مردم چگونه جستجو می‌کنند؟

زمان مطالعه: 14 دقیقه
6K بازدید
مردم چگونه جستجو می‌کنند؟

فهمیدن قصد کاربر :

مقدمه :

ما در قسمت اول دوره مقدماتی سئو SEJ سعی کردیم تا اهمیت سئو را با هم در دنیای وب بررسی کنیم و پس از آن در آموزش دوم به Search Engine ها یا همان غول‌های بزرگ دنیای جستجو پرداختیم و همانطور که اشاره کردیم در ابتدا  قصد داریم تا به شما بهترین مکان‌هایی که باید بر روی آن ‌ها تمرکز کنید را  نشان دهیم ولی در قسمت سوم این دوره قرار است شما را به دروازه دنیای سئو ببریم و بیشتر درباره سئو حرف بزنیم.

قصد کاربر چیست؟

در روزهای اول که گوگل سعی میکرد تا فقط با بررسی محتوای متنی و بک لینک‌ها سایت‌ها را بسنجد و در نهایت رتبه بندی کند، این اتفاق توسط الگوریتم گوگل دنس انجام میشد و از همان روزها هم گوگل الگوریتم‌هایی داشت که بتواند محتوا را با بر اساس قصد کاربر نمایش دهد.

ولی قبل از اینکه بتوانیم با هم قصد کاربر را تعریف کنیم باید با یک سری فاکتورها آشنا شویم.

و اولین شاخص‌هایی که در دنیای سئو قرار است با آن‌‌ها روبرو شوید عبارتند از :

  • Ranking (رتبه بندی)
  • Search Volumes (مقدار جستجوی ماهیانه)
  • Organic Traffic Levels (مقدار ترافیک ارگانیک)
  • Conversion Onsite (نرخ نبدیل درون صفحه)

و این فاکتورها اولین شاخص‌هایی هستند که هر متخصص سئویی با آن باید آشنا باشد زیرا که کارفرمایان از شما افزایش رتبه و افزایش ترافیک ارگانیک را می‌خواهند. که بتوانند این ترافیک را در ابتدا به Lead(سرنخ) و سپس به فروش تبدیل کنند.

سئو موضوع بسیار مهمی است ولی نکته‌ای که نباید آن را فراموش کرد این است که شما زمانی که فعالیت و پروسه سئو را شروع میکنید، فقط و فقط کاربر را به سایت مورد نظر خود هدایت کرده‌اید و در این قسمت مرحله‌ای دیگر به نام جذب مشتری شروع می‌شود که خود فرآیندی بسیار تخصصی است.

معمولا اکثر سئوکاران در مرحله تحقیق کلمه کلیدی سعی می‌کنند کلماتی را انتخاب کنند که جستجوی (Search Volumes) زیادی دارند را انتخاب می‌کنند ولی این اتفاق یکی از بزرگترین اشتباه‌های سئو است که باید در ابتدا قصد جستجوی کاربر یا User Intent را در نظر بگیرید تا بدانند هدف کاربر از جستجوی این کلمه کلیدی چیست و استراتژی مناسبی را برای به نتیجه رسیدن انتخاب کنند.

واقعا قصد کاربر یکی از مهم‌ترین اصول در دنیای سئو است که متاسفانه زیاد در آموزش‌ها و دوره‌های سئو موجود در این باره صحبتی نشده است در هر صورت باید بدانید که قدم اول در دنیای سئو دانستن قصد کاربر است و سپس باید تحقیق کلمه کلیدی صورت گیرد.

زیرا که شما هنگامی که قصد دارید در کلمه کلیدی مشخصی رتبه بدست آورید باید در نظر بگیرید که واجب است تا نیاز کاربران را در آن حوزه برطرف کنید و همین نکته نشان می‌دهد که چقدر این موضوع مهم است و باید جدی گرفته شود که در ادامه بیشتر درباره قصد کاربر توضیح خواهیم داد.

تحقیق قصد کاربر :

تحقیق قصد کاربر

در سال ۲۰۰۶ تحقیقاتی در دانشگاه هنگ کنگ انجام شد که در پی این تحقیقات درباره قصد کاربر متوجه شدند که کاربران در هنگامی که جستجو می‌کنند میتوانند دو هدف کلی داشته باشند اولین هدف کاربر از این جستجو می‌تواند این باشد که به دنبال اطلاعاتی درباره کلمه کلیدی مورد نظر باشد یا قصد دارد اطلاعات کلی درباره آن بدست آورد ( به زبان دیگر شاید کلمه دقیق مورد نظر خود را نمی‌داند ولی به دنبال موضوعی با همین مضمون است) و دنبال اطلاعاتی کلی است.

البته بی شک می‌توان قصد کاربر را به اهداف بسیار زیاد دیگری نیز عمومیت داد ولی خواستیم تا به صورت کلی، الگو ای از قصد کاربر را به شما نشان دهیم تا بدانید که قصد کاربر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

برای اینکه بفهمیم قصد کاربران چیست میتوانیم کاربران را به دو دسته تقسیم کنیم :

  1. کاربران خاص
  2. کاربران عام

کاربران خاص افرادی هستند که دقیقا قصد خود از جستجو را می‌دانند ولی کاربران عام افرادی هستند که در پی یک موضوع کلی جستجو میکنند حال قصد ما از این دسته بندی این بود که بگوییم کاربران خاص همانطور که اشاره شد هدف را می‌دانند و زیاد از مسیر منحرف نمی‌شوند ولی در عین حال کاربران عام، دامنه جستجوی بزرگتری دارند و نسبت به شرایطی که در نتایج جستجو می‌بینند مسیر متفاوت‌تری دارند.

البته موتورهای جستجو نیز الگوریتم‌های مشخصی را برای قصد یا هدف کاربران قرار داده‌اند به طور مثال الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل و الگوریتم Korolyov موتور یاندکس مختص همین موضوع هستند و این نشان دهنده این است که موتورهای جستجو نیز برای قصد کاربران، الگوریتم‌های مشخصی را طراحی کرده‌اند پس ما نیز به عنوان فردی که وظیفه بهینه سازی را داریم باید قصد کاربر را یکی از اولین موارد چک لیست سئو یا بهینه سازی خود قرار دهیم.

گوگل و قصد کاربر :

با توجه به نتایج مختلفی که در نتایج جستجوی گوگل است میتوان متوجه شد که تحقیقات بسیار زیادی درباره هدف کاربر از جستجو انجام شده است و امروزه این موضوع به تکامل بسیار زیادی رسیده است و باعث شده تا شاهد رقابت سنگینی باشیم.

در سال ۲۰۱۶ دو مقاله توسط مدیران گوگل درباره قصد کاربر منتشر کرد که اهمیت قصد کاربر برای گوگل را نشان می‌داد :

ارائه اول توسط پاول هاهر درباره مهندسی گوگل در رتبه‌بندی نتایج بود و ارائه دوم در دستورالعمل‌های گوگل درباره مقایسه نتایج مشابه است.

در ارائه اول پاول هاهر درباره این صحبت کرده که زمانی که یک کاربر برای انجام یک خرید مثلا وقتی فروشگاه رفاه را جستجو میکند به دنبال پیدا کردن دفتر مرکزی فروشگاه رفاه نیست و به دنبال پیدا کردن نزدیک‌ترین فروشگاه رفاه به محل زندگی خود است و همین نشان میدهد که قصد کاربر از جستجو میتواند دامنه گسترده‌ای داشته باشد و این ارائه خطاب به متخصصین است تا نگاه ویژه‌تری به این موضوع داشته باشند.

و ارائه دوم هم به همین موضوع ارتباط دارد و همین نکات را تکرار میکند و در بخش سوم دستورالعمل‌های گوگل است که ارتباط معنایی محتوای تولید شده را با هدف کاربر را بررسی می‌کند و با استفاده از هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۰ و استفاده از NLP برای فهم و درک بهتر محتوای صفحات وب میتوانیم کاملا درک کنیم که گوگل به شدت به دنبال جدی گرفتن قصد کاربر از جستجو است.

جستجوهایی که منظورهای مختلف دارند :

جستجوهایی که منظورهای مختلف دارند

به دلیل گستردگی زبان‌های مختلف و اینکه هر زبانی می‌تواند گستردگی‌های مختص به خود را داشته باشد، این موضوع باعث ایجاد ایهام در جستجوها می‌شود یعنی اینکه هر جستجویی می‌تواند منظورهای مختلفی داشته باشد یا همان قصد کاربران با تایپ هر کلمه‌ای می‌تواند متفاوت باشد.

با یک مثال می‌توانیم این موضوع را بهتر متوجه شویم :

مثال : فرض کنید شما کلمه اپل را به زبان انگلیسی در گوگل جستجو می‌کنید ممکن است منظورتان از این کلمه میوه سیب باشد و از طرفی هم می‌تواند شرکت اپل باشد. پس گوگل چگونه این قصدهای مختلف را متوجه می‌شود؟

همانطور که در مقالات قبلی آکادمی راه دی ام اشاره کردیم گوگل برای اینکه هر روز نتایج را بهبود ببخشد سعی میکند با کمک هوش مصنوعی از خود کاربران یاد بگیرد تا چه چیزی درست تر است.  گوگل از طریق سه روش کوئری‌ها را دسته بندی میکند که این دسته بندی‌ها عبارتند از :

۱- Dominant Interpretations (تفسیرهای برجسته یا غالب) :

تعبیر یا تفسیر غالب نتیجه‌ای است که اکثر کاربران هنگامی که آن کلمه کلیدی را جستجو میکنند همین منظور را دارند و گوگل از این روش برای فهمیدن قصد کاربران استفاده میکند که یکی از روش‌هایی است که در بالا به آن اشاره کردیم و حتی سئوکاران نیز از این روش میتوانند برای فهمیدن قصد کاربران استفاده کنند تا بتوانند در نتایج جستجو در رتبه‌های بالا حضور داشته باشند.

۲-Common Interpretations (تفسیرهای متداول) :

در این حالت گوگل نتیجه‌ای را نمایش می‌دهد که متداول‌تر است و شاید در این حالت نیاز کاربری که جستجو کرده است تامین نشود ولی همه حالت‌ها را در بر میگیرد و نتایجی که کلی‌تر هستند را بالاتر نمایش می‌دهد و کاربر با مراجعه به آن‌ها در نهایت میتواند به هدف خود برسد. و در این حالت میتوان گفت نیازهای همه کاربران برطرف میشود.

۳-Minor Interpretations (تفسیرهای کوچکتر) :

بعضی اوقات کاربران از جستجوی یک کلمه کلیدی هدف و قصدی دارند که شاید تعداد افرادی که با این منظور جستجو کنند بسیار کم باشد ولی گوگل این دسته را هم مدنظر میگیرد که با توجه به شرایط ممکن است این نتایج را نیز به کاربران نشان دهد.

برای اینکه باز هم بهتر بتوانیم در قسمت سوم دوره مقدماتی سئو SEJ  قصد کاربر را درک کنیم و به اهمیت آن پی ببریم قصد داریم تا انواع جستجو از سمت کاربران را به سه دسته تقسیم کنیم و از مدل Do – Know – Go برای این کار استفاده کنیم.

  1. Do
  2. Know
  3. Go

اگر بخواهیم مدل جستجوی کاربران را دسته بندی کنیم این سه دسته بهترین مدل تقسیم بندی است که برای انواع درخواست‌های کاربران از گوگل یا هر موتور جستحوی دیگری است.

۱- (Do (Transactional Queries درخواست‌های که منجر به تراکنش میشوند :

هنگامی که یک کاربر فعل Do که در زبان فارسی به معنای انجام دادن است یا فعل‌های دیگر مثل خریدن یا نظیر آن را را جستجو میکند بی شک به دنبال خریدن و یا اقدامی است که منجر به انجام تراکنش میشود مانند خریدن کتاب، خریدن بلیط هواپیما یا هر تراکنش دیگری که با همین فعل انجام میشود ما میتوانیم تمام این مدل جستجو کردن را با نماد Do نشان دهیم.

کوئری‌های Do که توسط تلفن‌های هوشمند انجام میشود بسیار مهم‌تر هستند زیرا افرادی که با تلفن‌های هوشمند این درخواست را از موتور جستجو دارند بدنبال انجام تراکنش هستند و این دسته درخواست‌ها برای کسب و کارها بسیار مهم و پر فایده است زیرا اگر اولویت‌های کسب و کارهای اینترنتی را دسته بندی کنیم بعد از حفظ مشتریان و تبدیل آن‌ها به مشتری وفادار،  این مرحله، یعنی همان انجام تراکنش یکی از اصلی ترین هدف‌های کسب و کارهای اینترنتی است که برای رسیدن به آن تلاش میکنند.

شروع استفاده از اینترنت در گوشی‌های هوشمند از ۱۰ سال پیش به تکامل رسید دقیقا زمانی که شرکت اپل یک گوشی هوشمند به بازار ارائه داد که با اتصال اینترنت ۳G توانست دنیای جدیدی را به روی کاربران و حتی کسب و کارها باز کرد و تکامل دنیای اینترنت در حوزه کسب و کار و حوزه‌های دیگر نیز مدیون این حرکت بزرگ این شرکت شگفت انگیز است زیرا که قبل از آن تلفن‌های همراه به اینترنت ۱G-2G و WAP مجهز بودند و به دلیل اینکه سرعت بسیار پایینی داشتند اتصال به اینترنت توسط این ابزارها را سخت میکرد و این موضوع خارج از حوصله کاربران برای انجام یک تراکنش بود و ورود ۳G قصه را کاملا متفاوت کرد و امروزه میبینیم که مبالغ هنگفتی در حال جریان در دنیای وب است و صاحبان کسب و کارها را ترغیب میکنند تا به این عرصه پا بگذارند.

فعالیت‌ها و تراکنش‌های انجام شده توسط تلفن‌های هوشمند :

 

فعالیت‌ها و تراکنش‌های انجام شده توسط تلفن‌های هوشمند

در سال ۲۰۱۵ استفاده اینترنت توسط گوشی‌های هوشمند، از استفاده اینترنت به وسیله رایانه شخصی و لپتاپ پیشی گرفت که همه این داستان‌ها از ورود اینترنت ۳G شروع شد و طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۸ متخصصین متوحه شدند که ۵۷ درصد ترافیک دنیای وب از سمت تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها است که کاملا نشان‌دهنده این است که سرعت استفاده از این ابزارهای تکنولوژی در تمام دنیا در حال گسترش است و باید صاحبان کسب و کارها از این آمار متوجه شوند که باید امکانات زیادی را در اختیار کاربرانی قرار دهند که توسط این ابزارها به اینترنت متصل میشوند تا بتوانند سهم زیادی از این ترافیک داشته باشند.

گوگل هم با توجه به همین آمار الگوریتم‌هایی را در نظر گرفته که کاملا مشهود است که این موضوع را بسیار جدی گرفته است. الگوریتم mobile-friendly updates  و الگوریتم mobile-first index نشان‌دهنده این جدیت گوگل است.

پاندو نایاک (Pandu Nayak) ( یکی از مهندسین ارشد گوگل) در یک مقاله در بلاگ گوگل درباره بهتر فهمیدن قصدهای کاربران یا همان جستجو‌ها اعلام کرد که با وجود این همه پیشرفت در دنیای موتورهای جستجو، به دلیل اینکه استفاده از اینترنت در دنیا هر روز بیشتر از روز قبل شده است هنوز ما در جستجوهای ۱۵ درصد جستجوی جدید داریم که ما درباره آن اطلاعاتی نداریم و از قبل برای آن برنامه مشخص و از پیش تعیین شده‌ای نداریم که همین نشان میدهد چقدر دنیای جستجو و قصد کاربران بزرگ و پیچیده است که هنوز گوگل هم نتوانسته به صورت کامل آن را درک کند!!!

طبق آمارهای comScore نه تنها موبایل‌های هوشمند بر دنیای جستجو تاثیر بسیار زیادی داشته‌اند بلکه بر نحوه تعامل مردم با دنیای آنلاین نیز تاثیر اساسی داشته‌اند به طور مثال تحقیقات اخیر نشان داده است که در کشورهایی مانند آمریکا، برزیل، کانادا و انگلیس ۶۰ درصد زمانی که مردم در دنیای اینترنت سپری میکنند متعلق به گوشی‌های همراه است.

ولی تحقیقات کلی در گذشته نشان داده که مردم بیشتر برای جستجو و گرفتن اطلاعات، بیشتر از گوشی استفاده میکنند و ترجیح میدهند که در اواخر روز با لپ تاپ یا رایانه شخصی، خریدهای خود را انجام دهند. ولی ما در آکادمی راه دی ام بر خلاف آنچه تحقیقات جهانی در سال ۲۰۱۸ نشان داده است ما اعتقاد داریم که امروزه کسب و کارها در سایز بزرگ از اپلیکیشن‌ برای ارتباط با مشتریان خود استفاده میکنند تا در نتیجه بتوانند درصد تعامل را افزایش دهند. ما امروزه در اکوسیستم وب کشورمان ایران میبینم خیلی از مردم عادت کرده‌اند تا خریدهای خود را به وسیله تلفن‌همراه انجام دهند و شاید یکی از دلایلی که این آمار کمی ضد و نقیض به نظر میاید این است که در این ۲ سال تکنولوژی در دنیا بسیار رشد کرده و از طرفی هم ضریب نفوذ اینترنت در بین مردم دنیا و علی الخصوص ایران بسیار زیاد شده است.

اهمیت جستجوی صوتی :

شاید در ایران هنوز اثری آنچنان از محتوای صوتی و جستجوی صوتی وجود نداشته باشد ولی در دنیای سرچ یا جستجو به زبان انگلیسی، جستجوی صوتی بسیار متداول شده و اکثر متخصصین اعتقاد دارند که آینده جستجو متعلق به محتوای صوتی است نه محتوای ویدیویی!!!

این موضوع جای حرف و حدیث بسیار زیادی دارد زیرا که خیلی از متخصصین دنیای دیجیتال مارکتینگ اعتقاد دارند که آینده جستجو متعلق به ویدیو است و در سال ۲۰۲۰ که در آن به سر میبریم ۸۵ درصد ترافیک دنیای وب به ویدیو تعلق خواهد گرفت. ولی از طرفی دیگر، متخصصینی که اعتقاد دارند محتوای صوتی یا ویس این جایگاه را کسب خواهد کرد پر بیراه نمی‌گویند و استناد آن‌ها به این است که ویدیو جذابیت بسیار زیادی دارد ولی شاید یک نفر نیاز نداشته باشد برای فهمیدن نحوه پخت قرمه سبزی حتما یک ویدیو تماشا کند و با گوش دادن یک ویس میتواند همزمان این کار را انجام دهد البته اشاره کردیم که هنوز در ایران به صورتی که در دنیا این موضوع جا افتاده هنوز رایج نشده است زیرا این موضوع نیاز ابزارک‌ یا Widget هایی همچون Google Home دارد که هنوز زیر ساخت آن در دنیای وب ایران وجود ندارد.

ولی با تمام تفاسیر ما اعتقاد داریم کسب و کارهایی که علاقه دارند تا درآینده تبدیل به کسب و کارهای موفق اینترنتی شوند باید بر روی هر دو عنصری که به آن‌ها اشاره کردیم سرمایه گذاری کنند زیرا که روزی بلاخره این فاکتورها در دنیای جستجوی ایران نیز تاثیر گذار خواهند بود و اگر دقت کنید خیلی از کسب و کارهای بزرگ و یا افرادی که بسیار هوشمند هستند، هم اکنون نیز از این ابزارها برای رشد و جذب ترافیک استفاده میکنند چرا که با پیش بینی آینده میتوان جزو اولین‌ها بود.

حال میرسیم به مدل دوم جستجوی کاربران و یا همان دسته دوم :

۲- (Know (Informational Queries فهمیدن یا برای به دست آوردن اطلاعات :

درخواست‌هایی که آن‌ها را “Know” تلقی میکنیم همانطور که از اسمشون مشخصه مربوط به دانستن هستن و به اگر بخواهیم به فارسی بازگردانیشون کنیم باید بگیم درخواست یا جستجوهایی هستند که برای بدست آوردن اطلاعات هستند. و به نظر میاد که درصد این نوع کوئری‌ها بیشتر از کوئری‌های دیگر باشد.

تحقیقاتی در سال ۲۰۱۵ توسط گوگل درباره micro-moments در سایت Think With Google منتشر شد و کمک کرد تا ما این دسته از کوئری‌ها یا درخواست‌ها را بهتر بشناسیم، ولی سؤال اصلی اینست که micro-moments یا لحظات کوتاه چه لحظاتی هستند؟

micro-moments چیست؟

اگر micro-moments را به فارسی بازگردانی کنیم به معنای لحظات کوچک است ولی این واژه در دنیای دیجیتال مارکتینگ به این معناست که لحظاتی وجود دارند که کاربران اینترنت برای فهمیدن یک سؤال یا بدست آوردن اطلاعات درباره یک موضوع یا هر موضوع روزمره دیگر ( به طور مثال چگونه به کرونا مبتلا نشویم؟) جستجو میکنند و این لحظات در دنیای دیجیتال مارکتینگ به intent-rich moments یا لحظات غنی و مهم معروف هستند که در این لحظات کسب و کارها و برندها میتوانند در ضمیر ناخودآگاه کاربران جایی برای خود پیدا کنند و این کوئری‌ها در نهایت منجر به خرید میشوند.

البته تعبیرهای دیگری هم وجود دارد مثل اینکه میکرو مومنتز زمانی اتفاق میافتد که یک کاربر به دنبال جواب سؤال خاصی است و اغلب این جستجوها برای فهمیدن ساعت حرکت قطار، اتوبوس، هواپیما و قیمت دلار و سکه در این بازار پر نوسان اتفاق میافتد.

میکرو مومنتزها را از دست ندهید.

با توجه به رشد اینترنت و استفاده کاربران از اینترنت، از برندها انتظار میرود تا اطلاعات به روز و دقیق را در اختیار کاربران قرار دهند و از طرفی هم نباید فراموش کرد که یکی از اصول، اصلی و بنیادی دنیای مارکتینگ این است در ابتدا باید نقش یک اطلاع رسان و یا مشاور را برای مخاطبان بازی کنند. البته منظور و قصد ما در استفاده جمله نقش بازی کردن، بار منفی این جمله نیست و به این معناست که واقعا سعی کنید تا بهترین و بروزترین اطلاعات را به صورت رایگان در اختیار کاربرانتان قرار دهید تا بتوانید اعتماد مخاطب را جذب کنید و زمانی که جذب اعتماد کردید تقریبا نصف مسیر را پیموده‌اید، پس تولید محتوا را جدی بگیرید ولی محتوای با کیفیت.

  • ماهیت جستجوهای دسته “Know” با ماهیت جستجوهای تبلیغاتی و منجر به تراکنش کاملا متفاوت است زیرا که در این مرحله هنوز کاربر قصد خرید ندارد.

برای مثال اگر یک کاربر قصد داشته باشد برای تعطیلات عید نوروز به جنوب کشور مسافرت کند احتمالا ” عید نوروز ۹۹ جنوب” “تور جنوب نوروز ۹۹” و یا واژه‌های مشابه را در گوگل جستجو میکند و اگر شما محتوای مناسبی در راستای درخواست کاربر داشته باشید کاربر به شما رجوع میکند و اگر بتوانید نیازهای کاربر را درباره قصدش برطرف کنید مطمئنا به شما اعتماد میکند.

با توجه به اینکه این دسته با وجود درصد زیادی از کوئری‌ها را به خود اختصاص داده‌ است همین موضوع نشان میدهد که ترافیک بسیار زیادی در این دسته از کوئری‌ها نهفته و بالقوه است و خیلی از کسب و کارها با برطرف کردن نیازهای کاربران و توجه به این دسته میتوانند ترافیک بسیار زیادی را متوجه خود کنند.

Position Zero یا رتبه صفر!!!

شاید تا به حال این واژه را نشنیده بودید ولی درست دیدید رتبه صفر!!!

مدتی است که گوگل برای اینکه کاربران بتوانند راحت‌تر به اطلاعاتی که نیاز دارند دسترسی پیدا کنند با کمک داده‌های غنی (Rich Snippet) یا داده‌های ساختار یافته، باکس یا جعبه‌ای را قبل از نتایج (قبل از ۱۰ لینکی که در هر صفحه نتیج جستجو وجود دارد) به نام فیچر اسنیپت قرار میدهد که در این جعبه جواب سؤالی را که کاربر به دنبال آن بوده است، قرار میدهد و کاربر پاسخ سؤال خود را میگیرد. قرار گرفتن در این باکس گوگل که دستورالعمل مشخصی جز تولید محتوای کامل و جامع، کاربر پسند و گوگل پسند راهکاری نداردرقابتی شدید بین متخصصین دنیای سئو ایجاد کرده است، چرا که میدانند قرار گرفتن در این باکس یا همان رتبه صفر میتواند ترافیک قابل توجهی را جذب سایتشان کند.

البته سئوکاران بسیار بزرگی مانند Rand Fishkin (بنیانگذار MOZ) اعتقاد دارد که این استراتژی گوگل، فقط و فقط در راستای منافع شخصی گوگل است و علاوه بر اینکه کمکی به جذب ترافیک برای سایت‌ها نمیکند، بلکه باعث زیاد شدن استفاده از سرویس تبلیغاتی گوگل AdWords میشود که مجب نفع بیشتر این کمپانی میشود. دلیل قانع کننده این متخصص این بوده که این کار باعث کاهش CTR سایت‌ها میشود زیرا که کاربران دیگر بر روی لینکی کلیک نمیکنند و در همان صفحه نتایج پاسخ سؤالات خود را دریافت میکنند و این شرایط به نفع کسب و کارهای آنلاین نیست.

ولی در شرایط حاضر هر کسی که در این جایگاه قرار بگیرد مطمئنا رشد بسیار زیادی هم از جنبه برندینگ خواهد داشت هم از جنبه سئو و جذب ترافیک هر چند ما در آکادمی راه دی ام هنوز در بین سایت‌هایی فارسی زبان سایتی را ندیده‌ایم که موفق به حضور در رتبه صفر شده باشد و به نظر میرسد هنوز برای زبان فارسی مورد استفاده قرار نگرفته است.

در آخر میرسیم به دسته سوم کوئری‌ها :

۳- (Go (Navigational Queries درخواست‌هایی که کاربر مقصد را می‌داند :

درخواست یا کوئری‌های از این دست (Go) درخواست‌هایی هستند که کاربر میداند، چه مقصدی را پیدا کند یا به زبان ساده‌تر آدرس یا URL سایت مورد نظر را نمیداند و به همین علت جستجو میکند.

این دسته، نیاز به توضیح خاصی ندارد زیرا این گونه درخواست یا کوئری‌ها بسیار مشخص و ساده هستند و پیچیدگی خاص ندارند به جز شیطنت بعضی از متخصصین دنیای سئو که سعی میکنند با استفاده از سیستم تبلیغات گوگل و تعدادی ترفند، با اسم برند رقیبانشان در رتبه بالاتری باشند و به این کار در دنیای سئو، Hijack میگویند که به اینگونه فعالیت‌های غیر معقول در دنیای سئو، کلاه سیاه میگویند.

قصد کاربر و Customer Journey دو موضوع کاملا متفاوت هستند :

جستجوهایی که منظورهای مختلف دارند

برای مدت طولانی مدل Customer journey در پلن‌ کمپین‌های بازاریابی و پلن‌ کمپین‌های اینترنتی استفاده میشد. البته با وجود اینکه دانستن پرسونای مخاطب و داشتن نقشه سایت بسیار مهم هستند ولی مهم‌ترین فاکتور برای موفقیت شما در بستر آنلاین این است که بدانید کاربر شما دقیقا در چه مرحله‌ای از journey قرار دارد.

برای اینکه یک مسیر دقیق برای کاربرانتان ظراحی کنید در ابتدا باید از ابزارهای گوگل برای رصد ترافیک سایت مانند گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکز استفاده کنید. این ابزارها به شما کمک میکند تا متوجه شوید کاربران از طریق چه مسیری وارد سایت شما میشوند و در چه صفحه‌ای سایت شما را ترک میکنند تا با بهینه کردن صفحات و استفاده از همه تخصص و ابزارها بتوانید کاربران را به جایی که میخواهید هدایت کنید.

نتیجه‌گیری :

در این قسمت از آموزش سعی کردیم تا به شما نشان دهیم بر خلاف باور خیلی از افراد برای اینکه فعالیت بهینه سازی برای سایت انجام دهیم باید قبل از هر کاری قصد کاربر را در نظر بگیریم و قدم اول بعد از شناخت موتورهای جستجو، فهمیدن قصد کاربر است و ما با بررسی و دسته بندی انواع جستجو کاربران توانستیم این موضوع را برای شما روشن‌تر کنیم و در آموزش بعدی ۲۸ ابزاری که به وسیله آن میتوانید قصد کاربر را متوجه شوید را معرفی خواهیم کرد پس با ما در ادامه همراه باشید.

امیدواریم از مطالعه این آموزش لذت برده باشید.

لطفا تجربیات و پیشنهادات خود را با ما و دیگر علاقه‌مندان به اشتراک بگذارید.

منابع : آکادمی راه دی ام | Searchengineland

۵/۵ - (۴ امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست