معرفی الگوریتم Freshness گوگل

زمان مطالعه: 7 دقیقه
911 بازدید
معرفی الگوریتم Freshness گوگل

آشنایی با الگوریتم های گوگل

همیشه ما به عنوان سئو کار برای شروع فعالیت در دنیای سئو در ابتدا با الگوریتم های گوگل آشنا میشویم ولی نکته بسیار مهم اینجاست که همیشه سایت هایی که منابع سئو هستند تعدادی از الگوریتم هایی مثل الگوریتم پاندا، پنگوئن، مرغ مگس خوار، کبوتر و دیگر الگوریتم های معروف را معرفی میکنند ولی گوگل به صورت علنی الگوریتم های بیشتری را معرفی کرده که ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ راه دی ام سعی داریم تا تمام این الگوریتم ها را به شما معرفی کنیم.

امروزه خیلی از افرادی که وارد دنیای سئو میشوند بیشتر علاقه دارند تا با استفاده از تکنیک های سئو بلک هت (کلاه سیاه) با معجزه ای بتوانند به نتیجه برسند. ولی متاسفانه تجربه نشان داده شما باید با داشتن اطلاعات و آگاهی و تلاش مضاعف بتوانید به نتیجه مورد نظر خود برسید البته فراموش نکنید که A/B تست نیز یکی از مهم ترین راهکارهای موفقیت، بزرگترین متخصصین این حوزه است.

برای اینکه وارد دنیای سئو شوید باید در ابتدا بدانید که مرحله اول آشنایی با نحوه عملکرد موتورهای جستجو است که برای رسیدن به این آشنایی نیاز دارید در ابتدا با ساز و کار گوگل یا همان الگوریتم های گوگل آشنا شوید پس حتما با همه الگوریتم های گوگل و سایر موتورهای جستجو آشنا شوید و سپس شروع به فعالیت در دنیای سئو یا بهینه سازی کنید.

هر آنچه باید درباره الگوریتم Freshness گوگل بدانید

درباره الگوریتم Freshness گوگل

گوگل فرشنس یکی از الگوریتم های گوگل است که در اصل بروزرسانی الگوریتم کافئین است که در سال ۲۰۱۰ برای لایو (زنده) بودن نتایج جستجو منتشر شد.قبل از سال ۲۰۱۰ مدت زمان زیادی نیاز بود تا نتایج جستجو آپدیت شوند و صفحات جدید به این لیست اضافه شود ولی گوگل با انتشار این الگوریتم و توسعه آن توانست نتایج را تا جای امکان لایو یا زنده تر کند.

زمانی که در تاریخ ۳ نوامبر ۲۰۱۱ گوگل انتشار این الگوریتم را اعلام کرد تقریبا ۳۵ درصدنتایج، تحت تاثیر قرار گرفتند که این عدد مقدار بسیار زیادی بود و میتوانیم بگوییم که تولد این الگوریتم انقلاب بزرگی در دنیای بازاریابان محتوا و سئو کاران بود و  موجب تحولات بسیار زیادی را در دنیای دیجیتال مارکتینگ شد.

چگونه اسم این الگوریتم را انتخاب کردند؟

معمولا در خیلی از موارد متخصصین با توجه به عوامل مختلف برای بروزرسانی ها و الگوریتم های جدید، نام انتخاب میکنند ولی گوگل هم در موارد معدودی نامگذاری را بر عهده گرفته است. در مورد الگوریتم Freshness گوگل، خود گوگل خبر را با این عنوان شروع کرد Giving you fresher, more recent search result همین موضوع موجب شد تا جامعه سئو، این الگوریتم را گوگل فرشنس نامگذاری کند.

چرا الگوریتم گوگل فرشنس متولد شد؟

چرا الگوریتم گوگل فرشنس متولد شد؟

در سال ۲۰۱۱ پیش بینی کرده بودند که محتواییکه در سال ۲۰۱۷ تولید خواهد شد بیشتر از کل محتوایی است که در ۵۰۰۰ سال گذشته تولید شده است و همین موضوع گوگل را نیز به فکر فرو برد تا در این شرایط بتواند محتواهای بروزتر (زنده تر) را به کاربران نمایش دهد از همین رو تصمیم به خلق این الگوریتم گرفت.

فرض کنید شما قصد خرید یک ماشین را دارید، با توجه به نوسانان امروز دنیای اقتصاد ممکن است هر روز قیمت ها در نوسان باشند از همین رو شما، قیمت پراید را گوگل میکنید ممکن است در نتایج سایت هایی را به شما نمایش دهد که قیمت آن ها برای هفته پیش باشد ولی شما سایتی را انتخاب میکنید که قیمت های بروز را در اختیار شما قرار داده باشد.

بعد از این الگوریتم، گوگل تاریخ انتشار و بروزرسانی را جزو عواملی مهم برای رتبه بندی قرار داد و امروزه خیلی از متخصصین اگر دقت کرده باشید اعتقاد دارند که بروزرسانی محتوای سایت حتی از تولید محتوا از اهمیت بیشتری برخوردار است. پس فراموش نکنید حتما محتواهای سایت خود را مرتبا طبق برنامه زمانی مشخصی بروزرسانی کنید.

هدف گوگل از خلق الگوریتم فرشنس یا تازگی محتوا

معمولا در حوزه های مشخصی مانند سیاست، اخبار، مسائل مربوط به زندگی افراد مشهور، گردهمایی یا رخدادهای مهم و حوزه های شبیه به این موارد اطلاعات هر لحظه در حال تغییر هستند برای اینکه این موضوع را بهتر متوجه شویم یه مثال رو با هم بررسی کنیم :

فرض کنید شما قصد دارید آهنگ جدید بهنام بانی را از اینترنت دانلود کنید و آهنگ جدید بهنام بانی را جستجو میکنید. حال انتظار دارید جدیدترین اهنگ بهنام بانی را در نتایج پیدا کنید و هیمن جاست که این الگوریتم به گوگل کمک میکند تا سایتی که این آهنگ را در اختیار کاربران قرار داده را در معرض دید قرار دهد.

یا شاید با مثالی ملموس تر بتوانیم بهتر متوجه نحوه عملکرد این الگوریتم شویم :

فرض کنید شما کلمه “رئیس جمهور ایران” را جستجو میکنید و انتظار دارید گوگل به شما رئیس جمهور فعلی ایران را نمایش دهد و دقیقا گوگل هم در راستای همین هدف این الگوریتم را خلق و روی موتور جستجوگر خود پیاده سازی کرد.

الگوریتم فرشنس و QDF

Query Demands Freshness به معنی نیاز به تازگی محتوا نسبت به درخواست کاربر است که همان وظیفه الگوریتم تازگی گوگل است که سه نوع محتوا را تحت تاثیر قرار میدهد :

  • وقایع یا اتفاقات جاری : سیل، زلزله، مرگ افراد سیاسی یا افراد مهم
  • رویدادهای تکراری : نتایج مسابقات ورزشی مثل فوتبال، سهام شرکت ها در بورس
  • به روزرسانی های مکرر : تکنولوژی گوشی های هوشمند، بروزرسانی الگوریتم های گوگل

سعی کردیم در مثال های بالا به شما نمایش دهیم چه محتواهایی به شدت تحت تاثیر این الگوریتم گوگل هستند.

گوگل چگونه تازگی سایت شما را میسنجد؟

گوگل چگونه تازگی سایت شما را میسنجد؟

الگوریتم تازگی گوگل، تازگی محتوا را به دو دسته تقسیم میکند :

  1. تازگی محتوا در یک صفحه مشخص وبسایت
  2. تازگی محتوا در کل یک وبسایت

نکته بسیار مهم درباره تاثیر محتوا در این الگوریتم این است که سعی نکنید همه محتواهای خود را بروزرسانی کنید در بعضی موارد به طور مثال طرز تهیه کباب، محدودیت محتوایی داریم و نمیتوانیم طبق برنامه مشخصی به صورت مداوم محتوا را بروزرسانی کنیم. پس باید در نظر داشته باشیم بعضی محتواها محدودیت بروزرسانی دارند و باید سعی کنیم در این مواقع محتوای جدید منتشر کنیم چرا که گوگل انتشار محتوا را به عنوان تازگی محتوای کل وبسایت محسوب میکند.

نکته: فراموش نکنید بروزرسانی فقط به این معنا نیست که شما محتوای خود را بروزرسانی کنید. شما میتوانید با ایجاد تعامل با کاربر و ثبت نظرات به گوگل نشان دهید که هنوز محتوای شما نبض دارد.

چگونه از الگوریتم تازگی گوگل به نفع سایت استفاده کنیم؟

بعد از اینکه با این الگوریتم آشنا شدید میتوانید با انجام یک سری از اقدامات با این الگوریتم همسو شوید و بتوانید از تهدید فرصت بسازید. اگر اقدامات زیر را انجام دهید بی شک در مدت زمان کوتاهی متوجه تاثیر این الگوریتم در نتایج جستجو خواهید شد.

۱- محتواهای که رتبه بالایی دارند بروزرسانی کنید

شما برای اینکه متوجه شوید چه صفحات یا مقاله هایی از سایت شما بیشترین بازدید را دارند و در نتایج جستجو رتبه بالایی دارند میتوانید به سرچ کنسول گوگل مراجعه کنید و در تب Performance در قسمت Query ها متوجه کلماتی که بیشترین ورودی را برای سایت شما داشته را پیدا کنید و در گوگل همان کلمه را جستجو کنید تا متوجه شوید در چه کلماتی رتبه بالایی دارید. البته ابزارهایی مثل Ahrefs یا SEMRush نیز به راحتی به شما نمایش میدهند چه مقالاتی از سایت شما، چه رتبه ای در نتایج جستجو دارند.

بعد از اینکه متوجه شدید، حتما سعی کنید با افزودن آمارهای جدید، تصاویر جدیدتر و جذابتر و نقل قول از افراد مهم مقاله خود را بروزرسانی کنید. البته میتوانید از افزونه هایی که در قسمت ابتدایی یا انتهایی مقاله تاریخ بروزرسانی را نمایش میدهد هم استفاده کنید.

البته اگر محتوا را بروزرسانی نکردید به هیچ وجه سعی نکنید تاریخ بروزرسانی مقاله را تغییر دهید زیرا که بعضی از مطالعات موردی نشان داده که این الگوریتم متوجه این موضوع شده و شما را جریمه میکند پس سعی کنید برای خود شاخصی تعیین کنید. به طور مثال در هر نوبت آپدیت حتما ۱۰% محتوای مقاله را بروزرسانی کنید.

۲- سعی کنید به صورت مستمر تولید محتوا کنید

زمانی که الگوریتم Freshness گوگل شروع به فعالیت کرد بعضی از سایت ها افزایش رتبه و ترافیک داشتند و اگر به این لیست دقت کنیم متوجه میشویم که سایت های که اخبار یا آموزش های بروز منتشر میکنند میتوانند با الگوریتم تازگی، ارتباط بهتری برقرار کنند پس سعی کنید تا با انتشار محتوای بروز پیش این الگوریتم گوگل عزیزتر شوید.

۳- دریافت سیگنال مثبت از شبکه های اجتماعی

الگورریتم تازگی گوگل حساسیت بسیار زیادی بر روی سوشال سیگنال یا همان سیگنال های شبکه های اجتماعی دارد و اگر محتوای خود را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید و همه گیر یا وایرال شود بی شک تاثیر مثبت بسیار زیادی بر روی اعتبار سایت خواهد داشت پس سعی کنید اگر محتوای با کیفیت تولید میکنید آن را در شبکه های اجتماعی پروموت (تبلیغ) کنید.

۴- تاریخ انتشار محتوا را حذف نکنید

خیلی از وبمستران برای اینکه محتوای آن ها به روز دیده شود، تاریخ انتشار محتوا را حذف میکنند، ولی این کار کاملا اشتباه است و به هیچ وجه این کار را انجام ندهید و حتی سعی کنید تا با استفاده از افزونه های موجود در کتابخانه وردپرس تاریخ بروزرسانی مقاله رو نیز نمایش دهید.

۵- سعی کنید از محتوای همیشه سبز استفاده کنید

محتوای همیشه سبز یا محتوای سبز همانطور که از نامش مشخص است محتوایی است که مانند محتواهای دیگر قدیمی نمیشود و اعتبار خود را حفظ میکند. پس سعی کنید تا از محتوای همیشه سبز در لابلای محتوای خود استفاده کنید چرا که الگوریتم Freshness گوگل به شدت به این موضوع علاقه دارد چرا که این موضوع نشان میدهد شما برای کاربران ارزش قائل هستید و هدف اصلی و همیشگی گوگل نیز همین است پس به موازات گوگل حرکت کنید.

آیا الگوریتم فرشنس گوگل موفق بوده؟

این الگوریتم نیز یکی از بروزرسانی های گوگل است که شاید کمتر دیده شده و زیاد درباره آن نشنیده ایم و در سایه الگوریتم هایی مثل پاندا، پنگوئن، مرغ مگس خوار و الگوریتم های دیگر مانده است. ولی مطمئنا اگر شما توجه بیشتری به این الگوریتم بکنید بی شک رشد قابل توجهی خواهید داشت. ولی همانطور که مشخص است این الگوریتم در واقع آینده را به درستی پیش بینی کرده است چرا که امروزه خیلی از محتواها باید در کمتر از ۱ ساعت بروزرسانی شوند، پیش تر اشاره کردیم که ممکن است کاربرانی به دنبال نتیجه مسابقات زنده ورزشی هستند و بی شک گوگل باید بتواند این نتایج را به صورت زنده به کاربر نمایش دهد و همین موضوع نشان میدهد که این الگوریتم به شدت در راستای هدف گوگل که همان بهبود تجربه کاربری است قرار گرفته پس میتوان گفت الگوریتم فرشنس پروژه ای موفق بوده است.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با روند و جوانب این الگوریتم آشنا کنیم ولی نکته بسیار مهم اینجاست که شما برای موفقیت در دنیای سئو همانطور که همیشه اشاره کردم باید حتما در ابتدا به کل الگوریتم های گوگل تسلط داشته باشید زیرا در ابتدای ورود به دنیای بهینه سازی باید با ساز و کار موتورهای جستجو و نحوه کرال کردن، ایندکس کردن و رتبه بندی آشنا شویم و بدانیم با توجه به چه فاکتورهایی نتایج، رتبه بندی میشوند.

البته داستان تازگی محتوا قصه ای مفصل دارد که حتما در این باره هم در آکادمی راه دی ام آموزشی کامل منتشر خواهیم کرد. در انتها امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. و با به اشتراک گذاری آن، ما را در راستای هدف خودمان که افزایش و ارتقا آگاهی و اطلاعات در دنیای دیجیتال مارکتینگ است همراهی کنید.

۳ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست