معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار و تاثیر آن بر سئو سایت

زمان مطالعه: 10 دقیقه
7K بازدید
الگوریتم مرغ مگسخوار چیست

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟

از پاییز سال ۲۰۱۳ الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل در حال یافتن پاسخ هایی از بین میلیون ها کوئری (درخواست) است تا به هدف کاربر از جستجو نزدیک تر باشد، در واقع صفحه نتایج جستجوی گوگل (SERP) درحال شخصی سازی شدن است.

سیر تکاملی موتور جستجو :

همه ما این روزها فراموش کردیم که جستجوی گوگل در عرض چند میلی ثانیه فقط چند میلی ثانیه انجام میشود و در واقع اهمیت این رشد را آسان و بدیهی میپنداریم یا تصور میکنیم، درحالی که ۲۰ سال پیش چنین حالتی وجود نداشت و نتایج جستجو نه بر اساس هدف کاربر، بلکه از روی کلمات کلیدی و دیکته کردن آنها به موتور جستجو بوجود می آمد.

برای درک کامل اهمیت الگوریتم مرغ مگس خوار و تاثیر آن بر روی جستجوی گوگل و زندگی ما، آکادمی راهِ دی اِم در ادامه شرایطی را که قبل از این الگوریتم وجود داشت را توضیح میدهد، همراه ما باشید.

نتایج جستجو قبل از الگوریتم مرغ مگس خوار چگونه بود؟

قبل از تابستان سال ۲۰۱۳، مبحث سئو کم و بیش شبیه مباحث زمان حال بود، سئوکاران هنوز از محتوای عالی و لینک گرفتن بدون خرید یا طرح قبلی خاصی حمایت میکردند ( البته متاسفانه در اکوسیستم وب ایران خرید و فروش بکلینک یکی از متداول ترین راهکارهای رتبه گرفتن در گوگل است) و هدف اصلی در محتوا و وبسایت پاسخ به سوالاتی بود که اغلب توسط مردم در موتور جستجو پرسیده میشدند. با این همه نتایج جستجو حتی یکسال قبل از راه اندازی الگوریتم مرغ مگس خوار چشم انداز متفاوتی را در پیش گرفته بود.

سال ۲۰۱۲ : نخستین دوره رشد نمودار

یکسال قبل از راه اندازی الگوریتم مرغ مگس خوار نتایج جستجو به گونه ای بود که دقیقا بر اساس کلمه یا کلماتی که کاربر سرچ میکرد، لیست میشد. برای مثال اگر تک کلمه “بازی” یا کلمات طولانی و لانگ تیلر  “رئیس جمهور ایران چه کسی است؟” و یا مخفف یک کلمه مثل “ناجا” را جستجو میکردید، نتایج بدست آمده از گوگل دقیقا همین عبارات جستجو شده را به شما نشان میداد و هیچ درکی از موضوع، وجود نداشت.

همین موضوع باعث شده بود تا در خیلی از موارد شما سؤالی مانند آموزش سئو را جستجو کنید ولی با نتایجی روبرو میشدید که اصلا هیچ ربطی به آموزش سئو نداشت و شما واقعا از این اتفاق خوشایند نمیشدید و با ناراحتی صفحه جستجو را میبستید.

گوگل در لیست کردن نتایج فقط نوک بینی خود را میدید و هیچ درک عمیقی در پاسخ دهی ها و یا معرفی منبع معتبر برای عبارت جستجو شده کاربر وجود نداشت. به عبارت دیگر در آن زمان تجزیه و تحلیل کردن، چالش پیش روی گوگل بود، مخصوصا در شرایطی که سوالی مشابه اما با کوئری های (درخواست های) متفاوت پرسیده میشد.

در آخرین مقاله منتشر شده در این باب پاندو نایاک یکی از مهندسین کیفیت موتور جستجوی گوگل اشاره کرده که قبل از آپدیت برت BERT منتشر شد اشاره کرد که هنوز با وجود رشد بسیار زیادی که گوگل و الگوریتمهایش داشته اند هنوز روزانه ۱۵ درصد جستجوها برای گوگل تازه و ناشناخته هستند و قبلا با آن ها روبرو نشده است و باید تدبیری ویژه برای این جستجوها بیاندیشند که آمدن آپدیت برت کمی به این موضوع کمک کرده است و دلیل این اتفاق هم این است که در همین زبان فارسی خودمان راه های بسیار زیادی برای پرسیدن یک سؤال وجود دارد حال فرض کنید قرار باشد افراد با زبان محاوره ای این سؤالات را از گوگل بپرسند و دقیقا همینجاست که این فرآیند پیچیده میشود و الگوریتم ها به کمک گوگل میایند.

نتایج جستجو بعد از اضافه شدن مرغ مگس خوار گوگل :

برای روشن تر شدن موضوع یک مثال ساده را بیان میکنیم، اگر اکنون در گوگل عبارت “the Globe” به معنای گوی و کره را جستجو کنید، به شما اطلاعات جامعی درباره سالن تئاتر معروف Globe شکسپیر در لندن ارائه میکند، پس نتیجه میگیریم که گوگل هم اکنون قادر به تجزیه و تحلیل کردن کوئری جستجو شده توسط کاربر میباشد.

اگر همین جستجو در سال ۲۰۱۰ انجام میشد، گوگل احتمالا به شما اطلاعاتی درباره کره زمین یا صفحه اصلی سایت Global ارائه میداد که مخفف کلمه “Global Learning and Observation to Benefit the Environment” به معنای مشاهده و یادگیری برای بهره وری از مزایای محیط زیست، است.

هوشمندی موتور جستجوی گوگل :

مثالی دیگر در این رابطه سرچ کردن اطلاعات درباره بازیگران و خواننده ها میباشد، شاید شما علاقه ای به دانلود و استفاده از موزیک و فیلم نداشته باشید، بلکه هدف شما از سرچ بدست آوردن اطلاعاتی درباره موضوع فیلم و متن ترانه باشد و خوب است بدانید که امروزه الگوریتم های گوگل به نحوه ای کار میکنند که شما با طرح چند سوال ساده به راحتی میتوانید پاسخ مورد نظر خود را از گوگل دریافت کنید.

اکر همین جستجو را ۵ سال قبل از آپدیت الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل انجام میدادید، بدون شک رسیدن به پاسخ دلخواه، کار دشواری بود و گوگل به شما اطلاعاتی نامرتبط با آنچه هدفتان از جستجو بوده ارائه میداد.

پس امروز گوگل به صورتی در آمده که معنا و هدف شما از جستجو کوئری ها را درک میکند و تلاش میکند بهترین و دقیق ترین پاسخ را به کاربر نشان دهد.

در ماه می سال ۲۰۱۲ در اطلاعیه ای گوگل اعلام کرد، ایده کلی پشت نمودار دانش (Knowledge Graph) به این صورت است که هنگامیکه نام یک هتل را در گوگل جستجو میکنید، به جای یافتن نتایجی که با نام آن هتل  از لحاظ کلمه کلیدی یکی هستند، اطلاعاتی مربوط به رزرو هتل و ساعات کاری و مکان آن به کاربر ارائه شود.

آنچه باعث می‌شود نمودار دانش که (یکی از قابلیت هایی است که در صفحه نتایج جستجو قرار میگیرد تا اطلاعات بیشتری را به کاربران ارائه کند و بیشتر متخص جستجوهای Navigation یا مسیریابی محسوب میشود) مهم جلِوه کُند این است که الگوریتم مرغ مگس خوار را به گونه ای معرفی میکند که هدف آن پاسخ به سوالات درباره یک کلمه است نه یک رشته ای از کلمات! قدم بعدی در صف طولانی به روز رسانی ‌های غول موتور جست‌وجو بدون شک پاسخ به سوالاتی با رشته ای از کلمات طولانی است.

استفاده از گوگل Authorship در سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ :

در روزهای اولیه راه اندازی الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird) درخواست های جستجو شده توسط کاربر بهترین پاسخ را با توجه به محتوایی که در سطح وب وجود داشت دریافت میکردند.

گراف دانش حتی یک سال قبل از راه اندازی مرغ مگس خوار در حال طی کردن مسیر تکامل خود بود و گوگل به این نتیجه رسیده بود که مطالبی را در صفحه اول خود به کاربر نشان دهد که توسط منابع معتبر و یا نویسنده های شناخته شده ای که از سال ۲۰۰۹ در گوگل پلاس از Authorship استفاده کرده و پروفایل خود را با استفاده از داده های ساختار یافته به وبسایت متصل کرده اند، نوشته شده باشد.

گراف دانش مرغ مگس خوار

نکته : داده های ساختار یافته در طی دوران کوتاه فعالیت گوگل پلاس کدی را برای گوگل Authorship در اختیار وبمستران قرار میداد که با استفاده از آن نام و تصویر نویسنده مطلب در کنار نوشته ها در نتایج جستجو نمایش داده میشد.

بروزرسانی گوگل authorship و نمایش آن در نتایج جستجو گوگل صرفا در سال های اولیه فعالیت گوگل پلاس وجود داشت و به نویسندگان محتوا این امکان را میداد که برای تمام نوشته های خود در سطح وب انتشارات درست کنند و نام ناشر در همه جا ذکر شود.

با فعال سازی پروفایل کاربری در شبکه اجتماعی گوگل پلاس شما میتوانستید با داده های ساختار یافته در نوشته های خود از rel=”author” استفاده کنید که در این صورت محتواهای تولیدی از طریق نام نویسنده راحت تر شناسایی میشدند و کاربر نیز با دیدن نام میتوانست تصمیم بگیرد این نویسنده برای او قابل اعتماد است یا خیر.

دلیل اینکه در سال ۲۰۱۴ به تدریج authorship گوگل از نتایج حذف شد این بود که تمام صاحبین کسب و کارها مجبور بودند مقاله شخصی خود را داشته باشند که کاری غیر منطقی به نظر میرسید.

یکی از اشتباهات گوگل :

اکثر کارشناسان گوگل نیز در این رابطه میگویند که نرخ پذیرش این تغییر از سمت کاربر به شدت کم بود و باعث گیج شدن و تغییر رفتار آنها در صفحه نتایج جستجو میشد، همچنین گوگل اعلام کرده که همیشه در حال تست و آزمایش برای پیدا کردن بهترین حالت خود میباشد و نشان دادن مشخصات نویسنده با authorship نیز یکی از این تست ها بوده است.

هدف اصلی بروزرسانی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چه بود ؟

هدف اصلی بروزرسانی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چه بود ؟

بروزرسانی الگوریتم مرغ مگس خوار در ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۱۳ انجام شد اما در واقعیت این الگوریتم در ماه قبل از اعلام توسط گوگل به طور کامل اعمال شده بود. به طور کلی الگوریتم مرغ مگس، تکامل کننده الگوریتم کافئین است که در سال ۲۰۱۰ توسط گوگل ارائه شده و هدف اصلی هر دو آنها سنجش رفتار کاربر و درگیر کردن او با نتایج جستجو به بهترین نحو است.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل (Hummingbird) پیشرفت بزرگی را در فناوری جستجوی گوگل رقم زد و بیش از ۹۰ درصد جستجو های انجام شده در سطح وب را تحت تاثیر قرار داد.

تمرکز اصلی مرغ مگس خوار گوگل رو سه مولفه زیر میباشد:

تمرکز اصلی مرغ مگس خوار گوگل رو سه مولفه زیر میباشد

۱.جستجوی محاوره ای :

با استفاده از فناوری پردازش زبان طبیعی، نتایج جستجو در هر منطقه و هر مدل کسب و کاری قابل تطبیق با کلمه کلیدی یا جمله طولانی و لانگ تیل جستجو شده توسط کاربر میباشد.

الگوریتم مرغ مگس خوار با داشتن امکان سنجش معنایی هدف جستجوی کاربر، صد در صدد است تا به کاربر این امکان را بدهد تا به جای استفاده از مهندسی جستجو برای رسیدن به نتیجه دلخواه، به راحتی بتواند به نتایج مورد نظر خود در موضوعی خاص و همه زیرمجموعه های مربوط به آن برسد.

۲.جستجوی انسانی :

اگر در روزهای اولیه بوجود آمدن اینترنت و فضای وب از یک موتور جستجو استفاده کرده باشید، به خوبی یادتان است که کسب اطلاعات درباره موضوعی که  با اصطلاحات آن آشنا نبودید، چقدر دشوار بوده است.

الگوریتم مرغ مگس خوار درصدد حل این مشکلات طراحی شده تا بتواند موضوعات مرتبط و هم معنی را درک کند و نتیجه درست را به کاربر ارائه کند.

برای مثال وقتی کلمه رئیس جمهور در انگلستان را در گوگل سرچ میکنید، با نتایج جالبی رو به رو میشود و شاید اطلاعاتی درباره حضور رئیس جمهور آمریکا در انگلستان برای شما لیست شود، زیرا کشورهایی مثل انگلستان سلطنتی هستند و به جای رئیس جمهور، نخست وزیر دارند.

الگوریتم مرغ مگس خوار به مردم کمک میکنند تا با استفاده از نتایج آنچه را که درباره آن اطلاعی ندارند را به راحتی بیابند، در واقع مرغ مگس خوار کمک بزرگی به انسانی رفتار کردن گوگل در تعامل با کاربر به حساب می‌آید.

۳. پایه جستجوی صوتی

الگوریتم مرغ مگس خوار با توجه محتوای متن و نیاز کاربر آنچه را که میخواهد در اختیار او قرار میدهد، بنابراین با این الگوریتم نتایج جستجوی محلی نیز بسیار دقیق تر از قبل شد.

برای مثال قبل از ارائه مرغ مگس خوار، وقتی شما به دنبال  پیدا کردن بهترین رستوران ایتالیایی در تهران با استفاده از جستجوی صوتی گوگل بودید اگر کلمات جستجو شده خود را به درستی در گفتار انتخاب نمیکردید، گوگل به شما رستوران های کشور ایتالیا رو نشان میداد. درواقع با اینکه رستوران های معرفی شده توسط گوگل بهترین های کشور ایتالیا هستند اما آیا هدف کاربر از جستجو این بوده است ؟ خیر.

بهترین رستوران ایتالیایی در تهران با توجه به مرغ مگس خوار گوگل

درواقع ترکیب شدن فناوری پردازش زبان طبیعی در جستجوی محاوره ای با درک هدف کاربر از جستجو بر اساس اطلاعات محلی، باعث شده است امروزه گوگل نتایجی را در زمینه جستجوی معنایی ارائه کند که سالها در تلاش برای واقعی کردن این رویا بوده است.

بهبود جستجوی محلی :

جستجوی معنایی و پردازش زبان طبیعی گوگل باعث شده نحوه تفکر انسان و تمایلات او در هر جستجو به خوبی در نظر گرفته شود. در این شرایط تمرکز روی کلمه کلیدی تیتر و توضیحات متا در وب سایت کسب و کارهای محلی نسبت به گذشته دارای اهمیت کمتری است.

به عبارتی این تغییر یک تمرین طولانی مدت برای مبارزه با اسپمینگ صفحاتی میباشد که تنها با استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی و نام برند به صورت تقلبی قصد بالا آمدن در نتایج گوگل را دارند، اگر چه این مورد هنوز هم استفاده میشود اما تمرین گوگل برای ضعیف کردن آنها نیز همچنان ادامه دارد.

برای افراد بدبین این ویژگی گوگل مثل یک باگ در نظر گرفته میشود که دیگر به آنها اجازه نمیدهد همانند سالهای گذشته به راحتی و فقط با نام بردن برند شرکت های دیگر و استفاده از کلمه کلیدی امتیاز بگیرند و درواقع آنها الگوریتم گوگل در این شرایط مقصد میدانند.

البته خیلی از متخصصین در اکوسیستم سئو ایران همچنان از این تکنیک نام بردن برند رقیب در یک محتوای پیلار (Pillar Content) استفاده میکنند تا افراد با جستجوی اسم برند رقیب آن ها را در نتایج مشاهده کنند که از دیدگاه گوگل عمل درستی نیست و همچنان استفاده از این تکنیک برای بعضی از وبمستران رایج است و از این کار نتیجه میگیرند ولی در دنیای وب ممکن است یک اشتباه تمام زحمات شما را از بین ببرد و با دقت در روند افزایشی تعداد آپدیت های گوگل این را در نظر بگیرید که اگر تغییری ایجاد کند که سایت هایی که از این روش استفاده کرده اند جریمه شوند. در این شرایط جبران کردن امری بسیار سخت است پس سعی کنید تمرکز خود را بر روی روش های درست و اصولی از دیدگاه گوگل بگذارید تا در نهایت با سرعت کمتر ولی پایدارتر و ماندگارتر رشد کنید

اما برای افراد خوشبین و درست کار نتیجه دقیقا برعکس است و این تغییرات را فرصتی برای استفاده از کلماتی بیشتر از دایره لغات و طرح سوالاتی مانند : کی؟ چگونه؟چطور؟ و کجا؟ میدانند که به عبارتی همه چیز را به انسانی رفتار کردن گوگل نزدیک تر میکند.

میراث به جا مانده از الگوریتم مرغ مگس خوار :

الگوریتم مرغ مگس خوار به عنوان بزرگترین و مشهورترین آپدیت و تغییر منتشر شده از سمت گوگل در چند سال اخیر شناخته میشود. نظر شما چیست؟ پاسخ به این پرسش بستگی به نگاه شما به قضیه و بررسی رفتار کاربر و ورودی ارگانیک به دست آمده از جستجوها دارد.

این بروزرسانی گوگل مانند الگوریتم پنگوئن و الگوریتم پاندا باعث بهم ریختن نتایج SERP نشد و در عوض اولین گام برای شخصی سازی کردن نتایج برای هر کاربر و ارائه نتایج قابل اعتماد برای او به شما میرود.

درواقع این بروزرسانی حتی نقشی در بهبود کیفیت محتوا هم نداشت. الگوریتم مرغ مگس خوار شاید با دریایی از تغییرات به همراه نبود، اما این باعث نمیشود اهمیت آنرا دست کم بگیریم.

الگوریتم مرغ مگس خوار که تکمیل کننده الگوریتم کافئین کوگل میباشد با اطلاعات بدست آمده از نمودارهای گراف دانش و نتایج بدست آمده از استفاده کوتاه مدت authorship گوگل پلاس توانست به جای اضافه کردن ویژگی جدید به موتور جستجو در روند کار آن تغییراتی اساسی ایجاد کند.

نکته : البته گوگل پلاس متاسفانه با شکست روبرو شد و گوگل در ابتدای سال ۲۰۱۹ پنل کاربری همه کاربران را غیرفعال کرد.

نتیجه گیری :

تمرکز اصلی گوگل بر روی ارائه نتایج بر اساس نیاز کاربر میباشد، هم اکنون در این راه انسان ها میتوانند با استفاده از موتور جستجو در یک میکرو ثانیه اطلاعات مورد نظر خود را به راحتی بیابند و در بدست آمدن این نتیجه الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل نقش ویژه ای دارد که باید از آقای مرغ مگس خوار بابت این اتفاق تفدیر کنیم : )

در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعات کامل و جامعی به علاقه مندان دنیای سئو درباره الگوریتم مرغ مگس خوار ارائه دهیم تا با آگاهی کامل از الگوریتم های گوگل بتوانید به دنیای شگفت انگیز موتورهای جستجو قدم بگذارید امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و منتظر نظرات و تجربیات شما در این زمینه هستیم.

منابع : آکادمی راه دی ام | Searchenginejournal | MOZ

۴.۸/۵ - (۶ امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست