٣ راه برای سنجش کیفیت لینک

زمان مطالعه: 5 دقیقه
722 بازدید
٣ راه برای سنجش کیفیت لینک

چه چیزی باعث ایجاد “لینک مرتبط” می شود؟

این مقاله را به بررسی ایجاد لینک های مرتبط و سنجش کیفیت لینک اختصاص داده ایم. در این راستا سه نکته را مورد بررسی قرار می دهیم. این سه نکته را به عنوان پایه های اصلی لینک با کیفیت در نظر داشته باشید. در واقع این سه نکته، چهارچوب لینک با کیفیت را تشکیل می دهد.

دانستن این موضوع که چه فاکتورهایی لینک را مرتبط کرده و به بهتر شدن رتبه بندی کمک می کنند، بسیار حائز اهمیت است؛ که به شما در درک بهتر از استفاده از منابع خود کمک می کند. در این مقاله از آکادمی دیجیتال مارکتینگ راه دی ام به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

١. چه تعداد از بازدیدکنندگان سایت “تبدیل” می شوند؟ (convert)

اول ببینیم “نرخ تبدیل” چیست؟

نرخ تبدیل” درصد بازدید کنندگان یک وب سایت است که یک اقدام مطلوب را انجام می دهند. فاکتورهای زیادی بر نرخ تبدیل یک لندینگ پیج (صفحه فرود) تأثیر می گذارند.

حال که تعریف نرخ تبدیل را می دانید، بهتر می توانید مفهوم میزان تبدیلی که به واسطه یک لینک به وجود می آید را درک کنید. به طور کلی هرگاه توسط لینکی، کاربران وارد سایت شما شوند و یک اقدام مطلوب را انجام دهند، یک تبدیل رخ می دهد. این اقدام مطلوب می تواند خرید، ثبت نام در سایت، مشاهده ویدئو و یا هر مورد بخصوص دیگری است.

یکی از معیارهایی که می توان توسط آن کارآمد بودن یک لینک بخصوص را سنجید؛ میزان “تبدیل” آن است. یعنی آنالیز کنید که کدام لینک، باعث انجام اقدامی بخصوص از طرف کاربر شده و شما را یک گام به هدفتان نزدیک تر کرده است. این روش، یک روش مفید برای تعیین میزان اثربخشی لینک خواهد بود.

٢. کیفیت لینک های داخلی و خارجی سایت مبدا را بررسی کنید.

نوع لینک هایی که در سایت وجود دارند را بررسی کنید. اگر بک لینک یا لینک های خارجی خوبی دریافت کرده اند، نشانه خوبی است. اما اگر به نظر می رسد که ساختار لینک های خارجی از یک الگوی خاص پیروی می کند، نشانه خوبی نیست.

سپس نگاهی به لینک های خروجی سایت بیاندازید. آیا به سایت های غیر مرتبط لینک داده اند؟ این هم نشانه خوبی نیست.

آیا از یک چنین سایتی لینک دریافت می کنید؟

ما به شما پیشنهاد می کنیم که این کار را انجام ندهید.

از خود بپرسید چه مقدار می خواهم هزینه کنم و چرا؟ اگر پاسختان صرفا افزایش تعدادی متریکس است؛ پس دست نگه دارید.

“افزایش ترافیک، تنها معیار نیست”

همه سایت ها ترافیک ارسال نمی کنند و هر سایتی که از کیفیت بالایی برخوردار است لزوما پیج رنک (page rank) بالایی ندارد.

ممکن است برخی صفحات کیفیت پایینی داشته باشند؛ اما مرتبط بوده و مخاطبین دائمی نیز داشته باشند. حضور در محیطی با محتوای مرتبط فاکتور خوبی است به خصوص برای محتواهای B2B.

٣. ارتباط معنایی

سال ها پیش فردی که در زمینه لینک سازی مهارت بالایی داشت، افراد را به لینک سازی بین سایت هایی که از لحاظ معنایی به یکدیگر مرتبط هستند، ترغیب کرد و اظهار داشت که این ارتباط معنایی باید شامل تطابق در کلمات نیز باشد. به عنوان نمونه، وی پیشنهاد کرد که سایت دستور العمل تای (غذای تایلندی) ، لینکی را برای یک سایت مسافرتی در تایلند ایجاد کند. زیرا هر دو در کلمه تای و تایلند مشترک بودند.

دیدگاه او به نظر منطقی می آمد و عده زیادی آن را به اشتراک گذاشتند. اما راجر مانتی (از پیشگامان دیجیتال مارکتینگ با بیش از ٢٠ سال تجربه) با این عقیده مخالف بود.

به گفته او:

یک روش سریع برای سنجش اینکه آیا یک لینک با ارتباط معنایی، برای اهداف رتبه بندی مفید است یا خیر؛ بررسی این است که آیا ترافیک ایجاد شده، “تبدیل” قابل توجهی هم در پی خواهد داشت؟ اگر پاسخ مثبت است، پس لینک مناسب است.

ولی اگر لینک، پتانسیل تبدیل مناسبی ندارد، لینک خوبی نیست. اما چرا؟

بیایید نگاهی به مثال سایت دستورالعمل تای بیندازیم:

ارتباط ” قصد کاربر یا Visitor Intent”

قصد کاربر

فکر می کنید چه میزان احتمال دارد که یک بازدیدکننده سایت دستورالعمل تای، به خریدار بلیط هواپیمای تایلند تبدیل شود؟

چقدر احتمال دارد که یک بازدیدکننده سایت دستورالعمل تای، یک کتاب آشپزی بخرد؟

به عقیده مانتی، پاسخ به این سوالات می تواند قصد کاربر را بیان کند.

قصد کاربر (با توجه به ترافیک ایجاد شده)

قانون دیگری که در بحث ارتباط وجود دارد، این است که اگر یک لینک باعث ایجاد ترافیک شود، لینک خوبی است.

اما نکته ای که در این زمینه وجود دارد این است که، همه ترافیک ها لزوما خوب نیستند. برخی از ترافیک های ایجاد شده بی فایده هستند. و دلیل بی فایده بودن آن ها، قصد کاربر آن ترافیک است. به این معنی که کاربری که از طریق یک لینک به خصوص وارد سایت شما شده، قصدی متفاوت از هدفی که شما در استراتژی خود فرض کرده اید، در ذهن داشته است.

از خود بپرسید: چرا آن ها به سایت شما آمده اند؟

در ادامه به این پرسش، پاسخ خواهیم داد.

کمپین لینک ویرووسی (وایرال) ناموفق

کمپین لینک ویرووسی

سال ها پیش یک شرکت B2B آمریکایی که محصولاتی را برای آزمایشگاه های دانشگاهی و ارتش تولید می کرد، نتایج شگفت انگیز کمپین لینک ویرووسی خود را منتشر کرد. استراتژی لینک سازی آن ها مبتنی بر trend-hijacking (ترند هایجکینگ زمانی به کار می رود که یک تجارت از یک موضوع محبوب در روند بازاریابی خود استفاده می کند) بود.اساس این روش بر انتخاب یک موضوع محبوب و فراگیر، و تلاش برای لینک گرفتن از آن است. به عنوان مثال فروش با مضمون تعطیلات، بازی کامپیوتری و یا یک نمایش تلویزیونی.

این شرکت از یک بازی ویدئویی استفاده کرد که با ایجاد یک رویداد منحصر به فرد، هفته ها موضوع اصلی اخبار بود. این رویداد که در یک صفحه وب ایجاد شده بود، در وب سایت ویروسی ، BoingBoing به نمایش گذاشته شد.

در نتیجه، آن صفحه وب نیز ویروسی شد. همچنین لینک هایی از رسانه های اجتماعی، وبلاگ ها و فیلم ها باعث ارسال ترافیک شدند. گروه بازاریابی سایت در این رابطه اظهار داشت: این سایت هزاران لینک و بیشترین ترافیکی که تاکنون تجربه کرده است را به دست آورد. اما تغییری در جایگاه سایت ایجاد نشد. همچنین در منحنی فروش نیز تفاوتی رخ نداد.

این امر به این معناست که هیچ آگاهی از برندی به واسطه این ترافیک گسترده به وجود نیامده بود. درست مانند وقتی که ده‌ها کودک در اطراف دو کودک در حال دعوا جمع شده و دایره تشکیل می‌دهند. هدف این نیست که از یکی از آن دو کودک حمایت کنند.

کاربران به دلایل کاملا اشتباهی به این سایت لینک داده بودند. موفقیت کمپین لینک های وایرال یا ویروسی توسط میزان ترافیک ایجاد شده و لینک های دریافتی سنجیده می شود. در حالی که معیار موفقیت واقعی، تنها به لینک ها بر نمی گردد.

موفقیت، توسط رتبه بندی، کیفیت ترافیک مربوطه و مهمترین متریک یعنی فروش، اندازه گیری می شود.

نتیجه گیری:

هر سه روش معرفی شده برای تجزیه و تحلیل لینک ها، مکمل یکدیگر و مفید هستند.

  • روش اول این است که بپرسید، آیا ترافیکی از آن لینک “تبدیل” می شود؟
  • روش دوم سنجش کیفیت لینک های داخلی و خارجی سایت است.
  • و روش سوم سنجش ارتباط لینک با قصد کاربر است.

در آخر اینکه، تمرکز بر لینک هایی با الگوی معنایی ممکن است رویکرد خوبی نباشد. زیرا باعث ایجاد توقع بی مورد از روند لینک سازی شده و همچنین منجر به معطوف شدن تمرکزتان به نقطه ای کاملا اشتباه می گردد.

اگر این مقاله برایتان مفید واقع شد، لطفا آن را با دوستانتتان به اشتراک بگذارید.

در مقاله بعدی از دوره مقدماتی لینک سازی خارجی، ۵٠ نوع لینک مختلف و نحوه ساختن آن ها را بررسی خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست