لینک طبیعی چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه
2K بازدید
لینک طبیعی چیست؟

تفاوت بین لینک طبیعی، خوب و با کیفیت و لینک غیر طبیعی چیست؟

در این مقاله به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت. فرقی نمی کند که آیا پروژه ای از مشتری گرفته اید، یا در کنفراسی در زمینه سئو شرکت کرده اید و یا کارمند شرکتی هستید. اگر از شما بپرسند که چرا لینک های با کیفیت نمی گیرید، باید قادر به توضیح انواع لینک ها و پاسخگویی باشید.

این مقاله به شما کمک می کند تا:
• انواع لینک ها را به طور مفهومی بشناسید
• تعیین کنید که کدام نوع لینک ها می توانند به افزایش رتبه شما کمک کنند.
• مشخص کنید که کدام لینک ها را می بایست disavow (غیرفعال) کنید.
اگرچه معمولا در مورد انواع خاصی از لینک ها (به عنوان مثال .edu) بحث وجود دارد، اما این مقاله می تواند شروع خوبی باشد.

انواع لینک ها:

لینک های طبیعی:

لینک طبیعی، لینکی است که به صورت ارگانیک ایجاد شود. (نه توسط خود شما)

لینک طبیعی،
• فاقد پارامترهای ردیابی است.
• در محتواهای پولی و یا دارای اسپانسر ایجاد نمی شود.
• توسط ابزارهای جاوا اسکریپت و کسب درآمد، ریدایرکت نمی شود.
لینک طبیعی به عنوان مرجع بخشی از محتوا یا وبسایت است.

لینک های غیر طبیعی:

لینک های غیر طبیعی شامل هر لینکی است که به ازای ایجاد آن، پول دریافت شده باشد. این نوع لینک ها می توانند از طریق شرکت های PR (روابط عمومی –تبلیغاتی-)، کمپین های CPC (پولی)، اینفلوئنسرها و … ایجاد شوند.
اگر این لینک ها no-follow نباشند، سایت شما تحت “تاثیرات منفی الگوریتمی” قرار خواهد گرفت (الگوریتم پنگوئن). زیرا درآمدی که از این طریق برای شما حاصل می شود طبیعی نیست.

لینک غیر طبیعی چیست؟

• لینک های حاوی پارامترهای ردیابی (به عنوان مثال، منبع UTM).
• لینک هایی که در محتوای اسپانسر شده سایتی قرار دارند. (زیرا موتورهای جستجو نمی دانند چه کسی برای قرار دادن محتوا هزینه پرداخت کرده است).
• لینک های ایجاد شده در سایت هایی که از اسکریپت های کسب درآمد استفاده می کنند. زیرا اسکریپت ها بیانگر پرداخت هزینه به خرده فروشان در ازای ایجاد لینک هستند.

لینک های نیمه طبیعی:

در بعضی مواقع، ممکن است با الگوی لینک “ترکیبی” مواجه شوید. به عنوان مثال، ممکن است یک لینک طبیعی پیدا کنید که از پارامترهای ردیابی استفاده می کند.

فرض کنید شما به یک اینفلوئنسر پولی پرداخت کرده اید تا لینکی را منتشر کند. این لینک به صفحه فرود (Landing page) ختم خواهد شد که ممکن است پارامترهای ردیابی را در خود داشته باشد. بلاگرها و سایر افرادی که لینک را دنبال می کنند، ممکن است لینک را کپی کرده و و آن را مستقیما در وبسایت خود قرار دهند. به این شکل لینک های ارگانیک ولی غیر طبیعی ایجاد می شود.
برای حل این مشکل، ریدایرکتی ایجاد کنید که پارامترها را انتقال دهد و ساختار طبیعی صفحه را حفظ کند. به عنوان مثال، ریدایرکت از utm_campaign به ورژنی بدون پارامتر UTM.
به این شکل URL استاندارد و بدون پارامتر ردیابی خواهید داشت و می توانید فروش و ترافیک را به درستی بررسی کنید.

لینک با کیفیت چیست؟

لینک با کیفیت

لینک های با کیفیت به آن دسته از لینک ها گفته می شود که از سایتی معتبر و با کیفیت به سایت شما داده می شود. البته پاسخ این سوال با توجه به انتظاری که از لینک دارید تغییر خواهد کرد. در این قسمت فاکتورهای تعیین کننده کیفیت وبسایت را بررسی خواهیم کرد.

سایت با کیفیت:
• دارای بخش نیچ ( محتوای نیچ، محتوایی است که به منظور برقراری ارتباطی قدرتمند با مخاطب خاص به منظور دستیابی به نتایج قوی ایجاد شده است) باشد. محتوای نیچ می تواند ابزاری عالی برای ایجاد ارتباط بهتر با کاربران، مشتریان یا خوانندگان باشد.) و یا حداقل یک بخشی است که به طور روزانه، بروزرسانی می شود.

• هیچ لینکی به صفحات غیر اخلاقی، غیر قانونی، کلاهبرداری و شرط بندی ایجاد نمی کند.

• محتوای دارای اسپانسر ارائه نمی دهد. (به جز یک سری تبلیغات کاملا مشخص).

• قرار گرفتن آنها در فید خبری گوگل نشانه خوبی از اعتماد و یا کیفیت بالا از نگاه گوگل است.

• دارای لینک هایی از متن محتواست. نه لینک هایی در بخش نطرات، پست های بلاگ، انجمن ها، اطلاعیه های مطبوعاتی و هر منبع دیگری که ایجاد یا خرید لینک در آن به راحتی انجام پذیر باشد.

یک “لینک خوب” چطور ایجاد می شود؟

لینک خوب با لینک با کیفیت متفاوت است. لینک خوب می تواند شامل هر لینکی که با کمی ریسک، تاثیرات مثبتی ایجاد می کند باشد. عواملی که لینک خوب و لینک بد را از یکدیگر متمایز می کنند به نوع سئویی که انجام می دهید بستگی دارد. به عنوان مثال، سئوی محلی و یا سئوی بین المللی.
دایرکتوری های محلی که مدیریت و نگهداری می شوند، ممکن است برای سئوی محلی مناسب باشد، اما به دلیل اهمیت محتوا و کیفیت محور بودن آن، برای سئوی بین المللی مناسب نیستند.

اگر این لینک ها قدمتی طولانی داشته باشند و به طور مرتب از سایت های مرده و صفحات ۴xx حذف گردند، تاثیرات مثبتی خواهند داشت.
فرض کنید بلاگی دارید که محتوای نیچ فوق العاده ای تولید می کند، اما ترافیک ارگانیک قابل توجهی ندارد. این نوع بلاگ یه بلاگ عالی تلقی نمی شود. از طرفی، بلاگ جدیدی را در نظر بگیرید که ترافیک بالایی ندارد، اما محتوای خوبی تولید می کند و کاربرانی پیگیر دارد. این مورد می تواند در آینده منبع لینک فوق العاده ای باشد و ترافیک خوبی را به سایت شما هدایت کند.
برای ایجاد لینک خوب می بایست بسنجید که لینک ها چه تاثیری در حال و آینده سایت شما دارند.
هر سایت خصوصیات منحصر به فرد خود را داراست و کیفیت لینک ها برای هر سایت باید به طور جداگانه بررسی شوند.

چطور می توان لینک با کیفیت ساخت؟

هنگام لینک سازی برای یک محتوا نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

• چرا باید شخصی محتوای شما را به اشتراک بگذارد و یا به آن لینک دهد؟
• آیا محتوای شما برای مشکل خاصی، راه حلی ارائه می دهد؟
• چه موضوع منحصر به فرد و متفاوتی در محتوای شما وجود دارد؟
• محتوای شما تفسیری است و یا مثالی از مسائل پیچیده و مفید و یا سرگرم کننده؟
• چه راهکاری برای سهولت در به اشتراک گذاری محتوای برای کاربران ارائه کرده اید؟
• به منظور دریافت لینک از مخاطب هدف، محتوای مورد نظر را در چه کانال هایی تبلیغ کرده اید؟

کلام آخر:

وقتی از لینک طبیعی صحبت می کنیم، همه چیز به کیفیت بر می گردد. به این معنی که لینک طبیعی به سادگی قابل دستیابی نیست، در حوزه سئو کلاه سفید است و در سایتی با موضوع مشابه و محتوایی مرتبط قرا دارد.
تمرکز بر کیفیت به جای کمیت، فاکتوری است که از سایت شما در برابر بروزرسانی های گوگل محافظت می کند. از همه مهم تر، تمرکز روی کیفیت به شما کمک خواهد کرد تا به طور پیوسته مخاطبین هدفی را به سمت خود جذب کنید که می توانند به مشتریان دائمی و وفادارتان تبدیل شوند.

در مقاله بعدی از دوره مقدماتی لینک سازی خارجی، ۳ راه برای سنجش کیفیت لینک را بررسی خواهیم کرد.

لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست