اینسایت اینستاگرام چیست؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه
656 بازدید
اینسایت اینستاگرام چیست؟

راهنمای استفاده از اینسایت اینستاگرام

قابلیت اینسایت اینستاگرم (Instagram Insights)، علاقه ما به داده‌ها را بیشتر کرده است. البته که ما به طور کلی عاشق داده‌هاییم! این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد که اطلاعات مفیدی را از فعالیت خودشان و کسانی که آن‌ها را دنبال می‌کنند بدست آورند. در اینجا قصد داریم بیشتر در مورد این قابلیت و راهنمای استفاده از آن صحبت کنیم. با ما باشید.

ما عاشق داده‌ها هستیم، چرا؟ خب جواب این سوال خیلی ساده است. زیرا داده‌ها به ما اجازه می‌دهند که مخاطبین کسب و کار خودمان را بهتر بشناسیم. وقتی هم که صحبت از شبکه‌های اجتماعی می‌شود، نقش این داده‌ها خیلی پر رنگ‌تر از همیشه می‌شود.

همین علاقه ما به داده‌ها، باعث شده است که کاربران عاشق ابزارهای آنالیزی باشند. یکی از همین ابزارها قابلیت اینسایت اینستاگرام است.

این ابزارها کمک می‌کنند که شما بتوانید میزان تاثیرگذاری متدهای (روش ها) بازاریابی خودتان را بسنجید. اینکه باید چه استراتژی‌هایی را دنبال کنید و باید در چه مسیری قرار بگیرید. همه این‌ها هم فقط برای جلب مخاطب بیشتر است!

قابلیت اینسایت اینستاگرام هم در این امر مستثنی نیست. درست شبیه به گوگل آنالیتیکس، در اینجا هم شما می‌توانید اطلاعات مفیدی جمع آوری کنید.

اینسایت اینستاگرام چیست؟

اینسایت اینستاگرام قابلیتی است که برای حساب‌های تجاری یا همان Business account ها در دسترس است. این قابلیت به یک حساب تجاری اجازه می‌دهد تا داده‌های مختلف و مرتبط با فعالیت خودش را آنالیز کند.

پس قبل از اینکه وارد جزئیات شویم، این نکته را به یاد داشته باشید که اینسایت اینستاگرام فقط برای حساب‌های تجاری در دسترس است.

پس اگر تا الان از حساب شخصی استفاده می‌کردید؛ دیگر وقت آن است که تغییر ماهیت دهید. برای اینکه بتوانید از حساب بیزینسی اینستاگرام استفاده کنید؛ باید یک حساب فیسبوک هم داشته باشید. در حین سوییچ کردن (تبدیل کردن) به حساب تجاری، خود اینستاگرام به شما اجازه می‌دهد یک صفحه جدید فیسبوک هم بسازید.

در ادامه به آموزش تبدیل یک حساب شخصی به حساب تجاری می‌پردازیم، آماده‌اید؟

تبدیل حساب کاربری به حساب تجاری در اینستاگرام:

همان طوری که گفتیم برای استفاده از اینسایت اینستاگرام باید از حساب تجاری استفاده کنید. خب، تنها کافی است که برای سوییچ کردن به حساب تجاری مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. اگر که حساب فیسبوک ندارید، همین الان دست به کار شوید و در این شبکه اجتماعی عضو شوید. البته در نسخه‌های جدید بدون داشتن یک حساب فیسبوک هم می‌توانید از بیزینس اکانت استفاده کنید. فقط اینکه به تمام امکانات این فیچر (قابلیت) دسترسی نخواهید داشت. پس چه بهتر که کارتان را کامل انجام دهید.
  2. مطمئن شوید که حساب اینستاگرامتان در حالت Public (عمومی) تنظیم شده است.
  3. در مرحله بعدی باید وارد تنظیمات حسابتان شوید.
  4. سپس Switch to business profile را انتخاب کنید.
  5. بعد از این مرحله باید حساب فیسبوکی که قصد دارید به اینستاگرام خود متصل کنید را انتخاب کنید.
  6. بعد از انجام تغییرات دلخواهتان در آخر کافی است Done را بزنید.

همین!

از این به بعد می‌توانید به راحتی از قابلیت اینسایت اینستاگرام استفاده کنید.

چطور از اینسایت اینستاگرام استفاده کنیم؟

  1. بر روی آیکون اینسایت کلیک کنید.
  2. وارد بخش Impression و Reach شوید.
  3. همچنین می‌توانید تعداد کلیک‌ها بر روی وبسایت را نیز ببینید.
  4. از طرفی می‌توانید تعداد دنبال‌کنندگان و افرادی که از پروفایل شما بازدید کرده‌اند را ببینید.
  5. اگر می‌خواهید بیشتر وارد جزئیات شوید؛ تنها کافی است در زیر یک پست بخصوص در صفحه خودتان View insight را انتخاب کنید.
  6. در اینجا می‌توانید تعداد لایک‌ها، کامنت‌ها و تعداد دفعاتی که پست شما ذخیره (Save) شده است را ببینید.
  7. می‌توانید ببینید که هر پست چه بازخوردی داشته است.
  8. برای اینکه ببینید پست شما در کجای فید اینستاگرام نمایش داده شده است و یا بیشتر دیده شده است؛ از Discovery استفاده کنید.
  9. نه تنها برای پست‌ها، بلکه می‌توانید از اینسایت اینستاگرام برای استوری‌ها هم استفاده کنید.

تا اینجای کار یک نگاه کلی و محتصر به مراحلی که باید انجام شود، داشتیم. اما الان وقت آن است که به جزئیات بیشتری اشاره کنیم. اگر موافق باشید هر کدام از این موارد را در ادامه کار بیشتر باز کنیم.

مراحل استفاده از اینسایت در اینستاگرام:

مراحل زیر را دنبال کنید:

بر روی آیکون اینسایت کلیک کنید:

اولین مرحله این است که وارد پروفایل خودتان شوید. در اینجا می‌توانید به اینسایت دسترسی داشته باشید. برای اینکه بتوانید وارد محیط این ابزار شوید؛ تنها کافی است که آیکون insight را انتخاب کنید.

آیکون اینسایت اینستاگرام

در این صفحه شما می‌توانید یکسری اطلاعات عمومی و جنرال را ببینید. از اینکه چه کسانی با پست‌های شما تعامل دارند و …

وارد بخش Impression و Reach شوید:

این بخش به شما نشان می‌دهد که چند بار پست‌های شما در فید کاربران نشان داده شده است. در بخش Reach هم می‌توانید ببینید که چه تعداد کاربر واقعی پست شما را دیده‌اند.

تعداد کلیک‌ها بر روی لینک سایت:

اینسایت اینستاگرام حتی به شما نشان می‌دهد که لینک‌های موجود در صفحه چند بار کلیک شده‌اند. لینک‌هایی که در بخش بیو قرار داده‌اید، یا در خود پست‌ها قرار گرفته‌اند. چه چیزی بهتر از این؟

ردیابی تعداد بازدید‌ها و دنبال کنندگان:

بخش Profile Visit به شما نشان می‌دهد که چندبار صفحه اینستاگرام شما دیده شده است. دوست دارید بدانید که چه تعداد دنبال کننده جدید داشته‌اید؟ یا حتی چه تعداد فالوور از دست داده‌اید؟ در این بخش می‌توانید در قسمت Followers این اطلاعات را ببینید.

view insight زیر پست را انتخاب کنید:

همان طور که گفتیم اینسایت اینستاگرام تنها مختص نمای کلی صفحه نمی‌شود. بلکه می‌توانید اینسایت مربوط به هر پست و استوری را ببینید. برای دیدن اینسایت مربوط به پست، تنها کافی است وارد صفحه‌تان شوید و یکی از پست‌های خودتان را انتخاب کنید. در پایین صفحه View insight را انتخاب کنید.

با قابلیت promote در اینستاگرام آشنا هستید؟ خبر خوب اینجاست که شما می‌توانید به راحتی یکی از پست‌های خودتان را promote کنید. برای این کار تنها کافی است که بر روی آیکون promote کلیک کنید.

promote کردن در واقع یعنی شما یک پست را در قالب یک آگهی و تبلیغ منتشر کنید. 

این موضوع را هم به یاد داشته باشید که قابلیت اینسایت اینستاگرام تنها مختص پست‌های معمول نمی‌شوند. بلکه می‌توانید پست‌های پروموت شده خودتان را نیز آنالیز و تحلیل کنید.

مشاهده تعداد لایک‌ها، کامنت‌ها و تعداد دفعات ذخیره شدن یک پست:

خب، کاملا مشخص است که لایک‌ها نشان دهنده چه چیزی هستند. در واقع این نشان می‌دهد که کاربران پست را دیده‌اند و از آن خوششان آمده است. کامنت‌ها هم تعداد دیدگاه‌ها و نظراتی هستند که در زیر یک پست دریافت می‌کنید.

اما Save (ذخیره)چطور؟ این عدد نشان دهنده این است که چه تعداد کاربر اینستاگرامی پست شما را ذخیره کرده‌اند. آیکون save کردن در زیر هر پست به وضوح دیده می‌شود.

بررسی بازخوردهای یک پست:

این بخش به شما نشان می‌دهد که به طور کلی و مجموعا یک پست چه بازخوردهایی داشته است؛ و کاربران چقدر با یک پست بخصوص تعامل داشته اند. برای مثال، اینکه چند نفر از پروفایل شما بازدید کرده‌اند، چندبار بر روی لینک‌های موجود در پروفایل کلیک شده است و غیره.

پست شما کجا بیشتر دیده شده است:

بخش Discovery هم یکی دیگر از فیچرهای اینسایت اینستاگرام است. همان طور که از نام این بخش مشخص است؛ در اینجا شما می‌توانید ببینید که پست شما در کجای اینستاگرام نمایش داده شده است. در واقع بیشتر به شما کمک می‌کند که حتی ببینید چه تعداد از اکانت‌هایی که شما را دنبال نمی‌کنند هم پست‌هایتان را دیده‌اند.

بخش دیسکاور اینستاگرام

در اینجا هم یکسری عدد می‌بینید. اما اصلا نترسید و گیج نشوید. در اینجا به راحتی در بخش impression می‌بینید که پست شما چه تعداد در Home، feed، بخش explorer و … دیده شده است.

اینسایت در اینستاگرام برای استوری‌ها:

همان طور که گفتیم، نه تنها برای پست‌ها، بلکه می‌توانید اینسایت استوری‌ها را نیز چک کنید. با این حال اینستاگرام هنوز ابزار آنالیزی برای ویدیوهای live خودش ارائه نکرده است. شاید در آینده نزدیک این امکان هم به برنامه اضافه شود، باید ببینیم چه می‌شود!

برای اینکه اینسایت ایستاگرام را برای استوری‌های خود ببینید؛ ابتدا وارد پروفایلتان شوید. بر روی آیکون insight کلیک کنید. با این کار وارد محیط کلی insight پروفایلتان می‌شوید.

تنها کافی است که صفحه را به پایین بکشید، تا بخش استوری‌ها را ببینید. در اینجا می‌توانید insight مربوط به استوری‌های قدیمی و آن‌هایی که هنوز اکسپایر نشده‌اند را به راحتی ببینید.

در بخش insight مربوط به استوری‌ها هم با یکسری عناوین مواجه می‌شوید، که هر کدام نشان دهنده متریک بخصوصی هستند. اجازه دهید در ادامه این موضوع را بررسی کنیم:

impression:

این گزینه به شما نشان می‌دهد که استوری شما دقیقا چندبار دیده شده است. خب، فقط یک نکته‌ای را به یاد داشته باشید.

شما می‌توانید ویدیوها و عکس‌های متعددی را در بخش استوری بارگذاری کنید. اما به یاد داشته باشید که همه این موارد فقط به عنوان یک محتوای واحد شناخته می‌شوند. این یعنی اینستاگرام، impression کلی این تعداد استوری‌ها را به شما نشان می‌دهد.

از طرفی ممکن است یک کاربر بیش از یکبار یک استوری را ببیند. در این حالت چه اتفاقی می‌افتد؟ در این حالت اینستاگرام همچنان همان دفعه اول را برای impression در نظر می‌گیرد.

Reach:

عدد نمایش داده شده در این بخش نشان می‌دهد که چه تعداد کاربر واقعی، استوری شما را دیده‌اند.

Taps Forward:

همان طور که از نام این بخش مشخص است، در اینجا شما متوجه می‌شوید که چه تعداد کاربر برای رفتن به استوری بعدی بر روی صفحه ضربه زده‌اند. این هم یکی دیگر از قابلیت‌های جالب اینسایت اینستاگرام است!

Taps Back:

این مورد دقیقا برعکس Taps Forward است. در اینجا متوجه می‌شوید که چه تعداد کاربر برای برگشتن به محتوای قبلی (استوری قبلی) بر روی صفحه ضربه زده‌اند و به عقب برگشته‌اند.

Replies:

یکی دیگر از مواردی که اینسایت اینستاگرام به شما نشان می‌دهد، تعداد reply (جواب) هایی است که از یک استوری دریافت می‌کنید. در بخش replies می‌توانید ببینید که چندبار برای یک استوری reply گرفته‌اید.

Swipe Aways:

این عدد نشان می‌دهد که چه تعداد کاربر به طوری کلی از استوری شما گذر کرده‌اند و به استوری یک حساب دیگر رفته‌اند. خیلی‌ها این مورد را با گزینه tap forward اشتباه می‌گیرند. فراموش نکنید که در tap forward، کاربر به استوری بعدی خودتان می‌رود.

اما در اینجا به طور کلی از استوری‌های شما رد می‌شود. البته امیدواریم که این عدد کمتر باشد. 🙂

Exits:

اینسایت اینستاگرام به شما نشان می‌دهد که چه تعداد از مخاطبین، به طور کلی فضای استوری‌ها را ترک کرده‌اند و به فید اینستاگرام برگشته‌اند.

سخن پایانی:

همان طور که دیدید، خود اینستاگرام سعی کرده است با استفاده از قابلیت اینسایت، به کاربران اجازه آنالیز و تحلیل فعالیت‌های حسابشان را بدهد. البته که خیلی هم موفق بوده است. اما هنوز هم جای پیشرفت دارد. باید ببینیم که در آینده چه قابلیت‌های بیشتر و کارآمدتری به برنامه اضافه می‌شود.

۴ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • المیرا دربندی
    تیر ۲۲, ۱۳۹۹ ۴:۳۳ ب٫ظ

    خیلی عالی بود. ممنون که مرحله به مرحله توضیح دادید.

    پاسخ
  • سلام یه سوال داشتم. این قابلیت برای حساب های کاربری creator هم فعال هستش که بتونیم با این جزئیات داده هارو ببینیم ؟

    پاسخ
    • سلام اقای محبی عزیز
      ببینید شما باید حساب کاربری خود را به تجاری تغییر بدید تا بتونید از insight اینستاگرام استفاده کنید.
      با آرزوی موفقیت برای شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست