افزایش سرعت صفحات برای افزایش ترافیک و نرخ تبدیل

زمان مطالعه: 8 دقیقه
5K بازدید
افزایش سرعت صفحات برای افزایش ترافیک و نرخ تبدیل

چگونه سرعت صفحات را برای افزایش ترافیک و نرخ تبدیل بالا بهبود ببخشیم؟

Page Speed یا همان سرعت صفحات یکی از عوامل بسیار اساسی و مهم در دنیای دیجیتال مارکتینگ است و تاثیرات زیادی بر روی سایت شما دارد که این تاثیرات عبارتند از :

  • چه مدت زمانی کاربران بر روی سایت شما می‌مانند؟
  • چند نفر از آنها تبدیل به مشتریان شما می‌شوند؟
  • شما در جستجوی ارگانیک چه جایگاهی دارید؟

و تاثیر بر روی عوامل دیگر نیز دارد که باید به آن‌ها دقت نمود.

متاسفانه زمانی که به شاخص سرعت در بسیاری از سایت‌ها دقت میکنیم، می بینیم که در این شاخص ضعیف هستند و همین نکته تاثیر منفی بر روی درآمدزایی این سایتها دارد که شاید باید از سال ۲۰۲۰ به بعد همه وبمستران توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند زیرا که گوگل هم با اضافه کردن TAB سرعت صفحات به سرچ کنسول خود نشان داد که این KPI باید جدی تر از گذشته توسط دیجیتال مارکترها دنبال شود.

نکته اصلی اینجاست که خیلی از دیجیتال مارکترها سعی می‌کنند تا با انجام فعالیت‌های مختلف پروژه خود را به نتیجه مطلوب برسانند ولی سرعت صفحات یا همان Page Speed یکی از شاخص‌هایی است که افراد زیادی درک درستی از این شاخص ندارند که اگر بر روی این شاخص سرمایه گذاری کنند بی شک نتیجه فوق العاده‌ای خواهند گرفت.

اگر واقعا به دنبال این هستید که از سایت خود درامد داشته باشید پس سعی کنید تا سرعت صفحات و به صورت کلی سرعت سایت خود را افزایش دهید.

در این مقاله از سری مقالات اکادمی راه دی ام ۹ راهکار برای افزایش سرعت صفحات (Page Speed) پیشنهاد میکنیم که می‌توانید با انجام این ۹ راهکار سرعت صفحات سایت خود را افزایش دهید.

۱ – اختصاص دادن بودجه مشخص برای هاست

امروزه خیلی از دیجیتال مارکترها هزینه‌های مختلفی را برای افزایش رتبه یک سایت در نتایج جستجوی گوگل اختصاص می‌دهند. به طور مثال برای خرید ابزارهای مختلفی مانند SEM Rush و یا MOZ هزینه می‌کنند ولی معمولا  از هاست‌های اشتراکی بی کیفیت و ارزان استفاده میکنند و در عین ناباوری هزینه‌ای برای هاست که یکی از مهمترین اساس بهینه سازی است نمی‌کنند.

استفاده از هاست مناسب چه تاثیری در افزایش ترافیک و نرخ تبدیل دارد؟

طبق تحقیقاتی که آمازون و والمارت انجام داده‌اند بهبود سرعت سایت به اندازه ۱۰۰ میلی ثانیه!!! که شاید حتی یک انسان قادر به تشخیص آن نباشد میتواند موجب افزایش فروش به اندازه ۱% شود. حال فرض کنید اگر شما بتوانید سرعت سایت خود را ۱ ثانیه یا بیشتر بهینه کنید چه مقدار در هدایت و افزایش ترافیک و بهبود نرخ تبدیل تاثیر خواهد گذاشت؟

تعداد معدودی از شرکت‌های هاستینگ سرویس‌های اختصاصی وردپرس ارائه میدهند که همین امر موجب میشود تا سرعت سایت شما افزایش پیدا کند پس سعی کنید از شرکتهای معتبر و سرویس‌های مناسب استفاده کنید تا حتی الامکان بتوانید سرعت سایت خود را افزایش دهید.

برای مطمئن شدن از اینکه از چه شرکتی هاست تهیه کنید میتوانید با پرس و جو در گروه‌های دیجیتال مارکتینگ و بهینه سازی موتورهای جستجو از افرادی که تخصص و تجربه دارند بپرسید.

۲ – استفاده از Trailing Slash یا اسلش دنباله دار در URL

حذف کردن اسلش از URL هایی که از سایتهای دیگر برای هدف لینک بیلدینگ یا در درون سایت برای وصل کردن صفحات سایت استفاده می‌کنید اثر منفی بر روی سایت شما خواهد داشت.

هنگامی که شما از یک URL بدون اسلش در انتهای آن استفاده می‌کنید سرور به دنبال یک فایل به ان نام خواهد گشت و اگر این فابل را پیدا نکند همانند یک دایرکتوری با آن برخورد خواهد کرد و به دنبال یک فایل پیش فرض به همان نام خواهد گشت.

به زبان ساده تر شما با حذف اسلش از انتهای URL سرور را مجبور به یک ریدایرکت ۳۰۱ غیر ضروری می‌کنید که شاید از دیدگاه شما اصلا این جابجایی یا ریدایرکت زمان قابل توجهی از کاربر نگیرد ولی زمانی که تعداد این ریدایرکت‌ها برای URL‌های مختلف زیاد شود بی شک جمع این تاخیرها باعث تاثیر منفی بر روی سرعت سایت شما خواهد شد.

مثال برای URL صحیح:

https://rahedm.com                     این URL اشتباه است.

/https://rahedm.com                   این URL صحیح است.

https://rahedm.ir/category/dm-way-academy         این URL اشتباه است.

/https://rahedm.ir/category/dm-way-academy        این URL صحیح است.

۳ – کاهش تعداد درخواست http در وردپرس

کاهش تعداد درخواست http در وردپرس به این معناست که درخواست‌هایی که برای لود انواع فایل‌های تصویری، استایل، CSSو Javascrpit در لود صفحات لازم است را کم و بهینه کنیم تا سرعت سایت ما افزایش پیدا کند.

اگر تمامی این درخواست‌ها مثل فایل استایل css و جاوا اسکریپت درون یک فایل قرار داشته باشند، لود و بارگذاری آن از طریق یک فایل انجام می‌شود و خیلی از افزونه‌ها یا همان پلاگین‌های افزایش سایت دقیقا همین کار را می‌کنند.

اگر قصد دارید تا تعداد ریکوئست‌های HTTP سایت خود را چک کنید میتوانید از ابزار HTTP Request Checker  استفاده کنید که یکی از بهترین و معتبرترین ابزارهای تست کردن تعدادهای درخواست HTTP یک سایت است.

تعداد درخواست‌های HTTP سایت راه دی امالبته راهکارهایی وجود دارد که شما بتوانید تعداد درخواست‌های HTTP سایت خود را کاهش دهید که این اقدامات به شرح زیر میباشند:

  • محدود کردن دکمه‌های شبکه‌های اجتماعی
  • کاهش تعداد تصاویر استفاده شده در صفحات
  • غیرفعال کردن Embed در وردپرس
  • غیرفعال کردن Emoji در وردپرس
  • فشرده‌سازی و ادغام فایل‌های CSS و JS
  • غیرفعال کردن استفاده از تصاویر گراواتار
  • غیرفعال کردن افزونه‌های غیرضروری
  • غیرفعال کردن دیدگاه‌ها در وردپرس

البته نیازی نیست همه اقدامات فوق را با هم انجام دهید و شما باید نسبت به فعالیت سایتتان اقدامات فوق را انجام دهید و حتما با یک متخصص این حوزه مشورت کنید تا شما را در کاهش تعداد ریکوئست‌های HTTP یاری کند.

۴ – فشرده سازی فایل‌ها

یکی از راهکارهای افزایش سرعت سایت وردپرسی فعال سازی gzip و افزودن کد فعال سازی gzip در هاست است و از جایی که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم سرعت تبدیل به یکی از فاکتورهای بسیار مهم در رتبه بندی در نتایج موتورهای جستجو در سال ۲۰۲۰ شده است.

شاید با پسوندهای rar. و zip. آشنا باشید، این فرمتهای فایل‌های فشرده در کامپیوتر هستند و دقیقا gzip نیز یک فرمت فشرده سازی فایل‌ها در دنیای وب است و با شرح پروسه ورود کاربر به سایت شما و کلیک کردن بر روی یک صفحه می‌توانیم دلیل فشرده سازی فایل ها با GZIP را بهتر متوجه شویم.

وقتی کاربر بر روی لینک سایت شما کلیک می‌کند و وارد سایت شما می‌شود اطلاعات مورد نیاز توسط مرورگر به سرور ارسال می‌شود و بعد از اینکه سرور به این درخواست‌ها تاییدیه داد فایل‌های سایت مانند HTML,CSS,JS و فایل‌های دیگر شروع به بارگذازی یا به اصطلاح شروع به لود شدن میکنند.

حالا هر چقدر این فایل‌ها کم حجم‌تر باشد مطمئنا سرعت سایت افزایش پیدا می‌کند و در اینجا به این نیاز داریم تا با فرمت gzip فایل‌های سایت را فشرده کنیم.

برای اینکه واقعا ببینید تا gzip تا چه میزان در افزایش سرعت سایت وردپرس تاثیرگذار خواهد بود یک بار سایت خودتون را که از gzip استفاده نشده آنالیز و بررسی کنید، برای این بررسی ابزاری وجود دارد که شما می‌توانید قبل و بعد از استفاده از فرمت فشرده سازی gzip سایت خودتان و تاثیر این اقدام را بسنجید.

۵ – به حدقل رساندن منابع

یکی از دلایلی که سرعت سایت شما کاهش پیدا می‌کند بارگذاری فایل‌های CSSوJS است زیرا معمولا زمانی که یک برنامه نویس این کدها را می‌نویسد باید سعی کنید تا جای ممکن این کدها را به صورت فشرده و به هم چسبیده بنویسد و از اصول صحیح و استاندارد برای بهینه سازی بهره ببرد ولی متاسفانه اکثر این کدها در سایت‌های مختلف به شدت سرعت سایت را کاهش می‌دهند و باید برای افزایش سرعت سایت شما کدها را بهم فشرده کنید که این کار نیاز به تخصص و تجربه بالایی دارد چونکه اگر اشتباهیدر این فشرده سازی انجام داده شود تمام کدها عمل نمی‌کنند.

البته ابزارهایی وجود دارد که شما بتوانید با استفاده از آن‌ها کدهای CSSو JS سایت خود را مینیفای کنید و دوباره سر جای خود قرار دهید. البته چندین راهکار برای مینیفای کردن این کدها وجود دارد که شما می‌توانید با استفاده از یکی از این راهکارها سرعت سایت خود را افزایش دهید.

  • در هنگام کد نویسی قسمت های مختلف سایت، کد های CSS و JavaScript را خودتان بصورت فشرده و چسبیده بهم بنویسید و همچنین از ساختار خلاصه شده هر کد استفاده کنید. در این حالت طبیعتا باید مهارت کافی را داشته باشید تا اشتباهی در کد نویسی رخ ندهد.
  • در این روش شما می توانید از سرویس های آنلاین Minify که در زیر معرفی می شوند استفاده کنید که از آنها بعنوان minifier یاد می شود و استفاده از آنها بسیار ساده می باشد.

www.tutorialspoint.com از این ابزار برای مینیفای کردن کدهای CSS می‌توانید استفاده کنید.

www.tutorialspoint.com از این ابزار برای مینیفای کردن کدهای JAVA می‌توانید استفاده کنید.

  • استفاده از bootstrap در کدهای CSS استفاده کنید.
  • استفاده از ویژگی Auto Minify سایت کلود فلر می باشد، در پنل سایت cloudflare.com بخشی وجود دارد که فقط با فعال کردن یک گزینه این امکان فراهم می شود تا فایل های CSS, HTML و JavaScript سایت شما بصورت اتوماتیک Minify شود و سرعت بارگذاری صفحات نیز ارتقا پیدا کند.

ما در مجموعه آکادمی راه دی ام آخرین روش یعنی auto minify در cloudflare را پیشنهاد میدهیم.

۶ – اولویت بندی محتوا در صفحه

نوعی کدنویسی وجود دارد که شما در این کدنویسی به شکلی ساختار سایت را آماده می‌کنید که اگر کاربری صفحه ای را بازکرد المان‌ها و عناصری که نزدیک به بالای صفحه هستند در اولویت بارگذاری هستند و بعد از این که این عناصر بارگذاری شدند در مرحله بعدی عناصر دیگر صفحه بارگذاری می‌شوند که به این روش اولویت بندی محتوا برای بارگذاری می‌گویند یا به زبان ساده تر در ابتدا تمام عناصری که به header سایت نزدیک تر هستند لود می‌شود تا کاربر منتظر نماند و سپس عناصر پایین تر چون معمولا کاربر در ابتدا هدر سایت را مشاهده می‌کند و سپس اسکرول می‌کند.

۷ – بهینه سازی فایل‌های چند رسانه‌ای (Media)

امروزه با رشد تکنولوژی در گوشی‌های هوشمند معمولا عکس‌هایی که با این تلفن‌های هوشمند گرفته میشود کیفیت بسیار زیادی دارد و تقریبا چهار برابر سایز مورد نظر را دارد و در سیستم‌های مدیریت محتوا مدرن و هوشمند مثل وردپرس شما به راحتی می‌توانید این عکس‌ها را در سایت بارگذاری کنید ولی نکته اینجاست که اگر سایز و اندازه این عکس‌ها زیاد باشد سرعت بارگذاری سایت افزایش می‌یابد که این موضوع هم از نظر گوگل یک مشکل محسوب می‌شود هم از نظر کاربران که شما باید سعی کنید فایل‌های چند رسانه‌ای را بهینه کنید.

بهینه سازی این نوع فایل‌های میتواند به شدت در سرعت سایت شما تاثیر داشته باشد.

بهینه سازی تصاویر

  • سعی کنید فرمت مناسب برای تصاویر خود انتخاب کنید که معمولا فرمت Jpeg برای عکس‌های معمولی می‌تواند گزینه مناسبی باشد، در حالی که فرمت GIFوPNG برای عکس‌هایی که پیش زمینه صلب دارند مناسب هستند. PNG-8 بیتی برای عکس‌های Transparent یا شفاف مناسب است و PNG-24 بیتی برای عکس‌ها و تصاویر چنل آلفا مناسب است.
  • مطمئن شوید که عکس‌ها با سایز مناسب در سایت شما بارگذاری شوند، به طور مثال اگر تصویری با عرض ۸۰۰ در سایت شما اندازه مناسبی دارد نیازی نیست تا شما عرض این عکس را ۱۶۰۰ افزایش دهید یعنی در اصل هیچ منفعتی ندارد.
  • معمولا کاهش حجم یا همان بهینه سازی تصاویر به دو صورت امکان پذیر است که بهترین حالت آن بهینه سازی توسط ابزار Photoshop است ولی خیلی از افراد اعتقاد دارند که بهینه سازی دستی توسط فوتوشاپ نیاز به زمان زیادی دارد و کسانی که از سیستم مدیریت محتوا وردپرس استفاده میکنند میتوانند از افزونه‌هایی که این کار را انجام می‌دهند استفاده کنند ولی خوب بی شک بهترین پیشنهاد بهینه سازی تصاویر به صورت دستی است.

افزونه‌های بهینه سازی تصاویر

  1. Image Optimizer
  2. Imsanity
  3. TinyJPG

و افزونه ‌های بسیار زیاد دیگر که ما در این قسمت ۳ افزونه پرطرفدار و رایج را معرفی کردیم ولی پلاگین‌های دیگری نیز وجود دارد که شما بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

بهینه سازی فایل‌های ویدیویی

  • بهترین فرمت را برای فایل‌های ویدیویی انتخاب کنید که ما فرمت MP4 را پیشنهاد میدهیم زیرا که کوچکترین و کم ترین سایز فایل را با کیفیت مناسب به شما میدهد.
  • فایل ویدیویی را فشرده سازی کنید که برای این کار نیز می‌توانید از ابزار Adobe Premiere استفاده کنید البته Camtasia نیز انتخاب مناسبی برای این کار است.
  • اگر از فایل ویدیوی برای اسلایدر یا جایی در سایت به عنوان پیش زمینه استفاده می‌کنید سعی کنید فایل صوتی را از این فایل ویدیویی حذف کنید یعنی یک ویدیو بی صدا باشد.
  • بارگذاری ویدیو در یوتیوب، آپارات و دیگر رسانه‌ها و قرار دادن کد iframe embed در سایت برای بهینه تر شدن ویدیو

۹ – از کشینگ و CDN استفاده کنید.

سیستم کشینگ به سرور شما اجازه میدهد تا یک نسخه از عناصر استاتیک سایت شما ذخیره کند تا بتواند در صورت درخواست از طرف مرورگر کاربران سریعتر این نسخه را به مرورگر ارائه دهد. در حالی که سیستم CDN باعث میشود تا این نسخه ذخیره شده در سرورهای مختلف در سراسر جهان دخیره شود تا اگر هر کاربری از هر نقطه جغرافیایی سایت شما را بازکرد از نزدیکترین سرور این نسخه به مرورگر آن کاربر ارسال شود و این اتفاق باعث سرعت بالای سایت شما میشود.

ما در این مقاله از سری مقالات آکادمی راه دی ام سعی کردیم تا ۹ راهکار برای افزایش سرعت سایت را به شما آموزش دهیم تا بتوانید ترافیک و نرخ تبدیل را افزایش دهید.

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

لطفا نظرات و تجربیات خود در ارتباط با افزایش سرعت سایت با ما در میان بگذارید.

۳.۸/۵ - (۵ امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست