مهمترین اصول لینک سازی خارجی

زمان مطالعه: 7 دقیقه
572 بازدید
مهمترین اصول لینک سازی خارجی

اصول چگونگی استفاده موتورهای جستجو از لینک‌ها و نمونه‌هایی از بهترین شیوه‌ها برای بهبود لینک سازی

هدف از این مقاله ایجاد بنیانی است که از طریق آن بتوان به درک بهترین رویکردهای لینک سازی و همچنین نحوه استفاده موتورهای جستجو از لینک‌ها دست یافت.

لینک سازی خارجی چیست؟

لینک سازی خارجی فرآیند دستیابی به لینک های از وب سایت های دیگر به وب سایت شماست. هدف از لینک سازی خارجی در سئو، افزایش تعداد لینک های ورودی با کیفیت بالا به یک صفحه وب به منظور افزایش رتبه است.

چرا لینک سازی خارجی مهم است؟

لینک سازی خارجی از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا لینک ها یکی از مهمترین عوامل رتبه بندی سایت ها هستند. موتورهای جستجو مانند گوگل، در هنگام خزیدن (crawl) به تعداد اینک های ورودی با کیفیت یک صفحه توجه می کنند. هرچه تعداد لینک های با کیفیت بیشتر باشد، رتبه سایت نیز بالاتر خواهد بود.

دلایل استفاده موتورهای جستجو از لینک‌ها:

در گذشته موتورهای جستجو تنها با توجه به محتوای موجود در سایت‌ها آنها را رتبه بندی می کردند. با این وجود، افراد مختلف به منظور افزایش رتبه سایت خود، شروع به اضافه کردن عبارات کلیدی به محتواهای خود کردند. از آنجایی که همه صفحاتی که رتبه بالایی دریافت کرده بودند محتوای مرتبطی نداشتند؛ منجر به ایجاد تجربه کاربری ضعیفی شدند.

از این رو، محققین بازیابی اطلاعات، شروع به بررسی سایت ها با محتوای مرتبط و همچنین لینک‌ های موجود در سایت کردند. محققان دریافتند که بهترین صفحات وب صفحاتی هستند که لینک سازی قوی تری دارند. هرچه لینک سازی یک سایت بیشتر باشد، اعتبار آن هم بیشتر خواهد بود.

امروزه موتورهای جستجوی مدرن برای رتبه بندی وبسایت‌ها از ترکیبی از هوش مصنوعی، یادگیری ماشین (به عنوان مثال در الگوریتم رنک برین)، لینک‌ها و تحلیل صفحه استفاده می کنند. تغییر مهمی که در رتبه بندی سایت‌ها به وجود آمده به میزان مرتبط بودن لینک سازی ها برمی‌گردد.
همواره هدف، به شمار آوردن لینک‌هایی است که به محتوای صفحه مرتبط بوده و معنی‌دار باشند.

همچنین موضوعی به نام رتبه بندی لینک نیز وجود دارد که برای رتبه بندی خود لینک ها مورد استفاده قرار می گیرد. با رتبه بندی لینک ها می توان میزان اعتبار و مرتبط بودن را با دقت بیشتری سنجید. لینک‌های پولی و لینک‌هایی که پشتوانه استراتژی محتوایی ندارند اعتباری نخواهند داشت.
موتورهای جستجو از لینک‌ها به عنوان معیاری برای محبوبیت و اعتبار سایت‌ها استفاده می‌کنند.
از آنجایی که صاحبان وبسایت ‌ها از روش ‌های مختلفی برای افزایش رتبه صفحات خود استفاده می کردند؛ موتورهای جستجو نیز الگوریتم‌ های خود را ارتقا دادند تا لینک‌های مصنوعی (مثل تبلیغات اسپم) و لینک‌های غیر مرتبط را شناسایی کنند.

لینک ها ممکن است همیشه در کسب رتبه بالا تاثیرگذار نباشند:

لینک ها لزوما مهمترین فاکتور رتبه بندی سایت ها نیستند (اما همچنان جز سه فاکتور اصلی قرار دارند). اینکه تا چه اندازه لینک ها در افزایش رتبه وبسایت ها تاثیر دارند، سؤالی است که نمی توان به آن پاسخ داد. آنچه مشخص است این است که لینک ها همچنان در رتبه بندی نقش دارند.
فاکتورهایی همچون اینکه سایت تا چه حد نیاز جستجوی مخاطب را برطرف می کند، نقش مهمی را ایفا می کند. بنابراین اگر سایتی از لینک غنی باشد، اما نیاز جستجوی کاربر را برآورده نسازد رتبه بالایی دریافت نخواهد کرد.

به عنوان مثال در سرچ کلمه Jaguar خواهیم دید:
در ایالات متحده آمریکا، دو نتیجه اول در جستجو، وب سایتهای آمریکایی وابسته به سازنده خودرو نمایش داده می شوند.
در انگلستان، سه نتیجه اول در جستجو، وب سایتهای انگلیسی وابسته به سازنده خودرو نمایش داده می شود.

لینک ها به عنوان معیاری از اعتبار و ارتباط هستند:

لینک ها به عنوان معیاری از اعتبار و ارتباط

روند کاهش تاثیر لینک های غیر مرتبط تقریبا همزمان با آغاز تاثیر لینک در رتبه بندی سایت ها آغاز شد. هدف از این کار، فیلتر کردن لینک های مصنوعی و غیر مرتبط به منظور ایجاد نقشه ای از کل سایت، شامل لینک های واقعی، مرتبط با کلمات کلیدی و مفید در رتبه بندی سایت است.
موتورهای جستجو از لینک ها به عنوان راهی برای:
• سنجش اعتبار سایت
• درک موضوع سایت
• شناسایی صفحات اسپم (spam)
استفاده میکند. سپس با توجه به این موارد رتبه بندی وبسایت انجام می شود.

مثال هایی از اینکه لینک ها چطور بیانگر اعتبار وبسایت هستند:

لینک های سایت های معتبر، نشانه ای است از اینکه این وبسایت ها با موضوعات مشخصی ارتباط دارند.
• تعداد زیاد لینک موجود در یک سایت ممکن است نشان دهنده اعتبار آن سایت باشد.
• سایتی که به دلیل کارآمد بودن برای کاربران، به طور مستمر لینک می گیرد، رتبه خوبی دریافت خواهد کرد به این منظور که سایر کاربران نیز از آن بهره ببرند.
• سایتی که برای مدت طولانی لینکی دریافت نکرده ناکارآمد تعریف می شود؛ چراکه کاربران اشتیاقی به بازدید از آن نشان نمی دهند.

لینک به عنوان معیاری از اعتبارسنجی:

همانطور که پیش تر گفته شد، سایت ها تنها با توجه به تعداد لینک هایشان رتبه بندی نمی شوند. بلکه موتورهای جستجو سایت ها را با توجه مفید بودنشان برای کاربران رتبه بندی می کنند. در حقیقت لینک ها بین صفحات مختلف سایت ارتباط برقرار می کنند که این موضوع توسط الگوریتم دیگری مورد بررسی قرار می گیرد. وجود لینک به عنوان معیاری از ارزشمند بودن سایت، برای هر وبسایتی ضروری است.

موتورهای جستجو به این امر واقفند که سایت های جدید، لینک های زیادی ندارند، ولی همچنان برای این سایت ها ترافیک ارسال می کنند. اما قبل از این که این سایت ها در بین کاربران محبوب شده و لینک دریافت کنند، قادر نخواهند بود در کلمات کلیدی دشوار، رتبه خوبی را به دست آورند.
سایتی که دهان به دهان بین کاربران طرفدار پیدا کند، قادر خواهد بود به صورت خود جوش از سایت های دیگر لینک دریافت کند. این قانون طلایی لینک هاست، که ما آنها را لینک های طبیعی (Cultivating Links) می نامیم.

لینک سازی طبیعی فرآیندی است که بر ایجاد صفحات مفیدی متمرکز است که مشکلات بازدید کنندگان سایت را برطرف می کند. به عنوان مثال، یک مشکل معمولی می تواند پیدا کردن و خرید کفش های زمستانی باشد. سایتی که قصد دارد کفش های خود را به شکلی بفروشد که خریداران را به تبلیغات کلامی ترغیب کند، به دنبال دریافت لینک های طبیعی است.
تجربه کاربری عالی که باعث دریافت لینک طبیعی گردد، می تواند نشان دهنده ارزش برند شما باشد. به این معنی که مردم عاشق برند شما هستند. (قیمت پایین، ارسال سریع و…).

آیا گوگل لینک سازی طبیعی را رتبه بندی می کند؟

آیا گوگل لینک سازی طبیعی را رتبه بندی می کند؟

البته که کمی تبلیغ هم برای کسب رتبه بالا در کلمه کلیدی اصلی ضروری است. میزان مشتریان تصادفی هیچ کسب و کاری را دائمی نکرده است. بنابراین ایجاد یک طرح کامل لینک سازی و آگاهی از سایت، کلید یک حضور موفق در دنیای وب است.

خلاصه ای از اصول لینک سازی

• لینک ها به موتورهای جستجو اعلام می کنندکه سایت شما دارای اعتبار است.
• لینک ها می توانند نشانه ارتباط عبارات کلمات کلیدی باشند.
• همه لینک ها برای اهداف رتبه بندی مفید نیستند.
• بهترین لینک ها، لینک هایی هستند که بطور رایگان توسط سایت های مرتبط ارائه می شوند.
• داشتن طرحی برای لینک سازی می تواند برای ساختن یک سایت موفق مفید باشد.

لینک سازی مصنوعی چیست؟ (Link Spam)

تعریف اسپم وب (Web spam):

Zoltan Gyöngyi: اسپم وب به اقداماتی گفته می شود که برای گمراه کردن موتورهای جستجو به منظور افزایش رتبه صفحات به رتبه ای که بالاتر از آنچه شایسته آنهاست انجام می شود.

تعریف گوگل از سئو:

“شما باید تمام تصمیمات بهینه سازی سایت خود را بر اساس آنچه برای بازدیدکنندگان سایتتان مفیدتر است پایه گذاری کنید”
همانطور که مشاهده می کنید، تعریف گوگل از سئو با نسخه ای که جامعه سئو به آن معتقد است، متفاوت است. تعریف گوگل به سایت هایی اشاره دارد که برای موتورهای جستجو به راحتی قابل فهم و ایندکس شدن باشند.

خوب است که این گفته گوگل را هم بخوانید:
تبلیغ موثر محتواهای جدید شما منجر به کشف سریعتر آنها توسط افرادی که علاقه مند به آن موضوع هستند خواهد شد. تلاش برای تبلیغات آفلاین شرکت یا سایت نیز می تواند سودمند باشد. به عنوان مثال، اگر یک سایت تجاری دارید، اطمینان حاصل کنید که URL آن در کارت های ویزیت، سربرگ، پوستر و غیره درج شده باشد.”
کار چندان سختی نیست. اما برای شروع عالی است.

چگونه از بروز مشکلات ناشی از لینک سازی مصنوعی جلوگیری کنیم؟

گاهی بدترین ایده ها هنگامی که به عنوان تبلیغ بر پشت جلد دستمال کاغذی حک می شوند، جذاب به نظر می رسند.
به طور کلی، لینکی که توسط شرکت شما یا نماینده شما کنترل می شود، می تواند اسپم محسوب گردد. نتیجه لینک سازی ضعیف می تواند خود را در قالب افت جایگاه سایت نمایان سازد. در بهترین حالت، تغییری در رتبه بندی سایتان ایجاد نمی شود؛ زیرا این لینک ها اصلا به حساب نمی آیند.
اما اگر شاهد افت جایگاه سایت خود هستید؛ می تواند نشان دهنده لینک سازی ضعیف و مصنوعی باشد.
اغلب شرکت ها فرآیند لینک سازی را خود بر عهده می گیرند. این می تواند ایمن ترین روش در لینک سازی باشد؛ مشروط بر اینکه یک استراتژی لینک سازی قوی را دنبال کنند.

بررسی اجمالی لینک سازی: بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا را می توان به نوعی، مترادف با لینک سازی به شمار آورد. البته بستگی به چگونگی انجام آن دارد. اگر به شکلی نادرست انجام شود، به کمپینی شباهت خواهد داشت که در آن سایر سایت ها و نویسندگان در ازای قرار دادن لینک، از شما پول دریافت کرده اند.
نویسندگانی وجود دارند که تخصصشان قرار دادن مقالات در سایت های معتبر است. این کار بی شباهت به لینک سازی مصنوعی نیست؛ که ریسک هایی را نیز به دنبال خواهد داشت.

مهمترین بینش در بازاریابی محتوا را می توان این چنین بیان کرد: ایجاد محتوا به منظور دریافت ترافیک طبیعی، هوشمندانه ترین روش در لینک سازی طبیعی است.
هر محتوایی که از نظر کیفی غنی باشد و توانایی دریافت ترافیک طبیعی را ایجاد کند، یک منبع مناسب برای دریافت لینک محسوب می شود.

استراتژی لینک های طعمه ویروسی

اگر استراتژی لینک های طعمه به شکل درست و مرتبط با نیاز کاربران انجام گردد، لینک های با کیفیتی تولید می کند.
بهترین استراتژی در این روش تولید محتوای مفیدی است که کاربران آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته و به آن لینک دهند. این نوع محتوا را، محتوای طعمه می نامیم.

هر استراتژی که در آن بر محتوای غیر مرتبط و یا صرفا سرگرم کننده تمرکز شود، در نهایت فقط تعدادی بازدیدکننده موقت به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال، فرض کنید شما یک سایت در زمینه رستوان غذاهای دریایی دارید. اگر مسابقه ای با عنوان “عکس ماهی” برگزار کنید و این مسابقه وایرال (ویروسی) شود؛ لینک ها و بازخوردهایی که دریافت می کنید به رستوران ارتباطی نخواهد داشت. بلکه به عکسی از ماهی مربوط می شود.

به طور کلی استراتژی لینک های طعمه همیشه هم راه حل مناسبی نیست. مگر این که موضوع آن به طور مستقیم با محصولات و خدمات شما در ارتباط باشد.

ارتباط لینک و محتوا

لینک سازی طبیعی، تنها فاکتور موثر بر رتبه بندی نیست. گفته می شود که محتوا مهمترین عامل رتبه بندی سایت هاست. اگر محتوای مفید تولید کنید، با اندکی تبلیغات لینک های خوبی دریافت خواهید کرد.

نتیجه گیری:

در نتیجه با در نظر گرفتن کلیه فاکتورهای مهم در بحث رتبه بندی وبسایت، به نظر می رسد تولید محتوای با کیفیت و لینک سازی طبیعی ایمن ترین روش برای کسب اعتبار سایت هاست.

اگر این مقاله برایتان مفید بوده، لطفا آن را با دوستانتان به اشتراگ بگذارید و نظر خود را در بخش کامنت برای ما ارسال کنید.

در مقاله بعد از دوره لینک سازی خارجی، به مبحث لینک های طبیعی خواهیم پرداخت.

۲ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • اصول بازاریابی محتوا به لینک سازی بر میگرده؟

    پاسخ
    • سلام خانم ترانه ببینید محتوا و لینک سازی دو اصل مهم در دنیای سئو هستند و از هم جدا نیستند ولی بازاریابی محتوایی موضوعی بسیار متفاوت است و شما باید در بازاریابی محتوایی به لینک سازی تسلط داشته باشید ولی ارتباط مستقیمی ندارند.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست