تکنیک های لینک سازی (خوب، بد، زشت)

زمان مطالعه: 9 دقیقه
460 بازدید

استراتژی های مختلف لینک سازی

در وهله اول، آنالیز کنید که کدام استراتژی های لینک سازی، متناسب با اهدافتان هستند، کدام یک صرفا باعث به هدر رفتن زمان شده و کدام یک ممکن است به وبسایت شما آسیب برسانند. چرا که مطمئنا استراتژی لینک سازی برای هر سایتی متفاوت است و برخلاف باور اکثریت که متصورند لینک سازی یک روش مشخص دارد لینک سازی برای هر کلمه کلیدی می تواند متفاوت باشد. هر چند اصول یکسان و ثابتی دارد.

همه ما می دانیم که به لینک سازی برای افزایش رتبه احتیاج داریم (چرا که هنوز بی شک لینک سازی پر قدرترین فاکتور رتبه بندی گوگل است و کسی نمی تواند آن را انکار کند ولی همه امیدواریم در آینده نزدیک محتوا جای لینک را بگیرد). با این حال افراد بسیاری هنوز تفاوت بین لینک خوب و لینک بد را نمی دانند. از آن جایی که دانستن این تفاوت، در تصمیم گیری های مربوط به استراتژی لینک سازی بسیار ضروری است، در این مقاله مفصلا به آن خواهیم پرداخت پس تا انتها همراه ما باشید.

اگر در مسیر لینک سازی غیر طبیعی قرار بگیرید (حتی به شکل ناخواسته)، به زودی اثرات منفی آن را در رتبه بندی، فروش و ترافیک وبسایتتان خواهید دید. به همین دلیل باید دقیق بدانیم که کدام لینک ها مفید و کدام یک مخرب هستند.

در ادامه به بررسی لینک های خوب، بد و زشت پرداخته و بررسی می کنیم کدام لینک ها به سایت شما آسیب می رسانند، کدام یک به ارتقای سایتتان کمک کرده و کدام یک شما را به صدر نتایج جستجو می رساند. نکته مهم دیگر این است که به جای اینکه کورکورانه اقدام به لینک سازی کنید، برای لینک سازی، یک استراتژی در نظر بگیرید. این امر باعث صرفه جویی در زمان، هزینه و انرژی شما خواهد شد.

لینک های خوبلینک های خوب

 

 

لینک های خوب آن دسته از لینک ها هستند که به شکل طبیعی ایجاد می شوند. ایجاد لینک های طبیعی یا ارگانیک زمان و تلاش زیادی را می طلبد، اما لینک هایی که از این روش به دست می آیند با ارزش تر هستند، زیرا تکرار آن روش برای رقبا دشوارتر است. این موضوع همچنین شما را در دستیابی به جایگاهی بهتر در کسب و کارتان کمک خواهد کرد. (البته متاسفانه در اکوسیستم وب ایران این کار تقریبا غیر ممکن است ولی امیدواریم این اتفاق رخ دهد.)

لینک های مناسب برای ژورنالیست ها (Editorial Links)

بارزترین ویژگی یک لینک خوب این است که، بدون اطلاع شما، یک ژورنالیست یا بلاگر، آنقدر توسط شما، شرکتتان، محصولات یا خدمات شما تحت تاثیر قرار بگیرد، که اقدام به نوشتن مقاله ای در مورد شما کرده و به سایت شما لینک دهد. اما این نوع لینک به ندرت ایجاد می شود.

(متاسفانه این روش لینک سازی در وب فارسی به درستی انجام نمی شود و بستر مناسبی برای آن فراهم نیست).

از طرفی در این نوع لینک ها، استفاده از یک تجربه شخصی مشابه نیز می تواند مفید باشد. به عنوان مثال، در مقاله ای راجع به روابط عمومی در سئو، نویسنده، نقل قول هایی از یکی از دوستان خود که شرکت روابط عمومی بزرگی را اداره می کرد آورده و به او لینک داده بود. به این دلیل که آن فرد به واسطه پیشینه درخشانی که داشت، در نگاه مخاطبین فرد ارزشمندی بود. شما می توانید به وبسایت هایی مانند  (HARO (Help a Reporter Out که سایتی ژورنالیستی است مراجعه کنید؛ ولی متاسفانه تمام این سایت ها برای انگلیسی زبان ها طراحی شده و هنوز نمونه فارسی آن را نداریم.

پست مهمان (Guest Blogging)

پست مهمان

پست مهمان، به معنای انتشار محتوا در وبلاگ یا سایت افراد دیگر است. قطعا بارها برای شما هم پیش آمده که مطلب مفیدی را از یک نویسنده در سایتی مشاهده می کنید که برای خود آن فرد نیست و تنها منبع مطلب و نام نویسنده در انتها یا ابتدای متن ذکر شده است.

اگر از روش پست مهمان به درستی استفاده شود، ارزش آن کمی کمتر از لینک های معرفی شده در ابتدای مقاله است. در درجه اول به دلیل اینکه در یک سایت محتوایی منتشر می شود، و در درجه دوم به علت اینکه توسط خودتان ایجاد می شود. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که این نوع مقالات می بایست برای مخاطبین ارزشمند باشد، نه اینکه صرفا برای لینک سازی تولید شوند.در حقیقت، به دلیل اینکه گوگل، پست مهمان را به عنوان یک تکنیک لینک سازی در نظر می گیرد و در مورد آن بسیار سخت گیرانه عمل می کند، بهتر است در تولید چنین محتواهایی دقت کرده و در لینک سازی با این روش محتاطانه عمل کنید. برای این منظور، سعی کنید در تولید پست مهمان بر جذب مخاطبین بیشتر و پیشرفت نام تجاری خود تمرکز کنید، نه لینک سازی.

در این روش، لینک سازی تنها یک نتیجه جانبی است.

دایرکتوری نیچ (Niche Directories)

یک دایرکتوری، وبسایتی است که شامل لینک هایی به وبسایت های مختلف است تا افراد بتوانند در آن سایت، موضوعات مختلف را جستجو کرده و به سایت مورد نظر خود بروند.

دایرکتوری های نیچ هم به آن دسته از دایرکتوری ها گفته می شود که شرکت هایی از یک نیچ یا حوزه خاص را در بر می گیرد.

دایرکتوری ها به دلیل تسهیل فرآیند انتشار محتوای بی کیفیت، از شهرت بدی برخوردارند. اما این به معنای اسپم بودن همه دایرکتوری ها نیست. دایرکتوری های نیچی که بسیار متمرکز هستند، می توانند منبع مناسبی برای لینک سازی باشند.

گفته می شود که تعداد انگشت شماری دایرکتوری در هر نیچ وجود دارد، که به طور تخصصی فعالیت کرده و از لحاظ سئو ارزشمند باشد. اما اگر بتوانید از آن ها استفاده کنید، بسیار تاثیرگذار خواهند بود.

سعی کنید برای پیدا کردن دایرکتوری ها با ذهنی باز پیش بروید و خود را به دایرکتوری های قدیمی محدود نکنید.

فاکتورهای مهمی که یک دایرکتوری معتبر باید داشته باشد:

  • به جای اینکه در قبال دریافت هزینه، هر نوع محتوایی را منتشر کند باید در انتخاب محتواها فرآیند مشخص و اصول خاصی داسته باشند.
  • انتشار منظم محتوای با کیفیت که برای گوگل خوانا، در دسترس و قابل ایندکس است. (منظور این است که هم با کیفیت باشند و هم ربات های گوگل به راحتی بتوانند به این محتوا دسترسی داشته باشند).
  • به طور مرتب لینک های متعلق به وبسایت های غیر فعال را حذف کنند.

این موضوع شاید به نظر ایده آل و دور از ذهن بیاید، اما از دایرکتوری هایی که اجازه استفاده از کلمه کلیدی به عنوان انکرتکست را می دهند، دوری کنید.

ایجاد لینک خوب

دوران استفاده از کلمه کلیدی اصلی به عنوان انکرتکست، به سر آمده است. چرا که غیر طبیعی بوده و به راحتی توسط الگوریتم های گوگل که به لطف هوش مصنوعی هر روز در حال تکامل هستند، قابل شناسایی است.

وقتی شخص دیگری بدون دخالت شما به سایتتان لینک می دهد، انکرتکست طبیعی خواهد بود. پس جای نگرانی نیست. اما اگر خودتان اقدام به لینک سازی می کنید، باید در انتخاب انکرتکست دقت بیشتری بکنید، زیرا اقدامات شما (نسبت به شخص سوم) با دقت بیشتری توسط گوگل بررسی خواهد شد.

اصول مشخصی برای استفاده از انکرتکست “تطبیق دقیق” (exact match) وجود دارد. اما ما به شما استفاده از کلمات توصیفی و دم بلند را پیشنهاد می کنیم.

همچنین به طور کلی بهتر است به صفحات داخلی و مرتبط یک سایت به جای صفحه اصلی (homepage) آن لینک دهید (مگر اینکه بخواهید به یک شرکت لینک بدهید. در این حالت از نام شرکت به عنوان کلمه کلیدی استفاده کنید).

لینک های زشتلینک های زشت

با این که می توان تعداد زیادی لینک زشت در مقیاس بالا ایجاد کرد، اما این لینک ها هیچ تاثیری بر بهبود رتبه بندی سایت شما نخواهند داشت؛ و صرفا باعث اتلاف وقت، انرژی و سرمایه خواهد شد. زیرا هیچ بازده مناسبی برای سایت به همراه نخواهد داشت.

اگر از تکنیک های ایجاد لینک زشت استفاده کنید، نه تنها هیچ اثر مثبتی بر ساییتان نمی گذارند، بلکه ممکن موجب پنالتی شدن سایتتان نیز بشوند.

پست مهمان در مقیاس بالا

در اوایل ظهور دایرکتوری های مقاله، شما می توانستید توسط یک برنامه ساده، مقالات خود را در صدها سایت منتشر کنید. بسیاری از این برنامه ها حتی قابلیت ایجاد تغییر در متن را نیز ارائه می دادند؛ تا مقالات در هر سایت به شکلی منحصر به فرد (غیر کپی) منتشر گردند. همین امر باعث به وجود آمدن وب سایت های اسپم بسیاری شد که هدفی به جز تبلیغات نداشتند.

خوشبختانه دوره این سایت ها به سر آمده. اما با این حال، انجام دادن این روش به شکل دستی و در ابعاد کم هم باعث بروز مشکلاتی می شود؛ زیرا این امر، الگوهای مشخصی را ایجاد می کند که الگوریتم های گوگل به راحتی می توانند آن ها را شناسایی کند.

لینک از وبسایت های غیر مرتبط

فرض کنید در سایت یک وکیل مهاجرت به یک سایت آشپزی لینکی ایجاد شود. این لینک هیچ ارزشی نخواهد داشت. امروزه گوگل در شناسایی موضوع یک وب سایت بسیار ماهر شده است و معمولا فقط به لینک های مرتبط با هدف وبسایت ها، اعتبار اختصاص می دهد.

مهم نیست که لینک سازی چقدر ساده باشد، اگر در یک سایت غیر مرتبط ایجاد لینک کنید، زمان خود را هدر داده اید.

لینک های هدر، فوتر و سایدبار

گوگل برای لینک ها در نواحی خاصی از یک صفحه وب، از جمله هدرها، فوترها و سایدبارها، اعتبار زیادی اختصاص نمی دهد. به طور کلی این نوع لینک ها ایده خوبی نیستند مگر در موارد زیر:

  • لینک به سایتی که همتای تجاری، کسب و کار شما باشد (sister publication).
  • تشخیص اینکه چه نرم افزاری وبسایت را اداره می کند. مانند سیستم های مدیریت محتوا ، وبلاگ نویسی و تجارت الکترونیکی.
  • تشخیص اینکه چه کسی وبسایت را طراحی کرده است.

نکته مهم این است که اگر در چنین لینک هایی از صفت نوفالو استفاده نمی کنید، می بایست از انکرتکست نام شرکت یا سایت خود به جای کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید.

لینک های بد

لینک هایی وجود دارند که باید به هر قیمتی از وجود آن ها جلوگیری به عمل آید. ضروری است که لینک های مخربی که در گذشته ایجاد کرده اید را حذف (disavow) کنید. چرا که گوگل به آن ها دست خواهد یافت و شما گرفتار پنالتی خواهید شد. پس از این گوگل با سخت گیری بیشتری استراتژی های لینک سازی شما را بررسی می کند.

اگر گوگل روی فعالیت شما حساس شود، حتی کوچکترین اشتباهات را نیز به عنوان خطاهایی بزرگ و اقدام به فریب گوگل در رتبه بندی تلقی خواهد کرد.

لینک های پولی

لینک های پولی

شاید به این فکر کنید خرید لینک های پولی زیاد هم برایتان خطر آفرین نیست. زیرا در مقیاس کم و با استفاده از روابط شخصی اقدام به خرید لینک کرده اید. اما آیا به این فکر کرده اید که صاحب وبسایتی که به شما لینک می فروشد، به چند نفر دیگر هم لینک فروخته است؟ پس از اندکی فکر، می توانید ببینید که این شبکه از لینک، با چه سرعتی گسترش خواهد یافت.

از خود بپرسید که چند خریدار و فروشنده درگیر این فرآیند هستند؛ و آیا پیدا کردن این سایت ها برای گوگل با این حجم از منابع و اطلاعات، واقعا کار دشواری است؟

تنها کاری که گوگل باید انجام دهد یافتن یک خریدار یا فروشنده لینک است. از این طریق می تواند سایر خریداران و فروشندگان را نیز پیدا کند.

نظرات و انجمن اسپم

هرچند لینک سازی در انجمن ها و بخش نظرات سایت ها کار ساده ای است؛ اما این کار باعث خدشه دار شدن نام تجاریتان می شود. زیرا لینک های اسپم خود را در سراسر وب سایت شخص دیگری پخش کرده اید.

علاوه بر این، لینک های بخش نظرات و اکثر لینک ها در انجمن ها، نوفالو هستند. به همین دلیل تاثیر چندانی در سئو سایت شما نخواهند داشت و فقط شما را در معرض ریسک پنالتی شدن قرار می دهند. همچنین ممکن است صاحبین سایر وبسایت ها این روند لینک سازی شما را به گوگل گزارش دهند.

دایرکتوری های عمومی

در بخش های گذشته در مورد فواید دایرکتوری های نیچ صحبت کردیم. همان اندازه که آن ها مفید بودند، دایرکتوری های عمومی می توانند مخرب باشند. این دایرکتوری ها مظهر تمام فاکتورهایی هستند که گوگل آن ها را نمی پسندد. چرا که به هر وبسایتی که هزینه ای پرداخت کند، اجازه انتشار محتوا می دهند (به جز سایت های قمار و سایت هایی با مضمون خشن و یا غیر اخلاقی). همچنین فاقد محتوای متمرکز و با کیفیت هستند.

شبکه وبلاگی شخصی (PBN)

شبکه وبلاگی شخصی

چرا وقتی می توانیم با ساخت چند سایت وردپرسی و ایجاد لینک بین آنها، لینک سازی کنیم، از روش های دشوار و عذاب آور استفاده کنیم؟

اما نکته این است که درست مانند لینک های پولی، شناسایی PBN برای گوگل کار ساده ای است و جریمه های سنگینی را در پی دارد.

دلیل مهم تر برای استفاده نکردن از PBN به عنوان تکنیکی برای لینک سازی، این است که برای هر سایت جدیدی که می سازید نیازمند تولید محتوایی قوی و لینک سازی داخلی اصولی خواهید بود. بهتر است این زمان، هزینه و انرژی را صرف تولید محتوای ارزشمند و با کیفیت برای سایت اصلی خود کنید.

از آنجایی که سایت های اصولی و قانونمند به طور پیوسته در حال تولید محتوای با کیفیت و لینک سازی درست هستند، ایجاد لینک در این گونه وبسایت ها ارزشمند تر بوده و به اعتبار سایت شما به طور مداوم می افزاید.

نتیجه گیری:

لینک سازی بخش اساسی در سئو است. اما اگر ندانید در روند لینک سازی چه عملکردی باید داشته باشید و کدام قوانین را رعایت کنید، ضرری که به سایت خود وارد می کنید بیشتر از سود آن است.

لینک سازی همواره به عنوان معیاری در رتبه بندی سایت ماندگار خواهد بود؛ بنابراین بسیار مهم است بدانید کدام استراتژی لینک سازی رتبه شما را بهبود می دهد، کدامیک باعث افت اعتبار سایتتان می شود و از همه مهمتر کدام روش، جریمه گوگل را در پی خواهد داشت.

اگر این مقاله برایتان مفید واقع شد، لطفا نظرات خود را برای ما ارسال کنید و مقاله را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

در مقاله آینده از دوره لینک سازی آکادمی راه دی ام، به بررسی تفاوت های لینک سازی در گوگل و بینگ خواهیم پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست