بررسی و کاربرد استفاده تگ کنونیکال (canonical) و ریدایرکت ۳۰۱

زمان مطالعه: 7 دقیقه
2K بازدید
بررسی و کاربرد استفاده تگ کنونیکال (canonical) و ریدایرکت 301

چه زمان هایی باید از تگ کنونیکال و  ریدایرکت ۳۰۱ در وبسایتمان استفاده کنیم؟

چه زمانی باید از کنونیکال و چه زمانی باید از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنیم؟

اگر شما هم از علاقه مندان به سئو و بهینه سازی وبسایت هستید و در این حوزه ی کاری فعالیت میکنید، ممکن است شرایطی پیش آمده باشد که ندانید چه زمانی بهتر است در صفحات وبسایت خود از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید و چه زمانی از تگ کنونیکال؟
پاسخ به این سوال ممکن است برای بسیاری از متخصصان سئو و وبمستران هم کمی گیج کننده بنظر برسد.
با توجه به اینکه مباحث ریدایرکت و تک کنونیکال میتواند بر روی رتبه سئو صفحات وبسایت شما تاثیر فراوانی داشته باشد، بهتر است تفاوت هر کدام از ساختار های تگ کنونیکال و ریدایرکت را بدانید و بتوانید در صورت لزوم آنها را در وبسایت خود پیاده سازی کنید.
در این مقاله ی منتشر شده در آژانس دیجیتال مارکتینگ راهِ دی اِم قصد داریم در کنار یکدیگر با دو مفهوم ریدایرکت و کنونیکال بطور کامل آشنا شویم و کاربر استفاده ی هر کدام از ساختار های ریدایرکت و کنونیکال را با هم بررسی کنیم.

ریدایرکت ۳۰۱ چیست؟

ریدایرکت ۳۰۱ چیست؟

گاهی ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که بخواهید پس از مدتی آدرس (URL) برخی از صفحات وبسایت خود را تغییر دهید. ریدایرکت راهکاری است که به شما اجازه میدهد صفحات وبسایت خود را بصورت موقت یا دائمی به آدرس دیگری انتقال دهید و یا به اصطلاح صفحات وبسایت خود را به صفحه ی دیگری ریدایرکت کنید.
یکی از انواع انتقال صفحات به صفحه ایی دیگر، ریدایرکت ۳۰۱ میباشد که شما عزیزان میتوانید با این نوع ریدایرکت، صفحه ایی از وبسایت خود را بصورت دائمی به صفحه ایی دیگر ریدایرکت کنید.
نکته مهم این است که در ریدایرکت ۳۰۱، تمام امتیازات و رتبه ی سئو صفحه ی قبلی شما به آدرس جدید ریدایرکت شده منتقل میشود.
پس اگر شما دستورالعمل ریدایرکت ۳۰۱ را به درستی در وبسایت خود انجام دهید، جای نگرانی برای از بین رفتن رتبه سئو صفحات ریدایرکت شده نیست.
وقتی صفحه ی وبسایت شما به صفحه ی دیگری ریدایرکت میشود، کاربرانی که آدرس قبلی وبسایت شما را در مرورگر خود تایپ میکنند، بصورت خودکار به صفحه ی جدید شما منتقل میشوند.
روش ریدایرکت صفحات وبسایت ها ممکن است در هاست های ویندوزی و لینوکسی کمی با هم متفاوت باشد، اما کاربر ریدایرکت ۳۰۱ در هر کدام از آنها یکسان است و تفاوتی با هم ندارد.
همچنین اگر وبسایت شما وردپرسی است، افزونه هایی برای ریدایرکت صفحات وبسایت ها ایجاد شده است که کار را برای مدیران کسب و کار های آنلاین، آسان کرده است.

تگ کنونیکال چیست؟

تگ کنونیکال چیست؟مدت زیادی است که استفاده از تگ کنونیکال برای وبسایت هایی که صفحات مشابه دارند، پیشنهاد میشود.
تگ کنونیکال یکی از مواردی است که میتواند به سئو وبسایت شما کمک زیادی کند.
اگر شما دارای یک سایت فروشگاهی برای کسب و کار آنلاین خود هستید، ممکن است برای معرفی برخی از محصولات خود مجبور شوید چند صفحه با محتویات تکراری ایجاد کنید تا کاربران شما بتوانند هر محصول را در صفحه ی مجزای خود بازدید کنند.
اما همانطور که میدانیم، بارگذاری محتوای تکراری ممکن است بر روی سئو وبسایت شما تاثیر منفی داشته باشد، تگ کنونیکال راهکاری است که میتواند به شما کمک کند تا با استفاده از آن به موتور جستجوی گوگل بفهمانید که محتواهای شما را بصورت تکراری در نظر نگیرند و یکی از صفحات را تنها به عنوان محتوای اصلی بررسی کند و در نظر بگیرد.
تگ کنونیکال در بخش Head دستورات HTML صفحه ی وبسایت شما قرار میگیرد.

ساختار تگ کنونیکال:

<link href="https://example.com" rel="canonical">

برخی از متخصین سئو ممکن است برای برخی از صفحات مشابه در وبسایت خود، از تگ کنونیکال استفاده کنند. با این حال ممکن است موتور جستجوی گوگل تگ کنونیکال تعریف شده در ساختار صفحه ی شما را نادیده بگرد .
این مورد زمانی اتفاق ممکن است بیفتد که، بطور مثال شما صفحه ایی در وبسایتتان با عنوان Widgets.Html داشته باشید که در بخش تک کنونیکال این صفحه، به آدرس دیگری در وبسایتتان با نام Widgets.Htm اشاره میکند.
پس بر اساس این ساختار صفحه ی اصلی شما که میخواهید توسط موتور جستجوی گوگل بررسی شود، صفحه ی Widgets.Htm است.
اما اگر تمام لینک هایی که در مباحث لینکسازی سئو وبسایت خود ایجاد میکنید، لینک های بخش سایت مپ و … به آدرس دیگر صفحه ی شما با نام Widgets.Html اشاره کند، در این زمان ممکن است موتور جستجوی گوگل، آدرس صفحه ایی که در تگ کنونیکال ایجاد کرده اید را نادیده بگیرد و Url ایی که در در تمام لینکسازی های خود از آن استفاده کرده اید را بررسی کند.
بهتر است در صورتی که صفحات مشابه در وبسایت خود دارید و از تگ کنونیکال برای این صفحات استفاده میکنید، لینکسازی شما با آدرس صفحه ی اصلی شما ایجاد شود تا عملکرد تگ کنونیکال به درستی انجام شود و موتور جستجوی گوگل گمراه نشود.

مقایسه تگ کنونیکال و ریدایرکت صفحات وبسایت ها

مقایسه تگ کنونیکال و ریدایرکت صفحات وبسایت ها

بسیاری از افراد و گاهی حتی برخی از متخصصین سئو ممکن است از ساختار ریدایرکت و ۳۰۱ به درستی و در جای مناسب خود، استفاده نکنند.
نکته مهم ضروری این است که کاربرد ریدایرکت برای مواقعی است که شما میخواهید کاربر را به صفحه ایی جدید انتقال دهید اما تگ کنونیکال در مواقعی است که شما محتواهای تکراری در وبسایت خود دارید و میخوای به موتور جستجوی اعلام کنید که محتویات مشابه شما را تکراری در نظر نگیرد و وجود این صفحات مشابه برای وبسایت شما امتیاز منفی محسوب نشود.
این یک تفاوت کلیدی است که در نحوه تشخیص و استفاده از این دو ساختار تگ کنونیکال و ریدایرکت بسیار تاثیر گذار است و با دانستن این موضوع شما میتوانید کاربرد استفاده از هر کدام از ساختار ها را به درستی تشخیص دهید.

چه زمانی از ریدایرکت استفاده کنیم؟

چه زمانی از ریدایرکت استفاده کنیم؟

ممکن است شما به دلایل مختلفی بخواهید آدرس صفحات وبسایت خود را تغییر دهید یا حتی ممکن است پس از مدتی تصمیم داشته باشید نام دامنه ی وبسایت خود را عوض کنبد. در این شرایط شما میتوانید صفحات وبسایت خود را به آدرس جدید (دامنه جدید) ریدایرکت کنید.
دلایل مختلفی میتواند برای ریدایرکت کردن صفحات وبسایت شما وجود داشته باشد که عبارتند از:

  • گاهی ممکن است برخی از محصولات شما در وبسایتتان ناموجود شده باشند و دیگر تولید نشوند.
  • صفحات قدیمی وب سایت شما که دیگر بروز نمیشوند.
  • صفحات حذف شده از وبسایت که محتویاتی ندارند.
  • صفحات منتقل شده به url دیگر.

در هر کدام از حالات پیش آمده ی بالا، شما میتوانید صفحه ی قدیمی وبسایت خود را به صفحه ی جدید و مورد نظر خود ریدایرکت کنید.

چه زمانی از تگ کنونیکال (Canonical) استفاده کنیم؟

چه زمانی از کنونیکال استفاده کنیم؟

زمانی که در وبسایت شما محتویاتی تکراری وجود دارد، شما میتوانید برای اینکه خزنده های گوگل، محتویات صفحات مشابه وبسایت شما را به عنوان صفحات تکراری در نظر نگیرند، از تگ کنونیکال استفاده کنید.
دلایل مختلفی برای استفاده از تگ کنونیکال در صفحات وبسایت شما وجود دارد که عبارتند از:

  • گاهی ممکن است صفحه هایی که کاملا مشابه هم هستند و اشتباهی در وب سایت شما ایجاد شده باشند.
  • گاهی ممکن است Url هایی که محصولات مشابه را نشان میدهند در برخی از ویژگی ها مانند قیمت با هم متفاوت باشند و از هر محصول چند صفحه ایجاد شده باشد.
  • گاهی ممکن است محصولات شما دارای چند دسته باشند. ( مثلا محصولاتی که در ویژگی های مانند رنگ و جنس و ..تفاوت دارند اما توضیحاتی یکسان دارند.)
  • گاهی ممکن است که یک پارامتر به url اضافه شود اما خود محتوا تغییر نکند و در این حالت صفحه هایی مشابه ایجاد شوند.

در هر کدام از حالت های اتفاق افتاده ی بالا شما میتوانید راهکار استفاده از تگ کنونیکال را انتخاب کنید و از تکراری در نظر گرفته شدن محتوای وبسایت خود توسط خزنده های گوگل جلوگیری کنید.

صفحات محصولات با محتوای مشابه را چگونه در وبسایت خود داشته باشیم؟

صفحات محصولات با محتوای مشابه را چگونه در وبسایت خود داشته باشیم؟

بسیاری از متخصصین سئو معتقد هستند که شما میتوانید برای محصولات مشابه با رنگ های متفاوت، از تگ کنونیکال استفاده کنید.
گاهی ممکن است بنا به دلایل مختلفی مجبور باشید در وبسایت خود صفحه هایی با محتوای تکراری ایجاد کنید.
مثلا ممکن است در وبسایت شما محصولاتی مشابه تعریف شده باشد که در رنگ بندی و نوع جنس با هم متفاوت باشند اما توضیحات یکسانی داشته باشند.
در این شرایط شما میتوانید برای جلوگیری از تکراری در نظر گرفته شدن محتویات مشابه وبسایت خود، از تگ کنونیکال استفاده کنید.

چکیده مقاله

کاربرد درست و مناسب استفاده از تگ کنونیکال و ریدایرکت صفحات وبسایت ها، از جمله مواردی است که میتواند بر روی سئو وبسایت شما تاثیر به سزایی داشته باشد. در صورتی که شما در وبسایت خود صفحات تکراری دارید، میتوانید با استفاده از تگ کنونیکال، از تکراری در نظرگرفته شدن محتویات وبسایت خود توسط موتور جستجوی گوگل جلوگیری کنید. به بیان دیگر تگ کنونیکال ساختاری است که میتواند اطلاعات دقیقی درباره ی صفحات مشابه به موتور جستجوی گوگل بدهد. اما شاید گاهی پیش آمده باشد که بخواهید برخی از صفحات وبسایت خود را حذف کنید، آدرس دامنه ی خود را تغییر دهید و … . شما میتوانید در این زمان، با استفاده از راهکار ریدایرکت، کاربران وبسایت خود را به صفحه ی جدیدی منتقل کنید. امیدواریم که در این مقاله توانسته باشیم اطلاعات مناسبی را برای بهبود سئو وبسایت شما در اختیارتان قرار دهیم و شما میتوانید با به اشتراک گذاری این مقاله درجهت افزایش سطح دانش افراد فعال در حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ به ما کمک کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست