آموزش مقدماتی Google Data Studio

زمان مطالعه: 8 دقیقه
1K بازدید

گوگل دیتا استودیو چیست؟

تصویر سازی، تحلیل و آنالیز اطلاعات از وب سایت ها و کسب و کارهای آنلاین، همیشه از دغدغه های مهم دیجیتال مارکتر ها و بازاریاب های کسب و کار اینترنتی بوده است.
تهیه گزارش از داده ها کار ساده ایی نیست و گاهی تهیه یک گزارش از داده های وب سایت، ممکن است وقت گیر باشد و برای ایجاد یک گزارش از عملکرد وب سایت ساعت ها وقت صرف شود.
همچنین در برخی شرایط تهیه ی یک گزارش از عملکرد سایت، بسیار زمان بر تر از تحلیل همان گزارش می باشد.
این مدت زمان طولانی برای ایجاد و تصویر سازی داده ها میتواند برای مشتری و صاحبان تجارت آنلاین شامل ضرر و زیان هایی باشد.
در سال ۲۰۱۶ ابزاری به نام گوگل دیتا استودیو منتشر و معرفی شد که دیگر تهیه ی گزارش را برای افراد فعال در حوزه ی سئو و دیجیتال مارگتینگ آسان کرد.

گوگل دیتا استودیو چیست؟

در سال ۲۰۱۶ میلادی نسخه ی بتا از ابزار گوگل دیتا استودیو منتشر شد.
گوگل استودیو دیتا یک ابزار رایگان برای تصویر سازی داده ها می باشد.
با استفاده از این ابزار شما می توانید به راحتی تمامی منابع مورد نظر مرتبط با کسب و کار آنلاین خود مانند داده های گوگل سرچ کنسول ، گوگل ادوردز، گوگل آنالیتیکس، گوگل شیتز و … را در قالب یک گزارش تصویری ایجاد کنید.
این ابزار به راحتی به شما این امکان را می دهد تا اطلاعات و داده های تحلیلی خود را بتوانید تحلیل و تفسیر کنید و همچنین اطلاعات بدست آمده را شخصی سازی کنید و به اشتراک بگذارید.
در سال ۲۰۱۸ میلادی این ابزار از نسخه بتا خارج شد و با تمام امکانات برای همگان در دسترس قرار گرفت.

فواید استفاده از گوگل دیتا استودیو

فواید استفاده از گوگل دیتا استودیو

در ادامه به برخی از فواید ابزار گوگل دیتا استودیو پرداخته ایم :

  1.  ابزار Google Data Studio رایگان می باشد.
  2. به تمامی منابع اطلاعاتی مانند فیس بوک، لینکدین ، بینگ و … متصل می شود.
  3. همچنین امکان انتقال اطلاعات از گوگل دیتا استودیو به یک پلتفرم هم امکان پذیر می باشد که با پرداخت هزینه میتوان به این مورد دسترسی داشت .
    ابزار گوگل دیتا استودیو به شما امکان شخصی سازی داده ها را خواهد داد و بر اساس نیاز مشتری میتوان اطلاعاتی را جمع آوری نمود.
  4. سازگار بودن ابزار
  5. همگام سازی و تغییر داده ها بصورت آنلاین
  6. صرفه جویی در زمان و منجر شدن به افزایش تمرکز بر روی تحلیل داده های آماری

آموزش کار با ابزار گوگل دیتا استودیو

مراحل مقدماتی کار با ابزار گوگل دیتا استودیو را بطور خلاصه در ۴ مرحله میتوان دسته بندی شود و پس از رعایت و یادگیری این اصول میتوان گفت میتوانید گزارش خوبی را توسط این ابزار ایجاد کنید.

  1. انتخاب یک الگوی گزارشی
  2. اتصال منابع اطلاعاتی دلخواه
  3. انتخاب پارامتر ها و معیار های پر اهمیت و تحلیل آنها
  4. به اشتراک گزاری گزارش های آماری

انتخاب الگوهای گزارشی در گوگل دیتا استودیو

انتخاب الگوهای گزارشی در گوگل دیتا استودیو

اولین کار در زمان استفاده از ابزار گوگل دیتا استودیو انتخاب یک الگو برای نمایش اطلاعات آماری و اطلاعات مورد نظر برای آنالیز وب سایت می باشد.
این ابزار الگوهای مختلفی دارد که می توانید بر حسب نوع داده ها آنها را انتخاب کنید.
از ویژگی های خوب این ابزار میتوان به ایجاد گزارش های چند صفحه ایی و قابلیت شخصی سازی اشاره کرد. همچنین این ابزار امکان تغییر فونت را هم به شما خواهد داد.
هر مشتری شما گزارش خاص خود را بر حسب کسب و کارش دارد و الگوهای انتخابی شما باید مطابق با نیاز مشتری باشد.
مثلا اگر تهیه گزارش برای یک آژانس دیجیتال مارکتینگ باشد، مواردی مانند بررسی عملکرد ppc (تبلیغات کلیکی)، و داده های سئو وب سایت حائز اهمیت است که باید امکان تحلیل این گزارش های آماری در الگوی انتخابی شما باشد.

اضافه کردن داده ها در گوگل دیتا استودیو

اتصال داده ها در ابزار گوگل استودیو بسار مهم است و شما می توانید برحسب نیاز انتخاب کنید که گزارش آماری شما از چه ساختار و ابزاری باشد.

اضافه کردن داده ها در گوگل دیتا استودیو

و با کلیک بر روی Add Data در نوار ابزار ها شما میتوانید داده های مورد نظر خود را برای تهیه گزارش همگام سازی کنید.

 

اضافه کردن داده ها در گوگل دیتا استودیو

اما نکته منفی در استفاده از این ابزار برای انتقال داده ها به یک ساختار یا پلتفرم دیگر آن است که برای این فرآیند، ابزار گوگل دیتا استودیو شامل هزینه هایی می شود و ممکن است در استفاده از این داده ها  سرعت گزارش ها کاهش یابد و تغییرات داده ها بصورت آنلاین نباشد.

شخصی سازی و انتخاب معیار در گوگل دیتا استودیو

ابزار گوگل دیتا استودیو ممکن است اطلاعات آماری زیادی خارج از اهداف مشتری را نمایش دهد.
و گاهی ممکن است مشتری بی نیاز از تحلیل داده های اضافی مانند:
میزان هزینه برای هر کلیک در تبلیغات گوگل،ّ میزان دریافت هزینه از هر کلیک مشتری بر روی لینک های وب سایت و …. باشد که بهتر است تحلیل داده ها در این ابزار برای مشتری ها شخصی سازی شود.
و اگر نیاز یک مشتری فقط تحلیل میزان impression , clicks و Ctr (نرخ کلیک)  یک وب سایت باشد تنها تهیه ی گزارش درخواستی توسط مشتری از جانب شما بسیار میتواند مناسب تر باشد.

 اشتراک گذاری داده ها در گوگل دیتا استودیو

پس از تهیه ی گزارش و شخصی سازی دیتا ها شما میتوانید این گزارش را با مشتری های خود به اشتراک بگذارید.

  • میتوانید با یک ایمیل از مشتری خود دعوت کنید تا گزارش تکمیلی شما را بررسی کند.
    (برای این کار مشتری شما باید اکانت گوگل را داشته باشد)
  • میتوان اجازه خواندن و ایجاد تغییرات به کاربر داده شود.
  • با استفاده از لینک اشتراکی افراد می توانند به گزارش دسترسی داشته باشند.
  • میتوانید برخی اطلاعات را در به اشتراک گذاشتن دیتا ها محدود کنید.
  • محدود کردن ادیتور ها (افرادی که توانایی ویرایش دارند) برای ایجاد تغییرات در دسترسی ها و اضافه کردن کاربران جدید در ابزار گوگل دیتا استودیو
  • غیر فعال کردن امکان کپی، پرینت و دانلود اطلاعات برای بازدید کننده ها

 اشتراک گذاری داده ها در گوگل دیتا استودیوبا این کار ها تمامی تغییرات و دسترسی ها تحت کنترل می تواند باشد.

ایجاد گزارش در گوگل دیتا استودیو

برای ایجاد گزارش، اولین کار آن است که بتوانید اطلاعات را بصورت تصویری داشته باشید و این اطلاعات بتواند در تحلیل داده ها به شما کمک کند.
مطابق با تصویر پس از کلیک بر روی نوار ابزار ها و وارد شدن در بخش Insert میتوانید انتخاب کنید که نوع نمایش داده های آماری شما به چه صورت باشد.

  1. نمودار های زمانی
  2. نمودار میله ای
  3. نمودار دایره ای
  4. جدول ها
  5. امتیازات آماری

ایجاد گزارش در گوگل دیتا استودیو 

نمونه تحلیل داده های آماری در تبلیغات گوگل(گوگل ادوردز)

برای مثال یک نمونه از گزارش تصویری از کمپین گوگل ادوردز را بررسی خواهیم کرد.

نمونه تحلیل داده های آماری در تبلیغات گوگل(گوگل ادوردز)
۱_ بخش امتیاز ها و آمار ها

در این بخش شما می توانید اطلاعات آماری از:

  • کلیک ها
  • Ctr (نرخ کلیک)
  • Impressions (دیده شدن)

را درگزارش تصویری خود بطور خلاصه داشته باشید و میتوانید داده ها را مقایسه کنید.

۲_ نمودار بازه زمانی

در این بخش شما میتوانید عملکرد های مختلف مانند تعداد کلیک را در بازه های زمانی مختلف داشته باشید.

۳_ گزارش های جدولی

یکی از موارد رایج برای به تصویر کشیدن داشبورد ها و گزارش ها، نمایش اطلاعات بصورت جدول می باشد.
که این جداول این امکان را به شما میدهد تا در کمپین ها، گروه های ادوردز و … موشکافی کنید و پارامتر های مختلفی را شخصی سازی کنید.

۴_ نمودار دایره ای

نمودار دایره ای یکی دیگر از ابزار های خوب برای به تصویر کشیدن مقایسه میان داده ها میباشد.
بطور مثال برای مقایسه کلیک ها ، قیمت و .. از نمودار دایره ای میتوان استفاده کرد.
با تمامی این امکانات قابلیت شخصی سازی گزارش را خواهید داشت.

ویرایش ظاهر و نمایش اطلاعات در گوگل دیتا استودیو

ویرایش ظاهر و نمایش اطلاعات در گوگل دیتا استودیو

قابلیت انتخاب فرمت و ظاهر مناسب برای گزارش تاثیر مثبت بر مشتری میگذارد. برای تغییر فرمت و استایل چارت ها جداول و … کافیست که بر روی مقدار Add که در سمت راست تصویر بالا می باشد کلیک کنید.
چند راه برای شخصی سازی نمایش آماری وجود دارد.مثلا :

  1. تغییر فونت و رنگ زمینه گزارش
  2. تغییر رنگ پارامتر های مقایسه ایی
  3. رعایت ساختار چپ چین و راست چین در گزارش ها
  4. اضافه کردن فیلتر برای گزارش های آماری در گوگل دیتا استودیو

اضافه کردن فیلتر برای گزارش ها در گوگل دیتا استودیو

یک راه عالی برای دسته بندی تصاویر، اضافه کردن قابلیت فیلتر کردن میباشد.
برای مثال اگر میخواهید تمامی جدول ها و نمودار ها را زمان ادیت دیتاها داشته باشید از منو Insert نوار ابزار ها گزینه Filter Control را انتخاب کنید و معیاری را به عنوان فیلتر انتخاب کنید.

اضافه کردن فیلتر برای گزارش ها در گوگل دیتا استودیو

بررسی ترافیک وبسایت در گوگل دیتا استودیو

بررسی ترافیک وبسایت در گوگل دیتا استودیو

رایج ترین داشبوردی که مشتریان از آن استفاده میکند Traffic Overviews Page در وب سایت ها می باشد.
اگر بر روی ppc و سئو وبسایت کار شود، بررسی این مورد بسیار اهمیت دارد. همچنین با ابزار گوگل دیتا استودیو، دریافت اطلاعات زیر به سادگی مشخص می شود.

  • با بررسی ترافیک وبسایت ها میتوان به گزارش آماری و تحلیلی بسیار خوبی رسید.
  • بالا پایین شدن کلی ترافیک وب سایت کنترل می شود.
  • داده های پر بازدید مشخص می شود.
  • روند رفتاری کاربران مانند مدت زمان حضور در وب سایت و … بررسی می شود.
  • ترافیک سایت و انواع دیوایس های مختلف بیننده وب سایت تحلیل می شود.

بررسی گزارش ppc در گوگل دیتا استودیو

در مراحل پیشرفته تر در تبلیغات گوگل ادز، مواردی را که برای مشتری بسیار مهم است را میتوان با ابزار گوگل دیتا استودیو بررسی کرد.
گزارش شرایط بازدید کنندگان وب سایت ها در گوگل دیتا استودیو برای تحلیل بهتر و دریافت اطلاعات آماری از عملکرد رفتاری کاربران وب سایت ها و ارائه راهکار ها در مباحث بازاریابی دیجیتالی و … برای تمامی موارد فوق میتوان از این ابزار استفاده کرد و اطلاعات مفیدی را به مشتری ها تحویل داد.

چکیده مقاله

ساخت گزارش برای تحلیل و آنالیز داده ها و بررسی عملکرد وب سایت ها معمولا زمان بر خواهد بود . به نوعی که گاها تهیه ی یک گزارش میتواند سخت تر و زمان بر تر نسبت به تحلیل داده های آماری کسب و کار آنلاین باشد.
ابزار گوگل دیتا استودیو، ابزار رایگانی می باشد که به آسانی گزارش های تصویری از داده ها و اطلاعات درخواستی مشتری های شما را آماده میکند.
در این مقاله آموزش مقدماتی گوگل دیتا استودیو بطور کامل برای شما عزیزان توضیح داده شد.
امیدواریم با معرفی و آشنایی با ابزار گوگل دیتا استودیو از این پس شما بتوانید گزارشات خوبی را دراختیار مشتریان خود قرار دهید.

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست