دوره سئو سایت فروشگاهی (مقدماتی تا پیشرفته) رایگان

زمان مطالعه: 16 دقیقه
169 بازدید
کاملترین دوره سئو سایت فروشگاهی در ایران
فهرست عناوین پنهان

آموزش سئو سایت فروشگاهی باشگاه دیجیتال مارکتینگ ایران بی شک کاملترین دوره سئو به خصوص سئو سایت فروشگاهی است که تمام اصول و راهکارهای عملی را با چاشنی تجربه در اختیار شما قرار میدهد و مهم ترین ویژگی این دوره این است که هیچ دوره تکمیلی که پولی باشد ندارد!!! هدف ما در باشگاه دیجیتال مارکتینگ ارائه آموزش های با کیفیت برای همه است. هر آنچه شما برای رسیدن سایت فروشگاهی خودتان به رتبه ۱ در گوگل نیاز دارید در این دوره خواهید آموخت ولی فراموش نکنید حتما قبل از شروع دوره حتما ویدیو معرفی را ببینید.

ویدیو معرفی کاملترین دوره سئو سایت فروشگاهی در ایران

قسمت های منتشر دوره سئو سایت فروشگاهی

✅ فصل اول: مقدمات بهینه سازی وبسایت های فروشگاهی:

  1. مقدمات بهینه سازی سایت های فروشگاهی

✅ فصل دوم: ساختار و معماری وبسایتهای فروشگاهی:

  1. بررسی تمامی ساختار های وب سایت های فروشگاهی
  2. انتخاب نام دامنه برای سایت های فروشگاهی و تاثیر آن بر سئو سایت
  3. معرفی و بررسی ساختارهای سیلویی
  4. بررسی و تحلیل ساختار URL ها

✅ فصل سوم: تحقیق کلمات و مفهوم کلیدی وبسایتهای فروشگاهی:

  1. مقدمات تحقیق کلمه کلیدی برای سایت های فروشگاهی
  2. نقش قیف فروش و قصد کاربر در انتخاب کلمات کلیدی
  3. تحقیق کلمات کلیدی با ابزار سمراش – Semrush
  4. تحقیق کلمات کلیدی با ابزار ماز – MOZ
  5. تحقیق کلمات کلیدی با ابزار سرچ کنسول – Search Console

✅ فصل چهارم: بهینه سازی بودجه خزش

  1. بهینه سازی بودجه خزش Crawl Budget Optimization

✅ فصل پنجم: بهینه سازی لینک های داخلی

  1. بهینه سازی لینک های داخلی

✅ فصل ششم: بهینه سازی صفحه اصلی

  1. بهینه سازی صفحه اصلی
  2. قسمت دوم بهینه سازی صفحه اصلی

✅ فصل هفتم: بهینه سازی صفحات دسته بندی

  1. بهینه سازی صفحات دسته بندی

✅ فصل هشتم: بهینه سازی صفحات محصولی

  1. بهینه سازی صفحات محصولی

سئو سایت فروشگاهی؟!!

معمولا کشورهای جهان اول جریان ساز هستند و با رشد و نفوذ اینترنت در دنیا کسب و کارها فرصت های بسیار زیادی پیدا کردند و تمام محدودیت ها را از بین بردند و حتی این موقعیت را پیدا کردند تا محصول یا خدمات خود را در اختیار ۸ میلیارد نفر فارغ از محدودیت های مرزی ارائه کنند. همین موضوع باعث شد تا برندهای جهانی شکل بگیرند.

وقتی موج اینترنت و کسب و کارهای اینترنتی به ایران رسید، طبیعی بود که خیلی از افراد نسبت به این موج جدید اینرسی نشان دهند. ولی در چند سال اخیر حضور کسب و کارها در حوزه وب باعث شده تا خیلی از کسب و کارهای سنتی مسنوخ شوند و خیلی از صاحبان کسب و کارها را به فکر فرو برده که اگر همراه این موج نشوند طبیعتا شکست خواهند خورد.

البته بحران کرونا نیز خیلی به سرعت این پروسه افزوده و کسب و کارهای سنتی را مجبور کرده تا با فضای وب آشنا شوند و پایه های کسب و کار خود را بر روی بستر وب بنا کنند. ولی آیا هر کسی کسب و کار اینترنتی راه اندازی کند موفق میشود؟؟

این سؤال شاید یکی از سؤال هایی باشد که خیلی از افراد (صاحبان کسب و کار) به آن فکر میکنند. ولی قطعا فقط حضور در فضای وب موجب کسب درآمد نیست و مانند هر فضای دیگری نیاز به اصول و آدابی است که باید به آن آگاه باشید و تلاش کنید تا در این رقابت تنگاتنگ موفق شوید. علاوه بر این باید در نظر داشته باشید که هر روز افراد بیشتری پا به این عرصه میگذارند و عرصه را تنگ و رقابتی تر میکنند و شما برای موفقیت باید تلاش بیشتری کنید. تلاش بیشتر به این معناست که سعی کنید هم نظر موتورهای جستجو و هم نظر کاربران را جلب کنید که مطمئنا کار ساده ای نیست و باید خود را برای چالش های مختلف در همین ابتدا آماده کنید.

خوب بعد از بیان این همه مقدمه، قدم اول برای موفقیت یک کسب و کار درفضای اینترنت چیست؟

نقش موتورهای جستجو در موفقیت کسب و کارهای اینترنتی

اگر عاشق موتورهای جستجو باشید یا متنفر فرقی نمیکند. همانطور که بیان کردیم امروزه فروشگاه های اینترنتی رشد و پیشرفت بسیار زیادی داشته اند و برای صاحبان کسب و کار گردش مالی بسیار قابل توجهی به همراه داشته اند و علاوه بر این تاثیر بسیار زیادی بر روی برندینگ کسب و کارها داشته گذاشته اند، از این رو تعداد فروشگاه های اینترنتی هر روز رو به افزایش است و همین امر موجب شده تا رقابت بسیار زیادی در موتورهای جستجو بر سر رتبه گرفتن در کلمات کلیدی مشخص هر کسب و کاری به وجود آید از همین رو سئو یا سئو سایت های فروشگاهی (بهینه سازی موتورهای جستجو) تبدیل به موضوعی بسیار پر طرفدار شده است.

شاید شما هم تازه کسب و کار اینترنتی خود را شروع کرده اید یا قصد دارید این کار را انجام دهید و محصول یا خدمات خود را به صورت اینترنتی به کاربران ارائه دهید و به دنبال راهی هستید تا بیشتر دیده شوید. همانطور که شاید بدانید سئو یا بهینه سازی وبسایت برای موتور جستجوگر گوگل یکی از بهترین راهکارهای عملی کردن این اتفاق است. البته راهکارهای دیگری هم وجود دارد که با کسب اطلاعات درباره دیجیتال مارکتینگ بیشتر با آن ها آشنا خواهید شد.

اگر حتی تازه وارد این مسابقه شده اید مطمئنا متوجه شدید که رقابت زیادی بر سر افزایش ترافیک در دنیای وب فارسی وجود که البته نباید فراموش کرد که افزایش ترافیک به تنهایی نمی تواند منجر به موفقیت شود و شما باید بدانید تا با استفاده از تکنیک های موجود در دنیای دیجیتال مارکتینگ میتوانید ترافیک را به فروش تبدیل کنید.

سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو به چه معناست؟

شاید تازه وارد حوزه فروش اینترنتی شده باشید یا حتی همین الان صاحب یک کسب و کار اینترنتی باشید و به طور دقیق ندانید که چگونه باید مشتریان بیشتری را به سایت خود جذب کنید. خوب سئو یکی از راهکارهای افزایش ترافیک و به دست آوردن مشتریان بالقوه است. ولی خوب، فهمیدن معنی و مفهوم سئو در بین این همه تعریف و توضیح که سایت های مختلف بیان کرده اند شاید کمی گیج کننده باشد و نتوانید معنی و مفهئم دقیق سئو رو متوجه شوید!!!

سئو به زبان خیلی ساده:

سئو به معنای پروسه افزایش تعداد بازدیدکنندگان ارگانیک (طبیعی) یک سایت از طریق موتورهای جستجو است.

این اتفاق زمانی ممکن میشود که شما بتوانید بر روی کلمات کلیدی مشخص و پر ترافیک رتبه بالایی در موتورهای جستجو کسب کنید. اگر درک این موضوع باز هم برای شما دشوار و پیچیده است میتوانیم با شرح یک مثال درک این موضوع رو ساده تر کنیم.

وقتی کلمه آژانس دیجیتال مارکتینگ رو در موتور گوگل جستجو کنید متوجه میشوید که گوگل در صفحه اول (حتی در صفحات دیگر)، ۱۰ نتیجه ارگانیک (طبیعی) به شما نمایش میدهد (البته در بعضی از کلمات نتایجی هم با عنوان ادز Ads برای شما ظاهر میشود که مرتبط با سیستم تبلیغات گوگل یا همون Google Ads است) سایت راه دی ام در این کلمه جزو ۱۰ نتیجه صفحه اول است پس در این شرایط اگر کسی این کلمه رو جستجو کند، احتمال ورود به سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ راه دی ام بالاست. پس سایت راه دی ام از این طریق میتواند ترافیک قابل توجهی بدست بیاورد و در نهایت مشتریان بالقوه زیادی را جذب کند.

چرا باید وبسایت را سئو کنیم؟

طبق تحقیقات سایت SISTRIX که بر روی ۸ میلیارد نتیجه جستجو انجام شده، تقریبا ۲۵ درصد نرخ کلیک مختص رتبه #۱ در نتایج جستجو است و همین موضوع به سادگی نشان میدهد که اگر فصد دارید ترافیک زیادی به سایت خود جذب کنید باید فروشگاه اینترنتی خود را به رتبه ۱ گوگل برسانید.(نهایتا رتبه ۲ یا ۳)

اگر دوره سئو سایت فروشگاهی را تا انتها دنبال کنید بی شک میتوانید با تمرین و تلاش سایت فروشگاهی خود را بهینه سازی کنید و در نهایت مشتریان بالقوه زیادی را جذب سایت خود کنید. البته فراموش نکنید همانطور که اشاره کردیم تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل یا مشتریان وفادار فرمول خاصی دارد. البته نگران نباشید اگر باشگاه دیجیتال مارکتینگ ایران را دنبال کنید در آینده نزدیک آموزشهای جامعی در این خصوص در اختیار شما قرار خواهیم داد.

راهنمای شرکت در دوره سئو سایت فروشگاهی

همانظور که بیان کردیم دوره سئو سایت فروشگاهی به صورت رایگان توسط باشگاه دیجیتال مارکتینگ ایران در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است و سعی کردیم تمام نکات بهینه سازی سایت های فروشگاهی را به شما در این دوره جامع آموزش دهیم ولی نکاتی وجود دارد که اگر شما این موارد را رعایت کنید مطمئنا نتیجه بهتری از ذ این دوره خواهید گرفت.

نکته اول: حتما هر ویدیو را چندین بار مشاهده کنید چرا که این موضوع باعث تسلط شما به بخش مورد نظر و از طرفی باعث تثبیت تمام نکات در ذهن شما خواهد شد.

نکته دوم: حتما نکاتی که در حین دوره با هم بررسی میکنیم را بر روی سایت خود پیاده سازی کنید چرا که تمرین کردن یکی از اصول اولیه یادگیری اصولی است.

نکته سوم: در صورتی که هر سؤالی در ذهن شما شکل گرفت میتونید سؤالتون رو در بخش نظرات بنوسید و ما سعی میکنیم در کمترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم.

تجربه یکی از فاکتورهای موفقیت در دنیای سئو و حتی دیجیتال مارکتینگ هستش و شما میتونید با عضو شدن تو گروه تلگرامی باشگاه دیجیتال مارکتینگ ایران از تجربه افراد دیگر هم برای افزایش و ارتقا اطلاعاتتون در زمینه سئو سایت فروشگاهی یا در هر بخشی از دنیای دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید.

دوره سئو سایت فروشگاهی مناسب چه افرادی است؟

  • افرادی که صاحب کسب و اینترنتی هستند.
  • افرادی که قصد دارند تا کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنند.
  • افرادی که در حوزه سئو مشغول به فعالیت هستند.
  • فروشگاه های اینترنتی که قصد دارند فروش بیشتری داشته باشند.
  • افرادی که به رتبه ۱ گوگل علاقه دارند 😉

ویژگی شرکت در دوره سئو سایت فروشگاهی

امروزه شرایط اقتصادی بسیار پیچیده شده و ما در باشگاه دیجیتال مارکتینگ ایران ار ابتدا تصمیم گرفتیم تا شعار علم بدون مرز را به شعور تبدیل کنیم در همین راستا در تلاشیم تا با ارائه آموزش های حرفه ای و ارائه آن به صورت رایگان بتوانیم کمک کوچکی به این اکو سیستم کرده باشیم.

آموزش سئو سایت فروشگاهی نیز از این قاعده مستثنی نیست. متاسفانه باوری در سیستم آموزشی امروزی نهادینه شده و آن هم این است که معمولا آموزش های رایگان کیفیت لازم را ندارند. البته شاید این فقط در فضای آموزش دیجیتال مارکتینگ صدق کند (امیدوارم😑) و نباید فراموش کنیم اساتید بسیار زیادی هم در تلاش هستند تا با انتقال تجربیات خود به افراد تازه کار به ارتقا آموزشی کمک کنند.

در هر صورت ما بر خلاف این جریان سعی کردیم تا دوره سئو سایت فروشگاهی را با کیفیت بسیار بالا برای شما آماده کنیم و به ریزترین جزئیات هم در این دوره بپردازیم و از این جا به بعد دیگه نوبت شماست تا با یادگیری و تمرین، نقش خود را به بهترین شکل ایفا کنید. البته فراموش نکنید که با اشتراک گذاری این دوره میتوانید به افراد بیشتری کمک کنید.

ویژگی های دوره سئو سایت فروشگاهی باشگاه دیجیتال مارکتینگ ایران

  • دوره سئو سایت فروشگاهی کاملا به صورت رایگان در اختیار شما قرار گرفته است.
  • بروز بودن دوره سئو سایت فروشگاهی
  • آموزش دوره سئو سایت فروشگاهی به صورت کیس استادی (بررسی موضوعی) گردآوری شده است.
  • پشتیبانی دائم دوره سئو سایت فروشگاهی
  • بررسی نظر سئوکاران و آژانس های بزرگ و مطرح درباره هر موضوع

سرفصل های دوره سئو سایت فروشگاهی

فصل اول (مقدمات بهینه سازی وبسایت های فروشگاهی)

  • معرفی سئو و پیش نیازهای لازم
  • معرفی کسب و کارهای اینترنتی
  • آشنایی با اهداف کسب

فصل دوم (ساختار و معماری وبسایتهای فروشگاهی)

  • چرا ساختار وب سایت ها برای موتورهای جستجو مهم است؟
  • آشنایی با ساختار معماری وبسایت Website Architecture
  • آشنایی با ساختار اطلاعاتی وبسایت Informational Architecture
  • آشنایی با ساختار تکنیکی وبسایت Technical Architecture
  • آشنایی با المان های مرتب سازی محتوای وبسایت Taxonomies
  • آشنایی و نحوه استفاده از دسته بندی و برچسب ها
  • آشنایی با ساختارهای هرمی یا Flat وبسایت ها
  • آشنایی با معماری عمیق وبسایت ها
  • چگونه گوگل سایت شما را میخزد؟
  • آشنایی و استفاده از ساختارهای سیلویی Silo Structure
  • چگونه بهترین محتوا را برای سایت فروشگاهی خود بنویسیم؟
  • آشنایی با ناوبری سایت Website Navigation
  • بررسی و نحوه استفاده از انواع ناوبری ها Navigation
  • آشنایی با ساختار مناسب برای URL های وبسایت فروشگاهی
  • استفاده از URL Parameter ها برای ویژگی محصولی
  • نحوه تست کردن URL Parameter ها در سرچ کنسول گوگل
  • نحوه درست لینک سازی داخلی در سایدبار وبسایت های فروشگاهی
  • نحوه درست لینک سازی داخلی در فوتر سایت فروشگاهی
  • بررسی ساختار بهترین سایت های فروشگاهی

آموزش رایگان تحقیق کلمات کلیدی

فصل سوم (تحقیق کلمات و مفهوم کلیدی وبسایتهای فروشگاهی)

  • معرفی انواع کوئری ها (درخواست های کاربران)
  • آشنایی و بررسی قصد کاربر
  • آشنایی با مدل های از پیش تعیین شده موتور گوگل
  • آشنایی با انواع ابزارهای بررسی و تحقیق کلمات کلیدی
  • نحوه تحقیق کلمات کلیدی با ابزار سرچ کنسول
  • آشنایی و استفاده از ابزار گوگل ترندز در تحقیق کلمات کلیدی Google Trends
  • آشنایی و استفاده از ابزار Moz برای تحقیق کلمات کلیدی
  • آشنایی و استفاده از ابزار SEMRush برای تحقیق کلمات کلیدی
  • آشنایی و بررسی کامل پرسونای مخاطب برای وبسایت های فروشگاهی
  • آشنایی با قیف فروش در سایت های فروشگاهی
  • آشنایی و بررسی بخش آگاهی از برند، قیف فروش  Brand Awareness
  • آشنایی و بررسی بخش تحقیقات از قیف فروش Research Stage
  • آشنایی و بررسی بخش تصمیم گیری قیف فروش Decision Stage
  • آشنایی و بررسی بخش فروش از پروسه قیف فروش Purchase Stage
  • استفاده ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی برای بررسی سختی و اولویت بندی کلمات کلیدی
  • تدوین استراتژی کلمات کلیدی برای وبسایت های فروشگاهی
  • انتخاب کلمات کلیدی فصلی برای سایت های فروشگاهی

فصل چهارم (بهینه سازی نرخ کرال وبسایت های فروشگاهی)

  • نراخ کرال موتورهای جستجو چیست؟
  • بررسی و تحلیل ربات های گوگل و دیگر موتورهای جستجو
  • بررسی نحوه کرال (خزش) معماری Flat توسط ربات های گوگل
  • نحوه دسترسی ربات های گوگل به سایت فروشگاهی شما
  • بررسی مشکلات عدم دسترسی ربات های گوگل به وبسایت فروشگاهی
  • تاثیر سایت مپ Sitemap بر روی خزش ربات های گوگل
  • بررسی فرمت های مختلف سایت مپ و بهترین فرمت
  • عوامل تاثیرگذار بر روی بهینه سازی نرخ کرال
  • بررسی تاثیر فایل Robots.txt بر روی بهینه سازی نرخ کرال
  • بررسی User-agent های مختلف
  • بررسی نحوه پیاده سازی URL Parameter و تاثیر در نرخ کرال
  • چگونه نرخ کرال سایت فروشگاهی را بهینه سازی کنیم؟

فصل پنجم (لینک سازی داخلی برای وبسایت های فروشگاهی)

  • اهمیت لینک سازی داخلی در دنیای سئو وبسایت های فروشگاهی
  • بررسی لینک های قابل خزش و لینک های غیر قابل خزش
  • بررسی لینک های ناوبری iframe در وبسایت های فروشگاهی
  • بررسی لینک های ناوبری دایرکتوری در وبسایت های فروشگاهی
  • بررسی لینک های ناوبری جاوا اسکریپت Java Script و آژاکس Ajax در وبسایت های فروشگاهی
  • بررسی نحوه دسترسی ربات ها به لینک های داخلی
  • پیدا کردن لینک های شکسته و تاثیر آن بر روی سئو سایت
  • بررسی عمق لینک های داخلی در سایت های فروشگاهی
  • محدودیت تعداد لینک های داخلی در صفحات سایت فروشگاهی
  • تشخیص صفحات hub سایت های فروشگاهی
  • تحلیل و بررسی دیاگرام لینک سازی داخلی وبسایت فروشگاهی
  • بررسی ریدایرکت های صفحات سایت فروشگاهی
  • بررسی لینک های مسدود شده اشتباه در فایل Robots.txt
  • تحلیل پروتکل لینک های داخلی
  • تاثیر اتربیوت نوفالو بر روی لینک های داخلی وبسایت
  • بهینه سازی لینک سازی داخلی وبسایت فروشگاهی
  • قدرت لینک با توجه به محل قرارگیری لینک در صفحات
  • لینک های Contextual در سایت های فروشگاهی
  • بررسی و تحلیل انکرتکست، لینک ها در وبسایت های فروشگاهی
  • بررسی المان لینک های مرتبط در سایت فروشگاهی
  • over-optimized کردن لینک های داخلی

فصل ششم (بهینه سازی صفحه اصلی سایت فروشگاهی)

  • بررسی صفحات اصلی در سایت های فروشگاهی
  • تاثیر سایت مپ Sitemap در بهینه سازی یا سئو کردن صفحه اصلی
  • بررسی Primary Navigation یا ناوبری اولیه (منو سایت)
  • بررسی محدودیت تعداد لینک های در Primary Navigation (منو سایت)
  • بررسی Navigation Labels (دسته بندی های منو سایت)
  • بهینه سازی باکس جستجو در صفحه اصلی Search Box
  • استراتژی محتوای صفحه اصلی سایت فروشگاهی
  • استراتژی بخش های فروشگاهی
  • بررسی کدهای جاوا اسکریپت های اضافی در صفحه اصلی
  • بهینه ترین روش لینک سازی در صفحه اصلی
  • بهینه سازی لوگو در صفحه اصلی سایت فروشگاهی
  • بررسی Utility Links (لینک ثبت نام و سبد خرید)
  • بهینه سازی فوتر (بخش انتهایی) صفحه اصلی در وبسایت های فروشگاهی

فصل هفتم (بهینه سازی صفحات دسته بندی محصولی) PLPs

  • معرفی صفحات دسته بندی محصولی Listing Pages
  • بررسی انواع صفحات دسته بندی محصولی
  • استفاده و بهینه سازی  انواع مختلف بردکرامب Bread crumbs در صفحات دسته بندی محصولی
  • استفاده از Pagination یا صفحه بندی دسته بندی های محصولی
  • بهینه سازی Pagination در وبسایت های فروشگاهی
  • استفاده از ناوبری دوم Secondary Navigation در صفحات دسته بندی محصولی
  • استفاده از Faceted Navigation (فیلترها) در صفحات دسته بندی محصولی
  • بهینه سازی Faceted Navigation در صفحات دسته بندی محصولی
  • استفاده از المان های پرفروش ترین ها، جدیدترین ها و دیگر موارد در صفحات دسته بندی محصولی
  • نحوه استفاده از rel=canonical در صفحات دسته بندی محصولی
  • استفاده از Ajax برای مرتب سازی صفحات دسته بندی محصولی
  • استفاده از hash در URL ها
  • چگونه به بهترین شکل صفحات دسته بندی را بهینه سازی کنیم؟

فصل هشتم (بهینه سازی صفحات محصولی) PDPs

  • بررسی صفحات محصولی در وبسایت های فروشگاهی
  • بهینه سازی URL های صفحات محصولی
  • بهینه سازی تصاویر صفحات محصولی
  • بهینه سازی ویدیوهای صفحات محصولی
  • بهینه سازی توضیحات محصولی صفحات محصولی
  • استفاده از URL Parameter ها برای تعیین ویژگی های محصولی
  • استفاده از rel=canonical برای URL Parameter ها
  • بررسی Thin Content در صفحات محصولی و بهینه سازی آن
  • استفاده از بخش Reviw یا نظرات کاربران در صفحات محصولی
  • استفاده از لیبل ناموجود در انبار برای محصولات فصلی و ناموجود
  • استفاده از تخفیف برای فروش بهتر محصولات و بهبود تجربه کاربری
  • بهینه سازی محصولات فصلی
  • بهینه سازی عنوان محصول در صفحات توضیح محصولی
  • معرفی انواع کلمات کلیدی هدف در صفحات توضیح محصولی
  • چگونه به بهترین شکل صفحات محصولی را بهینه سازی کنیم؟

فصل نهم

  • بررسی نکات بسیار مهم برای بهینه سازی وبسایت های فروشگاهی
  • بررسی نظرات و آموزش افراد مطرح دنیای سئو درباره سئو سایت فروشگاه

چک لیست سئو وبسایت های فروشگاهی

رقابت بین سایت های فروشگاهی معمولا بسیار زیاد و سخت است به خصوص زمانی که صحبت از سئو یا همان بهینه سازی این گونه سایت ها میشود. به همین دلیل کوچکترین اشتباه میتواند ضرر مالی زیادی در بازه های مختلف به کسب و کار شما وارد کند.

به همین دلیل ما در باشگاه دیجیتال مارکتینگ ایران یک چک لیست جامع برای شما آماده کردیم که با دقت بیشتری بتوانید سایت خود را بهینه سازی کنید.

حواستان به محتوای کپی در سایتتان باشه!!!

محتوای Thin Content یا محتوای لاغر، محتوایی است که هیچ ارزشی را به سایت شما اضافه نمیکند. در اصل هیچ ارزش و تجربه کاربری خوبی برای کاربران سایت شما ایجاد نمیکند و همین موضوع هم بر روی سئو و هم ذهن افرادی که وارد سایت شما میشوند تاثیر بد میگذارد.

حالا محتوای به اصطلاح لاغر (بی ارزش) و محتوای کپی را چگونه تشخیص دهیم؟

محتوای کپی

اینگونه محتواها چندین نشانه دارند که عبارتند از:

  • صفحاتی که هیچکونه محتوایی داخل آنها وجود ندارد.
  • صفحاتی که محتوای کمی داخل آن ها درج شده است (کمتر از ۲۰۰ کلمه).
  • صفحاتی که محتوای یکسان با دیگر صفحات وب دارند (محتوای کپی)
  • صفحاتی که محتوای شبیه به دیگر صفحات وب دارند.

وقتی ربات های گوگل به اینگونه صفحات (محتوای کپی و بی کیفیت) میرسند مطمئنا اعتبار کمتری به آن ها میدهند و در نهایت نمیتوانند رتبه خوبی در نتایج بدست بیاورند که همین موضوع شما را از هدفتان دور و دورتر میکند.

ولی سؤال اصلی اینست که چه زمانی سایت های فروشگاهی با این چالش روبرو میشوند؟

  1. فیلتر محصولات
  2. ناوبری فست (Faceted Navigation) در دوره بهینه سازی سایت فروشگاهی کاملا این مفهوم را توضیح داده ایم.
  3. دسته بندی محصولات در دسته بندی های محصولی و صفحات فروشگاه (Pagination)
  4. تعداد محصولات موجود در یک صفحه
  5. محصولات متغییر (Product Variants)
  6. ایجاد یک محصول در چند دسته بندی مختلف

فیلتر محصولات

برای بهبود تجربه کاربری سایت های فروشگاهی معمولا در فروشگاه یا صفحات دسته بندی محصولی فیلترهایی تعریف میکنند تا کاربران بهتر و سریع تر به محصول مورد نظر خود برسند و حتی آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارند ولی زمانی که فیلترها در این صفحات قرار میدهید، URL های جدیدی با پسوند “؟” ایجاد میشود که اصطلاحا به آن ها URL Parameters میگویند.

سؤال اصلی اینجاست که تولید URL های جدید چه تاثیر منفی بر روی سئو سایت فروشگاهی شما میگذارد؟

فیلتر محصولات

مشکل اینجاست که این صفحات برای بهبود تجربه کاربری هستند و شما نیازی ندارید که در موتورهای جستجو ایندکس شوند و از طرفی اگر این اتفاق بیافتد در اصطلاح بودجه خزش خود را از دست میدهید چون همانطور که در بخش بهینه سازی بودجه خزش این دوره گفتیم گوگل با توجه به فاکتورهای خاص خود به هر سایتی یک بودجه اختصاص میدهد و شما نباید بودجه خود را صرف خزش و ایندکس این صفحات از دست بدهید.

بهترین راهکار مقابله با خزش صفحات فیلتر محصولی

بهترین راهکار برای جلوگیری از این اتفاق،این است که بعد از بررسی اینکه فیلترها چه پارامتری را به یو ار ال ها اضافه میکنند، با استفاده از دستور disallow در فایل robots.txt دسترسی موتورهای جستجوگر را به این دسته صفحات ببندید. تا هم بودجه خزش خود را بیهوده مصرف نکنید و هم صفحات فیلتر در نتایج (SERP) ایندکس نشوند.

دسته بندی صفحات (Pagination)

صفحات دسته بندی محصولی که فرضا ۳۰۰ محصول داشته باشد را باید دسته بندی کنیم، چرا که نمیشه تمام ۳۰۰ محصول را در یک صفحه قرار دهیم. به طور مثال هر ۳۰ محصول را در یک صفحه قرار میدهیم که به این صفحات Pagination میگویند.

صفحه بندی صفحات

خوب مشکل این صفحات Pagination چیست؟

مشخصه تمام این صفحات عینا شبیه هم هستند و فقط محصولاتی که در هر صفحه فراخوانی میشوند متفاوت است. اگر به ابتدای چک لیست بروید متوجه میشوید که گفتیم یکی از مصداق ها محتوای کپی و بی کیفیت صفحات شبیه به هم است که هم از دیدگاه گوگل محتوای کپی محسوب میشود و هم کپی!!!

پس در نتیجه صفحات دسته بندی محصولی و یا فروشگاه که در طول این دوره هم به شدت اشاره کردیم که جزو صفحات هاب و مهم سایت هستند نمیتوانند رتبه خوبی در نتایج بدست بیاورند.

بهترین روش برای رفع این مشکل:

در گذشته از ایجاد رابطه بین صفحات با استفاده از اتربیوت “rel=”next و “rel=”prev همچنین کنونیکال کردن هر صفحه به خودش این موضوع را به ربات های گوگل میفهماندند ولی امروزه دیگر از این روش استفاده نمیشود و چندین روش دیگر مورد استفاده قرار میگیرد.

ولی از زمانی که گوگل اعلام کرد که دیگر از این اتربیوت برای ایندکس کردن و یا نکردن صفحات استفاده نمیکند دیگر گزینه مناسبی برای Pagination نمیباشد و راهکارهای متفاوت تری را باید برای حل شدن این موضوع، یعنی ایندکس نشدن صفحات استفاده کنید.

روش های متداول برای ایندکس نشدن صفحات Pagination :

  1. استفاده از اتربیوت کنونیکال (Canonical)
  2. استفاده از روش Noindex, Follow
  3. استفاده از روش Infinite Scroll

در طول دوره آموزش سئو سایت فروشگاهی به صورت خیلی کامل درباره این روش ها و تاثیر آن ها صحبت کردیم و نشان دادیم که کدام روش از همه روش ها بهتر است. ولی نکته اینجاست اگر سایت های مختلف و برتر را چک کنید متوجه میشوید که از کدام این روش ها استفاده میکنند و فقط با A/B تست میتوانید بفهمید کدام روش برای شما بهتر است.

هدر ندادن بودجه کرال سایت

خزیدن یا کرال کردن سایت برای گوگل هزینه های زیادی در بر دارد و از همین رو مجبور است برای اینکه هزینه های خود را متعادل کند. برای هر سایت با توجه به شاخص هایی که شاید کسی از آن خبر نداشته باشد به هر سایتی یک بودجه اختصاص میدهد. (البته مطمئنا این شاخص ها همان فاکتورهای بهینه سازی یا سئو سایت است) پس باید حواسمان به شدت باید به بودجه کرال به خصوص برای سایت هایی که صفحات خیلی زیادی دارند.

امروزه بودجه کرال به شدت به بحث داغی در دنیای وب فارسی شده ولی موضوع اصلی اینجاست که سایت های که معمولا صفحات کمی دارند اصلا نیاز به بهینه سازی بودجه کرال ندارند ولی چون اصول بهینه سازی بودجه کرال با اصول سئو همپوشانی دارد پیاده سازی این استانداردها میتواند به سایت شما کمک کند.

مثالی برای توضیح بودجه کرال:

فرض کنید سایت شما ۴۰.۰۰۰ صفحه دارد. ۱۰۰۰ صفحه ۴۰۴، ۹۰۰۰ صفحه ریدایرکت شده. پس در اصل ۳۰.۰۰۰ صفحه مفید دارید. فرض کنید بودجه خزشی که گوگل برای شما در نظر گرفته به طور مثال ۵۰۰۰ صفحه است. در همچین شرایطی دوست دارید تا ۵۰۰۰ صفحه ای که ربات های گوگل قرار است بخزد از بین ۳۰.۰۰۰ صفحه مفید و سالم باشد ولی کاملا این موضوع اتفاقی (Random) است پس باید چیکار کنیم؟

کاملا مشخصه برای اینکه صفحات مفید خزیده شوند. باید صفحات ناسالم مثل صفحه های ۴۰۴ و ریدایرکت شده را بررسی و اصلاح کنیم.

راهکار برای بهینه سازی بودجه خزش:

  1. دسترسی ربات های گوگل را در فایل Robots.txt به صفحات بی ارزش (مثل صفحات سحاب کاربری یا سبد خرید که در دوره کاملا توضیح دادیم) ببندید.
  2. لینک به صفحاتی که ریدایرکت شده اند را بروزرسانی کنید (یعنی لینک جدید را قرار دهیم) و لینک به صفحات ۴۰۴ هم حذف کنیم.
  3. استفاده از سرور قوی، پر سرعت و افزایش سرعت لود یا بارگذاری صفحات را کاهش دهیم.

بررسی معماری وبسایت های فروشگاهی

ببنید ما یک بخش اختصاصی در دوره رو اختصاص دادیم به این موضوع چرا که بسیار مهم و بنیادی هست چرا که اگر سایت بزرگی داشته باشید و بعد از مدتی متوجه بشید که ساختار و معماریش ایراد داره مطمئنا تغییر بنیادی مثل تغییر یا اصلاح معماری سایت میتونه افت قابل توجهی رو برای شما در یک بازه زمانی به همراه داشته باشه.

پس چه بهتر که از همین ابتدا ساختار و معماری سایت خودتون رو اصولی و استاندارد طراحی و پیاده سازی کنید. سایت های فروشگاهی، صفحات بیشتری نسبت به سایت های دیگر دارند به همین دلیل طراحی و پیاده سازی معماری اصولی و استاندارد از اهمیت بیشتری برخوردار است.

تعادل در طراحی معماری یکی از مهمترین موضوعات است که در دوره سئو وبسایت های فروشگاهی به طور مفصل به آن اشاره کردیم. در معماری باید دقت کنید چه کاربر، چه ربات های گوگل نباید مسیر طولانی را طی کنند. یعنی به طور مثال اگر فردی وارد صفحه اصلی سایت شما شد برای دیدن یک محصول نباید بیش از سه کلیک کند که به آن قانون سه کلیک میگویند. البته در مواردی میتوان استثنا قائل شد.

فراموش نکنید که این موضوع باعث نشود ساختار سایت شما به صورت کاملا فلت یا مسطح باشد. البته انتخاب دسته بندی ها (Parent) و زیر دسته بندی ها و حتی اسم محصول نیز موضوع بسیار مهمی است که باید در پیاده سازی ساختار اصلی سایت به آن دقت کنید.

نوع دوره: آنلاین سطح دوره: مقدماتی تا پیشرفته پیش نیاز: ندارد
گواهینامه: ندارد تاریخ شروع دوره: ۱۷ ابان ۱۳۹۹ تاریخ بروزرسانی دوره: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
زبان دوره: فارسی زیرنویس انگلیسی: دارد مدت زمان دوره: ۶۲۳ دقیقه
سرفصل های دوره: ۹ فصل روش دریافت:تماشای آنلاین پشتیبانی: گروه تلگرام

 

کاربران گرامی به زودی دوره های باشگاه دیجیتال مارکتینگ ایران که به صورت رایگان در دسترس بودند، مجدد در دسترس قرار می گیرند.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست