الگوریتم گراف دانش گوگل (Google Knowledge Graph)

زمان مطالعه: 7 دقیقه
1K بازدید
الگوریتم گراف دانش گوگل

Google Knowledge Graph چیست؟

گراف دانش گوگل یک ابزار نوآورانه است که به کاربران این امکان را میدهد تا اطلاعاتی درباره شغل، کسب و کار و اطلاعات تماس فردی را بدون وارد شدن به وبسایت بیابند. در ادامه درباره جزئیات این ویژگی گوگل و نحوه عملکرد الگوریتم های آن صحبت خواهیم کرد، اگر به عنوان یک کسب و کار آنلاین به دنبال ارتقای اعتبار برند و بهبود تجربه کاربران از طریق جستجو در گوگل هستید؛ الگوریتم های Knowledge Graph گوگل این امکان را برای شما فراهم میکنند.

گراف دانش در سال ۲۰۱۲ توسط گوگل ارائه شد و هم اکنون نمونه هایی از آن در نتایج جستجو اشخاص و برند های معتبر وب فارسی هم دیده میشود، درواقع رسالت طراحی این ابزار در صفحه نتایج جستجو این هست که گوگل را به محقق شدن هدف اصلیِ خود که سازماندهی اطلاعات جهانی و در دسترس قراردادن آن به کاربران است، یاری کند.

به بیان ساده تر دانش گراف گوگل ابزاری است که تمام اطلاعات مربوط به افراد سرشناس، مکانهای دیدنی و برندهای بزرگ دنیا را درقالب پاسخ هایی کامل (نه صرفا لینک وبسایت ها) به کاربران نشان میدهد. گراف دانش به کاربر کمک میکند تا اطلاعات مورد نیاز خود را در سریع ترین زمان ممکن بدون اینکه نیاز به کلیک و ورود به سایتی باشد، پیدا کند.

گوگل Knowledge Graph به شما به عنوان یک کاربر این امکان را میدهد که هنگام جستجو و پیدا کردن اطلاعات درباره مکان های دیدنی، افراد مشهور، شهرها، تیم های ورزشی، ساختمان ها و بناهای مهم، فیلم ها، آثار هنری و موارد دیگر فوراً اطلاعات مد نظر خود را بیابید و درواقع گوگل با پیاده سازی نمودار دانش در حال توسعه فناوری هوش مصنوعی در کار خود و ارتباط برقرار کردن بین موجودات و چیزهای واقعی به شکلی کاملا انسان گونه میباشد.

رابطه بین الگوریتم های Knowledge Graph و سئو وبسایت:

با اینکه تمرکز اصلی گراف دانش روی در اختیار قرار دادن سریع اطلاعات به کاربر است. با این حال این ابزار برای کسب و کارها نیز بسیار سودمند میباشد، معمولا نمودار و گراف دانش به صورت کارت هایی کوچک در سمت راست و روبه رو لیست وبسایت ها و یا در بخش هایی بالایی صفحه نتایج گوگل نشان داده میشود.

به عنوان یک برند، وقتی نمودار دانش کسب وکار خود را بهینه می کنید، از آن پس گوگل محتوای وب سایت شما را بهتر درک میکند. در واقع اطلاعاتی که در نمودار دانش نشان داده میشود؛ بر اساس محتوای وبسایت های معتبر و سوالاتی است که کاربران آنها را جستجو میکنند.

زمانی که اطلاعات مرتبط با کسب و کار شما که مخاطب هم به دنبال آنهاست، به خوبی در وبسایت نوشته و به گوگل معرفی شود، در این شرایط گوگل آنها را به مرور به نمودار دانش کسب و کارتان اضافه میکند و این کار در ارتقا رتبه و کسب ترافیک بیشتر برای وبسایت کمک کننده است.

گراف دانش گوگل چطور کار میکند؟

همانطور که گفته شد، نمودار دانش گوگل اطلاعات را به دو شکل نمایش می دهد. بخشی که در سمت راست نتایج  دیده میشود و به آن کارت Knowledge Graph و بخشی که در بالای صفحه نتایج گوگل به صورت مدور ظاهر میشود را کروسل (carousel) میگویند. این نمودارها اطلاعاتی خلاصه، خاص و دقیق از افراد، مکان ها و به طورکلی هرآنچه کاربر به دنبال آن است را نشان میدهد.

سه راه وجود دارد که با استفاده از آنها گوگل تشخیص میدهد که نام برند شما برای قرار گرفتن در گراف دانش مناسب هست یا خیر:

  • رفتار کاربر

گوگل به طوردقیق می داند و میفهمد که کاربر به دنبال چیست و روی چه وبسایت هایی برای پیدا کردن جواب خود کلیک میکند و حتی چه مدت زمانی بعد از کلیک در صفحه وبسایت می ماند! تمام این رفتارهای کاربر به الگوریتم دانش گراف گوگل کمک میکند تا ارتباطی بین جستجوی کاربران مختلف و نمایش نتیجه برای برند شما پیدا کند، بنابراین سوالات کاربران سبب پیدایش اطلاعات در Google knowledge graph میشود.

  • سرچ مفهومی

برای ارائه محتوای کاملا مرتبط در نتایج جستجو و نمودار دانش، گوگل توجه ویژه ای به سرچ معنایی دارد. که شامل مفهوم و زمینه جستجو، مترادف ها، مکان جستجوگر و نکات مختلف دیگری میشود. همان طور که میدانید الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل به درک مفاهیم بسیار کمک میکند.

  • ایندکس تمام اطلاعات موجود

نمودار دانش گوگل برپایه ایندکس تمام اطلاعاتی که درباره یک موضوع در سطح وب وجود دارد و برقراری ارتباط بین آنها شکل میگیرد. به عبارتی گوگل در تلاش است تا فرآیند نقشه برداری از موضوعات را از تمام اطلاعات انجام داده و آنها را با الگوریتم های دانش گراف فهرست کند؛ تا در نهایت برای کاربر ابهام زدایی شده و واقعی ترین اطلاعاتی که در وب وجود دارد در اختیار او قرار گیرد.

جالب است بدانید که هر شی یا مفهومی تعریف مشخصی دارد و این تعریف شامل افراد، مکان ها، سازمان ها و موارد نامحسوسی مثل رنگها، مفاهیم و احساسات میشود و الگوریتم های گراف دانش گوگل به تمام این موارد متصل شده و روابط بین آنها را توصیف میکنند.

در واقع این کار به گوگل و هوش مصنوعی او کمک میکند؛ تا همانند یک انسان بتواند مفهوم موجود در پشت هرعبارت جستجو شده کاربر را درک و درنهایت بهترین نتیجه و پاسخ را به جستجوی او نشان دهد. در ادامه باهم چند مثال را بررسی میکنیم تا بفهمیم knowledge graph چطور بعد از هرجستجوی کاربر نمایش داده میشود.

به عنوان مثال، در نوار جستجو نام یکی از بازیگران معروف هالیوود مشابه “تام کروز” را تایپ و جستجو کنید. بعد از این کار میبینید که صفحه نتایج جستجوی گوگل به صورتی در آمده که کارت هایی در سمت راست که همگی شامل اطلاعاتی از این بازیگر هستند، نمایش داده میشود.

تام کروز

در مثال دیگر نام یک رستوران و یا برند تجاری معروف را مثل “پدیده شاندیز” را جستجو کنید. در این حالت نیز جعبه ای سمت راست نتایج میبینید که شامل اطلاعات تماس، آدرس و جزئیات مربوط به رستوران است.

شاندیز

 

نقش کمک کننده Google Knowledge Graph در رشد برند:

رتبه گرفتن یک برند در نتایج صفحه جستجوی گوگل اهمیت بالایی دارد و منجر به افزایش ترافیک ارگانیک وبسایت نیز میشود، بنابراین برای بهبود رتبه و اعتبار برند خود باید روی گرفتن دانش گراف از گوگل متمرکز شوید؛ اگرچه این کار به هیچ وجه آسان نیست و نیاز به صرف زمان و انرژی زیادی دارد. اما بدون شک این تلاش ها ارزشمند خواهند بود.

قرارگرفتن در نمودار دانش به ارائه اطلاعات مفید از برند شما به کاربر مثل، آدرس کسب و کار، ساعات کاری، فیلد کاری و راه های ارتباطی کمک میکند. اگر روی اکانت بیزنسی گوگل شما، کاربران نظرات خوبی نوشته باشند، این نظرات در نمودار دانش گراف نمایان شده و سبب جذب کاربران دیگر نیز به کسب و کار شما میشود.

۳ مزیت مهم گراف دانش گوگل (KG):

مزیت های زیادی در صورت قرار گرفتن در نمودار دانش برای افراد و کسب و کارها وجود دارد که در این بخش برای درک بهتر فواید و عملکرد KG به معرفی سه مورد مهم آن خواهیم پرداخت.

  1. نمایش اولیه اطلاعات مرتبط: نمایش اطلاعات اولیه و خلاصه از هرموضوع
  2. فراهم آوردن تجربه کاربری عالی: شاید بتوان با قطعیت گفت که مهم ترین فایده Google Knowledge Graph کمک به کاربر در پیدا کردن اطلاعات مفید و صرفه جویی در وقت او میباشد و همه این موارد در کنار هم یک تجربه کاربری عالی از جستجو در گوگل را رقم میزند.
  3. بهبود ترافیک وبسایت: رابطه تنگاتنگی بین افزایش ترافیک یک کسب و کار و قرارگرفتن نام برند در نمودار دانش وجود دارد و همانطور که گفته شد اگر نظرات مثبت زیادی برای اکانت مای بیزنس کسب و کاری ثبت شده باشد، کاربران جدید آنها را خواهند خواند و نظر مثبتی نسبت به برند مورد نظر پیدا میکنند.

چگونه در نمودار دانش گوگل قرار بگیریم؟

تا این قسمت از مقاله آکادمی دیجیتال مارکتینگ راهِ دی اِم با مفهوم گراف دانش و مزیت های استفاده از آن برای کسب و کارها آشنا شدیم، سوال بعدی این است که چطور در این گراف کسب و کار خود را ثبت کنیم؟

ابتدا باید بدانید که قرارگرفتن در Google Knowledge Graph به صورت مستقیم توسط مدیر سایت انجام نمیشود. بلکه گوگل از طریق الگوریتم های خود سیگنال ها و سوالات کاربران در نظر گرفته و در نهایت یک نمودار کامل و مختصر ترسیم میکند. با این همه ما به عنوان یک سئوکار و وب مستر میتوانیم سیگنال هایی که الگوریتم های گوگل دنبال میکنند را تقویت کنیم؛ که در ادامه راه های آن را به شما خواهیم گفت:

  • ساخت اکانت لوکال بیزنس گوگل
  • ساخت اکانت با نام برند در شبکه های اجتماعی (فیس بوک، یوتیوب، توییتر)
  • بک لینک های باکیفیت سایت و منشن برند
  • تولید محتوای خوب و کاربرپسند
  • عنوان مقالات کوتاه، مختصر و جالب توجه
  • خوانایی محتوا و استفاده درست از تگ های هدینگ و بولت پوینت
  • استفاده از داده های ساختار یافته (JSON+LD)
  • استفاده از کلمات کلیدی در تیتر، توضیحات متا و پارگراف اول و اخر برای بهتر فهماندن کلیدواژه به ربات های گوگل
  • ساخت صفحه ویکی پدیا شخصی

اگر دقت کرده باشید خیلی از اطلاعاتی که در نمودار دانش نشان داده میشود؛ منبع آن سایت ویکی پدیاست و گوگل برای اطلاعات و دیتاهای آن اهمیت زیادی قائل است.

نکته: در حالت کلی برندهای کمی در وب فارسی دارای نمودار دانش هستند و این ویژگی به طور جامع جامع و در حال حاضر وب فارسی را شامل نمیشود. اما به مرور زمان و با درک بیشتر گوگل از زبان فارسی، این اتفاق برای کسب و کارها و اشخاص دیگر هم رخ خواهد داد. پس بهتر است از همین لحظه سیگنال های قوی خود را به سمت گوگل ارسال کنیم.

  • ثبت نظرات مثبت مشتریان در شبکه های اجتماعی و اکانت گوگل بیزنس

نکته: طبق برسی های انجام شده حدود ۹۷٪ از کاربران بررسی های آنلاین راجع به کسب و کارهای محلی را میخوانند و ۴۹٪ مشتریان حتما قبل از خرید به این نکته توجه میکنند که تعداد ستاره های موجود ثبت شده حداقل ۴ امتیاز باشد. خیلی از صاحبین کسب و کارها به سوالات کاربران در اکانت مای بیزنس پاسخ نمیدهد و باتوجه به اهمیت موضوع توصیه میکنیم حتما به نظرات و سوالات مشتریان و مخاطبان خود در این بخش توجه داشته باشید. البته اکانت مای بیزنس از آی پی ایران در حال حاضر قابل ثبت نمیباشد.

نتیجه گیری

اگر واقعاً قصد افزایش اعتبار برند و ترافیک ارگانیک برای کسب و کارخود دارید، نمودار گراف دانش یکی از راه های کمک کننده به آن است. مشتریان شما خیلی راحت از طریق نمودار میتوانند با برند شما ارتباط برقرار کرده و با جزئیات آن آشنا شوند. پس به نکات گفته شده در این مقاله عمل کرده تا بهترین نتیجه را بگیرید و با اینکه این ویژگی در وب فارسی کامل فعال نشده؛ اما بدون شک در آینده ای نه چندان دور این اتفاق خواهد افتاد.

منبع: hackernoon |ahrefs

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست