سئو درون صفحه معجزه می کند!!!

زمان مطالعه: 8 دقیقه
4K بازدید
سئو درون صفحه معجزه می‌کند!!!

۱۰ فاکتور اساسی و مهم سئوی درون صفحه که هر سئو کاری باید بداند

سئو درون صفحه یکی از مهم ترین مباحث مهم در یادگیری سئو است. آکادمی راه دی ام، از مسیر رسیدن به موفقیت با شما سخن می گوید. امروزه موفقیت در جستجوهای ارگانیک، وابسته به بهینه سازی ترکیبی از عواملی است که موتورهای جستجو آن را مهم و کلیدی می دانند. این عوامل شامل سئوی تکنیکال، سئو درون صفحه (on page) و سئو برون صفحه ای (off page) می باشد.

با گذشت زمان، همه ما شاهد افزایش تمرکز به بر روی تکنیک های سئو خارج از صفحه مانند لینک سازی  و سایر عناصر فنی هستیم. اما واقعیت این است که اگر به اصول انجام آن به خوبی توجه نکنید، سئو خارج از صفحه نه تنها به سود شما نخواهد بود بلکه برای شما ضرر هم خواهد داشت.

سئوکار‌ها یک جمله ی معروفی دارند: “سئوی برون صفحه مانند یک شمشیر دو لبه عمل می کند!” یعنی اگر به صورت درست انجام شود می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد و اگر به صورت نادرست اعمال شود بی شک تاثیرات مخربی در اعتبار شما در موتور گوگل خواهد داشت.

متخصصان با تجربه، سئو یا بهینه‌سازی درون صفحه را دائماً در اولویت کارشان قرار می‌دهند و بعد از آن به سراغ سئوی بیرون صفحه یا Off-page می روند.

10 فاکتور اساسی و مهم سئوی درون صفحه که هر سئو کاری باید بداند

اهمیت سئو درون صفحه یا سئو Off-page

از جایی که هر روز علم سئو با توجه به تغییرات الگوریتم‌های گوگل در حال تغییر و بروزرسانی است این فاکتور بسیار مهم است که علم یک متخصص سئو به روز باشد و سعی کند خود را با تغییرات تطبیق دهد.

در این مقاله ما به شما توضیح خواهیم داد که سئوی درون صفحه چیست، چرا اهمیت دارد و ۱۰ مورد از مهم ترین فاکتورهای سئو درون صفحه را نیز به شما خواهیم گفت.

سئوی درون صفحه چیست؟                                      

S.E.O درون صفحه (همچنین به عنوان S.E.O محلی نیز شناخته می شود) به عمل بهینه سازی صفحات وب برای بهبود رتبه بندی موتور جستجو گوگل در وب سایت و کسب ترافیک ارگانیک تاکید دارد.

علاوه بر انتشار محتوای مناسب و باکیفیت، سئو درون صفحه شامل بهینه سازی عناوین، تگ های HTML (عنوان، تگ متا و هدر) و سئو تصاویر نیز می باشد.

داشتن یک سئو on page خوب، بدان معناست که وب سایت شما به لحاظ تخصص و اعتبار، از  قابلیت اطمینان بالایی برخوردار است.

پس سئو on page جنبه های مختلفی از بهینه سازی صفحه وب را در نظر می گیرد که در صورت رعایت کردن آن، باعث بهبود دیداری وب سایت شما در نتایج جستجو می شوند.

چرا سئو درون صفحه مهم است؟

سئو درون صفحه مهم است زیرا به موتورهای جستجوگر کمک می کند تا وب سایت و محتوای آن را بفهمند و متوجه شوند، و از همین طریق موتور جستجوی گوگل متوجه ارتباط محتوای تولید شده و قصد جستجو کاربر می‌شود تا بهترین نتیجه را به کاربران نسبت به قصدشان نمایش دهد.

هرچه موتورهای جستجو پیشرفته تر می شوند، تمرکز بیشتری بر روی اهمیت معنا و مفهوم صفحات ایندکس شده در دنیای وب میگذارند تا در نهایت بتوانند نتایج مرتبط تری با قصد کاربر پیدا کنند.

خود گوگل هم با وجود الگوریتم های پیچیده خود، اکنون بسیار بهتر از قبل در موارد زیر عمل می کند:

  1. درک اینکه کاربران به هنگام نوشتن یک موضوع، در واقع چه چیزی را جستجو می کنند.
  2. نمایش نتایج جستجوی مطابق با هدف کاربر (اطلاع رسانی، خرید ، مسیریابی).

و شما برای اینکه بتوانید نتایج بهتری کسب کنید باید هر روز سعی کنید با دستورالعمل‌ها و بروزرسانی‌های گوگل هم مسیر شوید این به این معناست که سعی کنید هم عناصری مانند محتوا، عکس،فایل‌های ویدیویی و صوتی را که کاربران میبینند و هم عناصری همچون فایل‌های HTML، CSS و عناصر دیگر که ربات‌های گوگل مشاهده می‌کنند را بهینه سازی کنید.

سئو درون صفحه

علاوه بر این، شما نمی توانید به سادگی از کنار سئو درون صفحه عبور کنید؛ مزیت قابل توجه این روش این است که، در هنگام بهینه سازی عناصر سایت، کنترل بیشتری دارید؛ بر خلاف سئو خارج از صفحه که متشکل از سیگنال های خارجی و سایر عوامل غیر قابل کنترل است (به عنوان مثال، backlinks بک لینک‌ها).

اگر استراتژی‌های سئو درون صفحه را در سایت خود پیاده سازی کنید، افزایش ترافیک و افزایش حضور کاربران در وبسایت تان را مشاهده خواهید کرد.

در ادامه مقاله به ذکر فاکتورهای سئو درون صفحه می پردازیم. این راهنما مهم ترین عناصر SEO درون صفحه را در اختیار شما قرار می دهد.

توجه جدی به این ۱۰ فاکتور، به بهبود محتوای متنی و تصویری وبسایت شما کمک می کند و باعث افزایش رتبه، ترافیک و  نرخ تبدیل‌های شما می‌شود.

۱. E-A-T

E-A-T، مخفف Expertise  Authority and Trustworthiness می باشد. چارچوبی است که رتبه دهندگان گوگل برای ارزیابی خالقان محتوا، صفحات وب و به طور کلی در ارزیابی وب سایت ها از آن استفاده می کنند.

گوگل همیشه حق زیادی را برای تولید محتوای با کیفیت قائل می شود. به همین دلیل که میخواهد اطمینان حاصل کند، سایت هایی که دارای محتوایی با کیفیت بالا هستند، از رتبه های بهتری برخوردار می شوند و سایت هایی که محتوای کم کیفیت ایجاد می کنند، کمتر دیده می شوند.

بین نتایج نمایش داده شده از گوگل و وجود محتوای با کیفیت بالا در آن وبسایت ها، رابطه روشن مستقیمی وجود دارد.

می توانید این رابطه را همبستگی یا علیت بنامید. هرچه که هست، E-A-T به نوعی در نتایج جستجوی ارگانیک گوگل ایفای نقش دارد. این بدان معنی است که E-A-T باید در استراتژی سئوی درون صفحه شما مورد توجه باشد.

۲. تگ عنوان

برچسب عنوان، یک تگ HTML است که در بخش های هدر یا بالای هر صفحه وب قرار میگیرد و این تگ، عنوان هر صفحه وب را مشخص میکند که یک نوع نشانه‌گذاری برای نمایش مفهوم کلی هر صفحه وب است و هم به ربات‌های گوگل کمک میکند و هم کاربران تا متوجه محتوای آن صفحه شوند.

این تگ، معمولا در صفحات نتایج موتور جستجو به عنوان یک پیوند قابل کلیک نشان داده میشود می شود. مانند زمانی که بر روی یک لینک در پنجره مرورگر تان کلیک می کنید.

تگ عنوان به خودی خود تأثیر کمی در رده بندی های ارگانیک موتورهای جستجو دارد، به همین دلیل سئو کاران گاهی از آن غافل می شوند.

البته ناگفته نماند که برچسب های عنوان تکراری و نامناسب، همگی می توانند بر نتایج سئوی شما تأثیر منفی بگذارند؛ بنابراین مطمئن شوید که صفحات وبسایت شما نیز به لحاظ این عنصر بهینه هستند.

۳. توضیحات متا یا Meta Description

از اوایلی که سئو به عنوان یک اصل بنا شد، توضیحات متا یک نکته مهم در امر بهینه سازی بوده است. توضیحات متا یا همان برچسب های متا که توضیحی راجع به آن صفحه ارائه می دهند، غالباً در SERP ها یا نتایح جستجو در زیرِ عنوان صفحه، یا دقیقا زیر تگ عنوان نمایش داده می شوند.

گوگل تأیید کرده است که توضیحات متا به رتبه بندی وبسایت شما کمک نمی کند؛ اما شواهدی حکایت از این داستان دارد، مبنی بر این که: درج توضیحات متا، به صورت غیرمستقیم به شما کمک می کنند. البته این نکته فراموش نشود که بهینه سازی توضیحات متا باید به درستی انجام شود تا واقعا کمک کننده باشد. یک توضیحات متای خوب، میتواند نرخ CTR(نرخ کلیلک) سایت شما را به شدت افزایش دهد که به صورت غیر مستقیم بر سئوی سایت شما تاثیر مثبتی میگذارد.

متا تگ در سئو درون صفحه معجزه می کند

۴. عناوین

آیا می خواهید محتوای وب سایت شما در بخش جستجو عملکرد خوبی داشته باشد؟ پس شروع به نوشتن عناوین قانع کننده کنید! (منظور از عناوین قانع کننده این است کار کاربر را قانع کند تا آن مقاله را تا انتها بخواند)

نوشتن یک عنوان جذاب برای پست های وبسایت تان ممکن است خیلی ساده به نظر برسد، اما فراموش نکنید که یک عنوان عالی می تواند به معنیِ تفاوت، بین  کلیک شدن (Click) لینک شما و یا فقط دیده شدن (Impression) لینک شما باشد باشد. به همین دلیل داشتن عناوین استراتژیک برای موتورهای جستجو مهم و مورد توجه است.

عناوین شما باید به گونه ای باشند که بتوانند در جایگاه نتایج SERP باقی بمانند. این عناوین جذاب کاربران را مجبور می کند تا روی سایر مطالب کلیک کرده و خواندن مطالب را همچنان ادامه دهند.

۵. تگ‌های هدینگ

تگ های هدینگ در زبان تحت وب H1 تا H6 هستند که برای شناسایی عناوین و محتوای متن در محتوای شما استفاده می شوند. از هدینگ متن (به عنوان مثال متن پاراگراف) برای نوشتن بندها استفاده می شوند. از این تگ با عنوان تگ p نام برده میشود.

واقعیت این است که تگ های هدینگ برای رتبه بندی سایت شما به اندازه گذشته اهمیتی ندارد، اما این تگ ها هنوز هم یک عملکرد مهم و کاربردی دارند. هم برای کاربران سایت‍تان و هم برای سئوی صفحه تان.

این تگ‌ها می توانند به طور غیر مستقیم بر رتبه بندی سایت شما تأثیر بگذارند. همچنین وجود این تگ‌ها، خواندن مطالب شما را آسان تر و لذت بخش‌تر می کند.

فایده دیگر آن، ارائه زمینه ای غنی از کلمات کلیدی در مورد محتوای شما برای موتورهای جستجو می‌باشد.

۶. سئو محتوا

محتوا سئو شده به معنای نوشتن محتوایی متناسب با استاندارد موتورهای جستجو و همچنین مورد پسند ذهن کاربران است.

فعلا که باید هر دوی این فاکتورها را به صورت توامان رعایت کنید.

پشت نوشتن مطالب سئو شده یک استراتژی و دلیل محکم وجود دارد و این چیزی نیست که فقط با تکرار کلمه کلیدی و رعایت استفاده از هدینگ‌ها انجام شود. پس باید همه اصول سئو محتوا را در کنار یکدیگر باید مد نظر داشت.

هیچ وقت محتوا را صرف متوجه کردن نظر موتورهای جستجو و ربات گونه ننویسید!

به یاد داشته باشید که شما در حال نوشتن مطالب برای افراد هستید بنابراین این محتوا باید با کیفیت بالا، قابل توجه و مرتبط باشد.

۷. کلید واژه مناسب برای هر صفحه

شاید گمان کنید که هرچه تعداد صفحات بیشتری برای هدف قرار دادن یک کلمه کلیدی داشته باشید، رتبه بهتری برای آن کلمه کلیدی در موتور جستجوگر گوگل بدست آورید و نتیجه ی بهتری نیز خواهید گرفت.

اما واقعیت این است که هدف قرار دادن یک اصطلاح خاص در چندین صفحه می تواند باعث “cannibalization کلمه کلیدی” شود که پیامدهای بالقوه‌ی فاجعه باری برای سئو وبسایت شما دارد.

وقتی چندین صفحه را برای همان کلمه کلیدی بهینه سازی می‌کنید، در واقع خودتان با خودتان رقابت می کنید و هیچ موقع هم گوگل تصمیم درستی در مورد رتبه بندی صفحات شما نخواهد گرفت.

پس مهم است که تشخیص دهید آیا cannibalization کانیبالیزیشن در کلمه کلیدی های وب سایت شما وجود دارد یا نه. اگر وجود دارد، بلافاصله آن را برطرف کنید.

۸. بررسی کیفیت محتوا

بیشتر نویسندگان وب، روی تولید محتوای جدید متمرکز شده‌اند و فراموش می‌کنند که کیفیت محتوای موجود خود را بررسی کنند و این یک اشتباه فاحش است.

حسابرسی محتوای موجود شما بسیار مهم است زیرا به شما کمک می کند تا:

  • ارزیابی کنید که آیا محتوای موجود شما در حال دستیابی به اهداف خود و به دست آوردن ROI یا نرخ بازگشت سرمایه است یا نه!
  • مشخص کنید که آیا اطلاعات موجود در محتوای شما هنوز صحیح است یا قدیمی شده است (یا حتی منسوخ شده است).
  • در زمان حال، چه نوع محتوایی برای شما بیشتر کار می کند.

بررسی های محتوا می‌توانند تا حد زیادی به راهبری استراتژی سئو شما کمک کنند و این بررسی‌ها باید بطور منظم انجام شوند.

۹. بهینه سازی تصاویر

افزودن تصاویر راهی مناسب برای جذاب تر کردن صفحات وب است.

اما همه تصاویر هم شما را برای دستیابی به این هدف کمک نمی کنند. برخی از آن ها حتی می توانند، سرعت وب سایت شما را کند کنند.

بهینه سازی تصاویر (به طرز صحیح) به شما کمک می کند تا از یکی از روش های ارزشمند سئوی درون صفحه استفاده کنید.

ابزار Tiny PNG در سئو درون صفحه معجزه می کند

بهینه سازی تصویر مزایای بسیاری دارد، از جمله:

  • فرصت های رتبه بندی اضافی (در سرچ باکس تصویری گوگل نمایش داده شود).
  • تجربه کاربری بهتر
  • بارگذاری سریع تر صفحه.

تصاویر نباید بعداً مورد پسند واقع شود. حتماً از تصاویری استفاده کنید که از محتوای شما پشتیبانی می کنند و از عناوین توصیفی و تگ alt به صورت هدفمند استفاده می کنند.

البته در مقاله ابزارهای رایگان سئو ۲۰۲۰ ابزارها و پلاگین‌های مناسب و رایگانی معرفی شده که میتوانید از این ابزارها نیز برای بهینه کردن تصاویر سایت خود استفاده کنید.

۱۰- جذب کاربر

تقویت عناصر درون صفحه، فقط نیمی از نبرد شماست! نیمه‌ی دیگر وظیفه شما این است که مطمئن شوید، کاربران نرخ ریزش نخواهند داشت.

به این معنا که در همان چند ثانیه ی اول صفحه سایت شما را نبندند و بروند! در عوض، محتوای شما را مشاهده کنند، با آن تعامل برقرار کنند و دوباره و دوباره به وبسایت شما سر بزنند.

حفظ کاربران مشغول به خودی خود یک چالش بزرگ است، اما مطمئناً قابل انجام است.

برای افزایش درگیری کاربر با عناصر وبسایت، از جنبه های دیگر سئو، از قبیل سرعت سایت، تجربه کاربری و بهینه سازی محتوا استفاده کنید.

امیدوارم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید حتما با ما و دیگر علاقه‌مندان به اشتراک بگذارید.

۵/۵ - (۵ امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست