مشکلات مربوط به اولویت با نسخه موبایل (Mobile-First Indexing)

زمان مطالعه: 4 دقیقه
1K بازدید
مشکلات مربوط به اولویت با نسخه موبایل

بررسی مشکلات مربوط به “اولویت با نسخه موبایل” و ارائه راهکارهای جلوگیری از آن

مارتین اسپلیت (مشاور توسعه دهنده جستجوی گوگل)، رایج ترین مشکلات وچالش های وبمستران مربوط به الگوریتم اولویت با نسخه موبایل (Mobile-First Indexing) و نحوه جلوگیری از آنها را مورد بررسی قرار داد. که مرور این موارد میتواند نکات بسیار کلیدی را به فعالان در حوزه بهینه سازی موتورهای جستجو بدهد چرا که قرار است در آگوست ۲۰۲۱ الگوریتم موبایل فرست ایندکسینگ برای همه سایت ها فعال شود.

در جدیدترین قسمت از سری ویدیوهای Google Lightning Talks (سخنرانی های کوتاهی است که در کنفرانس های وبمستر گوگل ارائه می شود)، مارتین اسپلیت، سعی کرد تا به مشکلات رایج وبمستران و توسعه دهندگان درباره الگوریتم Mobile-First-Indexing یا همان اولویت با نسخه موبایل بپردازد و راهکارهای مورد نیاز برای عبور از چالش های این الگوریتم را بیان کند.

مشکلات رایج مربوط به “الویت با نسخه موبایل”

شایع ترین مشکلات مربوط به اولویت با نسخه موبایل را می توان به طور کلی به دو دسته تقسیم کرد.

  1. مشکلات خزنده (کرالر) موبایل

وقتی گوگل نسخه موبایل را کرال می کند، ممکن است اشکالاتی رخ دهد. به عنوان مثال، درخواست سرور می تواند با توجه به نوع کاربر که میتواند کاربر واقعی یا ربات های موتور جستجو (User Agent) متفاوت باشد. شاید بپرسید یوزر ایجنت یا User Agent چیست؟ در دنیای Computing یا دنیای محاسبه، یوزر ایجنت یک سیستم نرم افزاری است که به نمایندگی کاربر مثلادر قالب یک مرور به  جای کاربر واقعی وطیفه بازیابی و رندر کردن محتوا از سمت سرور و نمایش آن به کاربر نهایی یا End User را دارد.

به عنوان مثال، سایتی را در نظر بگیرید که دو نسخه‌ی دسکتاپ و موبایل دارد. با توجه به اینکه بازدیدکننده از چه سیستم عامل و مرورگری استفاده می‌کند، به شکل متفاوتی از سمت سرور بارگذاری می‌شود.

اگر چنین اشکالاتی به وجود بیاید، اطلاعاتی در صفحات به وجود می آید که گوگل قادر به دریافت از اطلاعات مورد نیاز آن ها نخواهد بود. این بدان معنی است که گوگل نمی تواند سیگنال های ضروری برای نمایش سایت در نتایج جستجو را دریافت کند و در نتیجه مشخص است چه اتفاقی خواهد افتاد.

  1. مشکلات محتوا در صفحات موبایل

برخی اشکالات ممکن است مستقیما به محتوا مرتبط باشند. این مساله معمولا زمانی رخ می دهد که محتوای نسخه موبایل با محتوایی که در دسکتاپ نمایش داده می شود، متفاوت باشد. که البته بعضی از وبمسترها از قصد این کار را انجام میدهند که در اصطلاح به ان کلوکینگ Cloaking میگویند که روش کاملا اشتباه و غیر اصولی است و مطمئنا اثرات بسیار بدی بر روی اعتبار سایت شما در گوگل میگذارد.

هنگامی که گوگل اطلاعات کمتری از یک صفحه دریافت می کند، کمتر قادر به درک محتوای صفحه است؛ و همین موضوع باعث می شود تا گوگل نتواند سایت را به درستی رتبه بندی کند.

چگونه از بروز این مشکلات جلوگیری کنیم؟

در اینجا مواردی وجود دارد که باید آنها را بررسی کرده تا مطمئن شوید گوگل هنگام خزیدن در صفحات موبایل با مشکلی روبرو نمی شود که عموما به مسدود کردن ربات گوگل از کرال کردن صفحات سایت اشاره دارند که به صورت مفصل در این باره در مقاله مسدود کردن فایل ها در robots.txt صحبت کرده ایم.

  • کرال کردن ربات گوگل را با استفاده از دستورالعمل disallow در robots.txt مسدود نکنید.
  • از متاتگ های noindex استفاده نکنید.
  • کرال کردن CSS های موبایل را برای ربات گوگل مسدود نکنید.
  • دنبال کردن لینک های داخلی را برای ربات گوگل توسط تگ نوفالو مسدود نکنید.

علاوه بر بررسی دستورالعمل های robots.txt ، تگ های noindex و تگ های nofollow، صاحبان سایت باید (مصرف منابع) سرور خود را نیز بررسی کنند. چرا که زمانی که ربات های گوگل در زمان هایی که سایت شما پر ترافیک هستند وارد سایت شوند این موضوع موجب میشود تا با تمام شدن مصرف منابع سرور در آن بازه زمانی سایت از دسترس خارج شود که مطمئنا اتفاق خوبی نیست پس باید حتما مصرف منابع سرور یا هاست خود را بررسی کنید و در صورت نیز آن را ارتقا دهید.

سرور سایت شما، چه تعداد خزش را می توانند تحمل کند؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم هر بار که ربات گوگل صفحات شما را کرال می کند، یک درخواست به سمت سرور ارسال می شود. اگر این درخواست ها بیش از اندازه از طرف ربات های گوگل ارسال شود، منابع سرور سایت نمی توانند به همه این درخواست ها پاسخ دهند و در نتیجه سایت شما down می شود.

در حالت ایده آل سرور باید به اندازه ای که برای خزیدن صفحات در دسکتاپ ظرفیت دارد، در موبایل هم ظرفیت داشته باشد. پس شما باید نیاز را بررسی کنید و خود را برای ان آماده کنید.

محتوا در نسخه موبایل

اسپلیت تاکید می کند که محتوایی که در موبایل نمایش داده می شود می بایست با محتوای دسکتاپ یکسان باشد. در صورتی که عمدا اقدام به تغییر محتوا در نسخه موبایل کنید، دچار مشکل خواهید شد.

به عنوان مثال، در برخی صفحات در نسخه موبایل، طراحان به جای قرار دادن کل مطلب در صفحه، از دکمه “ادامه مطلب” استفاده می کنند. باید از این امر جلوگیری کرد. زیرا ربات گوگل با عناصر صفحه در تعامل نیست و فقط قادر به کرال کردن محتواهایی است که بلافاصله قابل مشاهده اند.

اگر گوگل، تنها به بخش کوچکی از محتوای شما دسترسی داشته باشد، قادر نخواهد بود آن را به درستی رتبه بندی کند.

کلام آخر

محتوای نسخه موبایل و نسخه دسکتاپ را یکسان قرار دهید، آن گاه قادر خواهید بود از مشکلات مربوط به “اولویت با نسخه موبایل” جلوگیری کنید. این امر محتواهای نامرئی صفحه مانند توضیحات متا ومسدود کردن فایل ها در robots.txt را نیز در بر می گیرد.

با ارسال این مقاله برای دوستداران دنیای دیجیتال مارکتینگ، به ما در تولید محتوای با کیفیت کمک کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست