الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟ و چه سایتهایی را جریمه می‌کند؟

زمان مطالعه: 16 دقیقه
7K بازدید
الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟ و چه سایتهایی را جریمه می‌کند؟
فهرست عناوین پنهان
1) مقدمه ای بر الگوریتم پنگوئن :

مقدمه ای بر الگوریتم پنگوئن :

در سال ۲۰۱۲ گوگل به طور رسمی الگوریتم وب اسپم را راه‌اندازی کرد که هدف آن به طور خاص لینک های اسپم و لینک سازی های غیر طبیعی بود. بعد ها مت کاتس، سرپرست تیم وب اسپم گوگل، نام این الگوریتم را تغییر داد و امروزه همه ما آن را با نام الگوریتم پنگوئن میشناسیم.

در حالی که گوگل به طور رسمی نام این الگوریتم را پنگوئن نهاد، اما هیچ توضیحی درباره اینکه این نام رسمی از کجا نشات گرفته، وجود ندارد.

قبل از الگوریتم پنگوئن، حجم بک لینک ها نقش پر رنگی در تعیین امتیاز یک سایت هنگام خزیدن، ایندکس کردن و آنالیز توسط گوگل داشت. در واقع زمانی که یک وبسایت بر اساس امتیازات بدست آورده رتبه بندی میشد، برخی وبسایت ها با کیفیت پایین محتوا موقعیت بهتری نسبت به وب سایت هایی با محتوا خوب در نتایج جستجوی گوگل داشتند.

چرا وجود الگوریتم پنگوئن گوگل ضروری است؟

 

چرا وجود الگوریتم پنگوئن گوگل ضروری است؟

جنگ گوگل با اسپمرها در زمینه پایین بودن کیفیت با الگوریتم پاندا آغاز شد و الگوریتم پنگوئن به عنوان تجهیزات و نیروی کمکی این جنگ به حساب می‌آید. به عبارتی پنگوئن پاسخ گوگل به رشد فزاینده و دستکاری شده نتایج جستجو از طریق تکنیک های لینکسازی کلاه سیاه بود، مت کاتس در این باره در کنفرانس SMX ۲۰۱۲، گفت:

ما به دنبال طراحی الگوریتمی برای مقابله با محتوای بی کیفیت بودیم که پاندا را تولید کردیم ، اما باز هم متوجه شدیم مقداری زیاد نتیجه اسپم در سطح وب وجود دارد ، برای مقابله با آنها الگوریتم پنگوئن طراحی شد.

هدف این الگوریتم کنترل بیشتر و کاهش تاثیر تعدادی از تکنیک های اسپم کلاه سیاه میباشد. درواقع الگوریتم پنگوئن با درک بهتر و آنالیز انواع وب سایت ها و کمک وبستران در تلاش است تا لینک های طبیعی بدست آمده برای یک وبسایت را بشناسد و به آنها پاداش دهد، این درحالیست که لینک های غیر طبیعی و اسپم را بی ارزش میکند.

الگوریتم پنگوئن صرفا با بک لینک ها و لینک های خارجی که به سایت شما اشاره میکنند، سروکار دارد و این الگوریتم با لینک های خروجی وبسایت که در محتوا استفاده میکنید ، کاری ندارد.

راه اندازی اولیه الگوریتم پنگوئن و تاثیرات آن :

الگوریتم پنگوئن برای اولین بار در آوریل ۲۰۱۲ راه اندازی شد و طبق محاسبات گوگل در آن زمان بیش از ۳ درصد از نتایج جستجو تحت تاثیر قرار گرفتند.

توییت مت کاتس در May 26, 2012 :

“حدود یک سال پیش اولین دیتای حاصل از کار الگوریتم پنگوئن را دریافت کردیم، بیش از ۰.۱% نتایج جستجوی انگلیسی تحت تاثیر قرار گرفته است.”

پنگوئن ۲.۰ : چهارمین آپدیت الگوریتم پنگوئن با راه اندازی اولیه در ماه می ۲۰۱۳ منتشر شد و حدود ۲.۳ درصد نتایج را تحت تاثیر قرار داد.

لیست به روز رسانی و آپدیت های الگوریتم پنگوئن :

 

لیست به روز رسانی و آپدیت های الگوریتم پنگوئن

از سال ۲۰۱۲ که الگوریتم پنگوئن راه اندازی شد، تاکنون چندین آپدیت در آن بوجود آمده و احتمالا تعدادی از راهکارهای مقابله با ترفند های  کلاه سیاه در طی هر آپدیت از بین رفته است. (google penguin updates)

گوگل پنگوئن ۱.۱ : ۲۶ مارس ۲۰۱۲

در این تاریخ آپدیتی در خود الگوریتم رخ نداد اما دیتای آن بروزرسانی شد.  در این زمان وب سایتی هایی که بک لینک های پروفایلی خود را پاک کردند از جریمه بیرون آمده و به عبارتی ریکاوری گشتند، اما سایر وبسایت که لینک های خود را تغییر نداده بودند، تحت تاثیر و جریمه الگورتیم پنگوئن قرار گرفتند.

گوگل پنگوئن۱.۲ : ۵ اکتبر ۲۰۱۲

در این تاریخ نیز بار دیگر دیتا آپدیت شد و در زبان انگلیسی کوئری های بین المللی هم تحت تاثیر قرار گرفتند.

توئیت مت کاتس در ۵ اکتبر ۲۰۱۲ :

“داده های الگوریتم پنگوئن امروز بروزرسانی شد و حدود ۰.۳٪ از کوئری های زبان انگلیسی به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار گرفتند.”

گوگل پنگوئن ۲.۰ : ۲۲ می ۲۰۱۳

در این تاریخ یک نسخه فنیِ پیشرفته‌تر از الگوریتم پنگوئن ارائه شد که چگونگی تاثیر الگوریتم بر نتایج جستجو را تغییر داد، حدود ۲.۳ درصد ازجست و جوهای به زبان انگلیسی و همچنین دیگر زبان‌ها را تحت‌تاثیر قرار داد. همچنین در این به روز رسانی بک لینک های اسپم صفحه اصلی وبسایت و دسته بندی های اصلی دقیق تر توسط الگوریتم پنگوئن بررسی شد.

گوگل پنگوئن ۲.۱ : ۴ اکتبر ۲۰۱۳

این بروزرسانی در ادامه کار گوگل پنگوئن ۲.۰ در ۴ اکتبر همان سال رخ داد و حدود ۱ درصد از کوئری ها متاثر شدند.

در حالی که هیچ توضیح رسمی از سمت گوگل ارائه نشد, داده‌ها نشان می‌دهند که این آپدیت باعث شده گوگل بسیار عمیق تر از همیشه بک لینک های یک وبسایت را بررسی کرده و خزش خود را انجام دهد تا در نهایت اسپم بودن یا نبودن لینک ها را بفهمد.

گوگل پنگوئن ۳.۰ : ۱۷ اکتبر ۲۰۱۴

این آپدیت یکی از بروزرسانی های اصلی الگوریتم پنگوئن بود، در عین حال یک آپدیت دیتا نیز در این تاریخ اتفاق افتاد و بسیاری از وبسایت ها که در آپدیت های قبلی همچنان از اثر پنگوئن برای لینک های اسپم قسر در رفتند، در این تاریخ تاثیر را دیدند.

کارمند گوگل Pier Far این موضوع را در گوگل پلاس (متاسفانه این شبکه اجتماعی توسط گوگل بسته شد) خود تایید و اعلام کرد در طی چند هفته آینده به طور کامل تاثیر آپدیت پنگوئن اعمال خواهد شد و کمتر از یک درصد کوئری های انگلیسی زبان تحت تاثیر قرار میگیرند.

گوگل پنگوئن  ۴.۰ : ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۶

تقریبا دوسال بعد از آپدیت ۳.۰، نسخه نهایی الگوریتم پنگوئن در سال ۲۰۱۶ ارائه شد. بزرگترین تغییر از این جهت بود که پنگوئن رسما در هسته گوگل قرار گرفت.

وقتی الگوریتم بخشی از هسته گوگل میشود، لزوما عملکرد آن تغییر نمیکند و یا ممکن نیست دوباره به طرز چشمگیری تغییر کند. بلکه بدان معناست که درک گوگل از الگوریتم (نه خود الگوریتم) تغییر پیدا کرده است.

در حال حاضر، پنگوئن همزمان با هسته، وب سایت‌ها و لینک‌ها را در زمان حال ارزیابی می‌کند . این بدین معنی است که می‌توانید اثرات آنی لینک سازی یا اصلاحات کار خود را ببینید .

الگوریتم پنگوئن جدید برای لینک سازی های دستی و اسپم دیگر از پنالتی کردن سایت، که یک جریمه و واکنش منفی بود کمتر استفاده میکند و در عوض، تاثیر این نوع لینک سازی ها را در رشد و رتبه وبسایت کمرنگ میکند. اما تجربیات ما و مطالعات همچنان نمونه هایی از جریمه پنگوئن و پنالتی شدن وبسایت ها را نشان میدهد.

اُفت رتبه با الگوریتم پنگوئن :

بلافاصله پس از معرفی الگوریتم پنگوئن، وب مسترها و برند هایی که از تکنیک های کلاه سیاه و لینکسازی غیر طبیعی پروفایلی به مقدار زیاد استفاده کرده بودند، با کاهش شدید ترافیک ارگانیک و رتبه بندی مواجه شدند.

همه افت رتبه های حاصل از جریمه الگوریتم پنگوئن برای بک لینک های انبوه site-wide نبود، برخی از جریمه های جزئی تر و مربوط به گروهی از کلمات به شدت اسپم شده و بیش از اندازه بهینه شده بودند و در این حالت برخی محصولات فروشگاهی و حتی برندها آسیب دیدند.

  • تأثیر پنگوئن می تواند بین دامنه وبسایت ها نیز رخ بدهد، بنابراین ریدایرکت دامنه قدیمی به جدید برای از بین بردن مشکل جریمه همچنان میتواند مشکلاتی را در طولانی مدت ایجاد کند.
  • آزمایشات و تحقیقات نشان میدهد که استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ و ۳۰۲ برای رفع جریمه پنالتی پنگوئن اثر نخواهد داشت. همچنین جان مولر در انجمن وبسمتران گوگل اعلام کرد : تغییر دامنه از جدید به قدیم همچنان میتواند مشکلات پنالتی را دربر داشته باشد.
  • به طور کلی ، توصیه میشود از ریدایرکت ها برای تغییر اطلاعات و متا سایت خود استفاده نکنید، زیرا وقوع این شرایط کاربر را گیج کرده و از طرفی ممکن است خزنده های موتور جستجو در تغییر مسیر دچار اشتباه شوند.

درآمدن از جریمه گوگل پنگوئن :

 

درآمدن از جریمه گوگل پنگوئن

ابزار disavow یک ابزار بسیار کاربردی برای متخصصین سئو میباشد و حتی هم اکنون با اینکه پنگوئن جزوی از هسته اصلی گوگل است ، این ابزار همچنان قابل استفاده است.

همانطور که انتظار میرود ، تاکنون مطالعات و نظریه های زیادی مبنی بر کار نکردن ابزار disavow منتشر شده است. در واقع این نظریه ها بر این باور ساخته شده اند که این ابزار هیچ کاری برای کاهش جریمه الگوریتم پنگوئن گوگل و کم شدن لینک سازی های غیر طبیعی انجام نمیدهد، اما  خوب است بدانید، تاثیر گزار بودن این ابزار در نظریه ای توسط نمایندگان گوگل به طور رسمی اعلام شده است.

گوگل توصیه می کند که از ابزار disavow فقط هنگام برخورد با لینک های اسپم، به عنوان آخرین راه حل استفاده شود، زیرا disavow کردن لینک ها توسط گوگل بسیار آسان است و نسبت به تاثیر دادن یک لینک خوب سریع تر اثر خود را اعمال میکند.

فایل Disavow شامل چه مواردی است ؟

فایل disavow، درواقع فایلی است که شما به گوگل ارسال میکنید و به او میگویید لینک های موجود در این فایل را نادیده گرفته و تاثیری در رتبه وبسایتتان نداشته باشد، در نتیجه این کار لینک های منفی، دیگر باعث جریمه شدن وب سایت توسط الگوریتم پنگوئن نمیشود، اما حواستان باشد اگر به اشتباه لینکی با کیفیت بالا را در فایل disavow خود قرار دهید، آن لینک نیز دیگر در رتبه وبسایت شما تاثیری نخواهد گذاشت.

  • نیازی به نوشتن هیچگونه توضیحی در فایل disavow نیست، مگر اینکه موردی خاصی لازم به توضیح باشد  و در حالت کلی درج کردن لینک ها به تنهایی کافی است.
  • گوگل هیچکدام از نشانه هایی را که در فایل disavow استفاده میکنید را نمیخواند، زیرا پردازش این فایل به طور خودکار و توسط ربات انجام میشود و هیچ انسانی آنرا مستقیم نمیخواند. برخی از افراد اضافه کردن برخی مواردی مثل تاریخ را به گروهی از url  ها و یا اضافه کردن نظر وبمستر سایت در مورد لینک ها به فایل disavow را مفید میدانند.
  • پس از آپلود فایل disavow ، گوگل پیام تأییدیه ای را برای شما ارسال خواهد کرد و بلافاصله فایل را بررسی میکند اما کم کردن اثر و جریمه لینک ها به همین سرعت اتفاق نمیفتد و شما در مدت زمان کم بهبود رتبه خود را نمیبینید.
  • گوگل باز هم نیاز به بررسی لینک های وبسایت شما دارد و به جز لینک هایی که در فایل disavow درج کرده اید ، با خزنده های خود سایر بک لینک ها را هم بررسی میکند و لینک های درون فایل را به طور اختصاصی تر چک میکند.
  • نکته قابل توجه این است که هیچ ابزاری برای میزان تاثیر بک لینک ها در کاهش رتبه و اینکه هم اکنون تاثیر کدام یک از بین رفته است، وجود ندارد و گوگل همچنان گزارش کل بک لینک های وبسایت را در سرچ کنسول نشان میدهد.

گوگل فایل disavow شما را با فایل جدید جایگزین میکند، اما چیزی به آن اضافه نمیشود، بنابراین اگر میخواهید برای لینک های جدیدی درخواست disavow بدید حتما نسخه ای جدید تهیه کرده و برای گوگل بفرستید. همیشه می توانید یک نسخه از فایل disavow فعلی سایت را از سرچ کنسول گوگل دانلود کنید.

مقایسه disavow کردن یک لینک منحصر به فرد در مقایسه با دامنه :

برای پاک کردن کردن بک لینک ها، توصیه میشود به جای disavow کردن یک لینک منحصر به فرد از دامنه وبسایت، کل لینک های دامنه را disavow کنید. البته ممکن است مواردی وجود داشته باشد که شما بخواهید تنها یک آدرس از لینک وبسایت را disavow کنید و سایر بک لینک های دریافتی برایتان مفید است. اما در اکثر اوقات میتوان همه را با disavow based domain پاک کنید.

برای از بین رفتن جریمه کافی است، گوگل فقط یکی از صفحات وبسایت گزارش شده را بررسی کند تا به طور کلی ارتباط آنرا با سایت شما قطع کند.

لینک‌ها را با www دیزاَوو کنیم یا بدون www :

نکته : در disavows کردن دامنه، نگران این نباشید که لینک ها به صورت www یا بدون www به کار رفته اند، در هرصورت گوگل همه حالت ها را در نظر گرفته و متوجه خواهد شد.

پیدا کردن بک لینک های سایت :

اگر فکر می کنید سایت شما تحت تأثیر جریمه الگوریتم پنگوئن (google penguin) قرار گرفته، حتما بک لینک های وبسایت را بررسی کنید و لینک های کم کیفیت و اسپم را disavows کنید.

سرچ کنسول گوگل در بخش “links” ، لیستی از بک لینک هایی که برای وبسایت شما ساخته شده است را نشان میدهد، اما توجه داشته باشید که در این بخش لیست لینک های nofollow که تاثیری دروبسایت شما ندارند، وجود ندارد. دقت کنید این لینک های nofollow میتوانند بدون اخطار از سایت مرجع حذف شوند.

  • ابزارهای زیادی در سطح وب برای بررسی بک لینک ها وجود دارد، اما برخی وب سایت ها ربات های خزنده این ابزارها را از خزش به سایت منع میکنند؛ بنابراین نمیتواند تمام بک لینک های سایت را از این طریق بدست آورد.

برخی از سایت های معروف و شناخته شده از این روش استفاده میکنند زیرا نمیخواهند هیچ پهنای باندی را در اختیار این ربات ها قرار دهند، برخی از وبسایت های اسپم نیز برای معلوم نشدن روش کار و لینک های کم کیفیت خود خزش ربات، ابزار ها را مسدود میکنند. (ابزارهایی مانند MOZ – Ahref- SEMRush ابزارهای دیگر به وبمستران و سئوکاران امکانی را ارائه میدهند تا با وارد کردن هر آدرسی، بتوانند لینک‌های سایت رقبا را آنالیز کنند ولی بعضی از سایت های بزرگ برای اینکه رقبای آن ها نتوانند تکنیک ها و استراتژی آن ها را رصد کنند دسترسی این ابزارها را به سایت خود محدود میکنند تا نتوانند گزارشی از وضعیت لینکهایشان به رقبا بدهند.)

خیلی از اوقات افراد سئو منفی را بهانه کرده تا از جریمه گوگل به خاطر لینک های کم کیفیت نجات یابند، پاسخ گوگل در این شرایط : خیلی خوب است که توانستید این موضوع را تشخیص دهید، این موارد به ندرت رخ میدهد، جای نگرانی برای وبمستران نیست.

در این شرایط استفاده صحیح از disavow قبل از مشاهده هرگونه نشانه پنالتی شدن دستی سایت از سمت گوگل، میتواند خوب باشد.

طبق نظر سنجی صورت گرفته در سایت SEJ، حدود ۳۸ درصد سئوکاران هرگز از disavow برای پاک کردن لینک ها استفاده نمیکنند. زیرا تشخیص اینکه کل لینک های یک دامنه اسپم بوده و یا برای سایت مفید نیست، کار مشکلی است.

همه چیز درباره حذف بک لینک :

برای حذف بک لینک های مخرب، گوگل پیشنهاد میکند با صاحبین وبسایت تماس گرفته و از آنها بخواهید لینک شما را از سایتشان حذف کنند.

برخی از مدیران سایت ها، به دنبال این هستند که با پرداخت مبلغی بک لینک های مخرب وبسایتشان را پاک کنند، اما گوگل به شما اطمینان میدهد که هرگز نیاز به چنین کاری نیست، کافی است کلیه لینک ها را در فایل disavow ریخته و درخواست حذف را بزنید.

با اینکه پاک کردن لینک های مخرب در ریکاوری و درآمدن از جریمه پنگوئن موثر است ، اما ضروری نیست! الگوریتم پنگوئن مشخصات کل بک لینک ها، حجم لینک های طبیعی و  با کیفیت بالا را در مقابل تعداد لینک های اسپم در نظر می گیرد.

درشرایطی که وبسایت به علت بهینه سازی بیش از حد روی یک کلمه در جریمه جزئی پنگوئن گوگل به سر میبرد باز هم باید بک لینک ها همواره بررسی شده و نظارت شوند. برخی از وبمستر ها در سایت خود، بخشی را تحت عنوان “شرایط و قوانین” معرفی کرده اند و در آنجا شرایط لینک دادن به سایتشان را درج میکنند.

ارزیابی کیفیت بک لینک :

مشکلات زیادی در ارزیابی کیفیت بک لینک ها وجود دارد ، شاید فکر کنید لینک گرفتن از هر سایت .edu از کیفیت بالایی برخوردار است. اما این طور نیست ! خیلی از دانشجویان دانشگاه ها از سایت دانشگاهشان برای وبسایت شخصی خود بک لینک میسازند و یا حتی بک لینک های اسپم و با کیفیت پایین edu را میفروشند.

اگر چنین لینک هایی دارید بهتر است هرچه زودتر آنها را disavow کنید، خیلی از سایت هایی که اسپم شده اند در بررسی مشخص شده تعداد بالایی از این تیپ بک لینک ها داشته اند. پس همه دامنه های دانشگاهی لینک با کیفیت محسوب نمیشوند.

کیفیت دامنه را از روی نوع آن که برای مثال .edu و یک دامنه سطح بالا و یا به اصطلاح top level domain است، نمیتوان تشخیص داد. گوگل بارها اعلام کرده داشتن بک لینک فقط از یک دامنه سطح بالا کمک یا ضرری به تنهایی به سایت شما نمیرساند، سایر فاکتور های خاص دامنه نیز باید بررسی شوند.

یک شوخی در بین سئوکاران وجود دارد که هیچ سایت باکفیتی در دامنه های .info وجود ندارد، زیرا اسپمرها از این مدل دامنه زیاد استفاده میکنند! اما در حقیقت دامنه های سطح بالایی نیز در .info وجود دارد که ثابت میکند فاکتورهای منحصر به فرد دیگری نیز در ارزیابی دامنه وجود دارد.

بک لینک گرفتن از سایت های قوی :

وقتی به لیست بک لینک های با کیفیت وبسایت خود نگاه میکنید، به جز موارد خاص برای بقیه لینک های قوی حساس نشوید و لینک بدست آمده را یک بک لینک با کیفیت در نظر بگیرید. برای مثال فقط به این دلیل که شما لینکی از وب سایت بی بی سی دارید، باعث نمیشود گوگل آنرا یک لینک فوق العاده تاثیر گذار برای شما بداند بلکه در این شرایط قوانینی دیگری را نیز بررسی میکند.

بسیاری از سایت های صرفا برای فروش لینک طراحی شده اند و به عنوان تبلیغ کننده در سطح وب معرفی میشوند ، بنابراین وقتی این سایت ها لینکی را در مقالات خود استفاده کرده و به شما میفروشند درواقع یک لینک بی کیفیت از یک سایت با کیفیت ساخته اند ، با اینکه سایت مورد نظر برای بک لینک از نظر گوگل مورد تایید است اما به علت بک لینک سازی غیر طبیعی و دستی سئوکاران از نظر گوگل بک لینکی بی کیفیت حساب شده و جریمه google penguin را در پی خواهد داشت.

در کنار افزایش یافتن محتوای تبلیغاتی برای سایت ، احتمال گرفتن بک لینک های کم کیفیت هم افزایش میباید ، از این رو همیشه بک لینک ها را دقیق بررسی کنید و صرف وجود یک دامنه خاص لینک های سایت را حذف نکنید.

لینک های تبلیغاتی :

مثل برنامه ای که برای هر تبلیغات وجود دارد، شما باید تک تک لینک هایی که به سایت شما اشاره میکند را بررسی کنید، برخی از آنها ممکن است تبلیغاتی محسوب شوند، لینک پولی یا تبلیغاتی صرفا به این معنا نیست که شما برای بدست آوردن آن پول داده باشید.

بعضی از نمونه لینک های تبلیغاتی از دید فنی گوگل، لینک پولی محسوب میشوند،  هر لینکی که در ازای کالای رایگان، معرفی یا تخفیف محصول، ساخته میشود با اینکه سالهای سال لینک خوب و مفیدی محسوب میشد، اما در حال حاضر باید لینک نوفالو باشند.

درواقع این لینک ها، اعتباری را به سایت اضافه نمیکنند اما در توسعه برند و ترافیک حاصل از آن مفید هستند. ممکن است لینک های تبلیغاتی وبسایت شما، سالها پیش ساخته شده باشند اما اکنون تاثیر منفی بر کار شما دارند.

نکته : لینک های تبلیغاتی که نوفالو نیستند، میتواند خطری برای جریمه شدن سایتی که این لینک ها  را میدهد نیز داشته باشد.

البته اخیرا در سال ۲۰۲۰ آپدیتی در الگوریتم‌های گوگل شکل گرفت که نشان میدهد از ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ به بعد گوگل لینک‌های نوفالو را ایندکس میکند.

باتوجه به دلایل ذکر شده تا این قسمت از مقاله الگوریتم پنگوئن آکادمی راه دی ام، اینطور نتیجه میگیریم که هر بک لینک به سمت وبسایت، اهمیت حیاتی دارد، لینک های بی کیفیت برای جلوگیری از جریمه شدن توسط پنگوئن گوگل نیاز  به حذف شدن دارند و لینک های با کیفیت نیز به شما در رتبه بندی بهتر در نتایج جستجو کمک خواهند کرد.

بیرون آمدن از جریمه الگوریتم پنگوئن چه نشانه هایی دارد؟

 

بیرون آمدن از جریمه الگوریتم پنگوئن چه نشانه هایی دارد

گاهی با اینکه وبمستران تمام لینک های اسپم را پاکسازی میکنند، اما همچنان از جریمه بیرون نمی‌آیند و ترافیک و رتبه از دست رفته باز نمیگردد.

چندین دلیل احتمالی در پشت این قضیه وجود دارد ، از جمله:

  • رتبه خوب و ترافیک بالای اولیه سایت، قبل از پنالتی شدن، کوتاه مدت و حاصل بک لینک های بدی بوده است.
  • زمانی که بک لینک ها حذف شدند، هیچ تلاشی برای بدست آوردن بک لینک جدید و باکیفیت انجام نشده است.
  • همه بک لینک های منفی disavow نشده و تعداد از آنها باقی مانده است.
  • مشکل بوجود آمده حاصل از جریمه شدن لینک ها نبوده است.

هنگامی که سایتی از جریمه پنگوئن خارج میشود، انتظار نداشته باشید به رتبه قبلی خود قبل از پنالتی شدن خیلی سریع بازگردد. خیلی از وبمستران بر این باور هستند که بالافاصله بعد از تمام شدن جریمه پنگوئن باید رتبه های برتر نتایج جستجو را داشته باشند!

  • نکته اول ، برخی از لینک هایی که disavow کردید، احتمال در کسب رتبه غیرواقعی شما نقش داشته اند و حالا با حذف تاثیر آنها نمیتوان رتبه قبلی وبسایت را داشت.
  • نکته دوم ، از آنجا که بسیاری از وبمستران در تشخیص و ارزیابی بک لینک ها به مشکل میخورند، به اشتباه برخی بک لینک های با کیفیت را نیز disavow میکنند که به رتبه بندی بهتر آنها کمک میکرده است.
  • این نکته را هم همیشه به یاد داشته باشید که گوگل دائماً الگوریتم رتبه بندی خود را تغییر می دهد، بنابراین عواملی که قبلا باعث رتبه گرفتن شما میشدند ، اکنون ممکن است اثر خود را از دست داده باشند و بالعکس.

تصورات اشتباه درباره الگوریتم گوگل پنگوئن :

 

تصورات اشتباه درباره الگوریتم گوگل پنگوئن

یکی از نکات جالب در مورد حوزه کاری سئو و کسانی که درگیر آن هستند، این است که جامعه سئوکاران بسیار فعال و پر جنب و جوش است و روزانه تئوری ها جدیدی بین افراد مطرح و بصورت آنلاین منتشر می شود.

طبیعتاً، این قضیه باعث شده که برخی تصورات غلط در مورد الگوریتم های گوگل به وجود بیایید. الگوریتم پنگوئن نیز از این قضیه مستثنی نیست.

در این قسمت چند تصور غلط در مورد الگوریتم پنگوئن که ما در طی سالها مشاهده کرده‌ایم را با شما همراهان آکادمی راه دی ام در میان خواهیم گذاشت :

تصور غلط (۱): نام دیگر ‌پنالتی است!

یکی از بزرگترین افسانه ها و تصورات اشتباه در مورد الگوریتم پنگوئن این است که افراد آن را پنالتی می نامند! پنگوئن یک الگوریتم نرمال گوگل میباشد و کاملا با پنالتی شدن به صورت دستی یا همان توسط نیروی انسانی محسوب نمیشود.

با وجود این واقعیت که آپدیت الگوریتم و پنالتی شدن وبسایت هر دو می توانند باعث رکود بزرگی در رتبه بندی ها شوند، با این حال تفاوت های اساسی بین جریمه شدن توسط الگوریتم و پنالتی شدن به صورت دستی از سمت گوگل وجود دارد.

پنالتی (یا manual action) وقتی اتفاق می افتد که یکی از اعضای تیم وب اسپم گوگل در اصطلاح یک فلگ (Flag) به منظور گزارش سایت دریافت کنند و بعد از تحقیق و بررسی احساس میکنند سایت نیاز به جریمه شدن دارد، سپس از طریق یک اعلان در سرچ کنسول این اقدام را به صاحب وبسایت خبر میدهند.

هنگامی که پیغام پنالتی شدن را در کنسول گوگل دریافت کردید، علاوه بر Disavow کردن لینک های اسپم، لازم است یک درخواست تجدید نظر به تیم وب اسپم گوگل نیز ارسال کنید.

در صورت موفقیت، پنالتی لغو می شود و اگر  در خواست شما ناموفق بود، بهتر است بک لینک های سایت را دقیق تر بررسی کنید.

اما جریمه شدن با الگوریتم پنگوئن توسط تیم وب اسپم گوگل صورت نمیگیرد، بلکه خود الگوریتم این کار را انجام میدهد.

در گذشته، شما باید منتظر یک به روزرسانی یا تازه سازی الگوریتم میماندید تا تغییرات را مشاهده کنید، اما اکنون پنگوئن به صورت زنده در حال اجرا است تا بازگشت از جریمه ها نیز خیلی سریعتر اتفاق بیفتد (اگر اصلاح کافی انجام شده باشد).

تصور غلط (۲) : درصورت جریمه شدن با پنگوئن گوگل شمارا باخبر میکند!

باور اشتباه دیگری که درباره الگوریتم پنگوئن وجود دارد این است که برخی تصور میکنند درصورت جریمه شدن با پنگوئن، گوگل به آنها خبر میدهد! اما متاسفانه این باور اشتباه است و یکی دیگر از تفاوت های جریمه شدن دستی (پنالتی) و جریمه شدن با الگوریتم را نشان میدهد، اگر سایت شما پنالتی دستی شده باشد از طریق کنسول گوگل باخبر میشوید، با این حال روند بهبود و درآمدن از جریمه و پنالتی در هردو حالت به طرز چشم گیری مشابه میباشد.

تصور غلط (۳) : Disavow کردن بک لینک های بد تنها راه معکوس کردن جریمه پنگوئن است!

اگرچه این تاکتیک بسیاری از لینک های کم کیفیت را حذف می کند، اما وقت گیر بوده و تاحدی به معنای اتلاف منابع بالقوه محسوب میشود. گوگل پنگوئن به درصد لینک های با کیفیت در مقایسه با لینک های اسپم توجه میکند.

  • بنابراین، به جای تمرکز روی حذف دستی لینک های با کیفیت پایین، بهتر است وقت خود را صرف گرفتن بک لینک های با کیفیت و عالی کنید، این کار تاثیر بهتری در اثرگزاری پنگوئن گوگل خواهد داشت.

تصور غلط (۴): شما نمیتوانید از جریمه پنگوئن خارج شوید!

خارج شدن از جریمه پنگوئن کاملا امکان پذیر است، اما نیاز به برخی تجربه ها در برخورد با ماهیت بی‌ثبات الگوریتم های گوگل دارد.

بهترین راه برای از بین بردن اثرات منفی الگوریتم پنگوئن فراموش کردن کلیه بک لینک های سایت و تلاش برای بدست آوردن بک لینک های مرتبط و با کیفیت است.

هرچه تعداد بیشتری بک لینک با کیفیت به دست بیاورید، راحت تر می توانید وب سایت خود را از چنگ پنگوئن آزاد کنید.

تفاوت ها و شباهت های الگوریتم پنگوئن و پاندا :

همان طور که در معرفی الگوریتم پاندا اشاره کردیم این دو الگوریتم برای مبارزه با اسپمرها ساخته شده‌اند، فقط تفاوت این دو الگوریتم در این است که پاندا از محتوای اسپم و تکراری جلوگیری میکند و پنگوئن از لینک‌های اسپم و بی کیفیت برای افزایش اعتبار، و هر دو برای افزایش کیفیت محتوای موجود در دنیای وب به طور مرتب روزرسانی میشوند و همانطور که در بالاتر اشاره شد پنگوئن نیز مانند پاندا سیر تکاملی را طی کرده و امروز به رشد نسبی خوبی رسیده و بی شک در آینده هم روند تکاملی را ادامه خواهد داد.

نتیجه‌گیری :

در این قسمت از معرفی باغ وحش گوگل سعی کردیم تا شما را به صورت جامعه و کامل با الگوریتم پنگوئن آشنا کنیم و از طرفی هم تمام نکات و راه‌های پیشگیری از جریمه شدن توسط این الگوریتم را نیز به شما اموزش دهیم تا در صورتی که با ان مواجه شدید بدانید چگونه باید این بحران را حل کنید و در نهایت و سخن آخر باید بگوییم که سعی کنید تا میتوانید از لینک‌های ورودی با کیفیت برای افزایش اعتبار سایت خود استفاده کنید.

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

لطفا نظرات و تجربیات خود در رابطه با این الگوریتم را با ما و دیگر علاقه‌مندان دنیای دیجیتال مارکتینگ به اشتراک بگذارید.

منابع : آکادمی راه دی ام | Searchenginejournal | وبلاگ رسمی گوگل

۴.۸/۵ - (۱۸ امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست