۸ استراتژی مؤثر بهینه سازی در دنیای سئو

زمان مطالعه: 7 دقیقه
1K بازدید
8 استراتژی برتر بهینه سازی سایت

۸ راهکار مؤثر بهینه سازی سایت

اگر قصد دارید در دنیای دیجیتال مارکتینگ موفق شوید پس باید بر روی ضرورت های مورد نیاز برای بهینه سازی سایت تمرکز کنید و به بهترین نحو از آن ها بهره ببرید. ما در این مقاله از سری مقاله های آکادمی راه دی ام قصد داریم شما را با این ۸ استراتژی مهم آشنا کنیم و از این طریق به بهینه سازی سایتتان کمک کنیم.

برای اینکه در گوگل جایگاه مناسبی کسب کنید نیاز است که سایت خود را بهینه کنید. در گذشته (سال ۲۰۰۹) گوگل از بیش از ۲۰۰ فاکتور برای رتبه بندی و مشخص کردن SERP (نتایج جستجو) استفاده می کرد و در ۱۰ سال گذشته تغییرات بسیار زیادی بر روی این سیاست های رتبه بندی اعمال شده است و دیگر نیاز نیست که شما تمامی ۲۰۰ فاکتور را رعایت کنید، برخی از این فاکتورها نسبت به بقیه فاکتور ها از ارزش بیشتری برخوردار هستند که شما با شناخت آن ها  و تمرکز بر روی آن ها می توانید بهینه سازی عالی را تجربه کنید. اگر می خواهید بدانید که مهم ترین استراتژی های سئو را چگونه باید پیاده سازی کنید در ادامه ی این مقاله با ما همراه باشید.

۱- موبایل فرست (Mobile-First)

در سال های اخیر و با ورود گوشی های هوشمند وب گردی ها نیز دستخوش تغییراتی شدند بطوری که درصد بالایی از جستجوهای اینترنتی به وسیله موبایل انجام می شود(طبق آماری که در سال ۲۰۱۹ منتشر شده تعداد کاربران اینترنت به وسیله موبایل قریب به ۶۰ درصد است.) از این رو بسیاری از سایت هایی که فقط برای نمایش در دسکتاپ طراحی شده بودند نیازمند تغییراتی بودند که این مسئله منجر به رونمایی گوگل از موبایل فرست ایندکس (mobile-first index) در سال ۲۰۱۸ شد. البته بسیاری از دیجیتال مارکترها، قبل از اعلام رسمی گوگل به فکر افتاده بودند و رویکرد استفاده از موبایل، برای مشاهده صفحات اینترنتی را در اولویت قرار داده بودند.

چند اصول برای ایجاد سایتی موبایل فرندلی (Mobile-Friendly):

  • سایت خود را به گونه ای طراحی کنید که با هر دستگاهی سازگار باشد (موبایل، دسکتاپ و تبلت)
  • تصاویری که انتخاب می کنید را حتما بصورت بهینه مقیاس دهی کنید، به ویژه هنگامی که در حال تولید محتوا برای کاربران موبایلی هستید.
  • عناوین متا را کوتاه انتخاب کنید. خواندن عناوین کوتاه در موبایل راحت تر است.
  • از پاپ آپ هایی که باعث پوشاندن محتوای شما می شوند استفاده نکنید. استفاده از این نوع پاپ آپ ها سبب می شود تا کاربران نتوانند نگاهی کلی به محتوا داشته باشند.
  • محتوای کوتاه و مختصر هم در موبایل (به دلیل کوچک بودن صفحه نمایش) زیاد بنظر می رسد! به همین دلیل محتوای طولانی راه رسیدن شما به ترافیک بالا و رتبه بندی بهتر نیست.
  • از موبایل به عنوان بهانه ای برای کلوکینگ (Cloaking) استفاده نکنید. کاربران و موتورهای جست و جوی گوگل باید محتوایی مشابه و یکسان در موبایل و دسکتاپ ببینند.

کلوکینگ (Cloaking) چیست؟

یکی از روش های غیر استاندارد و به اصطلاح کلاه سیاه در دنیای سئو است و در این روش شما محتوای سایت را به گونه ای بارگذاری میکنید که محتوای نمایش داده شده به کاربران با آنچه ربات های گوگل نمایش داده میشود متفاوت است به طور مثال شما در یک کلمه کلیدی مشخص رتبه ای را کسب میکنید و زمانی که ربات های گوگل وارد سایت میشوند محتوای مرتبط به آن ها نمایش داده میشود ولی زمانی که کاربران وارد سایت میشوند با محتوایی کاملا نامرتبط روبرو میشوند که در اکثر مواقع این محتوا تبلیغاتی است. که این روش شاید در گذشته مشکلی برای سایت البته الگوریتم پاندا سعی میکرد با این تکنیک مبارزه کند ولی امروزه با پیشرفت هر روزه موتور گوگل دیگر استفاده از این روش بی شک با جریمه روبرو خواهد شد.

۲- سئو تکنیکال

هنگامی که حرف از سئو تکنیکال می شود برخی تصور می کنند که یکی از ترسناک ترین روش های بهینه سازی سایت، سئو تکنیکال است. ولی برخلاف تصور عموم (و با تشکر از ابزارهای امروزی سئو!) استفاده از سئو تکنیکال دیگر امری خسته کننده نیست. نکته مهم اینجاست که چگونه می توانیم از آن به نحو احسن استفاده کنیم که در اینجا به بررسی چند نکنه برای استفاده از سئو تکنیکال برای مبتدیان می پردازیم که رعایت آن ها ضروریست:

  • مطمئن شوید که سایت شما از نظر موبایل فرندلی بودن، متناسب باشد.
  • خطاهای کد وضعیت (Status Code) را بررسی کرده و آنها را اصلاح کنید.
  • خطاهای فایل Robots.txt را بررسی کنید و در صورت لزوم آن را بهینه سازی کنید.
  • از تگ عنوان و  توضیحات متا تکراری استفاده نکنید.
  • محتوای وب سایت خود را بررسی کنید. نرخ ترافیک سایت را در گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) چک کنید. صفحاتی که بازدید کمتری دارند را بروزرسانی و اصلاح کنید و صفحاتی که بازدید بیشتری دارند تقویت کنید.
  • اگر لینکی در صفحه شما دارای مشکل است (لینک های شکسته یا ۴۰۴) آن را بطرف کنید. این مورد برای تجربه کاربری و همچنین اعتبار سایت شما بسیار مضر است.
  • نقشه XML یا سایت مپ (Site Map) خود را از طریق گوگل سرچ کنسول ثبت کنید.

۳- بهینه سازی (Core Web Vitals)

همانطور که از نامش پیداست، این ابتکار گوگل برای تعیین کمیت معیارهای اساسی برای ایجاد یک وب سایت اصولی طراحی شده است. هدف نهایی از این کار ارائه بهترین تجربه کاربری است. تقریبا در سال ۲۰۲۱ “تجربه کاربران در صفحات وب (Page Experience)” به عنوان یکی از عوامل رتبه بندی در گوگل شناخته خواهد شد. به نقل از خود گوگل در سال ۲۰۲۰ تجربه کاربری, تعامل و ثبات بصری محتوای صفحه و ترکیب این عوامل به یکی از مهمترین عوامل رتبه بندی موتور گوگل تبدیل خواهد شد. هر یک از این معیار ها، بر جنبه ای منحصر به فرد از تجربه کاربر تمرکز می کنند و علاوه بر این برای تعیین عینی نتیجه قابل اندازه گیری و سنجش است.

ابزار های سنجش Core Web Vitals

PageSpeed Insight: این ابزار عملکرد موبایل و دسکتاپ را می سنجد و توصیه های لازم برای بهبود ارائه می دهد.

Lighthouse: ابزاری است که توسط گوگل خلق شده است تا به وب مستران برای بهبود کیفیت صفحه وب کمک کند. این ابزار شامل یک سری از ویژگی هاست که ابزار PageSpeed Insight آن ها را ندارد. ودر اصل مکمل آن است.

سرچ کنسول (Search Console): سرچ کنسول گزارشی از هسته اصلی وب در GSC است که عملکرد URL را بر اساس وضعیت ، نوع متریک و گروه URL طبقه بندی می کند.

۴- هدف کاربر (User Intent)

تولید محتوای عالی و بی نقص، بهبود آن و بدست آوردن لینک های با ارزش و قابل اعتماد، می تواند شروعی برای رتبه بندی کلمات کلیدی باشد. هدف نهایی گوگل درک محتوا و نمایش نتایجی بر اساس هدف جستجوگر است. این امر سبب می شود تا بررسی کلمات کلیدی بیشتر از هر زمان دیگری مهم شوند. شما برای اینکه بتوانید رتبه بالایی کسب کنید باید محتوایی تولید کنید که بتواند بر اساس هدف کاربر به آن ها نشان داده شود. کلمات کلیدی باید با سوال احتمالی جسجوگر مطابقت داشته باشد. قبل از اینکه برای رتبه بندی عبارت و کلید واژه ای وقت و انرژی صرف کنید ابتدا باید به رتبه بندی وب سایت های رقیب فعلی رجوع کنید. یعنی در ابتدا رقبا را بررسی و آنالیز کنید.

۵- بازاریابی محتوا

پیش بینی می شود که تا سال جاری، ۴۴ زیتابایت داده در هر روز تولید شود (یعنی معادل ۸.۴۸ تریلیون آهنگ یا ۱،۴۴۰ سال فیلم HD در هر روز!) با توجه به این حجم از تولید محتوا با گذشت زمان چالش ها برای شکستن درهم و برهمی ظاهری، دشوارتر نیز می شود.

به منظور انجام این کار باید به نکات زیر توجه داشت:

  • سعی کنید محتواهای مرجع و جامع در سایت خود استفاده کنید.
  • منابع خود را با ترکیبی از مطالب مفید، آموزنده و سرگرم کننده پر کنید.
  • مقالاتی در توضیح بخش های مختلف محتواهای جامع و اصلی خود بنویسید و بین آنها لینک بیلدینگ انجام دهید.
  • با انتشار محتوای خود از سوشال سیگنال یا سینگال شبکه ای اجتماعی احتمال در معرض دید قرار گرفتن محتوای خود را افزایش دهید.
  • از مطالب ترند (مطالب روز که اکثر قشرهای جامعه با آن در ارتباط هستند) مرتبط با محتوایتان استفاده کنید و آن ها را در شبکه های اجتماعی تبلیغ کنید.
  • از دوربین تلفن هوشمند خود استفاده کنید! تصاویر و فیلم ها معمولاً بهتر از متن ها عمل می کنند. (آینده محتوا متعلق به محتوای ویدیویی است.)
  • محتواهای قدیمی و کم بازدید را بروز کنید.(بروزرسانی محتوا در خیلی از موارد از تولید محتوا ارزشمندتر است)

۶- اسکیما مارک آپ

اسکیما مارک آپ یکی از پروژه های گوگل است که شما در این روش و تکنیک با استفاده از داده های ساختار یافته بتوانید به گوگل و دیگر موتورهای جستجوی بزرگ مثل گوگل، یاهو و بینگ کمک کنید تا با نمایش نتایج غنی تجربه کاربری بهتری را به کاربرانشان ارائه کنند. امروزه اسکیماهای بسیار زیادی در دنیای وب وجود دارد که گوگل نیز تعداد زیادی از آن ها را پشتیبانی میکند و لی متاسفانه تعداد کمی از این اسکیماها در وب فارسی فعال هستند. شما با قرار دادن داده های ساختار یافته در صفحات سایت خود ( البته باید صحت اسکیماهای خود را با ابزار خود گوگل به نام Rich Result Test Tool بسنجید.) نرخ کلیک سایت خود را افزایش دهید.

نکته بسیار مهمی که درباره اسکیما وجود دارد این است که گوگل در مستنداتش هم اعلام کرده که هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر شما از این کدها استفاده کردید در نتایج جستجو نتایج غنی را برای سایت شما به نمایش بگذارد!!
امروزه افزونه های بسیاری برای سایت های وردپرسی وجود دارد که بوسیله آن ها میتوانید این داده های ساختار یافته را در سایت خود پیاده سازی کنید البته کسانی که از CMS های اختصاصی نیز استفاده میکنند میتوانند با مراجعه به سایت Schema.org و استفاده از قطعه کدهای موجود و بارگذاری آن در سایتشان از این قابلیت بهره مند شوند.

اسکیما مارک آپ هایی که موتور جستجوگر گوگل از آنها پشتیبانی می کند :

  • Articles مقالات
  • Events رخدادها یا رویداد
  • FAQ یا سؤالات متداول
  • Local Businesses کسب و کارهای محلی
  • Organizations شرکت ها و ارگان ها
  • People مردم
  • Products محصولات
  • Q&A پرسش و پاسخ
  • Reviews نظرات
  • Recipes دستور تهیه

۷- تجربه کاربری

تجربه کاربری (UX) بر بینش کاربران، نیازهای آنها، ارزش ها، توانایی ها و محدودیت های آن ها تمرکز دارد و همچنین اهداف تجاری را نیز در نظر می گیرد. بهترین شیوه های UX بر بهبود کیفیت تجربه کاربر متمرکز هستند.

عواملی که بر UX تأثیر می گذارد عبارتند از:

  • مفید بودن: محتوای شما باید منحصر به فرد باشد و نیاز کاربر را برآورده کند.
  • قابل استفاده بودن: وب سایت شما می بایست برای استفاده کاربران بهینه باشد به طوری که به راحتی بتوانند در آن جستجو کنند.
  • مورد پسند بودن: عناصر و برند شما باید کاربران را درگیر کند.
  • قابل دستیابی بودن: عناصر طراحی و ناوبری را یکپارچه و هم راستا کنید تا کاربران بتوانند آنچه را که لازم دارند بیابند.
  • در دسترس بودن: محتوا باید برای همه قابل دسترس باشد.
  • قابل اعتماد بودن: برای اینکه کاربران شما را باور کنند، سایت شما باید قابل اعتماد باشد.
  • ارزشمند بودن: سایت شما می بایست به کاربران محتوای ارزشمند ارائه کند.

۸- لینک سازی

لینک ها مدتهاست که در بین فاکتورهای برتر رتبه بندی موتورهای جستجو قرار دارند. البته گوگل نیز در شناسایی و کاهش اعتبار لینک های اسپم توانایی بیشتری پیدا کرده است. پس در این صورت می توان نتیجه گرفت که کیفیت همچنان به کمیت ارجحیت دارد.

البته که نباید فراموش کنیم لینک ها بی شک هنوز مهم ترین عامل رتبه بندی در موتور گوگل هستند و همیشه این شرکت در تلاش است تا محتوا به عامل اصلی تبدیل شود و پیشرفت های بسیار زیادی به کمک هوش مصنوعی کرده ولی نمی توانیم انکار کنیم که هنوز لینک ها حرف اول و آخر را میزنند البته محتوا هم در این روزها تاثیر بسیار زیادی دارد.

لینک بیلدینگ نیز روش ها و تکنیک های مختلفی دارد که با مراجعه به آموزش لینک بیلدینگ آکادمی راه دی ام میتوانید به صورت کامل با روش های اصولی لینک بیلدینگ آشنا شوید.

کلام آخر

امروزه رقابت برای تصاحب رتبه ۱ در موتورهای جستجو بسیار سنگین تر از گذشته شده و شما برای اینکه بتوانید در این میدان رقابت سربلند بیرون بیایید بی شک نیاز دارید تا با رعایت نکات کلیدی و جزییات بتوانید وجه تمایزی بین خودتان و رقبا ایجاد کنید و این ۸ راهکار و تکنیک از اصلی ترین راهکارهای بهینه سازی سایت هستند که در این مقاله از سری مقالات آموزش دیجیتال مارکتینگ راه دی ام با هم به بررسی آن پرداختیم. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست