الگوریتم اینستاگرام چطور کار می‌کند؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه
1K بازدید
الگوریتم اینستاگرام چطور کار می‌کند؟

الگوریتم اینستاگرام و هر چیزی که باید در مورد آن بدانید

آیا تا به حال چیزی در مورد الگوریتم اینستاگرام شنیده‌اید؟ برای اینکه بتوانید نحوه کار این الگوریتم‌ها را درک کنید؛ باید هدفی که پشت این شبکه اجتماعی قرار دارد را در نظر بگیرید. فراموش نکنید که اینستاگرام به دنبال این است تا توجه شما را با محتوای ارزشمند و مناسب جلب کند.

اگر این برنامه، محتوای مناسبی را به شما نشان ندهد شما برنامه را ترک می‌کنید، اینطور نیست؟ الگوریتم اینستاگرام طوری طراحی شده است که کاربران را برای ماندن در برنامه و گشت و گذار ترغیب کند. در این نوشته از آکادمی دیجیتال مارکتینگ راه دی ام بیشتر راجع به الگوریتم اینستاگرام صحبت خواهیم کرد.

الگوریتم اینستاگرام چطور کار می‌کند؟

اگر توجه کنید می‌بینید که اکثر شبکه‌های اجتماعی، جدیدترین پست‌ها را به کاربران نشان می‌دهند. از توییتر گرفته تا فیسبوک! اما زمانی که صحبت از اینستاگرام می‌شود، قضیه کمی فرق می‌کند. چرا؟ خب، در اینستاگرام پستی در ابتدای Feed (صفحه اصلی) نشان داده می‌شود که تعامل بیشتری با آن برقرار شده باشد و کاربران نسبت به آن واکنش نشان داده باشند. فراموش نکنید که حتی باز نشر پست‌ها، اشتراک گذازی مستقیم پست‌ها و تعامل پست‌های قبلی هم در جای نشان داده شدن آن‌ها تاثیرگذار است.

البته تا قبل از سال ۲۰۱۶ ماجرا کمی متفاوت بود. پست‌های اینستاگرام تنها با توجه به زمان انتشار در صفحه اصلی نمایش داده می‌شدند، و هیچ توجهی به میزان تعامل آن‌ها نمی‌شد. برای مثال، اگر شما یک پست را ۱۰ دقیقه زودتر از یک کاربر دیگر به اشتراک می‌گذاشتید، پست شما در ابتدای Feed نمایش داده می‌شد. به همین سادگی!

اما قضیه به همین جا ختم نشد. زیرا اینستاگرام در مارس ۲۰۱۶ یک تغییرات اساسی در نحوه نمایش پست‌ها ایجاد کرد. در واقع در این تغییرات جدید خبری از نمایش پست‌ها بر اساس زمان انتشار نبود. بلکه هر پستی که واکنش بیشتری از سمت کاربران گرفته بود؛ در ابتدای Feed نشان داده می‌شد. اینستاگرام در بیانیه‌ای اینطور اعلام کرد که “اغلب اوقات کاربران بیش از ۷۰ درصد Feed خودشان را از دست می‌دهند. این یعی با رشد اینستاگرام شما به سختی می‌توانید عکس‌ها و ویدیوهایی که برایتان حائز اهمیت هستند را ببینید”

الگوزیتم زمانی اینستاگرام اجازه نمی‌داد که شما از نحوه نمایش پست‌ها رضایت کافی داشته باشید. اما برای اینکه تعامل کاربران حفظ شود، اینستاگرام پست‌هایی را نشان می‌‌دهد که لایک و کامنت بیشتری دریافت می‌کنند، یا اینکه کاربرانی که شما بیشتر پست‌های آن‌ها را لایک می‌کنید یا حتی پروفایل‌هایی که بیشترین تعامل را دارند.

برای اینکه ببینید الگوریتم اینستاگرام دقیقا چطور کار می‌کند و نحوه نمایش پست‌ها در Feed به چه صورت است؛ باید با یکسری فاکتورها آشنا شوید. این فاکتورها به شما کمک می‌کنند که محتوای ارزشمندتری ببینید و بیشتر هم دیده شوید.

همه چیز به تعامل برمی‌گردد:

تعامل در اینستاگرام

خب، اجازه دهید ببینیم درست همان لحظه‌ای که شما پستی را منتشر می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ چطور می‌شود که گاهی اوقات برخی پست‌های شما برای ساعت‌ها در ابتدای Feed قرار می‌گیرند؛ و در عوض برخی دیگر از عکس‌ها با اینکه کیفیت خوبی دارند، اما بدون اینکه واکنشی دریافت کنند از  فید اینستاگرام محو می‌شوند؟

واضح است، پاسخ این سوال تعامل و ارتباط با پست‌هاست.

اینستاگرام چطور با استفاده از اینگیجمنت (تعامل) پست‌ها میزان دیده شدن آن را ارزیابی می‌کند؟
  1. زمانی که شما یک عکس را پست می‌کنید؛ این تصویر فقط به تعداد کمی از مخاطبین نشان داده می‌شود.
  2. اینستاگرام به دنبال این است که ببیند این پست در چه مدت زمانی لایک و کامنت دریافت می‌کند.
  3. در مرحله بعدی، اینستاگرام میزان تعاملی که با یک پست برقرار شده است را با پست‌های قدیمی‌تر مقایسه می‌کند. البته که اگر اینستاگرام دو پستی که در زمان‌های مختلف منتشر شده‌اند را با هم مقایسه کند؛ کمی ناعادلانه خواهد بود. به همین خاطر سعی می‌کند که پست‌هایی که در زمان مشابه منتشر شده‌اند را با هم مقایسه کند. تا بتواند میزان تعامل خالص را اندازه‌گیری کند.
  4. اگر که پست شما واکنش قابل قبولی بگیرد، اینستاگرام آن را به درصد بیشتری از مخاطبین نشان می‌دهد. حتی ممکن است آن را در بخش Explorer خودش قرار دهد.
  5. اگر که عکس شما همچنان توجه و واکنش زیادی دریافت کند؛ به ماندن در ابتدای Feed و صفحه اصلی ادامه می‌دهد. این باعث می‌شود حتی افراد بیشتری آن را ببینند.
  6. اما اگر پستتان واکنش لازم را دریافت نکند، در جایگاه خوبی قرار نمی‌گیرد و کاربران کمتری آن را می‌بینند.

روابط نقش بسیار مهمی دارند:

تا اینجای کار، دیدیدم که الگوریتم اینستاگرام چطور با استفاده از میزان تعامل با یک پست، آن را در صفحه اصلی نشان می‌دهد. اما این تنها فاکتور نیست و عوامل دیگر هم در این امر موثر هستند.

فرقی نمی‌کند که صاحب یک کسب و کار باشید یا پروفایل (حساب کاربری) شخصی خودتان را داشته باشید. اگر دیدید که اینستاگرام در صفحه اصلی خود پست‌های زیادی از یک کاربر یا کمپانی را نشان می‌دهد دلیلش این است:

۵ فاکتوری که اینستاگرام برای نمایش پست‌های شما در فید کاربران دیگر در نظر می‌گیرد:

  1. رابطه شما با کاربر: اگر که شما به طور مرتب عکس‌های یک کاربر بخصوص را لایک کنید و برای او کامنت بگذارید؛ اینستاگرام متوجه این رابطه مداوم شما می‌شود. در این حالت الگوریتم اینستاگرام مطمئن می‌شود، که شما حتما تمامی پست‌های این کاربر را ببینید و چیزی را از دست ندهید.
  2. زمانبندی: با اینکه صفحه اصلی اینستاگرام بر طبق زمانبندی مرتب نشده است؛ اما همچنان به دنبال این است که جدیدترین پست‌ها را به شما نمایش دهد. پس انتظار نداشته باشید که همچنان پستی که دوستتان ۳ هفته پیش منتشر کرده است را ببینید.
  3. لایک و کامنت: با اینکه اینستاگرام نمی‌خواهد الگوریتم خودش را تماما بر اساس محبوبیت یک پست جلو ببرد، اما زمانی که پستی را به شما نشان می‌دهد میزان لایک و کامنت‌های آن را در نظر می‌گیرد!
  4. ارسال مستقیم پست‌ها – اگر شما عکسی را از طریق دایرکت برای دوستان خود بفرستید اینستاگرام متوجه علاقه شما به محتوا می‌شود. در نتیحه در آینده پست‌های بیشتری از این اکانت به شما نشان می‌دهد.
  5. جستجوی پروفایل – اگر شما پروفایل و اکانت شخصی را در اینستاگرام جستجو کنید اینستاگرام مدرکی دارد مبنی بر اینکه شما دوست دارید عکس‌های این اکانت را ببینید.

چطور عکس‌هایتان را در بهترین جایگاه فید قرار دهید؟

تا به اینجای کار دیدیدم که الگوریتم اینستاگرام چطور کار می‌کند. همچنین دیدیدم که اینستاگرام بر اساس چه فاکتورهایی پست‌ها را به شما نمایش می‌دهد. در نهایت اجازه دهید ببینیم که خود شما چطور می‌توانید بیشتر دیده شوید و پست‌هایتان را در الویت بالاتری قرار دهید؟

متدهایی برای حضور بهتر در صفحه خانه (Feed) کاربران:

  1. در زمان درست پست بگذارید. در واقع زمانی عکس‌های خودتان را منتشر کنید، که مطمئن هستید مخاطبین شما در اینستاگرام حضور دارند. برای این کار می‌توانید از برنامه‌‌ای مانند Squarelovin استفاده کنید.
  2. اگر که از حساب تجاری اینستاگرام استفاده می‌کنید، با کمک ابزار Insight ببینید، که کدام یک از پست‌هایتان بازخورد بهتری داشته است. این به شما کمک می‌کند تا در آینده پست‌های بهتری را منتشر کنید.
  3. پست‌های با کیفیت و غنی منتشر کنید. به طوری که مخاطبین شما احساس خوبی دریافت کنند. به جای اینکه دائمآ به فکر تبلیغات باشید، به فکر تعامل بیشتر با آن‌ها باشید.
  4. از استوری‌های اینستاگرام غافل نشوید. برای مثال اگر که کاربری نسبت به استوری‌های شما واکنشی نشان دهد؛ پست‌های شما در آینده در صفحه خانه‌ این کاربر نمایش داده می‌شود.

در این مقاله از راه دی ام، دیدیم که الگوریتم اینستاگرام چطور کار می‌کند. اینستاگرام چه فاکتورهایی را برای نمایش پست‌ها در نظر می‌گیرد و در آخر اینکه شما چطور می‌توانید با استفاده از برخی متدها به بهترین شکل ممکن کسب و کار خودتان را معرفی کرده و آن را توسعه دهید. اگر شما هم در این زمینه تجربه‌ای دارید حتما در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست