الگوریتم پاندا چیست و راهنمای رفع پنالتی پاندا

زمان مطالعه: 15 دقیقه
7K بازدید
الگوریتم پاندا چیست و راهنمای رفع پنالتی پاندا
فهرست عناوین پنهان
1) راهنمای جامع الگوریتم پاندا گوگل ۲۰۲۰ :

پاندا نام رسمی یکی از الگوریتم های گوگل (google panda algorithm) میباشد که به منظور کاهش محتوای تکراری (duplicate content) و کم کیفیت در نتایج جستجوی گوگل و اعتبار دادن به محتوا یونیک و قانع کننده ساخته شده است. در زمان راه اندازی الگوریتم پاندا، کاربران زیادی از وجود مزارع محتوا در سطح وب ناراضی بودند. (مزارع محتوا به وبسایت‌هایی گفته میشود که مقدار بسیار زیادی محتوای بدون کیفیت و یا کپی شده از سایت‌های دیگر دارند)

راهنمای جامع الگوریتم پاندا گوگل ۲۰۲۰ :

الگوریتم گوگل پاندا صفحات را بر اساس کیفیت، طبقه بندی اختصاصی میکند و این طبقه بندی و اعتبار دادن به صفحات را بر اساس الگوهای کیفیت انسانی (الگوهایی که گوگل از نوع جستجوی کاربر متوجه میشود) انجام میدهد و هردو این موارد را با یک دیگر به صورت ترکیبی یک فاکتور درنظر میگیرد.

راهکارهای مقابله با جریمه الگوریتم پاندا :

وب سایت هایی که تحت تأثیر الگوریتم پاندا قرار میگیرند؛ با بهینه سازی محتوا کم کیفیت و حذف محتوای تکراری، اضافه کردن مطالب جدید با کیفیت بالا، حذف کلمات تکراری و  کلماتی که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند و به طور کلی بهبود تجربه کاربر در رابطه با محتوا ، توانسته اند جایگاه خوب و قابل قبولی بدست آورده و از جریمه الگوریتم گوگل پاندا در امان بمانند.

که اگر بخواهید یک چک لیست داشته باشید به ترتیب زیر خواهد بود :

  • بهینه سازی محتوای کم کیفیت و تولید محتوای با کیفیت
  • حذف محتوای تکراری که از دیدگاه گوگل Duplicate Content به حساب می‌آید.
  • بهبود و بهینه سازی تجربه کاربری

چرا گوگل الگوریتم پاندا را ساخت ؟

درسال ۲۰۱۰، کاهش کیفیت نتایج جستجوی گوگل و پر شدن کسب و کار‌ها با مزرعه محتوا تبدیل به چرخه‌ای شده بود که دائما اتفاق می‌افتاد. مدتی بعد یکی از کارمندان گوگل به نام Amit Singhal در سری برنامه های TED خاطر نشان کرد ، بروزرسانی الگوریتم کافئین گوگل در سال ۲۰۰۹ توانست توانایی گوگل در ایندکس کردن سریع نتایج جستجو را، به صورت چشم گیری افزایش دهد اما برخی محتواهای نه چندان خوب نیز در این فهرست قرار گرفتند.

بروزرسانی گوگل کافئین چیست :

بروزرسانی کافئین گوگل در اصل یک سیستم ایندکس کردن محتوای وب توسط موتور جستجوی گوگل است که در سال ۲۰۰۹ این بروزرسانی انجام شد و این آپدیت موجب شد تا نتایج نمایش داده شده در جستجو گوگل بسیار تازه‌تر باشد یا به زبان دیگر پروسه ایندکس شدن محتوا در موتور گوگل سریع‌تر انجام شود.

بعد از این برنامه، مت کاتس یکی دیگر از کارمندان گوگل اعلام کرد : مشکل جدیدی که در رابطه با محتواهای نتایج جستجو بوجود آمده واقعا ربطی به اسپم ندارد. اما سوال اینجاست حداقل چیزی که میتوان گفت اسپم براثر آن بوجود نمیآید چیست؟

وبسایت ReadWriteWeb در اینباره نوشت :

در پایان سال ۲۰۰۹ دو مورد از وبسایتهایی که مزرعه محتوا محسوب میشدند (Demand Media و Answers.com) ، در لیست ۲۰ وبسایت برتر ایالات متحده آمریکا طبق اندازه گیری سایت comScore قرار گرفتند.

سایت Demand Media مظهر واقعی یک مزرعه محتوا بود و تاکنون بزرگترین نمونه ای بوده که روزانه ۷۰۰۰ محتوا را در اختیار کاربران خود قرار می دهد. این شرکت بر اساس یک فرمول ساده عمل میکند :

تولید محتوا انبوه در همه حوزه ها ، بیشتر موضوعاتی که مورد توجه موتور جستجو است و پخش ویروسی آن با نرم افزار ها و در نهایت درآمدزایی از راه تبلیغات.

در ژانویه سال ۲۰۱۱ ، سایت Business Insider خبری را منتشر کرد تحت عنوان:

“الگوریتم جستجوی گوگل خراب شده ، زمان درمان است”

چالش جدید گوگل در رابطه با محتوای بی کیفیت :

سایت Demand Media با اجرای یک ترفند هوشمندانه، قوانین اکوسیستم گوگل را دور زد، به این صورت که به کمک مترجمین دورکار هزاران محتوای کوتاه و کم کیفیت تولید کرد ، به ویژه در موضوعاتی که ارزش جستجو داشتند و رسیدن این محتوا به دست کاربران توسط موتور گوگل انجام میشد. از آنجایی که الگوریتم های گوگل به تولید محتوا زیاد و دائمی ارزش میدادند، بنابراین محتوای سایت Demand در بالاترین بخش نتایج جستجوی گوگل قرار میگرفت. بدون شک چنین مواردی تاثیر زیادی روی الگوریتم های گوگل داشتند و به همین علت الگوریتم پاندا توسط گوگل ساخته شد.

راه اندازی گوگل پاندا :

الگوریتم پاندا گوگل و تاریخچه راه اندازی آن

الگوریتم پاندا گوگل اولین بار در فوریه ۲۰۱۱ معرفی شد. در ۲۴ فوریه گوگل در بلاگ خود آپدیت جدید بوجود آمده را اینگونه اعلام کرد: برای بهبود رتبه بندی الگوریتم بسیار بزرگی راه اندازی کردیم، حدود ۱۱.۸ درصد کوئری ها تحت تاثیر این الگوریتم قرار میگیرند.

اهداف بیان شده از این به روزرسانی در گوگل به شرح زیر میباشد:

این بروزرسانی برای کاهش رتبه سایت‌های با کیفیت پایین، طراحی شده‌ است، سایت‌هایی که ارزش آفرینی کمی برای کاربران دارند، محتوا را از دیگر وب سایت‌ها کپی کرده و یا محتوایی تولید میکنند که چندان مفید نیست.

در عین حال، رتبه بهتری برای سایت‌های با کیفیت بالا و محتوای یونیک و سایت هایی که محتوا و مقاله تحقیقاتی منتشر میکنند ، بدست خواهد آمد.

الگوریتم پاندا یا کشاورز؟

دنی سالیوان، بنیانگذار سایت Search Engine Land، ابتدا از این الگوریتم با نام کشاورز یاد کرد ، اما بعدها گوگل نام پاندا را برای این الگوریتم انتخاب کرد. نام مستعار اولین مهندسی که این الگوریتم را نوشت پاندا بود.

آنالیز و تحلیل هایی که  توسط ابزارهای SearchMetrics و SISTRIX در بین سایت های تحت تاثیر این الگوریتم صورت گرفت به ما نشان داد که سایت‌هایی که در صنعت سئو کار میکردند، مثل wisegeek.com ، ezinearticles.com ، suite۱۰۱.com ، hubpages.com ، buzzle.co، articlebase.com ، بیش‌ترین آسیب را دیده‌اند.

خوب است بدانید مزارع محتوایی مثل سایت های ” eHow و wikiHow پس از به روزرسانی الگوریتم پاندا بهتر عمل کردند. اما در به روزرسانی های بعدی به این محتوای به نسبت قابل قبول هم آسیب رسید، سایت Demand Media در سال ۲۰۱۲ حدودا  ۶.۴ میلیون دلار متضرر شد.

مهم‌ترین فرصتی که بعد از راه اندازی الگوریتم پاندا در بین سئوکاران بوجود آمد ، رونق یافتن بازاریابی مقالات بود ، قبل از آن سئوکاران از مقالاتی با کیفیت پایین در سایت هایی مثل ezinearticles.com برای گرفتن لینک (بک لینک سازی) استفاده میکردند.

همچنین سایت هایی که طراحی جذاب نداشتند و محتوای ضعیف و بی کیفیت با لغات تکراری ارائه میدادند، بعد از آپدیت الگوریتم پاندا امتیاز، اعتماد گوگل را از دست دادند.

آنچه درباره الگوریتم پاندا میدانیم :

گوگل تا کنون در مورد توسعه الگوریتم پاندا، اطلاعاتی را جسته گریخته در اختیار وبمستران قرارداده است،

استفاده از آزمایشات انسانی برای ساخت الگوریتم پاندا گوگل :

برای مثال کارمندان گوگل از جمله مت کاتس چند جا خاطر نشان کردند که برای ساخت این الگوریتم از آزمایشات انسانی استفاده کرده‌ند، به این صورت که از افراد سوالاتی میپرسیدند :

  • آیا اطلاعات این سایت برای شما مفید است؟
  • آیا حاضرید از این سایت خرید کنید و اطلاعات کارت بانکی خود را با آنها به اشتراک بگذارید؟
  • آیا این سایت تبلیغات زیادی دارد؟
  • آیا میتوان به راهنمایی های این سایت اعتماد کرد یا نه؟

گوگل با توجه مصاحبه های انسانی صورت گرفته و سیگنال های دریافتی حاصل از آن، الگوریتم خود را توسعه داد، در واقع این سیگنال ها را میتوان به سیگنال هایی تشبیه کرد که به هواپیما در تشخیص مکان مناسب برای فرود کمک میکند.

کارمندان گوگل ۲۳ پرسشی که الگوریتم پاندا را بر اساس آن نوشته اند، منتشر کردند :

  1. آیا به اطلاعات این مقاله اطمینان میکنید ؟
  2. آیا مقاله توسط یک فرد متخصص یا علاقمند که موضوع را خوب می‌شناسد ، نوشته شده یا یک محتوا معمولی است؟
  3. آیا مقالات این سایت کپی شده یا صرفا فقط چند کلیدواژه در آنها تغییر یافته و یا کاملا متفاوت و یونیک نوشته شده اند؟
  4. آیا شما میتوانید به این سایت اعتماد کنید و اطلاعات کارت بانکی خود را در اختیار آن‌ها قرار دهید؟
  5. آیا این مقاله خطاهای نگارشی، محتوایی دارد؟
  6. آیا محتوای سایت با علایق حقیقی خوانندگان نوشته شده، یا صرفا با تلاش برای رتبه گرفتن از موتورجستجوی گوگل، محتوا را تولید کرده اند؟
  7. آیا این مقاله مطالب، اطلاعات، اخبار، تحقیقات و یا تحلیل‌های مورد اعتماد و درست ارائه می‌دهد؟
  8. آیا این صفحه از سایت در مقایسه با سایر صفحات موجود در نتایج جستجو، ارزش قابل توجهی را ارائه می دهد؟
  9. کنترل کیفیت بر محتوای سایت اعمال شده؟
  10. آیا این محتوا  توانسته به همه جوانب یک موضوع بپردازد؟
  11. آیا این سایت در حوزه تخصصی خود یک مرجع شناخته‌شده است؟
  12. آیا محتوا توسط چندین نویسنده تولید شده و یا برون سپاری گشته است؟ همچین آیا محتوا در فضای گسترده ای پخش شده؟ به گونه ای که متمرکز و دقیق بر یک صفحه نیست؟
  13. آیا مقاله به خوبی ویرایش شده‌؟ یا فقط در راستای تولید محتوا بدون کیفیت منتشر شده است؟
  14. در سایت هایی که محتوایی مرتبط با سلامت و بهداشت دارند  آیا میتوان به اطلاعات این سایت‌ها اعتماد کرد؟
  15. زمانی که قصد دارید از اطلاعات سایت استفاده کنید آیا از آن به عنوان یک مرجع و منبع معتبر یاد میکنید؟
  16. آیا در مقاله به طور کامل و مفصل موضوع مورد نظر شرح داده شده است؟
  17. آیا مقاله همه چیز را واضح و روشن و با تحلیل مناسب ارائه میدهد و یا مطالب مبهم نوشته شده است؟
  18. آیا این صفحه از وبسایت ارزش آنرا دارد که آن را ذخیره کنید و یا با دوستانتان به اشتراک بگذارید؟
  19. آیا در این صفحه تبلیغات زیادی به کار رفته، به طوری که خوانایی مطالب را دشوار کرده باشد؟
  20. آیا انتظار دارید مقاله پیش روی شما بعدها در یک مجله، دانشنامه یا کتاب استفاده شود؟
  21. آیا مقالات اثبات نشده، کوتاه‌،فاقد اطلاعات کاربردی و مفید در این سایت منتشر شده است؟
  22. آیا در صفحات وبسایت به جزئیات توجه شده است یا خیر؟
  23. آیا کاربران زمانی که صفحات این سایت را می‌بینند، از آن شکایت می‌کنند؟

یک ایده خوب برای عمیق تر درک کردن کار الگوریتم پاندا این است که به مواردی که گوگل در آزمایش کیفیت محتوای انسانی خود در نظر گرفته، توجه کنید. به طور مثال :

اکثر دانش آموزان و دانشجویان باید مقالاتی را برای دبیرستان یا دانشگاه خود بنویسند. بسیاری از این افراد برای صرفه‌جویی در زمان به دنبال راه میانبر هستند و از روش های زیادی استفاده میکنند :

  • خریدن مقاله به صورت آنلاین و یا استفاده از یک فرد دیگر برای نوشتن آن.
  • نوشتن سریع، بدون هیچ پیش‌نویس یا ویرایش.
  • پر کردن گزارش با تصاویر بزرگ و محتویات گمراه کننده.
  • کپی کردن کل مقاله از دانشنامه و منابع موجود.
  • نوشتن مقاله به صورتی که فقط یک سری کلمات، افعال و ساختار جزئی تغییرکند تا از حالت کپی خارج گردد.
  • استفاده از حقایق مشخص و اثبات شده، مثل : آرژانتین یک کشور است. مردم در آرژانتین زندگی می‌کنند. آرژانتین دارای مرز است.
  • استفاده زیاد و غیرطبیعی از برخی کلمات برای زیاد شدن محتوا، مثل : پاندا بامبو میخورد ، پاندا خیلی بامبو میخورد ، بامبو بهترین غذا برای پانداست!

بیشتر سئوکاران تاکنون به این نتیجه رسیده اند که الگوریتم پاندا از فناوری یادگیری ماشین استفاده میکند تا ارزیابی دقیقی نسبت به محتوای وبسایت ها ،باتوجه به معیارهای یک انسان داشته باشد.

نکته ای که کم‌تر به آن اشاره شده، این است که چه سیگنال هایی در این الگوریتم یادگیری ماشین گنجانده شده که میتواند تشخیص بدهد کدام وب سایت محتوا بی کیفیت و کدام وبسایت محتوا عالی دارند.

چگونه الگوریتم پاندا را از سایتمان دور نگه داریم؟

چگونه الگوریتم پاندا را از سایتمان دور نگه داریم؟

از آنجایی که الگوریتم پاندا عملکرد وبسایت را بر اساس کیفیت محتوای آن بهبود میبخشد، توجه به کیفیت و یگانه بودن محتوا اهمیت ویژه ای پیدا میکند. شاید گفتن این نکات ساده به نظر برسد، اما تجربه بارها و بارها ثابت کرده که این نکات دقیقا همان چیزی است که الگوریتم پاندا برای بهبود خود به آن نیاز دارد.

تجربه ما در برخی سایت ها به این صورت بود که با حذف برخی از محتواهایی بی کیفیت (از لحاظ نرخ پرش، رفتار کاربر و ماندگاری کاربر در سایت) و ویرایش دستور زبان و افزودن محتوا با کیفیت بالا ، عملکرد وب سایت بهبود یافت. در برخی دیگر از وبسایت ها تنها با ویرایش و بازسازی محتوا ؛ علمکرد در حد قابل توجهی بهبود یافت.

مثال جالب دیگر سایت WiredSEO بود که روند کاری خود را بعد از الگوریتم پاندا تغییر داد، به این صورت که با طرح سوالاتی از کاربران خود میخواست بیوگرافی متفاوتی در صفحه کاربری خود بنویسند، این در حالی است که تا قبل از پاندا همه کاربران از یک مدل بیوگرافی استفاده میکردند.

از کجا بفهمیم پاندا سایت ما را جریمه کرده؟

بهترین راهکار برای اینکه متوجه بشیم که الگوریتم گوگل پاندا سایت ما رو جریمه کرده یا تحت تاثیر قرار داده یا نه ، این است که حتما به سرچ کنسول گوگل مراجعه کنید و اگر در چند ماه اخیر شاهد افت شدید بودید احتمال دارد که سایت شما تحت تاثیر پاندا باشد. اگر این اتفاق هم رخ داده بود اصلا نگران نباشید در ادامه راهکارهای مقابله با جریمه پاندا را نیز به شما آموزش خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

باورهای غلط درباره الگوریتم پاندا گوگل:

پاندا درباره محتوا کپی نیست !

رایج‌ترین افسانه ای که درباره الگوریتم پاندا وجود دارد این است که پاندا صرفا الگوریتمی برای محتوای کپی و تکراری است! جان مولر دراین باره اعلام کرده است که الگوریتم پاندا مستقل از محتوای کپی کار میکند. کارمندان گوگل نیز بارها تاکید کرده اند که پاندا شما را به تولید محتواهای یونیک و منحصر به فرد تشویق میکند و کار آن جدی تر و عمیق تر از جلوگیری از بارگذاری محتوای کپی است. چیزی که پاندا به دنبال آن است اطلاعاتی منحصر به فرد است که ارزش خاصی را برای کاربران ایجاد کند.

همچنین مولر به یکی از محققین درباره الگوریتم پاندا گفته  است: حذف محتوای کپی و تکراری اولویت بسیار پایینی در وبسایت دارد و در عوض باید به این نکته توجه کنید که چه عاملی وبسایت شما را در مقایسه با سایر وب سایت های حوزه کسب و کاریتان متفاوت میکند؟

آیا برای حذف مشکلات بوجود آمده از پاندا، باید محتوا را حذف نمود ؟

پاسخ به این سوال کمی مشکل است، زیرا گوگل اطلاعات متناقضی را ارائه میدهد. در سال ۲۰۱۱ یکی از کارمندان گوگل به نام مایکل ویزومیرسکی به وبمستران گفته بود اگر محتوای سایت با الگوریتم پاندا جریمه شد، محتوای بی کفیت را حذف کنید :

به روزرسانی های اخیر ما جهت کاهش رتبه وبسایت ها با محتوای بی کیفیت طراحی شده ، بنابراین مهم ترین نکته ای که در این شرایط باید به آن عمل کنید، تهیه محتوا با کیفیت بالاست. ما سیگنال های مختلفی را برای تشخیص محتوای بی کیفیت در نظر میگیریم.به خاطر داشته باشید ، افرادی که در گوگل جستجویی را انجام میدهند، دنبال محتوای کم، کپی و غیر مفید نمیگردند. علاوه بر این، مهم است که بدانیم کیفیت پایین محتوا در یک بخش میتواند عملکرد کل سایت را تحت تاثیر خود قرار بدهد.

به همین علت، اگر شما باور دارید که تحت‌تاثیر این تغییرات هستید باید تمام محتوای سایت خود را ارزیابی کرده و کیفیت محتوا را ارتقا دهید. حذف صفحات با کیفیت پایین و یا انتقال آن‌ها به یک حوزه متفاوت می‌تواند به رتبه‌بندی بهتر شما کمک کند.

در سال ۲۰۱۷، ما شاهد انتشار اطلاعات متفاوتی از گوگل بودیم :

گری الیلیز کارمند گوگل در توییتر خود نوشت: “ما توصیه نمی‌کنیم، محتوا را به طور کلی برای الگوریتم پاندا حذف کنید” به جای اینکار میتوان محتوا با کیفیت را به آن افزود.

جان مولر نیز در یوتیوب نظر خود را این طور بیان کرد:

به طور کلی کیفیت محتوای سایت باید به طور قابل‌توجهی بهبود یابد تا بتوانیم به آن اعتماد کنیم. گاهی اوقات ما سایت هایی را مشاهده میکنیم که تعداد زیادی محتوای کم کیفیت دارند، شاید در این حال برای شما این سوال بوجود بیاید که الان چه کاری میتوانم برای سایتم با این تعداد محتوا انجام دهم؟ از طرفی اگر بخواهید این مقالات را در سایت نگه دارید، احتمال دارد در نتایج جستجو دیده نشوید ، در این شرایط بهترین کار استفاده از تگ noindex است.

پاسخ گوگل در این شرایط استفاده از برچسب نوایندکس و یا بهبود محتوا میباشد، به هیچ عنوان محتوا را کامل حذف نکنید، مگر اینکه بخواهید برای برند خود تغییری جدی بوجود آورید(Rebrand).

یکی از سخنگویان گوگل مستقیما در TheSEMPost گفت: “به جای حذف صفحات، هدف شما باید ایجاد صفحاتی باشد که در آن دسته بندی قرار نگیرند، صفحاتی منحصر به فرد ایجاد کنید تا در آینده محتوا یونیک ارائه داده و اعتماد کاربران را بدست آورید.

بنابراین، حذف محتوا باید حساب شده و با توجه به برندینگ سایت صورت بگیرد تا از حالت جریمه الگوریتم پاندا خارج شوید.

الگوریتم پاندا و محتوا تولید شده توسط کاربر :

پاندا به طور خاص محتوای تولید شده توسط کاربر را هدف قرار نمی دهد. اگرچه پاندا میتواند این نوع محتوا را نشانه گیری کند ، اما ترجیح میدهد روی محتواهای کم کیفیت مانند پست های مهمان و سایت ها و انجمن های اسپم کار کند.

محتوای تولید شده توسط کاربران اعم از فروم ها، نظرات وبلاگ و یا مقالات را حذف نکنید ، صرف اینکه شنیده اید این مدل محتوا خوب نیست ، آنرا راه حلی برای مقابله با الگوریتم پاندا نبینید. به جای اینکار محتوای کاربر را از دیدگاه میزان کیفیت مورد بررسی قرار دهید.

بسیاری از سایت ها رتبه های بالای خود را به محتوا تولید شده توسط کاربر مدیون هستند ، بنابراین حذف این نوع محتوا ، ترافیک و رتبه وبسایت را میکاهد. حتی نظراتی که در پست یک بلاگ یا محصول مطرح میشود ، میتواند در رتبه بندی تاثیر گذاشته و به عنوان یک فیچر اسنیپت در نتایج جستجو ظاهر شود.

تعداد کلمات محتوا فاکتور رتبه بندی نیست!

شمارش تعداد کلمات محتوا یکی دیگر از جنبه های الگوریتم پانداست که اغلب توسط متخصصین سئو به اشتباه تعبیر میشود. بسیاری از سایت‌ها این اشتباه را مرتکب می‌شوند و محتوا منتشر نمیکنند مگر اینکه با تعداد کلمات مشخصی مثلا ۲۵۰۰ یا ۳۰۰۰ کلمه باشد.

اما به جای این کار گوگل توصیه میکند، محتوایی بنویسید که نیاز کاربر بوده و پاسخگوی کامل سوال اوست.

برای مثال، بسیاری از سایتها هستند که محتوای کمی تولید میکنند اما با همه این تفاسیر گوگل همچنان فکر میکند این صفحه به اندازه کافی کیفیت پاسخگویی به عبارت جستجو شده را دارد و همچنان آن صفحه از سایت را در نتایج خود و حتی در فیچر اسنیپت ها نشان میدهد.

مواردی وجود دارند که تنها با نوشتن ۶۳ کلمه توانسته اند در گوگل رتبه به دست بیاورند، زیرا تمام پاسخ عبارت جستجو شده توسط کاربر در این ۶۳ کلمه ارائه میشود.

در حالی که شمارش تعداد کلمات می‌تواند راهی مناسب برای شناسایی صفحاتی با محتوای بی کیفیت باشد، اما طبق گفته های جان مولر در حالت کلی فاکتوری نیست که توسط الگوریتم پاندا مورد بررسی قرار بگیرد.

سایت ها و لینک های تبلیغاتی هدف مستقیم پاندا نیستند!

سایت های ساخته شده برای تبلیغات AdSense  اغلب بیشتر مورد حملات الگوریتم پاندا قرار می‌گیرند، اما به این معنا نیست که پاندا به طور خاص آن‌ها را هدف قرار دهد. مولر در اینباره میگوید:

همواره شاهد وبسایت های تبلیغاتی هستیم که با محتوا کپی شده و کم کیفیت سعی در رتبه گرفتن در نتایج جستجو را دارند. رتبه دادن و نمایش چنین وبسایت هایی برای ما واقعا دشوار است و این سایت ها به این علت مورد حمله پاندا قرار میگیرند که قادر به ارائه محتوا یونیک، قانع کننده و جذاب برای کاربر نیستند.

سئو تکنیکال نقشی در الگوریتم پاندا ندارند :

پاندا فقط به محتوا نگاه می‌کند، نه چیزی مثل این که از برچسب‌های استفاده کرده اید یا چقدر سرعت صفحه سایت شما برای کاربر بهینه است. درواقع سئو تکنیکال نقش مهمی در رتبه بندی وبسایت در نتایج جستجو دارد اما به طور مستقیم تاثیری بر الگوریتم پاندا ندارد.

جدول زمانی تغییرات الگوریتم پاندا :

پاندا به طور حتم یکی از رکورد دار ترین الگوریتم ها در بحث بروزرسانی است ، دلیل آن هم این است که پاندا جدای از سایر الگوریتم های هسته گوگل عمل میکند و نتایج و رتبه های مربوط به محتوا فقط با به روزرسانی پاندا اعمال میشود.

در ۱۱ ژوئن ۲۰۱۳ کارمندان گوگل دراینباره اینطور گفتند که الگوریتم پاندا جدا از هسته اصلی گوگل به صورت ماهانه به روزرسانی شده و اعمال تغییرات آن نیز به کندی صورت میگیرد.

جدول زمانی بروزرسانی های الگوریتم پاندا :

  •  (شماره ۱) ۲۳ فوریه ۲۰۱۱ : اولین به روز رسانی الگوریتم بدون نام معرفی شد (۱۲ درصد از نتایج جستجو تحت‌تاثیر قرار گرفتند)، در حوزه کاری سئو خیلی از سایت های قدر و کسب و کارهایی که مزرعه محتوا بودند به طور کامل فعالیتشان پایان یافت.
  •  (شماره ۲) ۱۱ آوریل ۲۰۱۱ : اولین آپدیت هسته الگوریتم پاندا رخ داد، در این بروزرسانی سیگنال‌هایی اضافه شد و سایت هایی را که کاربران را بلاک کرده بودند ،شناسایی شدند.
  • (شماره ۳) ۹ مه ۲۰۱۱ : در این تاریخ گوگل بروزرسانی الگوریتم پاندا ۳.۰ را اعلام کرد و توضیح داد که این آپدیت فقط یک بازیابی اطلاعاتی بوده است .
  • ۲.۲ (شماره ۴): ۲۱ ژوئن ۲۰۱۱
  • ۲.۳ (شماره ۵): ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۱
  • ۲.۴ (شماره ۶) آپدیت بین المللی ۱۲ آگوست ۲۰۱۱ : پاندا برای همه کشورهای انگلیسی زبان و همچنین برای کشورهای غیر انگلیسی زبان به جز ژاپن، چین و کره اعمال شد.
  • ۲.۵ (شماره ۷)  ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۱ : جریاناتی در پاندا اتفاق افتاد و به دنبال آن کارمندان گوگل در ۵ اکتبر ۲۰۱۱ اعلام کردند: “انتظار میرود در چند هفته آینده مقداری تغییرات در الگوریتم پاندا را داشته باشیم.” تاریخ تأیید پیش بینی شده در ۳ اکتبر و ۱۳ اکتبر بود.
  • ۳.۰ (شماره ۸) ۱۹ اکتبر ۲۰۱۱ : گوگل برخی سیگنال های جدید را به الگوریتم پاندا اضافه کرد و همچنین محاسبه کرد که چگونه این الگوریتم روی وب سایت ها تأثیر گذاشته است.
  • ۳.۱ (شماره ۹) ۱۸ نوامبر ۲۰۱۱ : گوگل اعلام کرد تغییرات جزئی رخ داده و حدود یک درصد از نتایج تحت تاثیر قرار گرفته است.
  • ۳.۲ (شماره ۱۰) ۱۸ ژانویه ۲۰۱۲ : گوگل تأیید کرد در این تاریخ برخی دیتا ها تغییر یافته است.
  • ۳.۳ (شماره ۱۱) ۲۳ فوریه ۲۰۱۲ : آپدیت اطلاعات.
  • ۳.۴ (شماره ۱۲) ۲۳ مارس ۲۰۱۲
  • ۳.۵ (شماره ۱۳) ۱۹ آوریل ۲۰۱۲
  • ۳.۶ (شماره ۱۴) ۲۷ آوریل ۲۰۱۲
  • ۳.۷ (شماره ۱۵) ۸ ژوئن ۲۰۱۲. آپدیت اطلاعات سنگینی رخ داد و بیشتر از آن چیزی بود که ابزارها نشان میدادند.
  • ۳.۸ (شماره ۱۶) ۲۵ ژوئن ۲۰۱۲
  • ۳.۹ (شماره ۱۷) ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۲
  • ۳.۹.۱ (شماره ۱۸) ۲۰ آگوست ۲۰۱۲ : بروزرسانی نسبتاً جزئی رخ داد که آغاز  فعالیت یک تغییر جدی در این حوزه میشد.
  • ۳.۹.۲ (شماره ۱۹) ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۲
  • (شماره ۲۰) ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۲ : پس از ایجاد تغییر جدید بوجود آمده به دنبال آن تغییرات به نسبت بزرگ دیگری نیز بوجود آمد و مشخص شد به روزرسانی های پاندا ۳.۰ از آنچه که انتظارمیرفت بیشتر و طولانی تر میتواند ادامه داشته باشد.
  • (شماره ۲۱)  ۵ نوامبر ۲۰۱۲
  • شماره ۲۲: ۲۱ نوامبر ۲۰۱۲
  • شماره ۲۳: ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ آپدیت اطلاعات
  • شماره ۲۴: ۲۲ ژانویه ۲۰۱۳
  • (شماره ۲۵) ۱۴ مارس ۲۰۱۳ : این به روزرسانی از قبل اعلام شده بود و ابزارها نیز در همان روز تغییرات را نشان دادند، مت کاتس اعلام کرد که این آخرین به روزرسانی قبل از انتقال پاندا به الگوریتم اصلی گوگل است، اگرچه بعداً مشخص شد که این اتفاق رخ نداده است.
  • ۱۱ ژوئن ۲۰۱۳: در این تاریخ به روزرسانی رخ نداد اما مت کاتس اعلام کرد که پاندا در هسته اصلی قرار نمیگیرد، بلکه ماهانه با برنامه های بسیار کندتر به روز می شود.
  • ۱۸ ژوئیه ۲۰۱۳ : یک به روزرسانی برای اصلاح برخی فعالیت های سختگیرانه پاندا اعمال شد.
  • (۴.۰) (شماره ۲۶) ۱۹ مه ۲۰۱۴ : یکی از بروزرسانی های اصلی پاندا (با تأثیر ۷.۵ درصد در نتایج جستجو) در این تاریخ اتفاق افتاد و بیشتر افراد معتقدند که این یک بروزرسانی در هسته الگوریتم پاندا بوده است.
  • (۴.۱) (شماره ۲۷) ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۴ : یکی دیگر از بروزرسانی های مهم (تأثیر ۳ تا ۵ درصد در نتایج جستجو) که شامل تغییراتی در هسته الگوریتم پاندا بود. با توجه به کندی اعمال آن، تاریخ دقیقی برایش مشخص نیست، اما این اطلاعیه در تاریخ ۲۵ سپتامبر اعلام شده است.
  • (۴.۲) (شماره ۲۸) ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۵ : گوگل اعلام کرد قصد آپدیت الگوریتم پاندا را دارد که ممکن است ماه ها به طول انجامد. با توجه به آهسته بودن سرعت اعمال، مشخص نیست که چه میزان تأثیرگذاری یا دقیقاً چه زمانی رخ داده است. این آخرین به روزرسانی تایید شده پاندا بود.

ادغام پاندا با الگوریتم های هسته گوگل در تاریخ ۱۱ ژانویه ۲۰۱۶ : گوگل تأیید کرد که پاندا را در الگوریتم هسته گوگل گنجانیده است، به عبارت دیگر ، پاندا پس از انتقال دیگر یک فیلتر جداگانه نیست بلکه تبدیل به یکی از فاکتور ها و سیگنال های اصلی رتبه بندی میباشد ، با این حال بازهم دلیل نمیشود دسته بندی کردن محتوا توسط پاندا دقیقا در زمان حال رخ بدهد.

تفاوت ها و شباهت های الگوریتم پاندا و پنگوئن :

وظیفه اصلی این دو الگوریتم در اصل شناسایی اسپم است ولی با یک تفاوت که همانطور که در توضیحات فوق اشاره کردیم که الگوریتم Panda به بررسی محتوای اسپم میپردازد و الگوریتم پنگوئن به بررسی لینک‌های اسپم میپردازد که در یک مقاله تخصصی آکادمی راهِ دی امِ به صورت تخصصی به بررسی الگوریتم پنگوئن گوگل نیز خواهیم پرداخت.

نتیجه‌گیری :

در این مقاله از سری مقالات معرفی الگوریتم‌های گوگل سعی کردیم تا به جامع‌ترین حالت ممکن الگوریتم پاندا را از بدو تولد معرفی کرده و تغییرات و بروزرسانی‌های آن را برای شما بیان کنیم، همچنین راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از جریمه شدن توسط الگوریتم پاندا در مقاله ارائه شد، اگر وارد دنیای سئو شده‌اید حتما با تمام الگوریتم‌های سئو آشنا شوید چرا که باید بدانید با چه چیزی طرف هستید و بعد از شناخت بتوانید خود را با این سیستم وقف دهید و رتبه های بالای نتایج جستجو را از آن خود کنید.

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

لطفا نظرات و تجربیات خودتون درباره الگوریتم پاندا با ما و دیگر علاقه‌مندان این حوزه در میان بگذارید.

منابع : آکادمی راه دی ام | Searchenginejournal

۴.۸/۵ - (۱۲ امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست