الگوریتم پیشنهاد گوگل یا Autocomplete

زمان مطالعه: 9 دقیقه
1K بازدید
الگوریتم پیشنهاد گوگل یا Autocomplete

معرفی الگوریتم پیشنهاد گوگل یا Autocomplete

پیش بینی ها، پیشنهادات و یا Autocomplete گوگل همگی بیانگر یک مفهوم هستند. زمانیکه قصد جستجو در گوگل را دارید، میتوانید خیلی سریع اطلاعات و کوئری مورد نظر خود را از پیش بینی های که گوگل به شما پیشنهاد میکند، بیابید. این پیش بینی ها بر اساس عبارت هایی که احتمال میرود بیشتر به دنبال آنها هستید و افرادی قبل از شما نیز آنها را جستجو کرده اند، از سمت گوگل ارائه میشوند.

نکته: جالب است بدانید که قابلیت Autocomplete گوگل از سال ۲۰۰۴ به صورت آزمایشی پیاده سازی شد و از آن به بعد در حال بهبود و تکامل بود و درنهایت در سال ۲۰۰۸ از حالت آزمایشی به حالت دائمی تغییر یافت.

پیش بینی، نه پیشنهاد!

با اینکه برای اکثر افراد و سئوکاران کلمه “پیشنهاد” بسیار بیشتر از پیش بینی درباره ویژگی Autocomplete گوگل به کار میرود؛ با این حال طبق گفته کارمندان گوگل، آنها مصر هستند که از واژه پیش بینی به جای پیشنهادت برای کوئری های (درخواست های) کامل کننده جستجو کاربر استفاده شود.

علت این نام گذاری این می باشد که تکمیل خودکار گوگل به منظور کمک به افراد برای تکمیل جستجوی مورد نظر خود، طراحی شده تا کاربران مجبور به انجام جستجوی جدیدی برای پیداکردن نتیجه مورد نظر خود نشوند و در این شرایط، خاصیت تکمیل خودکار گوگل بهترین پیش بینی را پرسش ها و کوئری هایی که کاربر در ذهن خود دارد را انجام میدهد.

پیشنهادات گوگل بر اساس فاکتورهایی مثلِ میزان محبوبیت و شباهت ساخته میشوند، زمانی که یکی از این پیش بینی ها را انتخاب میکنید، جستجوی صورت گرفته براساس همان اطلاح انتخابی انجام خواهد شد.

نکته مهم دیگر در استفاده از خاصیت Autocomplete گوگل این است که شما نمیتوانید آنرا خاموش کنید تا هنگام جستجو عبارتی به شما پیشنهاد داده نشود، اما میتوان روی پیشنهادات ارائه شده کلیک نکرد و عبارت مدنظر خود را به طور کامل تایپ کنید.

پیشنهادات گوگل از کجا می‌آیند؟

  • عبارت های تایپ شده توسط دیگران.
  • جستجوهایی که قبلا انجام دادید. اگر وارد اکانت گوگل شخصی خود شوید و قسمت Web & App Activity را روشن کنید، میتوانید ببینید که در گذشته چه جستجوهایی را با این اکانت انجام داده اید.
  • آنچه افراد دیگر جستجو کرده اند که شامل جستجو عبارت ها و موضوعات ترند شده نیز میشود. منظور از جستجوهای ترند شده، موضوعاتی هستند که میزان سرچ و محبوبیت آنها در محل زندگی هر فرد و در طول یک روز مدام در حال تغییر است و ربطی به تاریخچه جستجو ها ندارد. برای اطلاع از روند ترند موضوعات در هر منطقه میتوانید از ابزار گوگل ترند استفاده کنید.

نکته: پیشنهادات جستجوی گوگل جواب سوالات و یا اظهار نظر دیگر افراد درباره عبارت سرچ شده شما نیستند.

عبارت های پیشنهادی یا Autocomplete گوگل چگونه ساخته میشوند؟

ساخت Autocomplete به طور خودکار و توسط الگوریتم های گوگل بدون دخالت و واسطه انسانی انجام میشود. الگوریتم های گوگل مواردی را برای ارائه بهترین پیشنهاد در دستور کار خود قرار میدهند که در ادامه برایتان لیست کرده ایم:

  • الگوریتم های گوگل بررسی میکنند که هر عبارت اغلب چه میزان سرچی را به خود اختصاص میدهد.
  • الگوریتم های گوگل رنجی از اطلاعات را برای ساخت پیشنهادات در نظر میگیرند که محبوبیت بیشتری داشته و جزو موضوعات مرتبط از لحاظ معنا و مفهوم با عبارت جستجو شده توسط کاربر هستند.
  • محل و موقعیت جغرافیایی افراد هنگام جستجو نیز یکی از فاکتورهایی مورد بررسی توسط الگوریتم های گوگل است، به این صورت که هر عبارتی ممکن است در موقعیت های جغرافیایی مختلف، میزان سرچ متفاوتی داشته باشد، از این رو الگوریتم های گوگل پیشنهادات ارائه شده را بر اساس میزان سرچ عبارت در موقعیت مکانی کنونی کاربر، ارائه میکنند.

درچه صورت پیشنهادات گوگل برای ما نمایش داده نمیشود؟

اگر هنگام جستجوی عبارتی پیشنهادات گوگل برای شما نمایش داده نشود، در این صورت الگوریتم های گوگل در حال تشخیص یکی از موارد زیر هستند:

  • عبارت جستجو شده محبوبیت چندانی ندارد.
  • عبارت مورد جستجو یا همان search term به نسبت جدید بوده و برای نمایان شدن در بخش پیش بینی ها نیاز به گذشت زمان دارد.
  • اگر عبارت مورد نظر شما جزو موارد احانت آمیز و توهین به شخص خاصی باشد، در این صورت نیز پیشنهادات گوگل کار نخواهند کرد.
  • در آخر هم الگوریتم های گوگل اگر تشخیص بدهند که عبارت جستجو شده توسط شما قوانین و مقررات گوگل را نقض میکند، Autocomplete را به شما نشان نخواهند داد.

فواید ارائه پیشنهادت جستجو توسط گوگل

پیشنهادات جستجوی گوگل مثل یک دوست با رفتارهایی گاها آزاردهنده هستند که همیشه سعی در تکمیل حرف شما و حدس زدن هرآنچه که میخواهید بگویید را دارند. خیلی از اوقات با دیدن پیشنهاد ارائه شده خیلی محکم و قاطع میتوان گفت: نه! گوگل جان این موضوعی نیست که من دنبالش هستم! اما از آنجایی که برخی از این پیشنهادت خودکار و تکمیل کننده جستجو را دوست داریم، موارد غیر مرتبط را نادیده میگیریم.

ویژگیِ تکمیل خودکار عبارت جستجو شده (Autocomplete) با ارائه پیشنهادات به نسبت مرتبط از سمت گوگل، باعث صرفه جویی در زمان شما هنگامی که درحال تایپ کردن یک عبارت هستید، میشود؛ برای مثال صرفا با تایپ حروف Fa گوگل حدس میزند که به دنبال پلتفورم و شبکه اجتماعی فیس بوک هستید.

یکی از نکات مهم و قابل توجه درباره نحوه عملکرد گوگل ساجست (پیشنهاد گوگل) این است که گوگل به رفتار کاربر و نحوه سرچ او به شدت توجه میکند. برای مثال هم ما و هم گوگل میدانیم که عبارت “مقایسه گوشی های هوشمند” میزان جستجوی بالایی دارد. از این رو وقتی کاربری در نوار جستجو کلمه گوش های هوشمند را تایپ میکند، گوگل حتی پیشنهاداتی برای تکمیل و تغییر ابتدای این کوئری ارائه میدهد و عبارت مقایسه گوشی های هوشمند را پیش چشم کاربر می آورد.

همچنین زمانی که مدل جدیدی از یک محصول برای مثال گوشی آیفون در بازار آمده است، به طور پیش فرض زمانی که کلمه گوشی آیفون را سرچ میکنید، پیش بینی ها گوگل تمام مواردی که مربوط به جدیدترین مدل این گوشی هستند را به شما پیشنهاد میکند و درواقع به ترند بودن موضوع اهمیت زیادی میدهد.

گاهی اوقات پیشنهادتی که به ما از سمت گوگل ارائه میشود، چنان بی ربط و مسخره هستند که گاها این فکر در ذهن تداعی میشود که شاید چندی از کارمندان گوگل با حس شوخ طبعی بالای خود، این موارد را به صورت دستی به پیش بینی ها اضافه کرده اند!! اما میدانیم که این طور نیست و طبق گفته های کارکنان این سازمان، تمام پیشنهادات توسط الگوریتم های گوگل تعریف میشوند.

استفاده از پیشنهادت گوگل در تحقیق کلید واژه

یکی از فواید و کاربرد های بسیار مهم پیش بینی های گوگل هنگام جستجو، تحقیق کلید واژه میباشد. از آنجایی که کلیه این پیشنهادات به صورت الگورتیمی و براساس محبوبیت عبارت سرچ شده و میزان کلی جستجو ارائه میشود، میتوان از آنها در تحقیق کلید واژه های مقالات سایت استفاده کرد.

برای مثال، فرض کنید که قصد نوشتن مقاله ای با عنوان “بهترین رنگ برای دکوراسیون” را دارید، همین که این عبارت را در نوار جستجو تایپ میکنید، گوگل به شما پیشنهادات زیادی ارائه میدهد که در عکس زیر قابل مشاهده بوده و تمام این موارد میتواند به عنوان یک تیتر در مقاله مورد نظر به کار رود.

نکته جالبی توجه در رابطه با اضافه کردن یک عبارات به پیشنهادت گوگل وجود دارد که در حالت طبیعی ممکن است هیچ وقت در لیست عبارت تکمیل کننده خودکار قرار نگیرد، برای مثال ما در آکادمی دیجیتال مارکتینگ راه دی ام، چندین بار و در بازه های زمانی مختلف و با دستگاه ها و آی پی های مختلف کلمه “کسب درآمد از آمازون بدون سرمایه” را سرچ کردیم و هم اکنون این عبارت جزو یکی از پیشنهادت با اولویت بالا هنگام جستجو کلمه کسب درآمد از آمازون شده است.

به عنوان نتیجه گیری درنظر داشته باشید که میتوانید از این تکنیک استفاده کرده و کلمه کلیدی مورد نظر خود را به همراه اسم سازمان یا برندتان در بازه های زمانی مختلف جستجو کرده تا به گوگل معرفی شود.

یکی دیگر از مزایای الگوریتم تکمیل خودکار گوگل برای کاربران موبایلی وبسایت هاست، همان طور که تجربه دارید تایپ کردن در گوشی و نوار کوچک جستجوی گوگل بسیار سخت تر از نسخه دسکتاپ است، اما ویژگی پیش بینی کوئری گوگل به ما کمک میکند تا خیلی سریع عبارت مورد نظر خود را پیدا کرده و مجبور به تایپ نشویم.

جالب است بدانید خاصیتِ Autocomplete به طور متوسط​​،  ۲۵ درصد تایپ ها را کاهش می دهد و تخمین زده میشود که بیش از ۲۰۰ سال در زمان تایپ کردن روزانه صرفه جویی می شود.

معایب Autocomplete گوگل

عملکرد الگوریتم های Google Suggest با وجود فواید زیاد، دارای ایراداتی نیز میباشد؛ که همین مسئله تاکنون باعث شده چندین بار از شرکت گوگل شکایت شود. همانطور که فهمیدیم کلیه پیشنهادات گوگل به صورت الگوریتمی و براساس عبارات سرچ شده کاربران در هرمنطقه شکل میگیرد.

حال برخی از افراد از این ویژگی الگوریتمی طوری استفاده میکنند تا به اشخاص معروف و معتبر دنیا و حتی برندهای معتبر ضربه بزنند. به این صورت که اسم این افراد و یا برند ها را با کلماتی که بار منفی زیادی دارد، به میزان بالا جستجو میکنند، به طوری که الگوریتم های گوگل فکر میکند عبارت جستجو شده یکی عبارت مهم و محبوب است و از آن پس آنرا به سایر افراد هنگام جستجو نام برند یا نام شخص پیشنهاد میکند.

برای مثال در سال ۲۰۱۲ رئیس جمهور آن سال های کشور آلمان از شرکت گوگل شکایت کرد. زیرا که نام همسر او در هنگام جستجو با کلماتی ناشایست همچون روسپی همراه شده و از سمت گوگل به کاربران پیشنهاد میشد. استدلال گوگل برای این شکایت این بود که الگوریتم های ما صرفا بر مبنای آنچه که در وب موجود بوده و کاربر آنرا جستجو کرده است عمل میکنند.

بعد از آن گوگل مجبور شد کمی بیشتر حقوقی رفتار کرده و عبارات ناشایست را از فهرست پیشنهادی جستجوی خود حذف کند. حکم دیوان عدالت اداری آلمان از سال ۲۰۱۳ ، موتورهای جستجو را موظف به مداخله در صورت توهین به حقوق حریم خصوصی افراد از عملکرد خودکار الگوریتم ها کرد.

آخرین تغییرات جهت رفع اشکالات الگوریتم پیش بینی گوگل

برای جلوگیری از ارائه پیشنهادات نامناسب به کاربران هنگام جستجو، گوگل چندین سیستم مختلف را راه اندازی کرد، که در ادامه آنها را برایتان توضیح میدهیم:

عباراتی که در آنها خشونت و نفرت زیادی باشد، از سمت گوگل پیشنهاد نمیشود و این گزینه در سیاست ها گوگل اعمال شده و به گونه طراحی شده است که صرفا از توهین به نژاد های مختلف، مذاهب، جنسیت ها و ملیت های مختلف جلوگیری کند.

استثنائاتی نیز وجود دارد تا درخواست عادی افراد از پیش بینی ها از بین نرود. مثلا اگر کلمه ای که در سیاست های پیشنهادی گوگل منع شده به همراه واژه هایی چون شعر و کتاب همراه شود در این صورت گوگل متوجه خواهد شد که هدف کاربر پیدا کردن منابع عمومی است و از این رو پیشنهادات لازم رو به اون نمایش میدهد.

نحوه گزارش پیش بینی های نامناسب

اما مهم ترین اقدامی که گوگل جهت جلوگیری از نمایش پیشنهادات نامناسب انجام داده این میباشد؛ که با تعریف کردن امکانی در نوار ظاهر شده پیش بینی ها به کاربران این اجازه را میدهد که پیشنهادات نامناسب را به گوگل گزارش کنند تا به صورت دستی از نمایش مجدد آن جلوگیری شود.

رابطه بین سئو و Autocomplete گوگل

با اینکه Google Suggest مستقیماً روی سئو وبسایت تاثیر ندارد، اما تمام سئوکاران باید به این نکته توجه داشته باشند که پیشنهادات ارائه شده در این بخش درباره برندشان میتواند بسیار تاثیرگزار باشد. برای مثال اگر یک برند در چند ماه اخیر عملکرد منفی داشته باشد و کاربران این عملکرد منفی را در نوار جستجو به تکرار تایپ و جستجو کرده باشند، آن عملکرد منفی به همراه اسم برند به سایر کاربران نیز پیشنهاد داده خواهد شد. از این سئوکاران باید در جهت معرفی مثبت برند در پیشنهادات گوگل استراتژی بچینند.

پیشرفت الگوریتم Google Suggest و بوجود آمدن Google Instant

همانطور که تا این بخش از مقاله آکادمی دیجیتال مارکتنیگ راه دی ام متوجه شدیم، پیشنهادات گوگل با وارد کردن عبارت مورد نظر در جعبه ای پایین نوار جستجو گوگل به کاربران ارائه میشود، این حالت از سال ۲۰۰۸ شکل گرفت و امروزه نحوه عملکرد الگوریتم های گوگل پیشرفت کرده و خاصیت Google Instant هم به آن اضافه شده است.

به این صورت که عبارات مورد نظر و پیشنهادات گوگل کاملا فیلد نوار جستجو را پر کرده و در صورت انتخاب و زدن دکمه اینتر تطبیق کامل پیدا میکند، حال اگر انتخاب شما اولین پیشنهاد Google Instant نیست، میتوانید با کلید های میانبر صفحه کلید و یا موس خود عبارت دیگری را با یک اشاره انتخاب کرده تا به طور کامل نوار جستجو آنرا پوشش داده و برای جستجو انتخاب شود.

نکته: فرآیند پیشنهادت گوگل برپایه فناوری AJAX طراحی شده و نیاز به رفرش مجدد صفحه برای مشاهده پیشنهادت مربوط به یک کوئری دیگر وجود ندارد، بنابراین کاربر بدون نیاز به باز کردن صفحه ای دیگر میتواندخیلی سریع جستجو کرده و به نتیجه دلخواه خود برسد.

نتیجه گیری

با توجه به نکات بالا میتوان متوجه شد که این الگوریتم یکی از قابلیت هایی است که گوگل به کاربرانش ارائه میدهد تا کمک کند محتوای مورد نظر را بهتر و سریعتر پیدا کنند ولی نکته اینجاست که وبمستران و سئوکاران نیز میتوانند از این الگوریتم برای هدفمندتر کردن کلمات کلیدی منتخب خود استفاده کنند. انتخاب کلمه کلیدی یکی از مسائل بسیار مهم در دنیای سئو که در مقاله مردم چگونه جستجو میکنند؟، دوره مقدماتی سئو سایت Search Engine Journal خیلی کامل به آن اشاره کردیم و میتوانید با مراجعه به این مقاله به صورت جزئی در جریان آن قرار بگیرید.

ولی در اصل تمام سئو کاران با استفاده از این الگوریتم میتوانند متوجه شوند که چه کلماتی جستجو بیشتری دارند یا به زبان دیگر User Intent (قصد کاربر) را متوجه شوند.

امیدوارم از مطالعه این مقاله از سری مقالات الگوریتم های گوگل لذت برده باشید. لطفا با اشتراک گذاری این مقاله در راستای افزایش و آگاهی در دنیای وب قدمی بزرگ بردارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست