پادکست بودجه خزش یا Crawl Budget چیست؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه
965 بازدید

کرال بادجت چیست؟

بودج خزش یا Crawl Budget یکی از شاخص های بهینه سازی سایت هایی است که تعداد صفحات زیادی دارند. حال سؤال اصلی این است که بودجه خزش چیست و چگونه میتوانیم بودجه کرال را بهینه سازی کنیم؟ قبل از اینکه با مفهوم بودجه کرال آشنا شویم باید بدانیم که اصلا موتورهای جستجو چگونه کار میکنند؟ موتورهای جستجو به خصوص موتور جستجوی گوگل برای اینکه بتوانند یک صفحه (محتوا) را در نتایج جستجوی خود به نمایش بگذارند پروسه مشخصی دارند که این پروسه سه مرحله مشخص دارد که عبارتند از :

  1. کرال (خزش)
  2. ایندکس
  3. رتبه بندی 

ما در این پادکست از سری پادکست های آموزش دیجیتال مارکتینگ رادیو کلاب این سه مرحله را با تشبیه موتور جستجو به یک کتابخانه بزرگ برای شما با جزییات شرح میدهیم تا کاملا با ماهیت فعالیت موتورهای جستجو آشنا شوید. ما در دنیای سئو S.E.O بیشتر بر روی قسمت سوم این پروسه تمرکز میکنیم و اکثر فعالیت های تعریف شده در این حوزه بر روی رتبه بندی تمرکز دارد و بهتر است تا ما با نحوه کرال شدن و بهینه سازی آن برای ربات های گوگل هم فعالیت هایی داشته باشیم.

تعریف بودجه خزش (Crawl Budget) :

اگر بخواهیم تریف دقیقی از بودجه خزش داشته باشیم میتوانیم بگوییم ” به تعداد URL هایی از سایت شما که ربات گوگل در یک بازه زمانی مشخص خزش میکنه بودجه خزش میگویند. “

چرا گوگل برای هر سایت بودجه خزش تعریف میکند؟

کرال کردن دنیای وب با توجه به نیازها یا همان زیر ساخت های مورد نیاز موضوعی است که هزینه های زیادی در بر دارد و از طرفی هم با توجه به رشد عجیب و سریع دنیای وب گوگل توانایی این را ندارد که به طور مرتب و بدون محدودیت تمام صفحات دنیای وب را کرال کند. در همین راستا محدودیتی به نام کرال بادجت را برای خزیدن صفحات در دنیای وب برای هر دامنه در نظر گرفته است که با استفاده از همین محدودیت، صفحاتی که محتوای بهتری دارند بیشتر اهمیت بدهد. گوگل در اواسط سال ۲۰۱۹ میلادی برای افتتاح دیتا سنتر جدید خود ( برای افزایش زیرساخت های مورد نیاز برای کرال کردن فضای وب) در حومه شهر آمستردام هلند مبلغی معادل ۱.۱ بیلیون دلار هزینه کرد که همین رقم نشان میدهد که دلیل تعریف همچین شاخصی برای خزیدن ربات های گوگل در دنیای وب، منطقی و معقول است.

چه سایتهایی باید بودجه خزش خود را بهینه کنند؟

Gary Illyes یکی از مدیران ارشد گوگل در مقاله ای که در سایت گوگل قرار دارد به این موضوع اشاره دارد که سایت هایی که URL های زیادی ندارند نیاز نیست تا به بهینه سازی نرخ خزش CBO بپردازند. و فقط سایت هایی که سایت مپ عظیمی دارند میتوانند از این ترفند برای بهینه سازی سایت خود و جلب توجه بیشتر ربات های گوگل استفاده کنند.

فاکتورهای مؤثر در بهینه سازی بودجه کرال :

  1. Crawl Rate
  2. Crawl Demand

چگونه کرال ریت سایت خود را بررسی کنیم؟

شما میتوانید برای دیدن اطلاعات کرال شدن سایت خود در ابزار سرچ کنسول گوگل در منو Legacy Tools and Report و تب Crawl Stats ملاحظه کنید. برای اینکه بیشتر با مفهوم بودجه خزش و بهینه سازی آن آشنا شوید حتما این قسمت از سری پادکست های رادیو کلاب را بشنوید. لطفا این پادکست را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید.

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست