بازگردانی وردپرس به نسخه قبل

زمان مطالعه: 7 دقیقه
4K بازدید
بازگردانی وردپرس به نسخه قبل

اهمیت بازگردانی وردپرس به نسخه های قبلی:

بازگردانی وردپرس به نسخه قبل ؟ چرا اصلا ما باید این کار رو انجام بدیم ؟ مگه همیشه نباید وردپرس رو بروزرسانی بکنیم تا از قابلیت های جدیدش و … استفاده بکنیم. اگر بخوام فقط بهتون جواب داده باشم، باید بگم که شما درست میگید و ما همیشه باید وردپرس رو بروزرسانی کنیم، حالا نه تنها وردپرس بلکه تمامی افزونه ها حتی قالب رو هم ما باید بروزرسانی کنیم.

حتما الان با خودتون دارید میگید که پس چرا باید وردپرس رو بازگردانی کنیم به نسخه قبل، تو این مقاله از آکادمی راه دی ام قصد داریم تا دلیل اصلی این موضوع رو به شما بگیم و به شما یاد بدیم که از ۲ طریق بتوانید این کارو انجام دهید. خب ما همیشه سعی می‌کنیم که بهترین راهکار‌ها را در این آموزش‌های آکادمی راه دی ام به شما کاربران عزیز آموزش دهیم، چرا که ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ راهِ دی اِم بر این باور هستیم که کاربران در دنیای دیجیتال مارکتینگ باید تمامی راهکار رو یادبگیرند که اگر یکی از راهکارها به هر دلیلی کار نکرد با مشکل مواجه نشوند.

در این قسمت مراحل بازگردانی وردپرس به نسخه قبل را به شما آموزش می‌دهیم، چرا که در نسخه های جدید وردپرس اختلالات زیادی بین قالب ها و افزونه ها با نسخه جدید وردپرس به وجود آمده، که خب بهترین راهکار در این شرایط برای کاربر صبر کردن است تا نسخه بعدی وردپرس بروزرسانی شود تا در نهایت این اختلال برطرف شود.

با توضیحات فوق مطمئنا پاسخ سؤال خود را یافته‌اید.

زمانی که تصمیم می‌گیرید تا بروزرسانی را انجام دهید، باید علاوه بر بروزرسانی قالب (پوسته) مورد نظر، افزونه‌هایی که خود هسته وردپرس از آن‌ها استفاده می‌کند را نیز بروزرسانی کنید. یکی از متداول‌ترین مشکلات در هنگام بروزرسانی، اختلالاتی است که ممکن است با آن روبرو شوید و در این شرایط مجبور می‌شوید تا خیلی سریع وردپرس را به نسخه قبل بازگردانی کنید و بعد از آن اختلال موجود را برطرف کنید.

توجه کنید که شما از روش اولی که قراره یاد بگیرید میتونید با همین کار وردپرس رو هم بروزرسانی بکنید، در صورتی که شما نتونستید به صورت خودکار از پیشخوان، وردپرس رو بروزرسانی بکنید کافیِ که همین مراحل رو با نسخه جدید وردپرس انجام بدید.

روش اول:

 بازگردانی وردپرس به صورت دستی:

در این بخش قرار است بروزرسانی و یا بازگردانی وردپرس را از طریق هاست و یا سرور سایت، آموزش دهیم. از همان ابتدای کار در نظر بگیرید که اصلا مهم نیست کنترل پنل هاست شما چیست؟ تمامی فرایندهای بازگردانی نسخه قبلی وردپرس قرار است در پوشه Public_html انجام شود و دیگر مهم نیست از چه کنترل پنلی استفاده می‌کنید؟ که این فرآیند در Cpanel – Direct Admin و دیگر کنترل پنل‌ها  تماماَ یکسان هستند.

مرحله اول: دانلود نسخه مورد نظر از سایت رسمی وردپرس

در این مرحله اول شما باید نسخه مورد نظر خودتون رو دانلود کنید، همیشه در این مواقع بهترین مرجع برای نسخه های قدیمی که شما خیالتون از بابت فنی و امنیت اون نسخه راحت باشه، وب سایت رسمی اون مجموعه هستش که شما باید به سایت اصلی وردپرس مراجعه کنید. کافی است که شما این عبارت رو در گوگل جستجو کنید (wordpress releases) و بعد از جستجو دومین لینک همان صفحه ای هستش که شما به آن نیاز دارید.

بازگردوندن وردپرس به نسخه قبلی

بعد از باز کردن این لینک شما تمامی نسخه های گذشته وردپرس دسترسی دارید.

نسخه‌های قبلی وردپرس

در نظر بگیرید که اگر فرض مثال از نسخه ۵.۳ استفاده کردید و به مشکل بر خوردید الان باید نسخه ی ۵.۲ رو دانلود کنید و فرایند بازگردانی وردپرس رو انجام دهید. الان باید وارد میزبان سایت خود شوید تا بتوانیم تمام مراحل بعدی رو قدم به قدم با هم انجام دهیم.

مرحله دوم: جایگزین کردن نسخه قبلی وردپرس با نسخه فعلی

نکته ای که اینجا باید به آن اشاره کنیم این است که قبل از اینکه این تغییرات را انجام دهیم باید یک بک آپ از سایت خود بگیریم که اگر به هر دلیلی اشتباهی در جابجایی ها اتفاق افتاد به راحتی سایت را به حالت اولیه برگردانیم، پس فراموش نکنید که باید از نسخه فعلی سایت بک آپ بگیرید ولی خب بهتون قول میدم که اگر با دقت این مسیر رو پیش ببرید امکان نداره به مشکل بر بخورید.

تنها کاری که ما باید در هاست و یا سرور خودمون انجام بدیم این است که ۲ پوشه ی wp-admin و wp-include رو حذف کنیم.

حذف فایل های wp-include و wp-adminحال تمامی فایل های وردپرس قدیمی‌ای که دریافت کردیم رو به جز پوشه ی wp-content جایگزین فایل های فعلی می‌کنیم که به هدفمون برسیم، بعد از انجام این بخش ما به بازگردانی وردپرس به نسخه قبلی رسیده‌ایم. توجه کنید که هیچ فایلی به هیچ عنوان به جز ۲ فایلی که در بالا گفته شد قرار نیست حذف شود و اگر اشتباهی فایلی رو حذف کنید، باعث می‌شود که در این مسیر به مشکلات دیگری نیز بربخورید، پس با دقت این کار رو انجام دهید.

پس از جایگزین کردن فایل های نسخه قبلی با فایل های فعلی به جز پوشه ی wp-content با این پیغام روبرو خواهید شد.

بازگردوندن وردپرس به نسخه قبلی

در این بخش فقط کافیه که بر روی دکمه به روزرسانی پایگاه داده وردپرس کلیک کنید تا با به پایان بازگردانی نسخه قبلی وردپرس برسیم، بعد از کلیک بر روی دکمه با پیغام زیر روبرو می شوید.

بروزرسانی پایگاه داده در بازگردانی وردپرس به نسخه قبل

شما در این بخش با زدن دکمه ادامه وارد پنل پیشخوان وردپرس می شوید و فرایند بازگردانی وردپرس به نسخه قبل تمام شده و مشکلاتی که در نسخه جدید برای شما بوجود آمده بود از بین رفته و الان باید عیب یابی کنید و یا صبر کنید تا نسخه جدید وردپرس به دستتون برسه.

روش دوم:

به شما تبریک میگم به بهترین حالت ممکن نسخه فعلی وردپرس رو بازگردانی کردید و مشکلتون برطرف شد، راهکار دیگه برای بازگردانی وردپرس به نسخه قبلی می‌توانید از افزونه‌های موجود نیز استفاده کنید که در این قسمت استفاده از این افزونه‌ها را نیز به شما آموزش خواهیم داد.

بازگردانی وردپرس به نسخه قبل با افزونه wp Downgrade

اولین کاری که باید برای شروع فرایند بازگردانی وردپرس با افزونه Downgrade انجام بدهیم این است که این افزونه رو از مخزن وردپرس که ما از بخش افزونه ها —–> افزودن نصب کنیم، کافیه که نام افزونه ( wp downgrade ) رو در مخزن وردپرس جستجو کنیم.

افزونه بازگردانی وردپرس به نسخه قبل

بعد از جستجو کردن افزونه اقدام به نصب افزونه کنید. بعد از نصب و فعال سازی افزونه باید به بخش تنظیمات در پیشخوان وردپرس برید تا وارد تنظیمات افزونه Downgrade شویم.

تنظیمات بازگردانی وردپرس به نسخه قبل

بعد از وارد شدن به تنظیمات افزونه باید فرایند را شروع کنیم. در کادر روبرو باید نسخه مورد نظر رو بنویسیم و ذخیره تنظیمات رو بزنیم تا وردپرس به نسخه ای که خودمون گفتیم بازگردانی بشه، توجه کنید که نباید به نسخه های خیلی عقب تر بازگردانی کنید چرا که نسخه های قبلی مشکلاتی داشتن که نباید از این نسخه‌ها استفاده کرد، این نسخه‌های قدیمی مطمئنا نقاط ضعف و ایرادات زیادی دارند و اگر مجبور شدید که این کار را انجام دهید سعی کنید وردپرس سایت خود را به یک نسخه قبل‌تر بازگردانی کنید نه بیش تر.

downgrade بازگردانی وردپرس به نسخه قبل

در تصویری که در بالا می بینید ما نسخه ۴.۸ رو انتخاب کردیم و شما نسبت به نسخه فعلی خودتون باید یک نسخه قبل‌تر را در نظر بگیرید که در جلوی کادر مشخص شده شما میتونید بر روی  WP Releases کلیک کنید تا بتوانید تمامی نسخه های وردپرس رو در دسترس داشته باشید. بعد از زدن دکمه ذخیره تنظیمات فرایند به اتمام رسیده و شما به نسخه قبل بازگشته‌اید.

بعد از اینکه ذخیره تغییرات رو بزنید افزونه، نسخه مورد نظر رو خودش به صورت خودکار از سایت وردپرس دریافت می‌کنه که شما فقط کافیه دکمه Up/Downgrade Core کلیک کنید تا وردپرس به نسخه مورد نظر بروزرسانی بشه.

بعد از اینکه شما درخواست بروزرسانی دادید شما به صفحه بروزرسانی های وردپرس در سایت هدایت می‌شید که در این قسمت باید اقدام به بروزرسانی نسخه ای که درخواست کردید کنید.

بروزرسانی وردپرس در بازگردانی وردپرس به نسخه قبل

تبریک میگم بهتون 🙂 بعد از زدن راه اندازی مجدد، وردپرس شما بازگردانی میشه به نسخه مورد نظر.

پایان بازگردانی وردپرس به نسخه قبل

نتیجه گیری از مقاله بازگردانی وردپرس به نسخه قبل:

امروز که ما اقدام به نوشتن این مقاله برای شما کاربران عزیز کردیم، خیلی زیاد با این موضوع مواجه می شویم که کاربران هنگام بازگردانی وردپرس به صورت دستی به مشکل برمیخورند. تنها دلیلی که باعث میشه شما هنگام این کار با مشکل مواجه شوید، عجله کردن هستش که باعث میشه شما اشتباهی فایل دیگری که نباید آن را حذف کنید را هم حذف می‌کنید، ما همیشه پیشنهاد می‌کنیم که تا جایی که امکان داره کاربران با افزونه فعالیت بازگردانی وردپرس به نسخه قبل را انجام ندهند، ولی به هر دلیلی اگر احساس کردید که روش اول برای شما سخت است بهتره که روش دوم را انجام دهید.

امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید، بی صبرانه منتظر نظرات و تجربیات شما در رابطه با بازگردانی وردپرس به نسخه قبل در بخش نظرات هستیم 🙂

۵/۵ - (۴ امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست