آموزش مقدماتی استراکچر دیتا (Structured Data)

زمان مطالعه: 7 دقیقه
2K بازدید
Structured Data Explained for Beginners

استراکچر دیتا (Structured Data) چیست؟

شاید تاکنون نام استراکچردیتا (Structured Data) یا داده های ساختار یافته را شنیده باشید.
در این مقاله قصد داریم با هم بررسی کنیم که کاربرد استراکچردیتا ها چیست؟، اسکیما مارک آپ ها و داده های ساختار یافته چگونه به سئو وب سایت شما کمک میکند؟ گوگل چگونه این ساختارها را بررسی میکند؟
بطورکلی استراکچردیتاها، داده های ساختار یافته ایی هستند که به وسیله ی آنها اطلاعات و محتویات وبسایت شما، برای نمایش در صفحه نتایج جستجو، مرتب و دسته بندی میشود و این اطلاعات ساختار یافته به راحتی برای موتورهای جستجو مانند گوگل قابل تحلیل و بررسی است.
در سال ۲۰۱۱ میلادی برای کمک به سئوکارها، ساختار کلی مناسب برای استراکچردیتا ها در وبسایت Schema.org قرار گرفت، که سئوکارها و طراحان وبسایت ها با اطلاعات موجود در Schema.org، بتوانند بروزترین و مناسب ترین ساختارها را برای داده های وبسایت های خود مشخص کنند.
در ادامه به توضیحاتی اشاره میکنیم که برگرفته از وب سایت Schema.org می باشد.

Structured Data Markup چیست؟

Structured Data Markup چیست؟

در هنگام استفاده از استراکچردیتا ها ممکن است عباراتی مانند :
Marking Up Structured Data یا استراکچردیتا مارک آپ (Structured Data Markup) را در بین افراد فعال در حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ شنیده باشید.
در واقع عبارت ” Marking Up Structured Data” به معنای ایجاد داده های ساختار یافته است.
کلمه ی مارک آپ (Markup) در لغت به معنای نشانه گذاری است و اما استفاده از این ساختار در وبسایت ها باعث میشود که داده ها و اطلاعات دسته بندی شده و به شکل قابل فهم در اختیار موتور های جستجو قرار گیرد.
درک بهتر اطلاعات و محتویات وب سایت شما برای موتورهای جستجو  باعث میشود که وبسایت شما بهینه تر باشد و این اتفاق باعث بهبود و افزایش رتبه در فرآیند سئو است.
بطور مثال Html یک زبان نشانه گذاری (Markup) است. هر کدام از صفحات وب سایت شما شامل دستورات و کدهای زیادی است که به زبان Html نوشته شده است.
این کد ها فقط برای مرورگرها مانند : کروم، فایرفاکس و … قابل فهم است.
خطوط کد نوشته شده به زبان Html توسط مرورگرها خوانده میشود و کاربرانی که وارد وبسایت شما می شود آنها را نخواهد دید و مرورگر ها ظاهر وب سایت شما را پس از خواندن کدهای نوشته شده به زبان Html ایجاد میکنند.
همچنین در صفحات Html وب سایت ها، اطلاعات مفیدی مانند: تگ Title (عنوان)، متاتگ Discription (توضیحات) و …. وجود دارد که به درک بهتر محتویات وب سایت شما توسط ربات های گوگل کمک میکند.
استراکچردیتا ها هم مانند زبان Html، کمک میکنند تا اطلاعات موجود در وبسایت ها برای موتورهای جستجو دسته بندی شده و قابل فهم باشند.

استراکچردیتا یک زبان نشانه گذاری(Markup) است

استراکچردیتا یک زبان نشانه گذاری(Markup) است

همانطور که گفتیم وجود استراکچردیتا ها در  وب سایتها، برای درک بهتر اطلاعات و داده ها توسط موتورهای جستجو استفاده می شود.
این ساختار باعث میشود محتواهای متنی، تصویرها و عنوان ها و … به راحتی بوسیله ی موتورهای جستجو شناسایی شوند و در نتایج جستجو نمایش داده شوند.
مثلا هنگام نمایش یک تصویر در وبسایت، شما با استفاده از استراکچردیتاها میتوانید درباره ی موضوع تصویر، اطلاعاتی را برای موتورهای جستجو تعیین کنید تا دیگر برای درک موضوع تصویر، نیاز به بررسی تصویر توسط الگوریتم های مختلف گوگل نباشد و به راحتی موضوع تصویر مشخص شود.

ساماندهی اطلاعات وبسایت توسط استراکچردیتا ها

در روزمره، شما برای برخی از فعالیت ها و کارهای خود، بصورت ناخودآگاه ساختارهای مناسبی را در نظر میگیرید. مثلا هنگام شستن لباس های کثیف با ماشین لباسشویی حتما دقت میکنید که لباس های رنگ تیره و روشن را با هم داخل ماشین لباسشویی قرار ندهید، یا اینکه هنگام مرتب سازی کتاب های موجود در کتابخانه، کتاب ها را شاید بر اساس حروف الفبا مرتب کنید.
در وب سایت هم استراکچردیتا ها مانند مثال های بالا باعث میشوند که شما داده هایی بصورت مرتب به موتور جستجو ارائه دهید و این مرتب سازی داده ها باعث میشود رتبه وب سایت شما بیشتر شود و از سمت موتور جستجو گوگل به عنوان یک سایت بهینه شناخته شوید.

وبسایت Schema.org و قوانین استراکچردیتا

وبسایت Schema.org و قوانین استراکچردیتا

وبسایت رسمی Schema.org سازمانی است که قوانین لازم برای ایجاد داده های ساختار یافته (استراکچردیتا ها) را تعیین میکند، تا طراحان و سئو کارها بتوانند این دستورات و قوانین را بر روی وب سایت های خود پیاده سازی کنند.
در وبسایت Schema.org دو گروه از افراد مشغول به فعالیت می باشند.
گروه اول که جامعه آماری کمتری دارد وظیفه ی آنها مدیریت و قانون گذاری و تصویب نسخه های جدید استراکچردیتا ها است و گروه دیگر که جامعه آماری بیشتری را شامل میشوند، افرادی هستند که وظیفه ی بروزرسانی ساختار ها، تلفیق، تغییرات و … را در پیاده سازی داده های ساختار یافته برعهده دارند.

استراکچردیتا ها در موتور جستجوی گوگل

استراکچردیتا ها در موتور جستجوی گوگل

گوگل برای کمک به طراحان وب سایت ها و سئوکار ها اطلاعات مفیدی را برای ایجاد استراکچردیتاهای مناسب، منتشر کرده است و از این طریق سئوکارها میتوانند داده های موجود در وب سایت خود را به نوعی پیاده سازی کنند که باعث شود محتویات وبسایتشان در صفحه نتایج جستجوهای شخصی کاربران (SERP)، بصورت مرتب و با ظاهری جذب کننده نمایش داده شود.

جان مولر میگوید :
اگر وبمستر ها سعی کنند اطلاعات نامناسبی را در ساختار استراکچردیتاها قرار دهند و این محتویات نامرتبط با اصول پیاده سازی استراکچردیتاها برای موتور جستجوی گوگل باشد، این اتفاق نه تنها باعث افزایش رتبه سئو وب سایت نمیشود بلکه میتواند باعث سقوط رتبه سئو یک وب سایت باشد.
پس نحوه استفاده از استراکچردیتاها برای انواع داده های موجود در وبسایت بسیار مهم است و از نکات مهم و ضروری در سئو وب سایتها محسوب میشود.

گوگل چگونه از استراکچردیتا ها استفاده می کند؟

گوگل چگونه از استراکچردیتا ها استفاده می کند؟

وب سایت هایی که  برای نمایش داده های خود از استراکچردیتا ها استفاده میکنند، در نتایج جستجو با ظاهری متفاوت دیده میشود. مثلا لینک هایی که رتبه هایی بصورت ستاره (اسنیپت Reviews) در کنار خود دارند، یا نمایش نام شخص یا نویسنده محتوا در نتایج جستجو (اسنیپت Person) و همچنین اطلاعاتی در زمینه ی قیمت و توضیحاتی مختصر در نمایش لینک محصولات (اسنیپت Products) و… همگی توسط استراکچردیتا ها ایجاد شده اند.
این ظاهر متفاوت و نمایش داده های مفید در استراکچردیتا ها میتواند باعث افزایش نرخ کلیک (Ctr) و افزایش بازدید وبسایت ها باشد.
استفاده از استراکچردیتا ها میتواند برای وبسایت شما بسیار مفید باشد، چرا که اگر شما از این ساختار در وبسایتتان استفاده نکنید، رقیب های شما حتما از آنها برای افزایش نرخ بازدید سایتشان استفاده میکنند.

مثالی از استراکچردیتاها

مثالی از استراکچردیتاها

تصویر بالا نتایج جستجو برای طرز تهیه ی نان تست فرانسوی را نشان میدهد.
همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، وب سایت هایی که از استراکچردیتا ها استفاده کرده اند در بالای صفحه ی نتایج جستجو دیده میشوند.
همچنین در این تصویر اطلاعاتی درباره ی زمان پخت نان، نام وب سایت، امتیاز دهی به این محصول و… دیده میشوند که همگی حاصل استفاده از استراکچردیتاها است.
لازم به ذکر است که تمام داده های ساختار یافته از هر وبسایت در بالای صفحه نتایج جستجو نمایش داده نخواهد شد و استفاده مناسب از این ساختارها میتواند به بهتر دیده شدن و بهبود رتبه سئو وبسایت شما کمک کند.

استراکچردیتا Json-LD

استراکچردیتا Json-LD

بهترین نسخه از استراکچردیتا ها که مورد تایید گوگل است، Json-LD نام دارد.
برای ایجاد استراکچر دیتا ها روش و فرمتهای مختلفی وجود دارد که راحتترین آنها Json-LD است که بصورت یک قطعه کد اسکریپتی میباشد.
دیگر فرمت های ایجاد استراکچردیتا ها باعث میشود که ساختار Html صفحه وب سایت تغییر پیدا کند، اما استفاده از Json-LD ها مستقل از Html وبسایتها است و شما میتوانید قطعه کد اسکریپتی مورد نظر خود را در هرکجای صفحه وب سایت خود قرار دهید.
از ویژگی های مفید و مناسب Json-LD ها، ویرایش آسان و سریع دستورات میباشد که به راحتی میتوانید اطلاعات موجود در خطوط اسکریپت استراکچردیتا را ویرایش کنید.

اضافه کردن استراکچر دیتا در ۵ دقیقه با Technicalseo

تا اینجا به صورت تئوری و کامل با استراکچر دیتا ها یا داده های ساختار یافته آشنا شدید، با وجود اینکه از ارزش بالای این مورد با خبر شدید بهتر است که بصورت عملی ها با آن آشنا شوید. شما عزیزان برای هر سایتی می توانید با وب سایت technicalseo.com به راحتی حالت های مختلفی از استراکچر دیتاها را به سایت خود اضافه کنید. پس از وارد شدن به این سایت باید بر روی SEO TOOLS کلیک کنید بعد از کلیک کردن می بینید که ابزار های خیلی زیادی وجود دارن مانند:

  • robots.txt Tester
  • .htaccess Tester
  • Sitemap Generator
  • Fetch & Render
  • Mobile-Friendly Test

و ابزار های مختلف دیگر. یکی از این ابزارهای مفید و کاربردی Schema Generator است، که بواسطه آن می توانید به راحتی داده های ساختار یافته را به سایت خود اضافه کنید. که ما در باشگاه دیجیتال مارکتینگ ایران آموزش اضافه کردن استراکچر دیتا ها را به صورت کاملا عملی با این سایت را برای شما عزیزان آماده کرده ایم و می توانید به صورت کاملا رایگان این دوره را مشاهده کنید.

چکیده مقاله

استفاده از داده های ساختار یافته و استراکچردیتا ها به سئو وبسایت و بهتر دیده شدن محتویات وبسایت توسط موتورهای جستجو و کاربران کمک خواهد کرد.
در وبسایت رسمی Schema.org ساختار ها و اطلاعات مناسب برای ایجاد استراکچردیتا ها منتشر شده است که با استفاده از این اطلاعات میتوانید محصولات و داده های وبسایتتان را با رابط کاربری مناسب به موتورهای جستجو و کاربران معرفی کنید.
امیدواریم که این مقاله توانسته باشیم اطلاعات مناسبی را برای بهبود سئو وبسایت شما در اختیارتان قرار دهیم و شما میتوانید با به اشتراک گذاری این مقاله درجهت افزایش سطح دانش افراد فعال در حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ به ما کمک کنید.

۳.۸/۵ - (۱۱ امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست