بررسی عملکرد و وضعیت کرال (Crawl) صفحات وب سایت ها

زمان مطالعه: 5 دقیقه
4K بازدید
بررسی عملکرد و وضعیت کرال (Crawl) صفحات وب سایت ها

Crawl کردن وبسایت به چه معنی است؟

Crawl کردن وبسایت به چه معنی است؟

وقتی شما محتوایی را در وب سایت خود بارگذاری میکنید، محتویات صفحات  شما توسط Crawler یا خزنده های گوگل بررسی میشود. این اقدام باعث میشود که محتویات وبسایتتان توسط موتور جستجوی گوگل شناسایی شود.
وضعیت خزیدن (Crawl) ها از جمله مواردی است که میتواند بر روی رتبه سئو وبسایت شما تاثیر فراوانی بگذارد.
به عنوان یک متخصص سئو نیاز است که شما هر چند وقت یکبار موارد تاثیرگذار و نکات تکنیکال یا فنی سئو صفحات خود را بررسی کنید و در صورت وجود مشکل، آنها را برطرف ‌کنید.
همچنین شما میتوانید با ابزار های تخصصی مانند Screaming Frog یا Deepcrawl نگاهی به وضعیت کرال شدن صفحات وبسایت خود بیندازید و در صورت وجود مشکل آنها را رفع کنید.

ابزار Screaming Frog
اگر شما هم در حوزه ی سئو و بهینه سازی وب سایت مشغول به فعالیت هستید، باید این نکته را در نظر بگیرید که همانطور که لازم است هر چند وقت یکبار مکانیزم و عملکرد اتومبیل شخصیتان را چک کنید، لازم دارید نکات و عملکرد المان های مهم و تاثیرگذار سئو وبسایتمان را هم بررسی کنید.
همچنین شما باید عناصر مهم در بهینه سازی وبسایت خود از جمله کیفیت متا تگ ها، سایت مپ (Xml)، کد های ریسپانسیو، وضعیت کرال شدن صفحات و … را بررسی کنید و دلایل مشکلات ایجاد شده را بفهمید و آنها را رفع کنید، که بررسی عملکرد موارد ذکر شده به عهده ی سئوکارها و وبمستران می باشد.
در این مقاله ی منتشر شده در آکادمی راه دی ام قصد داریم نکاتی را درباره ی Crawl کردن صفحات، راستای بهبود سئو و بهینه سازی وبسایتتان به شما عزیزان بیان کنیم.

بهترین روش برای سنجش وضعیت Crawl (کرال) صفحات چگونه است؟

سنجش وضعیتCrawl (کرال) صفحات

کارشناسان معتقدند که مسائل تکنیکالی سئو وبسایت ها بهتر است که به صورت ماهیانه مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین مسائل بزرگ تر و پیچیده تر در برای سئو وبسایت ها بهتر است بصورت فصلی(هر ۳ ماه یکبار) بررسی شود، تا در صورت وجود مشکل و خطا در وبسایت، سئوکارها و وبمستران بتوانند به سرعت آن را شناسایی کنند و خطای ایجاد شده را برطرف سازند.
بهتر است استراتژی سئو و عوامل موثر و تاثیر گذار در سئو وبسایت ها بصورت مداوم بررسی شود. این راهکار به شما کمک خواهد کرد که در صورت وجود مشکل در صفحه های وبسایتتان بتوانید به سرعت آنها را شناسایی کنید. همچنین با این کار میتوانید از افت رتبه صفحات وبسایتتان جلوگیری کنید.
برخی از مسائل جزئی مانند خطاهای موجود در صفحات On-Page ، شناسایی لینک های شکسته ،انتخاب درست عناوین صفحات، متاتگ ها و شناسایی محتویات Duplicate بهتر است بصورت ماهانه انجام شود.
بهترین کار این است شما در آغاز کار سئو و بهینه سازی و پیاده سازی استراتژی مناسب وبسایتتان، در بررسی های اولیه تمام نکات مهم سئو تکنیکال و On Page (سئو داخلی صفحات) را شناسایی کنید و آنها را برطرف سازید و پس از آن مسائل جزئی و کوچک سئو را بصورت ماهیانه و مسائل پیچیده تر و بزرگ تر سئو وبسایت خود را بصورت فصلی یا هر ۳ ماه یکبار بررسی کنید.

بررسی وضعیت Crawl صفحات از دید متخصصین سئو

بررسی وضعیت Crawl صفحات از دید متخصصین سئو

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که آیا برترین متخصصین سئو، هر چند وقت یکبار وضعیت وبسایت خود را از دید Crawler (خزندگان) گوگل بررسی میکنند؟
برای دریافت پاسخ مناسب به این پرسش، نظرسنجی ایی در توئیتر و در بین ۵۷ درصد از سئوکار ها و وبمستران حرفه ایی انجام شد. نتایج بدست آمده مطابق با تصویر زیر است.

نظر سنجی برای روش بررسی وضعیت صفحات وبسایت

بر اساس این گزارش ۴۳ درصد از این افراد، بررسی وضعیت وبسایت ها را بر اساس بازه زمانی هفتگی یا کوتاهتر انتخاب کردند.
این آمار نشان میدهد که بیشتر متخصصین سئو، ترجیح میدهند بصورت مداوم و بازه زمانی کوتاه، وبسایت هایشان را بررسی کنند تا بتوانند مشکلات موجود را شناسایی و آنها را رفع کنند.
البته آنچه که مهم است این است که این بازه زمانی میتواند برحسب نوع وبسایت و گستردگی فرآیند کاری آن ها متفاوت باشد.

بررسی هفتگی کرال (Crawl) صفحات چه کمکی به شما میکند؟

بررسی هفتگی کرال (Crawl) صفحات

در اواخر جولای سال ۲۰۲۰ میلادی، متخصصین سئو شرکت Fox در بررسی های هفتگی وضعیت کرال (Crawl) صفحات وبسایتشان، متوجه شدند که در فایل Allroutes.Json وبسایت آنها خطایی وجود دارد. که این خطا باعث نمایش ارور ۴۰۴ برای کاربران می شد. همچنین نمایش این ارور ممکن بود به مرور صفحه وبسایت آنها را در نتایج جستجو حذف کند.
شرکت Fox اعلام کرد که اگر ما بررسی های سئو وبسایتمان را بصورت ماهانه انجام میدادیم و تا آن زمان صبر میکردیم، باعث میشد که به دلیل وجود خطای ایجاد شده، در این فاصله ترافیک وبسایت خود را از دست بدهیم و نرخ تبدیل وبسایت ما در اثر وجود این مشکل کاهش پیدا کند.
البته تشخیص این مشکل بدون نیاز به Crawl کردن کل وبسایت هم امکان پذیر بود.
اگر شما عملکرد وبسایت خود را با ابزار گوگل سرچ کنسول بررسی میکنید، در صورتی که فیلترهای نمایش اطلاعات بصورت مناسب تعیین نشده باشد، گاهی ممکن است به سرعت و کاملا دقیق و از روی آمار گوگل سرچ کنسول، متوجه عملکرد وبسایت خود نشوید.
بطور مثال شرکت Fox بیان کرد که، ابزار گوگل سرچ کنسول مشکل ایجاد شده در صفحه وبسایتشان را ۱۰ روز بعد و با تاخیر به آنها نشان داده است و همچنین فقط تعدادی از Url های صفحات که شامل خطا بودند را در بخش ارورها نمایش داده بود.
گاهی ممکن است در این ابزار خطای ایجاد شده صفحات، با تاخیر به وبمستران گزارش شود. البته مشکل ایجاد شده در شرکت Fox تاثیری در روند کاری تجربه ی کاربری (Ux) نداشت.
به هر حال بررسی وضعیت کرال (Crawl) صفحات وبسایت Fox بصورت هفتگی، باعث شد که تیم سئو این شرکت به سرعت مشکل ایجاد شده را شناسایی کنند و در مدت زمان ۳ هفته بتوانند تمام خطای ایجاد شده را برطرف کنند و پس از آن نرخ کلیک وبسایت به حالت اولیه ی خود بازگشت.

چکیده مقاله

بر اساس یک نظر سنجی مشخص شد که بسیاری از متخصصین سئو خارجی معتقد هستند که بهتر است ساختار و عملکرد موثر بر روی سئو وبسایت ها هر چند وقت یک بار بررسی شوند. و با این راهکار مشکلات ایجاد شده در صفحات وبسایت ها با سرعت بیشتری شناسایی میشود. در صورتی که خطاهای مربوط به هر صفحه به سرعت شناسایی شوند، باعث میشود که مشکلات ایجاد شده آسیبی بر روی میزان نرخ تبدیل و نرخ کلیک وبسایت شما نگذارند.
شما میتوانید بصورت هفتگی یا ماهیانه ساختار و وضعیت کرال (Crawl) صفحات وبسایتتان را بصورت مداوم و با یک برنامه ریزی مشخص بررسی کنید تا در صورت وجود خطا، قبل از کاهش رتبه سئو وبسایتتان و از دست دادن جایگاه خود در صفحه نتایج جستجو آنها را برطرف کنید.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم اطلاعات مناسبی را برای بهبود سئو وبسایت شما در اختیارتان قرار دهیم و شما میتوانید با به اشتراک گذاری این مقاله درجهت افزایش سطح دانش افراد فعال در حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ به ما کمک کنید.

۵/۵ - (۴ امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست