۶ گام مهم در تولید و بازاریابی محتوا

زمان مطالعه: 5 دقیقه
1K بازدید
6 گام مهم در بازاریابی محتوا

۶ فاکتور مهمی که باید برای تولید و بازاریابی محتوا بدانید.

ممکن است تصور کنید همین که یک محتوای خوب تولید می کنید، بازاریابی محتوا انجام داده اید. این تصور اشتباهی است که خیلی از افراد در دنیای دیجیتال مارکتینگ با آن مواجه هستند. از طرفی اکثر شما می دانید که تولید محتوا و بازاریابی محتوا دو مفهوم کاملا متفاوتند، اما در عمل این تفاوت را در کار خود لحاظ نمی کنید.

به عنوان مثال، همه شما می دانید که تولید محتوای با کیفیت و توجه به نیاز کاربر در تولید محتوا ضروری است، و همچنین می دانید که داشتن یک برنامه زمانی مشخص برای تولید محتوا از اهمیت زیادی برخوردار است؛ اما تمرکز بیش از اندازه بر تولید محتوا، باعث شده از سایر جوانب بازاریابی محتوا غافل شوید.

دقیقا به همین دلیل است که از کنار واژه “بازایابی محتوا” به سادگی عبور کرده و به شکل درستی آن را پیاده سازی نمی کنید. یک قانون مهم در تولید محتوا وجود دارد و آن این است که:

 هرقدر که زمان خود را بر روی افزایش کیفیت محتوا بگذارید، کمتر نیاز به تولید محتوا خواهید داشت.

در ادامه به بررسی مهمترین مراحل در بازاریابی محتوا می پردازیم.

  1. استراتژی محتوا

استراتژی محتوا

قبل از هر چیزی، لازم است برای تولید محتوای خود، یک استراتژی اصولی تنظیم کنید. این اولین گامی است که پیش از هر چیزی باید روی آن زمان بگذارید. مهمترین فاکتورهای استراتژی محتوا شامل موارد زیر است:

  • شناخت مخاطب (پرسونای مخاطب): برای چه کسانی تولید محتوا می کنید؟
  • طراحی نقشه سفر مخاطب: قصد دارید مخاطبین از محتوای شما به کجا برسند و چه عملی را انجام دهند؟
  • انتخاب کانال: از چه طریقی به مخاطبین خود دسترسی دارید؟
  • انتخاب موضوع: در رابطه با چه موضوعی می خواهید با کاربران صحبت کنید؟
  • مدیریت پروژه: چه برنامه ای برای تیم خود دارید؟

نکته مهمی که در این مرحله باید به آن توجه کنید، این است که استراتژی محتوا فرآیندی نیست که با یک بار انجام دادن، خاتمه پیدا کند. بلکه بعد از تنظیم استراتژی محتوا، نیاز دارید هر ۶ ماه یکبار، آن را بازبینی و بروزرسانی کنید.

  1. تولید محتوا

پس از اینکه استراتژی محتوا را تنظیم کردید، نوبت به تولید محتوا می رسد. تولید محتوا چیزی بیشتر از صرفا نوشتن و یا ایجاد یک محتواست؛ و اگر بدون داشتن یک برنامه مشخص اقدام به تولید محتوا کنید، قطعا فرآیندی زمان بر و خسته کننده خواهد بود.

نکته ای که در تولید وجود دارد، این است که برای تولید یک محتوای خوب، مراحل متعددی وجود دارد که اگر بخواهید همه این مراحل را با هم پیش ببرید، قطعا کار دشواری خواهد بود. به همین دلیل ما به شما پیشنهاد می کنیم برای تولید محتوا شروع به برنامه ریزی کنید.

عنوان را مشخص کنید، ساختار محتوا را شکل دهید و قبل از شروع به نوشتن، در زمینه موضوع مقاله اطلاعات کامل به دست آورید. تقسیم کردن مراحل کار به این شکل، تولید محتوا را برایتان ساده تر کرده و زمان و انرژیتان را هدر نمی دهد.

  1. بهینه سازی محتوا

بهینه سازی محتوا

هر قدر هم که مقاله، پادکست و یا ویدئویی که تولید کرده اید، با کیفیت و عالی باشد، اگر آن را برای اهداف بازاریابی محتوای خود بهینه نکنید، به نتیجه نخواهید رسید. چرا که مخاطبین هدفتان را پیدا نخواهید کرد. در نتیجه بین مرحله تولید محتوا و انتشار محتوا نیاز دارید که محتوا را بهینه کنید تا سفر مشتری (Customer Journey)، همان گونه که در برنامه ریزی لحاظ شده بود انجام شود.

بهینه سازی هایی که در این مرحله باید انجام دهید، کاملا به هدفتان از بازاریابی محتوا بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر هدفتان دریافت بازدید بیشتر مخاطب از یک مقاله خاص است، می توانید روی کلمات کلیدی هدف در آن مقاله کار کنید. و یا اگر قصد دارید لیدها (سرنخ ها) را جذب کنید، باید از فرم های جذب لید در محتوای خود استفاده کنید.

فراموش نکنید که تمامی این بهینه سازی ها را قبل از انتشار محتوا، حداقل دو بار چک کنید.

  1. انتشار محتوا

پس از طی کردن مراحل قبل، نوبت به انتشار محتوا می رسد. اما انتشار محتوا به تنهایی کافی نیست. حتی اگر سایتی دارید که به طور طبیعی ترافیک بالایی دریافت می کند، باز هم نیازمند این هستید که این پروسه را تسریع کنید. اما از چه روش هایی می توان این کار را انجام داد؟

  • محتوای خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.
  • به مشتریان و کاربرانی که در سایتتان ثبت نام کرده اند، ایمیل بزنید.
  • از اینفلوئنسرها کمک بگیرید.

این روش ها به شما کمک می کنند تا محتوای شما سریع تر بازدید بیشتری دریافت کند.

  1. بازآفرینی محتوا

علاوه بر روش هایی که در مرحله قبل به آن اشاره شد، شما می توانید با استفاده از بازآفرینی محتوا، آن را مقابل چشم مخاطبینتان قرار دهید. با این تفاوت که در این روش به جای اینکه مخاطب را از سایر پلتفرم ها به سایت خود بکشانید، محتوای خود را در سایر پلتفرم ها به اشتراک می گذارید.

بازآفرینی محتوا چیست؟

در اصل یکی از روش ها و تکنیک های بازاریابی محتوا است که میتواند تاثیر بسیار زیادی بر روی جذب ترافیک داشته باشد در این روش معمولا از روش های مختلفی برای بازآفرینی و نحوه بیان محتوا استفاده میکنند اگر بخواهیم در یک مثال به شما نشان دهیم که بازآفرینی محتوا چیست باید بگوییم در نظر بگیرید شما یک مقاله یا محتوا در سایتتان دارید و اینفوگرافیکی با همان مضمون و محتوا منتشر میکنید تا مخاطبان بیشتری را جذب این محتوا کنید و بی شک اگر این کار را انجام دهید تاثیر آن را خواهید دید پس حتما امتحان کنید.

هر دو روش را می توانید بلافاصله بعد از انتشار محتوایتان انجام دهید.

از مهمترین انواع بازآفرینی محتوا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر شکل محتوا، به عنوان مثال تبدیل یک محتوای متنی به پادکست و یا ویدئو
  • انتشار خلاصه ای از یک محتوای طولانی
  • بسط دادن یک محتوای کوتاه
  1. بروزرسانی محتوا

حتما راجع به محتوای همیشه سبز چیزی شنیده اید. محتوای همیشه سبز به محتواهایی گفته می شود که به سرعت قدیمی نمی شوند و تا مدت طولانی کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می گیرند.

حتی اگر اکثر مقالات سایت شما محتوای همیشه سبز باشند، به این معنی نیست که می توانید آن ها را به حال خود رها کنید، بلکه باز هم باید پس از مدتی آن ها را بروزرسانی کنید. این بروزرسانی مانند انرژی دوباره ای برای استراتژی بازریابی محتوای شما عمل خواهد کرد.

پس اگر تمایل دارید محتواهای همیشه سبز و با کیفیتتان، همیشه عملکرد بالایی داشته باشند، آن ها را به طور پیوسته متناسب با اهداف بازاریابیتان بروزرسانی کنید.

البته استثنا در بعضی از موارد وجود دارد که شاید حوزه هایی وجود داشته باشد که تولید و یا بروزرسانی محتوا در آن ها مقدور نباشد. پس اگر کسب و کار شما دامنه گسترده ای دارد حتما نکات فوق را جدی بگیرید.

نتیجه گیری:

گمان نکنید هرچقدر بیشتر محتوا تولید کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت. این یک باور اشتباه است. حتما باید کیفیت محتوا را نیز در نظر بگیرید. اگر زمانی را که برای تولید محتواهایی با کیفیت پایین هدر می دهید، صرف بهینه سازی و بروزرسانی محتواهای با کیفیت کنید، مطمئنا نتیجه بهتری در انتظارتان خواهد بود.

اگر این مقاله برای شما مفید واقع شد، لطفا آن را با دوستانتان نیز به اشتراک بگذارید.

منبع: سایت محتوای همیشه سبز

۵/۵ - (۴ امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست