همه چیز درباره الگوریتم فرِد گوگل یا Fred

زمان مطالعه: 9 دقیقه
2K بازدید
الگوریتم گوگل فرد

معرفی الگوریتم فرد گوگل (Fred)

در مارس ۲۰۱۷ اتفاقات عجیبی در نتایج جستجو گوگل رخ داد که با کاهش چشمگیر رتبه برخی وبسایت ها همراه بود، به دنبال آن جو پر رعب و وحشتی  بین سئوکاران و وبمستران بوجود آمد. برخی از پروژه های سئو سایت های فروشگاهی بزرگ که تبلیغات زیادی را برای افزایش ترافیک انجام داده بودند، یک شبه حدود ۹۰ درصد افت ترافیک داشتند!

این شروع داستان آشنایی با الگوریتم فرد گوگل بود که نخستین بار Gary Illyes تحلیل گر وب و وبمستر برتر از نام فرد طی یک شوخی با مدیر سئو Sapient Razorfish برای این آپدیت الگوریتمی گوگل استفاده کرد.

گوگل هرسال به طور روزانه و در تعداد بالا الگوریتم های خود را بروزرسانی و تنظیم میکند. در بین آپدیت ها فقط تعداد کمی مانند فرد تاثیر شدید و ناگهانی بر روی نتایج جستجو گوگل اعمال میکنند. برخی از وبسایت ها حتی ۶ ماه بعد از آپدیت الگوریتم فرد، نتوانستند ترافیک از دست رفته خود را به دست آورند!

آکادمی دیجیتال مارکتنیگ  راه دی ام، در این مقاله به طور مفصل به بررسی الگوریتم فرد و تاثیرات شدید آن روی وبسایت ها خواهد پرداخت، هرچه بیشتر درباره فرد آگاهی داشته باشید، بهتر میتوانید با برنامه ریزی و کار درست از خطر جریمه شدن توسط آن در آینده دور بمانید.

الگوریتم فرد گوگل چیست و چه اهمیتی دارد؟

در واقع، فرد الگوریتمی است که به تنظیم بهتر الگوریتم های رتبه بندی گوگل کمک میکند و خود یک الگوریتم جداگانه نیست، بلکه یک نیروی کمکی تازه نفس برای بهتر کار کردن سایر الگوریتم های گوگل است.
گوگل در ابتدای کار این الگوریتم، تصمیم گرفت هیچ اطلاع رسانی به وبمستران انجام ندهد و همین عدم اطلاع رسانی سبب شد که روز بعد از اعمال الگوریتم فرد وبمستران و سئوکاران با وحشت، داده های سایت خود را آنالیز کنند.

تا همین لحظه که این مقاله در حال تالیف میباشد، گوگل به طور رسمی وجود الگوریتم فرد را تایید نکرده است. با این حال تمام افرادی که در اکوسیستم SEM (بازرایابی موتورهای جستجو) در حال فعالیت هستند در کار و برنامه ریزی های خود به طور ویژه وجود این الگوریتم را در نظر میگیرند.

هدف از راه اندازی الگوریتم فرد (Fred)

جای تعجب نیست که گوگل هدف واقعی خود را از راه اندازی الگوریتم فرد، مانند الگوریتم های بزرگ دیگری چون مرغ مگس خوار، پنهان و وجود آنها را با تمام تاثیراتی که روی نتایج جستجوی گوگل دارند را انکار کند.

با این حال به اعتقاد شمار بسیاری از سئوکاران مطرح دنیا، هدف از راه اندازی الگوریتم فرد مقابله با روش های کسب درآمدی بیشماری که در وبسایت ها استفاده میشد. مثل تبلیغاتی بنری و پاپ‌ آپ است که روی تجربه کاربر در بازدید از یک وبسایت اثر منفی دارد.

کدام وبسایت ها بیشترین ضربه را از آپدیت الگوریتم فرد متحمل شدند؟

بعد از راه اندازی الگوریتم فرد توسط گوگل، بسیاری از سئوکاران سایت هایی را که با افت ترافیک شدید و ضربه های سنگین الگوریتم فرد روبه‌رو شده بودند را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. با اینکه گوگل هیچ نظریه ای در رابطه با فرد را رد یا تایید نمیکند، اما با بررسی های انجام شده توسط افراد متخصص مشخص کرد، الگوریتم فرد وبسایت هایی که تجربه کاربری را در اولیت کاری خود قرار نمیدهند، جریمه میکند.

بری شوارتز، یکی از سئوکارن مطرح در دنیای وب میباشد و طی بررسی های انجام شده توسط وی روی ۱۰۰ سایتی که با الگوریتم فرد جریمه شده بودند، مشخص شد که این ویژگی ها در همه آنها یکسان هستند:

  • محتوا محور بودن وبسایت
  • استفاده غیر طبیعی از تبلیغات

شاید با خود بگویید، این ویژگی ها که در میلیون ها وبسایت وجود دارد، پس آیا همه این سایت ها باید با الگوریتم فرد جریمه شوند؟ مسلما خیر! همه ما شاهد این موضوع بودیم که بعد از راه اندازی فرد فقط تعدادی از وبسایت ها افت ترافیک داشتند، نه همه وبسایت های محتوا محور! پس الگوریتم فرد ویژگی های دیگری را نیز بررسی میکند و سایت هایی را جریمه میکند که علاوه بر استفاده از تبلیغات آزاردهنده برای کسب درآمد که تجربه کاربری را کاهش میدهد، محتوای کم کیفیت و غیر مفید نیز داشته باشند.

بری شوارتز در بررسی و تحقیقات خود متوجه شد، وبسایت هایی که به علت داشتن تبلیغات بیشمار برای کسب درآمد با روشی غیر اصولی توسط الگوریتم فرد جریمه شده بودند، پس از حذف برخی تبلیغات و تغییر شیوه کسب درآمدی خود با رعایت اصول، توانستند ترافیکی بسیار بیشتر نسبت به شرایط قبل از الگوریتم فرد را بدست آورند.

نکته جالب این است که برخی وبمستران در شرایط بوجود آمده از الگوریتم فرد نه تنها هیچ گزارشی مبنی بر افت ترافیک خود اعلام نکردند، بلکه به دلیل اصولی کار کردن در روش های تبلیغاتی، حتی رشد ۱۰۰ درصدی نیز داشتند. در ادامه چند نمونه از وبسایت هایی که با افزایش ترافیک بعد از آپدیت الگوریتم های گوگل و راه اندازی فرد روبه رو شدند را آورده ایم:

افزایش ترافیک بعد از آپدیت الگوریتم های گوگل

افزایش ترافیک بعد از آپدیت الگوریتم های گوگل

با توجه به مثال های ذکر شده و آنچه از صحبت های بری شوارتز فهمیدیم، میتوان اینطور نتیجه گرفت که افزایش ترافیک وبسایت ها در تاریخ ۷ مارس ۲۰۱۷ نتیجه کار سئو نبوده و روند این افزایش ترافیک نیز کمی قبل از راه اندازی الگوریتم فرد آغاز شده، که در مجموع میتوان ادعا کرد:

الگوریتم فرد یک تغییر ناگهانی و یک شبه نیست، بلکه یک تنظیم دقیق بر کار الگوریتم های گوگل است.

چه کسب و کار هایی در اثر الگوریتم فرد ضرر کردند؟

داده های کمی از وبسایت هایی که با الگوریتم فرد جریمه شدند از سمت سئوکاران در فضای وب منتشر شده است، با این حال میدانیم که اغلب سایت هایی جریمه شدند که محتوایی ضعیف و غیراخلاقی و تبلیغات آزاردهنده داشتند که آنها را از کار حرفه ای دور میکرد، در مجموع سئوکاران به این نتیجه رسیدند که هدف از راه اندازی یک سایت نباید در وهله اول پول و در آمدزایی به هر قیمتی و هر تبلیغاتی باشد، زیرا گوگل نیز مانند یک کاربر هدف سایت را میفهمد و با جریمه کردن های الگوریتمی خود نکات منفی را گوش زد میکند.

بری شوارتز لیستی از ۲۰ وبسایت که در اثر الگوریتم Fred جریمه شده بودند را با دیگر وبمستران به اشتراک گذاشت و در اینباره نوشت: تمام این وبسایت ها بر بهبود تجربه کاربری خود تمرکزی نداشتند و هدف اصلی آنها پول بوده، همچنین برخی از وبسایت های پورتالی نیز در اثر الگوریتم فرد جریمه شدند که خود نکته ای قابل تامل و توجه میباشد.

هدف قرار گرفتن بک لینک های بی کیفیت توسط الگوریتم فرد

بررسی شواهد بیشتر در رابطه با تاثیرات الگوریتم فرد به ما میفهماند که الگوریتم فرد فقط تبلیغات بیش از حد در وبسایت را عاملی برای جریمه نمیداند، بلکه نگاهی به بک لینک های کم کیفیت نیز دارد و آنها را هم در دستور کار خود برای جریمه سایت قرار میدهد.

طبق گزارش برخی وبسایت ها از جمله: StatCounter و TechWyse، متوجه میشویم الگوریتم فرد وبسایت هایی را که بک لینک از دامنه های کم اعتبار و با لینک شکسته دارند را جریمه میکند، به طوری که برخی از سئوکاران معتقدند مهم ترین ویژگی فرد بررسی کیفیت بک لینک هاست.

چگونه از جریمه الگوریتم فرد دور شویم؟

الگوریتم فرد اگر در وبسایتی بک لینک های ضعیف، تبلیغات بیش از حد، محتوای کم کیفیت و یا ترکیب این سه را ببیند؛ بدون شک آن وبسایت را جریمه خواهد کرد و این جریمه شدن به ارائه نتایج معتبر به کاربر کمک کرده و یک بیزنس خوب برای گوگل نیز میباشد.

زندگی با ترس از تغییرات ناگهانی گوگل یک هنجار همیشگی برای سئوکاران است. اما دراین فضا چند راه کار وجود دارد که با رعایت آنها میتوانید، احتمال جریمه شدن سایتتان توسط الگوریتم های گوگل را به شدت کم کنید. آکادمی دیجیتال مارکتینگ راه دی ام در ادامه به شما این راه کار ها را معرفی میکند.

تمرکز روی کیفیت کلی وبسایت

یکی از جالب ترین ویژگی های مربوط به الگوریتم فرد این است که خیلی از وبسایت ها را تحث تاثیر خود قرار داد و این تاثیر گاهی مثبت، گاهی منفی و برای بعضی از سایت ها نیز کم بود، به طوریکه وبسایت مربوطه نمیتوانست در جایگاهی که برایش بهترین است قرار بگیرد، اما باز هم نمودار ترافیک آن پیشرفت هایی را نشان میداد.

طبق مطالعات صورت گرفته و به توصیه برخی از سئوکاران، این دسته از وبسایت ها که در محدوده خاکستری بوده و به مقدار کمی تحت تاثیر الگوریتم فرد قرار گرفتند، میتوانند با انتشار محتوای با کیفیت، رفع مشکلات ux و بهبود تجربه کاربری و حل مشکلات فنی وبسایت، رشد ترافیک خوبی را برای سایت خود رقم بزنند.

آنالیز و تحلیل کامل وبسایت

قبل از اینکه واکنش شدید به این تیتر داشته باشید، به شما میگوییم که انجام دادن این مرحله در سئو وبسایت و بهینه کردن آن برای الگوریتم فرد گوگل، اختیاری است و اجباری وجود ندارد. برای اینکه از خطر جریمه شدن توسط الگوریتم های گوگل در امان بمانید، خیلی خوب است که وبسایت خود را به طور کامل آنالیز کرده و بدانید دقیقا در معرض چه نوع خطرها و جریمه هایی هستید، پس با ابزارهای مرتبط تک تک صفحات سایت را آنالیز کنید.

 

برای آنالیز دقیق سئو وبسایت دو راه پیش روی شماست:

 راه اول: شما میتوانید خودتان این آنالیز را انجام دهید. راه دوم: یک سئوکار حرفه ای استخدام کنید. اگر با تکنیک های سئو آشنا هستید، انجام آنالیز وبسایت باعث صرفه جویی در هزینه های مصرفی شما میشود. به هرحال آنالیز امری حیاتی و مهم است و اگر قبلا به این نکته توجه نکرده و خطاهای سایت را رفع نکردید، دیر یا زود اثرات منفی را در ترافیک وبسایت مشاهده خواهید کرد.

تولید محتوای با کیفیت

اگر در استراتژی محتوای وبسایت هنوز کیفیت را فدای کمیت میکنید، وقت آن رسیده که رویکرد کاری خود را تغییر بدهید. اگر چه سیگنال هایی رتبه بندی گوگل هنوز جزو رازهای پنهان است، با این وجود همه میدانیم که گوگل به سایت هایی که محتوای با کیفیت، مرتبط و مناسب داشته باشند، پاداش میدهد. درواقع هرچه محتوای سایت مفیدتر و کاربردی تر باشد، برای کاربر نیز تجربه ای بهتر رقم میزند و این دقیقا همان نکته ای است که برای گوگل اهمیت دارد.

تولید محتوای مستمر و باکیفیت بالا یکی از بزرگترین چالش های پیش روی تیم های بازاریابی آنلاین است. داشتن تقویم محتوایی برای این کار میتواند یکی از راهکار های خوب جهت نظم بخشیدن به روند تولید محتوا باشد، بسیار مهم است که شما برای تولید بهترین محتوای موجود در حوزه کاری خود وقت بگذارید و متمرکز شوید.

حذف بک لینک های ضعیف

بدون شک یکی از فاکتورهای مهم برای الگوریتم فرد، کیفیت بک لینک هاست. از این رو حتما به بک لینک های ثبت شده برای وبسایت‌تان توجه کنید. یکی از ابزارهای عالی برای چک کردن بک لینک های سایت استفاده از Open Site Explorer Moz است. نسخه رایگان این ابزار به شما میگوید که کدام یک از لینک های شما قوی و از منابع معتبر هستند و کدام یک از آنها برای وبسایت مضر بوده و باید حذف شوند. از بین بردن لینک های خراب و با کیفیت پایین شما را از جریمه های احتمالی الگوریتم های گوگل حفظ میکند و سایت شما را کاربر پسند تر نیز می کند که این فاکتور همیشه برای گوگل اهمیت دارد.

کاهش استفاده از تبلیغات آنلاین

درگذشته نه چندان دور که سرعت اینترنت ضعیف بود، کاربران برای باز شدن یک صفحه از سایت مورد نظر خود باید مدت طولانی منتظر میماندند. حال اگر وبسایت مربوطه از تبلیغاتی بنری و پاپ آپ زیادی استفاده میکرد، این زمان انتظار طولانی تر میشد و تجربه کاربری به شدت آسیب میدید.

شاید هدف شما از راه اندازی سایت این باشد که از هر پیکسل آن برای تبلیغات استفاده کنید. اما در این شرایط گوگل هم متوجه میشود که هدف شما ارائه محتوای خوب و بهبود تجربه کاربر نیست؛ بلکه هدف صرفا پول و درآمد است و فعالیت شما در وب هیچ ارزشی آفرینی در پی نخواهد داشت. این موضوع سبب میشود علاوه بر گوگل، اعتماد بازدیدکنان آینده و فعلی سایت خود را نیز از دست بدهید و نرخ تبدیل شما به شدت آسیب ببیند.

پس از هر فرمت تبلیغاتی که در سایت خود استفاده میکنید، توجه داشته باشید که میزان استفاده از آن در حد آزاردهنده ای نشود، در حالت کلی، استفاده از تبلیغات درسایت باعث میشود سایت شما در آینده در اثر آپدیت ها و تغییرات گوگل با ریسک مواجه شود.

درآمدن از جریمه الگوریتم فرد چقدر زمان میبرد؟

متأسفانه مانند سایر جریمه های گوگل برای درآمدن از جریمه الگوریتم فرد هم زمان مشخصی را نمیتوان تعیین کرد و نمیتوان انتظار داشت خیلی سریع اثر منفی حاصل از فرد از بین برود. برخی سایت ها خیلی سریع از جریمه فرد بیرون آمده و برخی نیز با گذشت چندماه هنوز در جریمه باقی میمانند.

باجود تمام این شرایط درحالت کلی نمیتوان مشخص کرد که چه مدت طول میکشد، تا سایت شما از جریمه fred خارج شود. توصیه ما در آکادمی راه دی ام به شما این است که فاکتورهایی که برای فرد مهم هستند را هرچه زودتر رفع کنید تا بتوانید دوباره اعتماد گوگل را جلب کنید.

سریع باش و آماده حرکت فردی! (Ready, Freddy, Go)

گوگل الگوریتم های خود را روزانه چندبار آپدیت می‌کند. بیشتر این آپدیت ها و تغییرات جزئی هستند و به چشم حرفه ای ترین سئوکاران نیز نمی‌آیند. اما در این فضا برخی تغییرات بسیار بزرگ و چشم گیر بوده و نتایج جستجوی گوگل را به صورت اساسی تغییر میدهند. الگوریتم فرد و الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چنین تغییراتی را در پی داشتند.

ما در آکادمی دیجیتال مارکتینگ راه دی ام امیدواریم، سایت شما هیچوقت با جریمه الگوریتم فرد روبه رو نشود و اگر جریمه شد با رعایت نکات گفته شده درمقاله هرچه سریع تر بتوانید از جریمه فرد خارج شوید.

نتیجه گیری:

 نکته مهمی که در سئو سایت همیشه باید به یاد داشته باشید این است که هیچ چیز در فرآیند بهینه سازی وبسایت ثابت نیست و تغییرات هر روزه انجام میشوند تا متناسب با هر زمان و نیاز کاربر در آن زمان بهترین نتیجه از سمت گوگل ارائه شود.

منبع :wordstream

۵/۵ - (۵ امتیاز)

۲ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست