معرفی الگوریتم کبوتر گوگل و تاثیر آن بر روی رتبه سایت شما

زمان مطالعه: 6 دقیقه
6K بازدید
معرفی الگوریتم کبوتر گوگل و تاثیر آن بر روی رتبه سایت شما

ما در قسمت الگوریتم های گوگل آکادمی راهِ دی اِم در راستای آموزش سئو، لیست کاملی از تمام این الگوریتم ها را همراه با توضیحات و آخرین بروزرسانی ها برای شما فراهم کرده ایم.

در این قسمت قرار است تعریف جامع و مفهومی از الگوریتم کبوتر را با هم بررسی کنیم.

الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟

الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟

الگوریتم کبوتر گوگل یکی از تاثیرگذارترین الگوریتم های گوگل است ولی اگر بخواهیم تعریف درستی از این الگوریتم داشته باشیم باید بگوییم که برای شما پیش آمده جملاتی همچون “نزدیکترین رستوران” نزدیکترین گیم نت “کافی نت در خیابان شریعتی” “کافی شاپ در انقلاب” را در گوگل سرچ (جستجو) کرده باشید و در اکثر مواقع به هدف خود از جستجو رسیده اید، که همان قصد کاربر برطرف شده که پشت پرده این نتایج الگوریتمی به نام الگوریتم کبوتر وجود دارد که بهترین و مرتبط ترین نتایج را بر اساس موقعیت مکانی و محلی، به شما نمایش میدهد.

نحوه تغییر نتایج جستجوی محلی با الگوریتم کبوتر گوگل :

یکی از بزرگترین بروزرسانی های گوگل، الگوریتم کبوتر بود که بر روی نتایج جستجوی محلی پیاده سازی شد و کسب و کار های محلی را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

کاربران هم تاثیر الگوریتم کبوتر گوگل را به وضوح احساس کردند، به عبارتی تجربه کاربری متفاوتی بعد از این آپدیت در رابطه با جستجوی کسب و کار های محلی و ارائه اطلاعات توسط آنها رقم خورد.

هدف از راه اندازی الگوریتم کبوتر :

الگوریتم کبوتر در ۲۴ ژولای ۲۰۱۴ با هدف بهبود نتایج جستجوی محلی و امتیاز دادن به کسب و کارهای سنتی در هر محل راه اندازی شد، درواقع الگوریتم کبوتر به کسب و کارهای سنتی هر محله مثل یک نقشه که در زمان های قدیم برای یافتن مکان ها استفاده میشده، فرصت دیده شدن بیشتری میدهد و این فرصت دیده شدن علاوه بر نقشه گوگل در نتایج جستجو نیز ظاهر میشود.

مشاغل کوچکی که در هر محله وجود دارد دقیقا به اندازه سایر مشاغل منطقه، صرف نظر از میزان محبوبیت و برند بودن کسب و کار، سزاوار دیده شدن و قرار گرفتن در نتایج جستجوی را دارند، از این رو گوگل با الگوریتم کبوتر فرصتی را برای دیده شدن و رتبه بندی مشاغل کوچک با توجه به عبارت جستجو شده کاربر فراهم میکند.

با بروزرسانی الگوریتم کبوتر دقیقا چه چیز هایی تغییر کرد؟

گوگل برای بهبود قابلیت‌های جستجوی محلی خود، صدها سیگنال رتبه‌بندی را به نتایج جستجوی معمولی و گوگل مپ افزود. همچنین پارامتر های “فاصله و موقعیت” برای ارائه مرتبط تر نتایج جستجوی محلی بر اساس موقعیت مکانی کاربر بهبود یافتند و این کار به صورت ویژه برای مدت طولانی انجام شد.

جستجوی محلی از ژولای ۲۰۱۴ همزمان با راه اندازی الگوریتم کبوتر به شدت بهبود یافت، از آن زمان به بعد نیز یکسری بروزرسانی ها در کبوتر به کار گرفته شد و ایرادات اولیه الگوریتم در نهایت اصلاح گردید.

یکی از وبسایت های مشهور که دقیقا بعد از راه اندازی الگوریتم کبوتر شروع به کار کرد، وبسایت رزرو هتل Expedia است درواقع این وبسایت، یک دایرکتوری کامل برای رزرو هتل در همه دنیاست و مربوط به یک هتل در محله ای خاص نیست.

  • به عبارتی استفاده از کلمات کلیدی دقیق و منطبق با نام محله در محتوا و ساخت ” local pack” و دایرکتوی های کامل از همه محله ها، ترفند هایی هستند که در کسب رتبه بالاتر نتایج جستجوی محلی کارگشا میباشند.

برطرف شدن مشکلات الگوریتم کبوتر :

برخی مشکلات قابل توجهی که بعد از شروع کار الگوریتم کبوتر در نتایج جستجو بوجود آمدند، خیلی زود اصلاح گردید، اولین آپدیت الگوریتم کبوتر گوگل بعد از راه اندازی اولیه در ۱ اوت ۲۰۱۴ صورت گرفت، بدون تردید تاکنون بروزرسانی های زیادی در کبوتر رخ داده که هر کدام تازه سازی های جدیدی را به همراه خود داشته است.

الگوریتم کبوتر بدون شک به عنوان مهم‌ترین بروز رسانی الگوریتم محلی شناخته می‌شود، و یکی از مهم‌ترین تغییرات و بروز رسانی های گوگل در سال ۲۰۱۲ است.

گوگل درباره الگوریتم کبوتر چه میگوید؟

گوگل به جز ارائه نظرات کلی در مورد راه اندازی اولیه کبوتر، درآپدیت های بعدی و تغییرات بوجود آمده پس از آن چیزی برای گفتن نداشت. بعد از مدتی گفته شد که بروزرسانی الگوریتم کبوتر در جستجوی وب گوگل عمیق تر شده و از بسیاری از سیگنال‌های رتبه‌بندی مثل نمودارها، غلط های املایی سرچ کاربر، کلمات مترادف و …برای بهبود نتایج جستجوی محلی استفاده میکند و غیر از این موارد دیگر چیزی نگفت. البته این جزو سیاست های اصلی گوگل است که به طور کلی به تمام فاکتورهای رتبه بندی اشاره کند و زیاد وارد جزییات نشود که همین موضوع موجب شده تجربه نیز یکی از فاکتورهای بسیار اساسی و اصلی دنیای سئو یا همان بهینه سازی موتور جستجو باشد.

گوگل بعدها از طریق بری شوارتز اعلام کرد که هیچ کدام از بروزرسانی های الگوریتم کبوتر بعد از راه اندازی اولیه و تغییرات حاصل از آن را، تکذیب یا تایید نمیکند و احتمالا جزییات مربوط به جستجوی محلی یا همان لوکال خود را بررسی نکرده و به ما نخواهد گفت. بنابراین به صورت تضمینی میتوان گفت که در طی این سالها بیش از یک بروزرسانی برای الگوریتم کبوتر وجود داشته است.

تغییرات حاصل از الگوریتم کبوتر در صفحه نتایج جستجو (serp) :

قبل از کبوتر، نتایج جستجو در نقشه ها تفاوت قابل توجهی با نتایج جستجوی معمولی داشت. تجربه کاربران نیز با توجه به این تفاوت ها بسیار فرق میکرد. اما اکنون نتایج جستجو و زیبایی ظاهری SERP (صفحه نتایج جستجو) برای جستجوی معمولی کاربر و جستجو در گوگل مپ ظاهر و عملکرد یکنواخت تری دارد.

جستجوی معمولی گوگل :

جستجوی معمولی گوگل

جستجو در گوگل مپ :

علاوه بر بهبود یکپارچگی بین سیگنال‌های رتبه‌بندی محلی، گوگل نحوه برخورد خود را با دایرکتوری های مشتری محور محلی مثل سایت های Yelp و Home Advisor  و یا نمونه های ایرانی تغییر داد.

تغییرات الگوریتم کبوتر در Local Pack :

یکی از تفاوت های قابل توجه که برای کاربران در نتایج جستجوی گوگل بوجود آمد، تغییر در Local Pack بود، به عبارتی Local Pack به بسته ها یا باکسی گفته میشود که در بالای نتایج جستجوی گوگل دیده میشوند و شامل نقشه، ادرس، تلفن، آدرس وبسایت و تصاویر تعریف شده برای کسب و کار میباشد.

قبل از الگوریتم کبوتر، در صفحه نتایج جستجو ب کسب و کار نبین ۷ تا ۱۰ Local Pack نشان داده میشد و فرصت بسیار خوبی برای دیده شدن کسب وکارها بوجود آمده بود اما باگذشت یکسال از راه اندازی الگوریتم کبوتر تعداد Local Pack های ظاهر شده در صفحه اول گوگل کم شد و به سه بسته کوچک رسید.

گوگل هدف اصلی الگوریتم کبوتر را اینگونه تعریف میکند: اجازه میدهیم، نتایج جستجوی معمولی شبیه جستجوی محلی در گوگل مپ شود .

اثرات آنی الگوریتم کبوتر بر روی کسب و کارهای محلی که ممکن است تجربه کرده باشند، به این بستگی دارد که قبل از آپدیت درچه شرایطی بوده اند و اینکه چگونه ممکن است با این آپدیت دچار افت یا رشد رتبه شوند.

اثرات ماندگارتر کبوتر روی افزایش یا کاهش بازدیدکنندگان وبسایت و همچنین تغییر نرخ  KPI و روش های تبدیل و ارتباط با مشتری مثل شماره تماس یا آدرس شرکت تاثیر دارد.

گوگل نه تنها روش رتبه بندی و ارائه اطلاعات کسب و کارها را تغییر داد، بلکه هدف آنها ارائه اطلاعات در کمترین مراحل بود، هدف “الگوریتم کبوتر” ، ارایه مناسب‌ترین و مفیدترین نتایج برای کاربران در یک جستجوی محلی با حمایت و دنباله رو بودن جستجوی محلی سایر کاربران میباشد.

اساسا گوگل درحال حاضر میتواند، اطلاعات یک کسب‌وکار محلی را سریع‌تر و آسان‌تر از قبل تامین کند و درجستجوی کاربر، مستقیما در اختیار او قرار دهد. اما اگر گوگل اطلاعات مهم (شماره‌تلفن، آدرس، ساعات کاری و غیره ) را به کاربر ارائه کند، ممکن است در این شرایط، کاربر دیگر نیازی به بازدید از سایت شما نداشته باشد.

گوگل به کاربران کمک کرد تا اطلاعات مورد نیاز خود را تنها با چند کلیک ساده و در سریع ترین زمان بدست آورند، اما ترافیک وبسایت ها اغلب در این شرایط بسیار کاهش میابد و شاید صاحبان کسب و کارهای اینترنتی زیاد علاقه ای به این موضوع نداشته باشند.

بدون شک این تغییرات همچنان ادامه خواهد یافت و فقط به جستجوی محلی محدود نمیشود، اساسا گوگل برند ها را دچار گرفتاری میکند و به طور مستقیم خدمات را به کاربر در صفحه جستجو ارائه میدهد و این روند را همچنان ادامه خواهد داد تا به جایی برسد که سالهاست درجستجوی آن است.

البته خیلی از متخصصین دنیا سئو با این استراتژی که گوگل در پیش گرفته است موافق نیستند. ولی خوب گوگل استراتژی مشخصی دارد و سعی دارد تا این هدف را عملی کند و انتخابی جز همسو شدن با گوگل نیست.

در این مقاله سعی کردیم تا به صورت کامل و ساده الگوریتم کبوتر را به شما آموزش دهیم امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. لطفا نظرات و تجربیات خود درباره سئو لوکال یا محلی با ما و دیگر علاقه مندان به اشتراک بگذارید.

 

منابع : آکادمی راه دی ام | Searchenginejournal | MOZ

۴.۹/۵ - (۸ امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست