چرا لینک ها در دنیای سئو مهم هستند؟

زمان مطالعه: 15 دقیقه
2K بازدید
چرا لینک ها در دنیای سئو مهم هستند؟

اهمیت لینک ها در دنیای سئو :

مروری اجمالی بر دوره مقدماتی سئو SEJ :

طی ۴ قسمت قبلی دوره مقدماتی سئو سایت SEJ در آژانس دیجیتال مارکتینگ راهِ دی اِم سعی کردیم در ابتدا شما را با دنیای سئو آشنا کنیم و در ابتدا، دلیل اینکه باید برای دیده شدن، سایت خود را بهینه یا سئو کنیم و در ادامه به معرفی ۷ غول بزرگ دنیای جستجو پرداختیم که اگر قرار شد وارد دنیای سئو شوید بدانید که قرار است در کدام موتور جستجو باید سرمایه گذاری کنید. تقریبا از سال ۲۰۱۸ دنیای جستجو شاهد تحولات بسیار زیادی بوده و بزرگترین موتور جستجوی دنیا یعنی گوگل سرعت بروزرسانی‌ها و آپدیت‌های خود را بسیار زیاد کرده و طبق آماری که سایت MOZ در سال ۲۰۱۸ منتشر کرده است، تقریبا روزانه ۹ آپدیت در هسته مرکزی گوگل رخ میدهد که با یک حساب کتاب ساده ریاضی میتوان متوجه شد که این عدد در مقیاس سالانه عددی معادل ۳۲۳۴ بروزرسانی میشود که عددی بسیار زیاد است و همه این آمار نشان میدهد که گوگل هر روز در حال رشد و پیشرفت است و اگر فردی قصد دارد تا وارد این دنیا شود باید به شدت خود را با این سرعت وقف دهد. در قسمت سوم نیز سعی کردیم تا شما را به دروازه دنیای سئو هدایت کنیم و آن هم فهمیدن قصد کابر قبل از هر اقدامی بود زیرا که خیلی از افراد به این موضوع توجهی ندارند ولی در این آموزش به شما نشان میدهیم که یکی از اصلی ترین پایه‌های دنیا سئو تحقیق کلمه کلیدی و فهمیدن قصد کاربر از جستجو است زیرا که در این مرحله قرار است خشت اول سایت خود را قرار دهید و اگر جدی نباشید بی شک تا ثریا دیوار شما کج خواهد رفت. در ادامه در قسمت چهارم به شما نشان دادیم که اگر بخواهید قصد کاربر از جستجو در دنیای وب را متوجه شوید میتوانید از ابزارهای رایگان موجود در دنیای وب استفاده کنید و ما ۲۸ ابزار رایگان که گلچینی از بهترین ابزارهای دنیای سئو بود را به شما معرفی کردیم و در قسمت پنجم از دوره مقدماتی سئو سایت SEJ قصد داریم شما وارد دنیای سئو کنیم و خلاصه‌ای از آموخته‌ها را در قسمت‌های قبلی بیان کردیم تا بالاخره وارد این سرزمین شگفت انگیز شوید و با شاخص‌های سنجش گوگل آشنا شوید.

اگر تا این مرحله با آکادمی  راه دی ام همراه بوده‌اید به شما تبریک میگوییم، قرار است تا در پایان این دوره شما با اصول و پایه‌های دنیای سئو اشنا شوید. در ادامه با ما همراه باشید.

مقدمه :

در گذشته در دنیای سئو فاکتوری که تاثیر در رتبه بندی سایت‌ها داشت، محتوا بود یعنی اگر امروز محتوا پادشاه است در آن زمان محتوا همه کاره بود و معمولا وبمستران برای اینکه در کلمه کلیدی خاصی در نتایج بالا قرار بگیرند باید حتما حجم زیادی از کلمه کلیدی را در لابلای محتوا قرار میدادند تا در نتیجه در موتور جستجوگر گوگل رتبه خوبی بدست آورند.

البته در آن زمان هسته مرکزی گوگل الگوریتم‌های سخت و پیچیده‌ای نیز نداشت و بهترین راهکار برای بدست آوردن رتبه استفاده زیاد از کلمه کلیدی در محتوا بود.

  • منطق الگوریتم‌ها در آن زمان بسیار ساده بود : هر چقدر یک کلمه کلیدی در یک صفحه چگالی بیشتری داشت (تعداد کلمه کلیدی نسبت به کل محتوا بیشتر یود) ربات‌های گوگل تصور میکردند که موضوع آن صفحه درباره آن کلمه کلیدی بود.

متاسفانه خیلی از متخصصین دنیای سئو در آن زمان سعی میکردند تا با استفاده بیش از حد از یک کلمه کلیدی (keyword stuffing) قصد داشتند تا رتبه های برتر را کسب کنند ولی این موضوع به حدی اذیت کننده بود که اگر شما وارد صفحه‌ای میشدید کاملا متوجه مصنوعی بودن و غیر مرتبط بودن محتوای آن صفحه با آن چیزی که کاربر به دنبال ان بود میشدید و این پروسه نیاز داشت تا به تکامل برسد و از این وضعیت خارج شود. این تکنیک در گذشت زمان از یک تکنیک کاربردی تبدیل به یک ترفند بسیار خطرناک تبدیل شد و اگر شما از این روش استفاده کنید بی شک گوگل شما را جریمه خواهد کرد. نامی که امروزه برای این تکنیک استفاده میکنند keyword Stuffing است که به معنای استفاده بیش از اندازه از کلمه کلیدی است.

این داستان، دیگر برای سئو کاران قدیمی شده و اگر الان قصد دارید سایت خود یا کارفرمایتان را سئو کنید باید بدانید که گوگل بسیار هوشمندتر از گذشته شده و با توجه به آپدیت‌های زیاد و استفاده از هوش مصنوعی شاخص‌های بسیار زیادی را مد نظر میگیرد تا به سایت شما امتیاز بدهد پس سئو کردن به این سادگی‌ها هم که فکر میکنید نیست.

داستان ظهور گوگل و PageRank :

داستان ظهور گوگل و PageRank

در سال ۱۹۹۶ موتور جستجوگر گوگل توسط لری پیج و سرگی برین شروع به کار کرد که الگوریتم اولیه این موتور جستجو بر اساس Page Rank بنا نهاده شده بود که این الگوریتم را لری پیج در زمانی که در دانشگاه استنفورد تحصیل میکرد نوشته بود که نام این الگوریتم هم پیج بود.

اساس این الگوریتم لینک‌های بین صفحات بود و بر این اساس صفحات را رتبه بندی میکرد که مدلی بسیار اولیه و ساده داشت.

  • تنها الگوریتمی که مدل کامل آن در اختیار کاربران قرار گرفته است، البته برای اینکه کامل متوجه جزییات این مدل شوید نیاز به داشتن تخصص در برنامه نویسی و ریاضیات هستید هستید.

در این دوره ما قصد داریم شما که در ابتدای مسیر دنیای سئو هستید را با مهم ترین اصول آشنا کنیم و به جای اینکه گواهی ثبت اختراع الگوریتم پیج رنک را بررسی کنیم بهتر است متوجه این شویم که چرا گوگل در وهله اول به لینک‌ها توجه میکند؟ با فهمیدن این موضوع با اهمیت لینک‌ها در دنیای وب و موتورهای جستجو بهتر آشنا میشویم و با هم میتوانیم تا انتهای این دوره به سادگی از پس تمام جنبه‌های سئو بر بیاییم پس با دقت این قسمت را دنبال کنید.

انواع لینک ها :

انواع لینک ها

تعریف لینک :

لینک یا هایپرلینک که در زبان فارسی به آن پیوند میگوییم یک عنصر یا شی قابل کلیک در صفحات وب است که شما را از یک صفحه به صفحات دیگر هدایت میکند. لینک میتواند به صورت متن، عکس و یا دکمه باشد.

در ادامه شما را با انواع لینک ها و کارایی آن‌ها آشنا میکنیم :

۱- Internal links یا لینک داخلی :

لینک داخلی به پیوندی گفته میشود که بین صفحات یک سایت ایجاد میشود و موتورهای جستجو این لینک‌ها را بر اساس نام دامنه تشخیص میدهند یعنی اگر یک لینکی به صفحه دیگری از همان دامنه ایجاد شده باشد موتور جستجو تشخیص میدهد که این یک لینک داخلی است. اگر شما چندین دامنه دارید و قصد دارید تا بین این دامنه‌های مختلف خود پیوند ایجاد کنید موتورهای جستجو این لینک ها را به عنوان لینک داخلی به حساب نمیاورند و به این دسته از لینک‌ها external link یا لینک خارجی میگویند.

اما شاید افرادی که در دنیای سئو هستند و از ابزارهای رایگان سئو استفاده میکند دو نام دیگر را نیز درباره لینک‌ها دیده باشند که عبارتند از :

  • Inbound links (لینک ورودی)
  • Outbound links (لینک خروجی)

لینک‌هایی که از دامنه‌های دیگر به سایت شما داده میشوند در اصطلاح لینک ورودی یا Inbound links نام دارند و لینک‌هایی که از سایت شما به سایت‌ها یا دامنه‌های دیگر ایجاد میشوند لینک خروجی یا Outbound links نام دارند.

اهمیت لینک های ورودی یا Inbound links :

لینک های ورودی تاثیر بسیار زیادی بر روی اعتبار سایت شما و رتبه شما در دنیای سئو دارد و شاخصی است که همیشه از اهمیت بسیار زیادی در دنیای سئو برخوردار بوده و بی شک در آینده نیز برخوردار خواهد بود و اگر قصد دارید تا اعتبار سایت شما افزایش پیدا کند باید از صفحاتی با اعتبار بالا لینک‌های ورودی دریافت کنید.

در میان انواع لینک ها، لینک های Inbound از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و به شدت در جذب ترافیک و افرایش رتبه شما در موتور جستجوگر گوگل تاثیرگذار است، پس به شدت این نوع لینک ها را جدی بگیرید و سعی در بدست آوردن آن‌ها کنید.

و اگر این پیوند ورودی که شما دریافت میکنید از یک سایت با اعتبار و معتبر باشد برای صفحه هدف و حتی سایت شما اعتبار بسیار زیادی به همراه خواهد داشت چر اکه از دیدگاه گوگل سایت شما محتوای بسیار مفیدی داشته که یک سایت با اعتبار برای فهم و درک موضوعی کاربر را به سایت شما ارجاع داده. در همین راستا گوگل شما را نیز به عنوان یک سایت معتبر حساب میکند و در نهایت شما ارتقا رتبه پیدا میکنید.

با یک مثال ساده میتوانیم درک این موضوع را ساده‌تر کنیم :

فرض کنید شما به مشکلی برخوردید و قصد دارید با کسی مشورت کنید، در این مواقع ترجیح میدهید که با دوستان قابل اعتماد مشورت کنید و در دنیای وب نیز رویه و پروسه به همین شکل است و همه کاربران ترجیح میدهند تا به منایع معتبر رجوع کنند و شما هم برای اینکه بتوانید ترافیک قابل توجهی جذب کنید نیاز دارید تا اعتبار خود را در دنیای وب افزایش دهید که یکی از این راهکارها دریافت لینک های ورودی از صفحات با اعتبار است.

معمولا متخصصین در دنیای سئو لینک ها را به رای تشبیه میکنند که هر چقدر شما رای بیشتری داشته باشید بی شک برنده خواهید بود ولی دلیل اینکه که پیوندهایی که شما از صفحات با اعتبار دریافت میکنید از لینک های داخلی بین صفحات وبسایتان که لینک داخلی نام دارد با ارزش تر هستند این است که رای شما به خودتان مطمئنا کم ارزش تر از لینک افراد دیگر به شما است و همین موجب شده تا ارزش Inbound Link ها بیشتر باشد.

نکته بسیار مهم درباره لینک ها این است که گوگل بیشتر به کیفیت لینک ها اهمیت میدهد.

زمانی که گوگل نیز به صفحات وب نگاه میکند دقیقا متوجه میشود که شما از راهکارهای جعلی سعی در جذب اعتبار دارید. که این راهکارها عبارتند از :

  • فروم‌های آنلاین
  • بلاگ کامنت
  • پست مهمان
  • دایره المعارف‌ها
  • پروفایل شبکه‌های اجتماعی
  • دایرکتوری مقالات
  • سایت‌های پرسش و پاسخ
  • سوشال سیگنال

به این گونه لینک‌ها، لینک‌های مصنوعی (Artificial Links) میگویند.

گوگل با این رشد و پیشرفتی که تا کنون داشته است، وقتی شما قصد دارید تا اعتبار را به صورت جعلی بدست آورید متوجه میشود البته در بعضی از مواقع شاید زمان ببرد تا گوگل این موضوع را تشخیص دهد.

این لینک‌های مصنوعی Artificial Links میتوانند تاثیری منفی بر روی صفحات و سایت شما داشته باشند.

از طرفی هم امکان دارد که شما از این روش‌های نامناسب برای افزایش اعتبار استفاده کنید و گوگل متوجه این موضوع نشود ولی در نظر بگیرید با سرعت زیادی که گوگل در حال بروزرسانی الگوریتم هایش است اگر در آینده الگوریتمی در راستای شناسایی لینک‌های مصنوعی را به الگوریتم‌های خود اضافه کند تا با دقت بیشتری این مسئله را بررسی کند سایت شما ضربه بدی خواهد خورد و جبران آن بسیار سخت خواهد بود. پس از همین الان سعی کنید تا از لینک‌های طبیعی و با کیفیت برای افزایش اعتبار استفاده کنید تا در آینده با چالش بزرگی مواجه نشوید.

یکی از بهترین راهکارهای بدست آوردن لینک‌های با کیفیت، تولید محتوای با کیفیت و با اعتبار است که همین مسئله موجب میشود تا اعتبار شما افزایش پیدا کند و لینک‌های طبیعی بدست آورید.

بعد از بروزرسانی‌های الگوریتم پنگوئن هنوز هم لینک‌های ورودی مهم هستند :

در سال‌های اخیر گوگل خیلی از الگوریتم‌های خود را بروزرسانی کرده است و یکی از مهمترین این تغییرات بروزرسانی الگوریتم پنگوئن گوگل است. که این بروزرسانی به یکی از مهم‌ترین آپدیت‌های هسته مرکزی گوگل تبدیل شده است. چرا که این بروزرسانی به موتور جستجوگر گوگل این امکان را میدهد تا بهتر و دقیق تر کیفیت لینک‌ها را بررسی کند.

نکته بسیار جالب که باید با دقت بیشتری به آن دقت کنید این است که لینک‌ها اهمیت بسیار زیادی در رتبه بندی موتورهای جستجو دارند و شاید باور نکنید ولی به همان مقداری که در گذشته لینک‌ها در رتبه بندی تاثیرگذار بودن، امروزه نیز همین مقدار تاثیر گذارند فقط با یک تفاوت و آن هم اینکه امروزه گوگل به کیفیت لینکها اهمیت بیشتری نسبت به گذشته میدهد.

زیاد از انکرتکست استفاده نکنید :

همه افراد مانند یک سئوکار فکر نمیکنند پس سعی کنید زیاد از حد از انکرتکست استفاده نکنید.زیرا که شما محتوا را برای کاربران تولید میکنید.

انکرتکست چیست؟

انکرتکست چیست؟

انکرتکست، متن قابل کلیک یک لینک یا متن جایگزین یک عکس (Alternative text) در عکس‌هایی است که لینک شده اند. شاید این ساده‌ترین تعریف انکرتکست بود تا در همین ابتدا بتوانیم مفهوم انکرتکست را فرا بگیریم.

از گذشته از انکرتکست برای اعتبار گرفتن روی یک کلمه کلیدی مشخص برای یک صفحه استفاده میکردند یعنی از هزاران صفحه با یک انکرتکست مشخص لینک داخلی ایجاد میکردند تا بتوانند در آن کلمه مشخص در رتبه های اول نتایج گوگل قرار بگیرند. در گذشته برای کسب اعتبار بیشتر سعی میکردند تا در یک صفحه دفعات متعدد از یک انکرتکست استفاده کنند، بدون توجه به کیفیت لینک‌ها این روش نیز نتیجه داشت و هر کسی لینک های بیشتری با یک کلمه کلیدی ایجاد میکرد اعتبار بیشتری بدست میاورد!!!

بروزرسانی‌های چند سال گذشته الگوریتم‌های گوگل سعی در رفع این مشکل داشته‌اند، به خصوص آپدیت الگوریتم پنگوئن به صورت اختصاصی سعی در رفع این نقص داشته است و تمرکز بیش از حد روی یک انکرتکست میتواند کاملا غیر طبیعی به نظر بیاید و تاثیرات مخربی بر روی صفحه شما داشته باشد.

بعد از آخرین آپدیت الگوریتم پنگوئن، گوگل تمرکز بیشتری بر روی طبیعی بودن انکرتکست‌ لینک های ورودی (Inbound Links) به یک صفحه دارد و شما باید سعی کنید تا روش درست و اصولی را برای قرار دادن انکرتکست استفاده کنید.

در این قسمت اشتباهاتی که ممکن است تلاش شما برای بدست اوردن لینک‌های ورودی را از بین ببرد را بیان خواهیم کرد که عبارتند از :

  • به صورت طبیعی زمانی که یک فرد قصد دارد به یکی از صفحات سایت شما لینک بدهد معمولا اسم برند شما را برای انکر تکست انتخاب میکند و همین موضوع باعث شده تا گوگل رفتاری غیر از این را غیر طبیعی ببینید، این به این معناست که اگر تعداد انکرتکست‌های مشخص، لینک‌های ورودی سایت بیشتر از انکرتکست اسم برند شما است این موضوع میتواند برای گوگل غیرطبیعی به نظر بیاید پس سعی کنید در لینک‌های ورودی به سایت خود بیشتر از انکرتکست برند خود استفاده کنید.

رند فیشکین یکی از بزرگترین متخصصین سئو (بنیان گذار شرکت MOZ) اعتقاد  دارد در دنیای امروزی موتورهای جستجو، استفاده از انکرتکست نام برند بسیار مهم است زیرا که گوگل با دیدن این موضوع متوجه میشود که شما اعتبار زیادی دارید که کاربران نام برند شما را میشناسند، پس شما یک برند با اعتبار هستید و در نهایت رتبه شما در نتایج جستجو ارتقا پیدا میکند، پس سعی کنید از انکرتکست‌های نام برند خود بیشتر استفاده کنید.

  • البته برای اینکه از انکرتکست برند استفاده کنید باید معماری برند خود را طوری تدوین کرده باشید که اسم برند شما با تخصص شما مرتبط باشد یعنی یک ارتباطی بین محصول یا خدمات شما و نام برندتان وجود داشته باشد تا بتوانید از انکرتکست‌های نام برند بیشتر استفاده کنید تا تاثیر بیشتری نیز داشته باشد. انتخاب نام برند نیز تکنیک‌های خاصی دارد که به زودی مقاله‌ای جامع در آکادمی راهِ دی اِم در این خصوص برای علاقه‌مندان منتشر خواهیم کرد.
  •  یکی از موضوعاتی که در انتخاب انکرتکست از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، استفاده از انکرتکست‌های عمومی یا انکرتکست کلمه کلیدی میباشد که معمولا اکثر افراد برای کسب اعتبار از همین کلمه کلیدی استفاده میکنند ولی خوب برای اینکه کمی متفاوت باشید باید سعی کنید کمی متفاوت عمل کنید و همانطور که در بالاتر اشاره کردیم امروزه یکی از بهترین روش‌‌ها، استفاده از انکرتکست برند شما است.

هدف استفاده از انکرتکست :

در اصل هدف از لینک گذاری در بین محتوا از دیدگاه گوگل برای صاحبان سایت این است که اگر کاربری وارد محتوا و صفحه هدف شد و با موضوعی مواجه شد که متوجه مفهوم آن نشد، بتواند توسط یک لینک با انکرتکست مشخص، به صفحه‌ای داخل همان سایت یا سایت دیگر (با اعتبار بالا) هدایت شود تا بتواند به صورت کامل آن موضوع را درک کند. به زبان ساده‌تر همانطور که اشاره کردیم، گوگل فقط به فکر کاربران است و شما هم سعی کنید تا کاربران را جدی بگیرید ولی از گوگل هم غافل نشوید.

انواع انکرتکست ها :

انکرتکست ها داری انواع مختلفی هستند که در این قسمت به معرفی کامل آنها خواهیم پرداخت.

۱- انکر تکست Exact Match :

یکی از اصلی ترین و رایج ترین انواع انکر تکست ها Exact Match است که خیلی از مواقع از این نوع Anchor استفاده میکنیم و به معنای همان کلمه کلیدی هر صفحه در وب است به طور مثال انکرتکست “لینک” در همین قسمت از دوره مقدماتی سئو SEJ، زیرا که همان کلمه کلیدی به عنوان انکر استفاده میشود.

۲- انکر تکست Partial-match :

فرض کنید قصد دارید تا با یک انکر تکست مناسب به مقاله الگوریتم گوگل دنس لینک بدهید، میتوانید از مفهوم مترادف استفاده کنید به صورت مثال در این مثال میتوانید از انکرتکست “گوگل چگونه شما را میرقصاند” یا “رقص گوگل” و انکرتکست‌ های از این دست نیز استفاده کنید. البته باید برای انتخاب انکر از تکنیک‌های کپی رایتینگ نیز باید استفاده کنید تا بتوانید کاربر را ترغیب کنید تا بر روی لینک شما کلیک کند.

۳- انکر تکست Branded :

زمانی که شما، نام برند یا نام تجاری در انکرتکست استفاده کنید از انکرتکست Branded استفاده کرده‌اید و همانطور که گفتیم استفاده از Branded Anchor Text یکی از بهترین حالت‌های ممکن انتخاب انکر برای لینک است.

۴- انکر تکست Generic :

از یک کلمه یا عبارت عمومی مانند “اینجا کلیک کنید” و یا “اینجا را بخوانید” در متن استفاده کنیم یک انکر تکست کلی (Generic) ایجاد کرده ایم.

با تعدادی از انکر تکست های عمومی آشنا شوید :

  • بیشتر بخوانید
  • اطلاعات بیشتر
  • اطلاعات بیشتر
  • مشاهده کنید
  • و مثال های دیگر……
۵- انکر تکست Naked link :

از یک آدرس اینترنتی به عنوان انکر تکست استفاده شود به آن انکر تکست عریان (Naked link) گفته می شود. به عنوان مثال rahedm.ir را به عنوان Anchor استفاده کنید.

۶- انکر تکست Images :

تصاویر یکی از عناصری هستند که عموما لینکشان میکنیم. تصاویر خود به تنهایی انکر تکست محسوب نمی شوند بلکه از Alt Tags تصاویر به عنوان انکر تکست استفاده می شود.

همیشه ارتباط معنایی بین صفحه هدف و انکرتکست را همیشه در اولویت قرار دهید زیرا این موضوع از دیدگاه گوگل بسیار مهم و با اهمیت است.

تمرکز لینک های داخلی (Internal Link) :

یکی از اهداف اصلی لینک سازی داخلی، تقسیم مناسب Page Rank بین صفحات سایت است.

همانطور که اشاره کردیم در ابتدای مقاله لینک های ورودی (Inbound Links) بیشترین تاثیر در سایت شما دارند زیرا که Page Rank را از سایت دیگری به سایت شما انتقال میدهند و هر چقدر شما لینک های ورودی بیشتری کسب کنید پیچ رنک بیشتری نیز به دست میاورید.

“طبق چارت و اصول انتقال اعتبار لینک ها زمانی که شما از یک صفحه به صفحه دیگر لینک میدهید قدرت پیج رنک کم و کمتر میشود یعنی به زبان ساده‌تر اگر فرض کنیم سایت شما سه صفحه A ,B و C داشته باشید و از صفحه A که پیج رنک بهتری دارد به صفحه B لینک بدهیم و از صفحه B نیز به صفحه C لینک دهیم، مقدار یا در اصل قدرت رنک پیج کم تر میشود.”

معمولا صفحه ای که بیشترین پیج رنک را دریافت میکند Home Page یا همان صفحه اصلی است و اگر صفحه ای در نقشه سایت از صفحه اصلی دور باشد با توجه به استدلال بالا، پیج رنک به صفحات دورتر خیلی کم میرسد و این موضوع شاید به نفع شما نباشد و این صفحاتی که از صفحه اصلی دور هستند رتبه خوبی در نتایج جستجو بدست نمیاورند. و شما برای اینکه پیج رنک به تمام صفحات به صورت متناسب برسد میتوانید از لینک بیلدینگ داخلی استفاده کنید.

هدف از لینک سازی داخلی :

  • به کاربران کمک کنید تا راحت تر مطالب مورد نیاز خود را پیدا کنند.
  • به موتورهای جستجو کمک کنید تا راحت تر سایت شما را کرال کنند.

در کدام قسمت های سایت باید از لینک های داخلی استفاده کنیم؟

در این قسمت صفحاتی که باید در آن ها از لینک های داخلی استفاده کنید را معرفی خواهیم کرد.

۱- قسمت ناوبری سایت (Site Navigation) :

لینک های داخلی معمولا در منوی اصلی سایت، منوی ساید بار و فوتر برای دسته بندی و زیر دسته بندی موضوعات سایت استفاده میشود تا کاربر راحت تر بتوانند به مطالب دسترسی داشته باشند.

۲- صفحات مرتبط (Related Pages) :

قرار گرفتن قسمتی به نام صفحات مرتبط یا Related Pages میتوانید موضوعات مرتبط با آن صفحه را به کاربران نمایش دهد زیرا که به احتمال دارد کاربران به دنبال همان موضوع باشند.

۳- نقشه سایت (User Sitemaps) :

نقشه سایت یک صفحه است که به تمام صفحات سایت لینک شده است و کاربر میتواند با مراجعه به آن صفحه، کل نقشه سایت را ببینید.

۴- لینک داخلی در بین محتوا (In-Content Links) :

معمولا یکی از مرسوم ترین روش های استفاده از لینک بیلدینگ که اکثر افرادی که در دنیای سئو تازه کار هستند هم اول با این روش آشنا میشوند همین نوع لینک سازی داخلی است که در بین محتوا با استفاده از یک کلمه کلیدی به صفحه دیگری لینک میدهند تا اعتبار را تفسیم کنند.

ولی معمولا سعی کنید این روش را به صورت کاملا طبیعی و استندارد استفاده کنید و محتوای خود را برای کاربران بهینه کنید زیرا حتی اگر گوگل شما را در جایگاه خوبی قرار دهد و کاربران وارد سایت شما شوند، در نهایت متوجه شوند که نحوه لینک دهی یا اطلاعات شما به صورت مصنوعی است بی شک سایت شما را ترک میکنند و همانطور که میدانید رضایت کاربران مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی برای گوگل است. صفحه شما نیز بعد از مدتی با افول مواجه خواهد شد.

تمرکز لینک های خروجی (Outbound Link) :

طی سالیان اخیر نوع استفاده از لینک های خروجی در بین متخصصین دنیای سئو تکامل بسیاری پیدا کرده است.

بعضی از متخصصین بر این باور هستند که استفاده زیاد از لینک های خروجی از سایت باعث کاهش پیج رنک میشود و برای افزایش اعتبار نباید زیاد از این نوع لینک ها استفاده کرد. در گذشته برای مدتی این فرضیه درست بود و در گذشته اصطلاحاتی همچون “PageRank hoarding” و “PageRank channeling” که به معنای احتکار و انباشتن لینک خروجی است به وجود آمده بودند.

در آن زمان هر لینک خروجی یک نشتی برای پیج رنک محسوب میشد و در بعضی از مواقع وبمستران مجبور بودند تا از این نوع لینک ها استفاده کنند و در این مواقع از صفت Nofollow برای این لینک ها استفاده میکردند.

صفت یا اتریبیوت Nofollow به موتورهای جستجو میگفت که این صفحه را دنبال نکنند و از پیج رنک سایت به این صفحات ندهند.

همچنان در همان زمان نیز خیلی از وبمستران این فرضیه را قبول نداشتند تا اینکه در سال ۲۰۰۹ گوگل آپدیت جدید خود را با نام PageRank evaporation که در فارسی به معنای تبخیر پیج رنک است منتشر کرد.

به طور خلاصه میتوان گفت احتکار لینک های خروجی مانند گذشته جواب نمیداد و از آن زمان تا امروز نظریه های بسیار زیادی حول محور این موضوع به وجود آمده است که نتیجه گیری کاملی برای استفاده از این نوع لینک ها را در ادامه برای شما بیان خواهیم کرد.

  • از لینک های خروجی زیادی استفاده نکنید :

هنوز نظریه نشتی Page Rank به قوت خود باقی است ولی امروزه سایت های زیادی وجود دارند که لینک های خروجی بسیار زیادی دارند ولی همچنان رتبه و اعتبار بسیار بالایی دارند که یک مثال نقض برای این فرضیه است ولی در کل سعی کنید در مواقعی که واقعا نیاز است و میتواند این لینک خروجی به کاربر کمک کند حتما این کار را انجام دهید و اگر بخواهیم به زبان ساده تر این موضوع را شفاف کنیم باید بگوییم سعی کنید در لینک های خروجی نه افراط کنید نه تفریط.

  • برای همه لینک های خروجی از اتریبیوت Nofollow استفاده نکنید :

زمانی که شما صفت یا ریلیشن “rel=nofollow” را به تگ <a> اضافه میکنید به موتور جستجو فرمان میدهید تا اعتباری به صفحه هدف به منظور رتبه بندی یا همان افزایش رتبه ندهد ولی نکته اینجاست که استفاده بیش از حد از این صفت میتواند کاملا غیر طبیعی باشد و هدف و قصد شما از انباشتن لینک های خروجی را برای موتور جستجو آشکار کند و در نهایت تاثیر بدی بر روی سایت شما خواهد داشت.

  • سایت هایِ با کیفیت علاقه دارند به سایت های با کیفیت لینک خروجی بدهند :

همانقدری که گرفتن لینک بسیار مهم و کلیدی است لینک دادن هم به همان اندازه مهم است. معمولا سایت هایی که از کیفیت و اعتبار بالایی برخوردار هستند سعی میکنند تا در صورت نیاز به سایت های با کیفیت لینک بدهند و همین موضوع سیگنالی برای موتورهای جستجو است که سایت مقصد هم سایت با کیفیتی است. پس سعی کنید در صورتی که به سایت دیگر لینک میدهید، نسبت به کیفیت و اعتبار سایت مقصد نیز مطمئن شوید.

نکته بسیار مهم اینجاست که در بعضی مواقع استفاده از اتریبیوت نوفالو موجب میشود تا گوگل اعتباری را به سایت مقصد ندهد ولی اخیرا گوگل اعلام کرده از ۱۱ اسفند لینک های نوفالو را دنبال میکند.

اگر شما تمام نکات بالا را رعایت کنید بی شک طبیعی به نظر میایید و مشکلی برای سایت شما پیش نخواهد آمد و با رعایت تمامی نکات همراه با تولید محتوای با کیفیت هر روز به اعتبار و رتبه سایت خود خواهید افزود.

نتیجه‌گیری :

در این مقاله سعی کردیم پس از معرفی قصد کاربر و آشنایی با ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی و قصد کاربر شما را به صورت جامع با تاریخچه، اهمیت، ساختار ، نحوه استفاده و انواع لینک ها آشنا کنیم، در قسمت بعدی دوره سئو مقدماتی SEJ قصد داریم تا اهمیت محتوا در دنیای سئو را با هم بررسی کنیم. امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و نظرات و تجربیات خود را درباره لینک بیلدینگ با ما و دیگر علاقه مندان به اشتراک بگذارید.

منابع : آکادمی راه دی ام | Searchenginejournal

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست