نحوه استفاده از استوری های اینستاگرام: یک راهنمای ساده برای بازاریابان
استوری اینستاگرام ویژگی هایی مشابه با اسنپ چت دارد. با این تفاوت که گزینه های موجود برای طراحی و ویرایش تصاویر و ویدئوها در آن، باعث جذب بازدیدکنندگان و مخاطبین بیشتری میگردد.
استوری اینستاگرام چیست؟
استوری اینستاگرام به کاربران این امکان را میدهد تا پستهای موقتی را با تناوب بالا منتشر کنند. همچنین میتوان به آن متن، نماد و طرحهای مختلفی را نیز اضافه نمود. اینستاگرام، استوری را به عنوان راه حلی برای پست گذاشتنهای بیش از اندازه ارائه کرده است. به این معنی که کاربران می توانند هر زمان و به هر اندازه که مایل باشند، استوری منتشر کنند؛ بدون اینکه نگران پر شدن فید (صفحه اصلی) مخاطبین خود باشند.
اما، چگونه یک استوری جذاب بسازیم؟ در ادامه به پاسخ این سوال خواهیم رسید.
استوری اینستاگرام چه نقشی در استراتژی بازاریابی ایفا می کند؟
ما در این بخش به چگونگی ساخت استوری اینستاگرام و برخی ویژگیهای جذاب آن میپردازیم.
- برای شروع روی علامت به علاوه در گوشه سمت چپ بالای صفحه ضربه بزنید.
- با ضربه زدن به دکمه دایرهای، عکس گرفته و یا با فشار دادن حداکثر ۱۰ ثانیه، فیلم بگیرید.
اگر میخواهید محتوایی را از گالری بارگذاری کنید؛ انگشت خود را به سمت پایین بکشید.
- یکی از سه گزینه نوع قلم را انتخاب کنید تا روی عکستان اعمال شود. میتوانید با استفاده از صفحه کلید خود ایموجی (شکلک) اضافه کنید. همچنین میتوانید برای انتخاب یک فیلتر رنگ ساده، انگشت خود را به سمت راست بکشید.
نکته: شما تنها به رنگهایی که در پایین صفحه ظاهر می شوند، محدود نمیشوید. برای باز کردن گزینه های پیشرفته تر رنگ، به سادگی یکی از رنگ ها را فشار دهید و نگه دارید. مانند تصویر زیر:
- وقتی کارتان تمام شد، استوری را منتشر کنید.
استوری شما در قسمت بالای فید دوستانتان ظاهر می شود. با ضربه زدن روی تصویر نمایه خود، میتوانید استوری خود را مشاهده کنید.
چه کسانی استوری شما را دیدهاند؟
دوست دارید ببینید که چه تعدادی از مخاطبین و کاربران استوری شما را دیدهاند؟ برای این کار به راحتی میتوانید بعد از انتشار یک استوری، آن را باز کنید و صفحه را به بالا بکشید. با این کار میتوانید بینید چه کسانی استوری را دیدهاند.
ممکن است نخواهید همه فالوورهایتان استوری شما را ببینند. آیا برای این کار راه حلی وجود دارد؟ بله، شما میتوانید با انتخاب x کنار نام آنها این کاربران را بلاک کنید. با این کار آنها هیچ کدام از استوریها را نخواهند دید.
البته که اگر شما به دنبال گسترش کسب و کار خودتان هستید؛ این کار اصلا عاقلانه نیست. این کاملا به خودتان بستگی دارد.
حتی شما میتوانید چهارچوبهای حریم خصوصیتان را سفت و سختتر کنید. چطور؟ تنها کافی است به تنظیمات استوری بروید. در اینجا میتوانید علاوه بر اینکه استوریها را برای برخی کاربران مخفی کنید؛ مشخص کنید از چه کسانی reply (پاسخ) دریافت نکنید!
برای استفاده از استوری اینستاگرام باید در ابتدا ببینید که هدف شما چیست. این موضوع دقیقا شبیه داشتن نقشه راه است.
اینستاگرام در مقایسه با اسنپ چت:
فکر نمیکنید که این قابلیتها برایتان آشناست؟ استوری اینستاگرام و اسنپ چت شباهتهای بسیاری به هم دارند. برای مثال، اینکه در هر دو محتوای شما بعد از ۲۴ ساعت پاک میشود. همچنین میتوانید به تصاویر/ویدیوهای خودتان استکیر، متن و … اضافه کنید.
البته که هر دوی این برنامهها مزیتهایی دارند که دیگری آن را ندارد. برای مثال، در اینستاگرام خبری از قابلیت memories اسنپ چت نیست. همچنین اگر کاربری از صفحه اسکرین شات بگیرد، شما متوجه آن نخواهید شد.
اما اینها بدین معنی نیست که استوری اینستاگرام مزیتی ندارد. اسنپ چت بیشتر از اینکه یک ابزار بازاریابی باشد، یک ابزار سرگرمی است. اما در اینستاگرام شما میتوانید هر دوی این قابلیتها را با هم داشته باشید. یعنی نه تنها مخاطبین خود را سرگرم کنید، اطلاعات مفید منتشر کنید و … بلکه میتوانید برای توسعه کسب و کارتان از آن استفاده کنید.
مارکترها (بازاریابان) برای استفاده از استوری اینستاگرام چه چیزهایی باید بدانند؟
مهمترین چیزی که باید آویزه گوش خودتان کنید، این است که اگر کاربران و مخاطبین فعالی دارید؛ همین الان برای استفاده از استوری اینستاگرام دست به کار شوید و وقت را تلف نکنید. با استفاده از این ابزار، شما فرصت این را دارید که محتوای ارزشمند و زودگذری تهیه کنید. (بدون اینکه نیاز باشد شبیه به اسنپ چت حتما یک کانال جدید تهیه کنید).
جدای از اینکه فالوورهایتان استوریها را میبینند، شما شانس این را دارید که توسط کاربران بیشتری دیده شوید. بدون اینکه نیاز باشد آنها حتما شما را دنبال کنند.
برای اینکه در اسنپ چت، کاربران بیشتری محتوای شما را ببینند، مجبورید که همیشه آنها را در کانالهای مختلف منتشر کنید. اما در اینستاگرام خبری از این ماجرا نیست. در اینستاگرام شما میتوانید برای بیشتر دیده شدن از هشتگها، جئوتگها و بخش Discovery استفاده کنید.
این بهترین فرصت برای استفاده از استوری اینستاگرام است، بدون اینکه نیاز باشد برای دیده شدن زحمت چندانی بکشید.
آیا استفاده از استوری اینستاگرام کار منطقی است؟
شاید تصور کنید که استوری اینستاگرام دقیقا بر خلاف چهارچوبهای محتوایی این شبکه اجتماعی است. البته نباید فراموش کرد که هر شبکه اجتماعی قوانین خودش را دارد. اما با این حال، همه ما بر این باوریم که اینستاگرام جایی برای نشان دادن جلوه زیبا و بدون نقص زندگی است! اما خوشبختانه استوری اینستاگرام این طور نیست. در این جا شما میتوانید به راحتی و بدون نگرانی محتوای دلخواهتان را منتشر کنید. فرقی هم نمیکند با مزه باشد، غیر رسمی یا … این استوریها، موقتی هستند.
نتیجه گیری:
در واقع استفاده از استوری اینستاگرام، باعث میشود که خیلی درگیر تهیه عکسهای باکیفیت، نورپردازی، ویرایش و … نباشید. شما این فرصت را دارید تا محتوای دلخواهتان را خلق کنید. از طرفی میدانید که فقط ۲۴ ساعت در دسترس هستند. همچنین این موضوع را در نظر بگیرید که استوریها حتی لایک هم نمیگیرند!
در حقیقت با استفاده از استوری اینستاگرام، این فشار مضاعف از روی دوشتان برداشته میشود. این محتوا با اینکه همیشگی نیست؛ اما تاثیرگذار است. به نظر شما این سبک زندگی ایدهآلی که در اینستاگرام میبینید، با ذات خودمانی استوریها با هم متناقض هستند؟
۲ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید
چرا اسنپ چت توی ایران به اندازه اینستاگرام فراگیر نشده برای بازاریابی
سلام خانم اصغری
ببینید طبیعتا به خیلی مسائل میتونه ربط داشته باشه از مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بگیرید تا مسائل دیگه و حالا توی اون برهه که اینستاگرام ترند شد اسنپ چت نیومده بود و از به جایی به بعد تبدیل به شاکله اصلی جامعه شد و باید تو اشل های بزرگتر از دیجیتال مارکتینگ دنبال این جواب بود.
با آرزوی موفقیت برای شما