صفحات Orphan (یتیم) در وبسایت چیست و چگونه شناسایی میشوند؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه
1K بازدید
صفحه Orphan (یتیم) در وبسایت چیست و چگونه شناسایی میشود؟

چگونه صفحه Orphan (یتیم) رادر وبسایت پیدا کنیم؟

چگونه صفحه Orphan رادر وبسایت پیدا کنیم؟

اگر شما هم با فرآیند بهینه سازی و سئو وبسایت آشنا هستید، حتما پیش آمده است که داخل صفحات وبسایت و محتوا های منتشر شده در فروشگاه آنلاین خود، بخواهید لینک هایی از دیگر صفحات وبسایتتان را قرار دهید.
شما با قرار دادن آدرس لینک های دیگر صفحات وبسایتتان در داخل یک صفحه مجزا از سایتتان، میتوانید فرآیند لینک سازی  را در وبسایتتان پیاده سازی کنید.
اما در این بین ممکن است بعضی از صفحات وبسایت شما، هیچ لینکی به آنها داده نشود و کاربران شما نتوانند از طریق صفحات مختلف وبسایتتان، به آن صفحه وارد شوند. اینگونه صفحات با نام Orphan یا صفحات یتیم شناسایی میشوند.
در این مقاله منتشر شده در آکادمی راه دی ام قصد داریم صفحات Orphan را به شما عزیزان معرفی کنیم و نکاتی را درباره ی این صفحات به شما آموزش  دهیم.

صفحه  Orphan (صفحه یتیم) چیست؟

صفحه  Orphan (صفحه یتیم) چیست؟

همانطور که گفتیم اگر داخل صفحات وبسایت شما، صفحه ایی باشد که هیچ لینکی به آن داده نشده باشد و ربات های موتور جستجوی گوگل نتوانند وارد آن بشوند و محتوای آن را بررسی کنند، این صفحات با نام Orphan (صفحات یتیم) نام گذاری میشوند.

موتور های جستجو چگونه صفحات  وبسایت را بررسی میکنند؟

موتورهای جستجو مانند گوگل از طریق روش های مختلف میتوانند وارد صفحات وبسایت شما بشوند و محتویات آن را بررسی کنند.
این روش ها عبارتند از:

  • خرنده های گوگل با دنبال کردن لینک های موجود در یک صفحه از وبسایت شما، میتوانند وارد صفحه ی جدیدی از وبسایت شوند و محتویات آن صفحه را بررسی کنند.
  • خزنده های گوگل لیست Url های صفحات وبسایت شما را از سایت مپ (SiteMap) شما میتوانند بخوانند و آن صفحات را دنبال کنند.

نکته مهم این است که اگر شما میخواهید صفحات وبسایتتان توسط خزنده های گوگل بررسی و ایندکس شوند، باید بتوانید شرایطی را ایجاد کنید تا خزنده های گوگل بتوانند وارد این صفحات بشوند.

چرا وجود صفحات Orphan برای سئو سایت ضرر دارند؟

به دلیل اینکه موتورهای جستجو نمیتوانند وارد صفحات Orphan شوند و محتویات این صفحات را بررسی کنند، این صفحات از سایت شما ایندکس نمیشوند. و باعث میشود صفحات Orphan شما در نتایج جستجو دیده نشود. همچنین گاهی بدلیل مشکلاتی مانند نوشتن Url های اشتباه در بخش Site Map و ….، خزنده های گوگل از راه SiteMap هم دسترسی به صفحات شما را ندارند و به این دلیل وجود صفحه های Orphan میتواند به سئو سایت شما ضرر برساند.

مشکلات صفحات Orphan  (صفحات یتیم) در وبسایت

وجود صفحات Orphan نه تنها برای خرنده های گوگل بلکه برای کاریران وبسایت شما هم مناسب نیست. چرا که در هنگامی که کاربر وارد صفحه ی Orphan از وبسایت شما بشود دلیل نبودن لینک های داخلی در صفحه، دیگر نمیتواند وارد صفحات جدید شود و گاهی ممکن است صفحه وبسایت شما را ببندد که این اتفاق میتواند مدت زمان بازدید وبسایت شما توسط کاربر را کاهش دهد. همچنین به دلیل دسترسی نداشتن از طریق لینک های داخلی به صفحه Orphan، این صفحات نمیتوانند Authority (رتبه و امتیاز) در سئو دریافت کنند و موتورهای جستجو معیاری برای ارزیابی این صفحات ندارند.

صفحات Orphan در مقایسه با  صفحات Dead End

صفحاتی از وب سایت شما که هیچ پیوندی از دیگر صفحه های وبسایتتان دریافت نکرده است و خزنده های گوگل دسترسی ایی برای ورود به آنها نداشته باشند، صفحات Orphan (صفحات یتیم) نام گذاری میشوند.
از طرف دیگر صفحات Dead End (بن بست) صفحاتی از وبسایت هستند، که به هیچ کدام صفحات وبسایت شما و یا صفحاتی از وبسایت های دیگر لینکی نداشته باشد و هنگامی که کاربران وارد این صفحات میشوند راهی جز بازگشت به صفحه قبل یا خروج از صفحات ندارند. همچنین موتورهای جستجو هنگامی که وارد این صفحات بشوند دیگر نمیتوانند لینکی را دنبال کنند.

چگونه صفحات قابل بررسی توسط خزنده های گوگل را چگونه بشناسیم؟چگونه صفحات قابل بررسی توسط خزنده های گوگل را چگونه بشناسیم؟

 

برای مشخص کردن و بررسی های صفحات سالم از وبساییتان که خزنده های گوگل میتوانند آنها را بررسی کنند میتوانید از ابزار Screaming Frog استفاده کنید. (Screaming Frog ابزاری است که میتوانید به وسیله ی آن وضعیت صفحات وبسایتتان را از دید خزنده های گوگل بررسی کنید.)
شما با این روش میتوانید لیستی از Url های در دسترس و موجود در وبسایتتان را شناسایی کنید. صفحات Noindex و صفحاتی که از طریق فایل Robots.Txt برای خزنده های گوگل غیر قابل دسترس هستند در این لیست قرار نمیگیرند.
شما میتوانید بررسی صفحات (Crawl) را از صفحه اصلی وبسایتتان (صفحه Homepage) آغاز کنید و  آدرس دسترسی های متفاوت از وبسایتتان به صفحه اصلی را بررسی کنید.
بطور مثال ابتدا Url هایی که شامل Http یا Https ، Www یا فاقد Www هستند و به یک آدرس کنونیکال شده اند را لیست کنید و آنها را بررسی کنید.
شما میتوانید با استفاده ازابزار Screaming Frog تمام Url های قابل دسترس توسط خزنده های گوگل را شناسایی کنید و آنها را در ابزار اکسل لیست کنید.

بررسی Url ها برای شناخت صفحات یتیم

دو دلیل برای ایجاد صفحات Orphan در وبسایت

دو دلیل برای ایجاد صفحات Orphan در وبسایت

یکی از دلایل ایجاد صفحات Orphan( صفحات یتیم) در وبسایت شما وجود صفحات تکراری یا (Duplicate) است که باید شما صفحات تکراری را شناسایی کنید و آنها را به یک Url یکسان ریدایرکت کنید. در صورتی که دو صفحه ی یکسان با دو لینک متفاوت داشته باشید، ممکن است یکی از این صفحات مورد بازدید قرار نگیرد و این صفحه Orphan شناسایی میشوند. همچنین وجود دو صفحه با محتویات یکسان به سئو وبسایت شما آسیب میرساند.
بطور مثال برای صفحه ی اصلی وبسایتتان شما آدرس دسترسی های متفاوت از وبسایتتان را در مرورگر خود وارد کنید و مطمئن شوید تمامی این صفحات به یک صفحه یکسان وارد شوند و آن صفحه کنونیکال باشد.بهتر است تمامی آدرس های وبسایت شما بر روی پروتکل (اچ تی تی پی اس) HTTPS قرار داشته باشد.
برای فهمیدن این مساله، آدرس صفحه اصلی وبسایتتان را در Browser (مرورگر) به شکل زیر تایپ کنید.

  • Https://Www.Rahedm.Com
  • Http://Www.Rahedm.Com
  • Https://Rahedm.Com
  • Http://Rahedm.Com

پس از بررسی آدرس های متفاوت برای یک صفحه شما میتوانید مشکلات موجود در آنها را شناسایی کنید و آنها را برطرف کنید.
همچنین گاهی در انتهای Url های صفحات وبسایتتان ممکن است کاراکتر Slash (/) قرار بگیرد و ممکن است در این صورت دسترسی Url شما با وجود علامت ُاسلش و بدون علامت اسلش یکسان نباشد.
بطور مثال شما باید بررسی کنید که در صورت وجود دو لینک متفاوت، لینک ها به یک محتوای یکسان وارد شوند.

  • /Https://Rahedm.Com/Page1 (همراه با اسلش)
  • Https://Rahedm.Com/Page1 (بدون اسلش)

دریافت لیست Url ها را از گوگل آنالیتیکس

دریافت لیست Url ها را از گوگل آنالیتیکس 

پیدا کردن صفحات Orphan میتواند کار بسیار سختی باشد و شما میتوانید با ابزار های مختلفی، لیستی از Url های خود را شناسایی کنید.
یکی از ابزار های مناسب اینکار، ابزار گوگل آنالیتیکس میباشد.
اگر شما وبسایت خود را به ابزار گوگل آنالیتیکس شرکت گوگل متصل کرده باشید میتوانید از وارد بخش Behavior>Site Content>All Pages شوید.

ورود به بخش دریافت لیست Url ها در گوگل آنالیتیکس 

سپس بر روی عبارت Pageview کلیک کنید.در این بخش شما میتوانید میزان آمار و بازدید های صفحات مختلف وبسایتتان را بررسی کنید و صفحات Orphan وبسایتتان را شناسایی کنید.

بخش Pageview در گوگل آنالیتیکس

حتی شما میتوانید برای اطمینان از آمار نمایش داده شده در گوگل آنالیتیکس، وارد بخش تنظیمات تاریخ و زمان در این صفحه شوید و زمانی که وبسایت شما به گوگل آنالیتیکس متصل نبوده است را مشخص کنید و بر روی گزینه ی Show Rows کلیک کنید و میزان نمایش آمار Url های وبسایت را افزایش دهید تا بطور کامل اطلاعات بازدید Url های خود را ببینید.

بخش تنظیمات دریافت لیست Url در آنالیتیکس

همچنین میتوانید گزارشی از آمارهای گوگل آنالیتیکس را دریافت کنید تا بتوانید لیست بررسی Url های خود را تکمیل کنید.

گزارشی از آمارهای گوگل آنالیتیکس

شما میتوانید در لیست مربوط به شناسایی Url های خود یک ستون دیگر اضافه کنید و آدرس Url های گزارش گیری شده از طریق گوگل آنالیتیکس را در این بخش وارد کنید.
نکته مهم این است که در هنگام گزارش گیری ممکن است آدرس کامل Url در خروجی فایل گوگل آنالیتیکس نمایش داده نشود و شما در این حالت میتوانید با استفاده از فرمول Concat() در ابزار اکسل، آدرس Root Url را با لیست Url های گوگل آنالیتیکس ادغام کنید و آنها را در یک ستون دیگر وارد کنید.

خروجی فایل URL گوگل آنالیتیکس

 مقایسه Url های گوگل آنالیتیکس و Url  های بررسی شده

در لیست اکسل ما یکسری Url های بررسی شده بصورت دستی و  توسط ابزار Screaming Frog وجود دارد و در یک بخش دیگر ما Url های گزارش شده از ابزار گوگل آنالیتیکس را داریم.
برای شناسایی صفحات Orphan نیاز است که این دو Url ها را با هم مقایسه کنیم. برای این کار میتوانیم از فرمول Match() ابزار اکسل استفاده کنیم.
به این صورت که Url بخش اول (Url بررسی شده با ابزار Screaming Frog)را با بخش دوم ( Url گزارش شده از گوگل آنالیتیکس) بررسی میکنیم و نتیجه را در یک ستون دیگر وارد میکنیم.
همان طور که در عکس زیر مشاهده میکنید Url آخر ما که در ستون Match  مقدار N/A# را دریافت کرده است، توسط ابزار Screaming Frog شناسایی نشده است. پس به این روش ما توانستیم صفحه Orphan از وبسایت خود را تشخیص دهیم.

تشخیص صفحه یتیم

 ابزار های مختلف برای شناسایی صفحات Orphan

ابزار های دیگری برای شناسایی صفحات Orphan وجود دارند که به شرح زیر است:

  1.  SEMrush
  2. Ahrefs
  3.  MOZ Link Explorer
  4. Raven Tools

هم چنین شما میتوانید لیست تمام Url های وبسایتتان را از برنامه نویس سایتتان بگیرید و بررسی کنید.
بهتر است برای اطمینان کامل با چند ابزار صفحات Orphan را بررسی کنید و ابزار Semrush وAhrefگزینه مناسبی میتواند برای شناسایی صفحات باشد.
هم‌چنین با بررسی فایل های Log نیز میتوانید اطلاعات مناسبی از کاربران خود دریافت کنید که البته شرکت های ارائه دهنده هاست باید قابلیت استفاده از فایل های Log را به شما بدهند که به دلایل امنیتی در ایران شرکت ها دسترسی شما به این قسمت را بسته اند.

چکیده مقاله

گاهی ممکن است صفحاتی در وبسایت شما وجود داشته باشد که از دیگر صفحات وبسایت شما لینکی به آنها داده نشده باشد. این صفحات به عنوان صفحه های Orphan یا صفحات یتیم شناخته میشوند.
صفحات Orphan میتواند به سئوی وبسایت شما آسیب برساند، چرا که خزنده های گوگل نمیتوانند وارد این صفحات شوند و در نتیجه صفحات شما ایندکس نمیشوند.
لازم است که شما به عنوان یک متخصص سئو، تمامی صفحات Orphan موجود در سایتتان را شناسایی کنید و بتوانید مشکلات این صفحات را برطرف کنید.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم اطلاعات مناسبی را برای بهبود سئو وبسایت شما در اختیارتان قرار دهیم و شما میتوانید با به اشتراک گذاری این مقاله درجهت افزایش سطح دانش افراد فعال در حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ به ما کمک کنید.

۲ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست