۸ مورد از بهترین شبکه های تبلیغات کلیکی

زمان مطالعه: 10 دقیقه
869 بازدید
8 مورد از بهترین شبکه های تبلیغات کلیکی

معرفی برترین شبکه های تبلیغات کلیکی (PPC)

در سری جدید مقالات آکادمی دیجیتال مارکتینگ راه دی ام، ما تمرکز خودمان را بر روی تبلیغات کلیکی گذاشته ایم. در دو مقاله قبلی ما علاوه بر اینکه با PPC آشنا شدیم بلکه از مزیت های آن هم گفتیم. اینکه فرقی نمی کند چه کسب و کاری داشته باشید، به هر حال این مدل تبلیغات برای شما نتایج خوبی به همراه دارد.

همان طور که از نام تبلیغات کلیکی مشخص است، در این جا شما به ازای هر کلیکی که از تبلیغات خود دریافت می کنید، باید هزینه ای را به پلتفرم میزبان پرداخت کنید.  برای یادآوری اشاره می کنیم: PPC همان Pay Per Click است که تبلیغات کلیکی نام ایرانیزه شده آن است.

تعداد شبکه های تبلیغات کلیکی بسیار متنوع هستند و همین موضوع باعث می شود همه برندها و کسب و کارها بتوانند به راحتی به سراغ یکی از آن ها بروند. در واقع دستشان در انتخاب کاملا باز است.

ما در این مطلب قصد داریم در مورد بهترین و محبوب ترین شبکه های تبلیغات کلیکی صحبت کنیم و ۸ مورد از آن ها را معرفی کنیم.

بدون شک هیچ دو شبکه تبلیغاتی شبیه به هم نیستند و ویژگی ها و قابلیت های کاملا متفاوتی دارند. البته که همین تفاوت ها هستند که فرصت های خوبی را در اختیار شما قرار می دهند. در نتیجه اجازه می دهند که به طیف گسترده ای از مشتریان و مخاطبینی که رفتارها و پرسونای مخاطب مختلفی دارند دسترسی پیدا کنید.

با این حساب کدام شبکه تبلیغات کلیکی مناسب کسب و کار شماست؟ پلتفرم های موجود در دنیای امروز هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند که خب، نتیجه متفاوتی را برای کارتان به همراه دارند.

در ادامه بیشتر در مورد آن ها یاد می گیرید و بدون شک تا به الان اسم برخی از آن ها را شنیده اید. حتی ممکن است در حال حاضر از آن ها استفاده کنید. شبکه های تبلیغات کلیکی که قصد داریم بیشتر در مورد جزئیات آن ها صحبت کنیم عبارت هستند از :

  • گوگل ادز
  • بینگ ادز
  • AdRoll
  • Yahoo Gemini
  • فیسبوک
  • لینکدین
  • توییتر
  • پینترست

شبکه های تبلیغات کلیکی

در ادامه در مورد هر کدام از این شبکه ها، نحوه قیمت گذاری، نوع نمایش تبلیغات، فرمت محتوا و محل قرارگیری آن ها صحبت می کنیم.

گوگل ادز گوگل ادز

اولین پلتفرمی که قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم از زیر مجموعه های کمپانی غول پیکر گوگل است. بله، گوگل ادز! که قبلا با نام گوگل ادوردز شناخته شده بود.

با توجه به جستجوهایی که در موتور جستجوی گوگل انجام می شود، گوگل ادز به عنوان محبوب ترین شبکه تبلیغات کلیکی شناخته می شود. به گفته خودشان گوگل ادز آگهی ها و تبلیغات را بر روی بیش از ۲ میلیون سایت و ۶۵۰ هزار اپلیکیشن نشان می دهد. فرقی نمی کند مخاطبین شما کجا باشند، به هر حال با این ابزار می توانید تبلیغات خودتان را در معرض دید آن ها قرار دهید.

اینکه بخواهیم در مورد شهرت گوگل و موتور جستجوی آن صحبت کنیم کار بیهوده ای است. فقط همین قدر بدانید که روزانه ۳.۵ میلیارد جستجو در این پلتفرم انجام می شود!

محل قرارگیری تبلیغات: تبلیغات گوگل ادز در چه جاهایی دیده می شوند؟ با استفاده از گوگل ادز تبلیغات شما در جاهای مختلفی دیده می شوند. از موتور جستجوی گوگل گرفته تا وبسایت های قرار گرفته بر روی (GDN (Google Display Networks، خریدها، اپلیکیشن های موبایل و در آخر یوتیوب.

بر روی موبایل: همچنین بر روی موبایل، این تبلیغات در اپلیکیشن ها، سایت های GDN و در هنگام جستجو توسط تلفن همراه دیده می شوند.

فرمت تبلیغات: هر شبکه تبلیغات کلیکی فرمت خاصی از تبلیغات را پشتیبانی می کند. در گوگل ادز تبلیغات به صورت متنی، تصویر، ریسپانسیو (واکنشگرا) و ویدیو هستند.

هزینه تبلیغات: بدون شک شما برای اینکه بتوانید از تمامی قابلیت های این پلتفرم استفاده کنید، باید یک هزینه ای پرداخت کنید. این سیاست تبلیغات PPC است. هزینه به ازای هر کلیک! در گوگل ادز هم هزینه به صورت CPC یا همان Cost per Click دریافت می شود. با این روش قیمت تبلیغات بر اساس رقابت و همچنین کیفیت محتوا مشخص می شود.

البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که گاهی اوقات هزینه CPC برای کلید واژه ها در گوگل ادز بسیار بالاست. بنابراین برای اینکه بتوانید هزینه ها را مدیریت کنید، بهتر است برای انتخاب کلید واژه های مرتبط و نزدیک به کوئری های کاربران زمان بگذارید. خلاق باشید و به سراغ کمپین های با کیفیت بروید. در غیر این صورت به سراغ پلتفرم های دیگر بروید. در هر صورت عجله نکنید و برای اینکار زمان بگذارید.

بینگ ادز بینگ ادز

بدون شک نمی توان هیچ موتور جستجویی را با گوگل مقایسه کرد. اما فراموش نکنید که موتور جستجوی بینگ هم رشد چشمگیری در این مدت داشته است و میزان جستجوی آن به ۱۴۵ میلیون مورد رسیده است. البته که هنوز به گوگل نزدیک نیست اما خب رقم چشمگیری است، اینطور نیست؟

یکی از قابلیت های جالب بینگ ادز این است که شما می توانید کمپین های گوگل ادز را در محیط بینگ ادز import کنید. این انتقال باعث می شود که بدون دردسر و در زمان کمتری کارتان را شروع کنید.

این شبکه تبلیغات کلیکی سعی کرده است با همکاری یاهو، قدرت جستجوی صوتی و همچنین دسترسی به دیتای لینکدین فرصت های بیشتر و بهتری را برای تبلیغات در اختیار کاربران و مخاطبین خودش قرار دهد.

محل قرارگیری تبلیغات: سوال اینجاست که تبلیغات بینگ ادز در کجا قرار می گیرند؟ خب، در موتورهای جستجو، محتوای نمایش داده شده در MSN: Microsoft Network، در محیط Outlook.com، مرورگر Edge و همچنین سایت های با کیفیتی که با آن ها همکاری می کند.

بر روی موبایل: در موبایل در بخش جستجوهایی که در شبکه بینگ انجام می شود این تبلیغات را مشاهده می کنید.

فرمت تبلیغات: متن های جستجو و ریسپانسیو برای تبلیغات محلی.

هزینه: بر اساس متد CPC که در آن کیفیت و رقابت بین تبلیغات حائز اهمیت است.

همان طور که گفتیم بینگ ادز اجازه می دهد کمپین های گوگل ادز را به داشبوردش منتقل کنید، اما اشتباه نکنید! شما نباید دقیقا همه چیز را کپی پیست کنید. بلکه باید محتوای کمپین را با توجه به چهارچوب های بینگ بهینه سازی کنید. در غیر این صورت مرتکب اشتباه بزرگی شده اید! مطمئن شوید که میزان بودجه و پیشنهادات را مشخص می کنید، مدل تبلیغات را تعیین می کنید و افزونه های مورد نیاز را به آن اضافه می کنید.

AdRoll AdRoll

AdRoll از دیگر شبکه های تبلیغات کلیکی است که قصد داریم معرفی کنیم. این پلتفرم به صورت اختصاصی و با تمرکز بر روی  هدف گیری دقیق مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار برای مشخص کردن اهداف خود از ۲۴ میلیون سیگنال استفاده می کند. این مقدار حتی بیشتر هم می شود.

این پلتفرم برای کار خودش از ابزارهای بسیار زیادی استفاده می کند. از Facebook Exchange گرفته تا گوگل، ایمیل و بسیاری دیگر از مارکت ها.

محل قرارگیری تبلیغات: تبلیغات این شبکه بر روی وبسایت ها قرار می گیرد و قابل رویت است.

بر روی موبایل: در موبایل هم از هدف گیری های مجدد استفاده  می کند و به سراغ دستگاه های نمایشی مختلف می رود.

فرمت تبلیغات: تبلیغات سایت، تبلیغات داینامیک وبسایت، تبلیغات محلی سایت، تبلیغات فیسبوک، اینستاگرام و ایمیل.

هزینه: حداقل هزینه ماهانه برای این پلتفرم از ۳۰۰ دلار شروع  می شود.

شما می توانید از این ابزار استفاده بهینه ای داشته باشید و برای هدف گیری های مجدد مشتریانی که قبلا هم محصولات شما را دیده اند استفاده کنید. مخصوصا اگر در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت می کنید.

Yahoo Gemini

Yahoo Gemini دیگر شبکه تبلیغات کلیکی ما در این لیست است. در این سرویس آگهی های بومی و جستجو در سرویس های یاهو و شبکه Oath، وبسایت های زیر مجموعه این سرویس مانند HuffPost و تامبلر و حتی AOL هم نمایش داده می شوند.

در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹، مایکروسافت بینگ ادز اعلام کرد که، همکاری جدیدی را با Version Media آغاز کرده است. این کار باعث شد که ترافیک جستجویی یاهو به صورت کاملا اختصاصی بر روی بینگ ادز پذیرش شود. این ترافیک جستجویی شامل پلتفرم تبلیغاتی Oath (که قبلا با نام Yahoo Gemini شناخته می شد) و دیگر پارتنرهای آن ها می شود.

محل قرارگیری تبلیغات: جستجوها، جستجوهای موبایل و تبلیغات محلی.

 بر روی موبایل: در موبایل هم در جستجوهای درون دستگاهی شاهد این تبلیغات هستیم.

فرمت تبلیغات: متن، عکس، ویدیو، نصب برنامه، پست های Tumblr، تبلیغات Carousel و همچنین تبلیغات ایمیل.

هزینه: درست شبیه به شبکه های تبلیغات کلیکی دیگری که تا الان معرفی کردیم این مورد هم از متد CPC مبتنی بر کیفیت و رقابت بین محتوا استفاده می کند.

یاهو یکی از بهترین گزینه هایی است که پیش رویتان دارید. مخصوصا برای تبلیغات بومی و نمایش آن ها به کاربرانی که از محصولات یاهو بازدید می کنند.

فیسبوک فیسبوک 

فیسبوک یکی از پر استفاده ترین شبکه های اجتماعی در دنیاست که ماهانه حدود ۲ میلیارد کاربر دارد. قبول کنید که رقم زیادی است!

امکانات و قابلیت هایی که فیسبوک در اختیار شما می گذارد اجازه می دهد که با وسواس بیشتری مخاطبین خودتان را انتخاب کنید. در واقع آگاهی از علایق آن ها، دموگرافیک ها، رفتار کاربران و … اجازه می دهد تا با چشم و گوش باز هدف گذاری های خودتان را انجام دهید.

محل قرارگیری تبلیغات: فیسبوک، اینستاگرام، پیام رسان فیسبوک و همچنین مخاطبین شبکه در اپلیکیشن موبایل (Audience Network)

بر روی موبایل: تبلیغات موبایلی هم در تمامی دارایی های موبایلی فیسبوک و همچنین Audience Network قابل رویت هستند.

فرمت تبلیغات: ویدیو، عکس، carousel ها، اسلایدها، کانواس ها (بر روی موبایل). همچنین Audience Network بر روی موبایل فرمت های متنوع ویدیویی و نمایشی را پشتیبانی می کند. از جمله ویدیوهای محلی، تبلیغات بینابینی (Interstitials Ads)، تبلیغات جایزه دار (Rewarded Ads) و ویدیوهای in-stream.

هزینه: در اینجا شما باید به ازای هر اقدام و عملی که مخاطبین تان انجام می دهند یک هزینه ای را پرداخت کنید. به این مدل Cost Per Action گفته می شود. این قیمت بر اساس کیفیت تبلیغ، مبلغ پیشنهادی (Bids) و نرخ پیش بینی شده محاسبه می شود.

یک ویژگی مثبت این پلتفرم تبلیغات کلیکی در این است که، بر اساس شخصیت و رفتار کاربران، هدف گذاری های خیلی دقیقی انجام می دهد. کاری که در گوگل ادز و بینگ ادز به همین راحتی ها نمی توانید انجام دهید. تبلیغاتی که در فیسبوک نمایش داده می شوند بیشتر شبیه به Display Ads هستند. اما اینکه چطور از آن ها استفاده کنید همه به تدبیر و استراتژی خودتان بستگی دارد.

لینکدین لینکدین

لینکدین در حال حاضر زیر مجموعه کمپانی مایکروسافت است. جدای از این، پلتفرم قدرتمند لینکدین، غنی از اطلاعات و کاربرانی است که می توانید از بین آن ها به سراغ مخاطبین و کسب و کارهای حرفه ای بروید. چه چیزی بهتر از این؟ این روزها استفاده از لینکدین بیشتر از گذشته شده است و دلیل آن هم همین خصلت و ویژگی منحصر به فرد آن است. اینکه شما به شبکه گسترده ای از افراد حرفه ای دسترسی دارید.

حدود ۵۰۰ میلیون نفر کاربر حرفه ای در لینکدین عضو هستند، که همه آن ها می توانند جز محدوده هدف گیری شما باشند. این هدف گیری می تواند بر اساس حرفه کاربران و موقعیت شغلی آن ها دسته بندی شود. شما می توانید از این فرصت استفاده کنید و محتوای مرتبطی برای تبلیغات خودتان انتخاب کنید.

محل قرارگیری تبلیغات: این شبکه تبلیغات کلیکی، محتوای شما را در لینکدین، مخاطبین شبکه لینکدین که شامل هزاران سایت موبایلی، برنامه های موبایل و همچنین اکسچنج ها می شود نمایش می دهد.

بر روی موبایل: در بخش موبایل تبلیغات در اپلیکیشن لینکدین و همچنین Audience Network لینکدین قرار می گیرد.

فرمت تبلیغات: تبلیغات متنی/تصویری بر روی لینکدین، تبلیغات محلی بر روی سایت ها و برنامه های Audience Network لینکدین.

هزینه: در این پلتفرم هزینه تبلیغات علاوه بر متد CPC با روش های CPM (تبلیغات نمایشی) و CPS هم محاسبه می شود.

یکی از اقدامات تاثیرگذار در لینکدین نمایش محتوای مرتبط است. محتوایی که شامل نکات و توصیه های ارزشمند می شوند و به طور مستقیم به صنعتی که کاربران در آن فعالیت می کنند اشاره می کند.

توییتر توییتر

توییتر ماهانه ۳۳۰ میلیون کاربر فعال دارد.  برای اینکه مارکترها به مخاطبین هدف خودشان برسند، توییتر آپشن ها و امکانات کاربردی را در دسترس قرار داده است.

برخلاف شبکه های تبلیغات کلیکی که تا الان معرفی کردیم، تبلیغات توییتر فقط و فقط در خود توییتر نمایش داده می شوند. بدون هیچ پارتنر و بدون دخالت هیچ پلتفرم دیگری!

توییتر راه و رسم خودش را دارد و تبلیغات آن کاملا فرمت منعطفی دارند. به این دلیل که در یک تبلیغ شما می توانید به صورت ترکیبی از متن و دیگر فرمت های  رسانه ای استفاده کنید – البته به شرطی که متناسب با قوانین و چهارچوب های توییتر باشند.

محل قرارگیری تبلیغات: همان طور که گفتیم تبلیغات این پلتفرم فقط در نسخه دسکتاپ توییتر و خود اپلیکیشن توییتر قابل رویت هستند.

بر روی موبایل: تبلیغاتی که در فید اپلیکیشن موبایل قرار می گیرند.

فرمت تبلیغات: توییت های پروموت شده (متن، عکس، گیف، ویدیو) ، ترندها و اکانت های پروموت شده.

هزینه: در اینجا متد محاسبه هزینه تبلیغات بر اساس نوع تبلیغات تخمین انتخاب می شود. برای مثال در توییت ها و اکانت های پروموت شده از متد CPC استفاده می شود . از طرفی هزینه ترندهای پروموت شده بر اساس چهارچوب های خود پلتفرم قیمت گذاری می شوند.

برای اینکه بتوانید تبلیغات موثری در این پلتفرم داشته باشید باید یک استراتژی مناسب انتخاب کنید و دست خالی وارد میدان نشوید. شاید فکر کنید که تبلیغ یک حساب کاربری فالوورهای جدید و زیادی نصیبتان می کند. اما مطمئن باشید که یک توییت با محتوای با کیفیت، کار را برایتان راحت تر می کند و نتیجه کاملا فرق خواهد کرد.

پینترست پینترست

پینترست ماهانه ۲۰۰ میلیون کاربر فعال دارد. این افراد همیشه در حال جستجوی ترندها، ایده های جدید و محصولات هستند و عموما هم حس و حال خرید کردن (به قولی به قصد خرید وارد برنامه می شوند) دارند. جالب است بدانید که بیش از ۷۰% کاربران پینترست خانم‌ها هستند.

محل قرارگیری تبلیغات: درست شبیه به توییتر، در پینترست هم محل قرارگیری تبلیغات به خود برنامه در نسخه دسکتاپ و موبایل محدود می شود.

بر روی موبایل: در موبایل هم تنها در فید پینترست تبلیغات را می بینید.

فرمت تبلیغات: پین های پروموت شده، پین های تبلیغاتی One-tap، پین های ویدیویی، پین های مختص اپلیکیشن ها و پین های Cinematic.

هزینه: در اینجا برای پین های پروموت شده از متد قیمت گذاری CPC استفاده می شود و برای پین های ویدیویی پروموت شده از روش CPM استفاده می کنند.

به یاد داشته باشید که کوئری های جستجوی کاربران در پینترست عامیانه تر و کلی تر از گوگل هستند. به همین خاطر قبل از اینکه کارتان را شروع کنید حتما کلید واژه های مورد نظرتان را دسته بندی کنید و آن ها را بررسی کنید. مطمئن باشید که این کارها باعث می شوند حضور قوی تری در پینترست داشته باشید. در نتیجه علاوه بر اینکه در زمان صرفه جویی می کنید در هزینه ها هم جلو می افتید. پس فکر شده عمل کنید.

کلام آخر

این ها ۸ تا از بهترین شبکه های تبلیغات کلیکی بودند که این روزها در لیست هر کسب و کار و بازاریابی قرار دارند. اگر قصد دارید که کار تبلیغات PPC خودتان را شروع کنید ابتدا پتانسیل های کسب و کارتان را بسنجید. سپس به سراغ گزینه ای بروید که نتایج بهتری برایتان به همراه دارد.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد. لطفا نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید

در مقاله بعدی از دوره تبلیغات کلیکی، توسعه استراتژی PPC را بررسی خواهیم کرد.

۱ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • محمدرضا حصارنویی
    مرداد ۹, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۹ ق٫ظ

    خداقوت داخل مقاله حرفی از کمپانی های ایرانی زده نشد، تو این مقاله بهش اشاره نکردید یا کلا ایران از این شرکت ها نداره؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست