معرفی الگوریتم موش کور گوگل

زمان مطالعه: 11 دقیقه
5K بازدید
معرفی الگوریتم موش کور

الگوریتم موش کور گوگل (possum) چیست؟

به طور خلاصه گوگل برای راحتی کاربران برای پیدا کردن کسب و کارهای محلی یا کسب و کارهایی که به آن ها نزدیک هستند الگوریتمی به نام الگوریتم کبوتر به الگوریتم های خود اضافه کرد که امکان بسیار جذابی هم برای کاربران بود و هم کسب و کارهای محلی یا به اصطلاح لوکال، که بتوانند به هم محله ای های خود سرویس ارائه بدهند، شایان ذکر است که گوگل برای دقیق تر کردن این سیستم الگوریتمی به نام موش کور یا possum طراحی کرد که تغییرات بسیار زیادی بر روی نتایج لوکال (محلی) گذاشت که در این مقاله به بررسی تمام جوانب این الگوریتم و نحوه ایجاد تعامل با آن با هم صحبت خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

۵ اثر الگوریتم موش کور(Possum) بر نتایج جستجوی محلی

آیا در چند سال اخیر در رتبه نتایج جستجوی محلی مربوط به کسب و کارتان تغییری حس کردید؟ اگر جواب مثبت است، خوب است بدانید که شما تنها نیستید و تغییرات مربوط به رتبه نیز بدون علت نبوده است و همگی تحت تاثیر الگوریتم موش کور یا Possum در نتایج سئو محلی رخ داده است.

در تاریخ ۱ سپتامبر سال ۲۰۱۶ ، گوگل فیلتر جدیدی را منتشر کرد که نتایج جستجوی محلی را برای گوگل مپ، گوگل پلیس و پک نقشه را تحت تاثیر قرار داد. پک نقشه در جامعه سئوکاران به سه لیست بالای نتایج جستجو که مربوط به مپ گوگل میباشند، گفته میشود.

الگوریتم موش کور (Google Possum) چیست؟

الگوریتم موش کور (Google Possum) چیست؟

موش کور گوگل، الگوریتمی برای نتایج جستجوی محلی است که بنا به نظر متخصصین سئو بعد از الگوریتم کبوتر که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد، الگوریتم موش کور یکی از بزرگترین بروزرسانی های گوگل است که هدف اصلی آن ارائه دقیق تر نتایج جستجوی محلی مبتنی بر ۵ فاکتور شناخته شده میباشد، که آکادمی راه دی ام در ادامه مقاله به شما توضیح خواهد داد.

چرا گوگل الگوریتم موش کور را منتشر کرد؟

برای آن دسته از وبسایت ها و کسب و کارهایی که قبل از الگوریتم موش کور Possum رتبه خوبی داشتند، ممکن است این سوال بوجود بیاید که اصلا چرا گوگل الگوریتم جستجوی محلی خود را آپدیت کرد؟ خب در جواب باید گفت گوگل همیشه استدلال های خاص خود را داشته اما یکی از دلایل مهم بروزرسانی این است که گوگل قصد دارد میدان بازی جدیدی را برای همه کسب و کارها در جستجوی محلی و در بستری مثل گوگل مپ فراهم کند و خب در عین حال این طور میتوان برداشت کرد که لوکال سئو رقابتی تر خواهد شد.

قبل از آپدیت موش کور، برای کسب و کارهایی که خارج از محدوده اصلی یک شهر بودند، ظاهر شدن در نتایج جستجوی محلی گوگل بسیار دشوار بود. حتی استفاده از گوگل ادز (تبلیغات گوگل) جهت لیست شدن در نتایج بالا برایشان مناسب نبود زیرا بهینه سازی کمپین های گوگل ادوردز نام شهر را نیز شامل میشد

این باگ (نقطه ضعف) گوگل باعث ضرر رسیدن به کسب و کارهای بزرگی میشد که خارج از محدوده اصلی شهر و در حومه قرار داشتند و در نتایج جستجوی محلی به علت نبودن در محدوده مشخص شده گوگل مپ برای هر شهر نمایش داده نمیشدند و به طبع رتبه مناسبی نداشتند، بنابراین بروزرسانی های جدید گوگل، الگوریتم موش کور را ارائه داد تا فیلتری برای آن دسته از کسب و کارهایی باشد که به علت در حومه بودن نادیده گرفته میشدند.

نکته: علت نام گذاری این الگوریتم، اشاره مستقیم به ویژگی این موجودات که”موش مردگی” است دارد، در واقع کسب و کار هایی که در نتایج لوکال دیده نمیشوند، اطلاعتشان از بین نرفته بلکه فقط با یک سری کلمات فیلتر شده است.

۵ فاکتور شناخته شده الگوریتم موش کور

5 فاکتور شناخته شده الگوریتم موش کور

پس از چندین ماه بررسی و تحقیق، انجمن سئوکاران ۵ فاکتوری که در بروزرسانی الگوریتم Possum وجود دارد و نتایج لوکال سئو را تحت تاثیر قرار میدهند را معرفی کردند؛ البته خوب است بدانید خیلی از سئوکاران معتقدند تاثیر موش کور گوگل فقط روی نتایج گوگل مپ نیست و نتایج جستجوی ارگانیگ گوگل را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. در ادامه آکادمی راهِ دی اِم این ۵ فاکتور را به طور مفصل توضیح خواهد داد.

۱.موقعیت مکانی کاربر (فرد جستجو کننده)

بررسی ها نشان داده موقعیت مکانی کاربر هنگام جستجو در گوگل، نتایج متفاوتی را به او ارائه میدهد. در واقع حتی تغییری کوچیک در لوکیشن (مکان) کاربر در زمان جستجو با کوئری (جستجوهای) یکسان، باعث میشود گوگل نتایج متفاوتی را لیست کند.

گوگل مکان کاربر هنگام جستجو با موبایل را از روی GPS و در زمان جستجو با دسکتاپ از روی آی‌پی (IP) کاربر میفهمد.

طبق بررسی ها و صحبت های انجام گرفته در جامعه سئوکاران، مشخص شد که هرچه فاصله مکانی کاربر به صورت فیزیکی از کسب و کار ثبت شده در گوگل مپ بیشتر باشد، شانس نمایش این کسب و کار نیز پایین تر بوده و رتبه کمتری خواهد گرفت.

در حالت کلی میتوان گفت که الگوریتم موش کور استراتژی های سئو و لوکال سئو را باهم ترکیب میکند و در جهتی عمل میکند که نتایج ارائه شده به کاربر را بسیار دقیق و براساس موقعیت مکانی نزدیک به او ارائه کند. همانطور که در مقالات الگوریتم های گوگل راه دی ام توضیح دادیم، الگوریتم کبوتر نتایج را براساس نزدیک ترین لوکیشن برای کاربر لیست میکرد، حال الگوریتم موش کور همین کار را برای نتایج مرتبط با دقتی مضاعف (دقت بیشتر) انجام میدهد.

خوب است بدانید گوگل صرفاً الگوریتم های خود را بر اساس انواع جستجوهایی که توسط کاربران انجام می شود، بروز می کند و همچنین ترند (بیشترین جستجوهای انجام شده توسط کاربران)، روند این آپدیت ها نشان میدهد که ۵۶ درصد جستجو کاربران با گوشی موبایل انجام میشود، پس انتظار داریم نتایج بدست آمده و بهینه سازی الگوریتم ها نیز در جهت ارائه بهترین نتایج به کاربران گوشی همراه انجام شود.

۲. تغییر نتایج با کلمات کلیدی

بروزرسانی الگوریتم موش کور(Possum)، باعث شده حتی ترتیب کلمات کلیدی استفاده شده در جستجو اهمیت پیدا کند و براین اساس نتایج متفاوتی را به کاربر ارائه کند. این ویژگی مخصوصا در ۳ پَک نقشه ای (معمولا در نتایج جستجوهای محلی مکان یه کسب و کار در بالای نتایج جستجو ظاهر میشود که به آن پک گوگل مپ میگویند) نتایج گوگل، اثر خود را نشان میدهد.

برای مثال اگر شما کلمات سئو تهران، تهران سئو و سئو در غرب تهران را جستجو کنید، نتایج بدست آمده با یک دیگر متفاوت خواهند بود. حتی اگر تمام این نتایج متعلق به یک وبسایت سئو شده باشد، باز هم در ترتیب لیست بندی نتایج تغییراتی مشاهده میشود که در مقایسه با گذشته چشم گیر هستند.

این توسعه گوگل سناریوی جالبی در اختیار سئوکاران قرار میدهد تا از این پس در محتواهای تولید شده علاوه بر کلمه کلیدی اصلی، از کلمات مرتبط و شکل های مختلف کلمه کلیدی اصلی برای رتبه گرفتن استفاده کنند.

درواقع به نظر میرسد؛ استفاده از عبارت دقیق و قابل تطبیق در محتوا، رفته رفته جای کلمه دقیق را میگیرد. به همین علت لوکال سئو در بین شرکت های بزرگ و کسب و کار های محلی رقابتی تر شده و بازی رقابت در سطح بالاتری صورت میگیرد.

۳. محل کسب و کار

قبل از آپدیت موش کور، الگوریتم لوکال گوگل برای کسب و کارهایی از که یک نام دامنه و شماره تلفن برای چند نقشه استفاده میکردند، فیلتری قرار میداد. الگوریتم موش کور فیلتری دیگری نیز به این روند افزود و آدرس های مشابه و یکسان را نیز تحت تاثیر فیلتر خود قرار داد.

شاید فکر کنید این ویژگی الگوریتم Possum اهمیت چندانی ندارد، اما پیامد های این تغییر برای کسب و کارهایی بود که سعی در دستکاری لیست نتایج جستجوی محلی گوگل داشتند و برای شرکت خود چند نقشه با آدرس جعلی در گوگل مپ ثبت میکردند.

جالب است بدانید خیلی از کسب و کارهای بزرگ که به علت محدودیت های گوگل در گذشته در لیست نتایج جستجوی محلی دیده نمیشدند، از این روش استفاده کرده و آدرس شرکت خود را به جای بیرون از شهر و مکان اصلی شرکت در محلی جعلی در داخل شهر به ثبت میرسانند.

آن دسته از کسب و کارهایی که سعی در دستکاری نتایج گوگل نداشتند، اما فضای کاری‌شان مشترک با سایر مشاغل در یک محل بود، از لیست شدن در نتایج جستجوی محلی گوگل کنار گذاشته شدند، مثلا ساختمان هایی که شامل چند پزشک (ساختمان پزشکان) و وکیل در یک جا بودند تنها یک بار در جستجو محلی و با یک عبارت دیده میشدند.

در واقع این ویژگی یک مجازات بی رحمانه برای این دسته از کسب و کار ها حساب میشود، اما هدف نهایی و اصلی گوگل نشان دادن بهترین و متنوع ترین نتایج به کاربر است.

بیایید همراه با ما در آکادمی دیجیتال مارکتنیگ راهِ دی اِم، به این موضوع صادقانه نگاه کنیم، ممکن است برای یک کسب و کار عالی باشد تا بدون استفاده از نام برند تمام لیست جستجوی محلی را از آن خود کند، اما برای کاربر این طور نیست!! و هدف او از جستجو در گوگل آشنا شدن با گزینه های مختلف است پس طبیعی است که هدف گوگل هم ارائه نتایج منحصر به فرد به کاربر باشد.

در نتیجه اگر کسب و کارها به این علت توسط الگوریتم موش کور فیلتر شده و در لیست نتایج جستجوی محلی نمایش داده نشوند. با بزرگنمایی نقشه در همان محل میتوان اسم تَک تَک کسب و کار های ثبت شده را دید. پس متوجه شدیم که نتایج جستجوی گوگل با زوم (بزرگنمایی) کردن روی نقشه تغییر میکند.

این ویژگی برای تمام کاربران در بخش پایینی همه نتایج حاصل از جستجو در گوگل مپ قرار دارد. با این حال دست کاربر است که روی نقشه برای دیدن نتایج بیشتر زوم کند یا نه. اما هدف ما از گفتن این ویژگی های مپ گوگل این بود که بدانید مشاغل محلی که در یک مکان مشترک هستند به طور کامل توسط گوگل فیلتر نمیشوند، بلکه فقط در لیست پک نقشه ها که ۳ نتیجه بالای صفحه نتایج جستجو را شامل میشود، قرار نمیگیرند و رقابت برای قرار گرفتن در این پک نقشه ای دشوارتر از همیشه شده است.

با این حال، کاربران معمولا خیلی سریع با تغییرات بوجود آمده در گوگل اُخت میشوند یعنی ممکن است در حال حاضر این تغییر بزرگ به نظر برسد، اما با گذشت زمان کاربران تمام تغییرات گوگل مپ را درک کرده واز آنها استفاده میکنند.

۴.انعطاف پذیری لوکیشن در حومه شهرها

این ویژگی الگوریتم  Possum را میتوان بزرگترین اثر موش کور گوگل بر کسب و کارها و لیست شدن آنها در نتایج دانست.

کسب و کارهایی که مکان ثبت شده برای آنها در گوگل مپ خارج از شهر بود، بعد از این آپدیت رشد چشم گیری داشتند و حتی برخی از آنها از برزخ رتبه بندی خارج شده و در ۳ نتیجه برتر پک های نقشه ای بر اساس تغییرات کلید واژه ای که در بخش دوم توضیح دادیم، قرار گرفتند.

این ویژگی الگوریتم موش کور را به این علت تاثیر گذار ترین خاصیتش مینامند که برای لیست کردن کسب و کار ها در نتایج همه مناطق اصلی شهر، مناطق حومه و هر جایی که هنوز بخشی از شهر باشد را در برمیگیرد.

بنابراین قبل از بروزرسانی الگوریتم Possum، اگر شرکتی در خارج از محدوده شهر قرار داشت اما حوزه فعالیت آن درست در خود شهر بود، گوگل مپ و پَک های نقشه ای هیچوقت این کسب و کار را به کاربر نشان نمیدادند. حتی اگر کاربر در همان خیابان محل کسب و کار جستجو را انجام میداد!! چون برای گوگل محل شرکت خارج از محدوده شهر در گوگل بود آنرا به طور کل در نظر نمیگرفت.

مثالی برای درک بهتر انعطاف پذیری گوگل مپ در مکانهای حومه شهر :

با یک مثال این موضوع را برایتان روشن تر میکنیم، در خیلی از کلان شهر های کشور مراکز آموزشی و دانشگاهی در خارج از محدوده اصلی شهر بنا میشوند تا از شلوغی ها دور باشند. در گذشته وقتی شما دانشگاه های یک شهر را در گوگل مپ جستجو میکردید، فقط مراکز آموزشی و دانشگاهی داخل شهر را به شما نشان میداد!!! در واقع گوگل قبل از الگوریتم موش کور هر مکانی را که خارج از محدوده شهر بود را بی ربط به جستجوی کاربر میپنداشت.

بنابراین گوگل متوجه شد، وقتی کاربری، دانشگاه های یک شهر را جستجو میکند، علاوه بر دانشگاه های داخل شهر، تمایل دارد آنهایی که در حومه شهر قرار گرفتند را نیز بشناسد. شاید در نهایت هدف اصلی کاربر استفاده از خدمات دانشگاهی داخل شهر باشد اما دوست دارد که دانشگاه های دیگر نزدیک به خود را نیز بشناسد و در لیست نتایج گوگل ببیند. اما تا قبل از آپدیت، این امکان برای کاربر وجود نداشت و فقط مشاغل و مکان های داخل شهر را در لیست نتایج دیده میشد و کسب و کارهای حومه نیز هیچ شانسی برای حضور در سه پک نقشه ای برتر نداشتند.

اکنون با بروزرسانی الگوریتم موش کور، به نظر می رسد این موارد تا حد زیادی بر طرف شده و محدودیت های شهری در لیست کردن نتایج تاثیر مستقیمی ندارند و گوگل فاکتور های دیگری از جمله عبارت جستجو شده‌ی کاربر و موقعیت مکانی وی هنگام جستجو را بیشتر در نظر میگیرد.

این تغییر کوچک می تواند تاثیر شگرفی بر کسب و کارهای خارج از محدوده اصلی شهر که قبلا به خاطر موقعیت فیزیکی شرکت فیلتر میشدند، داشته باشد و با بهینه سازی لیست گوگل بیزنس رشد و سودمندی بدست آمده از این تغییر بیشتر نیز خواهد شد.

۵. الگوریتم جدید برای نتایج جستجوی محلی

همان طور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، ما بر این باور هستیم که دو الگوریتم برای نتایج جستجوی محلی، در الگوریتم موش کور وجود دارد. یکی برای نتایج جستجوی محلی در نقشه گوگل (Google Maps) و دیگری برای لیست ارگانیک گوگل میباشد.

دلیل این برداشت ما از الگوریتم های لوکال گوگل این است که در گذشته اگر دامنه وبسایتی به اکانت Google My Business (متاسفانه سایت های ایرانی به علت تحریم امکان استفاده از این سیستم را ندارند) خود متصل میشد، دیگر در لیست نتایج ارگانیک گوگل قرار نمیگرفت و بنابراین نقشی منفی در لیست شدن کسب و کارها در نتایج گوگل و قرار گرفتن در پک های نقشه ای برتر داشت.

در واقع گوگل این وبسایت ها را با محتوای کپی تشخیص میداد و برای برخورد جدی با آنها، کسب و کارشان را در نتایج خود لیست نمیکرد؛ اما امروز به نظر نمیرسد که گوگل همیچین روندی در کار خود داشته باشد و این خبر خوبی برای کسب و کارهای محلی و بدست آوردن نتایج و رتبه های خوب آنهاست با این حال رقابت نیز در این بازار محلی برای کسب رتبه شدید تر شده است.

دلیل نامگذاری موش کور برای این الگوریتم :

دلیل این نامگذاری مطابق با عادتی است که موش کور در هنگام مقابله با دشمنانش به کار میگرد و طوری وانمود میکند که مرده است و در زبان فارسی به آن “موش مردگی” میگوییم. حال در نتایج گوگل مپ و نتایج ارگانیک در بعضی از موارد به نظر میرسد کسب و کاری وجود ندارد ولی در اصل وجود دارد فقط فیلتر شده است که در مقاله به صورت کامل به آن اشاره کردیم و استدلال نامگذاری این الگوریتم این است.

چگونه متوجه شویم که موش کور ما را جریمه کرده است؟

چگونه متوجه شویم که موش کور ما را جریمه کرده است؟

اگر شما یک پزشک یا وکیل هستید که محل کار شما در یک ساختمان است که تمام متخصصین آن ساختمان هم شغل شما هستند و سایت شما از سال ۲۰۱۶ به بعد در نتایج گوگل مپ یا ارگانیک حضور ندارد بدانید که احتمال فیلتر شدن شما توسط موش کور بسیار زیاد است.

چگونه از دست موش کور گوگل خلاص شویم؟

راهکار خاصی برای رهایی از دست موش کور نیست ولی اگر همانطور که گفتیم فرضا در ساختمان پزشکان فعالیت میکنید و در نتایج جستجوی محلی یا پک نقشه ظاهر نمی شوید یکی از بهترین راهکارها این است که یک واژه دیگر لوکال یا محلی پیدا کنید و با استفاده از آن احتمال حضور در نتایج محلی را افزایش دهید. البته راهکارهای دیگری نیز وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند ولی این راهکارها مرتبط با Google My Business است. پیش تر اشاره کردیم که به علت تحریم ها در ایران امکان استفاده از این سرویس نیست.

یکی از راهکارهای بسیار کارامد که بسیاری از متخصصین استفاده از آن را تاثیرگذار تصور میکنند، فعالیت بر روی سئو محلی یا لوکال، افزایش اعتبار (Authority)  و افزایش تعداد Google Review یا نظرات گوگل که باعث رهایی از دست موش کور گوگل میشود.

نتیجه گیری :

یادآوری این نکته حائز اهمیت است که گوگل، الگوریتم های خود را پیوسته بروزرسانی میکند و در معرض آزمایش و تست برای بدست آوردن بهترین نتیجه قرار میدهد و راهی وجود ندارد که بدانیم گوگل دقیقا چه چیزی را منتشر کرده، مگر با ردیابی دقیق تمام فاکتورهای سئو و دنبال کردن اخبار و تغییرات دنیای سئو و پیش بینی آنچه ممکن است رخ بدهد.

گوگل الگوریتم های خود را بر اساس رفتار کاربر و روند جستجوی او تغییر میدهد، زیرا هدف اصلی ارائه بهترین خدمات به مشتری است.

برای یادآوری، پنج تغییر و فاکتوری که الگوریتم موش کور گوگل برای سئوکاران به ارمغان آورد را با هم مرور میکنیم:

  1. موقعیت مکانی کاربر

نتایج بر اساس موقعیت مکانی کاربر هنگام جستجو تعیین می شوند.

  1.  نتایج براساس تنوع کلمه کلیدی

ترتیب و تنوع کلمات کلیدی جستجو شده، نتایج متفاوتی را به همراه خواهد داشت.

  1. محل کسب و کار

گوگل برای حذف مشاغل با داشتن بیش از یک جایگاه در گوگل مپ برای یک مکان، فیلتر آدرس را در مشاغل اعمال کرد.

  1. انعطاف پذیری در موقعیت حومه شهرها

گوگل اکنون اجازه می دهد تا شرکت هایی که خارج از محدوده شهر هستند، اما خدمات خود را درون شهر ارائه میدهند به عنوان حومه و همسایه در نظر گرفته شده و در نتایج جستجو محلی نشان داده شوند.

  1. الگوریتم جدید برای نتایج جستجوی محلی

اعتقاد بر این است که دو بخش در درون الگوریتم موش کور وجود دارد که یکی برای گوگل مپ و دیگری برای لیست نتایج ارگانیک گوگل میباشد.

اگر نظر و یا تجربه ای درباره موش کور دارید لطفا با ما و دیگر علاقه مندان به اشتراک بگذارید. در انتها اگر از مطالعه این مقاله درباره یکی از گمنام ترین الگوریتم های گوگل لذت برده اید لطفا آن را با دوستان و علاقه مندان به اشتراک بگذارید.

منابع : آکادمی راهِ دی اِم | adsharkmarketing | MOZ

۴.۵/۵ - (۸ امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست