نحوه تولید پیلار کانتنت گوگل پسند

زمان مطالعه: 9 دقیقه
2K بازدید
تولید پیلار کانتنت گوگل پسند

نحوه تولید پیلار کانتنت (Pillar Content) یا محتوای ستونی

تصور کنید پایین کوهی ایستاده اید و به شما گفته میشود باید از آن بالا بروید. ابتدا نگاهی به قله میندازید و با خود میگویید چقدر دور به نظر میرسد! در این شرایط مطمئن نیستید که چطور میتوان به آنجا رسید؟ هیچ مسیر روشن و مستقیمی برای رسیدن به قله وجود ندارد و کل وضعیت کمی ترسناک و عجیب و غریب است.

اما اگر کمی در این باره فکر کنید، متوجه می شوید که افراد دیگری هم قبل از شما وجود داشتند که به این کوه صعود کرده و به قله رسیده اند.

رسیدن به قله کوه یک استعاره است و میتوان آن را اینطور تعبیر کرد، اگر تمرکزتان روی هر قدم خود و نه شیب و تندی مسیر پیشِ رو بگذارید، با مهندسی معکوس به قله کوه صعود خواهید کرد.

این روند را با محتوا و بالا آوردن آن در کوه عظیم نتایج جستجوی گوگل نیز میتوان انجام داد. در پشت صحنه کار و به صورت مرحله به مرحله، میتوانید بخش های ارزشمند یک محتوا طولانی را تولید کنید و نقشه ای برای چگونگی و روشن پیش بردن مراحل بعدی محتوای دنباله دار خود بسازید.

قله کوه شما یک محتوا با محوریت منبع بودن است که به آن، صفحه ستون یا pillar page یا پیلار کانتنت گفته میشود. این صفحه معمولا مانند یک کتابخانه برای نمایش بهترین محتوای یک موضوع خاص ساخته میشود.

JustinRChampion در اکانت توییر خود نوشت: با ساخت مرحله به مرحله محتوای ستون و صفحه منبع، به رتبه های برتر نتایج جستجوی گوگل صعود کنید.

برای تجسم بهتر صعود به قله، تصور کنید روی صندلی دندان پزشکی و در حال تمیزکاری دندان هستید و در همین حین دندانپزشکتان میگوید، شرایط شما طوری است که به شدت مستعد بیماری های عفونت لثه می باشید و باید بهداشت دهان و دندان خود را جدی بگیرید.

شما هم درمورد بیماری های مربوط به عفونت لثه، هیچ اطلاعاتی ندارید، بنابراین به محض خروج از مطب دندان پزشکی، سریع تلفن هوشمند خود را در آورده و عبارت “بیماری های لثه” را در گوگل سرچ میکنید و صفحه نتایج برای شما به این شکل نمایش داده میشود:

دومین نتیجه جستجو، بعد از تبلیغات ادوردز، وبسایت کلینیک سیب سفید است. در این مقاله از سایت انواع مختلف بیماری های عفونی لثه به صورت مختصر توضیح و لینک هرکدام از بیماری ها به همراه روش درمانشان در این بخش آورده شده است. میتوان گفت این محتوای سایت، یک مرجع بسیار خوب برای بیماری های لثه در سطح وب محسوب میشود.

به محض ورود و مشاهده صفحه بیماری های لثه کلینیک، از کامل بودن محتوا خوشحال خواهید شد. بیماری هایی متنوع درباره لثه در این مقاله معرفی شده که به راحتی و تنها با یک کلیک و بدون نیاز به جستجو کردن میتوانید به مقاله اصلی هر بیماری وصل شده و اطلاعات کامل تر را آنجا بخوانید.

به مقاله”بیماری های لثه” به عنوان قله کوه نگاه کنید. در واقع این مطلب، نمونه ای از یک پیلار کانتنت یا محتوای ستونی برای برند شماست. آکادمی دیجیتال مارکتینگ راه دی ام، در ادامه و با روش مهندسی معکوس، مسیر تولید محتوای منبع در صفحه پیلار را در ۶ مرحله توضیح خواهد داد.

  1. تعیین کردن عنوان اصلی (head term)

تعیین کردن ِ عنوان اصلی

 

در اولین قدم نیاز است تا شما کلمه کلیدی عنوان اصلی کار را تعیین کنید. به کلماتی head term (هد ترم) گفته میشود که محبوبیت زیادی داشته و سرچ ماهانه‌ی بالایی را به خود اختصاص می دهند. کلمات هد ترم برای رتبه گرفتن در گوگل بسیار پر رقابت بوده و عملکرد این کلمات دقیقا متضاد کلمات لانگ تیل (long tail) و طولانی میباشد.

پس ابتدا عنوان اصلی را مشخص کنید. این اصطلاح برای هدف نهایی و قله کوه استفاده میشود. عنوان اصلی باید قابلیت گسترش دادن را داشته باشد و بنا به صنعت و نوع کسب و کارتان معمولا شامل دو کلمه می شود، برای مثال، “بیماری لثه” در سایت کلینیک سیب سفید میتواند هد ترم انتخاب شود. زیرا به اندازه کافی قابلیت گسترش  و نوشتن درباره موضوعاتی مرتبط و پیرامون آن وجود دارد.

برای اینکه مطمئن شوید، عنوان اصلی درستی را برای فرآیند تولید محتوا انتخاب کرده اید، حتما توجه داشته باشید که کلمه انتخاب شده،حداقل یکی از محصولات یا خدمات شما که در پرسونای مشتری آمده را پشتیبانی کند. زیرا مهم است که مخاطب شما بر اساس پرسونای مشتری دنبال چه هدفی از جستجو در گوگل بوده و شما نیز باید محتوایی بر این اساس تولید کرده تا بازدیدکنندگان را تبدیل به مشتری کنید.

نکته: مهم است که محتوای شما در تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتری نقش داشته باشند. برای مثال در قسمت پایین صفحه “بیماری های لثه” در سایت کلینیک سیب سفید، شماره تماس برای رزرو نوبت دندان پزشکی درج شده است.

برای پیداکردن عنوان اصلی با پتانسیل بالا میتوانید جستجویی در گوگل انجام دهید و با نصب افزونه Keywords Everywhere روی مرورگر خود، میزان سرچ ماهانه کلمات را در جستجوی گوگل پیدا کنید.

نکته: کلمه ای را به عنوان کلمه اصلی انتخاب کنید که میانگین سرچ ماهانه آن حداقل ۲۵۰۰ باشد.

تعیین کردن هدف در قله (عنوان اصلی) باعث میشود، صعود شما به کوه با روش مهندسی معکوس آسان تر شود.

 

  1. تعیین کردن موضوعات اصلی

تعیین کردن موضوعات اصلی

در قدم بعدی، لازم است تا مجموعه ای از موضوعات و عباراتی که با عنوان اصلی هماهنگ هستند را، انتخاب کنید. توصیه میکنیم میزان جستجوی ماهانه این موضوعات هم به نسبت بالا باشد.(اما نه به اندازه عنوان اصلی)

موضوعات اصلی معمولا بین ۳ تا ۵ کلمه را شامل میشوند. (تعداد دقیق بستگی به نوع کسب و کار شما دارد). برای مثال، عبارت”پیشگیری از بیماری های لثه”، موضوعی است که از لحاظ محتوایی به شدت تیتر اصلی “بیماری های لثه” را پشتیبانی میکند.

در واقع هدف ما این است که با موضوعات اصلی انتخاب شده در موتور جستجو، رتبه بگیریم. به عبارت ساده تر، موضوعات اصلی یا همان Core topics ما، نقطه ای دوست داشتنی در استراتژی محتوایی برای کسب جایگاه در گوگل میباشند. برای مثال، موضوع “پیشگیری از بیماری های لثه” کلینیک سیب سفید، رتبه ۵ را در موتور جستجو دارد.

برای یافتن “موضوعات اصلی”، میتوانید از روش خود برای پیدا کردنِ “عنوان اصلی” استفاده کنید. جستجو در گوگل و پیشنهادات مرتبط و جستجوهای autocomplete پیش فرض گوگل را جدی بگیرید و در کنار همه این ها با ابزار Keywords Everywhere میزان سرچ ماهانه موضوعات را مشخص کنید.

نکته: در انتخاب موضوعات لزوما نیازی به استفاده دقیق از کلمات کلیدی “عنوان اصلی” وجود ندارد، موتورهای جستجو روز به روز باهوش تر و پیشرفته شده و قادر به درک بهتر مترادف کلمات و اصطلاحات مربوط به آنها میشوند،

توجه داشته باشید، زمانی که عبارت “بیماری ها لثه” را جستجو میکنید، گوگل به شما  بیماری پریودنتال، که یکی از بیماری های مربوط به لثه است را پیشنهاد میکند، با اینکه در ناذم این بیماری، کلمه کلیدی جستجو شده شما استفاده نشده است.

نکته: زمانی که مشغول تحقیق روی موتور جستجو برای پیدا کردن کلمات مناسب هستید؛ به هیچ وجه تنها به میزان جستجوی ماهانه کلمات اکتفا نکنید و حتما حتما تمام وبسایت هایی که در صفحه اول نتایج گوگل لیست شده اند را مورد تجزیه و تحلیل کامل قرار دهید.

برای بررسی محتوا روی لینک تمام وبسایت های لیست شده صفجه اول کلیک کنید و سوالاتی را از خود بپرسید، مثل:

  • آیا اطلاعاتی که در این محتوا آمده بروز هستند؟
  • هدف کاربر از جستجو و رسیدن به این صفحه چیست؟
  • چطور میتوان محتوا رو بهینه تر کرد؟

اگر محتوا مورد نظر به قدری خوب است که نیازی به بهبود بخشیدن ندارد، دست نگه داشته و تحقیقات خود را مجدد از سر بگیرید. زیرا اینکه بخواهید درباره موضوعی محتوا تولید کنید که از قبل برای آن محتوایی خوب و جامع وجود دارد، باید آخرین انتخاب شما باشد.

بعد از بررسی یکی از لینک های لیست شده، روی دکمه برگشت کلیک کنید تا گوگل به شما پیشنهاداتی که مردم سرچ میکنند را با عنوان people also search for نشان دهد.

نکته: برای انتخاب موضوعات اصلی محتوای تاپیک کلاستر، کلمات و عباراتی را انتخاب کنید که میزان جستجوی ماهانه آنها بین ۴۰۰ تا ۲۵۰۰ باشد، برای مثل عبارت بیماری پریودنتال، حدود ۵۹۰ جستجو در ماه دارد.

  1. مشخص کردنِ زیرعنوان برای محتوای خوشه ای (تاپیک کلاستر)

مشخص کردنِ زیرعنوان

زیرعنوان های محتوا را برای هر خوشه در مدل تاپیک کلاستر مشخص کنید. اگر مثال کوه را در پیاده سازی مدل تاپیک کلاستر به خاطر بیاورید، زیرعنوان ها در بخش کوه پایه قرار گرفته و شامل آن دسته از محتواهایی میشوند که به صورت هفتگی در وبسایت و با فرمت مختلف ازجمله: پست بلاگ، ویدیو و … تولید میشوند.

عناوین اصلی در مدل تاپیک کلاستر باید با تولید محتوا برای زیرعنوان های هر موضوع، تقویت شوند. در واقع به هر محتوایی که برای زیرعنوان های خود تولید میکنید، به چشم اینکه یک قدم شما را به بهتر دیده شدن عنوان اصلی نزدیک تر میکند، نگاه کنید.

ممکن است هزاران زیرعنوان برای محتوای خوشه ای خود پیدا کنید. اما از این بین فقط برای آن دسته موضوعاتی باید محتوا تولید کرد که بیشترین ارتباط را با هدف و استراتژی بازاریابی محتوایی شما دارند و عنوان اصلی را تقویت میکنند، به خاطر داشته باشید که ارزش آفرینی، حل مشکلات و ارتباط برقرار کردن با کاربران، باید اولویت شما در هر سطحی از تولید محتوا باشد.

نکته: برای تولید محتوا و پیدا کردن زیرعنوان کلاستر، دنبال ایده ها و سوالاتی باشید که مردم معمولا با آنها درگیر هستند. زیرا در بیشتر اوقات افراد برای پیدا کردن عبارت مورد نظر خود، آنرا با یک سوال در گوگل جستجو میکنند. توصیه میکنیم، میانگین حجم جستجوی زیرعنوان ها بین ۱۰ تا ۴۰۰ باشد. در مثال بیماری های لثه و سایت کلینیک سیب سفید، زیرعنوان “نحوه مقابله با پریودنتال” میزان سرچ ماهانه ۳۲۰ را به خود اختصاص میدهد و شما میتوانید با تولید محتوا در قالب یک پست بلاگ برای موضوع “۳ روش مقابله با بیماری پرودنتال” یک زیرعنوان بسیار خوب و جامع بسازید.

  1. افزایش اعتبار سایت با لینک های ورودی (inbound link)

افزایش اعتبار سایت با لینک های ورودی

بدون شک شما تنها وبسایتی نیستید که برای دیده شدن وارد میدان رقابت میشوید. حتی اگر بهترین محتوا را در سایت خود تولید کنید؛ اما در نتایج جستجو گوگل وبسایتی که اعتبار بالاتری نسبت به شما دارد، رتبه بهتری خواهد گرفت. داشتن اعتبار بالا نشان دهنده این است که محتوای آن وبسایت از نظر گوگل بهتر و قابل اعتمادتر است.

یکی از رقبای کلینیک سیب سفید در حوزه دندان پزشکی و بیماری های لثه، انجمن اندودانتیست های ایران میباشد. این سایت درباره بیماری های لثه، محتوایی جامع به همراه چند تصویر مرتبط دارد. اما در نتایج جستجوی گوگل با عبارت”بیماری های لثه” رتبه ۹ را از آن خود کرده است.

به نظر شما چه دلایلی باعث شده صفحه “بیماری های لثه” کلینیک سیب سفید رتبه بهتری نسبت به انجمن اندودانتیست های ایران داشته باشد؟ هر دو سایت محتوای مفید و مرتبط و لینک به منابع معتبری دارند؛ اما بررسی عمیق تر نشان میدهد که لینک های ورودی کلینیک سیب سفید تقریبا دو برابر لینک های ورودی انجمن اندودانتیست های ایران است.

  1. تمرکز برای تولید اولین محتوای تاپیک کلاستر

انجام دادن چهار مرحله گفته شده در تولید محتوای پیلار کلاستر بسیار تاثیرگذار است. در مرحله پنجم لازم است که روی تولید اولین محتوای مرتبط کلاستر یا خوشه خود که برای عنوان اصلی به صفحه پیلار، لینک داده میشود، وقت و انرژی بگذارید. شاید گفتن این جمله تکراری به نظر برسد، اما خلق محتوای عالی نیاز به زمان دارد.

تجربه ما در آکادمی دیجیتال مارکتینگ راه دی ام، نشان میدهد که هنگام تولید اولین محتوای تاپیک کلاستر، بهتر است که صفحه ستونی با ۱۰ خوشه داشته باشید. داشتن ۱۰ کلاستر برای هر صفحه پیلار، باعث میشود در عنوان اصلی عمیق شوید و هر محتوایی که مربوط به موضوع هست را کامل و جامع توضیح بدهید.

این کار مانند تهیه فهرست اولیه کامل در کتاب های الکترونیکی میباشد؛ که کاربر از روی آن میتواند تصمیم بگیرد این کتاب را دانلود و چاپ کند، یا خیر.

یک راه موثر برای ساخت صفحه ستون با ۱۰ خوشه یا کلاستر، این است که صفحه مرجع را طوری طراحی کنید، که تمام موضوعات این ۱۰ خوشه در آنجا برای کاربر قابل مشاهده و فهم باشد. یا حتی در قالب یک راهنمای کلی یا کتاب الکترونیکی به طور مستقیم این موضوعات را در اختیار کاربر قرار دهید.

ما این ترفند را روی وبسایت یکی از مشتریان خود پیاده کردیم و برای آن صفحه پیلاری با ۱۰ کلاستر مرتبط ساختیم. نتیجه این شد که بعد از چند ماه میزان ترافیک ارگانیک وبسایت از سمت موتورهای جستجو، به طرز چشم گیری افزایش یافت.

اگر شما یک راهنمای جامع یا کتاب الکترونیکی برای محتوای کسب و کار خود ندارید؛ در این صورت باید محتوای مرتبط سریالی در بلاگ خود تولید و منتشر کنید.

نکته: تحقیقاتی که تیم وبسایت Ahrefs انجام داده، به ما نشان میدهد که به طور متوسط، صفحاتی که رتبه یک در گوگل دارند، علاوه بر کلید واژه اصلی محتوا، روی ۱۰۰۰ کلمه کلیدی مرتبط دیگر نیز رتبه بدست آورده اند. پس این نکته را همیشه هنگام تولید محتوا برای کلاسترها به خاطر داشته باشید و بدانید که وقتی محتوای شما میتواند روی عنوان اصلی انتخابی رتبه بگیرد. پس شانس این وجود دارد که گوگل در سایر کلمات نیز، رتبه خوب را به شما جایزه بدهد.

  1. صعود به قله

صعود به قله

تولید محتوایی که رتبه یک گوگل را در نتایج جستجو بدست بیاورد، کار آسانی نیست. اما با برنامه ریزی و طرز فکر درست، امکان پذیر است. زمانی که کارها بسیار سخت و دست نیافتنی به نظر میرسند، در وهله اول به خاطر داشته باشید که چرا این کار را انجام میدهید و هدف شما از قدم به قدم پیش رفتن در این کار چیست؟ سپس به این فکر کنید که وقتی به قله کوه رسیدید، بدون شک هزینه تلاش و سخت کوشی خود را به بهترین شکل دریافت خواهید کرد.

منبع : Content Marketing Institute

۴.۸/۵ - (۵ امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست