چطور استراتژی PPC را توسعه دهید؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه
1K بازدید
چطور استراتژی PPC را توسعه دهید؟

توسعه استراتژی PPC

برای اینکه بتوانید کمپین های (PPC (Pay Per Click موفقی راه اندازی کنید باید با هدف پیش بروید. در واقع شما باید بتوانید با استفاده از استراتژی های درست خودتان را در مسیر مناسب قرار دهید. در این جا ما قصد داریم در مورد استراتژی های PPC صحبت کنیم. چرا که شما برای اینکه بخواهید استراتژی مناسبی در این دنیای بسیار پیچیده تدوین کنید نیاز دارید تا با تمام فراز و نشیب های آن آشنا باشید که ما در آکادمی راه دی ام در تلاش هستیم تا با فراهم کردن دوره مقدماتی تبلیغات کلیکی، شما را با تمام زیر و بم های این کانال دیجیتال مارکتینگ آشنا کنیم.

یک کمپین موفق به استراتژی های مناسب نیاز دارد. در واقع شما باید بدانید که قرار است به چه چیزی برسید؟ هدفتان چیست؟ و …

به طور کلی یک برنامه PPC می تواند شامل اهداف متنوع و متعددی باشد. همچنین گاهی اوقات این اهدافی که برای خودتان مشخص کرده اید واضح هستند. اما برعکس، در برخی مواقع هم این اهداف به رسیدگی و توجه بیشتری نیاز دارند.

رایج ترین اهداف PPC شامل موارد زیر می شوند :

  • آگاهی از برند (میزان آشنایی مصرف کنندگان با یک ویژگی متمایز یا تصویر یک برند)
  • توجه به محصول و برند (جلب توجه مشتریان بالقوه به محصول و برند شما)
  • لید یا سرنخ (مشتریان راغب، سازمان یا افرادی که از راهکارهای مختلف با برند شما آشنا شده اند.)
  • فروش
  • فروش مجدد

این هم در نظر بگیرید که هر کدام از این اهداف با قیف فروش اولیه کاملا هماهنگ هستند: آگاهی، رسیدگی، خرید.

قیف فروش یا Sales Funnel چیست؟

قیف فروش  اصطلاحی است که در بازاریابی کاربرد دارد و مدلی برای درک بهتر فرایند فروش است. قیف فروش تمام مراحل و پروسه شناسایی هدف تا تبدیل شدن به یک مشتری واقعی را شامل می‌‌شود. در مدل بازاریابی Sales Funnel همه چیز از یک سرنخ شروع شده و در نهایت تا تبدیل شدن به خریدار واقعی و وفادار ادامه می یابد.

به عنوان یک شخص فعال در زمینه تبلیغات، شما باید بتوانید قیف فروش را مورد بررسی قرار دهید و آن را با توجه به کسب و کارتان شخصی سازی کنید.

برای مثال، یک کسب و کار (B2B (Business to Business را در نظر بگیرید. این مدل کسب و کار چرخه فروش طولانی تری دارد. دلیلش هم این است که فرآیند تحقیق و بررسی راه حل های تجاری به زمان بیشتری نیاز دارد. در مقابل هم کالای E-commerce مصرف کننده می تواند فورا یا چند ساعت بعد از کلیک کردن بر روی تبلیغات PPC نمایش داده شود!

در ادامه ما به هر کدام از استراتژی های PPC یک نگاه اجمالی خواهیم داشت و آن ها را بررسی می کنیم. در واقع می خواهیم ببینیم که هر کدام آن ها شما را به چه چیزی می رسانند.

آگاهی از برند

آگاهی از برند

اغلب اوقات PPC برای آگاهی از برند مورد استفاده قرار می گیرد. در نتیجه به معرفی بیشتر و در دید بودن محصول و خدمات کمک می کند. که پیش تر توضیح دادیم که آگاهی از برند یا Brand Awareness به معنای آگاهی از برند و به معنای آشنایی مصرف کننده با موجودیت و میزان در دسترس بودن آن محصول است.

در این فاز ما قصد داریم که تا جای ممکن محصولات و خدمات خودمان را در دید مخاطبین هدف قرار دهیم. در نتیجه به امیدوار باشیم که کلیک بر روی این تبلیغات کاربران را از دیدن برند ما به مشتری راغب تبدیل کند. این به این معناست که کاربرانی که در قیف فروش قرار گرفته اند یک مرحله به خرید نزدیکتر شوند.

اگر به دنبال هدف گذاری از طریق کلمات کلیدی، موضوعات، موقعیت های مرتبط و یا ترکیبی از آن ها هستید؛ استفاده از تبلیغات PPC می تواند موثر باشد. با اینکه این روش های هدف گذاری کاملا عمومی هستند؛ اما با این حال برای رسیدن به مقصد کمک بسزایی می کنند. تبلیغات PPC شبکه های اجتماعی، برای برندینگ گزینه بسیار خوبی هستند. به این دلیل که برای هدف گذاری آپشن های زیادی در اختیارتان قرار می گیرد. از دموگرافیک ها گرفته تا علایق مخاطبین، همه به شما کمک می کنند تا بهتر، اهداف خودتان را مشخص کنید. همچنین، استفاده از کلید واژه های عمومی برای کمپین ها تاثیر بیشتری بر روی برندینگ دارد.

البته این قضیه جنبه منفی هم دارد. اینکه شما مجبورید برای کلیک های نامرتبط و به ازای هر کلیک هزینه بیشتری پرداخت کنید. بهترین روش برای اجرای این رویکرد این است که از کلید واژه های هوشمند و منفی استفاده کنید.

توجه به محصول و برند

در این فاز فرصت مناسبی در اختیار شما قرار می گیرد. اینجا زمانی که کاربران به دنبال خرید یک محصول هستند شما می توانید  به کمک جزئیات بیشتر و هدف گذاری دقیق تر و همچنین Call To Action های مناسب تر مجددا برندتان را در یک کپی از تبلیغات معرفی کنید.

به طور معمول، زمانی که مشتریان در این فاز قرار می گیرند؛ کوئری های (درخواست های) جستجوی آن ها جزئیات بیشتری پیدا می کنند و اختصاصی تر می شوند. در این جا ممکن است آن ها به دنبال یک برند و محصول بخصوص باشند و بخواهند آن را مقایسه کنند، نظرات را بخوانند و … . به عنوان مثال، تلویزیون سامسونگ ۴۳ اینچ یا تلویزیون ال جی ۴۳ اینچ.

اینجا فرصت خوبی است تا با بازاریابی مجدد، این مخاطبین را به محصولی که قبلا از آن ها بازدید کرده اند هدایت کنید.

یک نوع دیگر هدف گذاری استفاده از لیست in-market کاربران است. این لیست در واقع کاربرانی را نشان می دهد که به قصد خرید در بازار حضور دارند. این موضوع هم از رفتارهای آنلاین آن ها در پلتفرم ها نشات گرفته است. البته شما برای دسترسی به این لیست ها نیاز دارید تا با پرداخت هزینه های بسیار زیاد این داده ها را به دست آورید.

لید یا سرنخ

یکی دیگر از استراتژی های PPC لید یا سرنخ است. گاهی اوقات ممکن است شما فورا و به صورت آنلاین نتوانید محصولات خودتان را به فروش برسانید. در اینجا چاره چیست؟ خب، در این بخش شما می توانید با جمع آوری سرنخ ها، مخاطبین را به چشم اندازهایی که به آن علاقه دارند هدایت کنید و آن ها را درگیر یک مکالمه و تعامل کنید.

این CTA ها می توانند برای نمونه از موارد زیر باشند:

  • درخواست دموی محصول یا خدمات
  • وقت مشاوره
  • نسخه رایگان – Free Trial

همه این ها ایده هایی هستند برای اینکه شما بتوانید مخاطب و کاربر را به انجام یک عملی ترغیب کنید. از پر کردن فرم تماس گرفته تا عضویت در خبرنامه!

جمع آوری این سرنخ ها و استفاده از آن ها برای هدایت مخاطبین، برای هر کسب و کاری متفاوت است. اما خب با این حال، شما الان اطلاعات کافی در مورد اینکه چطور مشتریان هر کمپین PPC را پیدا کنید در اختیار دارید.

فروش

فروش

 

عموما کاربرانی که قصد خرید قوی تری دارند، از کلمات کلیدی استفاده می کنند که این نیت آن ها را به خوبی نشان دهد. کلمات کلیدی این کوئری ها ممکن است شامل این موارد باشند:

  • مدل محصول
  • اطلاعات ارسال کالا
  • تخفیف ها
  • کوپن ها
  • وام روی کالا – Financing

شما می توانید کمپین های مختلفی را با توجه به اطلاعات گارانتی محصول، پیشنهادات یا حتی قوانین عودت کالا راه اندازی کنید. این موارد نه تنها همه چیز را به خوبی دسته بندی می کند؛ بلکه به مشتریان اطمینان می دهد که می توانند خرید خوبی از شما داشته باشند.

فراموش نکنید که خودتان هم این تبلیغات مجددی که به کاربران نشان داده می شوند را امتحان کنید و نتیجه کار را بررسی کنید. همچنین به یاد داشته باشید که کمپین های بازاریابی مجدد را مورد بررسی قرار دهید. بدین شکل این کاربران بعد از خرید دیگر جز اهداف شما قرار نمی گیرند. در ایران شرکت های مختلفی مثل یکتانت وجود دارند که تبلیغاتی از این دست را ارائه می دهند که برای امتحان کردن این روش ها به این شرکت ها مراجعه کنید.

برای این کار می توانید لیستی از خریداران تهیه کنید. سپس آن را از کمپین حذف کنید. این لیست بعدها برای فروش مجدد به دردتان می خورد.

فروش مجدد

از دیگر استراتژی های PPC می توانیم به فاز فروش مجدد یا همان Repeat Sales اشاره کنیم. اگر که محصولات شما به تعویض، بروزرسانی، تعمیر و نگهداری، ارتقا، Cross-sells (فروش مکمل) و Up-sells (پیش فروش) نیاز دارند می توانید از استراتژی های PPC برای تکرار فروش (فروش مجدد) استفاده کنید.

Cross Sells یکی از تکنیک های دنیای مارکتینگ است که در این روش شما با فروش محصولاتی مرتبط (لوازم جانبی) به محصول اصلی می توانید فروش به هر فرد را افزایش دهید.

برای اینکه بتوانید به فروش مجدد برسید، باید یکسری سوال از خودتان بپرسید:

  • محصول شما چقدر دوام آورده است یا چقدر زمان نیاز دارد تا جایگزین شود؟
  • آیا قرار است در آینده مدل توسعه یافته و جدیدی ارائه کنید؟
  • آیا مشتریان محصولات مشابه را خریداری می کنند؟
  • آیا شانسی برای فروش مکمل، اکسسوری ها و محصولات جانبی محصول اصلی وجود دارد؟
  • چه چیزی مخاطبین را مشتاق به خرید دوباره از شما می کند؟ وفاداری نسبت به شما؟ ارسال سریع؟ قابلیت های منحصر به فرد؟ یا …

شما می توانید به کمک این استراتژی PPC مشتریان قبلی خودتان را مشتاق به خرید مجدد کنید و انگیزه آن ها را بیشتر کنید. تنها کافی است از پیام درستی استفاده کنید و از تکنیک های درست بازاریابی برای فروش محصول یا خدماتتان استفاده کنید.

اینجا کوپن ها و تخفیف های ویژه بر روی محصولات، انگیزه خوبی برای خرید هستند.

کلام آخر

در استراتژی های PPC شما باید اهداف متعددی را در نظر بگیرید. اهدافی که همگی منجر به هدایت مشتریان به قیف فروش می شوند. شما می توانید همه چیز را در یک نمودار خلاصه کنید. از اهداف گرفته تا کلمات کلیدی، پیام ها، لندینگ پیج ها (صفحات فرود) و … این خلاصه سازی به شما کمک می کند دید واضحی نسبت به موضع خود داشته باشید.

همچنین بعد از اینکه به کمک استراتژی های PPC کمپین های خودتان را راه اندازی کردید حتما نتایج را مرور و بررسی کنید. در نتیجه می توانید ببینید که چطور اقدامات خودتان را توسعه دهید و بودجه مشخصی برای کارتان مشخص کنید. در پلتفرم PPC بخش Attribution را چک کنید. در اینجا می توانید مسیر کمپین و نرخ های تبدیل را دنبال کنید. این اطلاعات کمک می کنند تا مسیر پیش رو را بهتر طی کنید.

اگر این مقاله برای شما مفید واقع شد، لطفا آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید.

در مقاله آینده از دوره تبلیغات کلیکی، امتیاز کیفی را بررسی خواهیم کرد.

منبع: سایت searchenginejournal

۵/۵ - (۲ امتیاز)

۲ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • لطفا راجع به قیف فروش یکم توضیح بدید. ممنون

    پاسخ
    • علی تیموری
      مرداد 12, 1399 6:42 ب.ظ

      سلام آقای رضا
      ببینید تو دنیای دیجیتال مارکتینگ برای بهتر فهمیدن سفر مشتری یه مدل طراحی کردن که راحت تر بشه متوجه شد و اونم قیف فروش هست و شباهت بسیار زیادی به قیف داره و منظور از این مدل اینه که ممکنه مشتریان زیادی شما و برندتون رو ببینن ولی ولی هر چقدر مسر به فروش نزدیک میشه تعداد افراد کمتر میشه و به انتهای قیف میرسه و معمولا کسب و کارها باید روند قیف فروش بهینه سازی بشه.
      با آرزوی بهترین ها برای شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست