معرفی الگوریتم گوگل دنس Google Dance

زمان مطالعه: 6 دقیقه
2K بازدید
معرفی الگوریتم گوگل دنس

گوگل چگونه شما را می‌رقصاند؟

گوگل دنس یا رقص گوگل، یکی از آزاردهنده‌ترین و در عین حال هیجان انگیزترین موضوعات در دنیای سئو میباشد. در تعریف گوگل دنس باید به نوسانات جایگاه صفحات یک وب سایت در نتایج گوگل اشاره کرد، آن هم در شرایطی که گوگل در تلاش است تا جایگاه نهایی صفحه را در فهرست بندی نتایج خود مشخص کند.

به عبارت دیگر ، زمانی که گوگل دنس(Google Dance) شروع میشود ، توجه گوگل به سایت شما جلب گشته و فرصتی برای ظاهر شدن آن در نتایج Serps (صفحه نتایج موتور جستجو) بوجود می‌آید. برای راحت تر شدن درک قضیه میتوانیم این طور تصور کنیم که گوگل مستقیم به دیدن سایت ما (راه دی ام) اومده و میگه بهترین حرکتی که برای دیجیتال مارکتینگ زدی رو نشونم بده!

گوگل دنس در عمل به این صورت است که برای مقاله یا صفحه تازه منتشر شده سایت شما رتبه کمی در نظر میگیرد  (مثلا جایگاه ۱۰۰ )، سپس به صورت ناگهانی به این صفحه رتبه بسیار بالاتری میدهد تا نحوه واکنش کاربران را بررسی کند.

اگر الگوریتم گوگل دنس متوجه شود که کاربر روی صفحه شما کلیک میکند ؛ زمانی را در سایت گذرانده و از محتوای تولیدی شما لذت میبرد، در این حالت به این صفحه از سایت امتیازاتی میدهد که در تعیین جایگاه و رتبه نهایی صفحه عامل بسیار مهمی است.

راه دیگری که گوگل برای این کار دارد این است که جایگاه صفحه سایت شما را بدون در نظر گرفتن هیچ فاکتور رتبه بندی دیگری تغییر میدهد ، فقط و فقط برای اینکه ببینید چه اتفاقی می‌افتد!

گوگل دنس به شما تجربه یک روز بسیار عالی را میدهد و معمولا بعد از یک روز شما را از صفحه نتایج جستجو پایین میکشد ، سپس با رشد موشکی، صفحه رتبه میگیرد و باز پایین میرود ، این چرخه برای مدتی ادامه خواهد یافت و گوگل دنس صفحه وبسایت شما را بالا پایین میکند تا سرانجام جایگاه و رتبه عادلانه‌ای برای صفحه شما پیدا کند.

بعد از آن روند ماندگاری، رشد و یا افت رتبه صفحه با در نظر گرفتن رقبای شما صورت میگیرد. در این بخش برای شما مثالی آورده‌ایم از پیگیری تغییرات دیوانه‌وار یک وبسایت در اثر دنس گوگل و سپس تثبیت شدن جایگاه

نمودار-نوسانات-الگوریتم-دنس

نتیجه ای که از تحلیل نمودار بالا میگیریم این است که، مشاهده نوسانات در آغاز فعالیت هر سایت ، هر صفحه یا هر کمپینی کاملا طبیعی است، یک معادله ساده ریاضی در این بین وجود دارد که خوب است آن را همیشه به خاطر بسپارید :

نوسان  = نرمال

نوسانات طبیعی است و حتی وجود آنها یک نشانه خوب از سمت گوگل میباشد که وبسایت شما را مورد توجه خود قرار داده ، در ادامه مقاله به طور عمیق تری به تاریخچه الگوریتم گوگل دنس و مثال‌ها و استراتژی‌هایی درباره آن خواهیم پرداخت. برای اینکه به طور کامل متوجه شوید ،گوگل دنس چیست و چگونه کار میکند نیازی به مطالعه بیشتر نیست ، زیرا درک آن ساده است، گوگل دنس به میزان نوساناتی که یک سایت یا یک صفحه تجربه میکند تا گوگل بتواند جایگاه درست آنرا تعیین کند گفته میشود.

ورژن قدیمی  الگوریتم گوگل دنس :

الگوریتم دنس گوگل

از لحاظ تاریخی، گوگل الگوریتم‌های خود را به صورت دوره‌ای آپدیت میکند، اما این روزها گوگل ادعا کرده به روزرسانی الگوریتم‌ها در زمان حال رخ میدهد، بنابراین گوگل دنس قدیمی معمولا ۳ تا ۵ روز بعد از آپدیت بزرگ الگوریتم‌های گوگل به طول می‌انجامید و به صورت زنده تغییرات و رقص در نتایج جستجو دیده میشد. دوره نوسانات گوگل دنس قدیمی، طولانی است و میتوان آنرا به اجرای موزیک توسط گوگل تشبیه کرد ، دیزنی لند را در نظر بگیرید در حالیکه همه ارواح در آن به رقص درآمده اند!!

اما این توضیحات درمورد گوگل دنس قدیمی است و همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم ، در طی این نوسانات، گوگل در تلاش است تا جایگاه واقعی سایت را بیاید. در ادامه نیز به نحوه عملکرد گوگل دنس جدید میپردازیم.

چرا دنس گوگل رخ میدهد ؟

با توجه به تحقیقات و تجربیات ما، گوگل دنس، در گرو عوامل زیر است :

  • سن و قدمت : آیا این وبسایت تازه تاسیس است ؟ (جدیدتر = رقص بیشتر)
  • میزات رقابت : کلمات کلیدی ونوع کسب و کار از لحاظ جغرافیایی چقدر رقابتی است؟ (رقابت بیشتر = رقص بیشتر)
  • لینکسازی : چقدر لینکسازی برای وبسایت انجام شده ؟ (بیشتر شدن لینکسازی = رقص بیشتر)
  • قدرت لینک ها : (لینک قدرتمندتر = رقص بیشتر)
  • تغییرات : آیا تغییرات بزرگی در صفحه سایت ایجاد کرده‌اید؟ (تغییرات بزرگتر = رقص بیشتر)
  • طراحی مجدد وبسایت
  • ساخت وبسایت جدید
  • ساخت صفحه جدید

رقص گوگل چه مدت طول میکشد ؟

پاسخ دادن به سوالاتی از قبیل، چرا گوگل دنس رخ میدهد و چه مدت طول میکشد؟ به عوامل و فاکتور های مختلفی بستگی دارد. برای مثال اگر بعد از رقص گوگل و تثبیت جایگاه، در رتبه مورد نظر خود نباشید، مثلا گوگل دنس شما را در صفحه دوم ثابت کند، در این شرایط میتوانید با انجام یک سری کارها مثل لینک سازی، گوگل را مجدد وارد دنس کنید تا بتوانید به رتبه مورد نظر خود برسید.

آیا میتوان جلوی رخ دادن گوگل دنس را گرفت؟

خیر

چگونه یک قدم جلوتر از گوگل دنس باشیم؟

وقتی در جایگاه ۵ نتایج جستجوی گوگل در لیست کلمات کلیدی مورد نظرتان قرار میگیرید ، تازه متوجه مزایای بودن در رتبه‌های برتر را لمس میکنید. سپس همانطور که به طورناگهانی سایت شما در این جایگاه ظاهر شده، به همین شکل و بدون اطلاع قبلی ناپدید میشود!

در این شرایط ممکن است به هر دری بزنید تا علت این تغییرات متوجه شوید و بدانید کجای کار شما ایراد داشته، اما واقعیت این است که شاید شما واقعا کار خاصی نکرده‌اید و دستخوش تغییرات و آپدیت گوگل شده‌اید که هر چند وقت یکبار جهت بهبود استراتژی‌های موتور جستجو رخ میدهد.

در حقیقت، گوگل بارها نشان داده که از تغییرات شدید ایجاد کردن به هیچ وجه هراسی ندارد و سود و زیان کردن کسب و کارها را در نظر نمیگیرد.

بنابراین چه کاری می توان انجام داد تا از استراتژی بهینه سازی موتور جستجو و ترافیک ناشی از آن برای موفقیت کسب و کار آنلاین هنگام به روزرسانی و دنس گوگل محافظت کرد؟

در این قسمت برخی از کارهایی که به شما برای در امان بودن از دنس گوگل کمک میکند را آورده ایم:

چگونه با گوگل دنس دوست باشیم؟

چگونه با گوگل دنس دوست باشیم؟

۱.تولید محتوا ارزشمند و مرتبط

محتوایی تولید کنید که برای مخاطبان و موتور جستجو بهینه باشد. درحقیقت کاربر با جستجوی کلید واژه در موتور جستجو به نتیجه دلخواه خود میرسد، برای تحقیق کلمه کلیدی از ابزارهایی مثل Wordtracker میتوان استفاده کرد.

  • شما میتوانید برای اینکه بهتر متوجه قصد کاربر و تحقیق کلمه کلیدی شوید میتوانید به قسمت سوم دوره آموزشی سئو مقدماتی SEJ که درباره فهمیدن قصد کاربر است مراجعه کنید.

مقالات خود را با محور پاسخ به مشکلات و سؤالات بنویسید و مرتبط بودن با کلیدواژه و آپدیت آنرا نیز رعایت کنید، به مرور زمان مقاله شما آنقدر قوی میشود که موتور جستجو درباره تغییر آن مقاومت نشان میدهد.

۲.توجه به کیفیت لینکسازی ، نه کمیت

همانطور که میدانید لینکسازی بخش مهمی از استراتژی سئو سایت است، گرفتن لینک های معتبر که توضیح مختصری از مقاله یا کسب و کار شما را داشته و با کلید واژه اصلی و کلمات کلیدی مرتبط همراه باشد(صرفا URL خالی نباشد) ، بسیار مهم است.

۳.پرهیز از اشتباهات رایج

اشتباهات رایجی که اغلب افراد در برخورد با موتور جستجو انجام دهند، شامل این موارد است :

  • لینک سازی در سایت‌های غیرمرتبط
  • لینک سازی در مزارع لینک (این کار به احتمال زیاد سایت شما را پنالتی میکند)
  • استفاده از محتوای تکراری و کپی (موتور جستجو کوچک ترین تغییر در محتوا را متوجه میشود، بنابراین اگر کار کپی رایتینگ را درست انجام ندهید، احتمالا جریمه خواهید شد)
  • محتوا را برای کلمات کلیدی زیاد ننوسید ، سعی کنید تمرکز خود را روی ۱ تا ۳ کلید واژه بگذارید.

۴.استفاده از گوگل ادز (Adwords)

اگرچه این موضوع به تایید نهایی نرسیده ، اما سایت هایی که از گوگل ادوردز و گوگل ادسنس استفاده میکنند، معمولا رتبه و جایگاه بهتری دارند.

۵.تغییر تکنیک های جذب ترافیک

شاید به جرئت به توان گفت ، حدود ۹۹ درصد افراد برای جذب ترافیک آنلاین کسب و کار خود به گوگل اعتماد میکنند ، با این که کسب ترافیک از موتورهای جستجو اقتصادی ترین راه برای تبلیغ آنلاین است ، اما روش های مختلف دیگری نیز برای جذب ترافیک به سایت با تغییر استراتژی شما وجود دارد.

این تکنیک ها را نیز برای جذب ترافیک بیشتر به استراتژی کار سئو خود اضافه کنید:

  •  نوشتن مقاله
  •  اجرای برنامه همکاری در کار و فروش
  • سرمایه گذاریهای اشتراکی
  • استفاده از ابزارهای “چسبنده” مثل اطلاعیه ها
  •  انتشار محتوا

باید همراه گوگل شد و با او رقصید، با رعایت این تکنیک ها میتوانید ترافیک هدایت شده به وبسایت را حتی در دنس گوگل نیز افزایش دهید.

نتیجه گیری :

  • گوگل دنس (Google Dance) به نوساناتی که یک وبسایت تجربه میکند تا گوگل در نهایت جایگاه واقعی آنرا در نتایج جستجوی خود تشخیص بدهد ، گفته میشود.
  • در گوگل دنس ، گوگل سعی میکند تا بفهمد آیا سایت شما را دوست دارد یا نه.
  • همیشه انتظار گوگل دنس را داشته باشید.
  • هنگام وقوع گوگل دنس عادی رفتار کرده و تکنیک های سئو را به بهترین شکل ممکن پیاده سازی کنید و وحشت نکنید.

منابع : آکادمی راه دی ام | searchenginejournal

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

۱۸ دیدگاه. دیدگاه تازه ای بنویسید

  • خدا قوت، با وجود اینکه یه این الگوریتم شناخت داشتم خیلی مقاله خوبی بود و راهکار های عمومی و واقعی ای را معرفی کرده بودید تشکر

    پاسخ
  • محمدرضا حصارنویی
    اسفند ۱۹, ۱۳۹۸ ۹:۴۷ ق٫ظ

    سلام، پیشنهادتون برای هنگامی که ما با الگوریتم گوگل دنس مواجه میشیم چیه ؟ چطوری میتونیم ازش بیایم بیرون؟

    پاسخ
    • زهرا شهابی زاده
      اسفند ۱۹, ۱۳۹۸ ۱۲:۴۱ ب٫ظ

      سلام جناب حصارنویی
      در آغاز فعالیت وبسایت مواجه نشدن با دنس گوگل اجتناب ناپذیر هست ، اما اگر بتونید قوی کار کنید و همیشه با فاکتور های گوگل به روز باشید ؛ در این شرایط دنس زیاد سایت را تکون نمیده

      پاسخ
  • سلام، خیلی ممنون از مقاله مفیدتون

    پاسخ
  • سلام مرسی از مقاله کاملتون
    لطفا الگوریتم ههای دیگه رو هم توضیح بدید واقعا نیازه که هر کسی که میخواد سئو یاد بگیره همه الگوریتم ها رو بشناسه
    مرسی

    پاسخ
    • سلام آقای مطهر سپاس از حسن توجه شما
      به زودی معرفی تمام الگوریتم‌های گوگل را در آکادمی راه دی ام خواهیم داشت.
      با آرزوی موفقیت برای شما

      پاسخ
  • شبتون بخیر
    من چیزی که فهمیدم این بود که الگوریتم گوگل دنس هنگام شروع فعالیت ما در وب سایت مقالات ما را در نتایج خوب نمایش میده برای محک زدن ما، خب حالا اگر ما تولید محتوامون ماهیانه ۲ بار باشه، این فاصله ای که بین تولید محتوا های جدید ایجاد میشه آیا مشکلی برای وب سایت ما بوجود میاره ؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

    پاسخ
    • زهرا شهابی زاده
      اسفند ۲۲, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۱ ق٫ظ

      سلام وقتتون بخیر
      طبق اونچه در مقاله گفته شده ، دنس گوگل همیشه میتونه اتفاق بیفته و فقط مربوط به اغاز فعالیت وبسایت نیست ، شما هر تغییری شدیدی که درسایت بوجود بیارید دنس گوگل را براتون به همراه خواهد داشت.
      برای تولید محتوای وبسایت هم ، بسته به موضوع کاری و نحوه کار رقیب شما داره و در نهایت هم آپدیت بودن هر روزه از نظر گوگل یک امتیاز ویژه به حساب میاد.

      پاسخ
  • سلام، سوالی که داشتم این بود که ایا سایت هایی که رتبه های خوبی دارن و روزانه تقریبا ۲۰۰ ورودی هم دارن آیا با الگوریتم گوگل دنس مواجه میشن؟ چون ما این مورد و داریم الان یهو حذف میشیم میریم رتبه های پایین دوباره برمیگردیم بالا

    پاسخ
    • سلام آقای رحمانی سپاس از حسن توجه شما
      بله الگوریتم دنس هدف الگوریتم دنس علاوه بر اینکه برای پیدا کردن یک جایگاه درست برای کسب و کارها است، قصد داره تا موقعیت و فرصتی برای کسب و کارهای کوچک و سایز متوسط ایجاد کنه تا هر از چند گاهی اونها رو در رتبه‌های بالا قرار بده تا متوجه شه اگر این سایت ها بتونن کاربران رو جذب کنه جایگاه اونها رو ارتقا بده و فرصت بسیار خوبیه ولی تایمش مشخص نیست که در چه زمانی و در چه ساعاتی از شبانه روز این کار رو انجام میده و شما فقط باید سعی کنید در کنار رعایت اصول محتوای مفید تولید کنید نگران نباشید بالاخره جایگاهتون ثابت میشه.
      با آرزوی موفقیت برای شما

      پاسخ
  • خداقوت مقاله خیلی خوب بود. امکانش هست یه مقدار راجب سندباکس توضیح بدید؟ از سند باکس به چه صورت میتونیم بیایم بیرون

    پاسخ
    • سپاس از حسن توجه شما خانم ملکی
      بله حتما همکارانم در تحریریه آکادمی راه دی ام در حال تالیف مقالات اختصاصی درباره همه الگوریتم‌های گوگل هستند تا به زودی زود در اختیار شما عزیزان قرار بدیم
      با آرزوی موفقیت برای شما

      پاسخ
  • محمد رضا رحمانی
    فروردین ۶, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۳ ق٫ظ

    سلام خدا قوت خدمت خانم شهابی. مقاله خیلی خوبی بود واقعا کامل و جامعی بود. فکر نمیکنم برای الگوریتم گوگل دنس مقاله ای از این کامل تر تو وب فارسی وجود داشته باشه 👌

    پاسخ
    • سلام آقای رحمانی سپاس از حسن توجه شما
      تیم تحریریه آکادمی راه دی ام هر روز در تلاش است تا بهترین و با کیفیت ترین آموزش های موجود در دنیای سئو را در اختیار شما علاقه مندان قرار دهد.
      با آرزوی موفقیت برای شما

      پاسخ
  • ترانه نعمتی
    تیر ۲۳, ۱۳۹۹ ۵:۲۵ ب٫ظ

    تفاوتش با سندباکس چیه؟

    پاسخ
    • سلام خانم نعمتی
      ببینید نکته اینجاست که سندباکس اصلا شما رتبه خوبی نمیگیرید و گوگل در حال تست شما است تا به مرحله اعتماد برسه ولی درباره دنس باید گفت این الگوریتم برای کسب و کارهای کوچک هستش تا بتونن رتبه های بالا رو برای یک بازه زمانی نامشخص تجربه کنن و گوگل با فاکتورهای خودش بسنجه و اگر اون سایت بتونه به نقطه مورد نظر برسه گوگل ارتقا رتبه در نظر میگیره شاید ماهیتشون شبیه باشه ولی کلا فرق دارن با هم
      با آرزوی موفقیت برای شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست