آیا واقعا سئو، تولید محتوا و لینک سازی است؟

زمان مطالعه: 10 دقیقه
4K بازدید
آیا واقعا سئو، تولید محتوا و لینک سازی است؟

آیا تولید محتوا و لینک سازی برای سئو کافی است؟!

سؤال اصلی اینست که آیا معنی سئو، تولید محتوا و لینک سازی است یا فراتر از آن یا اصلا ما خیلی این موضوع را پیچیده کرده‌ایم؟!

امروز قرار است در آکادمی راه دی ام به صورت مفصل به این موضوع بپردازیم و به صورت موشکافانه این امر را بررسی کنیم و در نهایت بفهمیم باید برای سئو کردن یک سایت چه کار کنیم؟

  •  باید در بین این همه نظرات ضد و نقیض کدام را بپذیریم؟ آن هم در شرایطی که گوگل سکوت کرده است!!؟

امروز قرار است تا با بررسی مقاله Andrew Dennis که یکی از متخصصین حوزه دیجیتال مارکتینگ و افراد شناخته شده در این حوزه است جواب سؤالات فوق را پیدا کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

همانطور که می‌دانیم، سالیان سال است که متخصصین در حوزه سئو تعداد بسیار زیادی آزمایش در حوزه لینک سازی و یا بک لینک سازی انجام داده‌اند تا بتوانند روش درست این کار را پیدا کنند و افراد زیادی هم به این فرمول دست پیدا کرده‌اند و از طرفی هم تا جایی که یادمان می‌آید گوگل فقط درباره محتوا و قدرت آن در این سرزمین شگفت انگیز صخبت کرده است.

ولی طوری که از اتفاقات مشخص است سه فاکتور اصلی گوگل برای رتبه بندی سایت ها محتوا، لینک سازی و رنک برین هستند و در سال ۲۰۱۵ خود گوگل اعلام کرد که سومین فاکتور مهم برای رتبه دادن به سایت‌ها رنک برین است و در سال ۲۰۱۶ استراتژیست کیفیت جستجو در گوگل یعنی Andrey Lipattsev در یک برنامه Q&A ویدیویی اعلام کرده است که دو عامل اول و دوم، لینک سازی و محتوا هستند ولی اشاره نکرد که اولویت گوگل با کدام است و همین موضوع باز کمی داستان را پیچیده تر کرد البته اگر بخواهیم دقیق تر به موضوع بنگریم همین محتوا و لینک سازی خودشان به زیر دسته بندی‌ های بسیار زیادی تقسیم می‌شوند.

 سئو یعنی همین دو عامل ساده اما پیچیده

اگر تعریف درست سئو رو میشد جایی مکتوب کرد واقعا همین تعریف بالا بهترین توصیف برای سئو است، که سئو ساده است اما پیچیده، حال چگونه باید این پیچیدگی را درک کرد؟

سئو یک مفهوم بسیار  ساده است ولی پیچیدگی‌های مخصوص خودش را دارد و اجرای درست آن کمی سخت است ولی با توجه به تجربیات موجود در این حوزه می‌توان متوجه شد که اگر متخصصین این امر تمرکز خود را بر این دو شاخص بگذارند بی شک نتایج بهتری به دست خواهند آورد. البته نباید فراموش کرد که این دو شاخص جدا نشدنی با چاشنی استراتژی‌های خلاقانه دنیای مارکتینگ نتایج خارق‌العاده‌ای رقم خواهند زد.

حال چه اهرم‌هایی می‌توانند به ما کمک کنند تا از این دو شاخص به بهترین شکل ممکن در راستای کسب و کار یا همان هدف خود استفاده کنیم تا به نتیجه مطلوب خود برسیم؟

در ادامه قرار است تا اقداماتی تجربی را بیان کنیم تا تاثیر محتوا و لینک سازی را به بیشترین مقدار ممکن برسانیم.

تولید محتوا مناسب و تاثیرگذار

تولید محتوا مناسب و تاثیرگذار

اهمیت محتوا در دنیای وب

امروزه سخنان تاثیرگذار زیادی از افراد مختلف در حوزه بهینه سازی درباره محتوا وجود دارد که یکی از معروف ترین جملات “محتوا پادشاه است”  ولی جمله “همه چیز در سئو با محتوا شروع می‌شود و با محتوا خاتمه پیدا می‌کند” است.

مقاله، ویدیو، ویس، اینفوگرافیک، توضیح محصولی و هر چیزی که به ذهنتان برسد، همگی محتوا است و شما برای قدم اول و آخر نیاز به محتوا دارید و این نشان دهنده اهمیت و ارزش محتوا در فرایند کاری سئو یا همان بهینه سازی است.

محتوا می‌تواند مخاطب را جذب و درگیر برند شما کند و شما می‌توانید با محتوا از هر مسیری که مد نظرتان است مخاطبانتان را به سمتی که مایل هستید (البته مقصد فروش محصول یا خدمت شما است) هدایت کنید. البته محتوا به موتورهای جستجو نیز کمک می‌کند تا وب سایت شما را بهتر درک کنند و در نتایج جستجو به کاربر نمایش دهد.

قدم اول برای تولید محتوا

اما نکته ای که قصد داریم در این بخش اشاره کنیم این است که همه چیز در دنیای وب با محتوا شروع می‌شود و با محتوا نیز به پایان می‌رسد و در دنیای استراتژی محتوا نیز همه چیز با تحقیق کلمه کلیدی شروع می‌شود و با تحقیق کلمه کلیدی پایان می‌یابد.

اهمیت تحقیق کلمه کلیدی

یکی از کلیدی ترین نکات در دنیای بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ، تحقیق کلمه کلیدی است که معمولا در خیلی از پروژه‌ها جدی گرفته نمی‌شود و به آن توجهی نمی‌کنند و پروژه را بدون آن شروع می‌کنند و در نهایت نتیجه دلخواه را نیز بدست نمی‌آورند. در ادامه قصد داریم تا مثالی را برای شما عنوان کنیم که این مثال کاملا نقش تحقیق کلمه کلیدی را در کمپین‌های بازاریابی دیجیتال نشان می‌دهد.

همانطور که این نمودار نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۷ این پروژه بدون تحقیق کلمه کلیدی شروع شده است و رشد قابل توجهی نداشته است ولی در ابتدای سال ۲۰۱۸ تحقیق کلمه کلیدی انجام شده و محتوا بر اساس تحقیق کلمه کلیدی انجام شده و پروژه بر اساس آن ادامه یافته است و شما می‌توانید رشد بسیار قابل توجه آن را ملاحظه کنید و خودتان قضاوت کنید که چقدر این موضوع می‌تواند کلیدی و مهم باشد.

تحقیق کلمه کلیدی برای تولید محتوا و لینک سازیکه تحقیق کلمه کلیدی موضوعی بسیار حساس است که سعی می‌کنیم در آکادمی راه دی ام با انتشار مقاله ای جامع به بررسی کامل این موضوع بپرداریم.

کسب لینک واقعی و اعتبار

کسب لینک واقعی و اعتبار

نیمه دیگر دنیای سئو یا همان بهینه سازی، لینک سازی است که  این مرحله نیز ساده به نظر می‌رسد ولی اجرای درست و مناسب آن کمی سخت و دشوار است به خصوص که مبحث کسب لینک یا همان بک لینک سازی مطرح می‌شود.

لینک سازی موضوعی است که اهمیت بسیار زیادی دارد و همیشه محتوا در کنار لینک سازی معنی و اعتبار پیدا می‌کند و بدون این عامل بی شک نتیجه‌ای نخواهد داشت و امروزه ابزارهای زیادی در دنیای وب در راستای کمک به متخصصین به وجود آمده که می‌توانند با آنالیز و تحقیق درباره کلمه کلیدی مورد نظر بهترین موقعیت‌ها برای لینک سازی را نیز پیدا کنند.

و امروزه با توجه به حجم بالای لینک سازی، موضوعی که می‌تواند شما را از بقیه متمایز کند، خلاقیتی است که شما در لینک سازی خودتان پیاده سازی میکنید است. پس سعی کنید در این امر کمی خلاقیت به خرج دهید.

قدم اول برای لینک سازی

ازآن جایی که اشاره کردیم بک لینک سازی امری بسیار مهم است شما باید مسیر مشخصی برای این کار داشته باشید و قدم اول در این مسیر این است که شما باید در ابتدا بررسی کنید که به چه صفحاتی نیاز دارید؟ که برای آن صفحات لینک سازی انجام دهید و اگر این صفحات را دارید، سعی کنید روی آن ها کار کنید یعنی اگر مشکل فنی دارند در ابتدا آن را حل کنید(به طور مثال سرعت این صفحات را افزایش دهید یا به زیبایی ظاهر آن یا همان UI رسیدگی کنید و کارهای دیگر که می‌تواند قدرت این صفحه را افزایش دهد.) و اگر صفحه مورد نظر را ندارید حتما آن صفحه را بسازید و آن را برای کسب لینک آماده کنید.

نکته بسیار مهم

خیلی از افراد تصور می‌کنند که منظور از صفحاتی که باید برای آن ها کسب لینک کرد صفحات محصولی هستند و قرار است از همان ابتدا از این طریق کسب درامد کنند ولی کاملا در اشتباه هستند این صفحات، صفحات محصولی نیستند.

و شما باید صفحاتی که در آن محتوا درباره آن کلمه کلیدی است را هدف قرار دهید و بعد از آن که این صفحات کسب اعتبار کردند شما می‌توانید از طریق لینک سازی داخلی مناسب، این اعتبار را به صفحات محصولی خود برای درآمدزایی تزریق کنید.

صفحات هدف برای لینک سازی چه صفحاتی هستند؟

حال سؤال اصلی که پیش میاید این است که چه صفحاتی را باید به عنوان صفحات هدف برای بک لینک سازی انتخاب کنیم؟

در این قسمت یک سری ویژگی را بیان میکنیم که صفحات هدف شما باید این ویژگی ها را داشته باشد که اگر این صفحات را دارید آن ها را تقویت کنید و برای این کار آماده کنید و اگر ندارید سریع تر آن را بسازید.

ویژگی‌های صفحات هدف برای بک لینکسازی

  • سودمند بودن

توضیح مفهوم، راهنمای قدم به قدم، نکات مهم درباره استفاده و اطلاعات و منابع، این ها همه مواردی هستند که صفحه هدف شما باید داشته باشد.

  • خاص بودن

محتوا تالیف شده و یونیک، نتیجه تحقیقات و پژوهش درباره یک موضوع، پوشش دادن یک رویداد بسیار مهم

  • سرگرم کننده

همراه با بازی و سرگرمی باشد، بررسی یک موضوع همراه با شوخی و سرگرمی، معرفی یک ابزار تعامل محور

نکات بالا، ویژگی‌هایی است که باید در صفحات هدف شما باشد و تمام ویژگی‌ها کلی هستند و شما باید متناسب با نوع فعالیتتان محتوایی در این صفحات قرار دهید که یک یا چند ویژگی بالا را در خود جای داده باشد.

یکی از مسائل بسیار مهم که شما باید در فعالیت بک لینک سازی به آن دقت کنید این است که مخاطبان شما در کجای قیف فروش قرار دارند؟

دقت کنید مخاطبان شما در کجای قیف فروش قرار دارند؟

وقتی قصد دارید تا یک کمپین بازاریابی و تولید محتوا برای کسب و کار خود راه اندازی کنید باید دقت کنید که مشتریان شما در کدام قسمت قیف فروش یا همان Sales Funnel قرار دارند؟

شاید از خود بپرسید مگر مهم است؟ که مخاطبان ما در چه دسته بندی از قیف قرار دارند؟

بی شک جواب مثبت است. یعنی زمانی که شما پروژه تولید محتوا یا بک لینک سازی را برای صفحات مشخص شروع می‌کنید باید بدانید که در قسمت بالایی قیف افراد بیشتری متوجه برند شما می‌شوند و شما باید محتوایی تولید کنید که کارایی آن برای اکثر افراد باشد ولی وقتی افراد هر چقدر به پایین قیف فروش نزدیک تر می‌شوند شما هم باید هم محتوای تخصصی تر تولید کنید. هم صفحات تخصصی تر را به عنوان صفحه هدف برای بک لینک سازی ایجاد کنید.

البته فراموش نکنید تا صفحه هدف شما طوری طراحی شود که درصد تبدیل (converion) را افزایش دهید.

افزایش نرخ تبدیل در تولید محتوا و لینک سازی

همیشه همه افراد متخصص در حوزه بهینه سازی اهمیت بسیار ویژه‌ای برای نرخ تبدیل قائل هستند زیرا که اکثر وبمستران سعی می‌کنند تا ترافیک را به سایت مورد نظر هدایت کنند ولی نکته اصلی اینجاست که بعد از اینکه شما Lead را به کاربر تبدیل کردید، آیا واقعا قصد ندارید او را به مشتری تبدیل کنید؟!!!

که یکی از مقالاتی که جامع‌ترین اقداماتی که شما باید برای افزایش نرخ تبدیل صفحات فرود یا هدف انجام دهید مقاله افزایش نرخ تبدیل سایت Databox است که ما در این قسمت به صورت خلاصه اشاره عنوان وار به این اقدامات میکنیم و شما می‌توانید با مراجعه به این مقاله اطلاعات تکمیلی را بدست آورید.

اقدامات لازم برای افزایش نرخ تبدیل

  • بدانید دقیقا شما قرار است در این صفحات با چه کسی صحبت کنید(شناخت کامل مخاطب)
  • همیشه سعی کنید در این صفحات ارزش ایجاد کنید.
  • در قسمت های فوقانی صفحات به مخاطبان قول دهید که قرار است جواب سؤال آن‌ها را بدهید.
  • عناوینی بنویسید که احساس مخاطبانتان را هدف بگیرد.
  • مخاطبانتان را نسیت به آن موضوع متقاعد کنید.
  • محتوا خود را در مسیر قصد کاربر قرار دهید.
  • محتوا ویدیویی مرتبط در صفحات هدف قرار دهید.
  • سیگنال های که اعتماد را افزایش می‌دهد مانند نظرات کاربران را به صفحه اضافه کنید.
  • عواملی که باعث پرت شدن حواس کاربر را افزایش میدهد از صفحه حذف کنید.(عناصر navigation را حذف کنید.)
  • یک call to action گیرا طراحی کنید.
  • از کوپن‌های شناور استفاده کنید.
  • سعی کنید ترافیک مرتبط را به سمت صفحه فرود خود هدایت کنید (یعنی افرادی که روی لینک شما در تبلیغات کلیک می‌کنند واقعا به اطلاعات موجود در آن پیج علاقه‌مند باشند.)
  • به صورت متداوم A/B تست انجام دهید.
  • رفتار کاربران بر روی سایت را رصد کنید و سپس آن‌ها را آنالیز کنید.

در این قسمت اقداماتی را که باید انجام دهید سعی کردیم به صورت عنوان وار بیان کنیم البته نکات دیگری نیز هم هستند که اگر سعی کنید از این دستورالعمل‌ها پیروی کنید بی شک نرخ تبدیل مقصد مورد نظر شما افزایش میابد.

در این قسمت هم سعی کردیم تا جایی که ممکن بود چگونگی پیاده سازی لینک سازی را به شما نشان دهیم ولی اگر این دو فاکتوری که در این مطلب به آن اشاره کردیم را در کنار هم قرار دهیم کار تمام است؟

نه دست نگاه دارید قبل از ادغام این دو باید سعی کنید عامل بسیار مهمی را در نظر داشته باشید، یکی از عواملی که باعث میشود تا موتورهای جستجو محتوای شما را بهتر ایندکس کنند و در رتبه‌های بالا قرار دهد سئو درون صفحه (seo on-page) همین عامل، بسیار مهم است زیرا حتی اگر ما بهترین محتوا را تولید کنیم و از طرفی بهترین لینک سازی را نیز انجام دهید ولی موتورهای جستجو نتوانند محتوا و سیگنال‌های شما را متوجه شوند در اصل تمام کارهایی که کرده اید هیچ فایده ای ندارد. پس سعی کنید اصول سئو درون صفحه را نیز در دستور کار خود قرار دهید و سپس دو عاملی را که در این مقاله درباره آن صحبت کردیم را اعمال کنید.

نتیجه گیری تولید محتوا و لینک سازی

اگر بخواهید تمام توضیحات فوق را به صورت خلاصه و تیتر وار در این قسمت با هم بررسی و مرور می‌کنیم.

  • تحقیق کلمه کلیدی (مفهوم کلمه کلیدی) در کسب و کارتان

تولید محتوای مناسب برای مخاطبان مخصوص شما در حوزه کسب و کارتان یک مسئله بسیار مهم و کلیدی است که شما قبل از تولید و تالیف باید حتما استراتژی کلمه کلیدی را مشخص کنید که محتوای تولید شده شما هدفمند باشد و بتواند ترافیک مشخص و هوشمندانه‌ای را به سمت کسب و کار یا همان سایت خود هدایت کنید.

  • تجزیه و تحلیل و گسترش بستر مفهوم کلمه کلیدی

قبل از اینکه محتوا را تولید کنید و انتظار داشته باشید تا رتبه مناسبی در نتایج جستجو بدست بیاورید باید درک درستی از اولویت کلمات کلیدی داشته باشید که یکی از مهم ترین KPI ها یا همان شاخص‌های کلیدی است که در ابزارهایی مانند MOZ و Ahref  شما به این شاخص‌ها دسترسی دارید. اولویت کلمات کلیدی را اندازه گیری کنید و سپس بدانید که چه فرصت‌هایی(opportunity)(opportunity نیز یکی از شاخص های کلمه کلیدی است که به شما نشان میدهد که امکان کسب رتبه در این کلمه چند درصد است) برای هر کلمه کلیدی وجود دارد و شما می‌توانید با سرمایه گذاری بر روی کلمات دم دراز(معمولا احتمال کسب رتبه در کلمات کلیدی دم دراز بیشتر است) موقعیت‌های بهتری کسب کنید که در مرحله بعدی می‌توانید با هدایت هوشمندانه ترافیک و اعتبار، در کلمات کلیدی دم کوتاه نیز کسب رتبه کنید.

  • تبلیغ صفحات مورد نظر با کلمه کلیدی مناسب

روزانه محتوای بسیار زیادی در دنیای وب منتشر می‌شود و حتی اگر شما بهترین محتوا را نیز تولید کنید و آن را در محیط و شرایط مناسب تبلیغ نکنید یا به زبان دیگر در معرض دید قرار ندهید در بین تعداد زیادی از محتواها دفن می‌شود و شانس دیده شدن را از دست می‌دهد.

در این قسمت به صورت خلاصه سعی کردیم تا مروری بر فعالیت‌های کلی که برای سئو یا همان بهینه سازی لازم است را بیان کنیم. و متوجه شدیم که برای اینکه بخواهیم در گوگل موفق شویم باید در ابتدا برای خود اولویت‌بندی داشته باشیم و سعی کنیم تا تمرکز و انرژی خود را تقسیم کنیم و با توجه به اولویت‌ها ان را بر روی اولویت‌های خود خرج کنیم.

با بیان تمام نکات بالا به این نتیجه رسیدیم که سئو کارِ دشوار و سختی نیست و یک مفهوم ساده است ولی اجرای درست و صحیح آن دشوار است و شما و در این جا سعی شد تا سیگنال‌های کلی به شما داده شود و شما باید با دنبال کردن این سیگنال‌ها به نتیجه مطلوب خود برسید.

در این مقاله در آکادمی راهِ دی اِم سعی کردیم تا شما با پایه‌های سئو یعنی تولید محتوا و لینک سازی آشنا کنیم و روش اصولی آن را به شما آموزش دهیم ولی نباید فراموش کنیم که با مطالعه فقط این مقاله نمی‌تواند تضمینی برای موفقیت شما در دنیای بهینه سازی باشد و نیازمند تلاش، مطالعه و تجربه است.

امیدوارم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

لطفا نظرات و تجربیات خود را درباره تولید محتوا و لینک سازی با ما و دیگر علاقه‌مندان این حوزه در میان بگذارید.

۵/۵ - (۶ امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست