۶ راه برای بهینه سازی استفاده از گوگل آنالیتیکس(Analytics)

زمان مطالعه: 8 دقیقه
1K بازدید
۶ راه برای بهینه سازی استفاده از گوگل آنالیتیکس

آیا استفاده از گوگل آنالیتیکس و نمودار های آن برای شما سخت است؟

آیا استفاده از گوگل انالیتیکس و نمودار های آن برای شما سخت است؟

شاید وجود بخش های مختلف گوگل آنالیتیکس (Analytics) و تجزیه و تحلیل این اطلاعات برای شما سخت و دشوار باشد. حتی اگر به تازگی در حوزه سئو فعالیت خود را آغاز کرده اید ممکن است در ابتدای کار با گوگل آنالیتیکس کمی سردرگم شده باشید.
ما در این مقاله منتشر شده در آکادمی راه دی ام قصد داریم با معرفی ۶ نکته مهم به شما یاد دهیم چگونه میتوانید با استفاده از این روش ها بهترین استفاده را از ابزار گوگل آنالیتیکس داشته باشید.
تا به حال این سوال فکر کرده اید که چرا برخی از دیجیتال مارکترها با وجود داده های بسیار که از تجزیه و تحلیل ابزار های گوگل مانند گوگل آنالیتیکس، سرچ کنسول و … بدست می آورند، باز هم در تجزیه تحلیل آنها ایراداتی وجود دارد؟
برخی از متخصصان سئو و بازاریاب ها فکر میکنند که در نتایج عملکرد پروژه هایشان معجزه اتفاق می افتد، در صورتی که این افراد باید با تحلیل بخش های مختلف، بررسی عملکرد سایت، و تحلیل رفتار کاربران باید سعی کنند اطلاعات دقیقی را بدست آورند و با استفاده از این داده ها است که نتایج پروژه های آنها به بهترین حالت خود پیش میرود.
اگر شما هم بدنبال نتایج خوبی برای پروژه های خود هستید، باید با ایجاد بهترین استراتژی، بتوانید به درستی نیاز مشتری و درخواست های او را درک کنید و سعی کنید بصورت بهینه از آمار های گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.

۳ نکته مهم در استفاده از گوگل آنالیتیکس وجود دارد :

  • استفاده از گزارش های ارزشمند در گوگل آنالیتیکس
    (این به این معناست که با تحلیل و بررسی نتایج موجود در گوگل آنالیتیکس باید سعی کنید با بهترین استراتژی و کمترین هزینه ها کاربران وبسایت را افزایش دهید.)
  • تجزیه و تحلیل آسان
    (به آن معناست که با یک نگاه ساده و دانش سطحی میتوان تحلیل های مناسبی را از داده های گوگل آنالیتیکس داشت.)
  • نیاز به برنامه نویسی ندارید
    (این به آن معناست که شما با فعال سازی گوگل آنالیتیکس بر روی وبساییتان به راحتی میتوانید اطلاعات مناسبی از کاربران وبسایتتان را داشته باشید و برای تحلیل نیاز به دانش برنامه نویسی ندارید.)

در این جا ۶  روش برای استفاده بهتر از گوگل انالیتیکس  به شما معرفی میشود که آنها را با هم بررسی میکنیم :

مسیر های تبدیل چند کاناله در گوگل آنالیتیکس

کاربران شما ممکن است از روشهای مختلفی وبسایت شما را بازدید کنند.
مثلا ممکن است کاربر شما بصورت مستقیم و با داشتن آدرس وبساییتان، وارد آن بشود و یا ممکن است از طریق (جستجوی ارگانیک) بتواند صفحات مختلف سایت شما را بازدید کند.
همچنین ممکن است از طریق تبلیغات یا انتشار آدرس وبسایتتان در شبکه های اجتماعی مختلف، کاربرانی وارد وبسایت شما شوند و ممکن است هر کدام از این کاربران که از راه های مختلف توانسته باشند با خدمات شما آشنا شوند.

در گوگل آنالیتیکس هر کدام از بازدید های مختلف کاربران بصورت نام مخصوصی نمایش داده میشوند.
مثلا کاربرانی که از طریق جستجو و موتور جستجوی گوگل وارد وبسایتتان شده باشند با نام Organic ارگانیک شناسایی میشوند.
همچنین کاربرانی که بصورت مستقیم وارد وبسایت شما بشوند با عبارت Direct (مستقیم) شناسایی میشوند.
اما یکی دیگر از روش های بازدید آن است که کاربران از طریق لینک های منتشر شده در وبسایت های دیگر بتوانند با خدمات شما آشنا شوند و وبسایت شما را بازدید کنند که با عبارت Referal شناخته میشود. شما با استفاده از گزارش گیری از کانال های مختلف، میتوانید آمار دقیقی از عملکرد کاربران سایتتان داشته باشید.

گزارشات Multi Channel Funnel یا MCF در گوگل آنالیتیکس

شما با گزارش گیری MCF در ابزار گوگل آنالیتیکس میتوانید آمار دقیقی از مسیرهای تبدیل چند کاناله (روش های بازدید مختلف از وبساییتان) را داشته باشید.
این آمار ها و گزارش ها میتواند در بهبود عملکرد وبسایت شما بسیار موثر و مفید باشد.

  ۵ مرحله برای تنظیم گزارش MCF در گوگل آنالیتیکس

  5 مرحله برای تنظیم گزارش MCF  در گوگل آنالیتیکس

  1. وارد حساب کاربری گوگل آنالیتیکس شوید.
  2. ایکون Conversion یا (پرچم) را پیدا کنید و بر روی آن کلیک کنید.
  3. برروی لینک Multi-Channel Funnel  از منوی Conversion کلیک کنید.
  4. سپس گزینه Top Conversion Path را انتخاب کنید.
  5. سپس میتوانید هر مورد دلخواه از آمار های بازدید را انتخاب کنید و آن را تحلیل و بررسی کنید.

با استفاده از این گزارش میتوانید آمار دقیقی از بازدید هر بخش را بصورت مجزا داشته باشید و با تمرکز بر روی هر کدام از بخش ها بتوانید استراتژی مناسبی را برای خود ایجاد کنید و بخش های پربازدید و کم بازدید را شناسایی کنید و آنها را تقویت کنید.

 مقایسه منابع ترافیک و تبدیل ها در گوگل آنالیتیکس

 مقایسه منابع ترافیک و تبدیل ها در گوگل آنالیتیکس

پس از تجزیه و تحلیل گزارش های MCF ، درک بسیار مناسبی از روش های بازدید وبساییتان و نحوه ی کار کانال های مختلف بازاریابی و فروش وبسایتتان میتوانید بدست آورید.
اما ممکن است شما آمارهای بسیار زیاد و ترافیک های مختلفی را در نتایج گوگل آنالیتیکس خود داشته باشید.
حتی ممکن است پروژه های گوناگونی در شهرها و کشورهای مختلف داشته باشید، که تهیه ی گزارش و بررسی هر کدام این موارد بصورت جزئی کار بسیار سختی است. این کار با استفاده از گزارش گیری در قسمت Goal Flow در گوگل آنالیتیکس کار را برای شما ساده تر میکند.

۶ مرحله برای تنظیم تقسیم بندی پیشرفته در گزارش Goal Flow

  1. وارد حساب کاربری گوگل آنالیتیکس شوید.
  2. آیکون Conversion را پیدا کنید.
  3. بر روی عبارت GOAL کلیک کنید.
  4. وارد بخش Goal Flow شوید.
  5. در قسمت گزارش (Report) میتوانید شهر یا کشور مورد نظر برای گزارش گیری را انتخاب کنید.
  6.  با استفاده از فیلتر Source ،Medium میتوانید آمار مناسبی از داده های خود داشته باشید.

مثالی از گزارش Goal Flow

مثالی از گزارش Goal Flow

 

حفظ کاربران و بررسی عملکرد آنها

حفظ کاربران و بررسی عملکرد آنها

گاهی ممکن است کاربرانی وارد وبسایت شما شوند و بخش های مختلفی از آن را بررسی کنند و این بازدید منجر به فروش خدمات شما نشود.
در این موارد شما باید بررسی کنید که دلیل این رفتارهای کاربران شما چیست؟
همچنین گاهی نیاز دارید برخی از رفتار ها و آمار های وبسایتتان را تحلیل و بررسی کنید. در این هنگام شما میتوانید با استفاده از Cohort Analysis، رفتار های مشابهی از کاربران را تجزیه و تحلیل کنید.

۵ مرحله برای مشاهده گزارش تجزیه تحلیل Cohort

  1. وارد حساب کاربری گوگل آنالیتیکس شوید.
  2. ایکون Audience را پیدا کنید و بر روی آن کلیک کنید.
  3. سپس گزینه Cohoret Analysis را انتخاب کنید.
  4. تنظیمات بخش Dimension را انجام دهید. (همانند یک فیلتر است که میتوان با استفاده از تاریخ و زمان هایی، داده های وبسایت را بررسی کرد.)

۵ مرحله برای مشاهده گزارش تجزیه تحلیل Cohort

چگونه گزارش های Cohort Analysis  را تجزیه تحلیل کنیم؟

چگونه گزارش های Cohort Analysis  را تجزیه تحلیل کنیم؟

گاهی ممکن است بازدید از صفحات وب سایت شما بسیار زیاد باشد و نرخ تبدیل وبسایتتان افزایش یابد و گاهی ممکن است بنا به دلایلی نرخ این بازدید ها کاهش یابد.
شما با ایجاد روشهایی مختلفی باید بتوانید کاربران وبسایتتان را به مشتری دائم خود تبدیل کنید و دلایل کم شدن آمار بازدید سایت را بررسی کنید.
با استفاده از بخش Cohort Analysis شما میتوانید گزارش های مناسبی را از بخش های مختلف وبسایتتان در مدت زمان های مختلفی داشته باشید.

موفقیت در فروش با روش Flash Sale

موفقیت در فروش با روش Flash Sale

 

برخی از فروشگاه های اینترنتی و شرکت ها ممکن است در زمان های مختلفی مانند تعطیلات عید، شروع فصل جدید، آغاز سال تحصیلی و … تخفیف هایی را برای فروش محصولاتشان در نظر بگیرند.
در این زمان های خاص معمولا شرکت ها و صاحبان کسب و کار اینترنتی بازدید های بسیاری از وبسایتشان انجام میشود.
که این بازدید ها میتوانند فعالیت فروش وبسایت را افزایش دهند.
با استفاده از Cohort Analysis میتوان گزارش های مناسبی را از فروش محصولات در بازه زمانی کوتاه مدتی بدست آورد.

گزارش فروش در بازه زمانی کوتاه مدت در گوگل انالیتیکس

 احتمال تبدیل کاربران به مشتری در گوگل آنالیتیکس

یکی دیگر از ویژگی های ابزار گوگل آنالیتیکس آن است که با استفاده از زبان هوش مصنوعی احتمال تبدیل مشتری را با آمار های موجود، بررسی و محاسبه میکند و شما با استفاده از گزارش های مربوط به مخاطبان و مشتری های وبسایتتان، میتوانید آمار مناسبی از داده ها داشته باشید و بر اساس آنها برنامه های سئو و دیجیتال مارکتینگ وبسایتتان را برنامه ریزی کنید.
با استفاده این ویژگی در ابزار گوگل آنالیتیکس، احتمال تبدیل شدن کاربر به مشتری محاسبه میشود و برای دسترسی به این ویژگی باید موارد زیر انجام شود:

  • تنظیمات Ecommerce (تجارت الکترونیک) بر روی گوگل آنالیتیکس انجام شود.
  • میزان تراکنش های ماهیانه وبسایت باید بیشتر از ۱۰۰۰ عدد باشد.
  • برای تجزیه و تحلیل مناسب حتما باید به مدت ۳۰ روز وبسایت شما بر روی گوگل آنالیتیکس فعال باشد.

شما با بررسی این بخش میتوانید اطلاعات مناسبی از عملکرد کاربران داشته باشید و تا حدودی تشخیص دهید که کدام بخش از وبسایتتان منجر به افزایش فروش بیشتری برای شما میشود و سلیقه کاربران شما به چه صورت است.

۱۰ مرحله برای استفاده از احتمال تبدیل در گوگل آنالیتیکس

احتمال تبدیل کاربر به مشتری در گوگل آنالیتیکس

  1. واردحساب کاربری گوگل آنالیتیکس شوید.
  2. قسمت Audience را انتخاب کنید.
  3. سپس وارد بخش Behavior  شوید.
  4. گزینه Conversion Probability را انتخاب کنید.
  5. سپس وارد بخش گزارش Conversion Probability شوید.
  6. برروی آیکن Conversion Probability Bucket کلیک کنید.
  7. قسمت Conversion Probability را نام گذاری کنید.
  8. . بخش دلخواه خود را برای نمایش انتخاب کنید.
  9. برروی Create Segment کلیک‌کنید.
  10. بر روی گزارش مورد نظر خود کلیک کنید.

استفاده از احتمال تبدیل در گوگل آنالیتیکس

 

چگونه داشبورد گوگل آنالیتیکس را شخصی سازی کنیم؟

چگونه داشبورد گوگل انالیتیکس را شخصی سازی کنیم؟

گاهی نمایش اطلاعات بسیار زیاد در بخش های ابزار گوگل آنالیتیکس باعث میشود کار تجزیه و تحلیل بسیار سخت شود.
همچنین گاهی ممکن است شما بخواهید برای تحلیل داده های چند شرکت یک برنامه مناسبی پیاده سازی کنید و فقط داده های مشخصی را بررسی کنید.
در این حالت شما میتوانید تنظیمات نمایش گزارش ها و داده ها در ابزار گوگل سرچ کنسول شخصی سازی کنید.
هر چند که نمایش اطلاعات و داده های پیشفرض گوگل آنالیتیکس میتواند مفید باشد و به تحلیل شما کمک کند، اما گاهی برخی از داده ها برای مشتری و وبسایت شما اهمیتی ندارند و شما میتوانید بصورت دلخواه ابزار گوگل آنالیتیکس خود را تنظیم و شخصی سازی کنید و اطلاعات محدود و مشخصی از عملکرد وبسایت برای کارفرما ها به اشتراک بگذارید.

داشبورد گوگل آنالیتیکس

 ۵ مرحله برای شخصی سازی کردن ابزار گوگل آنالیتیکس

  1. وارد حساب کاربری گوگل آنالیتیکس شوید.
  2. آیکون Customization را پیدا کنید.
  3. وارد بخش داشبوردشوید.
  4. روی گزینه ی Creat کلیک کنید.
  5. در قسمت Create گزینه های زیر را انتخاب کنید.
  • Blank Canvas-No Widget
  • Starter Dashboard -Default Set Of Widget
  • Import A Prevuilt Dashboard Fromsolutions Gallery

شخصی سازی کردن ابزار گوگل آنالیتیکس

سپس میتوانید بصورت دلخواه داده های گوگل آنالیتیکس خود را تعیین کنید و به راحتی وبسایتهای خود را تجزیه و تحلیل کنید.

چکیده مقاله

چکیده مقاله گوگل آنالیتیکس

یکی از مناسب ترین ابزار ها برای تجزیه و تحلیل داده ها در وبسایت ها و بررسی عملکرد کاربران سایت، ابزار گوگل آنالیتیکس از شرکت گوگل می باشد.
اولویت اصلی برای هر فرد فعال در حوزه ی سئو آن است که بتواند داده های درستی از وبسایت بدست آورد و آنها را تجزیه و تحلیل کند.
گاهی تحلیل اطلاعات برای افراد تازه کار در حوزه ی سئو بسیار سخت بنظر میرسد، اما با استفاده از نکاتی به شما آموزش دادیم چگونه میتوانیم به راحتی تحلیل ساده ایی از عملکرد کاربران خود در وبسایت داشته باشیم و با بررسی آنها بتوانید بهترین ساختار ها را برگزینید.

امیدواریم که این مقاله توانسته باشیم اطلاعات مناسبی را برای بهبود سئو وبسایت شما در اختیارتان قرار دهیم و شما میتوانید با به اشتراک گذاری این مقاله درجهت افزایش سطح دانش افراد فعال در حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ به ما کمک کنید.

 

۴/۵ - (۴ امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست