفون برای کسب و کارتان مزیتی به همراه داشته باشد. در غیر این صورت هیچ کمکی به سوددهی کسب و کارتان نمی کند.

همیشه اول بر روی متریک های کسب و کار تمرکز کنید و در درجه بعدی CTR را در الویت قرار دهید.

اگر به دنبال این هستید که با کمترین هزینه بیشترین محصولات را به فروش برسانید، پس اول باید بر روی کمپین های PPC وقت بگذارید. حتی اگر قرار است میزان CPL کسب و کارتان را مدیریت کنید باید فعالیت های خودتان را برای این منظور بهینه کنید. پس در نتیجه باید هدفمند جلو بروید.

مگر اینکه به دنبال این باشید که ترافیک زیادی از PPC بدست بیاورید. در اینجا نرخ کلیک، شاخص اصلی شما نیست. در واقع، شرایطی پیش می آید که مقدار کم CTR مشکلی به وجود نمی آورد و حتی بهتر هم هست.

یکی از این زمان ها وقتیست که با کلید واژه ها مبهم و دو پهلو سر و کار دارید. کلمات کلیدی گنگ جهنم کمپین های PPC هستند. ممکن است کاربران کلید واژه های محصولات و خدمات شما را جستجو کنند اما هر یک برای هر کدامشان معنی متفاوتی داشته باشد!

اجازه دهید با یک مثال توضیح دهیم. کلمه امنیت (security) را در نظر بگیرید.

فرض کنید شما کسب و کاری در زمینه امنیت دارید و محصولاتی را به فروش می رسانید که از تجاوز و ورودهای ناخواسته به کمپانی های دیگر جلوگیری می کنند. کسب و کار شما تمرکز خودش را بر روی کلمه امنیت گذاشته است. اینجا هر کسی که به امنیت فکر کند، اول با شما مواجه می شود. به نظر که شسته و رفته است. البته که در واقعیت می تواند این چنین هم باشد.

اما خب، امنیت می تواند برای هر کاربر معانی متفاوتی داشته باشد:

  • امنیت کارت های اعتباری
  • امنیت مالی
  • امنیت منزل
  • بادیگارد

این ها فقط مثال های کمی از این مورد هستند! می بیند که چقدر یک کلمه می تواند معانی متفاوتی داشته باشد.

اجازه دهید اینطور پیش برویم که شما قرار است بر روی امنیت شغلی تمرکز کنید و به آن بودجه اختصاص دهید. این منطقی تر به نظر می رسد.

با اینکه این عبارت هم گستردگی خودش را دارد؛ ممکن است CTR خوبی نصیبتان نکند. اما با این حال، کاربران زیادی را با هزینه کم به سمت شما هدایت می کند.

آیا شما باید به خاطر CTR پایین این کلید واژه را در لیست سیاه قرار دهید و آن را متوقف کنید؟

قطعا نه!

همیشه اجازه دهید که عملکرد کارها شما را هدایت کنند. در واقع به چیزی که می بینید ایمان بیاورید. تا زمانی که کلید واژه ها و تبلیغات شما با هم هماهنگ هستند و نتیجه خوبی به همراه دارند CTR پایین برایتان مشکلی به وجود نمی آورد.

کلام آخر

نرخ کلیک، متریک حائز اهمیتی است که مدیران PPC باید آن را درک و بهینه کنند. بهینه سازی CTR در کنار بهینه سازی متریک های دیگر یک کسب و کار، به راحتی شما را به موفقیت می رساند. پس بدیهی است که اختصاص دادن زمانی برای تجزیه و تحلیل آن خالی از لطف نخواهد بود.

با به اشتراک گذاری این مطلب با دوستداران دنیای دیجیتال مارکتینگ، به ما در انتشار مطالب مفید و با کیفیت کمک کنید.

در مقاله بعدی از دوره تبلیغات کلیکی، به اهمیت کلمه کلیدی در تبلیغات کلیکی می پردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست