آموزش سئو Ecommerce(تجارت الکترونیک) برای وبسایت هایی بین المللی

زمان مطالعه: 12 دقیقه
144 بازدید
آموزش سئو Ecommerce(تجارت الکترونیک) برای وبسایت هایی بین المللی
فهرست عناوین پنهان
1) Ecommerce(تجارت الکترونیک)چیست؟

Ecommerce(تجارت الکترونیک)چیست؟

تجارت الکترونیک یا همان Ecommerce، یک سیستم برای راه اندازی کسب و کار و ارائه خدمات به مشتریان، از طریق بستر اینترنت است.
در روزمره، شاید بارها و بار ها تصمیم گرفته باشیم که به جای خرید حضوری از فروشگاه ها، از طریق وب سایت ها و فروشگاه های آنلاین کالای مورد نظر خود را خریداری کنیم.
سئو نقش مهمی در روند تجارت الکترونیک دارد، در این مقاله منتشر شده در آژانس دیجیتال مارکتینگ راه دی ام، قصد داریم باید ها و نباید ها و نکات مهم سئو برای گسترش کسب و کار در سطح بین الملل را به شما عزیزان آموزش دهیم.
قطعا محلی سازی وب سایت ها، اطلاعات و طراحی وب سایت های فروشگاهی میتواند از نکات مهم و ضروری برای رتبه گرفتن و افزایش فروش در تمامی کشور ها با هر زبان و ملیتی باشد.
یکی از سئوکار های بین المللی در شرکت orainti به نام Aleyda Solis ، درباره نکات مهم و چگونگی کار با فروشگاه های اینترنتی و همچنین  ابزار های مورد استفاده در فروشگاه اینترنتی Ecommerce توضیحاتی را بیان کرد.
در ادامه توضیحات بطور کامل در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است.


فروش کالا و خدمات در خارج ازکشورها، یک راهکار عالی برای افزایش درآمد و گسترش کسب و کار اینترنتی در سطح بین الملل است.
برای افزایش فروش در دیگر کشورها و جذب مشتری از راه جستجوی ارگانیک برای سیستم Ecommerce ( تجارت الکترونیک) راهکار های زیادی وجود دارد.
در آغاز کار میتوان از ابزارهای SEMrush و SimilarWeb برای شناسایی و آنالیز حجم ترافیک و عملکرد کاربران در کشور های مختلف و همچنین دریافت اطلاعات شرکت های فعال در حوزه دیجیتال، در بازار بین الملل استفاده کرد.
هم چنین از ابزار دیگری مانند Google Market Finder (وبسایتی برای آنالیز) هم میتوان برای بررسی ترافیک وب سایت استفاده کرد.
این ابزارها میتوانند فرصت ها و بازارهای مناسب را در خارج از کشور، بر اساس نوع صنعت و کسب و کارتان، به شما معرفی و پیشنهاد کنند.

اقدامات لازم برای جهانی شدن کسب و کار

بهترین کار برای شروع آن است که، داده ها و محصولات خود را تجزیه و تحلیل کنید و در مرحله نخست اعتبار سنجی مناسبی را برای محصولات انجام دهید.
دومین گام برای گسترش کسب و کار شما در سطح بین الملل این می باشد که، بیشترین میزان ترافیک از سمت بازارها و کشورهای خارجی را تخمین بزنید.
بعد از آن محاسبه کنید که در صورت رونق کسب و کارتان در بازار های خارجی، تا چه میزان می توانید به کاربران خارجی خود، محصول و خدمات ارائه دهید.
همچنین توانایی ارسال کالا، پشتیبانی محصولات، خدمات ارزی و بیشترین ترافیک و فروش را در کشورهای خارجی را، بصورت حدودی مشخص کنید.
اما نکته مهم و اساسی طبق اطلاعات بیان شده این است که با بررسی های فوق تشخیص دهیم که آیا گسترش کسب و کارشما و ارائه خدمات در کشور های خارجی، با تمام چالش های مربوط به خود مانند مشکلات خدمات ارزی، پشتیبانی ، سرمایه گذاری و … میتواند به کسب و کار شما کمک کند یا خیر
بر اساس این بررسی ها، شما علاوه برآنکه باید بتوانید بهترین جستجوی محلی و ارائه خدمات را در محل هایی که به زبان متفاوت از ملیت شما صحبت میکنند بررسی کنید، باید میزان نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را هم محاسبه کنید و در نظر بگیرید.
و اگر نتیجه حاصل شده در این ارزیابی مثبت باشد، میتوانید کسب و کار خود را در سطح کشورهای خارجی هم توسعه دهید.
حتی اگر در حال حاضر شرایط لازم برای گسترش کسب و کار شما در سطح بین الملل فراهیم نیست، میتوانید مقدمات توسعه خدمات خود در این بازارها، برای آینده آماده کنید، به این صورت که:

  1. CcTLD مورد نظر برای راه اندازی فروشگاه آنلاین خود را خریداری کنید.
    (CcTLD مخفف Country Coded Top Level و به معنای دامنه های کشوری مانندde،ir و …است)
  2. معیار هایی را برای کسب و کار خود در نظر بگیرید و هدف گذاری کنید. هنگاهی که به نقطه ی مورد نظر خود رسیدید، بازار های مختلف را برای گسترش کسب و کارتان، مورد برررسی قرار دهید و شرایط کار در آنها را بسنجید.
  3. پرسونای مشتریان خود را بشناسید و نحوه فروش محصولات خود در بازار مورد نظر تحلیل کنید.اقدامات لازم برای جهانی شدن کسب و کار

چالش های مشترک وب سایت های بین المللی در فرآیند سئو

در هنگام آغاز کار برای سئو و گسترش تجارت الکترونیک مورد نظر در محدوده ی جهانی، ممکن است مشکلات زیادی وجود داشته باشد که باید سعی کنید آنها را بشناسید و تحلیل و بررسی کنید.

  • بهترین طراحی و ساختار را برای وب سایت های بین المللی و برای گسترش کسب و کار خود ایجاد کنید.
  • محصولات و دسته بندی ها را بر اساس محدوده جغرافیایی مشخص کنید.
  • برای صفحات یکسان به زبان های مختلف، نکات مهم در ساختار تگ Hreflang را به درستی ایجاد کنید.
    (تگ Hreflang در زمان هایی که شما یک مطلب یکسان را در وب سایت خود به زبان های مختلف دارید، استفاده میشود. همچنین با استفاده از این تگ می توانید نوع زبان و نوع کشوردلخواه برای هر صفحه را تعیین کنید. استفاده این تگ برای وب سایت های چندزبانه بسیارمناسب است.)

پیاده سازی فروشگاه آنلاین بر روی محبوبترین پلتفرم های تجارت الکترونیک

برای ساخت یک فروشگاه آنلاین و گسترش کسب و کار بر اساس تجارت الکترونیک میتوان از پلتفرم های WooCommerce، Magento، Shopify استفاده کرد.

ساختار مناسب برای وب سایت های بین المللی

در ابتدا بهتر است، سیستم حمل و نقل و خدمات مناسب، واحد پولی مرتبط با کشورهایی که برای گسترش کسب و کار خود در سطح بین الملل انتخاب کرده اید را، به وبسایت خود اضافه کنید.
ساختار مناسب برای وب سایت های بین المللی
اما این امکانات به تنهایی کافی نیست و انجام آنها به شما اجازه نخواهد دارد که بتوانید در سطح بین المللی رشد کنید و مخاطبان را ارزیابی کنید.چرا که هر کشور و ملیتی دوست دارد با زبان خودشان با آنها صحبت کنید و اگر کاربران با زبان خودشان کلماتی را جستجو کنند، نتیجه ها ممکن است متفاوت باشد. پس باید ساختار مناسب و مفیدی را برای بازار های خارجی در نظر بگیرید تا بتوانید در این بازار جدید به اهداف خود برسید.
برای این اهداف باید نکاتی را رعایت کنید :

  • میتوان از GTLD مورد نظرتان برای پیاده سازی تجارت الکترونیک خودتان استفاده کنید و برای کشورهای مختلف از طریق زیر دامنه صفحات مجزایی را ایجاد کنید.
    (GTLDمخفف Generic Top Level Domain و به معنی Domain های عمومی مانند .Net، Com و…. است)

میتوانید از طریق سرچ کنسول گوگل این دامنه ها را ثبت کنید و برای راه اندازی کسب و کار خود در بازار جدید موقعیت مکانی ایجاد کنید و ترافیک بر روی وب سایت خود را آنالیز کنید.

  •  در دامنه های کشوری محل جغرافیایی بطور کامل مشخص است.
  • در دامنه های GTLD با ایجاد زیر شاخه های متعدد، همان طور که اشاره کردیم میتوان محدوده و کشورها را از هم مجزا کرد.

این نمودار میتواند برای تعیین روند ساختار وبسایت به شما کمک کند و انتخاب هر راهکار بسته به ظرفیت رشد شما در بازار جدید دارد.
تعیین روند ساختار وبسایت
در نظر داشته باشید برای گسترش کسب و کار ها در سطح بین الملل، مشابه با خدمات شما ممکن است دامنه های بسیار قدیمی ایی وجود داشته باشد، که از زمان گذشته در حال خدمت رسانی بصورت بین المللی می باشند.
همچنین ممکن است دامنه ایی که شما در نظر دارید با آن فعالیت کنید، یک دامنه ی جدید باشد و بخواهید بر روی دامنه جدید، وب سایت خود را پیاده سازی کنید.
در هر حالت با هر کدام از دامنه های ملی مانند ir، .de. و… یا دامنه های عمومی مانند Com، .Net. و …میتوانید کسب و کار خود را راه اندازی کنید.
مثال ها :

استفاده از CcTLD برای پیاده سازی یک فروشگاه اینترنتی

استفاده از CcTLD برای پیاده سازی یک فروشگاه اینترنتی
در تصویر بالا این برند، از طریق CCTLD ، وبسایت و کسب و کار الکترونیکی خود را در کشور های مختلف ایجاد کرده است و فروش در محیط جغرافی مختلف را به عنوان هدف خود در نظر گرفته است.

استفاده از gTLD برای پیاده سازی یک فروشگاه اینترنتی

استفاده از gTLD برای پیاده سازی یک فروشگاه اینترنتیدر این جا شرکت ASoS  با ایحاد زیر دامنه هایی که تحت یک gTLD هست، کشورهای مختلفی را برای گسترش کسب و کار هدف قرار داده است.
هر زیر دامنه باید از طریق سرچ کنسول ثبت شود و ترافیک های آن بصورت جداگانه بررسی شود.زیر دامنه هایی که تحت یک gTLD هستند

نکته های مهم در گسترش بین المللی کسب و کار

ما به شما پیشنهاد میکنیم قاره ها را بطور کامل را برای کسب و کار خود هدف قرار ندهید.
در یک قاره بطور کامل نمیتوان خدماتی را ارائه داد و امکان پشتیبانی در سایر مکان های جغرافیایی متفاوت است.
مهمات در گسترش بین المللی کسب و کار
اما اگر نیاز دارید خدمات را در سطح یک قاره گسترش دهید میتوانید از دامنه های GTlds استفاده کنید و از طریق زیردامنه ها خدمات خود را برای هر محدوده جغرافیایی مجزا کنید.
گسترش در سطح قاره
در غیر این صورت گاهی محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (ROI) میتواند برای پروژه شما در سطح یک قاره سخت و دشوار باشد.

بطور مثال وب سایت allbirds را در نظر بگیرید.
این وب سایت به دو زبان انگلیسی EU ،UK طراحی شده است.

وب سایت های چندزبانه

در واقع در اروپا تنها کشوری که واقعا به انگلیسی جستجو میکنند، کشور انگلیس است.
مابقی کشور ها در قاره اروپا به زبان های آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی و … در گوگل جستجو میکنند.
بنابراین نسخه وب سایت به زبان انگلیسی، شاید در محدوده کشورهای اروپایی که زبان های مختلفی صحبت میکنند، مناسب نیست و بهتر است با مجزا سازی زبان و کشور ها، خدماتی بصورت جداگانه برای هر محدوده جغرافیایی در نظر بگیرید.

وب سایت های بین المللی بر روی محبوبترین بسترهای تجارت الکترونیک

Shopify

یک پلتفرم برای راه اندازی فروشگاه آنلاین و فروش می باشد.
با استفاده از این سرویس میتوانید با پرداخت هزینه هایی بصورت ماهیانه به پنل کاربری دسترسی داشته باشید و محصولات خود را وارد کنید و آنها را مدیریت کنید.
این سرویس از برخی از برنامه های مترجم، برای ایجاد یک وب سایت چند زبانه پشتیبانی میکند.
همچنین ممکن است به برنامه های Translation La و Weglot که برای ترجمه به کار می روند نیاز پیدا کنید. از طریق این ابزار و فعال سازی در سرویس Shopify میتوانید زیر دامنه هایی به زبان های مختلف داشته باشید.
با این حال Shopify از چند کشور پشتیبانی نخواهد کرد.

پلتفرم shopify

Woocommerce

woocommerce ازافزونه های فروشگاه ساز در وب سایت های وردپرسی می باشد.
این افزونه سازگار با زبان های مختلف است و گزینه ی مناسبی برای وب سایت های چند زبانه است. برای نصب این افزونه میتوانید از بخش افزونه های رایگان وردپرس، به راحتی ووکامرس را نصب و استفاده کنید.

پلتفرم woocommerceMagento

Magento هم چنین از نسخه های فروشگاه ساز است که بصورت متن باز (Open Source) می باشد. درتنظیمات بخش فروشگاه Magento، اجازه انتخاب زبان های مختلف برای ایجاد یک وب سایت چند زبانه وجود دارد.
پلتفرم magento

سئو محلی و دسته بندی محصولات در تجارت الکرونیک بین المللی

محلی سازی اطلاعات و محصولات، گاه می تواند فروش جهانی را افزایش دهد و گاه باعث خواهد شد که فروش شما کاهش یابد.
محلی سازی محصولات و دسته بندی ها، و تعامل با کاربران هر محدوده جغرافیایی بصورت مجزا برای کسب و کار شما، بسیار مهم است.
هدف آن است که درقسمت آدرس وب سایت (بخش Urlسایت)، اطلاعات بخش منو، Metatag های صفحات وب سایت و تگ Meta description(متاتگ توضیحات) اطلاعات مربوط به هر محدوده و کشور خاص و مورد هدف جداگانه و مجزا آورده شود.
سئو محلی و دسته بندی محصولات درتجارت الکرونیک بین المللی
بطور مثال در تصویر پایین میبینیم که دسته بندی های محصولات آمریکا و انگلیس در وب سایت شرکت آدیداس متفاوت از هم است.
دسته بندی های محصولات آمریکا و انگلیس
اما چگونه میتوانید با ده ها کشور، صدها دسته و هزاران محصول هر کدام را بصورت جداگانه محلی سازی کنیم؟
برای آنکه بتوانیم محصولات خود را در سطح بین الملل گسترش دهیم، پس یکی از راهکار های ما میتواند انجام فرآیند سئو محلی باشد. برای مثال، لازم است ترجمه وبسایت ها و محصولات، براساس هر محدوده محلی سازی شود و ما بتوانیم ساختاری یکسان برای هر کشور یا محدوده جغرافیایی داشته باشیم. منابع موجود در هر محدوده میتواند متفاوت از هم باشد. با این راهکار ما میتوانیم محصولات و منابع موجود در هر محدوده ی جغرافیایی را مشخص سازیم و خدماتی را متناسب با کاربران هر یک از محدوده های جغرافیایی ارائه دهیم.
ترجمه وبسایت ها و محصولات ، براساس هر محدوده
نمونه الگو برای محلی سازی اطلاعات یک تجارت آنلاین در دو کشور انگلیس و فرانسه

نمونه الگو برای محلی سازی اطلاعات یک تجارت آنلاین دردو کشور انگلیس و فرانسه

نحوه محلی سازی داده ها و محصولات با محبوبترین پلتفرم های تجارت الکترونیک

امروزه ابزار و وب سایت های بسیاری در زمینه ترجمه محتوا و اطلاعات وب سایت ها ساخته شده اند. برای مثال نرم افزار DeepL، محیطی مناسب برای انجام کارهای ترجمه می باشد که براساس نسل جدید هوش مصنوعی نوشته شده است.
پلتفرم های قدرتمند و محبوبی مانند : Shopify ،Magento و Woocommerce با استفاده ابزار های مختلف در ساختار خود و امکانات اضافی که به شما ارائه میدهند، این امکان را فراهم میسازند که بتوانید با استفاده از آنها، اطلاعات، محصولات و داده های موجود در تجارت الکترونیک خود را ترجمه کنید.

نمونه ایی از ابزار های مترجم در Shopify

نمونه ایی از ابزار های مترجم در Shopify

نمونه ایی از ابزار های مترجم در Magento

نمونه ایی از ابزار های مترجم در Magento

نمونه ایی از ابزار های مترجم در Woocommerce

نمونه ایی از ابزار های مترجم در Woocommerce

نوشتن ساختار درست برای تگ Hreflang برای رتبه بندی صفحات

استفاده از تگ Hreflang در صفحات وب سایت باعث میشود که نسخه زبان متناسب با هر وبسایت، و زبان متناسب با هر کشور مشخص باشد.
در تگ Hreflang در بخش مربوط به نوع زبان هر صفحه، اطلاعات نوع زبان و در بخش مربوط به Url، اطلاعات متناسب با آدرس صفحه وب سایت نوشته می شود.
نوشتن ساختار درست برای تگ Hreflang برای رتبه بندی صفحات
با ۳ روش میتوان ساختار Hreflang را در صفحات وب سایت ها پیاده سازی کرد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارد.
این ۳ روش عبارتند از :

۳ – ۱- Html Head

ایجاد Hreflang ها در صفحات و وب سایت ها از طریق تگ Head در ساختار html زمانی مناسب خواهد بود که تعداد محدودی زبان برای تجارت الکترونیک خود داشته باشید.
در این حالت امکان ویرایش و تغییرات در صفحات به راحتی انجام میشود.

۲ – Xml Site Map

برای سایت هایی که تعداد نسخه های زبان بیشتری را نیاز دارند، میتوان از روش Xml Site Map، ساختار Hreflang را پیاده سازی و ویرایش کرد.

۳ – Http Header

این ساختار برای ایجاد و پیاده سازی Hreflang ها برای صفحات غیر html ایی مانند Pdf و …. به کار میرود.

در استفاده از Hreflang باید توجه کرد که پیاده سازی نوع زبان برای هر صفحه سایت، بدون خطا باشد.
جان مولر میگوید :

Hreflang یکی از پیچیده ترین بخش های سئو است که مانند ساختار متاتگ ها می باشد اما ساختاری پیچیده تر از متاتگ ها دارد.
این پیچیدگی به این دلیل می باشد که زبان و کشورها باید در هر صفحه متناسب با هدف مورد نظر باشد و گاه تعداد زیاد زبان و کشورها باعث میشود آدرس دهی اطلاعات در این تگ سخت شود.

Hreflang یکی از پیچیده ترین بخش های سئو

Hreflang ها در سایت های تجارت الکترونیک، بنابه دلایل زیر است که به یک بخش با ساختار پیچیده تبدیل شده اند :

  1. تعداد بالایی از url ها در هر صفحه وجود دارد که در بخش اطلاعات مربوط به هر Hreflang باید به درستی وارد شوند.
  2. موجودی کالا ها بصورت پویا میباشد و برای هر صفحه باید ساختار Hreflang نوشته شده باشد.
  3. عدم برابری بین محصولات و مجموعه ها بین بازار های بین المللی.

نمودار زیر میتواند در پیاده سازی Hreflang ها به شما کمک کند.

پیاده سازی Hreflang ها
برای شناسایی اینکه آیا صفحات شما در بازار های غیر مرتبط قابل دسترس هست یا خیر، مثلا
اینکه صفحات محصولات مربوط به انگلستان در آمریکا رتبه بندی نشود، از بخش ابزار سرچ کنسول و ابزار گوگل آنالیتیکس میتوان ترافیک های مربوط به هر صفحه را بررسی کرد.

پیاده سازی Hreflang در مهمترین پلتفرم های تجارت الکترونیک

سرویس های Woocommerce ،Magento ،Shopify امکان ایجاد Hreflang را در صفحات محصولات به شما میدهند و با استفاده از این سرویس ها میتوانید به درستی محدوده جغرافی و زبان هر صفحه را از دیگر صفحات مجزا کنید.

نمایشی از بخش ایجاد Hreflang در سرویس Shopify نمایشی از بخش ایجاد Hreflang در سرویس Shopifyنمایشی از بخش ایجاد Hreflang در سرویس Magento

نمایشی از بخش ایجاد Hreflang در سرویس magento
نمایشی از بخش ایجاد Hreflang در سرویس Woocommerce

نمایشی از بخش ایجاد Hreflang در سرویس woocammerce

نکات مهم در Hreflang

در هنگام ایجاد تگ Hreflang توسط Xml Site Map برای راحتی میتوانید از ابزار Hreflang Builder که برای استفاده شامل پرداخت هزینه است، استفاده کنید.
شما همچنین میتوانید با ابزار های Ryte و Sitebulb مشکلات احتمالی در هنگام پیاده سازی Hreflang ها را تشخیص دهید.
با ابزار های Content king ،Littl ،Warden میتوانید در صورت وجود خطا، هشدار های مورد نظر را ببینید و آنها را برطرف کنید.

چکیده مقاله

گسترش کسب و کار ها در سطح بین الملل میتواند برای برخی از کسب و کار ها مناسب باشد.
پس از بررسی و آنالیز مناسب برای توسعه تجارت الکترونیک در محدوده جغرافیایی کشورهای خارجی، بررسی نرخ بازگشت سرمایه و روند رشد، میتوانید ساختار هایی را برای شروع کار خود آغاز کنید. که عبارتند از:

  1. انتخاب بهترین ساختار بین المللی وب و هدف قرار دادن بازارهای جدید.
  2. محلی سازی و دسته بندی کردن محصولات بر اساس محدوده جغرافیایی مختلف.
  3. پیاده سازی تگ Hreflang و تعیین نوع زبان و کشور دلخواه و ساختار بدون خطا تگ Hreflang.

امیدواریم این مقاله توانسته باشد توضیحات کاملی را در خصوص سئو تجارت الکترونیک به شما عزیزان داده باشد، و با اطلاعات موجود در این مقاله بتوانید کسب و کار خود را در سطح بین الملل توسعه دهید.
با به اشتراک گذاری این مقاله میتوانید، در جهت افزایش اطلاعات افراد فعال در حوزه سئو به ما کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست