از ۱۱ اسفند به بعد مراقب لینک‌های نوفالو باشید!!!

زمان مطالعه: 4 دقیقه
4K بازدید
لینک‌های نوفالو ایندکس میشوند !!!

بروزرسانی نحوه کرال و ایندکس لینک‌های نوفالو در سال ۲۰۲۰

گوگل در اواخر سال ۲۰۱۹ اعلام کرد در یک آپدیت یا همان بروزرسانی دو مرحله‌ای قرار است برخورد با لینک‌های نوفالو را تغییر دهد که مرحله اول این بروزرسانی تا الان اعمال شده و گوگل اعلام کرده است که مرحله دوم این بروزرسانی قرار است در تاریخ ۱ مارس ۲۰۲۰ اعمال شود که برابر است با تاریخ با ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ و باید منتظر این اتفاق باشیم ولی نکته بسیار مهم اینجاست که این بروزرسانی چه تاثیری بر روی نتایح خواهد داشت؟

در سال اخیر میلادی شاهد آپدیت‌های جدید گوگل در سال ۲۰۲۰ بوده‌ایم و این هم یک خبر جدید که نوید این را میدهد که سال پر چالشی در انتظار وبمستران خواهد بود.

بروزرسانی لینک‌های نوفالو ۱ مارس ۲۰۲۰ چیست؟

این تغییر ۱۱ اسفند که از سوی گوگل اعلام شده است قرار است بر روی نحوه درک و فهمیدن لینک‌های نوفالو تاثیر بگذارد یعنی در اصل در نحوه Crawl و Index لینک‌های Nofollow دنیای وب توسط ربات‌های گوگل اتفاق خواهد افتاد. در گذشته لینک‌های نوفالو فقط به عنوان یک لینک هدایت دهنده کاربر عمل میکردند و دستورالعمل خاصی برای استفاده توسط وبمستران و سئو کارها داشتند ولی با تغییر و آپدیت جدید گوگل در سال ۲۰۲۰ قرار است این سازوکار عوض شد که در ادامه بیشتر به توضیح این سازوکار جدید الگوریتم گوگل صحبت خواهیم کرد.

گوگل در گذشته  لینک‌های نوفالو را همانطور که اشاره کردیم فقط به عنوان یک لینک هدایت کننده کاربر به حساب میاورد و این لینک‌ها را کرال یا ایندکس نمیکرد ولی این آپدیت جدید کاملا رویه را تغییر خواهد داد.

در هر صورت از ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ گوگل دیدگاه جدیدی نسبت به این لینک‌ها خواهد داشت و در صورت دیدن این نوع لینکی با همچین صفتی آن را هم کرال خواهد کد و پس از ایندکس نیز در اولویت قرار خواهد گرفت.

 گوگل اعلام کرده است نحوه  استفاده از لینک‌های نوفالو در مارس ۲۰۲۰ تغییر خواهد کرد.

نحوه استفاده از لینک‌های نوفالو

معمولا وبمستران از این نوع لینک یا لینک‌هایی با این اترییوت  استفاده میکردند تا جلوی ربات گوگل را برای کرال یا ایندکس کردن بگیرند زیرا که معمولا بعضی از صفحات سایت مانند پروفایل کاربران یا صفحه ورود و صفحاتی از این قبیل در اصطلاح گوگل به صفحات لاغر یا Thin pages معروف هستند که محتوای قوی ندارند و وبمستران برای اینکه گوگل با کرال کردن این صفحات نمره منی به سایتشان ندهد از این اتریبیوت برای این صفحات استفاده میکردند .هر چند راهکاری مانند تگ نوایندکس در robots.txt هم برای این موضوع وجود دارد ولی خوب بعضی از سئوکاران این روش را ترجیح میدادند ولی با این تغییری که راه است کاملا مشخص است که این استراتژی منسوخ خواهد شد و مجبوریم تا با استفاده از روش‌های دیگر این مسئله را حل کنیم.

نکته: البته استفاده از اتریبیوت نوفالو برای جلوگیری از کرال و ایندکس شدن صفحات توسط گوگل از دیدگاه خیلی از سئوکاران بزرگ اصلا راهکار خوبی نبوده و نیست و در هر صورت باید از ۱ مارس ۲۰۲۰ باید این استراتژی را به فراموشی سپرد.

آیا آپدیت ۱ مارس سال ۲۰۲۰ نتایج را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

آیا این تغییر نوسانات زیادی در نتایج جستجو ایجاد میکند یا نه پیش بینی بسیار سختی است ولی حداقل من فکر میکنم که در اکوسیستم وب  ایران به تعداد دفعات زیادی از این نوع لینک استفاده اشتباه و نادرستی شده است و احتمال میرود اگر پیش گیری‌های لازم صورت نگیرد بی شک اتفاقات عجیب زیادی رخ خواهد داد ولی باز هم باید خاطر نشان شویم که تمام این پیش‌بینی ها در حد یک حدس است و به هیچ وجه نمی‌توان به آن‌ها تکیه کرد.

البته نکته دیگری هم که میتواند در مقدار تاثیر این بروزرسانی در نتایح تاثیر بگذارد این است که گوگل قرار است چه صفحاتی را ایندکس کند و چه صفحاتی را ایندکس نکند و نمی‌توان پیش بینی کرد که آیا گوگل قرار است صفحات کم کیفیت را هم ایندکس کند؟!!!

فقط باید منتظر بمانیم تا ببینیم تاثیرات در چه حدی است و پس از آن استدلال درستی از این آپدیت گوگل داشته باشیم.

بروزرسانی نحوه کرال و ایندکس لینک‌های نوفالو در 2020

چه پیشگیری‌هایی را باید مد نظر بگیریم :

این تغییر ممکن است در نتایج تاثیرات زیادی داشته باشد و اگر حس می‌کنید استفاده اشتباهی از این نوع لینک‌ها در سایت خود استفاده کرده‌اید حتما اقدام کنید تا اگر این تغییر در ۱۱ اسفند اتفاق افتاد، شما تحت تاثیر قرار نگیرید.

در گذشته گوگل اعلام کرده بود که لینک‌های نوفالو پیج رنک (شاخص اعتبار صفحه که در گذشته استفاده می‌شد. ) و اعتقاد بر این بود که لینک سازی خارجی باید  با لینک‌های فالو انجام شود ولی خوب خیلی از وبمستران اعتقاد دارند که باید یک تعادل بین بک لینک‌های فالو و نوفالو وجود داشته باشد زیرا اعتقاد دارند که بک لینک‌ها نوفالو در رتبه بندی سایت تاثیر دارد و بر خلاف اظهارات گوگل که گفته این لینک ها را کرال و ایندکس نمی‌کند باور داشتند که این موضوع درست نیست و اگر نگاهی به لیست بک لینک‌های سایت‌های برتر بیاندازید متوجه میشوید که این باور دور از ذهن نیست ولی خوب دیگر گوگل طبق این آپدیت لینک‌های نوفالو را هم کرال می کند هم ایندکس، پس پیشنهاد این است که اگر برای بک لینک سازی از این نوع لینک‌ها استفاده کردید سعی کنید قدرت و ارزش آن ها زیاد باشد چرا که گوگل دیگر خودش اعلام کرده همه پیوندهایی با این اتریبیوت را رصد و بررسی میکند.

فکر میکنم دیگر متوجه اهمیت این موضوع شده باشید و همین الان نگاهی به لینک‌های داده شده به سایتتان بیاندازید و اگر اقدامی لازم است انجام دهید چونکه پیشگیری بهتر از درمان است.

امیدوارم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر علاقه‌مندان به اشتراک بگذارید.

منبع:

Searchenginejournal

اکادمی راه دی ام

۵/۵ - (۳ امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست