هر چیزی که باید در مورد زمانبندی پستها در اینستاگرام بدانید
اگر یادتان باشد قبلا در مورد الگوریتم اینستاگرام صحبت کردهایم. خب، در این مطلب گفتیم که پستها در فید اینستاگرام با توجه به میزان تعاملی که با آنها برقرار شده است، الویتبندی میشوند. اما این موضوع باعث نمیشود که زمانبندی پستها در اینستاگرام موضوع بیاهمیتی باشد. با اینکه اینستاگرام به میزان تعامل یک پست اهمیت بیشتری میدهد؛ اما با این حال شما باید پستهای خودتان را زمانی که کاربران بیشتری فعال هستند، منتشر کنید.
با اینکه در خود اینستاگرام نمیتوانید برای زمانبندی پستها اقدام کنید؛ اما میتوانید از برنامههای جانبی متنوعی استفاده کنید. این دقیقا همان چیزی است که ما قرار است در این مقاله در مورد آن صحبت کنیم.
اجازه دهید کارمان را با یک مثال شروع کنیم. فرض کنید که در روز سهشنبه ۱۰درصد از مخاطبینتان آنلاین هستند. در این زمان شما در ساعت ۳ بعدازظهر یک پست جدید منتشر میکنید، که آخرین محصولتان را معرفی میکند. اما از آن جایی که افراد کمی در فید اینستاگرام مشغول گشت و گذار هستند؛ پست شما واکنشهای زیادی دریافت نمیکند. در واقع میتوان گفت این پست نسبت به میانگین پستهایتان، لایکها و کامنتهای کمتری میگیرد.
الگوریتم اینستاگرام این قضیه را برای خودش اینطور تحلیل میکند:
“این پست، رضایت کمتری را جلب کرده است، پس آن را به درصد کمتری از محاطبین نشان میدهم!”
درست همین جاست که باید ببینید چه زمانی کاربران اینستاگرام فعالیت بیشتری دارند؛ و درصد بیشتری از مخاطبین شما آنلاین هستند.
اما اشتباه نکنید، برای این کار نباید ساعتها منتظر باشید و ببینید که چه زمانی، زمان درست است. بلکه میتوانید به لطف API اینستاگرام از برنامههای جانبی برای تحلیل و آنالیز این ساعات فعالیت و زمانبندی پستها در اینستاگرام استفاده کنید. در واقع اگر که شما از پلتفرمهای (سامانه) شبکههای اجتماعی استفاده میکنید؛ به راحتی میتوانید با کمک نرم افزارهای زمانبندی (software Scheduling) پستهای خودتان را در زمان درست منتشر کنید.
ابزارهای زمانبندی پست در اینستاگرام
برای اینکه بتوانید کارتان را شروع کنید؛ به یک ابزار مجزا نیاز دارید. برخی از این ابزارها که هم در اندروید و هم در iOS پشتیبانی میشوند، عبارتند از:
- Later
- Tailwind
- Buffer
- Schedugram
- Sprout Social
- Autogrammer
- HubSpot
در ادامه بیشتر در مورد جزئیات و قابلیتهای هر کدام از این موارد صحبت میکنیم.
ابزارهای زمانبندی پستها در اینستاگرام
Later
اولین برنامهای که قصد داریم آن را معرفی کنیم Later است. این برنامه برای استفادههای شخصی، کاملا رایگان است. اما اگر میخواهید از آن برای کسب و کارتان استفاده کنید، باید یک هزینهای را پرداخت کنید. پلنهای این برنامه در این حالت از ماهانه ۱۹ دلار شروع میشوند.
Later یکی از محبوبترین ابزارهای زمانبندی پستها در اینستاگرام است. در اینجا شما یک تقویم دارید که میتوانید به راحتی و با Drag and Drop (کشیدن و رها کردن) محتوای مورد نظرتان را در آن تنظیم کنید. همچنین با استفاده از قابلیت Linkin.bio این برنامه، میتوانید پستها را به صفحه محصولات لینک دهید. به همین راحتی!
Tailwind
ابزار بعدی برنامه Tailwind است. این برنامه به طور انحصاری برای زمانبندی پستها در اینستاگرام و پینترست طراحی شده است. در این ابزار به قابلیتهای کاربردی بسیاری دسترسی دارید. برای مثال، از پیدا کردن هشتگها به صورت اتوماتیک گرفته، تا بارگذاری Bulk Image. البته این نکته را در نظر بگیرید که Tailwind رایگان نیست. برای استفاده از آن باید به صورت ماهانه هزینهای را پرداخت کنید.
Buffer
Buffer هم یکی دیگر از ابزارهای زمانبندی پستها در اینستاگرام است. این برنامه، قابلیتهای محدودی را در نسخه رایگان در اختیارتان میگذارد. برای اینکه بتوانید به تمامی امکانات دسترسی داشته باشید؛ باید ماهانه ۱۵ دلار اشتراک خودتان را تمدید کنید. در این برنامه میتوانید پستها را در فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست و Google+ زمانبندی کنید. علاوه بر اینکه این ابزار برای iOS و اندروید هم در دسترس است. همچنین تحت وب هم عملکرد خوبی دارد. این ابزار به کاربران اجازه میدهد که فقط با یک داشبورد، پستهای تمامی شبکههای اجتماعی خودشان را زمانبندی کنند.
Schedugram
در این برنامه، باید به ازای هر اکانت شبکه اجتماعی، ماهانه ۲۰ دلار حق اشتراک پرداخت کنید. این برنامه یک ابزار زمانبندی پستها در اینستاگرام است؛ که در خودش به صورت Built-in (داخلی) یک ویرایشگر تصویر هم دارد. این ابزار به شما اجازه میدهد که تقویم محتوایی خودتان را برای بلند مدت مدیریت کنید.
Sprout Social
یکی دیگر از ابزارهایی که برای زمانبندی پستها میتوانید از آن استفاده کنید، Sprout Social است. این برنامه نه تنها به شما اجازه میدهد زمان انتشار پستها را تنظیم کنید؛ بلکه میتوانید به محض انتشار میزان engagment (تعامل) آنها را نیز ببینید. همچنین قابلیت Social Listening این برنامه به شما کمک میکند، تا نسبت به موضوعات ترند، آگاهی داشته و آنها را در استراتژیهای محتوایی خودتان در نظر بگیرید. برای استفاده از این ابزار، باید ماهانه ۹۹ دلار هزینه اشتراک آن را پرداخت کنید.
Autogrammer
این ابزار نه تنها از اینستاگرام، بلکه از توییتر و فیسبوک هم پشتیبانی میکند. هزینه اشتراک ماهانه این برنامه ۹.۹۹ دلار است. در این برنامه شما میتوانید در یک تقویم یکسان زمانبندی انتشار پستها در چندین شبکه اجتماعی را انجام دهید. درست شبیه به Schedugram در این برنامه هم شما یک ویرایشگر تصویر دارید، که میتوانید با استفاده از آن تصاویر را بچرخانید، کراپ کنید و فیلترهای دلخواهتان را بر روی آنها اعمال کنید.
HubSpot
پلتفرم (سامانه) دیگری که میتوانید از آن برای زمانبندی پستها در اینستاگرام استفاده کنید، HubSpot است. در اینجا ما قصد داریم به صورت کامل نحوه زمانبندی یک پست با استفاده از HubSpot را آموزش دهیم. در ادامه به تمامی جزئیات این کار اشاره میکنیم :
چطور با استفاده از HubSpot پستهای اینستاگرام را زمانبندی کنیم؟
- مطمئن شوید به فیسبوک کسب و کارتان دسترسی کامل دارید.
- در اینستاگرام به Business Account تغییر کاربری دهید و این حساب فیسبوک را به اینستاگرام متصل کنید.
- وارد HubSpot شوید و برای یکپارچهسازی پروفایل خودتان به بخش Social بروید.
- اولین پست اینستاگرامی خودتان را در اینجا درست کنید.
- یک کپشن مناسب و مرتبط بنویسید. از هشتگهای مناسب استفاده کنید.
- زمان و تاریخ انتشار پست را مشخص کنید.
- برای اینکه ببینید همه چیز به درستی تنظیم شده است، پست را در حالت پیش نمایش باز کنید.
- در آخر بر روی Schedule message کلیک کنید.
مطمئن شوید که به حساب فیسبوک کسب و کارتان دسترسی کامل دارید:
در فیسبوک و اینستاگرام میتوانید به صورت شخصی حسابهای خودتان را داشته باشید. اما اگر قصد دارید که زمانبندی پستها را برای کسب و کارتان شروع کنید؛ باید هر دوی آنها را به هم متصل کنید. برای این کار به پسورد (کلمه عبور) و نام کاربری حساب فیسبوکتان نیاز دارید.
به Business Profile در اینستاگرام سوییچ کنید و آن را به حساب فیسبوکتان متصل کنید:
برای اینکه بتوانید در HubSpot، پستهای اینستاگرامتان را زمانبندی کنید، به یک حساب تجاری (Business Profile) نیاز دارید. برای اینکه بتوانید به حساب تجاری اینستاگرام سوییچ کنید، ابتدا وارد برنامه شوید. سپس به بخش تنظیمات بروید. در آخر صفحه Switch to Business Profile را انتخاب کنید.
در بخش Settings بر روی Linked Account کلیک کنید. در اینجا میتوانید فیسبوک و اینستاگرام را به هم متصل کنید. در اینجا برای این کار باید به حساب فیسبوک خودتان لاگین (وارد) کنید. به همین خاطر است که به پسورد و نام کاربری نیاز دارید.
وارد HubSpot شوید و به بخش Social بروید:
حال که فسبوک و اینستاگرام را به هم متصل کردهاید؛ میتوانید پروفایل خودتان را با ابزار زمابندی HubSpot یکپارچه کنید. برای این کار کافی است بعد از وارد شدن به پلتفرم HubSpot، به بخش Social بروید. برای این کار ابتدا به مسیر Marketing و سپس Social بروید.
زمانی که برای اولین بار وارد این محیط میشوید، یک کلید نارنجی رنگ به اسم Connect Accounts را میبینید. برای ادامه کار باید بر روی آن کلیک کنید. بعد از انتخاب این گزینه صفحه زیر برایتان باز میشود :
در اینجا بر روی اولین گزینه یعنی Facebook and Instagram کلیک کنید. برای کامل کردن کارتان مراحل خواسته شده را تکمیل کنید.
اولین پست اینستاگرامی خودتان را در اینجا آماده کنید
بعد از اینکه حساب اینستاگرامتان را با HubSpot یکپارچه کردید؛ وقت آن است که اولین پست خودتان را آماده کنید. برای این کار باید از گوشه سمت راست صفحه Create Social Post را انتخاب کنید. بعد از انتخاب این گزینه، میبینید که لیست شبکههای اجتماعی برایتان ظاهر میشود. برای شروع بر روی آیکون اینستاگرام کلیک کنید.
یک کپشن مناسب و مرتبط بنویسید
در اینجا با انتخاب آیکون قاب عکس در پایین سمت چپ کادر متنی، میتوانید تصویر مورد نظرتان را آپلود کنید. به تصویر زیر دقت کنید :
در نهایت در کادر متنی، کپشن مورد نظرتان را با استفاده از هشتگها بنوسید. همچنین کاربران دلخواهتان را در تصویر تگ کنید.
زمان و تاریخ انتشار پست را مشخص کنید
درست در بالای پستی که در حال آماده کردن آن هستید، گزینه when را میبینید. با استفاده از این قابلیت، میتوانید زمان و تاریخ دقیق انتشار پست را مشخص کنید.
نکته: برای اینکه بتوانید بازخورد بهتری از پستهای خود بگیرید، سعی کنید آنها را در یک زمان رند و گرد شده منتشر نکنید. برای مثال ساعت ۹:۳۵ دقیقه خیلی منطقیتر از ساعت ۹ است.
پست را در حالت پیش نمایش باز کنید
در مرحله یکی مانده به آخر زمانبندی پستها در اینستاگرام، وقت آن است که همه چیز را یکبار چک کنید. در واقع باید مطمئن شوید که مشکلات گرامری ندارید، از هشتگهای درستی استفاده کردهاید و تصویر مناسبی را انتخاب کردهاید.
در آخر بر روی Schedule message کلیک کنید
همان طور که تا اینجا متوجه شدید، شما میتوانید با استفاده از HubSpot چندین پست را به طور همزمان زمانبندی کنید. در واقع میتوانید آنها را ذخیره کنید. بعد از اینکه کارتان با زمابندی پستها تمام شد؛ وقت آن است که بر روی Schedule message کلیک کنید. همین، کارتان همین جا تمام میشود.
کلام آخر
همان طور که دیدید، برای زمابندی پستها در اینستاگرام حتما باید از یک ابزار جانبی استفاده کنید. این قابلیت در خود اینستاگرام به صورت Built-in وجود ندارد. البته شاید در آینده نزدیک، شاهد ایجاد این قابلیت در خود برنامه باشیم. اما تا آن زمان میتوانید با استفاده از ابزارهایی که در این مطلب معرفی کردیم، به راحتی پستهای خودتان را زمانبندی کنید و در زمان دلخواهتان آنها را منتشر کنید.
۲ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید
عالی بود. به جز هاب اسپات، برای بقیه ابزارها نیاز به حساب فیسبوک نیست؟
سلام آقای محمود
سپاس از لطف شما
برای اکثر ابزارها نیاز به حساب کاربری فیسبوک وجود داره
با آرزوی موفقیت برای شما