Core Web Vitals چیست و بر چه اساسی وبسایت ها را رتبه بندی میکند؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه
2K بازدید
Core Web Vitals چیست و بر چه اساسی وبسایت ها را رتبه بندی میکند؟

Core Web Vitalsچیست و چرا تبدیل به یکی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل شده است ؟

Core Web Vitals عامل اصلی  رتبه بندی در گوگل

اگر از دنبال کنندگان اخبار در حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ هستنید، حتما هر چند وقت یکبار شاهد انتشار خبرهایی در خصوص بروزرسانی الگوریتم های گوگل بوده اید.
سالیان سال است که گوگل بطور مداوم تغییراتی را در ساختار الگوریتم های خود ایجاد میکند.
به طور معمول گوگل قبل از بروزرسانی الگوریتم هایش، معیارها و فاکتورهای جدید خود را که براساس آنها قرار است وبسایت ها را رتبه بندی کند در قالب یک اطلاعیه برای وبمستران و سئوکار ها منتشر میکند.
همچنین فرصتی را در اختیار وبمسترها قرار میدهد که بتوانند وبسایت خود را برای دریافت رتبه بندی های جدید گوگل  آماده کنند. مانند انتقال وبسایت ها بر روی پروتکل اچ تی تی پی اس (Https)، استفاده از گواهینامه SSL (پروتکلی برای رمزنگاری داده ها)، بهینه سازی وبسایت ها در نسخه موبایل، و ….
به تازگی اخباری در خصوص Core Web Vitals (فاکتور رتبه بندی جدید گوگل) منتشر شده است که در این مقاله منتشر شده در آژانس دیجیتال مارکتینگ راه دی ام قصد داریم با شما عزیزان به بررسی کامل این بروزرسانی بزرگ بپردازیم.

Core Web Vitals چیست؟

همان طور که گفتیم این روزها خبرهایی در خصوص یک بروزرسانی بزرگ در هسته الگوریتم گوگل و پیاده سازی معیار جدیدی برای رتبه بندی وبسایت ها با نام Core Web Vitals منتشر شده است.
در این بروزرسانی، برخی از معیار های تجربی کاربران مانند: سرعت بارگذاری صفحات، میزان تعامل کاربر با وبسایت، میزان پایداری صفحه و … در نظر گرفته میشود.
در واقع در این بروزرسانی معیار هایی از رابط کاربری (Page User Experience) بررسی میشود و براساس این معیار های جدید، وبسایت ها رتبه بندی میشوند.
اما وقتی صحبت از رابط کاربری میشود منظور محتویات وبسایت ها نیست. بلکه تمرکز اصلی در این بروزرسانی میزان بازخورد و تعامل کاربران در هنگام بازدید از صفحات وبسایت ها به خصوص در هنگام بازدید صفحات در نسخه های موبایل میباشد. این بروزرسانی برای راحتی بیشتر کاربران در هنگام کار با وبسایت ها طراحی شده است. این روز ها با کم بودن سرعت اینترنت در بعضی از نقاط کشور کاربران امکان داره به سختی صفحات وب سایت ها را باز کنند، با این حساب حتی اگر ما موارد مورد نیاز را هم به درستی انجام داده باشیم باز هم یک مرحله عقب هستیم. Core Web Vitals این را به ما نشان می دهد که ما باید از نظر فنی وب سایتمان را به صورت جدی بررسی کنیم و از اضافه کردن هر المان بی موردی جلوگیری کنیم که وب سایت در بهینه ترین حالت ممکن باشد.

معیار های  Core Web Vitals چگونه در رتبه بندی وبسایتها تاثیر میگذارد؟

معیار های  Core Web Vitals چگونه در رتبه بندی وبسایتها تاثیر میگذارد ؟

همانطور که گفتیم معیار های Core Web Vitals بر اساس بهبود رابط کاربری کاربران در هنگام بازدید صفحات وبسایت ها طراحی شده است.
پس از انجام این بروزرسانی، وبسایت ها بر اساس معیار های Core Web Vitals درنتایج جستجو رتبه بندی میشوند، و هر کدام از وبسایت ها که بتوانند کامل تر این معیار ها را رعایت کنند میتوانند در بالای صفحه نتایج جستجو دیده شوند.
قبل از انتشار خبرهایی در خصوص این بروزرسانی جدید، وبسایتها با فعال سازی ویژگی AMP میتوانستند در صفحه نتایج جستجو رتبه بیشتری بگیرند و در بخش ابتدایی صفحه نتایج دیده بشوند اما با پیاده سازی معیار های Core Web Vitals، استفاده از AMP کاهش پیدا میکند و بهتر است برای قرار گیری در لینک های بالا در صفحه نتایج جستجو، معیار های Core Web Vitals را در وبساییتان رعایت کنید.

 معیار های Core Web Vitals از چه زمانی در وبسایت ها اجرا میشود؟

در اطلاعیه های منتشر شده از شرکت گوگل اعلام شده است که این تغییرات بزرگ و بروزرسانی هسته الگوریتم گوگل در سال ۲۰۲۱ میلادی اتفاق می افتد و انتشار این الگوریتم به دلیل شیوع بیماری Covid-19 در سراسر جهان عقب افتاده است.  همچنین این تاخیر باعث شده است تا وبمستر ها و متخصصین سئو فرصت بیشتری برای آماده سازی وبسایتهایشان بر اساس معیار های جدید گوگل داشته باشند.

میزان تغییرات رتبه وبسایت ها چقدر خواهد بود؟

میزان تغییرات رتبه وبسایت ها چقدر خواهد بود ؟

تغییر رتبه بندی وبسایت ها بر اساس معیار های Core Web Vitals، باعث ایجاد نگرانی هایی برای وبمستران و متخصصین سئو شده است. همچنین ممکن است با این بروزرسانی ها، در رتبه های وبسایت ها تغییراتی ایجاد شود و این تغییرات میتواند چالش بزرگی برای سئوکار ها باشد.( که این روز ها می بینیم وب سایت هایی که سرعت خوبی ندارند، جایگاهی هم در رتبه های اول ندارند)
گوگل پیوسته در حال بروزرسانی الگوریتم های خود میباشد و هر چند وقت یکبار شاهد خبرهایی در خصوص ایجاد تغییراتی در ساختار الگوریتم های گوگل هستیم. این بروزرسانی را هم میتواند مانند دیگر بروزرسانی های الگوریتم گوگل در نظر گرفت. اما اگر وبسایت شما در یک فضای کاملا رقابتی قرار دارد و نگران جایگاه و رتبه ی وبسایتتان در نتایج جستجو هستید، بهتر است معیار های Core Web Vitals را برای عملکرد بهتر وبسایتتان پیاده سازی کنید و آمادگی لازم  را در صورت ایجاد تغییرات در جایگاه وبسایتتان داشته باشید. به هرحال معیار هایی مانند افزایش سرعت بارگذاری صفحات، افزایش و سرعت تعامل وبسایت با کاربران بسیار اهمیت دارد و کاربرانتان باید بتوانند به راحتی با وبسایتتان کار کنند.
تحقیقات نشان داده میدهد، وبسایت هایی که معیار Core Web Vitals را در ساختار خود پیاده سازی و رعایت کنند، ممکن است تنها ۲۴% از کاربران خود را از دست بدهند و این به این معنا میباشد که تنها با رعایت معیار های Core Web Vitals و بهبود رابط کاربری وبسایت میتوانید نرخ بازدید وبسایتتان را افزایش دهید.

سه معیار مهم در Core Web Vital

(Largest Contentful Paint (LCP

معیار Largest Contentful Paint یا به اختصار LCP، بر میزان مدت زمان سرعت بارگذاری صفحات وبسایت ها اشاره دارد. عوامل بسیاری میتواند بر سرعت بارگذاری وبسایت تاثیر بگذارد مانند:تصاویر، ویدیوها، خوانده شدن فایل های CSS، دستورات جاوا اسکریپت و…
حداکثر میزان سرعت بارگذاری صفحات بر اساس ساختار Core Web Vitals در حدود ۲.۵ ثانیه است.

(Cumulative Layout Shift (CLS

معیار Cumulative Layout Shift یا به اختصار CLS، بر مدت زمان میزان پایداری محتویات در صفحات سایت اشاره دارد. بطور مثال در هنگام بارگذاری یک صفحه از وبسایت، ممکن است بدلیل خواندن نشدن کامل محتویات وبسایتتان، جابجایی را بر روی برخی از المان های صفحه مشاهده کنید. یا ممکن است تمامی المان ها بطور همزمان در صفحه بارگذاری نشوند و پس از چند ثانیه بدلیل اضافه شدن المان های جدید، تغییراتی در صفحه نمایش وبسایت شما دیده شود. حدکثر میزان زمان برای ثابت شدن المان های موجود درصفحه بر اساس معیار Core Web Vitals  بهتر است درحدود ۰.۱ ثانیه باشد.

(First Input Delay (FID

معیار First Input Delay یا به اختصار FID، به میزان سرعت تعامل وبسایت با کاربر اشاره دارد. بطور مثال در هنگام ثبت یک فرم تماس توسط یک کاربر در وبسایتتان، مدت زمانی که طول میشد تا وبسایت به کلیک کاربر شما پاسخ دهد و اطلاعات تماس او را ثبت کند را در نظر میگیرند.حداکثر زمان مناسب برای پاسخ دهی به رفتارهای کاربر در وبسایت ها بر اساس معیار Core Web Vitals بهتر است در حدود ۱۰۰ میلی ثانیه باشد.

صفحات سازگار با معیار Core Web Vitals چگونه شناسایی میشوند؟

صفحات سازگار با معیار Core Web Vitals چگونه شناسایی میشوند؟

پس از انتشار اخبار در خصوص پیاده سازی معیار های Core Web Vitals در وبسایتها، در ابزار گوگل سرچ کنسول بخشی با عنوان Core Web Vital اضافه شد که در این صفحه شما میتوانید صفحاتی را که با معیار های Core Web Vitals سازگار نیستند را شناسایی کنید. برای فهمیدن ایراد های موجود در صفحات میتوانید به بخش Page Speed Insights بروید و دلایل مشکلات صفحات سایتتان را بررسی کنید.
ابزار گوگل سرچ کنسول میتواند یکی از بهترین ابزار ها برای سنجش و رفع مشکلات وبسایت ها با معیار Core Web Vitals باشد.

منو core web vitals در سرچ کنسول
برخی از مشکلات موجود در وبسایتتان میتواند مربوط به مسائل فنی باشد، که میتوانید از برنامه نویس وبسایت بخواهید که مشکلات بخش فنی وبسایتتان را رفع کند.
در صورتی که به سرچ کنسول دسترسی ندارید، گوگل ابزارهای دیگری را به شما معرفی کرده است و میتوانید از ابزار Light House، ابزار Chrome Dev Tool، ابزار The Cruc Api در خصوص بررسی معیار های Core Web Vitals صفحات وبسایتتان استفاده کنید.
آنچه مهم است این است که تا سال ۲۰۲۱ تمامی اشکالات مربوط به تجربه کاربری در وبسایتتان را در Core Web Vitals باید شناسایی و حل کنید.

گزارش جدید سرچ کنسول گوگل با نام (Page Experience)

قابلیت یا بهتر است بگیم گزارش جدیدی تحت عنوان Page Experience به سرچ کنسول گوگل اضافه شد. این بخش در منو سرچ کنسول در بخش Experience وجود دارد. در این بخش ما مورد جدیدی را نخواهیم دید چرا که گوگل در این بخش گوگل صرفا بصورت تفکیک شده ای در حال نمایش موارد مهم به ما است. موارد قابل نمایش در تب Page Experience عبارتند از :

  • Core Web Vital
  • HTTPS
  • Security issues
  • Mobile Usability

اگر با دقت بیشتری به این عناوین نگاه کنید متوجه می شوید که ما هر ۴ تا مورد را در منو های دیگر سرچ کنسول داشتیم و مورد جدید اضافه نشده است، اما با این حساب این گزارش جدید این را به ما میرساند که گوگل اهمیت خیلی زیادی به این ۴ مورد می دهد و اگر وب سایت ما در این چهار مورد مشکلی داشته باشد ما باید هر چه سریعتر این موارد را حل کنیم. در اصل با اضافه کردن این بخش اهمیت خود نسبت به این موارد را به ما نشان می دهد. گوگل اعلام کرده است که از اواسط June 2021 گزارش page experience را به عنوان بخش از سیستم رتبه بندی خودش خواهد دید اما این بروزرسانی یک جا انجام نمی شود و به صورت تدریجی است و به عنوان یک فاکتور اصلی در رتبه بندی نخواهد بود. در کل شما این را باید در نظر داشته باشید که هیچ وقت در گزارش page experience نباید خطایی داشته باشید.

چکیده مقاله

Core Web Vitals جدید ترین فاکتور رتبه بندی وبسایت ها بر اساس بهبود رابط کاربری کاربران میباشد و از سال ۲۰۲۱ میلادی به عنوان عاملی برای رتبه بندی وبسایت ها در نظر گرفته میشود.
Core Web Vitals بر اساس سه عامل LCP، FID و CLS صفحات وبسایت ها را بررسی میکند و ممکن است با پیاده سازی این فاکتور جدید در رتبه بندی وبسایت ها، شاهد تغییراتی در صفحه نتایج جستجو گوگل باشیم.
گوگل پیوسته در تلاش است تا با بروزرسانی های الگوریتم های خود، جستجو در سطح اینترنت را برای کاربران آسان تر کند.
اگر شما هم از افراد فعال در حوزه ی سئو هستید به شما پیشنهاد میشود تا قبل از انتشار این فاکتور جدید برای رتبه بندی وبسایت ها، تغییرات لازم برای بهبود عملکرد وبسایتتان را انجام دهید.

امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم اطلاعات مناسبی را برای بهبود سئو وبسایت شما در اختیارتان قرار دهیم و شما میتوانید با به اشتراک گذاری این مقاله درجهت افزایش سطح دانش افراد فعال در حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ به ما کمک کنید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست