با استفاده از این ۴ متد برندسازی در اینستاگرام را شروع کنید
برندسازی در اینستاگرام؟ آیا تا به حال در این مورد چیزی شنیدهاید؟
اینستاگرام یکی از پلتفرمهایی (سامانه ها) است که در چند سال گذشته، رشد چشمگیری داشته است. مخصوصا طی سال ٢٠١٩ بیش از ۴٠٠ میلیون کاربر، عضو این خانواده بزرگ شدند. جدای از رشد قابل توجه این شبکه، بسیاری از کسب و کارها به دنبال استفاده از قابلیتهای بازاریابی این ابزار قدرتمند هستند. در اینستاگرام شما میتوانید تعامل موثرتری با مخاطبین خود داشته باشید. همچنین میزان آگاهی را افزایش دهید و از همه مهمتر فروش خودتان را بیشتر کنید.
خود ما در آکادمی دیجیتال مارکتینگ راه دی ام، از زمان فعالیتمان سعی کردیم تا حضور خود را در شبکههای اجتماعی پر رنگتر کنیم. مخصوصا اینستاگرام که یکی از قدرتمندترین پلتفرمهاست. به همین خاطر، تصمیم گرفتیم که در این مطلب و با کمک تجاربی که بدست آوردیم ۴ روش مطمئن و تضمینی را جهت برندسازی در اینستاگرام به شما معرفی کنیم، تا شما نیز فعالیت خود را شروع کنید.
اگر موافق باشید در ادامه بیشتر در مورد برندسازی در اینستاگرام صحبت کنیم، همراه ما باشید.
۴ روش تضمینی برای برندسازی با استفاده از اینستاگرام:
۴ روشی که در ادامه در مورد آنها صحبت میکنیم، روشهای مطمئن و تضمینی هستند؛ که توسط کمپانیهای موفق زیادی دنبال شدهاند.
تعداد فالوورهای خودتان را بیشتر کنید:
یکی از مشکلاتی که خیلی از کسب و کارها در حین حضور در اینستاگرام با آن مواجه میشوند؛ این است که، آنها نمیتوانند دنبال کنندههای وفادار و همیشگی خودشان را پیدا کنند. البته که این موضوع اهمیت بسیاری دارد. زیرا در شبکههای اجتماعی بدون حضور فالوور، کسب و کار شما معنایی ندارد!
به نظر شما بدون داشتن فالوور، چطور میتوانید بازاریابی و برندسازی موثری داشته باشید؟ برخلاف تصور خیلی از شما، داشتن فالوور در اینستاگرام آن قدر هم که به نظر میرسد کار سختی نیست. تنها تکنیک و استراتژی که باید رعایت کنید این است: اینکه با کمک و همکاری با اکانتهای دیگر تعداد فالوورهای خودتان را بیشتر کنید.
خب، برای شروع باید چه کاری انجام دهید؟ برای شروع کارتان ابتدا باید لیستی از اکانتهای محبوبی که شما را به مخاطبین هدفتان میرساند، تهیه کنید. بعد از اینکه این لیست را تهیه کردید وقت آن است خودتان دست به کار شوید. با این اکانتها ارتباط برقرار کنید. در نهایت میتوانید با استفاده از این اکانتها، خودتان را معرفی کنید. البته که این اکانتها بعضا در قبال این همکاری، مبلغی را دریافت میکنند؛ و خیلی از اوقات هم رایگان این کار را انجام میدهند.
اگر موافق باشید بیشتر در مورد مدل رایگان و غیر رایگان این همکاری صحبت کنیم:
همکاری رایگان
در این مدل هر کدام از شما یک چیزی را بدست میآورید. در واقع شما هم به ازای محتوایی که از صفحهتان به اشتراک گذاشته شده است؛ پستی از صفحه اکانت دیگر را منتشر میکنید. یک رابطه دو طرفه و منصفانه!
در تصویر زیر نمونه ای از همکاری رایگان بین دو صفحه در اینستاگرام را مشاهده می کنید.
در این حالت هر دوی شما فالوورهای خودتان را برای دنبال کردن اکانت دیگر تشویق میکنید. برای این کار باید به دنبال اکانتهایی باشید که مطمئن هستید این کار را انجام میدهند؛ یا حداقل به کسب و کارتان نزدیک هستند. مطمئنا اگر آنها بدانند که خودشان هم چیزی نصیبشان میشود برای این همکاری مشتافتر میشوند.
همکاری غیر رایگان
اگر قصد ندارید برای برندسازی در اینستاگرام هزینه کنید؛ از این بخش بگذرید. اما فراموش نکنید که در اینستاگرام، تنها با هزینه اندکی میتوانید به هزاران فالوور برسید، آن هم در یک مدت زمان کوتاه!
در این روش شما به دنبال اکانتهایی هستید که تعداد بالایی فالوور دارند. بعلاوه، تعامل و اینگیجمنت خوبی هم در صفحه خودشان دارند. در واقع تنها کافی است ۲ تا ۳ درصد فالوورهایشان به محتوای صفحه واکنش نشان دهند.
در نهایت شما در ازای پرداخت مبلغی از این اکانتها درخواست میکنید تا صفحه شما را به فالوورهای خودشان معرفی کنند. از طرفی حتما مطمئن شوید که در این محتوای منتشر شده از کلیدهای CTA (دعوت به انجام عمل) استفاده کرده اید.
بعد از اینکه تعداد فالوورهایتان بیشتر شد؛ میتوانید آنها را به وبسایت خودتان هدایت کنید. آگاهی و برندسازی را تقویت کنید و از همه مهمتر تعداد ساب اسکرایبهای (ثبت نام) ایمیلی را افزایش دهید! چه چیزی بهتر از این؟
فالوورهایتان را به لیست ساب اسکرایب اضافه کنید
یکی دیگر از روشها برای برندسازی در اینستاگرام استفاده از ایمیل مارکتینگ است. همان طور که میدانید، ایمیل مارکتینگ یکی از حیاتیترین روشها برای رونق یک کسب و کار است.
لیست ایمیل شما را مشتریانتان تشکیل دادهاند. افرادی که محصولات شما را خریداری میکنند و طرفدار کسب و کارتان هستند. شما میتوانید با لینک سازی درست، فالوورهای خودتان را به این لیست اضافه کنید. تصور کنید ماهانه هزاران نفر به این لیست اضافه شوند!
البته همان طور که میدانید اینستاگرام اجازه نمیدهد که در پستها و در زیر عکسها از لینکها استفاده کنید. درست همین جاست که یک بیو جذاب و کارآمد وارد میدان میشود.
اما همه در نوشتن یک بیو اینستاگرام خوب موفق نیستند. در واقع خیلی از کسب و کارها نمیتوانند این کار را انجام دهند. دلیلش هم واضح است، زیرا آنها با زیادهگویی، کاربران را خسته کرده و هیچ اشتیاقی ایجاد نمیکنند. ولی شما میتوانید با استفاده از متنهای کوتاه، کارآمد و غیر رسمی یک بیو ایدهآل داشته باشید.
فراموش نکنید که در بیو خود حتما از Call to Action ها استفاده کنید. برای مثال یک لینکی که کاربران را به صفحه بخصوصی از وبسایتتان هدایت کند. در نهایت میتوانید با قرار دادن محتوای ارزشمند و مرتبط با پرسونای کاربران صفحه را غنی کنید.
به طور کلی خیلی سخت نگیرید. تنها کافی است که کاربران را از کپشن تصاویر به بیو اکانتتان هدایت کنید، سپس از آن جا توجه آنها را به لینک بیو جلب کنید و در نهایت این لینک به وبسایت شما هدایت میشود. همه اینها مراحل یک برندسازی حرفهای در اینستاگرام هستند.
محتوای ارزشمند تولید کنید
در اکثر مقالات راه دی ام گفتهایم که همیشه محتوای ارزشمند تولید کنید. اینجا هم تاکید میکنیم که حتما محتوای غنی تولید و منتشر کنید. در واقع محتوایی که دیگر کاربران را برای اشتراک گذاری قانع میکند.
شما باید علاوه بر اینکه توجه مخاطبین و کاربران را جلب میکنید، آن ها را برای اشتراک گذاری محتوا مشتاق شوند. اگر که این کار را به خوبی انجام دهید، قطعا در جای درستی قرار میگیرید.
برای اینکه بتوانید پستهای خوبی در اینستاگرام منتشر کنید به دو زیرساخت اصلی نیاز دارید:
- تصاویر زیبا و با کیفیت
- کپشن خوب و جذاب
تصاویر زیبا و با کیفیت
از تصاویری استفاده کنید که خودشان داستانشان را بازگو کرده و احساسات مخاطب را درگیر میکنند. البته تصاویری که هر کسب و کار برای برندسازی در اینستاگرام استفاده میکند، کاملا بسته به نوع صنعتی دارد، که در آن مشغول کار است. اما فراموش نکنید، همیشه هم نباید به عکس محصولات و خدماتی که ارائه میکنید خودتان را محدود کنید. اینکه همیشه از محصولات خودتان پست بگذارید، درست شبیه به شخصی است که در یک جمع مرتب از خودش صحبت میکند. چه کسی این را دوست دارد؟ قطعا هیچکس!
در حین انتشار تصاویر، حق کپی رایت را رعایت کنید. اگر تصاویر متعلق به خودتان نیست حتما از صاحب اثر اجازه انتشار آن را بگیرید.
کپشن خوب و جذاب
با اینکه شما مجبور نیستید به تمامی عکسها کپشن اضافه کنید؛ اما پیشنهاد میکنیم هیچوقت یک عکس را دست خالی روانه اینستاگرام نکنید. متنی که استفاده میکنید میتواند یک سوال باشد، یا یک متن انگیزشی، فرقی نمیکند. مهم این است که مرتبط با تصویر منتشر شده باشد.
البته اشتباه برداشت نکنید، متنی که برای تصاویر استفاده میکنید، میتوانند با خود عکس ترکیب شوند. در واقع نیازی نیست کپشن بنویسید. بلکه میتوانید با ابزارهای طراحی، متن و عکس را ترکیب کنید. برای این کار شما حتما نباید یک طراح حرفهای باشید. بلکه میتوانید از ابزارهای رایگانی که در اینترنت موجود هستند استفاده کنید. برای مثال سرویس Canva یکی از همین ابزارهاست.
همچنین برای اینکه پستهایی که منتشر میکنید تنها مختص خودتان باشند، حتما از لوگو در تصویر استفاده کنید. این کار نه تنها به برندسازی در اینستاگرام کمک میکند، بلکه اگر این پست شما در شبکههای اجتماعی دیگر هم منتشر شود به شناخته شدن بیشترتان کمک میکند.
بعد از اینکه محتوای مناسب را تهیه کردید و تعداد فالوورهایتان را افزایش دادید؛ باید مطمئن شوید که کاربران با محتوای شما تعامل برقرار میکنند.
به کمک فالوورهای خود یک جامعه فعال و متعهد شکل دهید
تعامل با کابران از طریق راههای بسیاری ممکن است. برای مثال، پستهای شما را به اشتراک بگذارند، نسبت به آن واکنش نشان دهند، دوستان خود را زیر آن منشن کنند و یا حتی بر روی کلیدهای CTA یک پست کلیک کنید. در ادامه ما به یکسری تکنیک کارآمد اشاره میکنیم. تکنیک هایی که به شما کمک میکنند این جامعه فعال را بهتر شکل دهید و تعامل بیشتری با مخاطبین خود برقرار کنید.
در زمان درست پست بگذارید
یکی از مهمترین نکاتی که باید رعایت کنید این است که در زمان درست پست بگذارید. در واقع زمانی که مطمئن هستید فالوورهایتان پستهای شما را میبینند.
آیا تا به حال شده که پست خیلی خوبی را منتشر کنید؛ اما بازخوردی که باید و شاید را از آن نگیرید؟ این فقط به خاطر این است که زمانبندی را رعایت نکردهاید.
برای اینکه این اتفاق دوباره پیش نیاید؛ باید یک برنامه زمانی مشخص برای پست گذاشتن مشخص کنید. این هم یکی از مراحل برندسازی در اینستاگرام است. برای این کار، علاوه بر اینکه میتوانید از قابلیتهای خود اینستاگرام استفاده کنید، میتوانید از برنامههای مجزایی مانند Iconosquare هم بهره بگیرید. این برنامه، فعالیت فالوورهایتان را بررسی میکند و بهترین زمان را برای پست گذاشتن به شما اعلام میکند.
اگر در زمان مناسب، پستهای خودتان را منتشر کنید؛ این تضمین وجود دارد که کاربران بیشتری آنها را ببینند.
درخواست تعامل بیشتر از کاربران
خیلی از کسب و کارها بعد از اینکه فعالیت خودشان را در اینستاگرام آغاز میکنند؛ در ابتدای راه کاملا ناامید میشوند. دلیلش هم واضح است، زیرا کاربران، تعاملی با پستهایشان برقرار نمیکنند.
شاید به نظر ساده برسد. اما گاهی اوقات همین که از کاربران بخواهید تا تعامل بیشتری با محتوای منتشر شده برقرار کنند؛ تغییر چمشگیری ایجاد میشود. برای این کار را میتوانید نه تنها در کپشن پست، بلکه در خود عکس هم از آنها درخواست تعامل بیشتری را داشته باشید.
برای مثال میتوانید از آنها بخواهید که دوبار بر روی عکس ضربه بزنند؛ یا حتی از آنها بخواهید دوستان خودشان را زیر پست منشن کنند. همین!
سخن پایانی
اینستاگرام نه تنها یک شبکه اجتماعی سرگرم کننده است، بلکه یک ابزار قدرتمند بازاریابی نیز هست؛ که میتوانید از آن جهت برندسازی کسب و کارتان استفاده کنید. فرقی هم نمیکند در چه زمینهای کار میکنید. این پلتفرم به شما کمک میکند که مخاطبین بیشتری پیدا کنید، آگاهی نسبت به کسب و کارتان را افزایش دهید و همچنین درآمد خودتان را بیشتر کنید.