چک لیست بازاریابی محتوا ۲۰۲۰

زمان مطالعه: 24 دقیقه
1K بازدید
چک لیست بازاریابی محتوا
فهرست عناوین پنهان
1) ۱۷ نکته از چک لیست بازاریابی محتوا برای افزایش نرخ مشارکت
2) تعریف بازاریابی محتوا

۱۷ نکته از چک لیست بازاریابی محتوا برای افزایش نرخ مشارکت

بازاریابی محتوا داشتن یک استراتژی قوی برای جذب مشتری، افزایش فروش و درگیر کردن  کاربر میباشد، اگر هنوز به درست بودن این تعریف شک دارید و یا برای پیاده سازی کارهای مربوط به بازاریابی محتوای خود چک لیست کاملی ندارید، خواندن این مقاله به شما کمک فراوانی خواهد کرد.

این نکته را به خاطر داشته باشید که فواید دانستن این نکات فقط برای مدیران و دیجیتال مارکترهای کمپانی های بزرگ نیست، بلکه مدیران کسب و کارهای کوچک نیز برای موفقیت خود در بازاریابی دیجیتال میتوانند از این موارد استفاده کنند، در این مقاله از آکادمی راه دی ام شما را بیشتر با این موضوع آشنا خواهیم کرد.

اگر بازاریابی محتوا بخشی از استراتژی اصلی مارکتینگ شما نیست، پیشنهاد میکنیم حتما در برنامه و استراتژی چیده شده خود تجدید نظر کنید، حتی شاید لازم باشد فردی را به عنوان بازاریاب محتوا استخدام کنید تا به تولید و تبلیغ محتوای کسب و کارتان کمک کند.

اگر هم در استراتژی های خود، بازارایابی محتوا را در نظر گرفته اید، با چک لیستی که در این مقاله معرفی میشود، میتواند میزان تاثیرگذاری کمپین های بازاریابی خود را افزایش دهید.

تعریف بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یک روش بازاریابی بر اساس تولید محتوای مرتبط و ارزشمند است تا در نهایت با ساخت یک فراخوان ویژه (CALL TO ACTION) منجر به افزایش و حفظ مشتری بشود.

ثابت شده بازارایابی محتوا در رسیدن به چشم اندازهای تعریف شده یک کسب و کار و جذب مشتری و ایجاد حس خوشایند در او بر پایه بازاریابی درونگرا، تاثیر موثری دارد.

بازاریابی درونگرا چیست؟

بازاریابی درونگرا یکی از انواع بازاریابی در دنیای دیجیتال مارکتینگ است که در این روش در شروع ارتباط شما با مخاطب، شروع این مکالمه از سمت کاربر یا مخاطب شما است و زمانی که به دنبال جواب سؤالی در اینترنت میگردد با شما روبرو میشود و با شما آشنا میشود و اگر همیچیتن رابطه ای با مخاطبانتان دارید جنس بازاریابی شما از نوع درونگرا یا جاذبه ای (Inbound Marketing) است.

نیاز به محتوای ارزشمند امروزه بیشتر از گذشته احساس میشود، اما از طرفی هم تولید محتوای باکیفیت نیازمند تحقیق کردن، زمان کافی گذاشتن و خوب تلاش کردن است. اگر برای انجام این موارد تیم تولید محتوا نداشته باشید، مانند بسیاری از کسب و کارهای کوچک زمانی که وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ میشوند، به مشکل خواهید خورد.

وقتی از یک چک لیست مشخص به عنوان راهنما در کار استفاده میکنید؛ میزان خطا و اشتباه به نصف کاهش پیدا میکند و به همان نسبت زمان و انرژی شما برای افزایش تعامل کاربر بر اساس چشم اندازهای موجود در استراتژی کسب و کارتان، افزایش پیدا میکند.

زمانی که میخواهید تاثیر شبکه های اجتماعی را در کسب و کار افزایش دهید؛ یک وبلاگ برای مخاطبین وفادار خود بسازید و یا به هر هدف دیگری در سیستم بازاریابی خود برسید، باید از یک چک لیست استفاده کنید و یا چک لیست مورد نظر را در اختیار اعضای تیم خود برای برنامه ریزی موثر و ارزیابی و ایجاد کمپین های بازارایابی محتوا قرار دهید.

۱- آیا نیاز مخاطب هدف خود را شناسایی کرده‌اید؟

مخاطب شما کیست؟ شناسایی دقیق نیاز مخاطبان برای موفقیت شما بسیار اهمیت دارد.

دان کندی در کتاب “آخرین برنامه بازاریابی” اینطور گفته است که:

شبکه های اجتماعی شیوه گفتگو ما با مشتریان را تغییر داده اند و یک کسب و کار تا زمانی که مخاطب خود را نشناسد، شکل نمیگیرد. برای تولید محتوای ارزشمند لازم است که نیاز مشتری و مخاطب خود را به خوبی بشناسید.

نمودار زیر نشان میدهد که ۷۵ درصد درآمد استارباکس (کمپانی فعال در زمینه فروش قهوه) از مشتریانی با رنج سنی ۱۸ الی ۴۰ سال بدست می آید؛ که به احتمال زیاد همگی حداقل یک گوشی موبایل هوشمند دارند، بنابراین استارباکس زمان و پول خود را هدر نمیدهد و هدف بازاریابی خود را برای همه افراد نمیچیند، بلکه استراتژی بازاریابی این کمپانی روی هدف قراردادن گروهی از مردم با استفاده از بازاریابی محتوا طراحی میشود.

درآمد استارباکس

میلیون ها محتوا در موتورهای جستجو وجود دارند، در این شرایط اگر مخاطب خود را نشناسید و به زبان خودشان صحبت نکنید؛ آنها هیچوقت شما را نخواهند خواند و در نتیجه سخت تلاش کردن شما بیهوده تلقی میشود.

جالب است بدانید محتوایی که همسو با نیاز مخاطب خود نباشد، مسئول نرخ شکست ۴۴ درصد استراتژی های بازاریابی است. به همین علت، شناخت و درک دقیق نیاز مخاطب هدف، قبل از نوشتن هر پیش نویس اولیه ای برای پست های بلاگ، ضروری است.

هیولایی که از محتوا در ذهن ها بوده عملا نابوده شده و بازی در حال تغییر است. بنابراین شرایط امروز، شما را به سمت و سویی میبرد تا استراتژی بازاریابی خود را برای افرادی که بیشترین اهمیت را در کسب و کار شما دارند و با فرمتی که محتوا بیشترین درگیری را با مخاطب داشته باشد، بچینید.

چگونه نیاز مخاطب را در هدف گذاری بازاریابی محتوای خود بشناسیم؟

الف) ساخت نظرسنجی:

یک نظرسنجی میتواند به صورت آنلاین و آفلاین تهیه شود، در واقع نظرسنجی یک ابزار ساده برای گرفتن بازخورد و نظرات پیرامون یک موضوع میباشد. در این قسمت نموداری را برایتان آورده ایم که نتایج آن بر اساس یک نظرسنجی بدست آمده و نشان میدهد که چرا مردم مسافرت میکنند.

نظرسنجی دلیل سفر مردم

نظرسنجی ها در شناخت نیاز بازار هدف شما بسیار موثر بوده و  همچنین در مسیر بازاریابی دیجیتال کسب و کار با و هدایت کردن ترافیک به سایت، ایجاد موقعیت های جدید فروش و افزایش فروش در طولانی مدت میتوانند مفید باشند.

ابزارهای زیادی به صورت رایگان و یا با قیمت کم برای ساخت نظرسنجی آنلاین وجود دارند. یکی از آن ها SurveyMonkey است که بسیار مورد پسند کاربران میباشد و میتوانید با آن نظرسنجی های کوتاه و رایگان بسازید. کمپانی های بزرگی که خدمات ایمیل مارکتینگ ارائه میدهند، مثل Getresponse یا Aweber، تمپلت های نظرسنجی خود را با این ابزار میسازند.

سوالاتی که در نظرسنجی پرسیده می شوند به هدف کمپین های بازاریابی محتوای کسب و کار شما بستگی دارند. در هرحال برای ساخت یک نظرسنجی موثر این ۶ مرحله را دنبال کنید:

چرخه ساخت یک نظرسنجی موثر

برای ارزیابی نیاز مخاطب هدف، صرف نظر از نوع کسب و کار، نظرسنجی شما باید حداقل این سه سوال را در برداشته باشد:

  1. آمار مخاطبان:

در اختیار دست داشتن آمار و اطلاعات جمعیتی به شما کمک میکند تا از پیام های هدفمندتری در استراتژی بازاریابی برای مخاطب هدف خود استفاده کنید، نظرسنجی شما میتواند برای بررسی و بدست آوردن اطلاعات از موارد زیر باشد:

  • رنج سنی (به عنوان مثال: ۲۰-۳۵ سال)
  • درآمد (سالانه ۱۰،۰۰۰ – ۵۰،۰۰۰ تومان)
  • موقعیت مکانی (ایران، اروپا)
  • شغل (آزاد کار، بازاریاب)
  • سطح تحصیلات (محصل، فارغ التحصیل)
  • سایر مشخصات (سبک زندگی: همیشه در حال سفر و …)
  1. بزرگترین خواسته:
  • بزرگترین آرزو و خواسته مخاطب چیست؟
  • تمایل به حل چه دسته مشکلاتی دارند؟
  • برای حل مشکل هزینه میکنند یا به هرطریقی به هدف خود میرسند؟
  1. مخاطب کسب و کار شما چه نوع محتوایی را برای تولید دوست دارند؟ (دوره، محصول،مقاله):

با این سوال میتوانید با یک تیر و دو نشان را بزنید، یعنی علاوه براینکه متوجه نیاز مخاطب و خواسته او در نوع محتوای تولیدی میشوید؛ راهنمایی و سیگنال هایی قوی هم از جهت نحوه رشد و پیشرفت کسب و کارتان بدست می آورید.

یک راه دیگر برای ساخت نظرسنجی های موثر استفاده از سوالاتی با انتهای باز و بسته است، در سوالات با انتهای باز این فرصتی برای پاسخ دهندگان رخ میدهد تا در ذهن خود درباره سوال صحبت کنند و در نهایت پاسخ آنها به استراتژی بازاریابی شما بر اساس بازخورد دریافتی کمک خواهد کرد.

این نوع سوالات معمولا با کلمات پرسشی شروع میشوند. مثل: چه کسی؟ چه زمانی؟ چه؟ چطور؟ کجا؟ چرا؟

ب) ارسال ایمیل به لیست مخاطبان:

بعد از ساخت نظرسنجی، نیاز است تا آن را به لیست ایمیلی خود ارسال کنید. این مرحله بسیار راحت است.

خیلی ساده و سریع با ارسال یک ایمیل میتوانید برای نظرسنجی خود کمک بگیرید. در متن ایمیل به مخاطبان، علت مهم بودن نظرسنجی را بگویید و توضیح دهید که آنها دقیقا چه کاری باید انجام دهند. همچنین برای افرادی که به نظرسنجی پاسخ کاملی میدهند میتوانید یک هدیه در نظر بگیرید یا برای آنها در مراحل بالاتر پیشنهادات ویژه ای ارائه دهید.

نکته: اگر تاکنون لیست ایمیل نداشتید، هنوز هم دیر نشده و میتوانید از همین امروز کار را استارت بزنید. داشتن لیست ایمیلی از مخاطبان نشانگر این میباشد که شما در حال ساخت کسب و کاری هستید که در آینده رونق خواهد گرفت. به علاوه داشتن لیست ایمیل تنها راه حل در چرخه بی پایان دیجیتال مارکتینگ برای افزایش ترافیک وبسایت و هدایت مخاطب به خرید است.

ج) بررسی رقبا:

بررسی رقبا باعث کشف بهترین کلید واژه های رقیب و هدف شما میشودف یعنی کلمات کلیدی که بیشترین ترافیک را برای سایت رقبا می آوردند و رتبه بالایی دارند، در این بررسی، کشف خواهد شد.

اگر بتوانید بفهمید رقبای شما که هستند و چند درصد نتایج موتور جستجو را از آن خود کرده اند، در این صورت فهمیدن تعداد صفحات ایندکس شده آنها نیز کار آسانی است.

اگر تحلیل خود را کمی جلوتر ببرید، متوجه میشوید که هر یک از رقبا چقدر از سیگنال شبکه های اجتماعی استفاده میکنند، برای مثال، هر پست بلاگی منتشر شده در سایت، چقدر در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است؟

برای این بررسی میتوانید از سایت buzzsumo.com استفاده کنید، و کلمه کلیدی مورد نظرتان را در سرچ باکس تایپ کنید برای مثال: بازاریابی محتوایی.

ابزار Buzzsumo روش های زیادی برای محدود کردن جستجو دارد که با استفاده از فیلترهای تعبیه شده میتوانید این محدودیت ها را در جستجوی پیشرفته خود اعمال کنید. همچنین این ابزار برای پیدا کردن کلمات کلیدی و عبارات دقیق، نوع محتوا و نام نویسنده در ساخت نقشه استراتژیک بسیار مفید است.

د) بازدید از انجمن های مرتبط:

بازدید از انجمن ها و تالارهای گفت و گو با موضوعاتی که مرتبط با کسب و کار شما هستند، در شناخت مخاطب و نیازش بسیار کمک کننده است. اما ما در آکادمی دیجیتال مارکتینگ راه دی ام همیشه کار جستجو و تحقیق را از پلتفرم های (بسترها) شبکه های اجتماعی شروع میکنیم.

وارد سایت لیندکین شده و عبارت: (انجمن + بازاریابی محتوا) را در نوار جستجو تایپ کنید.

از این جستجو، نتایج زیادی بدست می آید که بیشتر آنها گروه هایی هستند که افراد در آن به تبادل اطلاعات و گفتگو میپردازند. با ورود به این گروه اطلاعات خوبی بدست می آورید که با استفاده از آن میتوانید نیاز مخاطب را به خوبی بشناسید و استراتژی بازاریابی محتوایی خود را بهتر تدوین کنید.

تکنیک دیگری که ارزش وقت گذاشتن به ویژه در شرایطی محدودیت زمانی کمی برای کار خود دارید، استفاده از سایت Quora است، برای این کار کافی است یک اکانت رایگان در سایت بسازید و سوالات اعضای سایت را درباره هر موضوعی که مد نظرتان هست به همراه پاسخ هایی که همراه آنها آمده است بخوانید. البته این پلتفرم برای سایت های انگلیسی زبان بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد و شما میتوانید از ابزارهای مثل اینستاگرام نیز به عنوان جایگزین استفاده کنید.

آیا نیاز به تعریف مجدد استراتژی محتوا وجود دارد؟

یک استراتژی بازاریابی محتوای تعریف شده، با هدف های مشخصی که پایه و اساس کمپین های بازاریابی هستند، تکمیل میشود. برای روشن شدن موضوع این طور در نظر بگیرید که انتشار یک مقاله در بلاگ سایت بدون اینکه استراتژی مناسبی پشت کمپین آن وجود داشته باشد، مثل این میماند که همه چیز را روی چرخ های خودتان بچرخانید. در این شرایط با اینکه شما تلاش میکنید اما به نتیجه و هدف نمیرسید.

توسعه استراتژی محتوا و نحوه پیاده سازی آن در پروژه تا حد زیادی به اطلاعاتی که از مخاطب هدف خود در مرحله اول (اولین نکته در چک لیست محتوا) بدست آوردید، بستگی دارد. در این بخش از مقاله، قصد داریم از سرنخ های بدست آمده از نیاز مخاطب هدف در طراحی استراتژی محتوا استفاده کنیم.

  • آمار مخاطبان: این عامل را بعد از برگزاری نظرسنجی خواهید فهمید.
  • رنج سنی: برای مثال (۳۰ الی ۵۰ سال)
  • حوزه فعالیت کسب و کار: بازاریابی در اینترنت
  • رقبا: بررسی سایت های رقبا قدر در حوزه کاری
  • شبکه های اجتماعی درگیرکننده: اینستاگرام و تلگرام
  • نیازها: تولید مقاله برای بلاگ و بازاریابی محتوا

از روی نتایج بدست آمده این عوامل میتوانید متوجه شوید که تمرکز اصلی روی چه مواردی باشد، برای مثال:

  • درخبرنامه ۵ یا ۱۰ بلاگ حوزه کسب و کارتان عضو شوید و همچنین آنها را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
  • در بازی رقابتی خود برای کسب رتبه های برتر، ابتدا هدف خود را روی کلمات طولانی (long-tail) بگذارید (البته اخبرا افرادی مثل برایان دین در آموزش های اخیر خود اشاره کرده اند که از کلمات Medium Tail استفاده کنید) تا از این طریق شانس خود را برای گرفتن رتبه های خوب در گوگل افزایش دهید. کلمات بلند یا همان longtail نرخ تبدیل بیشتری دارند و کلمات کوتاه short keyword بیشتر برای برندینگ یا آگاهی از برند استفاده میشوند پس در ابتدا هدف خود را عیین کنید. برندینگ یا فروش و یا شاید هم هر دو!!!
  • به صفحه رسمی کسب و کار خود در شبکه هایی مثل فیس بوک و لینکدین بیشتر توجه کنید.
  • ایده های بیشتری برای مقالات سایت پیدا کنید و درباره آنها بنویسید.
  • برگزار کردن و میزبانی یک وبینار را در دستور کار خود قرار دهید.
  • برای جذب و ارتباط با مشتری و درگیری کاربر با محتوای سایت برنامه داشته باشید.

جذب مخاطب: روش های زیادی برای جذب مخاطب هدف وجود دارد، یکی از محبوب ترین راه ها برای این کار نوشتن پست های داده محور است.

پست های داده محور به ویژه برای جلب اعتماد خوانندگان وبسایت بسیار مفید هستند. در واقع وقتی بتوانید به مخاطب خود ثابت کنید که محتوای شما صرفا از روی تراوشات ذهنی یک فرد خاص نوشته نشده، بلکه برای تهیه آن تحقیقات واقعی انجام دادید تا بتوانید واقعیت ها را با دلیل و مدرک بیان کنید؛ در این شرایط شانس بدست آوردن مخاطب واقعی و جلب اعتماد آنها را افزایش میدهید.

کسب و کارهای کوچکی که اعتبار بالایی بین مشتریان خود دارند؛ معمولا تکنیک هایی از این دست را در بازاریابی محلی خود اعمال میکنند.

راه دیگری که برای تبلیغ و معرفی محتوای وجود دارد، استفاده از روشی است که یکی از مشاوران بزرگ تبلیغات دنیا آن را بیان کرده است. دیوید اوگلیوی به ما میگوید:

از تیترهای جذاب و قدرتمند برای کلیک شدن استفاده کنید. ۸۰ درصد سرمایه بازاریابی شما را این تیتر ها تشکل میدهند.

درگیرکردن کاربر: اگر محتوای تولید شده صرفا افراد مختلف را به صفحه وبسایت جذب کند، بدون اینکه تعامل و ارتباطی در این بین صورت بگیرد، نرخ پرش (Bounce Rate) وبسایت بالا رفته و حتی احتمالا پنالتی شدن از سمت گوگل هم وجود دارد.

جالب است بدانید، خیلی از صاحبین کسب و کارها به این نکته توجه نداشته و استراتژی محتوا خود را صرفا برای تولید محتوا و بدون در نظر گرفتن نحوه تعامل کاربر با مقالات و محصولات و هدایت او به سمت انجام دادن اقدامی خاصی طراحی میکنند و در واقع با این کار مرتکب اشتباه میشوند.

ارتباط برقرار کردن: یکی از راه های دیگر برای جذب و جلب توجه کاربر، برقرار کردن رابطه احساسی با مخاطب هدف است.

فردی به نام جان مورو با به اشتراک گذاشتن داستانی شخصی از سرونوشت خود توانست با مخاطبانش ارتباط احساسی برقرار کند. در واقع این فرد با پیدا کردن نقطه اشتراک بین داستان خود و مخاطبین هدف و بیان کردن آن باعث شد، پست وبلاگش بیش از ۵۰۰۰ بار به اشتراک گذاشته شود و از این طریق توانست کسب و کار خود را بندازند و بین وبسایت های کسب و کارهای کوچک مشابه نیز تبدیل به مرجع شود.

برای خلق محتوا نیازی نیست داستان شما حتما مردم را به گریه آورد تا موفق شوید از لحاظ احساسی با خوانندگان ارتباط برقرار کنید. برای این کار حتی لازم نیست داستان برای خودتان باشد!

برای مثال: شما میتوانید با چند تن از مشتریان موفق خود مصاحبه کرده و سپس داستان زندگی آنها در وبسایت به اشتراک بگذارید.

آیا نیازی به ساخت نقشه محتوا هست؟

نقشه محتوا به شما در متمرکز بودن روی اهداف و برنامه ریزی برای محتوا کمک میکند. نقشه محتوا را میتوان شبیه گوگل مپ پنداشت. استفاده از گوگل مپ باعث میشود همواره در مسیر صحیح حرکت کنید و در صورت خارج شدن از مسیر فورا به راه درست برگردید. در ادامه تعدادی از سوالاتی را که هنگام تهیه نقشه محتوا باید از خود بپرسید را برایتان لیست کرده ایم:

  • بزرگترین دستاورد مخاطب بعد از خواندن محتوا چیست؟
  • نحوه کاربر پسند کردن محتوا برای مخاطب هدف چیست؟
  • کدام شبکه های اجتماعی با چه نوع محتوایی مورد نیاز است؟
  • برای تولید محتوای جذاب و ارزشمند از چه منابعی باید استفاده کرد؟
  • آیا خودمان میتوانیم تولید محتوا را انجام دهید یا نیاز به کمک گرفتن وجود دارد؟ آیا باید کار را برون سپاری کرد؟ اگر جواب مثبت است، هزینه آن چقدر است؟
  • چگونه از این محتوا در فرمت های دیگر مجددا میتوان استفاده کرد؟

فرآیند دیگری که در این راه به شما کمک میکند، ساخت نقشه از مفاهیم است، با ایده های مرتبط و مفهوم محصولات به صورت یک عکس گرافیکی میتوانید ارتباط بین ایده ها و نظرات مختلف را نشان دهید.

تهیه نقشه مفهومی برای محتوا در تغییر یک ایده به ایده دیگر در کار بسیار مفید است، به ویژه زمانی که برای نوشتن یک پست قصد دارید تحقیقات زیادی انجام دهید.

درصورتی که در روند کار تولید محتوا قطع ارتباطی صورت بگیرد، مخاطبین متوجه آن خواهند شد. اما استفاده از نقشه برای محتوا باعث میشود چنین حالت هایی برای خوانندگان وبسایتتان رخ ندهد. نقشه محتوایی را طبق آنچه استانداردها نشان میدهد برای روش های تحقیق اجتماعی بیان کرده، میتوان در ۶ مرحله ساخت:

  1. آماده کردن پروژه
  2. نوشتن ایده ها
  3. سازماندهی ایده ها
  4. ساخت نقشه کامپیوتری
  5. تفسیر نقشه
  6. به کار گرفتن نقشه در کار

چگونه یک برنامه کاری قابل انعطاف داشته باشیم؟

با برنامه ریزی میتوان برنامه کاری قابل انعطاف برای چند هفته و حتی چند ماه ساخت و این روند منعطف بودن را در تمام این دوران حفظ نمود. با استفاده از محتوایی که قبلا در نقشه خود مشخص کرده اید، میتوانید بهترین ایده و طرح را برای برنامه کاری خود بیابید.

در همین حین باید هنر نماینده بودن را در خود تقویت کنید، با استفاده از راهکارهای زیر میتوانید خود را برای این کار آماده کنید:

  • متن های از پیش نوشته شده:

با استفاده از برخی برنامه ها و متن های آماده ای که در سطح وب وجود دارد؛ میتوانید ارسال پاسخ، یادآوری کارهایی که نیاز به انجام دادن دارد و سایر کارهای متدول را انجام دهید. استفاده از این این تمپلیت های آماده به شما کمک میکنند تا برنامه کاری قابل انعطافی برای خود بسازید.

  • مسئولیت کار

اگر برای بازاریابی و تولید محتوای خود، تیم دارید، مهم است که تک تک اعضا وظیفه و مسئولیت خاص خود را به درستی بدانند و با یک توضیح کلی و مبهم در کار گیج نشوند.

  • زمان بندی کردن کار

هر مسئولیت و وظیفه ای که در روند کار وجود دارد باید در بازه زمانی خاصی با شروع و پایان مشخص انجام شود تا انعطاف پذیری در برنامه کاری حفظ شود؛ قانون پارکینسون را به خاطر داشته باشید:

“کار آنقدر ادامه پیدا می‌کند و توسعه می‌یابد تا تمام زمانی را که به آن اختصاص داده‌ایم پر کند. “

آیا به سوالات متداول مخاطبان پاسخی داده شده؟

بهترین راه برای ایجاد یک کمپین بازاریابی محتوای موفق، شناخت مشتری و فهمیدن نیاز مخاطب هدف میباشد. همان طور که در بخش اول مقاله به این موضوع به طور کامل پرداختیم.

برای این کار یک ابزار ساده وجود دارد که صاحبین کسب و کارهای کوچک، چندین سال است جهت انتشار پست های بلاگی به صورت ویروسی، فروش بیشتر و بدست آوردن مشتری وفادار برای کار خود استفاده میکنند، از همه بهتر این است که این ابزار رایگان بوده و برای همه افراد قابل استفاده میباشد.

اسم این ابزار FAQ یا سوالات متداول است. به عبارت ساده تر FAQ لیستی از سوالاتی است که توسط مخاطبین شما درباره خدمات و محصولاتی که ارائه میدهید، پرسیده میشوند و تمام این سوالات به همراه پاسخ در بخشی از سایت تعریف میشود.

از سوالات متداول اغلب برای کاهش تعداد سوالاتی استفاده میشود که از تیم فروش برای یک محصول پرسیده میشوند. همچنین میتوانید از SAQs یعنی سوالاتی که باید پرسیده شوند، هنگام طراحی ایده های دیجیتال مارکتینگ خود استفاده کنید.

خوب است بدانید FAQ ها سوالاتی هستید که شما به عنوان صاحب یک کسب و کار تمایل دارید کاربران آنها را بپرسند. استفاده از این سوالات محتوای شما را منحصر به فرد کرده و در مقایسه با رقبا در جایگاه مرجع قرار میگیرید.

آیا وبسایت خوانایی قابل قبولی دارد؟

داشتن محتوای عالی در حالی که برای کاربر، قابل خواندن نباشد، چه فایده ای دارد؟ آکادمی دیجیتال مارکتینگ راه دی ام در این بخش چند قانون پایه را معرفی میکند که با رعایت آنها میتوانید تجربه کاربری خوب و لذت بخشی را برای مخاطبان خود هنگامی که پست های بلاگ را میخوانند، بوجود بیاورید.

الف) تگ گذاری صحیح: عنوان اصلی محتوا باید با تگ h1 نوشته شود و زیرعنوان ها به همین ترتیب لول پایین تر مثل h2 را به خود اختصاص میدهند. همچنین هنگام نوشتن پیش نویس اولیه محتوا در ورد (Word) یا گوگل داکس هرکجا نیاز به برجسته نشان دادن جمله ای وجود داشت از بولد و ایتالیک استفاده کنید.

ب) استفاده از فونت درست: همان طور که میدانید هزاران مدل فونت در سطح وب وجود دارد و برای انتخاب فونت درست از این بین باید دقت کنید تا در نهایت فونتی را انتخاب کنید که برای کاربر به آسانی قابل خواندن باشد.

نکته: هنگام نوشتن محتوا به نوع شخصیت نوشتار (اول شخص یا سوم شخص) و ریتم متن هم دقت کنید و مطمئن شوید این موارد با کسب و کار و برندتان تناسب دارد. برای مثال، فونتی که در سایت یک هنرمند در زمینه موسیقی استفاده میشود، ممکن است برای یک آژانس دیجیتال مارکتینگ یا یک شرکت حقوقی خوب نباشد.

ج) بررسی وبسایت های مرتبط حوزه کاری: برای اینکه بهترین فونت را برای سایت خود انتخاب کنید. وبسایت های مرجع و محبوب خود را در حوزه کاریتان بررسی کنید تا بفهمید از چه فونتی استفاده کرده اند:

  • یک پاراگراف از متن را در سایت مورد نظر هایلایت کنید.
  • با موس کلیک راست کرده و “inspect element” را انتخاب کنید.
  • در کادر سمت راستی که در پایین صفحه باز میشود، میتوانید خانواده فونت و اندازه آن را ببینید.

آیا از تصاویر جذاب در متن استفاده شده؟

تحقیقات علمی نشان داده، در ۹۰ درصد موضوعات اطلاعات از طریق تصاویر حدود ۶۰۰۰۰ بار سریع از تر از متن در مغز پردازش میشود. پس حتما در متن مقاله و پست بلاگ خود از عکس های جذابی که در وب تکراری نیستند، برای قابل فهم تر کردن محتوا استفاده کنید.

سایت های زیادی وجود دارند که میتوانید پس زمینه اصلی تصاویر از آنجا دانلود کرده و سپس با فتوشاپ آن را تبدیل به عکس دلخواه خود برای محتوا کنید، به صورتی که حتی نیاز به استخدام یک طراح وجود نداشته باشد.

چگونه ایده هایی برای تولید محتوای ویروسی بیابیم؟

بعد از تحقیقی که آکادمی MOZ روی عناوین مقالات آنلاین در نمونه های بزرگ و مختلف انجام داد، مشخص شد که حدود ۳۶٪ کاربران ترجیح میدهند مقالاتی را برای خواندن انتخاب کنند که عنوان آن ها همراه با عدد به کار رفته است.

این تحقیق به ما نشان داد عوامل مختلفی روی ویروسی شدن یک محتوا اثرگذار هستند. برای مثال، استفاده از عناوینی که تاثیر احساسی روی کاربر داشته، خاصیت وایرال شدن هم دارند.

شما میتوانید با استفاده از سایت های Buzzsumo و Ahrefs موضوعات ترند شده در حوزه کسب و کار خود را بیابید. اما به جز این ابزارها راه های دیگری هم برای تولید عناوین جذاب و پیدا کردن ایده برای محتوای ویروسی وجود دارد. یکی از آنها که کمتر مورد توجه قرار گرفته را قصد داریم در این مقاله از سایت آکادمی دیجیتال مارکتینگ راهِ دی اِم معرفی کنیم: سایت amazon

برای این کار وارد سایت Amazon.com شده و عبارت کلیدی مورد نظر خود را در نوار جستجو تایپ کنید. از آنجایی که سایت آمازون به زبان انگلیسی است، توصیه میکنیم شما نیز کلمه کلیدی مورد نظرتان را با مترادف انگلیسی آن جستجو کنید، بدون شک ایده هایی خوبی دستگیرتان خواهد شد که در زبان فارسی هم کاربرد دارد.

برای مثال، ما کلمه Content marketing را در سایت آمازون جستجو کردیم. کتاب هایی مربوط به این حوزه از سال ۲۰۱۴ تاکنون در سایت موجود بودند که از روی تعداد ستاره های بدست آمده از سمت کاربر میتوان به محبوبیت هر یک پی برد.

حال برای استفاده از این کتاب ها در پیدا کردن ایده برای محتوای ویروسی، وارد صفحه محصول یکی از کتاب ها شده و روی جلد آن کلیک کنید تا فهرست کتاب برایتان باز شود، مطالعه این فهرست و عناوینی که در آن به کار رفته به شما ایده هایی بسیار خوبی ارائه میدهد.

از نظراتی که در صفحه محصول توسط کاربران نوشته شده هم غافل نشوید. مطالعه این نظرات به شناخت نیاز کاربر و آشنا شدن با مفاهیم اصلی و پایه حوزه کاریتان بسیار کمک میکند که در نهایت میتوانید از آنها برای نوشتن مقاله بعدی بلاگ سایت خود استفاده کنید.

چطور با پارگراف شروع محتوا میتوان توجه جلب کرد؟

به طور میانگین، عنوان یک مقاله ۵ بار بیشتر از بقیه محتوای صفحه خوانده میشود. روشن است که در این شرایط، پارگراف اول و دیگر بخش های متن، هر کدام نقش خاصی در با ارزش کردن یک محتوا برای خواندن دارند.

ما چندین مقاله را برای بررسی نحوه شروع و المان هایی که در ابتدای محتوا به کار رفته، آنالیز کردیم که در ادامه به شما معرفی میشوند و میتوانید از آنها در پست های بلاگ خود استفاده کنید.

الف) شروع داستانی:

بسیاری از وبسایت های معتبر در سطح وب مثل سایت tinybuddha، محتوای خود را با تکنیک داستان سرایی خلق کرده و خلاصه ای از موضوع این داستان را در تیتر محتوا به کار میبرند، برای مثال: مواجه با غم و اندوه: به خاطر سالم بودن با خودتان خوب باشید!

ب) شروع اعتراف گونه:

آیا در حوزه کسب و کارتان رمز و رازی دارید که خیلی وقت است آن را به کسی نگفته باشید؟ میتوانید از آن برای شروع یک محتوا استفاده کرده و در همان پاراگرف اول اعتراف کنید که تمام فوت و فن کوزه گری خود را به او یاد خواهید داد.

ج) شروع جلب توجه کننده:

خطوط اول محتوا را طوری بنویسید که فریاد بزنند: مرا بخوانید!! برای مثال: در خط اول پاراگراف با فونت درشت میتوان نوشت: “تنها با یاد گرفتن همین تکنیک، یک شب پولدار شوید!!!” و در ادامه با فونت نرمال متن: “حتما همه شما تا به حال با چنین شعارهای دروغینی رو به رو شده اید و …”این مدل نوشتن ذهن کاربر را درگیر کرده و باعث میشود محتوای شما را تا انتها خواهد بخواند.

در ادامه چند نکته دیگر که برای ماهرانه نوشتن پاراگرف شروع و موفقیت در گوگل باید به آن توجه کرد را برایتان لیست کرده ایم:

  • شروعی گمراه کننده و مبهم نداشته باشید.
  • به فاصله بندی درست پاراگراف اول توجه کنید.
  • طول های مختلف را برای پاراگراف اول امتحان کنید، طول پاراگراف حداقل ۲ و حداکثر ۸ خط بوده و استفاده از آنها در مثال ها و نمونه های مختلف، میتواند تاثیر متفاوتی داشته باشد.

محتوا داده محور، تاثیری در افزایش اعتبار وبسایت دارد؟

زمانی که تولید محتوا براساس واقعیت ها و اطلاعات ثابت شده باشد، کاربران اهمیت آنرا جدی خواهند گرفت.

اگر دقت کرده باشید، کار خبرنگاران در گرفتن اطلاعات اولیه و تبدیل آن به یک محتوای ارزشمند بسیار خوب است، خبرنگاران زمانی که اطلاعات اولیه را بدست می آورند، جزییات خبر را در ذهن خود تصور کرده و به آن پر و بال میدهند تا یک محتوای ارزشمند بدست بیاورند و درنهایت از تکنیک داستان سرایی برای تبدیل کردن آن به محتوایی که قابل فهم برای همه مردم باشد، استفاده میکنند.

در حوزه دیجیتال مارکتینگ هم از این روش برای تولید محتوای ارزشمند استفاده میشود، حال سوالی که برایمان بوجود می آید این است که چگونه اطلاعات اولیه را برای نوشتن محتوا بدست بیاوریم؟

الف) گرفتن اطلاعات از اینفلوئنسرها:

همانطور که میدانید تاثیر اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی در زندگی مردم خیلی زیاد شده، از طرفی این افراد معمولا دسترسی به منابع زیادی دارند؛ حال از اطلاعاتی که از بررسی نظرات و پست های این افراد میتوان بدست آورد، صرفه نظر میکنیم. اما برای گرفتن اطلاعات مورد نظر خود میتوانید پست های مهم و تاثیرگذار، به همراه استوری های سیو شده مهمشان را بخوانید تا اطلاعاتی نابی بدست آورید.

درنتیجه زمانی که قصد نوشتن یک مقاله با موضوعی مشابه با آنچه از صفحه اینفلوئنسرها خوانده اید، داشته باشید، نظرات کاربران درباره آن موضوع و اطلاعات تکمیلی را با ذکر منبع میتوانید مورد استفاده قرار دهید.

ب) ثبت نام در گوگل Alerts:

برای آگاهی از ترندهای روز در هر حوزه میتوانید در گوگل آلرت ثبت نام کرده و اخبار مورد نظر خود را دنبال کنید، در این صورت به محض اینکه خبری جدید در رابطه با موضوع مورد نظر شما در سطح وب منتشر شود، لینک آن از سمت گوگل به ایمیل شما فرستاده میشود که میتوانید آن را در بوک مارک مرورگر ذخیره کنید، تا در آینده به عنوان یک منبع مورد استفاده واقع شوند. منپیشنهاد میکنم برای هر پروژه ای یک جیمیل جداگانه بسازید و با توجه به کلمات مد نظر گوگل Alert را ست کنید تا هر روز از همه محتواهایی که در این حوزه منتشر میشود آگاه باشید چرا که تکنیک بسیار جذابیه…

آیا نیازی به بهینه سازی (سئو) وبسایت وجود دارد؟

بدون شک بله! اما اهمیت سئو را نمیتوان بیش از حد تخمین زد، به هرحال، هدف شما کشف شدن محتوا، توسط مخاطب درست از طریق موتورهای جستجوست، درست است؟

نکاتی که در ادامه این مقاله آورده ایم، به طور اتوماتیک محتوای شما را به صدر نتایج جستجوی گوگل نمیرسانند، اما شانس رتبه بهتر کسب کردن در گوگل و  افزایش ترافیک وبسایت از سمت محتوا را افزایش میدهند.

جستجوی کلمه کلیدی:

قبل از اینکه نوشتن محتوا را شروع کنید، لازم است تا زمانی را به جستجوی کلمه کلیدی اختصاص دهید، بدین منظور از ابزار Keyword Planner گوگل ادز استفاده کنید تا کلمات مختلفی را که به راحتی رتبه میگیرند، بیابید. البته در اکوسیستم وب فارسی سعی کنید تا از ابزارهای بهتر نیز برای کلمات کلیدی استفاده کنید مثل Semrush و Ahref و در انتها قصد کاربر (User intent) را نیز فراموش نکنید.

سئو On-page:

سئو داخلی وبسایت باید تگ گذاری و توضیحات متا دیسکریپشن درستی در محتوا داشته باشد، از به کاربردن زیادی کلمه کلیدی بپرهیزید (کیورد استافینگ) تا الگوریتم های گوگل شما را جریمه نکنند.

توضیحات متای بهینه شده ای با استفاده از برخی کلمات کلیدی بنویسید و keyword stuffing نکنید، همچنین تاحد امکان متا دسکریپشن را زیر ۱۵۰ کاراکتر نگه دارید تا در نتایج جستجوی گوگل به طور کامل نمایش داده شود. البته استفاده از افزونه Yoast کار شما را راحت تر میکند.

 در صورتی که کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail را هدف خود قراردهید، شانس بیشتری برای رتبه گرفتن در گوگل خواهید داشت.

اگر به طور مدام محتوایی با کیفیت با هدف قراردادن کلمات کلیدی طولانی در یک دوره زمانی خاص تولید کنید، بدون شک با تولید محتوا برموتور جستجوی گوگل غالب خواهید شد، با این حال، هدف خود را بر روی کاربر (نه صرفا کلمات کلیدی) متمرکز کنید.

سئو Off-page:

صاحبین بسیاری از کسب و کارهای کوچک، زمانی کمی را برای بهینه سازی Off-page سئو سایت خود در نظر میگیرند، درحالیکه این بخش در رشد وبسایت بسیار تاثیرگذار است، بهینه سازی Off-page مربوط به  گرفتن لینک های با کیفیت برای سایت خودتان میباشد. در ادامه برخی راه های گرفتن یا بدست آوردن لینک های با کیفیت را آورده ایم:

  • پست مهمان
  • ایجاد طعمه (مانند ساخت پست های لیستی)
  • شبکه های اجتماعی
  • استراتژی لینک های شکسته
نوشتن محاوره ای:

تولید محتوا به زبان محاوره ای یکی از تمرین های بسیار تاثیرگذار در سئو وبسایت است. این مدل نوشتن سختی های خاص خودش را دارد، آن هم در شرایطی که طرف مقابل شما یک ربات است. زمانی که شروع به تولید محتوای محاوره ای میکنید، امکان اینکه در نوشته کیورد استافینگ رخ بدهد، به شدت کم میشود.

آیا برای تبلیغات و معرفی محتوا نیاز به کانال های محلی داریم؟

استفاده از رسانه ها و کانال های محلی برای تبلیغ محتوا هنوز هم یک تکنیک محسوب میشود. برای راه اندازی تبلیغات در رسانه های محلی، اول از همه باید مخاطب هدف خود را به خوبی بشناسید و به این نکته توجه داشته باشید که با تمام مردم دنیا سر و کار ندارید، بلکه هدف شما مستقیما قشر خاصی از جامعه بوده که به زبان خودشان با آنها صحبت کرد.

الف) به دیدن دکه های روزنامه فروشی محله خود بروید و بخش هایی از روزنامه های محلی را که مکانی خوبی برای دیده شدن هستند، شناسایی کنید.(سایر رسانه های محلی مثلِ: ایستگاه رادیویی، برنامه های تلویزیونی شبکه استانی و کنفرانس های محلی را هم بدین منظور بررسی کنید.)

ب) به سرتیتر ها دقت کنید و ویراستار مقالات روزنامه را بیابید، پس بعد از شناسایی کانال محلی مورد نظر برای تبلیغ محتوا در قدم بعدی لازم است تا برنامه خود را با ویراستار مربوطه درمیان بگذارید.

ساخت استراتژی برای شبکه های اجتماعی را چگونه شروع کنیم؟

برای داشتن مشتری و مخاطب وفادار، نیاز به طراحی استراتژی شبکه های اجتماعی وجود دارد و تولید محتوای ارزشمند مرحله آغازین و شروع آن است.

کار با شبکه های اجتماعی آپولو هوا کردن نیست که سخت باشد و شما با یک استراتژی بسیار ساده هم میتوانید کار خود را شروع کنید، تنها ترفند مورد نیاز این است که چیزی را پیدا کنید که به کارتان آمده و از مخاطب بازخورد خوبی میگیرد، سپس انجام همان کار را ادامه دهید.

برای استارت کار استراتژی شبکه های اجتماعی، این ۵ مرحله را دنبال کنید:

ساخت حساب کاربری بیزنسی در شبکه های اجتماعی که بازار هدف شما هستند.

  • داشتن برنامه زمان بندی شده برای ارسال پست ها
  • انتخاب بهترین زمان برای ارسال پست
  • تشویق کاربر به مشارکت کردن
  • سنجش نتایج

برای موفقیت در این فرآیند بسیار مهم است که زمان درستی را برای پست کردن محتوا در شبکه های اجتماعی انتخاب کنید، وقتی اهمیت زمان بندی و ساعاتی را که مخاطب هدف شما بیشترین حضور را در شبکه های اجتماعی دارد، درک کردید، میتوانید انتشار پست های خود را بر همین اساس برنامه ریزی کنید.

برای ارتباط گرفتن با اینفلوئنسرهای هر حوزه چه باید کرد؟

تجربه ما در این چند ساله در آژانس دیجیتال مارکتینگ راه دی ام، نشان میدهد، جلب کردن توجه اینفلوئنسرها کار آسانی نبوده، با این حال غیر ممکن هم نیست!

زمانی که داده هایی مناسب برای ارائه در دست داشته باشید، میتوانید از طریق آنها با این افراد ارتباط موثری برقرار کرده و به آنها نشان دهید که در صورت همکاری با ایده و کمپین شما، چه سودی خواهند برد و به این شکل توجه آنها را به خود جلب کنید. این نکته را از یاد نبرید که اینفلوئنسرها نیز همانند شما به دنبال بیشتر دیده شدن با تاثیرگزاری بیشتر و افزایش درآمد خود هستند.

برای جلب توجه اینفلوئنسرها و بلاگرها راه های زیادی وجود دارد که در ادامه چند مورد کاربردی را برایتان لیست کرده ایم:

    • نظر گذاشتن در پست های اینفلوئنسرها
    • نوشتن یک نکته فنی
    • پیشنهاد کار به صورت رایگان
    • نوشتن یک پست مهمان
    • نوشتن یک یادداشت تشکر
    • دنبال کردن آنها در تمام شبکه های اجتماعی
    • یادکردن و برجسته کردن آنها در پست های بلاگی خود
    • کمک کننده بودن
    • خرید محصولات اینفلوئنسرها
    • شرکت در رویدادهایی که آنها صحبت میکنند.

برای ساخت تقویم محتوایی چه کارهایی باید انجام داد؟

برای داشتن یک شبکه محتوایی منظور در فرآیند تولید محتوا، میتوانید تقویم محتوایی برای خود درست کنید. این تقویم معمولا توسط نیروی تولید محتوا و بلاگرها برای تولید محتوا در یک دوره زمانی خاص( مثلا یک ماه یا یک چهارم سال) مورد استفاده قرار میگیرد.

نیازی نیست حتما یک تقویم فانتری بسازید، بلکه برای این کار میتوانید از تقویم گوگل(Google Calendar) و برنامه های تقویم کامپیوتر خود استفاده کنید. باتوجه به استراتژی محتوایی که در ذهن دارید، یک تقویم برداشته و موارد زیر را در آن بنویسید:

  • کدام روزِ هفته مناسب‌ برای تولید محتوا مناسب تر است؟
  • هر بخش از محتوا روی چه پلتفورمی منتشر میشود؟
  • محتوای شما چه تمی را دنبال میکند؟
  • مسئول هر محتوا کدام یک از اعضای تیم است؟
  • در چه تاریخی این کار انجام میشود؟

تقویم محتوایی یک دیدکلی از برنامه ای که برای تولید محتوا در یک ماه، سه ماه و یا حتی شش ماه دارید را به شما ارائه میدهد.

آیا معیاری برای اندازه گیری نتایج باید وجود داشته باشد؟

ضرب المثلی وجود دارد با این مضمون :”هر چیزی که قابل اندازه گیری نباشد، قابل رشد دادن هم نیست”. این موضوع علاوه بر بازاریابی محتوا درباره دستیابی به اهداف زندگی هم صادق است. معیارهای سنجش در دنیای دیجیتال مارکتینگ از زمانی آغاز میشود که با مشتری برخورد داشته و او را به سمت کسب کردن یک تجربه خوب هدایت میکنید.

تنظیم معیاری برای سنجش، یک هدیه به خودتان و کسب و کارتان است، حتی میتواند یک نیروی محرکه جهت تقویت انرژی در روزهایی که احساس نا امیدی در رسیدن به اهداف خود دارید، باشد.

تعیین معیارهایی برای سنحش میتواند بسیار ساده و رایگان باشد.

مثال:

  • نصب Google Analytics در داشبورد وردپرس
  • بررسی آمار صفحه فیس بوک کسب و کارتان
  • درست کردن یک شیت در برنامه اکسل برای ثبت فعالیت ها

برای بررسی پیشرفته تر هم میتوانید از ابزارهای پولی استفاده کنید:

  • بررسی لینک ها با ابزارهای مربوطه
  • استفاده از یک نرم افزار مدیریت ارتباطی محتوا (CRM)
  • استخدام نیروی برای مدیریت شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک و اینستاگرام و استفاده از ابزارها برای رصد کردن آمار بازدید و مشارکت

معیارهایی که برای سنجش انتخاب کنید به عواملی مثلِ آنچه را که می‌خواهید اندازه بگیرید، سطح جزئیات مورد نیاز، هدف از سنجش و اندازه کسب و کار شما بستگی دارد.

هنگام بررسی متوجه میشوید برخی نتایج تفاوت زیادی در کسب و کار شما و دیگر معیارهای سنجش ایجاد نمیکنند، بنابراین تا زمانی که لیست جامعه آماری مورد بررسی خود را تا حد زیادی افزایش ندادید، نگران این موارد نباشید.

در عوض تمرکز خود را روی مواردی بگذارید که در سطح پایینی قراردارند و رشد در آنها تاثیرات چشم گیر و افزایش فروش را در پی خواهد داشت، در ادامه برخی از این معیار ها که نیاز به بررسی جدی تری دارند را برایتان آورده ایم:

الف) نرخ تبدیل:

آیا حداقل نرخ تبدیل بازدیدکنندگان وبسایت ۱۰ درصد است؟ آیا مخاطبین در خبرنامه ایمیلی ثبت نام میکنند؟

ب) نرخ پرش:

آیا کاربران محتوای شما را جالب میبینند؟ آیا بازدیدکنندگان وبسایت هنگان خواندن محتوا یا آن ارتباط گرفته و درگیر میشوند یا خیر، سریع سایت را ترک میکنند؟

ج) ترافیک هدفمند:

اینکه ترافیک وبسایت در یک ماه به ۱۰۰۰۰۰ بازدیدکننده افزایش پیدا کند و نرخ تبدیلی نداشته باشد، برای ما کافی نیست. در این شرایط به احتمال زیاد پیام برند به خوبی و واضح منتقل نشده و در نتیجه افراد مختلف معانی مختلفی از آن تعبیر دارند.

پیشنهاد میکنیم زمانی را به گوگل آنلایتیکس اختصاص دهید و جهت بهبود کار خود معیارهایی مثل تعداد کاربران، میانگین حضور، تعداد و میانگین Session ها را مورد بررسی قرار دهید.

چگونه یک کمپین بازاریابی محتوا بسازیم؟

زمانی که قصد دارید محتوای تولید شده خود را به مرحله دیگر برده و میران تعاملات آن را رشد دهید، باید یک کمپین بازاریابی محتوا راه اندازه کنید. کلمه کمپین برای تبلیغ کنندگان گوگل ادز و فیس بوک و متخصص روابط عمومی (PR) آشناست.

راه اندازی یک کمپین چه ارتباط با بازاریابی داشته باشد و چه محتوا، به این معناست که یک سری برنامه ریزی و هماهنگی هایی کوچیک برای دستیابی به نتایج بزرگ انجام میشود.

با استفاده از داشبورد Google Analytics، میتوانید نرخ پرش، نرخ تبدیل و صفحاتی از سایت که بیشترین ترافیک را داشته اند، پیدا کنید، همچنین رفتار کاربر و اینکه در چه زمانی و از چه منطقه ای از سایت بازدید کرده را نیز میتوان بررسی کرد.

با استفاده از ابزارهایی که برای اندازه گیری اقدامات بازاریابی محتوا وجود دارند، میتوانید از بروز اشتباه در حین ساخت اولین کمپین جلوگیری کرده و تمرکز عمیق خود را بر روی فعالیت هایی بگذارید که بهترین نتیجه را برای شما رقم میزنند.

نتیجه گیری

جذب مخاطبی که به شما اعتماد داشته باشد، یک شبه اتفاق نمیافتد. باید این واقعیت را بپذیرید، به طور متداوم تمایل به یادگیری داشته باشید و به بهترین شکل محتوای خود را تبلیغ کنید. دنیای مارکتینگ مدام درحال تغییر است اما نیازهای اساسی مخاطب هدف همیشه به یک شکل باقی میماند.

محتوای عالی، توجه مخاطب را به سمت شما جذب میکند، بازاریابی محتوا یک تکنیک موثر در جذب مشتریان واجد شرایط و تعامل با مخاطب است.

تمرکز شما چه بر روی رشد در شبکه های اجتماعی باشد و چه موتور جستجو، قانون در همه جا یکسان است: به سوالات مشتریان خود پاسخ دهید و فاتح قلبشان شوید.

این مقاله قسمت ششم از دوره تولید محتوا آکادمی راه دی ام است شما میتوانید قسمت های دیگر این دوره را نیز مطالعه کنید.

قسمت اول : راهنمای جامع تولید محتوا

قسمت دوم : تدوین استراتژی محتوا

قسمت سوم : پرسونای مشتری چیست؟

قسمت چهارم : نحوه تولید پیلار کانتنت

قسمت پنجم : راهنمای جامع داستان سرایی یا Story Telling

در این مقاله سعی کردیم تا به بهترین و جامع ترین شکل ممکن بهترین چک لیست بازاریابی محتوا در سال ۲۰۲۰ را برای شما شرح دهیم لطفا با اشتراک گذاری این مقاله به ارتقای سطح محتوا در وب فارسی کمک کنید.

۳ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست