۸ متد کپشن نویسی در اینستاگرام

زمان مطالعه: 7 دقیقه
1K بازدید
8 متد کپشن نویسی در اینستاگرام

چطور یک کپشن خوب برای اینستاگرام بنویسیم؟

اینستاگرام نرم افزاری بیشتر از یک شبکه اجتماعی است که خودتان را با آن سرگرم کنید! شما می‌توانید از قدرت بازاریابی این ابزار به نفع کسب و کار خودتان استفاده کنید. بازاریابی در اینستاگرام در تصاویر خلاصه می‌شود. زمانی که صحبت از جذب مخاطبین هدف بیشتر می‌شود، کیفیت تصاویر منتشر شده نقش بسیار مهمی را بازی می‌کنند.

در واقع این تصاویر به شما کمک می‌کنند که اشتیاق آن‌ها را نسبت به کسب و کار خودتان بیشتر کنید. اما خب ماجرا فقط به تهیه کردن یک تصویر با کیفیت ختم نمی‌شود. بلکه وجود یک متن مناسب و ایده‌آل است که به این تصویر هویت می‌بخشد. این متن همان کپشن اینستاگرام است. در اینجا بیشتر در مورد تهیه کپشن خوب برای اینستاگرام صحبت می‌کنیم.

کپشن متنی است که برای توضیح و تعریف یک عکس یا ویدیو در فضای آنلاین استفاده می‌شود.

 یک کپشن خوب معرف عکس شماست. در واقع کپشن، توضیحات بیشتری در مورد عکس است. همچنین مخاطبین را دعوت به انجام عمل خاصی می‌کند. از همه مهم‌تر اگر در تهیه یک کپشن خوب موفق باشید؛ شانس این را دارید که به اشتراک گذاشته شوید. چه چیزی بهتر از این؟

اگر فکر می‌کنید که کپشن اینستاگرام نقش چندان مهمی ندارد، کاملا در اشتباه هستید. مطمئن باشید شما فقط با استفاده از تصاویر نمی‌توانید ارتباط بی عیب و نقصی با کاربران خود داشته باشید. درست همین جا نقش یک کپشن خوب پر رنگ می‌شود.

چطور کپشن خوب بنویسیم؟

نوشتن کپشن خوب اینستاگرام نیازمند مهارت و دانش بخصوصی است. این کار سخت‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید. به طور کلی برای نوشتن یک کپشن خوب باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا چند متن نمونه بنویسید.
  2. قسمت‌های مهم متن را همان ابتدای کار بیان کنید.
  3. به متن خودتان CTA اضافه کنید.
  4. خودتان را به استفاده از ۴ هشتگ محدود کنید.
  5. برای معرفی برند خود از لحنی مناسب استفاده کنید.
  6. از ایموجی‌ها غافل نشوید.
  7. از شبکه‌های اجتماعی دیگرتان در متن یاد کنید.
  8. از زیاده گویی دوری کنید. خلاصه بنویسید.

 

  • ابتدا چند متن نمونه بنویسید

قطعا تا به حال برای خود شما هم پیش آمده که حتی بعد از انتشار یک پست، به این فکر کنید که کپشن خوبی برای محتوای بصری خود انتخاب نکرده‌اید. خب چاره کار کجاست؟ برای اینکه در چنین تله‌ای نیوفتید؛ بهترین کار این است که ابتدا چند متن نمونه بنویسید. عجله نکنید، برای هر کدام از نوشته‌های خودتان وقت بگذارید و از دیگران بخواهید به شما کمک کنند. سوالی که احتمالا برایتان پیش می‌آید این است که آیا با این روند آهسته، شما از رویدادها و زمانبندی اینستاگرام عقب نمی‌مانید؟ این کاملا به نوع پستی که قرار است منتشر کنید دارد. اینستاگرامر معروف Patrick Janelle، از این ابزار به عنوان یک تایم لاین (جدول زمانی) استفاده می‌کند. او معتقد است برای اینکه لحظات را مستند کنید، بهترین کار این است که آن‌ها را در همان لحظه منتشر کنید.

اما خب این روزها قضیه کمی فرق کرده است. مخصوصا که اینستاگرام الگوریتم‌های جدیدی را دنبال می‌کند. این روزها میزان تعامل با یک پست اهمیت بیشتری از زمان شناس بودن آن دارد. اینستاگرام محتوایی را به شما نشان می‌دهد که فکر می‌کند برایتان اهمیت دارد. میزان نمایش پست‌های شما به مخاطبین‌تان کاملا بستگی به تعداد لایک‌ها و کامنت‌هایی دارد که دریافت می‌کنید.

به همین خاطر نوشتن یک کپشن خوب حائز اهمیت است. شما باید با استفاده از ساختار و چهارچوب مناسب، مخاطبین خود را مشتاق کنید تا پست‌هایتان را با دوستانشان به اشتراک بگذارند. همچنین باید کاری کنید تا آن‌ها با پست شما تعامل بیشتری برقرار کنند.

 

  • قسمت‌های مهم متن را همان ابتدای کار بیان کنید

همان طور که می‌دانید حداکثر میزان کاراکتر مجاز برای کشپن اینستاگرام ۲۲۰۰ کلمه است. اما اتفاقی که می‌افتد این است که، کپشن اینستاگرام بعد از خط سوم و چهارم به بعد کات می‌شود. به این معنی که برای خواندن تمامی متن باید بر روی More بزنید. شاید تصور کنید به خاطر این قضیه باید کپشن‌های خودتان را کوتاه و ۳-۴ خطی بنویسید! اما نه اینطور نیست. بلکه شما باید بخش مهم ماجرا را در این چند خط اول بیان کنید. برای مثال هشتگ‌ها و منشن‌ها را در ابتدا جای دهید یا اینکه CTA (توضیح در بخش بعدی) را در همان اول کار بیاورید. در این حالت شانس بیشتری برای دیده شدن دارید.

 

  • برای نویشتن کپشن خوب باید به متن خودتان CTA اضافه کنید

بهترین روش برای تعامل و ارتباط بیشتر با کاربران چیست؟ بله درست حدس زدید، بهترین روش استفاده از CTA در متن است. در واقع با استفاده از Call to Action، شما به نحوی کاربران و مخاطبین خودتان را به انجام یک عمل خاصی دعوت می‌کنید. به جای اینکه فقط صفحه اینستاگرام را بالا و پایین بکشند. برای این کار می‌توانید از افعال و کلمات بخصوصی استفاده کنید.به عنوان مثال:

“نظر خودتان را در کامنت بگویید.”

“اگر از این پست خوشتان آمده دوبار بر روی آن بزنید.”

نمونه‌های از CTA ها در اینستاگرام هستند.

البته که می‌توانید از روش‌های دیگری هم استفاده کنید:

  • از آن‌ها سوال بپرسید:

یکی از روش‌هایی که می‌توانید مخاطبین خود را به برقراری یک مکالمه دعوت کنید؛ مطرح کردن سوال در کپشن است. با استفاده از این کار شما می‌توانید تجربیات آن‌ها را بشنوید و حتی از کامنت‌های آن‌ها ایده بگیرید.

  • آن‌ها را به لینک موجود در بیو هدایت کنید:

خیلی از ما بخش لینک بیو اینستاگرام را جایی برای وارد کردن آدرس سایت می‌دانیم. یک لینک تکراری که نهایتا فقط به صفحه اصلی وبسایت ختم می‌شود. اما خب قطعا می‌توانید از این بخش استفاده‌های بهتری داشته باشید. شما می‌توانید در این بخش لینک آخرین بلاگ پست خودتان را قرار دهید، یا اگر قصد دارید که در یوتیوب دنبال کننده‌های جدیدی پیدا کنید؛ آدرس آخرین ویدیو خودتان را بگذارید. فراموش نکنید که در این بخش لینک‌های کوتاه شده را قرار دهید. برای این کار می‌توانید از ابزارهای رایگان و آنلاینی که در اینترنت موجود هستند استفاده کنید. همچنین حتما از کدهای UTM استفاده کنید. در این حالت می‌توانید ببینید که چه بخشی از ترافیک سایت شما از صفحه اینستاگرامتان تامین می‌شود.

برای اینکه بتوانید لینک موجود در بیو را عوض کنید بر روی Edit Profile بزنید. سپس در جای خالی URL، لینک مورد نظر خودتان را درج کنید.

  • از کاربران بخواهید تا دوستان خودشان را زیر پست شما تگ کنند:

یکی دیگر از روش‌ها این است که شما کاربران خودتان را به تگ کردن دوستانشان در زیر پست دعوت کنید. راه‌های بسیاری برای انجام این کار وجود دارد. برای مثال: به تعطیلات نزدیک می‌شویم، دوست دارید با کدام یکی از دوستان خودتان به مسافرت بروید؟ او را تگ کنید. قدرت کلمات را دست کم نگیرید!

  • از مخاطبین خود بخواهید تا در یک رویداد شرکت کنند:

رویدادها و مسابقات یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش تعامل با کاربران و همچنین معرفی بیشتر برندتان است. برای مثال از آن‌ها بخواهید تا عکس‌های خودشان را با هشتگ مد نظر شما منتشر کنند.

 

  • خودتان را به استفاده از ۳ الی ۴ هشتگ محدود کنید

هشتگ‌ها در اینستاگرام دقیقا همان نقشی را دارند که در فیسبوک و توییتر بازی می‌کنند. در واقع با استفاده از هشتگ‌ها، محتوای مورد نظر کاربران مختلف در یک محیط جمع‌آوری می‌شوند. از طرفی تا زمانی که اکانت شما عمومی باشد؛ هر کسی که این هشتگ‌ها را جستجو کند می‌تواند محتوای حساب شما را هم ببیند. با استفاده از هشتگ‌ها شما می‌توانید یک پل ارتباطی میان کاربرانی که در مورد موضوعات یکسان صحبت می‌کنند برقرار کنید. ولی خب مسئله اینجاست که در استفاده از هشتگ‌ها افراط نکنید. استفاده بیش از حد هشتگ‌ها نه تنها مخاطبین را جذب نمی‌کند؛ بلکه برای آن‌ها حکم اسپم را دارند. بهترین کار این است که تنها از ۳ یا ۴ هشتگ استفاده کنید. همچنین فراموش نکنید که صرفا برای داشتن یک کپشن خوب، نباید حتما از هشتگ‌ها استفاده کنید. مطمئنا اگر دوست ندارید می‌توانید این کار را نکنید.

 

در انتهای متن از هشتگ‌ها استفاده کنید. با اینکه قرار است خیلی در استفاده از هشتگ‌ها زیاده‌روی نکنید؛ اما همان تعداد محدود را در انتهای متن جا دهید. در این حالت ظاهر متن یوزر فرندلی (کاربر پسند) می‌شود.

نکته: آیا تا به حال شده که برای استفاده از هشتگ‌ها با مشکل روبرو شوید و ایده‌ای نداشته باشید؟ خب اصلا جای نگرانی نیست. زیرا خود اینستاگرام به کمک شما می‌آید. زمانی که شما از علامت # در کشپن استفاده می‌کنید و تعدادی کلمه را تایپ می‌کنید، خود اینستاگرام محبوب‌ترین هشتگ‌ها را به شما نمایش می‌دهد.

 

  • برای معرفی برند خود از لحنی مناسب استفاده کنید

هر شبکه اجتماعی یک لحن (Tone) بخصوصی دارد. برای مثال متنی که شما در لینکدین از آن استفاده می‌کنید، مناسب اینستاگرام یا توییتر نیست! در واقع، بهترین کشپن برای اینستاگرام کپشنی است که بیش از حد جدی نباشد، سرگرم‌کننده باشد و وجه شخصی‌تری از یک برند را نشان دهد. به همین دلیل شما باید سعی کنید که کسب و کار خودتان را با استفاده از لحنی غیر جدی و مناسب اینستاگرام معرفی کنید. زیرا کاربران این شبکه با این روش ارتباط بهتری برقرار می‌کنند.

کپشن نویسی در اینستاگرام کمک می‌کند تا شما مسیر خودتان را پیدا کنید. برای مثال آیا شما می‌خواهید یک داستان نویس باشید؟ یا می‌خواهید به نوشتن چند خط بسنده کنید؟ آیا قرار است دستور پخت خاصی را منتشر کنید؟ یا روحیه مینیمالی دارید و به چند کلمه قانع می‌شوید؟ فراموش نکنید هر هدفی که دارید بیش از حد جدی و رسمی نباشید. مردم دوست دارند که کمی سرگرم شوند!

 

  • از ایموجی‌ها غافل نشوید

ایموجی‌ها را در اغلب گوشی‌های هوشمند پیدا می‌کنید. این شکلک‌ها شخصیت متفاوتی به پست اینستاگرامی شما می‌دهند. به همین خاطر است که برندهای بسیاری از این ایموجی‌ها در کپشن‌های خود استفاده می‌کنند. حتی برندهایی که رویکرد جدی‌تری دارند!

برای استفاده از ایموجی‌ها راه‌های بسیاری وجود دارد. برای مثال شما می‌توانید در ابتدای متن، میانه متن و حتی در انتها از آن‌ها استفاده کنید. این موضوع به نیاز و هدف شما بستگی دارد. حتی شما می‌توانید از ایموجی‌ها به عنوان جایگزینی برای یک کلمه استفاده کنید!

 

  • از شبکه‌های اجتماعی دیگرتان در متن یاد کنید

برای اینکه بتوانید یک کپشن خوب و ایده‌آل بنویسید، می‌توانید در متن خود شبکه‌های اجتماعی دیگری که در آن‌ها فعالیت می‌کنید را معرفی کنید. این یک روش عالی است برای اینکه کاربران شما کسب و کارتان را در شبکه‌های دیگر پیدا کرده و در این پلتفرم‌ها (سامانه) هم شما را دنبال کنند. شبکه‌های اجتماعی شبیه به یک تار عنکبوت هستند؛ که هر کدام در نهایت به یک نقطه یعنی کسب و کار شما منتهی می‌شوند. هر چقدر مخاطبین فعال بیشتری داشته باشید به نفع شماست!

 

  • از زیاده گویی دوری کنید (خلاصه بنویسید)

همان طور که گفتیم کپشن اینستاگرام حداکثر ۲۲۰۰ کاراکتر است. البته این بدین معنا نیست که صرفا باید از تمام آن استفاده کنید، یا کمترین مقدار را انتخاب کنید. طول کپشن اینستاگرام کاملا به مخاطبین شما و پرسونای آن‌ها بستگی دارد. گاهی اوقات نیاز است که شما کپشنی بیشتر از چند کلمه بنویسید. برای مثال زمانی که قرار است طرز تهیه یک غذای بخصوص را آموزش بدهید. بله درست شنیدید هیچ اشکالی ندارد کپشن طولانی بنویسید. البته تا زمانی که قسمت‌های مهم ماجرا را همان اول کار بیان کنید.

اما وقتی که هنوز چشم انداز واضحی از مخاطبین خود ندارید، بهترین کار این است که کپشن را کوتاه، خلاصه و مفید بنویسید. در این حالت اجازه دهید بیشتر کار را محتوای تصویری/ویدیویی انجام دهد.

 

سخن پایانی

زمانی که شما بتوانید تمامی نکته‌هایی که تا به اینجا گفتیم را رعایت کنید، مناسب‌ترین زمان برای انتشار یک کپشن و پست اینستاگرامی است. فراموش نکنید که متدهای مختلفی که دنبال می‌کنید را ارزیابی کنید. در واقع منظورمان ارزیابی نتیجه کار است؛ و اینکه در آخر ببینید کدام استراتژی برای شما و کسب و کارتان مناسب‌تر است. از آن جایی که اینستاگرام خیلی فیچرهای آنالیزی (قابلیت های اندازه گیری) در خود ندارد؛ پس شما باید خودتان دست به کار شوید و میزان تعامل و اثربخشی یک پست را دنبال کنید. با اینکه این کار کمی زمانبر است اما مطمئن باشید ارزشش را دارد!

برای نوشتن یک کپشن خوب همین الان دست به کار شوید.

در مقاله آینده به بررسی استوری اینستاگرام خواهیم پرداخت.

اگر این مطلب برایتان مفید بود، لطفا آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

همچنین نظرات خود را در بخش کامنت برایمان بنویسید.

۲ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • سلام. مرسی از مقاله کاملتون. علت اینکه تعداد کپشن های بهینه در مقالات مختلف باهم فرق میکنه چیه؟

    پاسخ
    • سلام خانم کوثری سپاس از لطف شما
      واقعیت منظور شما رو دقیق متوجه نشدم از کپشن های متعدد بهینه ؟
      اگر منظورتون رو دقیق بیان کنید میتونم بهتر راهنماییتون کنم

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست