راهکار جلوگیری از کاهش صفحات ایندکس شده در گوگل

زمان مطالعه: 4 دقیقه
4K بازدید
جلوگیری از کاهش تعداد فحات ایندکس شده

چگونه از کاهش صفحات ایندکس شده در گوگل:

موتورهای جستجو مختلف مانند گوگل صفحات سایت شما را ایندکس می‌کنند و این موضوع بسیار مهم و حیاتی است و اگر صفحه ای ایندکس نشود مطمئنا رتبه ای نمیگیرد. شاید شما هم دقت کرده باشید در بعضی از مواقع تعداد صفحات ایندکس شده شما در بعضی از شرایط کم می‌شود و ما در این مقاله قصد داریم تا به شما آموزش دهیم که چگونه از کاهش صفحات ایندکس شده در موتورهای جستجو جلوگیری کنید پس تا انتها با آکادمی راه دی ام همراه باشید.

ولی سؤالی که ممکن است برای خیلی از شما پیش بیاید این است که از کجا متوجه شویم که چه تعداد از صفحات سایت ما در موتور جستجو ایندکس شده‌اند؟

شما می‌توایند از راهکارهای زیر در ابتدا متوجه شوید چه تعداد از صفحات سایت شما ایندکس شده‌اند تا بعد از دانستن این تعداد، کنترل کنید تا صفحات ایندکس شده کاهش پیدا نکنند.

راهکارهای فهمیدن تعداد صفحات ایندکس شده:

  • در سایت گوگل دستور روبرو را وارد کنید.                                site:rahedm.ir
  • در بخش XML sitemap status تعداد صفحات ایندکس شده را مشاهده کنید.

البته راهکارهای دیگری نیز وجود دارد ولی در این قسمت دو راهکار مطمئن و رایج را با شما در میان گذاشتیم ولی نکته جالب اینجاست که هر کدام عدد متفاوتی به شما نشان می‌دهد که این هم داستان مخصوص به خود را دارد که در مقاله‌ای دیگر به صورت مفصل به این موضوع خواهیم پرداخت.

ولی در این مقاله از سری مقالات دیجیتال مارکتینگ قصد داریم تا به بررسی کاهش تعداد صفحات ایندکس شده در موتور جستجوگر گوگل بپردازیم.

اگر صفحات سایت شما توسط گوگل ایندکس نمی‌شود، مشخص می‌شود که گوگل به شما یک پیغام داده است و معنی آن اینست که یا گوگل صفحه شما را دوست ندارد یا نمی‌تواند ان را کرال (crawl) کند و همین اتفاق موجب می‌شود تا تعداد صفحات ایندکس شده شما کاهش پیدا کند.

اگر تعداد صفحات ایندکس شده کاهش یافت چه دلایلی می‌تواند داشته باشد؟

  • شما در حال پنالتی شدن هستید
  • گوگل تصور میکند محتوای شما با سایتتان مرتبط نیست.
  • گوگل تمی‌تواند محتوای شما را کرال کند.

خوب اگر این اتفاق برای شما افتاده اصلا خبر خوبی نیست ولی نگران نباشید شما می‌توانید با راهکارهای زیر از این اتفاق جلوگیری کنید تا آسیبی به سایت شما در نتایج جستجو وارد نشود.

راهکارهای جلوگیری از کاهش تعداد صفحات ایندکس شده:

 

آیا صفحات شما به درستی بارگذاری (Load) می‌شوند؟

در ابتدا مطمئن شوید که تمام صفحات شما کدد ۲۰۰ دریافت می‌کنند یعنی به درستی لود می‌شوند و مشکلی ندارند.

و بعد از مطمئن شدن از این موضوع، چک کنید که آیا اخیرا با مشکل downtime از سمت سرور مواجه نشده‌اید؟ یا دامین شما منقضی نشده باشد، یا دیرتر از موعود آن را شارژ کرده باشید.

همه دلایل بالا می‌تواند دلایل این اتفاق باشند که شما در ابتدا باید متوجه شوید که کدام یک از اتفاق های زیر برای سایت شما افتاده است.

شما میتوانید برای چک کردن این موضوع از ابزارهایی که کد HTTP سایت را چک می‌کنند استفاده کنید ولی برای اینکه این موضوع را در سایتهای بزرگ چک کنیم باید از ابزارهای مانند Screaming frog، Xeno  استفاده کنیم.

آیا URL های سایت را اخیرا تغییر داده‌اید؟

بعضی اوقات تغییرات در ساختارهای اصلی و برنامه نویسی سایت یا حتی تغییرات در CMS یا همان سیستم مدیریت محتوا میتواند منجر به تغییر URL شود و اگر شما این آدرس‌ها را ریدایرکت (منتقل) نکرده باشید بی شک آدرس‌ها به اصطلاح deindex می‌شوند یعنی دیگر در لیست صفحات ایندکس شده شما نیستند.

شما می‌توانید با استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ یا همان انتقال دائم این مشکل را حل کنید.

آیا مشکل محتوای کپی (تکراری) را حل کرده‌اید؟

حل کردن مشکل محتوای تکراری نیازمند تگ کنونیکال، ریدایرکت ۳۰۱، تگ نوایندکس یا disallow کردن robot.txt است و همین اقدامات باعث می‌شود که تعداد صفحات ایندکس شده کاهش پیدا نکند.

برای اینکه از این موضوع مطمئن شوید سعی کنید همه اقدامات مورد نیاز فوق را انجام داده باشید.

آیا صفحات شما خارج از دسترس هستند (timing out)؟

بعضی از سرورها محدودیت پهنای باند دارند و شما برای دسترسی به پهنای باند بیشتر نیاز دارید تا با خرید از سرویس‌های شرکت مربوطه پهنای باند خود را افزایش دهید.

البته در بعضی از مواقع نیز خارج از دسترس بودن به دلیل محدودیت‌های سخت افزاری است که شما باید با بروزرسانی سیستم سخت افزاری خود یا رم سرور بتوانید این مشکل را برطرف کنید.

آیا ربات‌های موتور جستجو سایت شما را متفاوت می‌بینند؟

بعضی اوقات ربات‌های موتور جستجو آنچه می‌بینند با آنچه ما می‌بینیم متفاوت است حا شاید بپرسید در چه شرایطی این اتفاق میافتد؟

برخی از برنامه نویسان بدون اطلاع از اصول سئو، سایتی را طراحی می‌کنند که در این شرایط ممکن است آنچه ربات می‌بیند با آنچه ما می‌بینیم متفاوت باشد.

در مواردی هم از سیستم مدیریت محتوایی استفاده می‌شود که هیچ کدام از اصول استاندارد را رعایت نکرده است.

البته بعضی از سئو کاران سعی می‌کنند تا با ربات‌های گوگل بازی کنند!!! و محتوای خاصی را پنهان کنند.

البته شرایط بسیار زیادی وجود دارد و شما می‌توانید با کمک یک متخصص این موضوع را برطرف کنید.

البته چند راهکار وجود دارد که میتوانید با استفاده از این روش‌ها متوجه شوید که آیا واقعا انچه ربات‌های گوگل می‌بینند با آنچه شما می‌بینید یکی است؟

استفاده از fetch and render سرچ کنسول گوگل یکی از راهکارها است.

استفاده از گوگل ترنسلیت نیز یکی از روشهایی است که می‌توانید متوجه شوید که آیا متنی در محتوا پنهان شده است یا نه.

تعداد صفحات ایندکس شده به عنوان شاخصی برای سئو محسوب نمی‌شود.

مشخصا تعداد صفحات ایندکس شده به عنوان شاخصی (KPI) برای بررسی و موفقیت یک کمپین نیست ولی خوب اگر تعداد صفحات مفید شما افزایش یابد می‌تواند به شما کمک کند تا در کلمات کلیدی بیشتری رتبه بدست بیارید که در نهایت منجر به موفقیت شما می‌شود.

ولی نکته بسیار مهم این است که ربات‌های موتور جستجو بتوانند صفحات شما را ایندکس کنند زیرا که اگر این اتفاق نیافتد مطمئنا شما نتیجه مورد نظر را نخواهید گرفت.

همیشه کاهش صفحات ایندکس شده بد نیست ولی شما تمام راهکارهای بالا را انجام دهید تا مطمئن شوید که این کاهش برای شما مضر نباشد.

۵/۵ - (۴ امتیاز)

اشتراک گذاری مقاله

با اشتراک گذاری مقاله هم به دوستانتان لطف کردید هم به ما 🙂

جدید ترین مقالات دیجیتال مارکتینگ

دوره های رایگان دیجیتال مارکتینگ

مقاله
نظرات
اشتراک گذاری
فهرست