آپدیت بزرگ رتبه بندی نتایج گوگل در ۲۰۲۰ حال وقوع است
همانطور که در مقاله قبلی آکادمی راه دی ام درباره زمزمههای بروزرسانی یا همان آپدیت الگوریتمهای گوگل در سال ۲۰۲۰ از زبان بزرگان سئو صحبت کردیم در آخرین دست نوشته های بری شوارتز یکی از بزرگترین افراد حاضر در دنیای سئو متوجه شدیم این زمزمه ها هر روز جدی و جدی تر میشود و با توجه به افت ترافیک خیلی از سایتها (به خصوص افت شدید ترافیک سایت فوربز) و اعلام این اتفاق و تایید آن توسط تعداد زیادی از وبمستران میتوان متوجه شد که این افت ترافیک میتواند نشان دهنده تغییرات بزرگ در الگوریتم نتایج گوگل باشد و امروز با بررسی مقاله بری شوارتز قصد داریم تا بیشتر با این موضوع آشنا شویم و اگر نیاز به اقدامی برای جلوگیری از این افت ترافیک وجود دارد حتما تدبیری بیاندیشیم.
آپدیت الگوریتم گوگل ۲۰۲۰ در حال وقوع!!!
ممکن است آپدیت الگوریتم گوگل ۲۰۲۰ در حال حاضر به صورت عظیم در حال وقوع باشد. در روز پنجشنبه و جمعه تاریخ ۶ و ۷ فوریه ۲۰۲۰ زمزمه های این تغییر بزرگ در اکثر انجمنها و گروههای بزرگ سئو شدت گرفت هر چند قبل از آن در اواخر ماه ژانویه هم تعداد اندکی نگرانی خود را از کاهش ترافیک و افت رتبه در نتایج گوگل اعلام کرده بودند ولی از پنجشنبه تاریخ ۶ فوریه ۲۰۲۰ این موضوع در گروهها بالا گرفت و دیگر به راحتی میتوان متوجه شد که اتفاقی در حال رخ دادن است و نباید به سادگی از کنار آن رد شد.
در مقاله قبلی هم اشاره کردیم خیلی از ابزارهای بزرگ نیز این افت ترافیک را در جداول و نمودارهای خود منتشر کردهاند که همه این جداول را برای شما قرار دادیم و امروز در آکادمی راه دی ام قصد داریم تا با هم به تحلیل این جداول و آمارها بپردازیم تا بیشتر متوجه این تغییرات شویم و با یادگیری چگونگی تحلیل در آینده نیز میتوانیم خیلی سریع پیش بینی کنیم که چه زمانی قرار است تغییرات احتمالی رخ دهد.
ولی قبل از بررسی و تحلیل آمارهای منتشر شده توسط ابزارهای بزرگ و شناخته شده باید گفت اگر در ادامه دقیق تر به آمارها نگاه کنیم در اواخر ماه ژانویه نیز افتی بسیار کم در ترافیک مشاهده شده است ولی در چند روز گذشته این تغییرات بیشتر شده و بری شوارتز نیز در ابتدا اعتقاد داشت ممکن است تغییرات مرتبط به مشکل و اختلال گوگل آنالیتیک باشد ولی شواهد اتفاقی بزرگتر را نشان میدهد که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد.
بررسی آمارها و جداول مرتبط با نوسانات ترافیک در ماه ژانویه و فوریه
Mozcast :
یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ که شاید زیاد اسم آن را شنیده باشیم ابزار MOZ است که از این ابزار در بررسی، بهبود و بهینه سازی سایت ها استفاده میشود ولی این سایت یک قسمتی دارد که کمتر کسی این قسمت را دیده است و اسم این بخش Mozcast است که این برند در این بخش به شما ترافیک دنیای وب را نشان میدهد و شما به راحتی میتوانید نوسانات دنیای وب را رصد کنید.
اما خلاقیت بسیار جالبی که MOZ از آن استفاده کرده این است که ترافیک موجود در دنیای وب را به آب و هوا تشبیه کرده است تا بتواند جذابیت بیشتری ایجاد کند و از طرفی هم فهم این موضوع را ساده تر کند و در بالای این صفحه نوشته ای قرار دارد که به کاربر اعلام میکند که هر چقدر دمای ترافیک اعلام شده در این بخش گرم تر و طوفانی تر باشد نشان دهنده تغییرات در ترافیک و تغییر در الگوریتمهای گوگل است.
همانطور که در نمودار ملاحظه میکنید نمودار در روزهای جمعه و شنبه نوسان بسیار زیادی داشته و دمای تغییرات هم طوفانی و هم گرم است که کاملا میتوان متوجه تغییرات در هسته گوگل شد.
البته اگر بیشتر دقت کنیم میتوانیم دریابیم که این تغییرات همانطور که در مقاله قبلی تغییرات گوگل از زبان بزرگان سئو اشاره کردیم در تاریخ ۲۸ ژانویه و ۳ فوریه نیز دیده میشود و زمزمههای تغییرات الگوریتم گوگل بی دلیل نبوده است ولی نمیتوانیم دقیق بگوییم و از طرفی خود گوگل نیز هنوز ساکت است و این تغییر را تایید نکرده است.
Algoroo :
این ابزار نیز یکی از ابزارهایی است که توسط DEJAN کی یکی از متخصصان دنیای سئو است توسعه داده شده است و میتوان با ملاحظه آن به همین اتفاقات پی برد. که تحلیل بسیار جالبی در پی دارد.
اگر به نمودار با دقت نگاه کنید میبینید که در تاریخ ۱۲ دسامبر ۲۰۱۹ تغییر کاملا در نمودار مشخص است که این نوسان مربوط به الگوریتم BERT است و در ادامه در تاریخهای ۱۵ و ۱۶ژانویه نیز نوساناتی وجود دارد که مرتبط با بروزرسانی الگوریتم هسته گوگل و تغییرات لازم برای نمایش Feature snippet است و در آخر نمودار نوسان کاملا مشخصی را مشاهده میکنیم که اندازه نوسان و تغییرات آن دقیقا برابر با تغییرات مرتبط با الگوریتم BERT است و با یه استدلال ساده میتوان نتیجه گیری کرد که میتواند تغییر بزرگی باشد هر چند با وجود تمام این تفاسیر نمیتوان با قاطعیت، تغییری را تا زمان تایید گوگل اعلام کرد ولی باید منتظر ماند تا ببینیم قرار است چه اتفاقی بیافتد!!
در مقاله قبلی هم اشاره کردم که هنوز اماری مبنی بر تغییرات و یا نوسانات در گروههای بزرگ سئو ایران از سمت وبمستران مشاهده نشده است و اگر شما این تغییرات را احساس کردید لطفا با ما و دیگر علاقه مندان به اشتراک بگذارید.
امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.
منابع :
- سایت شخصی بری شوارتز
- آکادمی راه دی ام