معرفی الگوریتم گورخر گوگل

زمان مطالعه: 8 دقیقه
5K بازدید
الگوریتم گورخر

الگوریتم گورخرِ گوگل و تاثیر آن در سرنوشتِ فروشگاه ها

وجود الگوریتم گورخر بیشتر شبیه به یک شایعه و شوخی بین سئوکاران میماند، امروزِ هیچ بروزرسانی مربوط به الگوریتم گورخر وجود ندارد، طبق صحبت های که مت کاتس در کنفرانسی با موضوع کیفیت وبسایت های فروشگاهی انجام داد، بوجود آمدن لقب گورخر (zebra) برای الگوریتم گوگل به این علت میباشد که گورخر شبیه سایر الگوریتم ها (پنگوئن و پاندا)  از دو رنگ سفید و سیاه تشکیل شده و به این معناست که وبسایت ها را به دو دسته خوب و بد تقسیم میکند.

برخی از بروزرسانی های گوگل به مذاق سئوکاران خوش نمی آید و بی رحمانه رتبه وب سایت ها را در نتایج جستجو جابه جا میکند، نکته جالب در مورد این اقدام بی رحمانه این هست که همگی توسط الگوریتم هایی با عکس حیواناتی با نمک و دوست داشتنی انجام میشوند، منظور این است که چه کسی فکر میکند پاندایی تپل چنین با محتوای وبسایت ها بی رحمانه رفتار کند و یا پنگوئن دوست داشتنی و آرام چطور اینقدر برای وبمستران وحشت به همراه می‌آورد؟ یا درواقعیت چه زمانی مردم درمواجه با مرغ مگس خوار با به فرار گذاشتند؟ هیچ وقت!

قطار حیوانات گوگل اینبار از صحرای آفریقا عبور کرده و گورخر را به الگوریتم های خود اضافه کرده است.

به نظر کارشناسان ما در آکادمی راهِ دی اِم، گوگل باید از نام های ترسناک تری همچون دراکولا، ماهی خونخوار و اژدها برای الگوریتم های خود استفاده کند. 😅

برای مثال اگر نام یکی از الگوریتم های گوگل ماهی خون خوار باشد، دیگر چه کسی به دنبال راه های کلاه سیاه و دورزدن گوگل میرود؟! سوال اصلی اینجاست چه کسی به الگوریتم گورخر گوگل واقعا به چشم تاجر کیفیت نگاه میکند؟

الگوریتم گورخر دقیقا چیست و چه کاری انجام میدهد؟

الگوریتم گورخر دقیقا چیست و چه کاری انجام میدهد؟

اساسا الگوریتم گورخر جز یکی از آخرین بروزرسانی های گوگل میباشد که وظیفه آن پاکسازی وبسایت های فروشگاهی کم کیفیت و خلاص شدن جامعه جهانی کاربران از خرده فروشی ها یا فروشگاه های بی کیفیت میباشد.

همزمان با رشد تصاعدی خرید های آنلاین انجام شده در هرماه، دِوِلوپِر های گوگل در حال برنامه ریزی برای اجرای راهی بودند تا خرید آنلاین را برای مردم تبدیل به یک عادت همیشگی و اعتیاد آور کنند. الگوریتم گورخر با برچسب “آپدیت تاجر کیفیت” شناخته شد، اما این تازه شروع کار گوگل در نمایش نتایج برتر و ارگانیک به کاربر بود، تا سئوکاران مجبور به استفاده از استراتژی های SEM یا همان بازاریابی موتور جستجو (Search Engine Marketing) در کار خود بشوند.

هم اکنون گوگل سیستمی را به سایت های با محتوای مرتبط و با کیفیت ارائه میکند که در مجموع به بازار مخصوص خودش ارزشی افزوده شود. بنابراین نتایج بدست آمده از جستجوی در گوگل صرفا روی تک کلیدواژه متمرکز نیست. بیشتر کاربران گوگل نیز طرفدار اجرایی شدن هرچه بیشتر این سیستم میباشند زیرا بیش از  ۷۰ درصد وب از محتوای اسپم تشکیل شده است.

خوب است بدانید سئوکاران امروزی آنقدر که گوگل فکر میکند، بی توجه و فراموش کار نیستند، درواقع همه میدانیم هر صنعت و کسب وکاری هرچقدر هم جوان و تازه کار باشد، روز به روز در حال رشد و تغییر کردن است و به دنبال این موضوع توقع داریم نتایج بدست آمده در صفحه جستجوی گوگل نیز به همین نسبت تازه باشند،  با این حال طی دو سال گذشته (قبل از الگوریتم گورخر) لیست شدن نتایج ارگانیک وبسایت ها در صفحه جستجوی گوگل کاهش یافته و فقط به ۱۳ درصد محدود میشود! پس میتوان درک کرد که چطور آپدیت الگوریتم گورخر فضای کاری فروشگاه های آنلاین را بهم ریخته است.

سه جایگاه بالای صفحه نمایش جستجوی گوگل مربوط به سایت هایی هستند که از تبلیغات گوگل استفاده میکنند و خب جای تعجب ندارد که تعدادشان با توجه به هزینه ای که میکنند رو به افزایش است. بعد از الگوریتم گورخر جایگاه محصول به طور جدگانه نیز به تبلیغات گوگل افزوده شد.

نمیتوان منکر این قضیه شد که خرید برای کاربر با نمایش محصول به طور مستقیم در صفحه جستجو آسان تر میشود، با این حال کار حرفه ای یک وبمستر بر روی سایت فروشگاهی مانند این میماند که هواپیمایی بر فراز مثل برمودا پرواز کند! دیر یا زود سقوط خواهد کرد. هر فردی که صاحب یک فروشگاه آنلاین باشد از این تغییر بوجود آمده بدون شک ناراحت خواهد شد، باتوجه به اینکه محصولات نمایش داده شده در سمت راست صفحه نتایج گوگل از دید کاربر قابل اعتماد هستند.

احتمال میرود در آینده ای نه چندان دور سایت های فروشگاهی برای بهتر دیده شدن محصولاتشان مجبور به پرداخت هزینه به گوگل شوند، درواقع تبلیغات محصول در گوگل جای ترافیک ارگانیک بدست آمده سایت را میگیرد.

اگر شما تاجر و صاحب کسب و کاری هستید که با این تغییر بوجود آمده مشکلی دارید و قصد دارید خودتان را به بهترین شکل تطبیق دهید، آکادمی راهِ دی اِم در ادامه به شما روش های آماده سازی بسته بندی محصول در کیت مخصوص گوگل را خواهد گفت.

چطور فروشگاه اینترنتی بهینه داشته باشیم؟

چطور فروشگاه اینترنتی بهینه داشته باشیم؟

البته نکته بسیار مهم اینجاست که هنوز کیت یا باکس مخصوص نمایش محصول که جزو قابلیت های گوگل است هنوز زبان فارسی را پشتیبانی نمیکند ولی از آنجاییکه در گذشته هم اشاره کردیم برای اینکه بتوانیم آینده را پیش بینی کنیم و برای مواجه با آن آماده باشیم نیاز است تا از همین امروز به فکر باشیم و تمام موارد زیر را رعایت کنیم تا در صورتی که این قابلیت برای زبان فارسی فعال شد ما آماده باشیم.

نباید فراموش کرد که ما فقط به دنبال جلب اعتماد گوگل نیستیم و امروزه با افزایش آگاهی کاربران اینترنت به خصوص در ایران باعث شده تا کاربران از سایت هایی خرید کنند که بیشتر میتوانند اعتماد ایجاد کنند پس موارد زیر را جدی بگیرید.

مرتب سازی و معرفی مجدد محتوا :

علاوه بر پر کردن وبلاگ سایت با مقالات مرتبط با موضوع (که باید انجام دهید)، روی محصولات و توضیحات آنها نیز به شدت تمرکز کنید. اگر گوگل صفحات محصول شما را ایندکس میکند، مطمئن شوید که تمام جزئیات مورد نظر درباره محصول را در محتوا ذکر کرده اید و به بازدیدکنندگان وبسایت نیز این اجازه را بدهید نظرات خود را آزادانه بنویسند که در ادامه به مهم بودن بخش نظرات خواهیم پرداخت.

نکته: حتما از یک لینک داخلی در توضیح محصول به دسته های بالاتر استفاده کنید و در نوشتن محتوا برای محصول ذکاوت به خرج دهید و برای محصولات مشابه از متن یکسان استفاده نکنید و پارگراف اول را حتما حتما تغییر دهید وگرنه با جریمه محتوایی گوگل روبه رو خواهید شد.

اولویت قردادن طراحی محصول و دسترسی راحت به آن :

اگر شما صاحب یک وبسایت هستید، رسپانسیو (واکنشگرا بودن) بودن سایت را باید در اولویت کاری خود قرار دارید، اگر سایت فروشگاهی شما رسپانسیو نیست قبل از هر اقدام دیگری رسپانسیو کردن آنرا برای گوشی های موبایل و سپس تبلت شروع کنید، نداشتن طراحی خوب برای محصول در سایت فروشگاهی تاثیر خوبی بر مخاطب و رفتار او ندارد. برای واضح تر شدن موضوع و گرفتن ایده میتوانید از وبسایت های معروف فروشگاهی در نسخه موبایل دیدن کنید.

فیلتر مقایسه محصول :

الگوریتم گورخر بدون شک به دنبال فیلتر مقایسه محصول در سایت فروشگاهی شما خواهد بود، داشتن فیلتر مقایسه سبب راحتی کار، کاربر میشود و به مشتری این امکان را میدهد که بعد از مقایسه، خرید خود را انجام دهد، به علاوه استفاده از فیلتر مقایسه روی نرخ تبدیل (Conversion Rate) بازدکنندگان وبسایت نیز اثر خوب و افزایشی خواهد داشت.

استفاده از اسکیما محصولات :

برای محصولات خود حتما از داده ساختار یافته Product و اسکیما مخصوص محصولات استفاده کنید، برای استفاده از این کد ها به سایت Schema.org مراجعه کنید.

استفاده از اسکیما یکی از قابلیت هایی است که امروزه به موتورهای جستجو کمک میکند تا بهتر متوجه محتوای صفحات شما شوند و بهتر آن ها را رتبه بندی کنند ولی اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای حضور در وب استفاده میکنید به دو روش دستی یا استفاده از افزونه های موجود در کتابخانه وردپرس استفاده کنید.

اگر از افزونه برای این کار استفاده میکنید سایت های بزرگ بهترین افزونه های اضافه کردن اسکیما که بیشترین تعداد نصب را داشته اند معرفی کرده اند ولی اگر قصد دارید به صورت دستی این کدها را استفاده کنید سایت Schema.org میتواند بهترین مرجع برای تولید این کدها میباشد زیرا که این سایت با همکاری موتورهای جستجو گوگل، یاهو و بینگ شروع به فعالیت کرده است و میتوان گفت معتبرترین مرجه برای کدهای اسکیما است.

نکته : شناخته بودن نام نویسنده مطالب و کسی که محصولات را بارگزاری میکند نیز میتواند در اعتبار دادن به سایت شما از سمت گوگل اثر گذار باشد.

اضافه کردن ویدیو محصول :

کمپانی هایی بزرگ مانند Zappos.com در تلاش هستند تا نرخ تبدیل کاربر خود را افزایش دهند و یک قدم جلو تر از بقیه رقبا باشند از همین رو برای تمام محصولات خود محتوای ویدیوئی معرفی و مقایسه، تولید میکنند پس شما هم اگر میخواهید در بین نتایج اول باشید برای تمام محصولات ویدیو تولید کنید و آن را در صفحه یوتیوب، آپارات و استریم های ویدیویی خود به اشتراک بگذارید، همچنین برای جلب توجه و محبت بیشتر گوگل میتوانید برای ویدیو ها زیرنویس تهیه کنید و توضیحاتی را راجع به موضوع در کپشن ویدیو بنویسید.

استفاده از چت آنلاین :

اضافه کردن یک المان اضافی برای راحتی کاربر هرگز چیز اتفاق نیست. چت آنلاین می‌تواند تجربه کاربری خوبی در خرید کاربر  و افزایش نرخ تبدیل رقم بزند.

توجه به سرعت صفحه و زمان لود شدن :

طولانی بودن زمان لود شدن صفحه میتواند پیامدهای بدی را برای یک کسب و کار در پی داشته باشد، مطالعات اخیر نشان داده، تاخیر ۱ ثانیه ای در زمان لود سایت میتواند منجر به کاهش ۷ درصدی نرخ تبدیل شود. اگر یک سایت فروشگاهی در روز ۱ میلیون فروش داشته باشد، این تاخیر ۱ ثانیه ای حدود ۲۵۰ هزارتومان ضرر میرساند.

همچنین مطالعات نشان میدهد که ۴۷ درصد کاربران از وبسایت ها توقع دارند در کمتر از ۲ ثانیه لود شوند و حدود ۴۰ درصد کاربران وبسایتی را که بیش از ۳ ثانیه زمان برای باز شدن میبرد را رها میکنند. پس اولویت اساسی سئو تکنیکال (فنی) را بر روی پایین آوردن سرعت بارگذاری سایت بگذارید.

سیاست حفظ حریم خصوصی

فاکتور دیگری که بسیار مورد توجه الگوریتم گورخر میباشد، حفظ سیاست های حریم خصوصی در قبال خرید کاربران میباشد، اطمینان حاصل کنید که این مسیر به درستی و در حفاظت کامل اطلاعات کاربر طی میشود و شرایط و ضوابط خرید و حمل و نقل برای کاربر کاملا آسان و قانونی است.

به فروشگاه مورد اعتماد گوگل تبدیل شوید :

به فروشگاه مورد اعتماد گوگل تبدیل شوید

مورد اعتماد بودن برای کاربر و گوگل راهی است که شما را از لَگدپرانی های الگوریتم گورخر در امان نگه میدارد، اگر تبدیل به یک فروشگاه قابل اعتماد شوید از عواقب اولیه جریمه گورخر گوگل در اَمان هستید، البته داشتن اعتبار به این معنا نیست برای همیشه از جریمه گورخر در امانید، اما شک نکنید که به شما کمک شایانی خواهد کرد.

استفاده از نماد الکترونیک، نماد ساماندهی و نماد اتحادیه کسب و کارهای مجازی میتواند اعتماد کاربران را جلب کند البته فراموش نکنید که هم باید اعتماد گوگل را جلب کنیم و هم کاربران.

به نظرات توجه کنید، غوغا میکنند!

شاید گفتن این حرف در رابطه با الگوریتم گورخر بیشتر شبیه یک پیش بینی باشد، اما ما در آکادمی راهِ دی اِم معتقد هستیم تعداد نظرات فروشگاه اینترنتی شما و کیفیت آنها به شدت در کسب امتیاز و رشد وبسایت تاثیر خواهد گذاشت. دیدگاه کاربران پس از خرید که کیفیت محصول را اعلام میکنند یا نظرات انتقاد آمیز خود را به اشتراک میگذارند و یا سوالاتی که قبل از خرید محصول پرسیده میشود علاوه بر تاثیر شدیدی که روی الگوریتم گورخر دارد، در افزایش نرخ تبدیل کاربر و ترغیب او به خرید محصول نیز اثر گذار است و درواقع شبیه نقش فیلتر خرید میماند.

نتیجه‌گیری :

در انتها اگر بخواهیم درباره الگوریتم گورخر گوگل نتیجه گیری کنیم باید بگوییم که این الگوریتم سعی دارد در میان انبوه سایت های فروشگاهی که هر روز هم در دنیای وب افزایش پیدا میکنند سایت هایی را که قانونمند و معتبر هستند و محتوا و خدمات ارزشمندی را به کاربرانشان ارائه میدهند را پیدا کند و جایگاه بهتری را به آنها اختصاص دهند و سایت هایی که این فاکتورها را ندارند را شناسایی کنند و به کاربران نمایش ندهند.

پس وظیفه گورخر ایجاد امنیت خرید در دنیای وب است. شما برای اینکه بتوانید با گورخر دوست باشید باید فاکتورهایی را که به ایجاد اعتماد کمک میکند را رعایت کنید که عبارتند از :

  1. قرار دادن آدرس، شماره تلفن و اطلاعات فیزیکی فروشگاه اینترنتی
  2. افزایش سرعت سایت برای راحتی تجربه کاربری
  3. استفاده از گواهینامه امنیتی SSL برای افزایش امنیت کاربران
  4. استفاده از سیستم حمل و نقل سریع و امن برای کاربران
  5. امکان خرید کاربر در ۲۴ ساعت شبانه روز
  6. تنوع درگاه های بانکی برای سهولت خرید کاربران
  7. ارائه تخیفیفات و آفرهای ویژه
  8. استفاده از گواهینامه های دیجیتال مثل نماد ساماندهی و….
  9. استفاده از چت انلاین در فروشگاه

و نکاتی که در این مقاله به آن اشاره کردیم و هر فاکتوری که حس میکنید میتواند به راحتی و ایجاد حس اعتماد کاربر کمک کند را سعی کنید به سایت خود اضافه کنید، البته نه هر قابلیتی!!!

امیدوارم بتوانید سایت فروشگاهی خود را به رتبه #۱ گوگل برسانید.

لطفا نظرات و تجربیات خود در زمینه سایت های فروشگاهی را با ما و دیگر علاقه مندان به اشتراک بگذارید و اگر از مطالعه این مقاله لذت برده اید آن را با دوستان علاقه مند خود به اشتراک بگذارید.

منابع : آکادمی راه دی ام | Searchenginejournal

۴.۶/۵ - (۷ امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست