بازاریابی مجدد (Remarketing) و هدف گذاری مجدد (Retargeting) چیست؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه
1K بازدید
بازاریابی مجدد (Remarketing) و هدف گذاری مجدد (Retargeting)

از بازاریابی مجدد و هدف گذاری مجدد چه استفاده هایی میشود؟

کاربرد بازاریابی مجدد و هدف گذاری مجدد

تاکنون به این موضوع فکر کرده اید که چه تعداد از کاربرانی که وبسایت شما را برای اولین بار بازدید میکنند، با همان بازدید اول جزو مشتری های شما میشوند؟
اگر شما هم برای کسب و کار خود وبسایتی را ایجاد کرده اید و از طریق وبسایتتان محصولات و خدماتی را به کاربرانتان ارائه میدهید، حتما پیوسته در تلاش هستید تا روزبه روز مشتریان خود را افزایش دهید.
روزانه کاربران زیادی میتوانند از وبسایت شما بازدید کنند، ولی ممکن است همه آن ها به مشتری تبدیل نشوند و فقط تعداد کمی از کاربران ممکن است از وبسایت شما خرید انجام دهند.

ممکن است شما هم در حال بررسی نحوه ی عملکرد کاربران وبسایتتان باشید و از روش مختلفی بخواهید مشتریان وب سایت خود را افزایش دهید.
همچنین ممکن است زمان زیادی را صرف تست کردن راه های گوناگونی برای افزایش فروش کرده باشید و این روند میتواند بسیار طولانی باشد. حتی امکان دارد تنها درصد کمی از کلیک کنندگان وبسایت شما مشتری شما شوند.
بازاریابی مجدد و هدف گذاری مجدد به شما این فرصت را میدهد تا بتوانید با پیاده سازی راهکارهایی مشتریان قبلی خود را متقاعد سازید تا خرید های بعدی خود را هم از وبسایت شما انجام دهند و همچنین کاربرانی که وبسایت شما را بازدید کرده اند و بنا به دلایلی نتوانستند خرید خود را تکمیل کنند متقاعد کنید و آنها را نیز به مشتری تبدیل کنید.
در این مقاله ی منتشر شده در آژانس دیجیتال مارکتینگ راه دی ام قصد داریم به نکاتی درباره، دو مفهوم بازاریابی مجدد و هدف گذاری مجدد بپردازیم.
اکنون بازاریابی مجدد و‌ هدف گذاری مجدد را بصورت جداگانه بررسی میکنیم تا با تفاوت ها آشنا شوید.

هدف گذاری مجدد(Remarketing) چیست؟

هدف گذاری مجدد چیست؟

هدفگذاری مجدد میتواند چندین رویکرد داشته باشد. هدف گذاری مجدد معمولا به تبلیغات آنلاین یا کاربرانی که به هر نحوی حداقل یکبار با سایت شما ارتباط برقرار کردند اشاره دارد.
هنگامی که یک بازدید کننده وارد وبسایت شما میشود، احتمالا ممکن است بر روی محصولات شما کلیک کند یا اقدامی را بر روی یکی از صفحات وبسایت شما انجام دهد و در اثر این اقدامات یک کوکی (یک فایل متنی شامل برخی از اطلاعات وبسایت و کاربر میباشد) در مرورگر برای هر بازدید کننده ساخته میشود.
با بررسی عملکرد کاربران میتوان استراتژی هدف گذاری مجدد را پیاده سازی کرد و با ایجاد تبلیغات و برقراری ارتباط دوباره، کاربرانی که قبلا وبسایت شما را بازدید کرده بودند را مجددا به وبسایت بازگرداند.
این تبلیغات از روش وبسایت هایی مانند Google Display Network و FaceBook و… قابل انجام است و به شما اجازه را میدهند تا تبلیغاتتان را در سایت هایی که بازدیدکندگان شما به آن جا میروند قرار دهید. البته در اکوسیستم وب فارسی یکی از بهترین ارائه دهنده های این سرویس شرکت یکتانت است.
در نهایت هدف گذاری مجدد  را میتوان به دو بخش درون سایت (On-Site) و خارج از سایت (Off-Site) دسته بندی کرد.
هر کدام از آنها ها استراتژی های متفاوتی دارند و به نوع هدف گذاری و تعاملات کاربران بستگی دارد و امروزه در دنیای دیجیتال مارکتینگ کاربرد فراوانی دارند

هدف قرار دادن تعاملات درون سایت ( On-Site)

هدف قرار دادن تعاملات درون سایت ( On-Site)

این روش از هدف گذاری مجدد، اقداماتی است برای کاربرانی که قبلا از وبسایت شما بازدید کرده اند. این دسته از کاربران ممکن است با خدمات و محصولات شما در گذشته ارتباط برقرار کرده باشند.
گاهی ممکن است این کاربران از وبسایت شما خریدی انجام داده باشند و گاهی ممکن است خرید آنها در مرحله ایی متوقف شده باشد و ناتمام مانده باشد.
هدف گذاری مجدد میتواند به شما کمک کند تا کاربرانی که با وبسایتتان تعامل داشته اند را به مشتری تبدیل کنید. هم چنین میتوانید کسانی را که قبلا از برند شما استقبال کرده بودند را دوباره به سایتتان بازگردانید.
روش هایی برای هدف گذاری مجدد وجود دارد که از طریق هر کدام از این روش ها میتوانید هدف گذاری کسب و کار خود را ایجاد کنید:

  • میتوانید کاربران را براساس محصولی که با آن تعامل داشته اند ولی خرید نکردند هدفگذاری کنید.
  • میتوانید براساس روش هایی که کاربران با وبسایت شما آشنا شده اند، مثلا پیدا کردن وبسایت شما از طریق ( شبکه اجتماعی و.. ) آنها را هدفگذاری کنید.
  • میتوانید کاربرانی را که که در لیست ایمیل شما هستند و به محصولات شما علاقه دارند ولی هنوز به مشتری تبدیل نشده اند، هدف گزاری کنید.
    از طریق ابزار های مختلفی میتوان هدف گذاری های مجدد را ایجاد کرد، مثلا :
    با استفاده از ابزار های گوگل ادوردز، گوگل گوگل آنالیتیکس، تبلیغات فیسبوک و … میتوان هدف هایی را برای افزایش فروش در کسب و کار تعیین کرد.
    تبلیغات هدفگذاری مجدد (Remarketing)، تقریبا  نرخ تبدیل بالاتری نسبت به تبلیغات غیر هدفمند دارند. این به معنی این است که بازاریابی مجدد برای افرادی که از محصولات و برند شما استقبال کرده اند آسان تر است.

هدف قراردادن تعاملات خارج از سایت ( Off-Site)

هدف قراردادن تعاملات خارج از سایت ( Off-Site)

در بخش قبلی ما روشی را بررسی کردیم مربوط به هدفگذاری در خود وبسایت بود.
ولی امروزه کاربران ممکن است بیشتر وقت خود را در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر و … بگذارند و دیگر شناخت محصولات و اطلاعات محدود به وبسایت نباشد.
در این روش از هدفگذاری مجدد، تعاملات کاربران با وبسایت از طریق ابزار های دیگری خارج از خود وبسایت است.
غول های شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک این موضوع را تشخیص دادند و شروع به هدف قرار دادن کاربران کردند.
بطور کلی کسب و کارها با زیر نظر گرفتن اکانت های مشابه میتوانند رفتار کاربران را شناسایی کنند آن ها را مورد بررسی قرار دهند و با استفاده از راهکار هایی آنها را به وبسایت خود هدایت میکنند.
پس هدفگذاری مجدد شامل کاربرانی است که با شما، صفحه شما و یا دیگر صفحاتی که مشابه شماست تعامل داشته اند.
و ابزار هایی مانند یکتانت را میتوان وسیله ای برای هدف قرار دادن کاربران در نظر گرفت.

بازاریابی مجدد چیست؟

بازاریابی مجدد چیست؟

ممکن است فهمیدن تفاوت بازاریابی مجدد (Remarketing) و هدف گذاری مجدد (Retargeting) کمی گیج کننده به نظر برسد. ابزار Google Remarketing Tools یک ابزار برای بازاریابی مجدد محسوب میشود.یکی از روش های بازاریابی مجدد در کسب و کارها میتواند جذب مجدد مشتری از طریق ارسال ایمیل باشد.
مواردی مانند ارسال ایمیل به مشتری برای تمدید خدمات یا فروش لوازم جانبی، تخفیف ها و … نمونه های بازاریابی مجدد هستند .
هم چنین با داشتن اطلاعات کاربران و ارسال اطلاعات سابقه خرید مشتریان میتوانید به آنها یادآوری کنید که میتوانند از خدمات شما مجددا استفاده کنند.
این کار ها اغلب در بازاریابی از طریق ایمیل اتفاق میفتد.

بازاریابی مجدد و هدف گذاری مجدد چه تفاوت هایی با هم دارند؟

اگر چه هدف کلی بازاریابی مجدد و هدف گذاری مجدد افزایش فروش میباشد، اما تفاوت های اساسی دارند که صاحبان کسب و کار ها باید به آن آگاه باشند.
هدفگذاری مجدد در واقع بر تبلیغات کلیکی (PPC یا پرداخت هزینه به ازای هر کلیک کاربر) تمرکز دارد و میتواند انواع مختلفی داشته باشد.
ولی بازاریابی مجدد بیشتر بر روی تبلیغات ایمیلی تمرکز دارد و معمولا برای کسانی است که قبلا یک خرید را از وبسایت شما انجام داده اند و یا از طریق فرم ثبت نام اطلاعاتی را در وبسایت ثبت کرده اند ولی بنا به دلایلی از خرید خود منصرف شده اند و اطلاعات آنها در وبسایت شما ثبت شده است. در بازاریابی مجدد شما میتوانید با ارسال ایمیل های مختلفی، کاربران را تشویق کنید تا از وبسایت شما محصولاتی را خریداری کنند.
بازاریابی و هدفگذاری مجدد از اقداماتی هستند که در دنیای دیجیتال مارکتینگ بسیار پرکاربرد هستند و هر رو روش شامل استراتژی و اقداماتی است تا نتیجه کار که فروش بیشتر است به درستی اتفاق بیفتد.

اشتراک بین بازاریابی مجدد و هدف گذاری مجدد

اشتراک بین بازاریابی مجدد و هدف گذاری مجدد

در موارد بالا درباره ی تفاوت هدفگذاری و بازاریابی مجدد صحبت کردیم با این حال در سال های اخیر این دو مفهوم تا حدودی با هم تلفیق شده اند.
ابزارهایی مانند گوگل ادوردز، فیسبوک و … قابلیت هایی برقراری ارتباط از طریق ایمیل هم به ویژگی های خود اضافه کرده اند و این روزها ایمیل مارکتینگ، مجزا از دیگر امکانات ابزار های تبلیغات پولی نیست.

نمونه بخش ارسال ایمیل از طریق فیسبوک

ارسال ایمیل از طریق فیسبوک

نمونه بخش ارسال ایمیل از طریق گوگل ادوردز

ارسال ایمیل از طریق گوگل ادوردز

چکیده مقاله

بازاریابی مجدد و هدف گذاری مجدد دو مفهوم مجزا از هم میباشند که هدف مشترکی را دنبال میکنند و این هدف یکسان افزایش فروش می باشد.
گاهی کاربران ممکن است از طریق روش های مختلفی وارد وبسایت شما شوند و بنا به دلایلی نتوانند سفارش خود را ثبت کنند و از خریداری محصولات شما منصرف شوند یا برخی از کاربران ممکن است تنها یکبار از وبسایت شما خریدی را انجام داده باشند. اگر شما هم بدنبال راهکاری هستید تا عملکرد کاربران را شناسایی کنید همچنین کاربران را تشویق کنید تا از وبسایت شما محصولاتی را خریداری کنند، کاربرانتان را به مشتری تبدیل کنید و مشتریان قدیمی خود را تشویق کنید تا از دیگر خدمات وبسایت شما استفاده کنند، میتوانید استراتژی های هدف گذاری مجدد و بازاریابی مجدد را در وبسایت خود پیاده سازی کند.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم اطلاعات مناسبی را برای بهبود سئو وبسایت شما در اختیارتان قرار دهیم و شما میتوانید با به اشتراک گذاری این مقاله درجهت افزایش سطح دانش افراد فعال در حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ به ما کمک کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست