الگوریتم های شبکه های اجتماعی چگونه کار میکنند؟

زمان مطالعه: 9 دقیقه
76 بازدید
الگوریتم های شبکه های اجتماعی چگونه کار میکنند؟

الگوریتم های شبکه های اجتماعی مختلف

الگوریتم های شبکه های اجتماعی مختلفهمه ی ما روزانه ممکن است چند ساعتی از وقت خود را در شبکه های اجتماعی مختلف مانند: اینستاگرام، توییتر، فیس بوک، یوتیوب و … بگذرانیم.
دلیل استفاده از شبکه های اجتماعی مختلف برای هر کدام از شما میتواند متفاوت باشد.
مثلا ممکن است شما برای پیگیری اخبار و اطلاعات جدید، از شبکه اجتماعی توییتر استفاده کنید. یا ممکن است برای انتشار تصاویر و محتواهای شخصی و یا حتی کاری خود بین دوستان یا همکارانتان، از شبکه اجتماعی اینستاگرام استفاده کنید.
کاربران هر کدام از این شبکه های اجتماعی بنابه دلایل مختلفی ممکن است روزانه ساعت هایی را برای خواندن محتوا، اخبار و اطلاعات مورد نظر خود صرف کنند و یا از طریق این شبکه های اجتماعی بتوانند با دوستان خود در ارتباط باشند.
اما سوالی که ممکن است ذهن شما را هم درگیر کرده باشد این است که، الگوریتم های شبکه های اجتماعی مختلف چگونه کار میکنند؟
در این مقاله منتشر شده در آژانس دیجیتال مارکتینگ راه دی ام قصد داریم چگونگی کارکرد الگوریتم های اینستاگرام، یوتیوب، تیک تاک، توییتر و فیسبوک را با هم بررسی کنیم.

بررسی عملکرد ۵ شبکه اجتماعی برتر دنیا

بررسی عملکرد 5 شبکه اجتماعی برتر دنیا

دیجیتال مارکترها و بازاریابان اینترنتی همواره به دنبال روش ها و راه هایی برای تاثیرگذاری بهتر و بیشتر در شبکه های اجتماعی مختلف هستند.
همچنین اینفلوئنسرها با استفاده از شبکه های اجتماعی مختلف بدنبال افزایش درآمد و رشد مخاطبان خود هستند.
بر اساس گزارشهای صورت گرفته در سال ۲۰۲۰ میلادی، مشخص شد میزان محبوبیت ۵ شبکه اجتماعی برتر دنیا از نظر اینفلوئنسرمارکتینگ ها به شرح زیر میباشد:

  • شبکه اجتماعی اینستاگرام ۸۲ درصد
  • شبکه اجتماعی یوتوب ۴۱ درصد
  • شبکه اجتماعی تیک تاک ۲۳ درصد
  • شبکه اجتماعی توییتر ۲۳ درصد
  • شبکه اجتماعی فیسبوک ۵ درصد

معمولا اینفلوئنسرها تمایل دارند درباره عملکرد الگوریتم شبکه اجتماعی مورد نظر خود اطلاعات مناسبی را داشته باشند تا بتوانند با استفاده از آن اطلاعات و شناخت مناسب و دقیق الگوریتم ها، راه کار هایی را پیدا کنند تا بتوانند بهتر از قبل توسط کاربران دیده شوند.
بنظر میرسد شبکه اجتماعی فیس بوک کمتر مورد پسند اینفلوئنسرها قرار گرفته است و آنها بیشتر زمان هایی از آن استفاده مکینند که بتوانند از راه فیسبوک کسب درآمد داشته باشند.
استراتژی های مختلفی برای شناخت و فهمیدن نحوه کار الگوریتم های شبکه های اجتماعی مختلف وجود دارد که شما با توجه به عملکرد اینفلوئنسرها هم میتوانید اطلاعاتی درباره ی نحوه کار الگوریتم های شبکه های اجتماعی مورد نظرتان بدست آورید.
چرا که معمولا اینفلوئنسرها بدنبال راهکارهایی برای دیده شدن هر چه بهتر پست ها، ویدیو ها و محتوا های منتشر شده ی خود در شبکه های اجتماعی هستند و از این طریق میخواهند درآمد خود را افزایش دهند.

الگوریتم اینستاگرام چگونه کار میکند؟

الگوریتم اینستاگرام چگونه کار میکند؟

در سال ۲۰۱۶ میلادی، با توجه به بروزرسانی الگوریتم اینستاگرام، نمایش پست ها بر اساس زمان انتشار محتوا، از ساختار این الگوریتم حذف شد و با توجه به بروزرسانی های جدید الگوریتم اینستاگرام، پست ها بر اساس معیارها و امتیازات مختلفی برای کاربران نمایش داده میشود.
در بخش راهنمای کار با نرم افزار اینستاگرام محتوایی برای معرفی و روش سیستم کاری الگوریتم این نرم افزار منتشر شده است که میگوید:
اینستاگرام براساس معیار ها و امتیازات متفاوتی محتواهای منتشر شده در حساب کاری شما را به دیگران نمایش میدهد و بر اساس سیگنال های خاصی پست های کاربران رتبه بندی میشوند و برای دنبال کنندگان شما نمایش داده میشوند.

  • اگر کاربران شما توانسته باشند با پست قبلی منتشر شده در صفحه اینستاگرامتان تعامل برقرار کنند، باعث میشود پست جدیدی که شما در حساب کاری خود منتشر کرده اید با اولویت بیشتری برای کاربرانتان نمایش داده شود.
  • اگر پست قبلی منتشر شده در صفحه اینستاگرام شما مورد علاقه ی کاربر شما بوده باشد، باعث میشود پست جدیدتان هم برای کاربرتان با اولویت بیشتری نمایش داده شود.

در ادامه ۴ مورد از معیار های الگوریتم اینستاگرام که رعایت و پیاده سازی آنها به نمایش بهتر پست های شما برای کاربرانتان کمک میکند را معرفی میکنیم.

 ۱- انتشار مداوم محتوا بصورت منظم

معمولا اینفلوئنسرها با تعیین یک برنامه مشخص و دقیق و متناسب با سلیقه ی کاربرانشان محتواهایی را در اینستاگرام خود منتشر میکنند. ایجاد یک زمان بندی مناسب برای انتشار پست در اینستاگرام از جمله نکات مهمی است که میتواند به رشد و افزایش بازدیدکنندگان پیج شما کمک کند.

۲- داشتن اعتبار مناسب

افراد مختلفی در اینستاگرام فعالیت دارند که هر کدام ممکن است در زمینه های کاری متفاوتی فعالیت کنند.
داشتن اعتبار کافی و مناسب در بین کاربرانتان از داشتن تعداد Reach بالا (تعداد کاربران جدیدی که صفحه اینستاگرام شما را بازدید میکنند) مهم تر است. همچنین اگر شما بتوانید اعتبار پیج خود را افزایش دهید از این طریق میتوانید تعداد دنبال کنندگان (فالوئر) پیج خود را هم افزایش دهید.
معمولا کاربران به دنبال حساب های کاربری و اینفلوئنسرهایی هستند که محتواهای معتبر را منتشر میکنند و یا محصولات معتبری را در پیج خود معرفی میکنند و میفروشند.
بطور مثال اگر شما به فوتبال علاقه دارید قطعا اینفلوئنسرهایی را که به فوتبال علاقه دارند را دنبال میکنید.
اما برخی از بازاریاب های اینترنتی به دنبال اینفلوئنسرهایی هستند که تنها دنبال کنندگان (فالوئر) های بیشتری را دارند و این افراد را به اینفلوئنسرهای کوچکتر که محتویات معتبر و کاربرپسندانه ایی دارند ترجیح میدهند.
اگر شما هم از پیج اینستاگرامتان برای فروش محصولاتتان استفاده میکنید، با فروش محصولات معتبر و جذب اعتماد کاربرانتان و همچنین با رعایت و پیاده سازی استراتژی مناسب برای افزایش فروش در اینستاگرام، میتوانید در کنار شناخت بهتر کاربرانتان، اعتماد آنها را جذب کنید و فروش محصولاتتان را افزایش دهید.

۳- تازگی محتواهای منتشر شده

انتشار پست ها بر اساس یک قاعده و قانون مشخص و از پیش برنامه ریزی شده و انتشار محتواهای جدید از جمله موارد دیگری است که در بهتر دیده شدن پست های شما تاثیرگذار است.
متاسفانه برخی از بازاریاب های اینترنتی تنها به دنبال انتشار یک محتوا در یکی از پیج های تجاری و پر بازدید هستند، اما انتشار محتواهای مداوم و  پیوسته از جمله مواردی هست که پس از بروزرسانی الگوریتم اینستاگرام بسیار مورد اهمیت قرار گرفته است.

۴- تعامل بازدید کنندگان

تعامل بازدید کنندگان

در هنگام انتشار محتوا در حساب کاربریتان نکته ی مهم و اساسی که باید رعایت شود این است که آیا کاربران شما با محتواهایی که شما در پیج خود منتشر میکنید تعامل دارند؟ آیا پست های شما را لایک میکنند و یا به اشتراک میگذارند؟
بسیاری از بازاریاب های اینترنتی تصور میکنند اگر برند خود را توسط اینفلوئنسرهایی که دنبال کنندگان زیادی دارند به کاربران معرفی کنند، با این کار توانسته اند به درستی برندسازی کنند!
اما این تفکر اشتباهی است که بسیاری از افراد فعال در این حوزه همچنان به آن اعتقاد دارند.
برای دریافت نتایج عالی از طریق تبلیغات در پیج اینفلوئنسرها معیار هایی وجود دارد که شما با رعایت و شناخت دقیق این معیار ها میتوانید، کاربرانی متناسب با کسب و کار خود را دریافت کنید و بتوانیدبا آنها تعامل بیشتری را داشته باشید.
راه های زیادی برای موثر بودن تبلیغات اینفلوئنسرمارکتینگ وجود دارد که عبارتند از:

  • انتقال آگاهی درست و معرفی دقیق برند
  • مطلوب بودن برند (با کیفیت بودن)
  • انتقال احساسات خوب توسط برند و معرفی آن به کاربران
  • رعایت ملاحظات و ایجاد امکانات ویژه برای خرید کاربران
  • تعیین اولویت و هدف برند
  • تعیین تقاضای کلی برند

متاسفانه تعداد بسیاز زیادی از بازاریابان با نادیده گرفتن نکات بالا، تبلیغات خود را در پیج های مختلف اینستاگرام و اینفلوئنسرها ممکن است منتشر کنند و بدلیل عدم رعایت نکات مناسب برای معرفی برند و کسب و کار خود ممکن است نتایج نامناسبی را دریافت کنند.
به نوعی با این راهکار تنها آنها از اینفلوئنسرها یک پست میخرند که برای کسب و کارشان بازدهی مناسبی را ندارد. در هنگام ایجاد تبلیغات اینستاگرامی حتما به مواردی مانند: فالوئر های فیک (غیر واقعی) یک اینفلوئنسر، ربات ها و کلاهبرداری توجه کنید. ساختن برند در اینستاگرام از جمله مواردی هست که اگر شما بتوانید با تعیین یک استراتژی مناسب در کنار تبلیغات برند خود، اطلاعات دقیقی را از خودتان به کاربرانتان بدهید، میتوانید بازدیدکنندگان حساب کاربری خود را افزایش دهید و به رونق کسب و کارتان کمک کنید.

الگوریتم های یوتیوب چگونه کار میکنند؟

الگوریتم های یوتوب چگونه کار میکنند؟بر اساس محتوای منتشر شده در بخش راهنمای کار با وبسایت یوتیوب، این شرکت بیان میکند که برای نمایش بهتر محتواها به کاربران دو هدف را دنبال میکند.

  1.  کمک برای اینکه کاربران بتوانند محتوای متناسب با سلیقه خود را دنبال کنند و ببینند.
  2. به حداکثر رساندن تعاملات کاربران و رضایت آنها

پس اینفلوئنسرها برای بهتر دیده شدن محتواهای خود در یوتیوب، باید محتویات عالی و جذاب تولید کنند. یوتیوب یکی از پرکاربردترین موتور های جست و جو در جهان است (دومین موتور جستجوی محبوب در دنیای وب) و کاربران زیادی پس از ورود به وبسایت یوتیوب به دنبال محتواهای مورد نظر خود هستند و در داخل این سایت میتوانند موضوعی که دنبالش هستند را جستجو کنند.
در یوتیوب ممکن است مردم مانند دیگر شبکه های اجتماعی به دنبال ویدیو یک اینفلوئنسر خاص نباشند، ولی میتوانند در در قسمت پیشنهادات، ویدیو هایی که رتبه خوب گرفته اند را ببینند.
نکته مهم این است که اینفلوئنسرها میتوانند با استفاده از گوگل ترند، موضوعات داغ سراسر جهان را شناسایی کنند و بر حسب این موضوعات، در حساب های کاربری خود تولید محتوا کنند.
بطور مثال ممکن است در حدود ۳۱ درصد جستجو ها مربوط به زیبایی و مد باشد. یا ممکن است طرفدار های ورزش بدانند کدام از رشته ها در بین ورزشکاران محبوب تر است.
یوتیوب با استفاده از عناوین و برچسب هایی که کاربران برای محتواهای خود ایجاد میکنند میتواند متوجه موضوعات ویدیو های منتشر شده شود.
اینفلوئنسرها میتوانند با ایجاد ویدیو های سریالی و پشت سر هم، کاربران را تشویق کنند تا ویدیو های منتشر شده آنها را تماشا کنند.

الگوریتم تیک تاک چگونه کار میکند؟

الگوریتم تیک تاک چگونه کار میکند؟

وقتی شما نرم افزار تیک تاک را باز میکنید، در حساب کاربری شما تعدادی از ویدیوها بر اساس سلیقه ی شما برایتان نمایش داده میشود.
عملکرد این بخش از نرم افزار بر اساس یک سیستم پیشنهادی میباشد و متناسب با سلیقه ی شما محتواهایی را برایتان نمایش میدهد.

سیستم هوشمند پیشنهاد این نرم افزار چگونه کار میکند؟

پیشنهادات این سیستم بر اساس فاکتورهای متفاوتی نمایش داده میشود مثلا:
بر اساس تعاملات شما با محتواهای قبلی مانند پست هایی که لایک کرده اید، فیلم هایی که به اشتراک گذاشته اید، نظراتی که ارسال کرده اید و محتوایی که ایجاد میکنید، پیشنهاد میشود.
هم چنین اطلاعات ویدیو که شامل جزئیاتی مانند هشتگ، زیرنویس و… است میتواند در معرفی و پیشنهاد های این سیستم هوشمند تاثیر گذار باشد.
روابط عمومی نرم افزار تیک تاک بیان کرده است که:

توسط سیستم هوشمند نرم افزار تیک تاک، کلیه ی عملکرد کاربران تجزیه و تحلیل و پردازش میشوند و بر اساس شاخص هایی متناسب با سلیقه ی کاربران، محتواها و پست هایی به کاربران نمایش داده میشوند.

نکات مهم درباره ی استفاده ی نرم افزار تیک تاک این است که ممکن است برخی از افراد فکر کنند که تیک تاک محتواهایی را بر اساس تعداد بازدید ها برای کاربران نمایش داده میشود در صورتی که عملکرد الگوریتم تیک تاک این است میتوانید موضوعات مرتبط با سلیقه ی کاربر را تشخیص دهد و پس از آن محتواهای مرتبط با کاربران را در حساب کاربریشان نمایش دهد.

الگوریتم توییتر چگونه کار میکند؟

الگوریتم توییتر چگونه کار میکند؟

توییتر در سال ۲۰۰۶ راه اندازی شد. در آغاز کار این نرم افزار، عملکرد الگوریتم توییتر و نمایش توییت های منتشر شده کاربران مطابق با یک جدول زمانی صورت میگرفت و توییت های منتشر شده بر حسب زمان انتشار، برای کاربران دیگر نمایش داده میشدند.
اما اکنون در توییتر هم مانند سایر شبکه های اجتماعی مختلف، عوامل متفاوتی برای بهتر نمایش داده شدن توییت ها وجود دارد.
بزرگترین تغییر در الگوریتم توییتر در سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاد و پس از آن
Nicolas Koumchatzky و Antonandryeyev از مدیران شرکت توییتر، در یک توییت منتشر شده در حساب کاربریشان بیان کردند که، در توییتر محتواهایی که بیشتر مورد پسند کاربران قرار بگیرند در حساب کاربری افراد اولویت بالاتری را دارند.
هر چه محتوای منتشر شده، متناسب با سلیقه ی کاربران باشد، این محتواها میتوانند در بالای دیگر محتواهای منتشر شده برای کاربران نمایش داده شود تا کاربران توییت های خاص را از دست ندهند.

الگوریتم فیسبوک چگونه کار میکند ؟

الگوریتم فیسبوک چگونه کار میکند ؟

بزرگترین تغیر در الگوریتم فیسبوک در سال ۲۰۱۸ اتفاق افتاد و پس از آن مارک زاکربرگ بنیان گذار فیسبوک اعلام کرد:

من در حال تغییرات اهدافم هستم و قصد دارم به تیم خود کمک کنم تا بتوانند محتواهای مرتبط و متناسب با کاربران را برای آنها نمایش دهیم.
ما تشخیص دادیم شما علاقه مند هستید تا در حساب کاربری خود بیشتر پست ها و محتواهای مربوط به دوستان و افراد خانواده را ببینید و کمتر پست های مربوط به تبلیغات و مشاغل برای شما نمایش داده شود.

کمی بعد Adam Mosseri از مدیران بخش News Feed.، بیان کرد که:
در فیسبوک پست هایی که کاربران با آنها بتوانند تعامل بیشتری داشته باشند در اولویت قرار میگیرد و این پست ها میتوانند شامل موارد مختلفی مانند متن، عکس، ویدیو، پرسش هایی از دوستان شما و یا اخبار باشد.
بدلیل اینکه در صفحه ی حساب کاربری شما ممکن است تعداد پست های کمی دیده شود، به همین دلیل بسیاری معتقد هستند فیسبوک برای کسب درآمد گزینه ی مناسبی نیست.

چکیده مقاله

هرکدام از شبکه های اجتماعی مختلف بر اساس معیارهایی ممکن است محتوای منتشر شده شما را به کاربران دیگر نمایش دهند.
اما آنچه اهمیت دارد این است تمامی شبکه های اجتماعی مختلف بدنبال راهکارهایی برای راحتی کاربران خود میباشند و با بروزرسانی الگوریتم هایشان قصد دارند تمام نیاز های کاربرانشان را برطرف سازند.
همچنین صاحبان کسب و کارها با دانش مناسب از نحوه عملکرد هر کدام از شبکه های اجتماعی میتوانند تشخیص دهند که تبلیغات در کدام برنامه میتواند برای رشد بهتر و بیشتر کسب و کارشان مناسب باشد و با شناخت دقیق استراتژی تبلیغات خود را تدوین و پیاده سازی کنند.امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم اطلاعات مناسبی را برای بهبود سئو وبسایت شما در اختیارتان قرار دهیم و شما میتوانید با به اشتراک گذاری این مقاله درجهت افزایش سطح دانش افراد فعال در حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ به ما کمک کنید.

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

۱ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست